Wat is iets? Je geweten reinigen door iets meer te betalen? Dat is toch niets? Als je je dan zo zorgen maakt over het klimaat...vlieg dan niet.quote:Op donderdag 7 maart 2019 08:14 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Of in ieder geval iets doen! Beter dan vliegen en niks doen.
Iets is bijvoorbeeld het aanplanten van bomen of steunen van CO2 verminderende techniek. Uiteraard niet afdoende natuurlijk. Jij noemt het hypocriet, ik noem het iig nog iets doen.quote:Op donderdag 7 maart 2019 09:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wat is iets? Je geweten reinigen door iets meer te betalen? Dat is toch niets? Als je je dan zo zorgen maakt over het klimaat...vlieg dan niet.
Dit is gewoon pure hypocrisie waarmee de klimaatbezorgde hyprocrieten hun zondes mee proberen af te kopen.
Dus als ik vanmiddag een bejaarde het ziekenhuis in sla, maar meteen daarna een bedrag overmaakt naar het ouderenfonds, dan ben ik niet hyprocriet? Ik doe tenminste iets, toch?quote:Op donderdag 7 maart 2019 09:28 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Iets is bijvoorbeeld het aanplanten van bomen of steunen van CO2 verminderende techniek. Uiteraard niet afdoende natuurlijk. Jij noemt het hypocriet, ik noem het iig nog iets doen.
Wat een idiote valse vergelijking.quote:Op donderdag 7 maart 2019 09:31 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dus als ik vanmiddag een bejaarde het ziekenhuis in sla, maar meteen daarna een bedrag overmaakt naar het ouderenfonds, dan ben ik niet hyprocriet? Ik doe tenminste iets, toch?
Je kan het beste de consumptie milieuvriendelijker maken, b.v. door de trein te pakken naar je bestemming, of het niet doen, volgens deze milieupsycholoog:quote:Op donderdag 7 maart 2019 08:14 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Of in ieder geval iets doen! Beter dan vliegen en niks doen.
Zeuren over de Mercedes van Halsema doet het zo lekker.quote:
Het is wat de Europese carbon-tax emmission rights handel doet. Maar dan met Co2 ipv oma's. Dit rare punten-systeem verraadt al dat het hele red het klimaat-gebeuren een grote hoax is. Zovelen miljoenen mensen trappen erin flabbergasted sta ik ernaar te kijken. Elke dag weer. Daar komt de klinaat-trein weer aan Tsjoeke-tsjoeke Toet Toet! met allemaal gehersenspoelde activisten erin zelfs kinderen van 11.quote:Op donderdag 7 maart 2019 09:36 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Wat een idiote valse vergelijking.
Nou ja, we moeten wel allemaal werken werken werken en belasting betalen. Als ik een keer naar Spanje wil, mag dat zonder dat ik 2 dagen in de auto moet zitten en weer 2 dagen terug?quote:Op donderdag 7 maart 2019 08:18 schreef Hanca het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom iedereen zo nodig moet vliegen. Van mij mag er een vliegtaks van een paar 100 euro komen. Nog niet zo lang geleden was een vliegvakantie iets wat je hooguit 1 keer in je leven deed, waarom moet dat tegenwoordig jaarlijks?
quote:‘Europese uitstoot doet er niet toe’
Voor aanpak van de wereldwijde klimaatverandering is het veel belangrijker wat snelgroeiende ontwikkelingslanden doen, dan de goedbedoelde stapjes in Nederland. „In feite doet de Europese uitstoot er niet toe”, stelt de Britse klimaatwetenschapper Nic Lewis.
„Waar het echt om gaat is: wat gebeurt er in ontwikkelingslanden? Zoals China, India, Indonesië, Brazilië en Nigeria”, zegt Lewis, die deze week in Nederland een voordracht hield voor stichting De Groene Rekenkamer. Volgens hem is het veel belangrijker dat ontwikkelingslanden snel rijker worden en hoe de groeiende CO2-uitstoot die dat meebrengt kan worden beperkt.
„We hebben in Europa veel kennis en expertise. We kunnen ons geld beter daaraan besteden dan miljarden te steken in subsidies en ander klimaatbeleid dat in feite amper effect heeft op de wereldwijde uitstoot.” Lewis ziet liever investeringen in de ontwikkeling van schone kernenergie of technieken om CO2 uit de lucht te halen en kolencentrales af te vangen. „Dat is uit te rollen over de rest van de wereld.”
Onnodig
Het dwingende gevoel van urgentie, waar politici en milieuorganisaties op hameren, is onnodig, meent Lewis. De wetenschapper gaat er net als het VN-klimaatpanel vanuit dat de aardse opwarming sinds 1850 grotendeels komt door menselijke CO2-uitstoot. Toch is hij optimistischer dan het IPCC. Uit eigen onderzoek concludeert hij dat het klimaat veel minder gevoelig is voor broeikasgassen dan modellen voorspellen.
„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”
Uitgangspunt
Lewis heeft een geruststellende boodschap: „Het suggereert dat we meer tijd hebben om het politieke doel van maximaal twee graad opwarming te halen. Onze uitstoot hoeft niet al per 2050 naar vrijwel nul.” Dat is wel het uitgangspunt van Brussel, Den Haag en het klimaatakkoord.
Politici die blijven pleiten voor haast, spelen voor Messias. „Ze strelen hun eigen geweten ten koste van de bevolking.” Het realisme keert pas terug in het publieke debat over klimaat zodra duidelijk is wat de werkelijke kosten zijn, verwacht Lewis. „Overheden hebben tot nu toe geprobeerd die kosten te verbergen. Maar de bevolking is niet zo gek en het kwartje begint wel te vallen.”
https://www.telegraaf.nl/(...)oot-doet-er-niet-toe
quote:„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”
Niet om meteen het hele artikel in diskrediet te brengen, maar het is wel typisch hoeveel de Telegraaf meningen promoot die niet bepaald mainstream lijken te zijn.quote:
Hij zit echt super aan de onderkant van wat de klimaatgevoeligheid zou zijn en stelt het vervolgens veel te absoluut, wat doet vermoeden dat de man er niet al te neutraal in zit. Zie bv ter illustratie deze simulaties van klimaatgevoeligheid:quote:Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”
Ik ga gewoon in op een gemaakt argument.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 21:01 schreef Oud_student het volgende:
Ah ik wordt op mijn wenken bediend, er is iets mis met deze wetenschapper
Hem werd echter in 2013 juist verweten dat hij teveel vasthoudt aan 1 paper voor het maken voor zijn berekeningen en daarmee logischerwijs hoger of (in zijn geval) lager uitkomt.quote:But all involved, including Lewis, agree that manmade greenhouse gas emissions are warming the oceans.
“People shouldn't be left with the impression that the errors in this paper put into doubt whether the ocean interior is warming. It clearly is wholly or mainly due to human greenhouse gas emissions,” Lewis said.
Het gekke is dat zijn paper juist ook een hogere bovengrens aangeeft dan dat het IPCC aangeeft voor de transient climate response als je kijkt naar een confidence interval van 5-95%...quote:Op zaterdag 9 maart 2019 21:12 schreef MaGNeT het volgende:
Hem werd echter in 2013 juist verweten dat hij teveel vasthoudt aan 1 paper voor het maken voor zijn berekeningen en daarmee logischerwijs hoger of (in zijn geval) lager uitkomt.
Misschien is hij sindsdien nog weer tot andere inzichten gekomen, zit ook weer 5 jaar tussen tot hij weer in de media kwam, vorig najaar.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 21:37 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het gekke is dat zijn paper juist ook een hogere bovengrens aangeeft dan dat het IPCC aangeeft voor de transient climate response als je kijkt naar een confidence interval van 5-95%...
[ afbeelding ]
Zie hier.
Dus wat dat betreft verschilt hij kennelijk niet zoveel van mening (of naja, in ieder geval van eigen bevinding) met het IPCC. Wel gek dan dat hij de klimaatgevoeligheid aanzienlijk lager schat dan zijn eigen realistische bovengrens van de transient climate response.
Gegevens, uitgerekend door het CBS. Veel lager dan verwacht... Ja. Ik geloof wel dat dat de voorlopige uitkomst is. Wat de daadwerkelijke maatregelen gaan kosten weet je pas als die ingevoerd gaan worden, maar blijkbaar is dit een goede indicatie.quote:Op donderdag 14 maart 2019 15:53 schreef Braindead2000 het volgende:
"De geschatte kosten van het klimaatakkoord zullen de komende tijd oplopen tot 1,6 à 1,9 miljard euro per jaar in 2030. Dat is fors lager dan geraamd op basis van het akkoord op hoofdlijnen in 2018."
https://nos.nl/artikel/22(...)r-totale-kosten.html
Dit is toch gewoon volksverlakkerij? Is er iemand die deze propaganda gelooft?
Voortschrijdend inzicht, het zou verboden moeten worden.quote:
Die energierekening heeft helemaal niets te maken met het klimaat, maar wel veel met oorlogen in Venezuela en andere dingen. Het gaat namelijk gewoon om de gasprijs... lees je eens in, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 14 maart 2019 16:27 schreef Braindead2000 het volgende:
Alleen dit jaar zijn de kosten van de klimaatgekte, en dan heb ik alleen nog maar over de hogere energierekening, 2,5 miljard euro. Gemiddelde energierekening gaat 334 euro omhoog, X 7,7 miljoen huishouden = 2,5 miljard euro. Hoe past dat precies in het verhaal?
Hopen dan dat oorlog in Venezuela spoedig eindigt. Scheelt weer een paar honderd euro in de energierekening.quote:Op donderdag 14 maart 2019 16:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die energierekening heeft helemaal niets te maken met het klimaat, maar wel veel met oorlogen in Venezuela en andere dingen. Het gaat namelijk gewoon om de gasprijs... lees je eens in, zou ik zeggen.
Lol, we zijn wel uit die put omhoog gekrabbeld in ieder geval. .quote:
Nou ben ik eerlijk gezegd benieuwd naar wat het gordeldier doet tegenwoordig in de VS. Of die al in North Dakota is gesignaleerd bij wijze van spreke.quote:Op donderdag 14 maart 2019 16:49 schreef Aquarii het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
8 jaar later, toen waren de onderzoekers ook eensgezind zo te lezen
Hmm.quote:Op donderdag 14 maart 2019 16:49 schreef Aquarii het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
8 jaar later, toen waren de onderzoekers ook eensgezind zo te lezen
https://www.vrt.be/vrtnws(...)edacht-is-overleden/quote:In de decennia voor de Deense studie uitkwam, beleefde Groenland een periode van afkoeling, maar Broecker realiseerde zich dat dat slechts tijdelijk was. Stijgende CO2-gehaltes in de atmosfeer luidden het begin in van een lange periode van globale opwarming. Zijn bevindingen schreef hij neer in "Climatic Change: Are We on the Brink of a Pronounced Global Warming?", dat in 1975 in het vakblad Science verscheen. De term global warming was geboren.
In het artikel argumenteerde hij dat "we sterk kunnen staven dat de huidige afkoelende trend binnen een tiental jaar plaats zal maken voor een uitgesproken globale opwarming, veroorzaakt door CO2". Een voorspelling die, achteraf bekeken, bleek te kloppen.
https://armadillo-online.org/expansion.htmlquote:Op donderdag 14 maart 2019 16:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ben ik eerlijk gezegd benieuwd naar wat het gordeldier doet tegenwoordig in de VS. Of die al in North Dakota is gesignaleerd bij wijze van spreke.
Misschien maar even wachten met de plannen dan, de volgende generatie van eminente geleerden denkt wellicht anders over klimaat en aanverwanten. Voortschrijdend inzicht tenslotte.quote:Op donderdag 14 maart 2019 16:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Voortschrijdend inzicht, het zou verboden moeten worden.
Een land als Zweden met slechts 10 miljoen mensen op meer dan 10 keer zo groot landoppervlak met gigantische hoeveelheden natuurlijke hulpbronnen zoals olie en hout waardoor ze hun sociale staat en klimaatzaken kunnen betalen vergelijken met 1 van de drukst bevolkte landen ter wereld zonder enige natuurlijke hulpbronnen.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 11:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo kost dat alleen maar geld en levert het niks op? Dat is echt flauwekul. Kijk eens naar schone landen als een Zwitserland of Zweden. Of zelfs Zuid Duitsland.
Natuurlijk lost het wat op. Zoek maar eens de kaartjes op voor verloren gezonde levensjaren als gevolg van vervuiling in Europa. Houdt eveneens verband met allerlei agressie en mentale handicaps. Mensen raken sneller geagiteerd.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een land als Zweden met slechts 10 miljoen mensen op meer dan 10 keer zo groot landoppervlak met gigantische hoeveelheden natuurlijke hulpbronnen zoals olie en hout waardoor ze hun sociale staat en klimaatzaken kunnen betalen vergelijken met 1 van de drukst bevolkte landen ter wereld zonder enige natuurlijke hulpbronnen.
En ook Zwitserland heeft maar de helft (!) aan inwoners van Nederland met ongeveer evenveel landoppervlak.
Zie je al een trend? Als we hier in dit land ook met slechts 10 miljoen mensen waren dan haalden we die klimaatdoelstellingen met 2 vingers in de neus maarja, juist de partijen die de mond vol hebben van klimaatverandering willen de halve 3e wereld hierheen halen waardoor de ecologische voetafdruk van al die mensen vertienvoudigd.
Zodra er een partij opstaat die klimaatverandering tegen wil gaan met het ENIGE juiste middel: MINDER MENSEN hebben ze direct mijn stem.
Uiteraard betekent dit dat ons hele economische systeem ook op de schop moet (niet meer uitgaan van onbeperkte groei) en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Paar minuten korter douchen en electrisch gaan rijden gaat ons klimaat niet redden en kost ons alleen maar economisch gezien compleet de kop. Dat is ook de reden dat ik tegen die klimaatwet ben, het gaat namelijk niets oplossen omdat het onderliggende probleem niet wordt opgelost.
Stockholm is een stad in Zweden en zal inderdaad een hogere vervuilingsgraad kennen dan het dorp Skolsta domweg omdat er meer mensen wonen. Dat bewijst dus zeg maar mijn argument. Je kan per persoon nog zo schoon zijn, op een gegeven moment gaan de aantallen gewoon harder tellen dan de besparing op de vervuiling.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 15:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk lost het wat op. Zoek maar eens de kaartjes op voor verloren gezonde levensjaren als gevolg van vervuiling in Europa. Houdt eveneens verband met allerlei agressie en mentale handicaps. Mensen raken sneller geagiteerd.
Je verhaal houdt ook geen stand omdat:
1) zelfs gecorrigeerd voor bevolkingsdichtheid de uitstoot en vervuiling in Nederland buitengewoon hoog ligt. Nederland is niet de enige regio in Europa met een hoge dichtheid aan bevolking en activiteit. In Stockholm kunnen ze er ook wat van.
Zweden verkoopt het hout, de olie en gas aan landen als Nederland waardoor ze in Zweden de goede sier kunnen maken met een schoner milieu maar op wereldschaal zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk. Je opmerking over sociaal-democratie zal ik verder maar negeren want dat heeft niets te maken met de hoeveelheid milieuvervuiling.quote:2) Zweden is voor meer dan 70% gewoon een hardcore diensteneconomie, met alles wat daarbij komt kijken aan transport e.d.. Dat ze wat slimmer met hun natuurlijke hulpbronnen om gaan spreekt voor zich. Dat is nu eenmaal het verschil tussen sociaal-democratische landen met hun staatsfondsen en landen als VK en Nederland die het verbrassen en voor 50% cadeau doen aan Exxon en Shell.
Juistem.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 16:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maar ik geef toe, je hebt gelijk dat Nederland het ook per inwoner niet zo goed doet
Ja ze hebben een andere economie maar daar zitten natuurlijk politieke keuzes achter. Ze hebben ook een grotere maakindustrie dan Nederland, in theorie is dat vervuilender. In de praktijk is het een vrij moderne en hoogwaardige maakindustrie, maar ook dat is een kwestie van politieke investeringen en keuzes.quote:En dan is dus de vraag: Is de gemiddelde Zweed zo milieubewust bezig of hebben ze domweg een andere economie dan Nederland en China.
China is een productieland (veel vervuiling), Nederland is een vervoersland (veel vervuiling) en Zweden moet het hebben van de export van hout en fossiele brandstoffen (weinig vervuiling).
Tel daar nog wat natuurlijke voordelen bij op zodat ze bv waterkrachtcentrales kunnen gebruiken en je komt op een lagere CO2 uitstoot uit per inwoner. Dat zegt echter niets over het totaalplaatje. Als je als land zelf niets produceert en alles importeert uit China komt jouw CO2 schoolrapport er heel gunstig uit te zien en dat van China niet maar de vervuiling blijft natuurlijk hetzelfde.
Nederland is bij uitstek een exportland. Ook als het gaat om dit soort zaken. Zie de documentaire 'beerput Nederland' voor de onderbouwing. Zwak punt dus.quote:Zweden verkoopt het hout, de olie en gas aan landen als Nederland waardoor ze in Zweden de goede sier kunnen maken met een schoner milieu maar op wereldschaal zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Jawel. Sociaal-democratisch beleid resulteert in minder milieuvervuiling. Op Europees niveau en op nationaal niveau. Dat ontkennen is nogal raar. De empirische werkelijkheid is nogal helder op dat vlak.quote:Je opmerking over sociaal-democratie zal ik verder maar negeren want dat heeft niets te maken met de hoeveelheid milieuvervuiling.
Aan welke landen denk je dan?quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Juistem.
https://joop.bnnvara.nl/n(...)t-vuilste-ter-wereld
https://www.zelfenergiepr(...)-vervuilende-landen/
https://www.partijvoorded(...)jongetje-van-de-klas
https://www.trouw.nl/home(...)an-europa~a09bd7c2/[..]
Ja ze hebben een andere economie maar daar zitten natuurlijk politieke keuzes achter. Ze hebben ook een grotere maakindustrie dan Nederland, in theorie is dat vervuilender. In de praktijk is het een vrij moderne en hoogwaardige maakindustrie, maar ook dat is een kwestie van politieke investeringen en keuzes.
Dit is natuurlijk ook een groot deel van de discussie. Leg je de verantwoordelijkheid en rekening bij de industrie en overheid neer (wat links wil) of pluk je de burger kaal (rechts).
Verder is de ecologische voetafdruk van een gemiddeld Zweeds huishouden wel degelijk fors lager dan een Nederlandse, zelfs als je kunstmatig het bedrijfsleven weg neemt.
Nederland heeft eveneens natuurlijke voordelen: gas, veel wind etc. Hoe ga je daarmee om?[..]
Nederland is bij uitstek een exportland. Ook als het gaat om dit soort zaken. Zie de documentaire 'beerput Nederland' voor de onderbouwing. Zwak punt dus.[..]
Jawel. Sociaal-democratisch beleid resulteert in minder milieuvervuiling. Op Europees niveau en op nationaal niveau. Dat ontkennen is nogal raar. De empirische werkelijkheid is nogal helder op dat vlak.
Ik kan ook wat linkjes vinden die het tegendeel aangeven zoals deze:quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Juistem.
https://joop.bnnvara.nl/n(...)t-vuilste-ter-wereld
Vertel, wat 'maakt' zweden allemaal behalve volvo en ikeameubels? Zweden 'maakt' namelijk zo ongeveer niks en moet het puur hebben van de handel in grondstoffen en de rest laten ze maken in China en andere landen en importeren dat.quote:Ja ze hebben een andere economie maar daar zitten natuurlijk politieke keuzes achter. Ze hebben ook een grotere maakindustrie dan Nederland, in theorie is dat vervuilender. In de praktijk is het een vrij moderne en hoogwaardige maakindustrie, maar ook dat is een kwestie van politieke investeringen en keuzes.
Hier kunnen we het over eens zijn. De rekening hoort bij de vervuiler: De industrie.quote:Dit is natuurlijk ook een groot deel van de discussie. Leg je de verantwoordelijkheid en rekening bij de industrie en overheid neer (wat links wil) of pluk je de burger kaal (rechts).
Die cijfers heb ik niet kunnen vinden maar aangezien je dat zo stellig beweert ben ik daar zeer benieuwd naar.quote:Verder is de ecologische voetafdruk van een gemiddeld Zweeds huishouden wel degelijk fors lager dan een Nederlandse, zelfs als je kunstmatig het bedrijfsleven weg neemt.
Gas? Nou verkopen aan de Russen zodat ze in Rusland het klimaat om zeep kunnen helpen maar hee, is ons straatje weer schoon en klaarblijkelijk is dat het enige dat telt.quote:Nederland heeft eveneens natuurlijke voordelen: gas, veel wind etc. Hoe ga je daarmee om?[..]
Inderdaad, we exporteren heel veel zaken die we hier produceren waaronder heel veel voedsel. En laat dat nou behoorlijk rot voor het klimaat zijn.quote:Nederland is bij uitstek een exportland. Ook als het gaat om dit soort zaken. Zie de documentaire 'beerput Nederland' voor de onderbouwing. Zwak punt dus.[..]
Even kijken hoor, volgens de link ik net gaf zijn dit de schoonste landen:quote:Jawel. Sociaal-democratisch beleid resulteert in minder milieuvervuiling. Op Europees niveau en op nationaal niveau. Dat ontkennen is nogal raar. De empirische werkelijkheid is nogal helder op dat vlak.
Ja maar dat gaat over milieu. Niet gaan draaien opeens he. Ik heb diverse malen aangegeven dat milieu niet hetzelfde is als klimaat en elke keer weer werd mij door klimaatgekkies verteld dat dat wel hetzelfde is. Frankrijk is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land, stoot vergeleken met de rest van de wereld enorm veel CO2 uit en is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
Als ik op google 'cleanest countries in the world' in tik, dan krijg ik dit als eerste hit:
https://improb.com/top-cleanest-countries-in-the-world/
Van de grote landen staat het vaak zo verfoeide en kneiterlinkse Frankrijk op nummer 2.
Van de kleine landen staat het zwikkie Scandinavische landen uiteraard bovenaan, met Slovenië als best presterend Oost Europees land. Dat is niet ontoevallig ook het Oost Europese land met de kleinste inkomensverschillen (en kleiner dan Nederland). Voor Oost Europese begrippen is dat wel degelijk een progressief land:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.a03f53e295b7
"One of Eastern Europe's most liberal countries", zegt de WaPo.
Wat jij wil:quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:47 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja maar dat gaat over milieu. Niet gaan draaien opeens he. Ik heb diverse malen aangegeven dat milieu niet hetzelfde is als klimaat en elke keer weer werd mij door klimaatgekkies verteld dat dat wel hetzelfde is. Frankrijk is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land, stoot vergeleken met de rest van de wereld enorm veel CO2 uit en is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land.
Wat wil je daar precies mee zeggen?quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat jij wil:
https://en.wikipedia.org/(...)emissions_per_capita
Achter Frankrijk staat het getal 4.6, achter Nederland 9.9
Frankrijk staat eveneens achter andere grote landen als Duitsland, Verenigde Staten, Canada, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, China, Japan...
Als je kijkt naar de grote landen die minder uitstoten dan Frankrijk, dan zijn dat ontwikkelingslanden van het niveau Mexico en Brazilië.
En welk getal staat er achter Amsterdam? Amsterdam, waar al vele decennia de sociaal democraten aan de macht zijn? Of Rotterdam, of Utrecht of Den Haag of Parijs of Londen? Best wel vreemd dat de steden die vaak het meest sociaal democratisch zijn in een land, vaak ook de grootste stinksteden zijn.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat jij wil:
https://en.wikipedia.org/(...)emissions_per_capita
Achter Frankrijk staat het getal 4.6, achter Nederland 9.9
Frankrijk staat eveneens achter andere grote landen als Duitsland, Verenigde Staten, Canada, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, China, Japan...
Als je kijkt naar de grote landen die minder uitstoten dan Frankrijk, dan zijn dat ontwikkelingslanden van het niveau Mexico en Brazilië.
Uiteraard zijn steden per definitie minder schoon maar ook daar geldt gewoon dat 'linkse' steden schoner zijnquote:Op zaterdag 16 maart 2019 16:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En welk getal staat er achter Amsterdam? Amsterdam, waar al vele decennia de sociaal democraten aan de macht zijn? Of Rotterdam, of Utrecht of Den Haag of Parijs of Londen? Best wel vreemd dat de steden die vaak het meest sociaal democratisch zijn in een land, vaak ook de grootste stinksteden zijn.
Daar geloof ik niks van. Jij zou daar ook niet in moeten trappen.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Uiteraard zijn steden per definitie minder schoon maar ook daar geldt gewoon dat 'linkse' steden schoner zijn
Hier....
https://www.quora.com/Which-is-the-cleanest-city-in-the-world
Ben je wel eens in die steden geweest? Ik wel.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:19 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Daar geloof ik niks van. Jij zou daar ook niet in moeten trappen.
NL niet in top 10? Even aan Rutte door twitteren dit zeg. .quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
Als ik op google 'cleanest countries in the world' in tik, dan krijg ik dit als eerste hit:
https://improb.com/top-cleanest-countries-in-the-world/
Van de grote landen staat het vaak zo verfoeide en kneiterlinkse Frankrijk op nummer 2.
Van de kleine landen staat het zwikkie Scandinavische landen uiteraard bovenaan, met Slovenië als best presterend Oost Europees land. Dat is niet ontoevallig ook het Oost Europese land met de kleinste inkomensverschillen (en kleiner dan Nederland). Voor Oost Europese begrippen is dat wel degelijk een progressief land:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.a03f53e295b7
"One of Eastern Europe's most liberal countries", zegt de WaPo.
Oh, heb jij dan ook een soort zesde zintuig waardoor je weet hoeveel CO2 die steden veroorzaken?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ben je wel eens in die steden geweest? Ik wel.
Dan geloof je het niet. Ondertussen wel blijven klagen, natuurlijk, over dat de automobilist wordt weggepest en dat geen kauwgom op straat gooien betutteling is.
Ik kan wel ruiken en voelen of de lucht een beetje schoon is. Maar daar gaat het niet om. De essentie is niet dat ik een zesde zintuig heb, de essentie is dat jij de cijfers sowieso niet vertrouwd. Leuk voor je.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:28 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Oh, heb jij dan ook een soort zesde zintuig waardoor je weet hoeveel CO2 die steden veroorzaken?
Ik kan het niet bewijzen maar als ik zo naar dat lijstje van steden van jou kijk heb ik een donkerbruin vermoeden dat die steden ontzettend veel CO2 veroorzaken.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ben je wel eens in die steden geweest? Ik wel.
Dan geloof je het niet. Ondertussen wel blijven klagen, natuurlijk, over dat de automobilist wordt weggepest en dat geen kauwgom op straat gooien betutteling is.
Het aantal CO2-moleculen wat een land of stad veroorzaakt bepaalt of een land of stad schoon is of niet. ( Zelf zie ik dat niet zo maar dat is wat de klimaatactivisten constant beweren.) Het moet niet gekker worden. Moet ik nou degenen zijn die jou dat uit moet leggen?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 20:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik kan wel ruiken en voelen of de lucht een beetje schoon is. Maar daar gaat het niet om. De essentie is niet dat ik een zesde zintuig heb, de essentie is dat jij de cijfers sowieso niet vertrouwd. Leuk voor je.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)haven-van-antwerpen/quote:Gentse fusiehaven vervuilt méér dan haven van Antwerpen
North Sea Port, dat is de fusiehaven van Gent en Terneuzen, stoot jaarlijks meer CO2 uit dan de haven van Antwerpen. De uitstoot is vooral afkomstig van grote bedrijven in het havengebied, zoals bijvoorbeeld staalbedrijf ArcelorMittal, de transportactiviteiten zelf wegen veel minder door op de uitstoot. De cijfers zijn opvallend, zeker omdat de fusiehaven tegen 2050 klimaatneutraal wil zijn.
Ward Schouppe
07:16
Sinds begin 2018 slaan de havens van Gent en Terneuzen (met ook een link naar Vlissingen en Borsele in Zeeuws-Vlaanderen) de handen in elkaar en vormen ze North Sea Port. De schaalvergroting heeft succes want de regiohaven is nu de op twee na belangrijkste haven van Europa, na de havens van Rotterdam en Antwerpen. Jaarlijks zorgt North Sea Port voor bijna 15 miljard euro aan (directe en indirecte) economische meerwaarde en er werken ook zo'n 100.000 mensen.
Zware tol voor het milieu
Toch is er niet alleen goed nieuws. De haven legt een slecht rapport neer als het gaat over de CO2-uitstoot. In Vlaanderen komt 14 procent van alle uitstoot uit de nieuwe fusiehaven. Dat is zelfs meer dan de uitstoot van de haven van Antwerpen, die groter is. De uitstoot is vooral afkomstig van een aantal grote bedrijven in het havengebied die nog heel vaak met fossiele brandstoffen werken. De bedrijven zelf doen intussen inspanningen om de uitstoot te verminderen, maar die schieten voorlopig tekort.
De haven wil dan ook aan de slag met de opvallende cijfers. De ambities zijn niet min, want tegen 2050 wil North Sea Port klimaatneutraal zijn. "We hebben grote uitdagingen voor ons, alle bedrijven zullen een energietransitie moeten maken en de CO2-uitstoot moeten beperken. Als havenbedrijf gaan we partners zoeken om dat mee mogelijk maken. Die transitie is absoluut nodig om de haven te beschermen en de meerwaarde die we creëren ook in de toekomst te garanderen", benadrukt de CEO van North Sea Port, Jan Lagasse.
Op de goede weg
Om die ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen, heeft het havenbedrijf intussen verschillende grote investeringen gedaan. Zo produceert het zelf groene energie (280 megawatt windenergie en 100 megawatt zonne-energie) en start het binnenkort met een installatie van 30 hectare mobiele zonnepanelen die op ongebruikte terreinen kunnen gezet worden. Ook een aantal bedrijven experimenteert om de uitstoot van fossiele brandstoffen te beperken. Zo stelde staalbedrijf ArcelorMittal net nog een proefinstallatie op om CO2 uit het productieproces te filteren en te hergebruiken als brandstof.
Een mooie sprookjesgrafiek. Hoe zag het eruit voor 400.000 jaar geleden?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 16:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Niemand bestrijdt dat het klimaat in het verleden veranderd is. Deze redenatie van je is dus naast een stropop-argument een beetje gelijk aan claimen dat in het verleden ook mensen zijn gestorven door natuurlijke oorzaak en het dus geen moord kan zijn dit keer.
Misschien ook goed om notie te nemen van deze grafiek:
[ afbeelding ]
Dit is een volslagen onzinnige indicator.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat jij wil:
https://en.wikipedia.org/(...)emissions_per_capita
Achter Frankrijk staat het getal 4.6, achter Nederland 9.9
Frankrijk staat eveneens achter andere grote landen als Duitsland, Verenigde Staten, Canada, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, China, Japan...
Als je kijkt naar de grote landen die minder uitstoten dan Frankrijk, dan zijn dat ontwikkelingslanden van het niveau Mexico en Brazilië.
Een grafiek daarvan heb ik eerder in deze reeks dacht ik al eens gepost:quote:Op vrijdag 22 maart 2019 23:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een mooie sprookjesgrafiek. Hoe zag het eruit voor 400.000 jaar geleden?
Wat dus wil zeggen dat een hogere CO2 concentratie geen probleem is. Anders waren we er vandaag niet.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 23:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Een grafiek daarvan heb ik eerder in deze reeks dacht ik al eens gepost:
[ afbeelding ]
Op de schaal van vele miljoenen jaren terug was de CO2 concentratie hoger (en aanzienlijker hoger ooit ook) dan nu. Echter was de hoeveelheid energie die we van de zon ontvingen aanzienlijk lager.
Ik denk niet dat iemand beweert dat we sec aan de hoge CO2-concentratie zouden overlijden ofzo.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 23:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat dus wil zeggen dat een hogere CO2 concentratie geen probleem is. Anders waren we er vandaag niet.
Nee, die "hockeystick" waarover wat ophef kwam, was uit een onderzoek van Mann, wat temperatuur weergaf gebaseerd op jaarringen van bomen van voor 1960 oid gecombineerd met meetdata van erna. Die grafiek zag er ongeveer zo uit (even in de gauwigheid van Wikipedia geplukt):quote:Was dit trouwens niet de controversiële hockeystickgrafiek?
De planten in de kas doen het er goed op in ieder geval.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 23:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand beweert dat we sec aan de hoge CO2-concentratie zouden overlijden ofzo.
Dat komt dus omdat er relatief viermaal minder mensen wonen in Frankrijk, en dat bijna al die mensen in de steden wonen, die steden gemiddeld 80 km van elkaar vandaan liggen, en dat de grootste sector de agrarische sector is.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
Als ik op google 'cleanest countries in the world' in tik, dan krijg ik dit als eerste hit:
https://improb.com/top-cleanest-countries-in-the-world/
Van de grote landen staat het vaak zo verfoeide en kneiterlinkse Frankrijk op nummer 2.
Van de kleine landen staat het zwikkie Scandinavische landen uiteraard bovenaan, met Slovenië als best presterend Oost Europees land. Dat is niet ontoevallig ook het Oost Europese land met de kleinste inkomensverschillen (en kleiner dan Nederland). Voor Oost Europese begrippen is dat wel degelijk een progressief land:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.a03f53e295b7
"One of Eastern Europe's most liberal countries", zegt de WaPo.
Hier kijk dit eens ouwe klimaatgekkiesquote:Op vrijdag 15 maart 2019 21:08 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Het klimaatdebat en akkoord is niet wetenschappelijk maar politiek.
Reporter - Het klimaatdebat 2007
https://www.npostart.nl/reporter/12-07-2007/KRO_1261355
https://www.nrc.nl/nieuws(...)next/2019/03/27/#304quote:Om de groene voorsprong op wegvervoer te behouden moet de binnenvaart de komende jaren flink investeren in nieuwe technologie, met name motoren. Op korte termijn kan er nog worden bijgemengd met biobrandstof. Maar de huidige verbrandingsmotoren op diesel [EN590, dezelfde brandstof die vrachtwagens gebruiken, niet de zware stookolie waar zeeschepen op varen] zullen moeten worden vervangen door elektromotoren. En op lange termijn is waterstof de enige optie, schrijft onderzoeksbureau Panteia in een nog niet gepubliceerd rapport. Alleen dan kan de binnenvaart de ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn waarmaken.
Schrijer ziet wel een paar obstakels. Onder de scheepseigenaren zijn veel kleine ondernemers, familiebedrijven. „Ze hebben de schrik van de crisis nog in de benen. De markt is ongewis, langer vooruitkijken dan drie of vier jaar is heel ingewikkeld. Een schip gaat veertig jaar mee, een nieuwe motor kost drie of vier ton. Zulke investeringen vergen een horizon van tien jaar. Dat botst dus.” Schrijer voorziet voor de komende tien jaar een overgangsperiode, waarin motoren worden verduurzaamd met katalysatoren, roetfilters en biobrandstof. Nieuwe motoren zijn nog niet beschikbaar, volgens Schrijer omdat de markt te klein is om lucratief te zijn voor fabrikanten.
Green Deal'
,,Iedereen weet dat we naar elektrische aandrijving moeten, met batterijen of waterstof. Maar voorlopig is dat nog te duur voor individuele ondernemers. Er is geen businesscase, ze kunnen de investering niet doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Daarom pleiten we bij de regering voor een vergroeningsfonds, om de transitie mogelijk te maken. Vergelijk het met de omslag naar elektrisch rijden, dat gaat ook niet zonder steun van de overheid."
Die NRC-artikelen worden met de dag onleesbaarder Alleen al van die eerste zin krijg ik koppijn.quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:05 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)next/2019/03/27/#304
Die koppijn krijg je eerder van zware diesel?quote:Op donderdag 28 maart 2019 03:21 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Die NRC-artikelen worden met de dag onleesbaarder Alleen al van die eerste zin krijg ik koppijn.
Alleen die eerste zin al (van dat artikel) is een grove klimaatleugen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 08:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die koppijn krijg je eerder van zware diesel?
Waarom is het vervangen van iets dat de luchtkwaliteit (let op, iets anders dan het klimaat!) zichtbaar verslechterd een slecht idee? Niemand is toch voor zware diesel (of misschien alleen Shell, alhoewel: https://www.trouw.nl/groe(...)eelhouders~a6da3977/)?
Waarom ben jij voor luchtvervuiling?
De eerste zin van de inleiding staat dat de regering wil dat er meer vervoer over het water in plaats van de weg gaat. Lijkt me geen leugen. De eerste zin na de inleiding is dat de schrijfster een dag is meegevaren op een binnenvaartschip. Ook niet gelogen, denk ik.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 07:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Alleen die eerste zin al (van dat artikel) is een grove klimaatleugen.
160 miljoen kg hout per jaar nodig voor biomassacentrale Diemen, door in Canada en VS bomen te kappen en dan te verschepen, in mega-vervuilende schepen, naar NL om dan hier te verbranden in de ovens van de biomassacentrale en hopen dat de CO2 en fijnstof niet door je zogenaamde geavanceerde filters heen sijpelt....quote:Zorgen om biomassacentrale Diemen blijven: 'Het is een stille ramp'
De geplande biomassacentrale in Diemen houdt de gemoederen bezig. Als het aan energiebedrijf Nuon ligt, wordt die centrale, waar door onder andere het verbranden van hout warmte wordt opgewekt, in 2022 in gebruik genomen. Maar een groep bewoners uit Diemen, Muiden en IJburg hoopt nog steeds dat er een andere oplossing komt.
'Ik maak me zorgen om de toekomst van mijn kinderen', zegt IJburgbewoner Jildert Huitema.
Nuon zegt met de biomassacentrale in te spelen op de wens om in Nederland van het gas af te gaan. 'Er wordt gekeken naar allerlei alternatieven. We zijn bezig met aardwarmte uit de bodem, met restwarmte van datacentra, met waterstof. Maar die opties hebben veel tijd nodig en daarom beginnen we met een biomassacentrale. Daarmee kunnen we in één klap en op korte termijn zestigduizend woningen van duurzame warmte voorzien', zegt Bart Dehue van Nuon.
Chemicus
Onderzoeker van de UvA Ties Korstanje legt uit wat het verschil is tussen het verbranden van brandstoffen. 'Het verschil tussen gas aan de ene kant en kolen of biomassa aan de andere kant, is dat gas eigenlijk heel schoon verbrandt, dat geeft relatief weinig verontreiniging', ligt hij toe. En dat voedt de zorgen bij de bewoners weer.
Lees ook: Diemen wil niet, maar geeft toch akkoord voor biomassacentrale
'Het is een stille ramp', zegt Huitema. Volgens Nuon wordt de extra uitstoot van CO2 en fijnstof, die vrijkomt door de verbranding van biomassa, tot een minimum gereduceerd door het gebruik van geavanceerde filters.
Bomen
Naast de zorgen over de uitstoot, vreest Huitema ook voor de enorme hoeveelheid hout die er nodig is voor de nieuwe centrale. Naar schatting gaat het om zo'n 160 miljoen kilo hout per jaar. 'Ik ben bang voor het verdwijnen van bossen. Het hout komt uit onder andere Canada en de VS, daar worden massaal bossen gekapt. Wij denken onze energiedoelstellingen te halen door hout uit andere landen te kappen en hierheen te halen´.
Lees ook: Verzet tegen biomassacentrale Diemen: 'Je bent veel CO2 aan het opwekken'
Koolstofcyclus
Maar volgens Korstanje is, mits er bijvoorbeeld geen oerbos maar kweekbos wordt gebruikt ook een voordeel aan de plannen van Nuon. 'In dertig jaar is een boom volgroeid. Daarmee is de koolstofcyclus weer rond, je stoot het uit en een boom neemt het weer op. Dertig jaar is best lang, maar als je het vergelijkt met olie en gas, dan heb je het over honderden miljoenen jaren'.
Als het aan Nuon ligt, werkt de biomassacentrale in 2022. Maar de bewoners hopen dat zij via de lokale, provinciale of landelijke politiek hier nog een stokje voor kunnen steken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |