abonnement Unibet Coolblue
pi_184603516
Dag FOK'ers,

Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd in fotografie en wil graag de stap wagen naar een leuke camera. Er zijn echter zo ontzettend veel opties dat het lastig is om een keuze te maken. Ik ben er wel zeker van dat ik graag een tweedehands camera wil. Ik zit nu te denken aan een:

Camera: Sony SLT A-77
Lens: Sigma DC 18-250 mm 1:3.5-6.3 MACRO HSM lens erbij.

Ik kan die 2e hands krijgen voor een kleine 400 euro. Voor zover ik heb kunnen zien is dit een degelijke camera (ondanks de vele Sony haters) met een acceptabele lens. Het lijkt me in ieder geval in het begin fijn om met 1 lens te werken en vanuit daar verder te leren.

Hoe denken de camera-enthousiasten hierover? Hebben jullie suggesties en zie ik nog iets over het hoofd?

Bedankt voor het meedenken alvast.

Met vriendelijke groet,
Poebes

Nog wat extra info: ik ben geïnteresseerd in een allround camera waar ik portretten, maar ook landschappen mee kan vastleggen. Als ik moet kiezen, dan de focus wat meer op landschappen.
En het budget is dus ongeveer 400 euro in totaal.

[ Bericht 6% gewijzigd door Poebes op 24-01-2019 23:20:06 ]
  vrijdag 25 januari 2019 @ 00:52:24 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184605548
Hmmm die body is inmiddels al weer 8 jaar oud en komt uit een tijdperk dat sony nog aan het klungelen was en canon nog koning was. Pas de laatste 4 jaar zijn ze echt cool bezig.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184610408
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 00:52 schreef SpecialK het volgende:
Hmmm die body is inmiddels al weer 8 jaar oud en komt uit een tijdperk dat sony nog aan het klungelen was en canon nog koning was. Pas de laatste 4 jaar zijn ze echt cool bezig.
Bedankt voor je reactie!
Weet je misschien een alternatief? Eentje die even goed of beter is voor hetzelfde geld (inc lens)?
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:51:22 #4
481846 Backpackinglife
Niks toe te voegen!
pi_184612584
Waarom wil je graag een tweedehands camera?
Lens kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar ik zal denk ik eerder voor een goedkope nieuwe set gaan.

Hierbij kan je denken aan een Canon EOS 2000D met kit of zelfs een Canon EOS 4000D en dan zelf een lens erbij aanschaffen. Mocht het je dan bevallen kan je zo een extra lens erbij aanschaffen en/of je camera verkopen en een betere kopen.
pi_184612620
Pak lekker een mirroless die ga je zo zo veel meer gebruiken dan zo'n grote DSLR, zeker als beginner
pi_184612836
Mirror-less ook wel systeemcamera genoemd. Kan je ook lenzen mee wisselen etc is gewoon een stuk compacter en fijner in gebruik. Je gaat alles leren wat je met een DSLR ook gaat leren. Zorg wel dat je eentje neemt met een OVF of goede EVF (optical viewfinder, electronic viewfinder) want alleen met het scherm is niks. Sony, Fuji, en de andere merken hebben hele goede systeem camera's tegenwoordig. En via een adapter kan je er ook lenzen van andere systemen op kwijt (oude lenzen). Het verdiepen waard imo. Succes
pi_184612961
Ben zelf amateur hoor, en mijn kennis is niet al te groot dus neem mij niet al te serieus.
Maar een fuji x-Pro1 lijkt mij helemaal top. (poor man's leica :P)
2de hands voor 300-400 te halen zie ik.
Lijkt mij een veel betere keuze dan die sony dslr

Andere tip is de fuji X-E2
2de hands te krijgen voor ~200
Heb je nog wat meer geld over voor leuke lenzen

2de hands kopen is best een goed idee omdat je veel camera kunt kopen voor weinig, maar let wel op dat het toestel in juiste staat is etc. Er zijn veel camera shops ook online welke 2de hands sectie hebben daar krijg je vaak net wat meer zekerheid, service etc

Succes

[ Bericht 28% gewijzigd door wawowiewa op 25-01-2019 14:18:42 ]
pi_184618742
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:51 schreef Backpackinglife het volgende:
Waarom wil je graag een tweedehands camera?
Lens kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar ik zal denk ik eerder voor een goedkope nieuwe set gaan.

Hierbij kan je denken aan een Canon EOS 2000D met kit of zelfs een Canon EOS 4000D en dan zelf een lens erbij aanschaffen. Mocht het je dan bevallen kan je zo een extra lens erbij aanschaffen en/of je camera verkopen en een betere kopen.
Omdat je dan meer camera voor je geld krijgt dacht ik.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 19:36:12 #9
481846 Backpackinglife
Niks toe te voegen!
pi_184618862
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 19:30 schreef Poebes het volgende:

[..]

Omdat je dan meer camera voor je geld krijgt dacht ik.
Mocht je echt tweedehands willen gaan kan dat wel voor een camera, maar er zitten kleine risico's aan. Vaak moeten die sensoren worden schoongemaakt (35 euro~) en is het eea niet helemaal top. Ik zou lekker voor een goedkope nieuwe gaan denk ik. Ik heb al lang geen nieuwe meer gekocht hoor, dus weet niet helemaal welke op dit moment het beste is voor een beginner.

Lens 2ehands is wel aan te raden dan weer, want lenzen zijn duur en vrij goed te controleren op gebreken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 25 januari 2019 @ 19:41:02 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184618942
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 19:30 schreef Poebes het volgende:

[..]

Omdat je dan meer camera voor je geld krijgt dacht ik.
Als het allemaal goed aanvoelt en goed werkt kun je inderdaad met beperkt budget heel leuk spul halen.

De A77 is zoals hierboven gemeld inmiddels acht jaar oud maar verouderd is ie niet bepaald.
Zelf heb ik meerdere systemen waaronder een EOS80D maar ook een Alfa77V die ik tweede- of meerdehands heb gekocht en die er weliswaar deplorabel uitziet maar nog als nieuw fotografeert. Ik heb bij die Alfa niet het idee dat ik met een oud beestje rondloop, ook niet in vergelijk met die EOS die veel jonger is.

Je kunt dus met zo'n A77 nog jaren plezier hebben en je groeit er niet zo snel uit. Lenzen zijn er zat voor te koop. Alles met een Minolta AF-mount past erop.

De Sigma 18-250 ligt hier ook. Voor een superzoom een hele goeie, alleen bij aankoop even opletten of de AFmotor niet gaar is. Dat is niet te zien maar wel te horen, hij gilt dan namelijk behoorlijk hard. Van de onze is de AF-motor ter ziele, doet het alleen nog manual.

Prijs voor het hele setje is vrij redelijk. Niet absurd goedkoop maar als ie helemaal goed is ook zeker niet te duur.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_184619029
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 19:41 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als het allemaal goed aanvoelt en goed werkt kun je inderdaad met beperkt budget heel leuk spul halen.

De A77 is zoals hierboven gemeld inmiddels acht jaar oud maar verouderd is ie niet bepaald.
Zelf heb ik meerdere systemen waaronder een EOS80D maar ook een Alfa77V die ik tweede- of meerdehands heb gekocht en die er weliswaar deplorabel uitziet maar nog als nieuw fotografeert. Ik heb bij die Alfa niet het idee dat ik met een oud beestje rondloop, ook niet in vergelijk met die EOS die veel jonger is.

Je kunt dus met zo'n A77 nog jaren plezier hebben en je groeit er niet zo snel uit. Lenzen zijn er zat voor te koop. Alles met een Minolta AF-mount past erop.

De Sigma 18-250 ligt hier ook. Voor een superzoom een hele goeie, alleen bij aankoop even opletten of de AFmotor niet gaar is. Dat is niet te zien maar wel te horen, hij gilt dan namelijk behoorlijk hard. Van de onze is de AF-motor ter ziele, doet het alleen nog manual.

Prijs voor het hele setje is vrij redelijk. Niet absurd goedkoop maar als ie helemaal goed is ook zeker niet te duur.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Is die lens ook in de lagere mm range een beetje degelijk voor bijvoorbeeld een landschap? Ik krijg online veel resultaten van close-up dieren bijvoorbeeld.

En fijn om te horen dat jij denkt dat het kan mits de camera nog goed werkt. Heb je wellicht ook nog een andere camera/lens suggestie van ongeveer die kwaliteit en prijs?

En hoe is het verschil in kwaliteit van de EOS80D en de A77?

Nogmaals bedankt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 januari 2019 @ 01:02:30 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184626101
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 19:48 schreef Poebes het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Is die lens ook in de lagere mm range een beetje degelijk voor bijvoorbeeld een landschap? Ik krijg online veel resultaten van close-up dieren bijvoorbeeld.
De meeste zoomlenzen presteren het beste aan de korte kant van het bereik. De meeste superzooms doen het op 18mm qua scherpte en contrast voortreffelijk. Enige puntje bij superzooms is dat ze wat meer vertekenen dan de meer 'normale' zooms.
Die vertekening stoort bij laandschapjes totaal niet, alleen bij dingen als architectuur kan het hinderlijk worden.
Bij elkaar is zo'n superzoom een ideale mogelijkheid om als je net begint aan heel veel verschillende brandpunten te snuffelen. Als je je verder ontwikkelt komt vanzelf wel in beeld voor welke bereiken je een betere lens wilt hebben.

In de categorie superzooms is die 18-250 een hele goeie :Y
quote:
En fijn om te horen dat jij denkt dat het kan mits de camera nog goed werkt. Heb je wellicht ook nog een andere camera/lens suggestie van ongeveer die kwaliteit en prijs?
Ik heb er desnoods zoveel dat ik er niet eens aan ga beginnen om ze op te sommen.
Slechte camera's worden er al jaren niet meer gemaakt en zeker voor een eerste setje kun je eigenlijk nauwelijks een miskoop begaan.
quote:
En hoe is het verschil in kwaliteit van de EOS80D en de A77?

Nogmaals bedankt.
Voor zover het de beeldkwaliteit betreft is de EOS een stukje beter dan de Alfa en dat heeft er voonamelijk mee te maken dat de sensor/processor een stuk jonger is.
Stel je bij die verschillen niet iets als dag en nacht voor, het hangt allemaal op fracties en met name als je onder beroerde omstandigheden fotografeert merk je dat de EOS nog nét meer kan hebben dan de A77.
Zou je echter gaan vergelijken met een A77-2 dan zul je al nauwelijks meer verschil zien.

Naast beeldkwaliteit heb je nog wat verschillen tussen de Alfa en de EOS. Ze werken totaal anders met de EOS die een traditionele, vrij zware spiegelreflex is en de Alfa die meer op een lichtgewicht systeemcamera lijkt. Wat lekker werkt is een kwestie van smaak.
Smakeloos als ik ben vind ik ze allebei lekker werken, elk op hun eigen manier
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_184644430
Ben je alleen aan het kijken naar DSLR en heb je daar een rede voor ?
Zou als beginner met iets compacter's beginnen
pi_184682194
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 23:22 schreef wawowiewa het volgende:
Ben je alleen aan het kijken naar DSLR en heb je daar een rede voor ?
Zou als beginner met iets compacter's beginnen
Nee niet perse. Ik ben op het moment ook aan het kijken naar een A6000 bijvoorbeeld. Bedankt voor de tips trouwens nog!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')