abonnement Unibet Coolblue
pi_185128454
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 16:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Je kunt er voor kiezen om alleen maar naar tegenvallers te kijken, maar daarmee schets je niet een eerlijk beeld voor de koopkracht. (Althans, klaarblijkelijk, want ik weet niet waar de meevallers uit zouden bestaan.) Ik zie ook echt niet in waarom je maar 1 kant wil belichten, tenzij je zelf een agenda hebt.

Begrijp me overigens niet verkeerd, ook ik vind de rekenfout erg kwalijk.
Koopkrachtvoorspellingen zijn nooit eerlijk en komen nooit uit en zijn nooit voor iedereen hetzelfde. Zelfs nu, nu de koopkrachtleugens nog niet ontkracht zijn zijn er veel mensen die die in koopkracht achteruit gaan. Hoe zinnig is een opmerking als "het heeft geen gevolgen voor je koopkracht" voor mensen die dit jaar in koopkracht achteruit gaan?

Heel dat verhaal over de koopkracht is een afleidingsmanoeuvre. Mensen hebben gewoon honderden euro's minder te besteden, punt.

Het is toch gewoon een slap excuus?

Anders kunnen politici dat altijd gebruiken. Je hebt mensen met een pensioen waarvaan het pensioen waarvan het pensioen al 10 jaar niet aangepast is aan de inflatie, die volgend jaar misschien zelfs geminderd worden. Maakt allemaal niet uit zal Wiebes dan zeggen, "de koopkracht" blijft tenslotte hetzelfde. Probleem opgelost.
  woensdag 20 februari 2019 @ 17:17:26 #152
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185128785
Mensen hebben kennelijk ook honderden euro's meer te besteden als je deze minister zijn verwachting mag geloven. Gewoon de berekening afwachten en kijken waaruit zowel de meevallers als de tegenvallers dan bestaan lijkt me de meest redelijke positie.

[ Bericht 5% gewijzigd door ExtraWaskracht op 20-02-2019 17:34:28 ]
pi_185129409
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 17:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Mensen hebben kennelijk ook honderden euro's meer te besteden als je deze minister zijn verwachting mag geloven. Gewoon de berekening afwachten en kijken waaruit de meevallers dan bestaan lijkt me de meest redelijke positie.
Heel zijn politieke leven, vanaf het begin als wethouder in Amsterdam tot nu heeft Wiebes een spoor van vernieling achtergelaten. Nu heeft hij zich weer in de nesten gewerkt door de burger en de Tweede kamer voor te liegen en komt met een stompzinnig achterlijk excuus dat de koopkracht hetzelfde blijft. En toch geloof je nog in hem. 8)7
  woensdag 20 februari 2019 @ 17:49:20 #154
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185129500
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 17:45 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Heel zijn politieke leven, vanaf het begin als wethouder in Amsterdam tot nu heeft Wiebes een spoor van vernieling achtergelaten. Nu heeft hij zich weer in de nesten gewerkt door de burger en de Tweede kamer voor te liegen en komt met een stompzinnig achterlijk excuus dat de koopkracht hetzelfde blijft. En toch geloof je nog in hem. 8)7
Liegen zou betekenen dat hij wist dat hij niet de waarheid sprak. Daar is volgens mij geen aanwijzing voor. Als hij gelogen heeft zou hij denk ik op moeten stappen.

Ik ga je nu niet vragen naar de zogenaamde "spoor van vernieling", want dat dreigt denk ik wat te ver offtopic te gaan.
pi_185129769
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 17:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Liegen zou betekenen dat hij wist dat hij niet de waarheid sprak. Daar is volgens mij geen aanwijzing voor. Als hij gelogen heeft zou hij denk ik op moeten stappen.

Ik ga je nu niet vragen naar de zogenaamde "spoor van vernieling", want dat dreigt denk ik wat te ver offtopic te gaan.
Het is geen rekenfout. Leugens waren het. Je gelooft toch zelf niet dat Wiebes halverwege december nog niet kon weten wat de energierekening voor het volgend jaar wordt? Een nerd achter Gaslicht.com wist het wel, Eneco waarschijnlijk ook, Eneco, praktisch een staatsbedrijf, wist het waarschijnlijk ook. Een simpel telefoontje naar Eneco was al genoeg geweest.

[ Bericht 11% gewijzigd door Braindead2000 op 20-02-2019 18:13:46 ]
pi_185130080
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 17:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Liegen zou betekenen dat hij wist dat hij niet de waarheid sprak. Daar is volgens mij geen aanwijzing voor. Als hij gelogen heeft zou hij denk ik op moeten stappen.

Ik ga je nu niet vragen naar de zogenaamde "spoor van vernieling", want dat dreigt denk ik wat te ver offtopic te gaan.
Berekeningen werden gedaan door het Planbureau voor de Leefomgeving, die heeft ook doorberekening gemaakt mbt elektrisch rijden.
Zie dit artikel: CDA en GL twijfelen aan kwaliteiten Planbureau Leefomgeving

CDA heeft nu twijfels tav die doorberekening mbt elektrisch rijden geuit, die de belastingbetaler al een aardig duitje heeft gekost. GL heeft nu bredere kritiek. Hun berekeningen lopen achter op marktontwikkelingen en ze zijn onderbezet.

PBL doet ook de berekening mbt het concept-klimaatakkoord. Op basis van die doorberekening worden dus nogal verreikende beslissingen genomen.
I´m back.
pi_185130209
Planbureau Leefomgeving: wij blijven cijfers uit 2017 gebruiken
https://nos.nl/artikel/22(...)-2017-gebruiken.html

:')
pi_185130236
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:23 schreef Braindead2000 het volgende:
Planbureau Leefomgeving: wij blijven cijfers uit 2017 gebruiken
https://nos.nl/artikel/22(...)-2017-gebruiken.html

:')
Yep, dus wat doet Wiebes nu?
I´m back.
pi_185130276
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Yep, dus wat doet Wiebes nu?
Sesamstraat kijken? Daarna RTL-boulevard en GTST.
  woensdag 20 februari 2019 @ 18:35:49 #160
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185130396
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:00 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Het is geen rekenfout. Leugens waren het. Je gelooft toch zelf niet dat Wiebes halverwege december nog niet kon weten wat de energierekening voor het volgend jaar wordt? Een nerd achter Gaslicht.com wist het wel, Eneco waarschijnlijk ook, Eneco, praktisch een staatsbedrijf, wist het waarschijnlijk ook. Een simpel telefoontje naar Eneco was al genoeg geweest.
Je bent veel te stellig in je beweringen. Het kan zijn dat Wiebes het wist en dus loog en dus weg moest, maar ik zie er geen enkel belang in, om over iets te liegen waarvan het zeker was dat het uit zou komen.

Er überhaupt van uitgaande dat het met een simpel telefoontje opgehelderd had kunnen worden, is sowieso de vraag waarom hij willekeurig bedrijven zou gaan bellen om het werk van zijn ambtenaren te controleren? Lijkt me verre van standaard. Jou wel?
  woensdag 20 februari 2019 @ 18:39:22 #161
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185130452
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Berekeningen werden gedaan door het Planbureau voor de Leefomgeving, die heeft ook doorberekening gemaakt mbt elektrisch rijden.
Zie dit artikel: CDA en GL twijfelen aan kwaliteiten Planbureau Leefomgeving

CDA heeft nu twijfels tav die doorberekening mbt elektrisch rijden geuit, die de belastingbetaler al een aardig duitje heeft gekost. GL heeft nu bredere kritiek. Hun berekeningen lopen achter op marktontwikkelingen en ze zijn onderbezet.

PBL doet ook de berekening mbt het concept-klimaatakkoord. Op basis van die doorberekening worden dus nogal verreikende beslissingen genomen.
Ja, niet goed, hopelijk kunnen ze in het vervolg betere berekeningen maken of misschien een ander departement laten controleren oid.

Dit is trouwens toch datzelfde departement vanwaar een ambtenaar haar uitspraken hier gebruikt werden om te claimen dat er honderden miljarden in 20 jaar (oid) aan kosten waren of vergis ik me nu?
pi_185130482
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:35 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Je bent veel te stellig in je beweringen. Het kan zijn dat Wiebes het wist en dus loog en dus weg moest, maar ik zie er geen enkel belang in, om over iets te liegen waarvan het zeker was dat het uit zou komen.

Er überhaupt van uitgaande dat het met een simpel telefoontje opgehelderd had kunnen worden, is sowieso de vraag waarom hij willekeurig bedrijven zou gaan bellen om het werk van zijn ambtenaren te controleren? Lijkt me verre van standaard. Jou wel?
Dan kan je net zo goed apen als ministers en staatssecretarissen aanstellen. In het geval van Wiebes zal dat waarschijnlijk ook weinig verschil uitmaken.
pi_185130584
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ja, niet goed, hopelijk kunnen ze in het vervolg betere berekeningen maken of misschien een ander departement laten controleren oid.

Dit is trouwens toch datzelfde departement vanwaar een ambtenaar haar uitspraken hier gebruikt werden om te claimen dat er honderden miljarden in 20 jaar (oid) aan kosten waren of vergis ik me nu?
Volgens mij is alleen bekend gemaakt al dat de Grote Transitie, dus van het gas af, in 30 jaar tijd 235 miljard euro gaat kosten. En de Grote Transitie is dan een onderdeel van het klimaatakkoord hè. Bij geruchte gaat het gehele klimaatakkoord rond de 700 miljard kosten, las ik, maar dat is een gerucht (dus niet de 1000 miljard van de FvD).

Energieakkoord, ook door PBL berekend samen met ECN, kost 107 miljard, maar die is van 2013. Dit is wrs ook onderdeel van klimaatakkoord.
I´m back.
pi_185130742
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij is alleen bekend gemaakt al dat de Grote Transitie, dus van het gas af, in 30 jaar tijd 235 miljard euro gaat kosten. En de Grote Transitie is dan een onderdeel van het klimaatakkoord hè. Bij geruchte gaat het gehele klimaatakkoord rond de 700 miljard kosten, las ik, maar dat is een gerucht (dus niet de 1000 miljard van de FvD).

Energieakkoord, ook door PBL berekend samen met ECN, kost 107 miljard, maar die is van 2013. Dit is wrs ook onderdeel van klimaatakkoord.
En dan heb je ook nog eens de uitgaves van gemeentes en provincies en subsidieverslindeden instellingen die extra hun best willen doen/extra willen shinen. Dat komt er ook nog eens bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Braindead2000 op 20-02-2019 19:04:47 ]
pi_185130892
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 18:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En dan heb je ook nog eens de uitgaves van gemeentes en provincies en subsidieverslindeden instellingen die extra hun best willen doen. Dat komt er ook nog eens bij.
Klopt, zijn al verschillende partijen in de provinciale staten die de ambitie hebben uitgesproken om met een eigen klimaatakkoord annex duurzaamheidsparagraaf te willen komen, las ik. Ook gemeenten willen dit doen, wrs inhakend op al die andere plannen en akkoorden om dan weer subsidie binnen te harken en voor de individuele palmares van wethouders uiteraard.
I´m back.
pi_185131015
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt, zijn al verschillende partijen in de provinciale staten die de ambitie hebben uitgesproken om met een eigen klimaatakkoord annex duurzaamheidsparagraaf te zullen komen, las ik. Ook gemeenten willen dit doen, wrs inhakend op al die andere plannen en akkoorden om dan weer subsidie binnen te harken en voor de individuele palmares van wethouders uiteraard.
Die vuilnisauto op benzine die je vuil ophaalt, dat kan natuurlijk niet. Dat moet een Tesla-vuilnisauto worden. Het mag wat kosten maar dat wordt makkelijk opgelost door de gemeentelijke belastingen te verhogen. Ook is het een beetje slap als je als woningcoöperatie het miniem wat de staat je opgelegd hebt opvolgt. Daar moet je boven zitten om te shinen. Geen probleem, gewoon de huren verhogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Braindead2000 op 20-02-2019 19:18:40 ]
pi_185131136
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Die vuilnisauto op benzine die je vuil ophaalt, dat kan natuurlijk niet. Dat moet een Tesla-vuilnisauto worden. Het mag wat kosten maar dat wordt makkelijk opgelost door de gemeentelijke belastingen te verhogen. Ook is het een beetje slap als je als woningcoöperaties het miniem wat de staat je opgelegd hebt opvolgt. Daar moet je boven zitten om te shinen. Geen probleem, gewoon de huren verhogen.

Klinkt misschien sarcastisch maar dat gaat echt gebeuren.
Urgenda (die van de wet o.a. van prof Rotmans) heb je ook nog:

Matthijs85 twitterde op woensdag 20-02-2019 om 19:12:27 Zo worden we duurzaam zonder dat de armste mensen ervoor opdraaien:Urgenda en corporaties willen 100.000 huurhuizen versneld verduurzamen 👌 https://t.co/dBMpzFmeW3 | #duurzaamheid #duurzaamHuurders enthousiast! 😃 https://t.co/yQ9x9VqNyd reageer retweet
Staat gaat in cassatie mbt die urgendawet; verliest de staat dan moet er versneld actie genomen worden.
I´m back.
pi_185131477
Overigens over dat berekenen van het elektrisch rijden door PBL het volgende:

PieterOmtzigt twitterde op woensdag 20-02-2019 om 17:34:32 Eerlijk maar onthutsend inkijkje bij Planbureau voor de LeefomgevingZe hebben het model over elektrische auto’s zelf ook niet en voeren de berekeningen niet zelf uit!Het model is geheim en de uitkomsten zaten er meer dan 100% naast. https://t.co/yPiq9IZ0t9 https://t.co/katncWWrBS reageer retweet


PBL deed dat niet zelf, maar een ingehuurd particulier bedrijf (Revnext), hun rekenmodel is geheim plus uitkomst zat er 100% naast... :{.

Vandaar de kritiek nu bij het CDA (Omtzigt).

Lekker zeg. :{.
(Al bijna een eigen topicje waard).
I´m back.
pi_185132025
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:34 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens over dat berekenen van het elektrisch rijden door PBL het volgende:

PieterOmtzigt twitterde op woensdag 20-02-2019 om 17:34:32 Eerlijk maar onthutsend inkijkje bij Planbureau voor de LeefomgevingZe hebben het model over elektrische auto’s zelf ook niet en voeren de berekeningen niet zelf uit!Het model is geheim en de uitkomsten zaten er meer dan 100% naast. https://t.co/yPiq9IZ0t9 https://t.co/katncWWrBS reageer retweet
[ afbeelding ]

PBL deed dat niet zelf, maar een ingehuurd particulier bedrijf (Revnext), hun rekenmodel is geheim plus uitkomst zat er 100% naast... :{.

Vandaar de kritiek nu bij het CDA (Omtzigt).

Lekker zeg. :{.
(Al bijna een eigen topicje waard).
Ik krijg al koppijn als ik hier aan denk. Ik heb al moeite met het blinde geloof in rekenmodellen van deze regering. Daar komt nog eens bovenop hun blinde geloof in hun eigen vervalste rekenmodellen. Nu besteden ze het vervalsen van rekenmodellen zelf uit. Ik weet niet meer hoe ik daarop moet reageren :?
pi_185132060
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:59 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik krijg al koppijn als ik hier aan denk. Ik heb al moeite met het blinde geloof in rekenmodellen van deze regering. Daar komt nog eens bovenop hun blinde geloof in hun eigen vervalste rekenmodellen. Nu besteden ze het vervalsen van rekenmodellen zelf uit. Ik weet niet meer hoe ik daarop moet reageren :?
Tja, ik vraag me af wat dit doet voor hun geloofwaardigheid als straks ogv door PBL doorberekende concept-klimaatakkoord het hele circus in werking wordt gezet........

Dit trouwens weer nav berekeningen van klimaatmodellen, die nog veel complexer zijn....
I´m back.
pi_185132433
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Tja, ik vraag me af wat dit doet voor hun geloofwaardigheid als straks ogv door PBL doorberekende concept-klimaatakkoord het hele circus in werking wordt gezet........

Dit trouwens weer nav berekeningen van klimaatmodellen, die nog veel complexer zijn....
Mijn koppijn wordt niet minder met het vooruitzicht dat het onbetrouwbare Planbureau dat in opdracht van onbetrouwbare politici valse onbetrouwbare informatie gaf over onbetrouwbare klimaatmodellen, binnenkort met nieuwe onbetrouwbare voorspellingen komt. :{
pi_185132470
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:17 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Mijn koppijn wordt niet minder met het vooruitzicht dat het onbetrouwbare Planbureau dat in opdracht van onbetrouwbare politici valse onbetrouwbare informatie gaf over onbetrouwbare klimaatmodellen, binnenkort met nieuwe onbetrouwbare voorspellingen komt. :{
Zit je er echt over in ja ?
pi_185132544
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:19 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Zit je er echt over in ja ?
Niet alleen hij, consumentenvertrouwen is ook ineens in vrije val geraakt, hoe zou dat komen? (bron CBS)



[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 21-02-2019 09:48:01 ]
I´m back.
pi_185132569
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Niet alleen hij, consumentenvertrouwen is ook ineens in vrij val geraakt, hoe zou dat komen? (bron CBS)

[ afbeelding ]
Ja dat is wel een groot nadeel inderdaad
Vaak is het wel zo dat degene die weinig vertrouwen hebben niet vaak stemmen.
  donderdag 21 februari 2019 @ 00:44:01 #175
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185138769
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Niet alleen hij, consumentenvertrouwen is ook ineens in vrij val geraakt, hoe zou dat komen? (bron CBS)

[ afbeelding ]
Ja, hoe zou dat komen? Lijkt in ieder geval niet uitsluitend hierdoor te zijn.


https://data.oecd.org/leadind/consumer-confidence-index-cci.htm

[ Bericht 4% gewijzigd door ExtraWaskracht op 21-02-2019 00:52:24 ]
pi_185140856
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 00:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ja, hoe zou dat komen? Lijkt in ieder geval niet uitsluitend hierdoor te zijn.

[ afbeelding ]
https://data.oecd.org/leadind/consumer-confidence-index-cci.htm
Leuk dat je dat er bijzet, maar dat verklaart niet waarom het consumentenvertrouwen in NL is gedaald. CBS noemt wel wat oorzaken: BTW-verhoging, hogere energierekening, Brexit perikelen, maar kan de vinger er niet precies op leggen, overigens blijven de consumentenbestedingen op peil en dat is een raadsel alles bij elkaar, zie dit artikel: Consumentenvertrouwen duikt onder het nulpunt

Verder UK zit met die Brexit, België heeft net een regeringscrisis achter de rug en moet gaan stemmen. VS?
I´m back.
pi_185141143
Voorpagina Telegraaf:



Over de groene bangmakers: Nijpels (klimaattafel paus), Jetten (D66), Klaver (GL), Wiebes (VVD), Gerbrandy (EU parlementariër D66), Rotmans (Urgenda), Samsom (PvdA en klimaatbobo door regering benoemd). Subkop binnenin: "Groene hogepriesters verketteren kritiek als bangmakerij, maar deinzen zelf niet terug voor angstpreken". En daarvan dan pakkende voorbeelden in het artikel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 21-02-2019 11:37:03 ]
I´m back.
pi_185146013
PBL en het elektrisch rijden continues:

seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 04:02:46 PBL liet Revnext effecten elektrische autosubsidies voorspellen die in praktijk amper CO2 bespaarde en miljarden extra kostte. Ene Robert Kok bedacht dit geheime CARbonTAX-model. Wat blijkt: Dit model is ook gebruikt bij analyses achter Mobiliteitstafel v/h Klimaatakkoord. #scoop https://t.co/ge0W1EYPg8 reageer retweet


seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 04:23:04 Revnext is klein bedrijf, 3 personen die elk iets anders doen. Een iets met cyber, ander autosubsidie. Raar dat Rijk zich verlaat op geheime spreadsheet van één persoon ipv zelf effecten miljardensubsidies uit te rekenen. En nu zelfs de mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord. /3 https://t.co/L5fBU5J6jb reageer retweet


seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 12:47:26 Tesla blijkt een klant van Revnext. Kortom, het bedrijf met een geheime excelsheet wat Nederland adviseert over subsidies voor Tesla's en andere elektrische auto's wat de staat uiteindelijk miljarden meer kostte dan verwacht en itt hoop amper CO2 bespaarde heeft twee petten op. reageer retweet
seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 13:15:07 Juist Tesla profiteerde van verkeerde (ongecapte) subsidieregeling voor elektrische auto's en was verklaring waarom t amper CO2 bespaarde. Veel subsidie naar 1 dure Tesla bespaart niet meer CO2 dan 1 goedkope elektrische auto ook kan en wat per auto fractie kost aan subsidies. reageer retweet
Dus als ik het goed begrijp is Tesla een klant van Revnext. Revnext werd in de arm genomen door PBL, die het elektrisch rijden moest doorberekenen. En bij Revnext zit 1 bedrijfskundige die dat doet ogv een ondoorzichtige geheime methode. Adhv deze doorberekening ging dan de subsidie naar Tesla, maar dat heeft al hoeveel gekost? 2 miljard? en levert nauwelijks reductie van CO2 op.

Vervolgens mag deze persoon ook de mobiliteitsparagraaf van de klimaattafels doorberekenen op grond waarvan het elektrisch rijden de komende 30 jaar, of iig de komende 11 jaar, wordt vastgelegd?

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 21-02-2019 13:53:43 ]
I´m back.
pi_185150775
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 13:22 schreef Ryan3 het volgende:
PBL en het elektrisch rijden continues:

seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 04:02:46 PBL liet Revnext effecten elektrische autosubsidies voorspellen die in praktijk amper CO2 bespaarde en miljarden extra kostte. Ene Robert Kok bedacht dit geheime CARbonTAX-model. Wat blijkt: Dit model is ook gebruikt bij analyses achter Mobiliteitstafel v/h Klimaatakkoord. #scoop https://t.co/ge0W1EYPg8 reageer retweet
[ afbeelding ]

seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 04:23:04 Revnext is klein bedrijf, 3 personen die elk iets anders doen. Een iets met cyber, ander autosubsidie. Raar dat Rijk zich verlaat op geheime spreadsheet van één persoon ipv zelf effecten miljardensubsidies uit te rekenen. En nu zelfs de mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord. /3 https://t.co/L5fBU5J6jb reageer retweet
[ afbeelding ]

seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 12:47:26 Tesla blijkt een klant van Revnext. Kortom, het bedrijf met een geheime excelsheet wat Nederland adviseert over subsidies voor Tesla's en andere elektrische auto's wat de staat uiteindelijk miljarden meer kostte dan verwacht en itt hoop amper CO2 bespaarde heeft twee petten op. reageer retweet
seven__ twitterde op donderdag 21-02-2019 om 13:15:07 Juist Tesla profiteerde van verkeerde (ongecapte) subsidieregeling voor elektrische auto's en was verklaring waarom t amper CO2 bespaarde. Veel subsidie naar 1 dure Tesla bespaart niet meer CO2 dan 1 goedkope elektrische auto ook kan en wat per auto fractie kost aan subsidies. reageer retweet
Dus als ik het goed begrijp is Tesla een klant van Revnext. Revnext werd in de arm genomen door PBL, die het elektrisch rijden moest doorberekenen. En bij Revnext zit 1 bedrijfskundige die dat doet ogv een ondoorzichtige geheime methode. Adhv deze doorberekening ging dan de subsidie naar Tesla, maar dat heeft al hoeveel gekost? 2 miljard? en levert nauwelijks reductie van CO2 op.

Vervolgens mag deze persoon ook de mobiliteitsparagraaf van de klimaattafels doorberekenen op grond waarvan het elektrisch rijden de komende 30 jaar, of iig de komende 11 jaar, wordt vastgelegd?
AhmedAarad twitterde op donderdag 21-02-2019 om 15:41:35 Terwijl iedereen op de inhoud zit bij het @Leefomgeving rapport komt #saltmines met wat achtergrondinformatie over de hoofdpersonen. https://t.co/NP9X1UXnKA @seven__ @pieterkleinrtl @rietvelds @EricChrSmit @BartNijman reageer retweet
https://saltmines.nl/2019/02/21/revnext-geen-uitzondering/

"Hoe kennen al deze mensen elkaar? Simpel. Policy Research Corporation. Al deze personen hebben voor deze club gewerkt of werken daar nauw mee samen. Een clubje van de absolute creme-de-la-creme van bestuurlijk Nederland. Waaronder, maar niet alleen, Pieter Cobelens. De in het oog springende voorbeelden zijn ex-minister Annemarie Jorritsma, ex-minister Karla Peijs, Lt-Gen (bd) Rob Verkerk, Chris Peeters en Henk van Hoof.

Daar hebben we het dus. Een elitair netwerkje van onkundige, doch sociaal handige baantjesjagers en oud-politici, die elkaar van werk en inkomsten blijven voorzien, en dus terecht komen op sleutelposities in dit land, zoals nu dus het geval is bij RevNext, dat even voor het Planbureau voor de Leefomgeving, PBL, de kosten van het energie-akkoord mocht doorrekenen. Iets wat het PBL in principe gewoon zelf hoort te doen, aangezien dat letterlijk in hun taakomschrijving staat."

Leugenachtige bewindslieden, graaiende oud-politici, corrupte overheidsinstanties die nog corruptere bedrijven inhuren: Welkom in de rioolput die Nederland heet. :r
pi_185150848
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:33 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

AhmedAarad twitterde op donderdag 21-02-2019 om 15:41:35 Terwijl iedereen op de inhoud zit bij het @:Leefomgeving rapport komt #saltmines met wat achtergrondinformatie over de hoofdpersonen. https://t.co/NP9X1UXnKA @:seven__ @:pieterkleinrtl @:rietvelds @:EricChrSmit @:BartNijman reageer retweet
https://saltmines.nl/2019/02/21/revnext-geen-uitzondering/

"Hoe kennen al deze mensen elkaar? Simpel. Policy Research Corporation. Al deze personen hebben voor deze club gewerkt of werken daar nauw mee samen. Een clubje van de absolute creme-de-la-creme van bestuurlijk Nederland. Waaronder, maar niet alleen, Pieter Cobelens. De in het oog springende voorbeelden zijn ex-minister Annemarie Jorritsma, ex-minister Karla Peijs, Lt-Gen (bd) Rob Verkerk, Chris Peeters en Henk van Hoof.

Daar hebben we het dus. Een elitair netwerkje van onkundige, doch sociaal handige baantjesjagers en oud-politici, die elkaar van werk en inkomsten blijven voorzien, en dus terecht komen op sleutelposities in dit land, zoals nu dus het geval is bij RevNext, dat even voor het Planbureau voor de Leefomgeving, PBL, de kosten van het energie-akkoord mocht doorrekenen. Iets wat het PBL in principe gewoon zelf hoort te doen, aangezien dat letterlijk in hun taakomschrijving staat."

Leugenachtige bewindslieden, graaiende oud-politici, corrupte overheidsinstanties die nog corruptere bedrijven inhuren: Welkom in de rioolput die Nederland heet. :r
Beetje een neoliberalisme meets groenlinks complot dus???

PBL is idd trouwens een overheidsinstantie en die speelt dat dan door aan een privaat clubje met tentakels in het netwerk van de openbaar bestuurders?
I´m back.
pi_185152409
Hier word je toch intens verdrietig van?
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.”
pi_185154739
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 09:44 schreef Ryan3 het volgende:
Voorpagina Telegraaf:

[ afbeelding ]

Over de groene bangmakers: Nijpels (klimaattafel paus), Jetten (D66), Klaver (GL), Wiebes (VVD), Gerbrandy (EU parlementariër D66), Rotmans (Urgenda), Samsom (PvdA en klimaatbobo door regering benoemd). Subkop binnenin: "Groene hogepriesters verketteren kritiek als bangmakerij, maar deinzen zelf niet terug voor angstpreken". En daarvan dan pakkende voorbeelden in het artikel.
Treffende cartoon.
  Moderator vrijdag 22 februari 2019 @ 13:45:29 #184
236264 crew  capricia
pi_185170373
Iemand enig idee hoe het met het windpark op de Doggerbank staat?
https://maritiemnieuws.nl(...)-hub-op-doggersbank/
Definitely not CIA
pi_185173779
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 13:45 schreef capricia het volgende:
Iemand enig idee hoe het met het windpark op de Doggerbank staat?
https://maritiemnieuws.nl(...)-hub-op-doggersbank/
Verdwijnen die windparken op zee eigenlijk niet binnen de kortste tijd onder water? Als ik al die doemverhalen mag geloven moet dat wel. Is het dan een verstandige investering?
pi_185173820
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:09 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Verdwijnen die windparken op zee eigenlijk niet binnen de kortste tijd onder water? Als ik al die doemverhalen mag geloven moet dat wel. Is het dan een verstandige investering?
:O :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_185174122
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

:O :')
Over Doggerbank gesproken: Ligt die bank toevallig in het voormalige Doggerland? Daar las ik laats iets nog over. Doggerland en zijn inheemse bewoners schijnen met een zeespiegelstijging te maken hebben gehad die vele malen sneller ging dan de meest extreme voorspellingen van de klimaatalarmlisten van nu voor de toekomst. En dat zonder menselijke invloed. Zonder dat de Doggermens olie uit de bodem haalde. Merkwaardig he? Dat een klimaat zoiets helemaal uit zichzelf kan doen :?
  Moderator vrijdag 22 februari 2019 @ 16:32:37 #188
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_185174234
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:26 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Over Doggerbank gesproken: Ligt die bank toevallig in het voormalige Doggerland? Daar las ik laats iets nog over. Doggerland en zijn inheemse bewoners schijnen met een zeespiegelstijging te maken hebben gehad die vele malen sneller ging dan de meest extreme voorspellingen van de klimaatalarmlisten van nu voor de toekomst. En dat zonder menselijke invloed. Zonder dat de Doggermens olie uit de bodem haalde. Merkwaardig he? Dat een klimaat zoiets helemaal uit zichzelf kan doen :?
Grammofoonplaat dit dat.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_185202047
quote:
Dat zal wel een reden hebben. Jij kan het verdacht vinden maar het is evengoed verdacht dat de rest voor die motie stemden. Normaal zijn de coalitie-partijen niet zo happig om hun eigen falen te laten onderzoeken.
pi_185279131
Niet alleen laten de hypocriete coalitiepartijen die deelnemen aan Rutte 3 de luchtvaartindustrie met rust wat betreft klimaatstrafmaatregels.

Niet alleen doet die hypocriete klimaatmaffia zijn best om Schiphol uit te laten breiden, andere luchthavens in Nederland openen/laten uitbreiden, desnoods met gebruik van valse gegevens.

Nu neemt hypocriet Rutte3 zelfs een belang in een klimaatvervuilende luchtvaartmaatschappij.

En die tokkies maar vliegtaks laten betalen zodat ze hopelijk op pleuren uit het vliegtuig zodat de hypocriete progressieve elite zonder gewetensbezwaren kan vliegen. :r
  vrijdag 1 maart 2019 @ 01:36:52 #193
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185312987
"In 2018 werd 18 miljard kilowattuur (kWh) aan groene stroom opgewekt uit wind, zon, biomassa en waterkracht. Dat komt overeen met het jaarlijks gemiddeld verbruik van 4,5 miljoen huishoudens. 15 procent van het totale elektriciteitsverbruik is groen."
https://nos.nl/artikel/22(...)-vooral-uit-zon.html

Een geluk bij een ongeluk dat het aandeel groene energie geen 100% is dan.
Dan zou dit land ruim 20 miljoen huishoudens te kort komen. :o
  vrijdag 1 maart 2019 @ 01:53:11 #194
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313077
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 01:36 schreef Braindead2000 het volgende:
"In 2018 werd 18 miljard kilowattuur (kWh) aan groene stroom opgewekt uit wind, zon, biomassa en waterkracht. Dat komt overeen met het jaarlijks gemiddeld verbruik van 4,5 miljoen huishoudens. 15 procent van het totale elektriciteitsverbruik is groen."
https://nos.nl/artikel/22(...)-vooral-uit-zon.html

Een geluk bij een ongeluk dat het aandeel groene energie geen 100% is dan.
Dan zou dit land ruim 20 miljoen huishoudens te kort komen. :o
Naast huishoudens zijn er andere energieverbruikers...
  vrijdag 1 maart 2019 @ 01:57:17 #195
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185313095
Of lees ik tussen de regels door dat er misschien nog wel andere CO2-uitstoters in Nederland aanwezig zijn?



Een simpel rekensommetje leert mij dat wij huishoudens te kort komen als het aandeel groene energie verdubbelt, laat staan als het 100% wordt.

Heeft iemand een idee wie er buiten de Nederlandse burger nog anders CO2 uitstoot? Ik weet het niet, de NOS ook niet en als de NOS het niet weet kan ik het helemaal niet weten.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:09:33 #196
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313132
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 01:57 schreef Braindead2000 het volgende:
Of lees ik tussen de regels door dat er misschien nog wel andere CO2-uitstoters in Nederland aanwezig zijn?
Bingo ...



Hoef je niet voor tussen de regels door te lezen, maar gewoon letterlijk lezen en boerenlogica toepassen ...
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:19:25 #197
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185313149
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Bingo ...

[ afbeelding ]

Hoef je niet voor tussen de regels door te lezen, maar gewoon letterlijk lezen en boerenlogica toepassen ...
De NOS had ook kunnen zeggen: dat komt overeen met de jaarlijkse vliegvakanties van Jetten. Of dat komt overeen met xxx procent van de uitstoot van Schiphol, of Shell, of Unilever, of dat komt overeen met 80% van de uitstoot die NOS-journalisten zelf veroorzaken. Niks van dat, ze leggen de schuld geheel bij Nederlandse gezinnen.

Nou zal je denken: De NOS legt niet de schuld bij de gezinnen maar de oplossing bij de gezinnen maar dan wil ik je er op wijzen dat ze daar tegelijkertijd ook de schuld bij de gezinnen leggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Braindead2000 op 01-03-2019 02:26:12 ]
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:29:16 #198
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313167
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:19 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

De NOS had ook kunnen zeggen: dat komt overeen met de jaarlijkse vliegvakanties van Jetten. Of dat komt overeen met xxx procent van de uitstoot van Schiphol, of Shell, of Unilever, of dat komt overeen met 80% van de uitstoot die NOS-journalisten zelf veroorzaken. Niks van dat, ze leggen de schuld geheel bij Nederlandse gezinnen.

Nou zal je denken: De NOS legt niet de schuld bij de gezinnen maar de oplossing bij de gezinnen maar dan wil ik je er op wijzen dat ze daar tegelijkertijd ook de schuld bij de gezinnen leggen.
Je maakt echt waanzinnige sprongen in logica ... het gemiddelde verbruik van een huishouden is waar mensen een beeld bij kunnen vormen en dus is het best logisch daar naar te refereren. Niet alles is een complot, meestal zijn het gewoon journalisten die hun best doen om een boodschap over te brengen.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:36:26 #199
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185313183
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Je maakt echt waanzinnige sprongen in logica ... het gemiddelde verbruik van een huishouden is waar mensen een beeld bij kunnen vormen en dus is het best logisch daar naar te refereren. Niet alles is een complot, meestal zijn het gewoon journalisten die hun best doen om een boodschap over te brengen.
Maar wat dan als het percentage "groene" energie verdubbelt? Vind jij het dan ook logisch dat de NOS spreekt over : Van de bijna 8 miljoen Nederlandse huishoudens gebruiken er gemiddeld 10 miljoen groene energie.

Lijkt wel of de NOS iets niet bespreekbaar wil maken. Gaan we dan pas van de NOS horen wie of wat nog meer CO2 uitstoot?
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:40:32 #200
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313195
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Maar wat dan als het percentage "groene" energie verdubbelt? Vind jij het dan ook logisch dat de NOS spreekt over : Van de bijna 8 miljoen Nederlandse huishoudens gebruiken er gemiddeld 10 miljoen groene energie.

Lijkt wel of de NOS iets niet bespreekbaar wil maken. Gaan we dan pas van de NOS horen wie of wat nog meer CO2 uitstoot?
De NOS is niet een persoon ofzo, maar bestaat uit vele journalisten. Deze mensen kunnen over het geheel genomen best een grootstedelijke bias hebben ofzo, maar een agenda ... come on :D
pi_185313208
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

De NOS is niet een persoon ofzo, maar bestaat uit vele journalisten. Deze mensen kunnen over het geheel genomen best een grootstedelijke bias hebben ofzo, maar een agenda ... come on :D
Het is heel interessant om te discussieren over hoe dit precies werkt. Op het youtube kanaal Cafe Weltschmertz wordt afentoe hierover wat gezegd. Maar ik weet zeer zeker dat de journalisten over het algemeen te lam zijn zelf echt onderzoek te doen en teveel vertrouwen op kant en klare nieuwspublicaties vanuit Israel/VS/EU-Brussel. Over Russische beinvloeding bijvoorbeeld, 9/11, Oekraineverdrag, dit groteske anti CO2 agenda. De zogenaamde goede zorg in Nederland. Hollandse hoernalisten lopen liever in lijn met voorbedachte narratieven. Dit is veilig en brengt hen zeker drood op de plank.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:46:00 #202
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185313211
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

De NOS is niet een persoon ofzo, maar bestaat uit vele journalisten. Deze mensen kunnen over het geheel genomen best een grootstedelijke bias hebben ofzo, maar een agenda ... come on :D
Ik weet het niet. Het zal mij benieuwen wie er nog meer het klimaat vernietigt buiten die stinkende vervuilende Nederlander. Ik zie een gat in de sommetjes van de NOS. Ergens moet er dus nog een duistere bron van donkere energie zijn die ook CO2 uitstoot. :{ Misschien komen we er ooit achter.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:47:07 #203
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313217
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:46 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Het zal mij benieuwen wie er nog meer het klimaat vernietigt buiten die stinkende vervuilende Nederlander. Ik zie een gat in de sommetjes van de NOS. Ergens moet er dus nog een duistere bron van donkere energie zijn die ook CO2 uitstoot. :{ Misschien komen we er ooit achter.
Wat had de NOS volgens jou moeten rapporteren?
pi_185313218
In de docu an inconvenient lie werd al duidelijk dat de oceanen de grootste aanvoerders zijn van broeikasgas. Waterdamp.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:49:21 #205
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313226
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:47 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
In de docu an inconvenient lie werd al duidelijk dat de oceanen de grootste aanvoerders zijn van broeikasgas. Waterdamp.
Het punt met waterdamp is dat het met regen verdwijnt en dus geen langdurig effect heeft .. extra CO2 verdwijnt niet zomaar en zorgt voor meer waterdamp en heeft zodoende een langdurig effect en daarboven nog het effect van die extra waterdamp.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:53:08 #206
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185313235
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Wat had de NOS volgens jou moeten rapporteren?
Alles behalve dit. Dit is gewoon het aanpraten van een schuldcomplex door de NOS.

Vraagje aan jou:

Hoe moet de NOS rapporteren als dit aandeel "groene" energie in de toekomst verdubbeld is? Op dezelfde manier? Maar dan komen we huishoudens te kort.
pi_185313237
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Het punt met waterdamp is dat het met regen verdwijnt en dus geen langdurig effect heeft .. extra CO2 verdwijnt niet zomaar en zorgt voor meer waterdamp en heeft zodoende een langdurig effect en daarboven nog het effect van die extra waterdamp.
En daarna srijgt door verwarming elke dag weer meer water op. De grootste factor is eigenlijk de zon. Erge warmte en weer koudere perioden zin inherent aan deze aarde. Ook voor de industriele revolutie had je perioden van bovengemiddelde warmte of kou. Ook andere planeten warmen op. En daar zie je geen autos rijden of wel. De gedeelde factor is de zon.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:54:14 #208
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313239
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:53 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Alles behalve dit. Dit is gewoon het aanpraten van een schuldcomplex door de NOS.

Vraagje aan jou:

Hoe moet de NOS rapporteren als dit aandeel "groene" energie in de toekomst verdubbeld is? Op dezelfde manier? Maar dan komen we huishoudens te kort.
Ik maakte geen issue van de NOS rapportage, dus ik had gehoopt dat jij daar een antwoord op had. In algemene zin ben ik voor het zo dicht mogelijk bij wetenschappelijke papers blijven en ver van meningen.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:55:27 #209
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313244
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:53 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

En daarna srijgt door verwarming elkde dag weer meer water op. De grootste factor is eigenlijk de zon. Erge warmte en weer koudere perioden zin inherent aan deze aarde. Ook voor de industriele revolutie had je perioden van bovengemiddelde warmte of kou. Ook andere planeten warmen op. En daar zie je geen autos rijden of wel.
Ja, je zou denken dat wetenschappers die elke dag hiermee bezig zijn hier al aan gedacht zouden hebben, nietwaar?
pi_185313253
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ik maakte geen issue van de NOS rapportage, dus ik had gehoopt dat jij daar een antwoord op had. In algemene zin ben ik voor het zo dicht mogelijk bij wetenschappelijke papers blijven en ver van meningen.
Het IPCC heeft als missie statement dat elke wetenschappelijke paper waar zij geld voor geven een conclusie moet bevatten dat geschreven is om het idee van manmade global warming in zekere mate te versterken. Oftewel het IPCC doet niet aan waarheidsvinding maar aan politiek.

En tot zover ook richting je laatste comment over zogenaamde wetenschappers die hier elke dag aan denken en ook aan inkomen ja. De wetenachapper is ook maar mens en heeft ook een dak en luxe nodig nietwaar.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 02:59:08 #211
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313261
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:57 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Het IPCC heeft als missie statement dat elke wetenschappelijke paper waar zij geld voor geven een conclusie moet bevatten dat geschreven is om het idee van manmade global warming in zekere mate te versterken. Oftewel het IPCC doet niet aan waarheidsvinding maar aan politiek.
Kun je daar naar linken? In mijn beleving heb je dit namelijk volstrekt uit je duim gezogen.
pi_185313284
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 02:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Kun je daar naar linken? In mijn beleving heb je dit namelijk volstrekt uit je duim gezogen.
Maurice Strong medeoprichter van IPCC samen met de Rockfeller foundation. Heeft de zogenoemde terms of reference van zijn IPCC opgesteld. Waarin hij alleen data verzamelt van alleen de menselijke effect op co2 en opwarming. Dus andere natuurlijke oorzaken zoals de zon wilde hij niets van weten. Ik kan het niet zo gauw vinden. Het staat niet op de website FAQ ofzo. Er was een rapportage van Corbett Report die hierover ging. De zogenaamde concensus waar Jesse Klaver en co. het over hebben is grote bullshit.

Voorbeeldje.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 03:33:04 #213
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185313292
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 03:20 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:

[..]

Maurice Strong medeoprichter van IPCC samen met de Rockfeller foundation. Heeft de zogenoemde terms of reference van zijn IPCC opgesteld. Waarin hij alleen data verzamelt van alleen de menselijke effect op co2 en opwarming. Dus andere natuurlijke oorzaken zoals de zon wilde hij niets van weten. Ik kan het niet zo gauw vinden. Het staat niet op de website FAQ ofzo. Er was een rapportage van Corbett Report die hierover ging. De zogenaamde concensus waar Jesse Klaver en co. het over hebben is grote bullshit.

Voorbeeldje.
Nou ja, dat het IPCC iets dergelijks als dat je claimde als missie had was dus uit je duim gezogen. De gedachte dat wetenschappers geld van het IPCC kregen was uit je duim gezogen. De gedachte dat wetenschappers geld van het IPCC kregen om op een specifiek antwoord uit te komen was je duim gezogen. Waarom?!

Natuurlijk wordt er gekeken naar andere zaken die invloed hebben op het klimaat, zoals de zon. De energie die we vanaf de zon krijgen is juist marginaal gedaald de afgelopen decennia, voor wat het waard is. Lees alsjeblieft de IPCC rapportages! Die staan zo vol bronvermeldingen dat je er echt een missie aan kunt hebben om uit te zoeken of het echt klopt.
pi_185313303
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 03:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Lees alsjeblieft de IPCC rapportages! Die staan zo vol bronvermeldingen dat je er echt een missie aan kunt hebben om uit te zoeken of het echt klopt.
Dus je neemt alles voor het gemak aan voor waar. Dat IPCC het effect van de zon onderzoeken is onzin. Dit doen zij juist niet. In hun agenda is zogenaamd alleen de mens slecht.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 06:39:19 #215
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_185313524
Over de moeizame strijd tegen de pseudosceptici die het klimaatdebat vervuilen met misleidende mythes.
quote:
‘Ik heb een allergie voor onzin’

Hoe meng je je als klimaatkenner in een zinvol debat dat verstoord wordt door de hardnekkige drogredeneringen van pseudosceptici? Op klimaatverandering.wordpress.com worden de misleidende mythes ontkracht en de wetenschappelijke feiten herhaald.
pi_185313963
Daar gaan ze alweer met schelden. 'pseudosceptici'.

De wetenschappers, IPCC, lobbygroepen, politiek. Weten nieteens wat zij precies willen laat staan hoe. Maar het gaat zeker geld kosten. Heel veel geld. Niet hun geld.
pi_185360142
quote:
Motie van wantrouwen

Het klimaatdebat leeft sterk in ons land. Burgers worden bijna dagelijks geconfronteerd met onheilspellende berichten. Wetenschappers zien door de opwarming van de aarde een ravijn opdoemen, politici waarschuwen dat er een laatste kans is om het tij te keren, media hameren op dadendrang en weermannen vertellen tegenwoordig niet alleen meer hoeveel graden het morgen wordt maar ook hoe u zich er bij moet voelen.

De urgentie is flink gestegen sinds de presentatie van het klimaatakkoord, afgelopen december. Dat akkoord was opgetuigd door het kabinet en het resultaat van lange onderhandelingen door tal van maatschappelijke en commerciële partijen. Het was een slimme zet om het maatschappelijk middenveld van meet af aan erbij te betrekken; het werd zo medeplichtig gemaakt aan de uitkomst.

Die uitkomst is dat ons land via honderden maatregelen grote sprongen wil maken in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Een flink deel van de rekening zou bij de burger belanden. Maar niemand heeft de burger om zijn mening gevraagd.

Om die reden heeft De Telegraaf het gerenommeerde onderzoeksbureau Ipsos verzocht om de stemming te peilen. De uitslag laat zien dat de opstellers van het klimaatakkoord een dure misrekening hebben gemaakt. Dat mensen zich zorgen maken over klimaatverandering is, mede door alle publiciteit, natuurlijk niet zo vreemd. Maar burgers voelen zich niet gehoord, vinden dat verkeerde keuzes worden gemaakt, en stellen van links tot rechts dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met hun persoonlijke financiële situatie.

Het schort dus aan draagvlak. Dat is een motie van wantrouwen aan de Haagse politiek. Wie dacht dat burgers mee zouden buigen als ze maar bang genoeg zijn, komt bedrogen uit.
  zondag 3 maart 2019 @ 15:29:02 #218
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_185364023
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:18 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Een parallel met de EU verkiezingen enige jaren geleden, door de EU propaganda werden we bang gemaakt:
- het licht ging uit,
- oorlog zou uitbreken
- concentratie kampen kwamen.

:{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator zondag 3 maart 2019 @ 22:42:07 #219
236264 crew  capricia
pi_185373214
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 15:29 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Een parallel met de EU verkiezingen enige jaren geleden, door de EU propaganda werden we bang gemaakt:
- het licht ging uit,
- oorlog zou uitbreken
- concentratie kampen kwamen.

:{
Ik zou daar graag wat voorbeelden van zien, van wat jij schrijft. Van door de EU propaganda dat er concentratiekampen kwamen bijvoorbeeld.
Definitely not CIA
  donderdag 7 maart 2019 @ 06:48:07 #220
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_185445574
Uit Trouw:
quote:
De grootste vervuiler is man, hoogopgeleid en stemt VVD
De gemiddelde Nederlander wacht tot de overheid actie onderneemt tegen klimaatverandering. Eerst moeten bedrijven iets doen, dan de burger.
quote:
De grootste uitstoters van CO2 zijn gemiddeld te vinden onder mannen, hogere inkomens, mensen tussen 35 en 49 jaar, huizenbezitters en VVD-stemmers. Opvallend is dat ook de D66-kiezer meer uitstoot dan de doorsnee Nederlander. Die partij is voorstander van een ambitieus klimaatbeleid maar de aanhang heeft kennelijk moeite met klimaatvriendelijker leven.

Dat gaat veel minder op voor de linkse kiezers. Het beeld van rondvliegende, in grote auto’s rijdende GroenLinksers dat soms geschetst wordt, gaat niet op. Stemmers op die partij stoten aanzienlijk minder broeikasgassen uit dan de gemiddelde Nederlander. Dat geldt ook voor stemmers op de Partij voor de Dieren, de SP en de ChristenUnie.
  donderdag 7 maart 2019 @ 06:51:51 #221
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185445593
Nederlanders denken aan klimaatverandering, maar doen er weinig tegen
https://nos.nl/artikel/22(...)er-weinig-tegen.html

"Opvallend zijn D66-aanhangers, die over het algemeen de meest duurzame opvattingen hebben, maar op de meeste gebieden verantwoordelijk zijn voor een bovengemiddelde CO2-uitstoot. D66-stemmers vliegen het vaakst (gemiddeld 1,1 keer per jaar, tegenover 0,8 keer gemiddeld). Ze voelen zich daar wel schuldiger over dan aanhangers van andere partijen en kopen ook vaker CO2-compensatie voor de uitstoot die veroorzaakt wordt door hun vluchten."

Je had het niet verwacht. :')
  donderdag 7 maart 2019 @ 07:46:08 #222
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185445932
Over CO2-compensatie:

Hoe regel je klimaatcompensatie?

Bij sommige vliegmaatschappijen en reisorganisaties kun je bij het boeken meteen aangeven dat je CO2-uitstoot van je vliegreis wilt compenseren. Je betaalt dan een bedrag bovenop de reissom. De vliegmaatschappij of reisorganisatie maakt dit over aan een bedrijf dat voor klimaatcompensatie zorgt.
Bij sommige auto- of reisverzekeringen kan je kiezen voor klimaatcompensatie. De uitstoot van broeikasgassen van de auto of de reis wordt berekend en hier betaal je dan een extra bedrag voor.
Je kunt bij sommige energiebedrijven de CO2-uitstoot van jouw gasgebruik laten compenseren, bijvoorbeeld door bomen te laten planten of te investeren in duurzame energie. Bekijk het overzicht op Hier.nu.
Via internet kun je ook zelf je klimaatcompensatie regelen. Je kiest zelf welke activiteit je wilt compenseren: gasverbruik, stroomverbruik en/of vervoer. Je maakt een bedrag over waarmee bomen worden geplant of projecten voor duurzame energie worden gefinancierd.
https://www.milieucentraa(...)/klimaatcompensatie/

Best wel een hypocriet systeem, lijkt me. Een soort aflaat waarmee je je zondes kan afkopen?
  Moderator donderdag 7 maart 2019 @ 08:14:54 #223
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_185446183
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 07:46 schreef Braindead2000 het volgende:
Over CO2-compensatie:

Hoe regel je klimaatcompensatie?

Bij sommige vliegmaatschappijen en reisorganisaties kun je bij het boeken meteen aangeven dat je CO2-uitstoot van je vliegreis wilt compenseren. Je betaalt dan een bedrag bovenop de reissom. De vliegmaatschappij of reisorganisatie maakt dit over aan een bedrijf dat voor klimaatcompensatie zorgt.
Bij sommige auto- of reisverzekeringen kan je kiezen voor klimaatcompensatie. De uitstoot van broeikasgassen van de auto of de reis wordt berekend en hier betaal je dan een extra bedrag voor.
Je kunt bij sommige energiebedrijven de CO2-uitstoot van jouw gasgebruik laten compenseren, bijvoorbeeld door bomen te laten planten of te investeren in duurzame energie. Bekijk het overzicht op Hier.nu.
Via internet kun je ook zelf je klimaatcompensatie regelen. Je kiest zelf welke activiteit je wilt compenseren: gasverbruik, stroomverbruik en/of vervoer. Je maakt een bedrag over waarmee bomen worden geplant of projecten voor duurzame energie worden gefinancierd.
https://www.milieucentraa(...)/klimaatcompensatie/

Best wel een hypocriet systeem, lijkt me. Een soort aflaat waarmee je je zondes kan afkopen?
Of in ieder geval iets doen! Beter dan vliegen en niks doen.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_185446202
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom iedereen zo nodig moet vliegen. Van mij mag er een vliegtaks van een paar 100 euro komen. Nog niet zo lang geleden was een vliegvakantie iets wat je hooguit 1 keer in je leven deed, waarom moet dat tegenwoordig jaarlijks?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_185446312
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 06:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Uit Trouw:[..]

[..]

Opvallend ook de overeenkomst met stemmers op Forum:
quote:
Links vliegt veel
Het lijkt op zich weinig verrassend dat de VVD-stemmer veruit het slechtst scoort. Die is immers relatief welgesteld (dus kan veel vliegen, heeft vaker een groot huis, et cetera) en maakt zich daarbij van nature wat minder zorgen over het klimaat. Ook niet vreemd is de gunstige score van de Partij voor de Dieren, met de GroenLinks- en ChristenUnie-stemmer meteen in het kielzog. De opvallendste uitkomsten doen zich voor op detailniveau. Zo scoort de D66-stemmer slecht in de categorie vervoer: die vliegt namelijk beduidend vaker dan gemiddeld. En de GroenLinks-stemmer spendeert jaarlijks exact evenveel uren in het vliegtuig als de aanhanger van Forum voor Democratie.
http://m.binnenlandsbestu(...)vuilers.228869.lynkx
  donderdag 7 maart 2019 @ 09:24:50 #226
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185446970
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 08:14 schreef ijs_beer het volgende:
[..]

Of in ieder geval iets doen! Beter dan vliegen en niks doen.
Wat is iets? Je geweten reinigen door iets meer te betalen? Dat is toch niets? Als je je dan zo zorgen maakt over het klimaat...vlieg dan niet.

Dit is gewoon pure hypocrisie waarmee de klimaatbezorgde hyprocrieten hun zondes mee proberen af te kopen.
  Moderator donderdag 7 maart 2019 @ 09:28:40 #227
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_185447022
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]

Wat is iets? Je geweten reinigen door iets meer te betalen? Dat is toch niets? Als je je dan zo zorgen maakt over het klimaat...vlieg dan niet.

Dit is gewoon pure hypocrisie waarmee de klimaatbezorgde hyprocrieten hun zondes mee proberen af te kopen.
Iets is bijvoorbeeld het aanplanten van bomen of steunen van CO2 verminderende techniek. Uiteraard niet afdoende natuurlijk. Jij noemt het hypocriet, ik noem het iig nog iets doen.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  donderdag 7 maart 2019 @ 09:31:57 #228
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185447076
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:28 schreef ijs_beer het volgende:
[..]

Iets is bijvoorbeeld het aanplanten van bomen of steunen van CO2 verminderende techniek. Uiteraard niet afdoende natuurlijk. Jij noemt het hypocriet, ik noem het iig nog iets doen.
Dus als ik vanmiddag een bejaarde het ziekenhuis in sla, maar meteen daarna een bedrag overmaakt naar het ouderenfonds, dan ben ik niet hyprocriet? Ik doe tenminste iets, toch?
  Moderator donderdag 7 maart 2019 @ 09:36:47 #229
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_185447132
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:31 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]

Dus als ik vanmiddag een bejaarde het ziekenhuis in sla, maar meteen daarna een bedrag overmaakt naar het ouderenfonds, dan ben ik niet hyprocriet? Ik doe tenminste iets, toch?
Wat een idiote valse vergelijking. :D
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  donderdag 7 maart 2019 @ 09:45:35 #230
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185447285
Maar Nederland moet toch een voorbeeldspositie hebben? Hoe staat dat in verhouding met zo'n aflaat-systeem als klimaatcompensatie waarmee je je eigen CO2-uitstoot op het buitenland af kan wentelen?
  donderdag 7 maart 2019 @ 11:11:07 #231
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185448786
En dan ook nog eens een belang in KLM nemen. En dan ook nog eens Schiphol willen laten uitbreiden. En dan nog eens meer meer meer huizen willen laten bouwen. En dan ook nog eens heel de Noordzee met wind-energie-fabrieken willen vullen. En dan nog ook eens zelf de grootste klimaatvervuilers zijn. En dan ook nog eens juichen als een Unilever zijn hoofdkantoor hierheen zegt te willen verplaatsten waar de grootste decadente CO2-uitstoters werkzaam zijn. En ook nog eens de grootste voorstander zijn van huizen bouwen, huizen bouwen, meer huizen bouwen. En dan ook nog eens hopen dat vele miljoenen meer immigranten zich huisvesten in dit land. En dan ook nog eens de meest vervuilende stinkfabrieken ontzien.

Nou, als dit Rutte3 het klimaat niet gaat redden :o , sla mij dan maar dood. :o :|W
pi_185449405
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 08:14 schreef ijs_beer het volgende:
[..]

Of in ieder geval iets doen! Beter dan vliegen en niks doen.
Je kan het beste de consumptie milieuvriendelijker maken, b.v. door de trein te pakken naar je bestemming, of het niet doen, volgens deze milieupsycholoog:
https://www.volkskrant.nl(...)averechts-~b11f8790/
  donderdag 7 maart 2019 @ 13:28:45 #233
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185451325
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 06:48 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Uit Trouw:[..]

[..]

Zeuren over de Mercedes van Halsema doet het zo lekker.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185484973
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:36 schreef ijs_beer het volgende:
[..]

Wat een idiote valse vergelijking. :D
Het is wat de Europese carbon-tax emmission rights handel doet. Maar dan met Co2 ipv oma's. Dit rare punten-systeem verraadt al dat het hele red het klimaat-gebeuren een grote hoax is. Zovelen miljoenen mensen trappen erin flabbergasted sta ik ernaar te kijken. Elke dag weer. Daar komt de klinaat-trein weer aan Tsjoeke-tsjoeke Toet Toet! met allemaal gehersenspoelde activisten erin zelfs kinderen van 11.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zomaar-een-Chinees op 08-03-2019 21:23:51 ]
  vrijdag 8 maart 2019 @ 21:21:04 #235
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_185485034
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 08:18 schreef Hanca het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom iedereen zo nodig moet vliegen. Van mij mag er een vliegtaks van een paar 100 euro komen. Nog niet zo lang geleden was een vliegvakantie iets wat je hooguit 1 keer in je leven deed, waarom moet dat tegenwoordig jaarlijks?
Nou ja, we moeten wel allemaal werken werken werken en belasting betalen. Als ik een keer naar Spanje wil, mag dat zonder dat ik 2 dagen in de auto moet zitten en weer 2 dagen terug?
pi_185503226
quote:
‘Europese uitstoot doet er niet toe’

Voor aanpak van de wereldwijde klimaatverandering is het veel belangrijker wat snelgroeiende ontwikkelingslanden doen, dan de goedbedoelde stapjes in Nederland. „In feite doet de Europese uitstoot er niet toe”, stelt de Britse klimaatwetenschapper Nic Lewis.

„Waar het echt om gaat is: wat gebeurt er in ontwikkelingslanden? Zoals China, India, Indonesië, Brazilië en Nigeria”, zegt Lewis, die deze week in Nederland een voordracht hield voor stichting De Groene Rekenkamer. Volgens hem is het veel belangrijker dat ontwikkelingslanden snel rijker worden en hoe de groeiende CO2-uitstoot die dat meebrengt kan worden beperkt.

„We hebben in Europa veel kennis en expertise. We kunnen ons geld beter daaraan besteden dan miljarden te steken in subsidies en ander klimaatbeleid dat in feite amper effect heeft op de wereldwijde uitstoot.” Lewis ziet liever investeringen in de ontwikkeling van schone kernenergie of technieken om CO2 uit de lucht te halen en kolencentrales af te vangen. „Dat is uit te rollen over de rest van de wereld.”

Onnodig

Het dwingende gevoel van urgentie, waar politici en milieuorganisaties op hameren, is onnodig, meent Lewis. De wetenschapper gaat er net als het VN-klimaatpanel vanuit dat de aardse opwarming sinds 1850 grotendeels komt door menselijke CO2-uitstoot. Toch is hij optimistischer dan het IPCC. Uit eigen onderzoek concludeert hij dat het klimaat veel minder gevoelig is voor broeikasgassen dan modellen voorspellen.

„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”

Uitgangspunt

Lewis heeft een geruststellende boodschap: „Het suggereert dat we meer tijd hebben om het politieke doel van maximaal twee graad opwarming te halen. Onze uitstoot hoeft niet al per 2050 naar vrijwel nul.” Dat is wel het uitgangspunt van Brussel, Den Haag en het klimaatakkoord.

Politici die blijven pleiten voor haast, spelen voor Messias. „Ze strelen hun eigen geweten ten koste van de bevolking.” Het realisme keert pas terug in het publieke debat over klimaat zodra duidelijk is wat de werkelijke kosten zijn, verwacht Lewis. „Overheden hebben tot nu toe geprobeerd die kosten te verbergen. Maar de bevolking is niet zo gek en het kwartje begint wel te vallen.”

https://www.telegraaf.nl/(...)oot-doet-er-niet-toe
pi_185504608
quote:
„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”
:) :)

Dit is ketterij, is het wel een klimaatwetenschapper?
Misschien wordt hij door big - oil betaald?
Hij is seniel geworden?

Ik hoor het wel van de echte deskundigen hier op FOK :X
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 9 maart 2019 @ 20:59:58 #238
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185504629
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 20:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]

Niet om meteen het hele artikel in diskrediet te brengen, maar het is wel typisch hoeveel de Telegraaf meningen promoot die niet bepaald mainstream lijken te zijn.

Nic Lewis wordt hier omschreven als 'klimaatwetenschapper'. Hij is afgestudeerd wiskundige, zat in de finance is inmiddels met pensioen en schrijft inmiddels zo nu en dan een paper met andere sceptici.

Ik ben het wel met hem eens dat het uiteraard ook nodig is dat landen als China en India werken aan hun uitstoot. Echter is het onzin om te stellen dat de Europese uitstoot er niet toe doet... we stoten immers nog zo'n 20% uit van het geheel.

Verder was er deze nugget:

quote:
Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”
Hij zit echt super aan de onderkant van wat de klimaatgevoeligheid zou zijn en stelt het vervolgens veel te absoluut, wat doet vermoeden dat de man er niet al te neutraal in zit. Zie bv ter illustratie deze simulaties van klimaatgevoeligheid:


Bron
pi_185504678
Ah ik wordt op mijn wenken bediend, er is iets mis met deze wetenschapper :)
(met pensioen-> dus seniel, en wiskundige - dus mond houden)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 9 maart 2019 @ 21:02:49 #240
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185504721
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 21:01 schreef Oud_student het volgende:
Ah ik wordt op mijn wenken bediend, er is iets mis met deze wetenschapper :)
Ik ga gewoon in op een gemaakt argument.

Er is met name iets mis met de verslaggeving van de Telegraaf de laatste tijd lijkt het waar fringe mensen als mainstream gepromote worden. Gewoon slordig. Plaats het dan op zijn minst in context van wat andere experts ervan vinden.
pi_185505018
Nic Lewis wordt door sommigen gezien als scepticus maar los van zijn bevindingen:

quote:
But all involved, including Lewis, agree that manmade greenhouse gas emissions are warming the oceans.

“People shouldn't be left with the impression that the errors in this paper put into doubt whether the ocean interior is warming. It clearly is wholly or mainly due to human greenhouse gas emissions,” Lewis said.
Hem werd echter in 2013 juist verweten dat hij teveel vasthoudt aan 1 paper voor het maken voor zijn berekeningen en daarmee logischerwijs hoger of (in zijn geval) lager uitkomt.

De Telegraaf zoekt sowieso alleen bronnen die sceptisch zijn, dat zag je met die "700.000km EV" van gisteren en ook met het bericht van vandaag.
  zaterdag 9 maart 2019 @ 21:37:27 #242
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185505782
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 21:12 schreef MaGNeT het volgende:
Hem werd echter in 2013 juist verweten dat hij teveel vasthoudt aan 1 paper voor het maken voor zijn berekeningen en daarmee logischerwijs hoger of (in zijn geval) lager uitkomt.

Het gekke is dat zijn paper juist ook een hogere bovengrens aangeeft dan dat het IPCC aangeeft voor de transient climate response als je kijkt naar een confidence interval van 5-95%...


Zie hier.

Dus wat dat betreft verschilt hij kennelijk niet zoveel van mening (of naja, in ieder geval van eigen bevinding) met het IPCC. Wel gek dan dat hij de klimaatgevoeligheid aanzienlijk lager schat dan zijn eigen realistische bovengrens van de transient climate response.
pi_185507012
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 21:37 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]

Het gekke is dat zijn paper juist ook een hogere bovengrens aangeeft dan dat het IPCC aangeeft voor de transient climate response als je kijkt naar een confidence interval van 5-95%...

[ afbeelding ]
Zie hier.

Dus wat dat betreft verschilt hij kennelijk niet zoveel van mening (of naja, in ieder geval van eigen bevinding) met het IPCC. Wel gek dan dat hij de klimaatgevoeligheid aanzienlijk lager schat dan zijn eigen realistische bovengrens van de transient climate response.
Misschien is hij sindsdien nog weer tot andere inzichten gekomen, zit ook weer 5 jaar tussen tot hij weer in de media kwam, vorig najaar.

Ik kan het verder ook wel eens zijn met de vaststelling dat de footprint in arme landen toe gaat nemen naarmate de welvaart stijgt. En ik vind het ook prima dat we die landen bij staan om daarin goede keuzes te maken.

Maar zo snel gaan we zelf nu ook weer niet, het zijn vooral voornemens en ambities, resultaten zijn er eigenlijk nog niet.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 20:21:58 #244
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185570996
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185608191
Als het toch allemaal geen drol kost, zoals de NOS en al die onbetrouwbare overheidsinstanties ons willen doen laten geloven; waarom gaan ze dan niet meteen voor de 100% CO2-reductie in 2030, of 150% CO2- reductie, nog beter?
pi_185608646
"De geschatte kosten van het klimaatakkoord zullen de komende tijd oplopen tot 1,6 à 1,9 miljard euro per jaar in 2030. Dat is fors lager dan geraamd op basis van het akkoord op hoofdlijnen in 2018."
https://nos.nl/artikel/22(...)r-totale-kosten.html

Dit is toch gewoon volksverlakkerij? Is er iemand die deze propaganda gelooft?
pi_185608704
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:53 schreef Braindead2000 het volgende:
"De geschatte kosten van het klimaatakkoord zullen de komende tijd oplopen tot 1,6 à 1,9 miljard euro per jaar in 2030. Dat is fors lager dan geraamd op basis van het akkoord op hoofdlijnen in 2018."
https://nos.nl/artikel/22(...)r-totale-kosten.html

Dit is toch gewoon volksverlakkerij? Is er iemand die deze propaganda gelooft?
Gegevens, uitgerekend door het CBS. Veel lager dan verwacht... Ja. Ik geloof wel dat dat de voorlopige uitkomst is. Wat de daadwerkelijke maatregelen gaan kosten weet je pas als die ingevoerd gaan worden, maar blijkbaar is dit een goede indicatie.

Het CBS heeft inmiddels een goede reputatie, ondanks al het commentaar dat sommigen er altijd op hebben.


Ik wil trouwens een bron van jouw term: propaganda. Hoe kom je daar bij?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_185608770


_O-
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_185608918
quote:
Voortschrijdend inzicht, het zou verboden moeten worden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_185609380
Alleen dit jaar zijn de kosten van de klimaatgekte, en dan heb ik alleen nog maar over de hogere energierekening, 2,5 miljard euro. Gemiddelde energierekening gaat 334 euro omhoog, X 7,7 miljoen huishouden = 2,5 miljard euro. Hoe past dat precies in het verhaal?
pi_185609457
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:27 schreef Braindead2000 het volgende:
Alleen dit jaar zijn de kosten van de klimaatgekte, en dan heb ik alleen nog maar over de hogere energierekening, 2,5 miljard euro. Gemiddelde energierekening gaat 334 euro omhoog, X 7,7 miljoen huishouden = 2,5 miljard euro. Hoe past dat precies in het verhaal?
Die energierekening heeft helemaal niets te maken met het klimaat, maar wel veel met oorlogen in Venezuela en andere dingen. Het gaat namelijk gewoon om de gasprijs... lees je eens in, zou ik zeggen.


Als je trouwens zoals bijna iedereen een contract hebt met vaste prijzen kom je ook niet in de buurt van die 334 euro.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_185609505
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:31 schreef Hanca het volgende:
[..]

Die energierekening heeft helemaal niets te maken met het klimaat, maar wel veel met oorlogen in Venezuela en andere dingen. Het gaat namelijk gewoon om de gasprijs... lees je eens in, zou ik zeggen.
Hopen dan dat oorlog in Venezuela spoedig eindigt. Scheelt weer een paar honderd euro in de energierekening.
pi_185609556
quote:
Lol, we zijn wel uit die put omhoog gekrabbeld in ieder geval. :D.
I´m back.
pi_185609827
quote:


8 jaar later, toen waren de onderzoekers ook eensgezind zo te lezen :P
pi_185609877
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:49 schreef Aquarii het volgende:
[..]

[ afbeelding ]

8 jaar later, toen waren de onderzoekers ook eensgezind zo te lezen :P
Nou ben ik eerlijk gezegd benieuwd naar wat het gordeldier doet tegenwoordig in de VS. Of die al in North Dakota is gesignaleerd bij wijze van spreke.
I´m back.
pi_185610061
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:49 schreef Aquarii het volgende:
[..]

[ afbeelding ]

8 jaar later, toen waren de onderzoekers ook eensgezind zo te lezen :P
Hmm.
quote:
In de decennia voor de Deense studie uitkwam, beleefde Groenland een periode van afkoeling, maar Broecker realiseerde zich dat dat slechts tijdelijk was. Stijgende CO2-gehaltes in de atmosfeer luidden het begin in van een lange periode van globale opwarming. Zijn bevindingen schreef hij neer in "Climatic Change: Are We on the Brink of a Pronounced Global Warming?", dat in 1975 in het vakblad Science verscheen. De term global warming was geboren.

In het artikel argumenteerde hij dat "we sterk kunnen staven dat de huidige afkoelende trend binnen een tiental jaar plaats zal maken voor een uitgesproken globale opwarming, veroorzaakt door CO2". Een voorspelling die, achteraf bekeken, bleek te kloppen.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)edacht-is-overleden/
  donderdag 14 maart 2019 @ 17:18:35 #257
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185610363
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]

Nou ben ik eerlijk gezegd benieuwd naar wat het gordeldier doet tegenwoordig in de VS. Of die al in North Dakota is gesignaleerd bij wijze van spreke.
https://armadillo-online.org/expansion.html :P
pi_185610684
Schandalig dat er kinderen worden ingezet om een politieke agenda door te drukken.
pi_185610774
Schandalig dat er kinderen opkomen voor hun toekomst.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_185610950
Ik begrijp die kinderen wel, lekker gratis naar een concert van de jeugd van tegenwoordig onder schooltijd. En dan nog niet eens straf krijgen voor het spijbelen....
pi_185624893
quote:
2s.gif Op donderdag 14 maart 2019 16:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]

Voortschrijdend inzicht, het zou verboden moeten worden.
Misschien maar even wachten met de plannen dan, de volgende generatie van eminente geleerden denkt wellicht anders over klimaat en aanverwanten. Voortschrijdend inzicht tenslotte.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_185624899
quote:
Zou dat ook mogen wanneer het een anti-migratiemars is?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  vrijdag 15 maart 2019 @ 14:13:21 #265
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_185628022
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 11:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]

Hoezo kost dat alleen maar geld en levert het niks op? Dat is echt flauwekul. Kijk eens naar schone landen als een Zwitserland of Zweden. Of zelfs Zuid Duitsland.
Een land als Zweden met slechts 10 miljoen mensen op meer dan 10 keer zo groot landoppervlak met gigantische hoeveelheden natuurlijke hulpbronnen zoals olie en hout waardoor ze hun sociale staat en klimaatzaken kunnen betalen vergelijken met 1 van de drukst bevolkte landen ter wereld zonder enige natuurlijke hulpbronnen.

En ook Zwitserland heeft maar de helft (!) aan inwoners van Nederland met ongeveer evenveel landoppervlak.

Zie je al een trend? Als we hier in dit land ook met slechts 10 miljoen mensen waren dan haalden we die klimaatdoelstellingen met 2 vingers in de neus maarja, juist de partijen die de mond vol hebben van klimaatverandering willen de halve 3e wereld hierheen halen waardoor de ecologische voetafdruk van al die mensen vertienvoudigd.

Zodra er een partij opstaat die klimaatverandering tegen wil gaan met het ENIGE juiste middel: MINDER MENSEN hebben ze direct mijn stem.
Uiteraard betekent dit dat ons hele economische systeem ook op de schop moet (niet meer uitgaan van onbeperkte groei) en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Paar minuten korter douchen en electrisch gaan rijden gaat ons klimaat niet redden en kost ons alleen maar economisch gezien compleet de kop. Dat is ook de reden dat ik tegen die klimaatwet ben, het gaat namelijk niets oplossen omdat het onderliggende probleem niet wordt opgelost.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metro2005 op 15-03-2019 14:39:43 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 15 maart 2019 @ 15:50:08 #266
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185629783
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 14:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]

Een land als Zweden met slechts 10 miljoen mensen op meer dan 10 keer zo groot landoppervlak met gigantische hoeveelheden natuurlijke hulpbronnen zoals olie en hout waardoor ze hun sociale staat en klimaatzaken kunnen betalen vergelijken met 1 van de drukst bevolkte landen ter wereld zonder enige natuurlijke hulpbronnen.

En ook Zwitserland heeft maar de helft (!) aan inwoners van Nederland met ongeveer evenveel landoppervlak.

Zie je al een trend? Als we hier in dit land ook met slechts 10 miljoen mensen waren dan haalden we die klimaatdoelstellingen met 2 vingers in de neus maarja, juist de partijen die de mond vol hebben van klimaatverandering willen de halve 3e wereld hierheen halen waardoor de ecologische voetafdruk van al die mensen vertienvoudigd.

Zodra er een partij opstaat die klimaatverandering tegen wil gaan met het ENIGE juiste middel: MINDER MENSEN hebben ze direct mijn stem.
Uiteraard betekent dit dat ons hele economische systeem ook op de schop moet (niet meer uitgaan van onbeperkte groei) en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Paar minuten korter douchen en electrisch gaan rijden gaat ons klimaat niet redden en kost ons alleen maar economisch gezien compleet de kop. Dat is ook de reden dat ik tegen die klimaatwet ben, het gaat namelijk niets oplossen omdat het onderliggende probleem niet wordt opgelost.
Natuurlijk lost het wat op. Zoek maar eens de kaartjes op voor verloren gezonde levensjaren als gevolg van vervuiling in Europa. Houdt eveneens verband met allerlei agressie en mentale handicaps. Mensen raken sneller geagiteerd.

Je verhaal houdt ook geen stand omdat:

1) zelfs gecorrigeerd voor bevolkingsdichtheid de uitstoot en vervuiling in Nederland buitengewoon hoog ligt. Nederland is niet de enige regio in Europa met een hoge dichtheid aan bevolking en activiteit. In Stockholm kunnen ze er ook wat van.

2) Zweden is voor meer dan 70% gewoon een hardcore diensteneconomie, met alles wat daarbij komt kijken aan transport e.d.. Dat ze wat slimmer met hun natuurlijke hulpbronnen om gaan spreekt voor zich. Dat is nu eenmaal het verschil tussen sociaal-democratische landen met hun staatsfondsen en landen als VK en Nederland die het verbrassen en voor 50% cadeau doen aan Exxon en Shell.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 15 maart 2019 @ 16:06:17 #267
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_185630072
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 15:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]

Natuurlijk lost het wat op. Zoek maar eens de kaartjes op voor verloren gezonde levensjaren als gevolg van vervuiling in Europa. Houdt eveneens verband met allerlei agressie en mentale handicaps. Mensen raken sneller geagiteerd.

Je verhaal houdt ook geen stand omdat:

1) zelfs gecorrigeerd voor bevolkingsdichtheid de uitstoot en vervuiling in Nederland buitengewoon hoog ligt. Nederland is niet de enige regio in Europa met een hoge dichtheid aan bevolking en activiteit. In Stockholm kunnen ze er ook wat van.
Stockholm is een stad in Zweden en zal inderdaad een hogere vervuilingsgraad kennen dan het dorp Skolsta domweg omdat er meer mensen wonen. Dat bewijst dus zeg maar mijn argument. Je kan per persoon nog zo schoon zijn, op een gegeven moment gaan de aantallen gewoon harder tellen dan de besparing op de vervuiling.

Maar ik geef toe, je hebt gelijk dat Nederland het ook per inwoner niet zo goed doet maar bv wel beter dan Duitsland of bv Noorwegen dat zo prat gaat op hun electrische auto beleid.

https://www.dutchmultimed(...)nde-land-ter-wereld/

https://www.rtlnieuws.nl/(...)te-klimaatviespeuken

Als je de cijfers zo ziet kan je ook niet veel anders concluderen dan dat hier de industrie in is meegenomen en dat er de totale CO2 uitstoot van een land gedeeld door het aantal inwoners mee bedoeld wordt.

En dan is dus de vraag: Is de gemiddelde Zweed zo milieubewust bezig of hebben ze domweg een andere economie dan Nederland en China.

China is een productieland (veel vervuiling), Nederland is een vervoersland (veel vervuiling) en Zweden moet het hebben van de export van hout en fossiele brandstoffen (weinig vervuiling).

Tel daar nog wat natuurlijke voordelen bij op zodat ze bv waterkrachtcentrales kunnen gebruiken en je komt op een lagere CO2 uitstoot uit per inwoner. Dat zegt echter niets over het totaalplaatje. Als je als land zelf niets produceert en alles importeert uit China komt jouw CO2 schoolrapport er heel gunstig uit te zien en dat van China niet maar de vervuiling blijft natuurlijk hetzelfde.


quote:
2) Zweden is voor meer dan 70% gewoon een hardcore diensteneconomie, met alles wat daarbij komt kijken aan transport e.d.. Dat ze wat slimmer met hun natuurlijke hulpbronnen om gaan spreekt voor zich. Dat is nu eenmaal het verschil tussen sociaal-democratische landen met hun staatsfondsen en landen als VK en Nederland die het verbrassen en voor 50% cadeau doen aan Exxon en Shell.
Zweden verkoopt het hout, de olie en gas aan landen als Nederland waardoor ze in Zweden de goede sier kunnen maken met een schoner milieu maar op wereldschaal zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk. Je opmerking over sociaal-democratie zal ik verder maar negeren want dat heeft niets te maken met de hoeveelheid milieuvervuiling.

[ Bericht 16% gewijzigd door Metro2005 op 15-03-2019 16:38:27 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 15 maart 2019 @ 17:47:20 #268
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185631968
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 16:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]

Maar ik geef toe, je hebt gelijk dat Nederland het ook per inwoner niet zo goed doet
Juistem.

https://joop.bnnvara.nl/n(...)t-vuilste-ter-wereld

https://www.zelfenergiepr(...)-vervuilende-landen/

https://www.partijvoorded(...)jongetje-van-de-klas

https://www.trouw.nl/home(...)van-europa~a09bd7c2/

quote:
En dan is dus de vraag: Is de gemiddelde Zweed zo milieubewust bezig of hebben ze domweg een andere economie dan Nederland en China.

China is een productieland (veel vervuiling), Nederland is een vervoersland (veel vervuiling) en Zweden moet het hebben van de export van hout en fossiele brandstoffen (weinig vervuiling).

Tel daar nog wat natuurlijke voordelen bij op zodat ze bv waterkrachtcentrales kunnen gebruiken en je komt op een lagere CO2 uitstoot uit per inwoner. Dat zegt echter niets over het totaalplaatje. Als je als land zelf niets produceert en alles importeert uit China komt jouw CO2 schoolrapport er heel gunstig uit te zien en dat van China niet maar de vervuiling blijft natuurlijk hetzelfde.
Ja ze hebben een andere economie maar daar zitten natuurlijk politieke keuzes achter. Ze hebben ook een grotere maakindustrie dan Nederland, in theorie is dat vervuilender. In de praktijk is het een vrij moderne en hoogwaardige maakindustrie, maar ook dat is een kwestie van politieke investeringen en keuzes.

Dit is natuurlijk ook een groot deel van de discussie. Leg je de verantwoordelijkheid en rekening bij de industrie en overheid neer (wat links wil) of pluk je de burger kaal (rechts).

Verder is de ecologische voetafdruk van een gemiddeld Zweeds huishouden wel degelijk fors lager dan een Nederlandse, zelfs als je kunstmatig het bedrijfsleven weg neemt.

Nederland heeft eveneens natuurlijke voordelen: gas, veel wind etc. Hoe ga je daarmee om?


quote:
Zweden verkoopt het hout, de olie en gas aan landen als Nederland waardoor ze in Zweden de goede sier kunnen maken met een schoner milieu maar op wereldschaal zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Nederland is bij uitstek een exportland. Ook als het gaat om dit soort zaken. Zie de documentaire 'beerput Nederland' voor de onderbouwing. Zwak punt dus.


quote:
Je opmerking over sociaal-democratie zal ik verder maar negeren want dat heeft niets te maken met de hoeveelheid milieuvervuiling.
Jawel. Sociaal-democratisch beleid resulteert in minder milieuvervuiling. Op Europees niveau en op nationaal niveau. Dat ontkennen is nogal raar. De empirische werkelijkheid is nogal helder op dat vlak.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 15 maart 2019 @ 18:15:36 #269
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185632449
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 17:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]

Juistem.

https://joop.bnnvara.nl/n(...)t-vuilste-ter-wereld

https://www.zelfenergiepr(...)-vervuilende-landen/

https://www.partijvoorded(...)jongetje-van-de-klas

https://www.trouw.nl/home(...)an-europa~a09bd7c2/[..]

Ja ze hebben een andere economie maar daar zitten natuurlijk politieke keuzes achter. Ze hebben ook een grotere maakindustrie dan Nederland, in theorie is dat vervuilender. In de praktijk is het een vrij moderne en hoogwaardige maakindustrie, maar ook dat is een kwestie van politieke investeringen en keuzes.

Dit is natuurlijk ook een groot deel van de discussie. Leg je de verantwoordelijkheid en rekening bij de industrie en overheid neer (wat links wil) of pluk je de burger kaal (rechts).

Verder is de ecologische voetafdruk van een gemiddeld Zweeds huishouden wel degelijk fors lager dan een Nederlandse, zelfs als je kunstmatig het bedrijfsleven weg neemt.

Nederland heeft eveneens natuurlijke voordelen: gas, veel wind etc. Hoe ga je daarmee om?[..]

Nederland is bij uitstek een exportland. Ook als het gaat om dit soort zaken. Zie de documentaire 'beerput Nederland' voor de onderbouwing. Zwak punt dus.[..]

Jawel. Sociaal-democratisch beleid resulteert in minder milieuvervuiling. Op Europees niveau en op nationaal niveau. Dat ontkennen is nogal raar. De empirische werkelijkheid is nogal helder op dat vlak.
Aan welke landen denk je dan?
  vrijdag 15 maart 2019 @ 19:14:50 #270
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_185633577
quote:
Ik kan ook wat linkjes vinden die het tegendeel aangeven zoals deze:

https://www.welingelichte(...)toot-per-capita.html

Als je domweg de cijfers bekijkt in de link die ik gaf dan doen we het echt nog niet zo slecht in vergelijking met bv Duitsland en zelfs beter dan Noorwegen maar dat negeer je voor het gemak maar even zodat je je extreem linkse joop linkjes kan neerzetten.

quote:
Ja ze hebben een andere economie maar daar zitten natuurlijk politieke keuzes achter. Ze hebben ook een grotere maakindustrie dan Nederland, in theorie is dat vervuilender. In de praktijk is het een vrij moderne en hoogwaardige maakindustrie, maar ook dat is een kwestie van politieke investeringen en keuzes.
Vertel, wat 'maakt' zweden allemaal behalve volvo en ikeameubels? Zweden 'maakt' namelijk zo ongeveer niks en moet het puur hebben van de handel in grondstoffen en de rest laten ze maken in China en andere landen en importeren dat.

quote:
Dit is natuurlijk ook een groot deel van de discussie. Leg je de verantwoordelijkheid en rekening bij de industrie en overheid neer (wat links wil) of pluk je de burger kaal (rechts).
Hier kunnen we het over eens zijn. De rekening hoort bij de vervuiler: De industrie.

quote:
Verder is de ecologische voetafdruk van een gemiddeld Zweeds huishouden wel degelijk fors lager dan een Nederlandse, zelfs als je kunstmatig het bedrijfsleven weg neemt.
Die cijfers heb ik niet kunnen vinden maar aangezien je dat zo stellig beweert ben ik daar zeer benieuwd naar.

quote:
Nederland heeft eveneens natuurlijke voordelen: gas, veel wind etc. Hoe ga je daarmee om?[..]
Gas? Nou verkopen aan de Russen zodat ze in Rusland het klimaat om zeep kunnen helpen maar hee, is ons straatje weer schoon en klaarblijkelijk is dat het enige dat telt.
Wind gebruiken we al vollop, overal waar je kijkt staat windmolens.

quote:
Nederland is bij uitstek een exportland. Ook als het gaat om dit soort zaken. Zie de documentaire 'beerput Nederland' voor de onderbouwing. Zwak punt dus.[..]
Inderdaad, we exporteren heel veel zaken die we hier produceren waaronder heel veel voedsel. En laat dat nou behoorlijk rot voor het klimaat zijn.
Tel daar Nederland doorvoerland bij op en de CO2 uitstoot schiet de lucht in.

quote:
Jawel. Sociaal-democratisch beleid resulteert in minder milieuvervuiling. Op Europees niveau en op nationaal niveau. Dat ontkennen is nogal raar. De empirische werkelijkheid is nogal helder op dat vlak.
Even kijken hoor, volgens de link ik net gaf zijn dit de schoonste landen:

De top 10 van schoonste landen:

Denemarken -> Democratie. De sociaal democraten regeren daar niet.
Finland -> Republiek -> De sociaal democraten regeren daar niet.
Nigeria -> Republiek -> heeft geen sociaal democraten partij
Estland -> Republiek -> De sociaal democraten regeren daar niet.
Zuid-Soedan -> Republiek -> heeft geen sociaal democraten partij
Myanmar -> Republiek -> heeft geen sociaal democraten partij
Tanzania -> Republiek -> heeft geen sociaal democraten partij
Zambia -> Republiek -> heeft geen sociaal democraten partij
Nederland -> democratie -> De sociaal democraten regeren daar niet.
Togo -> Republiek -> heeft geen sociaal democraten partij

En dan je stokpaardje: Zweden -> De sociaaldemocraten zitten in een minderheidscoalitie met 28% van de stemmen.

Volgens mij klopt er iets niet met wat je zegt.

Als ik alleen de europese landen pak dan is de volgorde (van minst vervuilend naar meest vervuilend)

Liechtenstein -> Monarchie zonder sociaal democraten
Luxemburg -> Sociaal democraten zitten in het kabinet maar hebben met 10 van de 60 zetels geen moer te vertellen
Ijsland -> Sociaal democraten zitten niet in de regering
ierland -> Sociaal democraten zitten niet in de regering
Noorwegen -> Sociaal democraten zitten niet in de regering
Hongarije -> Sociaal democraten hebben zelfs nog nooit geregeerd
Portugal -> minderheidskabinet
Oostenrijk -> Sociaal democraten zitten niet in de regering maar toegeven hebben wel vaak meegeregeerd.
Denemarken -> Sociaal democraten hebben inderdaad vaak geregeerd.
Zwitserland -> Sociaal democraten zitten niet in de regering

Maar ook hier heb je vast een goede bron voor om je bijzondere claim te onderbouwen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Metro2005 op 15-03-2019 19:33:28 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 15 maart 2019 @ 20:32:15 #271
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185635180
Als ik op google 'cleanest countries in the world' in tik, dan krijg ik dit als eerste hit:

https://improb.com/top-cleanest-countries-in-the-world/

Van de grote landen staat het vaak zo verfoeide en kneiterlinkse Frankrijk op nummer 2.

Van de kleine landen staat het zwikkie Scandinavische landen uiteraard bovenaan, met Slovenië als best presterend Oost Europees land. Dat is niet ontoevallig ook het Oost Europese land met de kleinste inkomensverschillen (en kleiner dan Nederland). Voor Oost Europese begrippen is dat wel degelijk een progressief land:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.a03f53e295b7

"One of Eastern Europe's most liberal countries", zegt de WaPo.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 15 maart 2019 @ 20:47:10 #272
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185635590
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
Als ik op google 'cleanest countries in the world' in tik, dan krijg ik dit als eerste hit:

https://improb.com/top-cleanest-countries-in-the-world/

Van de grote landen staat het vaak zo verfoeide en kneiterlinkse Frankrijk op nummer 2.

Van de kleine landen staat het zwikkie Scandinavische landen uiteraard bovenaan, met Slovenië als best presterend Oost Europees land. Dat is niet ontoevallig ook het Oost Europese land met de kleinste inkomensverschillen (en kleiner dan Nederland). Voor Oost Europese begrippen is dat wel degelijk een progressief land:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.a03f53e295b7

"One of Eastern Europe's most liberal countries", zegt de WaPo.
Ja maar dat gaat over milieu. Niet gaan draaien opeens he. Ik heb diverse malen aangegeven dat milieu niet hetzelfde is als klimaat en elke keer weer werd mij door klimaatgekkies verteld dat dat wel hetzelfde is. Frankrijk is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land, stoot vergeleken met de rest van de wereld enorm veel CO2 uit en is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land.
  vrijdag 15 maart 2019 @ 21:02:22 #273
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185635973
Ik was een volkomen idioot volgens de klimaatactivisten dat ik een onderscheid maakte tussen milieu en klimaat. Nog nooit hadden ze zoiets belachelijk gehoord. :')
  vrijdag 15 maart 2019 @ 21:02:27 #274
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185635978
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:47 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]

Ja maar dat gaat over milieu. Niet gaan draaien opeens he. Ik heb diverse malen aangegeven dat milieu niet hetzelfde is als klimaat en elke keer weer werd mij door klimaatgekkies verteld dat dat wel hetzelfde is. Frankrijk is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land, stoot vergeleken met de rest van de wereld enorm veel CO2 uit en is dus een enorm milieuvervuilend/klimaatmoordend land.
Wat jij wil:

https://en.wikipedia.org/(...)emissions_per_capita

Achter Frankrijk staat het getal 4.6, achter Nederland 9.9

Frankrijk staat eveneens achter andere grote landen als Duitsland, Verenigde Staten, Canada, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, China, Japan...

Als je kijkt naar de grote landen die minder uitstoten dan Frankrijk, dan zijn dat ontwikkelingslanden van het niveau Mexico en Brazilië.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 15 maart 2019 @ 21:04:54 #275
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185636038
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]

Wat jij wil:

https://en.wikipedia.org/(...)emissions_per_capita

Achter Frankrijk staat het getal 4.6, achter Nederland 9.9

Frankrijk staat eveneens achter andere grote landen als Duitsland, Verenigde Staten, Canada, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, China, Japan...

Als je kijkt naar de grote landen die minder uitstoten dan Frankrijk, dan zijn dat ontwikkelingslanden van het niveau Mexico en Brazilië.
Wat wil je daar precies mee zeggen?
pi_185636103
Het klimaatdebat en akkoord is niet wetenschappelijk maar politiek.

Reporter - Het klimaatdebat 2007
https://www.npostart.nl/reporter/12-07-2007/KRO_1261355
  zaterdag 16 maart 2019 @ 16:49:05 #277
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185651941
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 21:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat jij wil:

https://en.wikipedia.org/(...)emissions_per_capita

Achter Frankrijk staat het getal 4.6, achter Nederland 9.9

Frankrijk staat eveneens achter andere grote landen als Duitsland, Verenigde Staten, Canada, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, China, Japan...

Als je kijkt naar de grote landen die minder uitstoten dan Frankrijk, dan zijn dat ontwikkelingslanden van het niveau Mexico en Brazilië.
En welk getal staat er achter Amsterdam? Amsterdam, waar al vele decennia de sociaal democraten aan de macht zijn? Of Rotterdam, of Utrecht of Den Haag of Parijs of Londen? Best wel vreemd dat de steden die vaak het meest sociaal democratisch zijn in een land, vaak ook de grootste stinksteden zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Braindead2000 op 16-03-2019 17:04:24 ]
  zaterdag 16 maart 2019 @ 20:04:32 #278
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185655168
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 16:49 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En welk getal staat er achter Amsterdam? Amsterdam, waar al vele decennia de sociaal democraten aan de macht zijn? Of Rotterdam, of Utrecht of Den Haag of Parijs of Londen? Best wel vreemd dat de steden die vaak het meest sociaal democratisch zijn in een land, vaak ook de grootste stinksteden zijn.
Uiteraard zijn steden per definitie minder schoon maar ook daar geldt gewoon dat 'linkse' steden schoner zijn

Hier....

https://www.quora.com/Which-is-the-cleanest-city-in-the-world
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 16 maart 2019 @ 20:19:58 #279
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185655528
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Uiteraard zijn steden per definitie minder schoon maar ook daar geldt gewoon dat 'linkse' steden schoner zijn

Hier....

https://www.quora.com/Which-is-the-cleanest-city-in-the-world
Daar geloof ik niks van. Jij zou daar ook niet in moeten trappen.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 20:21:05 #280
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185655548
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:19 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Daar geloof ik niks van. Jij zou daar ook niet in moeten trappen.
Ben je wel eens in die steden geweest? Ik wel.

Dan geloof je het niet. Ondertussen wel blijven klagen, natuurlijk, over dat de automobilist wordt weggepest en dat geen kauwgom op straat gooien betutteling is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185655692
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
Als ik op google 'cleanest countries in the world' in tik, dan krijg ik dit als eerste hit:

https://improb.com/top-cleanest-countries-in-the-world/

Van de grote landen staat het vaak zo verfoeide en kneiterlinkse Frankrijk op nummer 2.

Van de kleine landen staat het zwikkie Scandinavische landen uiteraard bovenaan, met Slovenië als best presterend Oost Europees land. Dat is niet ontoevallig ook het Oost Europese land met de kleinste inkomensverschillen (en kleiner dan Nederland). Voor Oost Europese begrippen is dat wel degelijk een progressief land:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.a03f53e295b7

"One of Eastern Europe's most liberal countries", zegt de WaPo.
NL niet in top 10? Even aan Rutte door twitteren dit zeg. :{.

En volgens mij is NL "one of if not the most liberal country in the world". En zeker als die klimaattafels worden ingevoerd straks wrs. En NL ziet zichzelf ook nog steeds een beetje als de kroon op de menselijke beschaving. Alleen in de VS heeft meer nog meer eigendunk dan in NL, volgens mij. The United States first, The Netherlands second is niet zomaar een grap ergens.
I´m back.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 20:28:39 #282
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185655703
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben je wel eens in die steden geweest? Ik wel.

Dan geloof je het niet. Ondertussen wel blijven klagen, natuurlijk, over dat de automobilist wordt weggepest en dat geen kauwgom op straat gooien betutteling is.
Oh, heb jij dan ook een soort zesde zintuig waardoor je weet hoeveel CO2 die steden veroorzaken?
  zaterdag 16 maart 2019 @ 20:30:28 #283
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_185655746
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:28 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Oh, heb jij dan ook een soort zesde zintuig waardoor je weet hoeveel CO2 die steden veroorzaken?
Ik kan wel ruiken en voelen of de lucht een beetje schoon is. Maar daar gaat het niet om. De essentie is niet dat ik een zesde zintuig heb, de essentie is dat jij de cijfers sowieso niet vertrouwd. Leuk voor je.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 16 maart 2019 @ 20:32:00 #284
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185655775
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben je wel eens in die steden geweest? Ik wel.

Dan geloof je het niet. Ondertussen wel blijven klagen, natuurlijk, over dat de automobilist wordt weggepest en dat geen kauwgom op straat gooien betutteling is.
Ik kan het niet bewijzen maar als ik zo naar dat lijstje van steden van jou kijk heb ik een donkerbruin vermoeden dat die steden ontzettend veel CO2 veroorzaken.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 20:38:37 #285
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185655954
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik kan wel ruiken en voelen of de lucht een beetje schoon is. Maar daar gaat het niet om. De essentie is niet dat ik een zesde zintuig heb, de essentie is dat jij de cijfers sowieso niet vertrouwd. Leuk voor je.
Het aantal CO2-moleculen wat een land of stad veroorzaakt bepaalt of een land of stad schoon is of niet. ( Zelf zie ik dat niet zo maar dat is wat de klimaatactivisten constant beweren.) Het moet niet gekker worden. Moet ik nou degenen zijn die jou dat uit moet leggen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Braindead2000 op 16-03-2019 21:08:47 ]
pi_185786233
quote:
Gentse fusiehaven vervuilt méér dan haven van Antwerpen

North Sea Port, dat is de fusiehaven van Gent en Terneuzen, stoot jaarlijks meer CO2 uit dan de haven van Antwerpen. De uitstoot is vooral afkomstig van grote bedrijven in het havengebied, zoals bijvoorbeeld staalbedrijf ArcelorMittal, de transportactiviteiten zelf wegen veel minder door op de uitstoot. De cijfers zijn opvallend, zeker omdat de fusiehaven tegen 2050 klimaatneutraal wil zijn.


Ward Schouppe
07:16

Sinds begin 2018 slaan de havens van Gent en Terneuzen (met ook een link naar Vlissingen en Borsele in Zeeuws-Vlaanderen) de handen in elkaar en vormen ze North Sea Port. De schaalvergroting heeft succes want de regiohaven is nu de op twee na belangrijkste haven van Europa, na de havens van Rotterdam en Antwerpen. Jaarlijks zorgt North Sea Port voor bijna 15 miljard euro aan (directe en indirecte) economische meerwaarde en er werken ook zo'n 100.000 mensen.

Zware tol voor het milieu
Toch is er niet alleen goed nieuws. De haven legt een slecht rapport neer als het gaat over de CO2-uitstoot. In Vlaanderen komt 14 procent van alle uitstoot uit de nieuwe fusiehaven. Dat is zelfs meer dan de uitstoot van de haven van Antwerpen, die groter is. De uitstoot is vooral afkomstig van een aantal grote bedrijven in het havengebied die nog heel vaak met fossiele brandstoffen werken. De bedrijven zelf doen intussen inspanningen om de uitstoot te verminderen, maar die schieten voorlopig tekort.

De haven wil dan ook aan de slag met de opvallende cijfers. De ambities zijn niet min, want tegen 2050 wil North Sea Port klimaatneutraal zijn. "We hebben grote uitdagingen voor ons, alle bedrijven zullen een energietransitie moeten maken en de CO2-uitstoot moeten beperken. Als havenbedrijf gaan we partners zoeken om dat mee mogelijk maken. Die transitie is absoluut nodig om de haven te beschermen en de meerwaarde die we creëren ook in de toekomst te garanderen", benadrukt de CEO van North Sea Port, Jan Lagasse.

Op de goede weg
Om die ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen, heeft het havenbedrijf intussen verschillende grote investeringen gedaan. Zo produceert het zelf groene energie (280 megawatt windenergie en 100 megawatt zonne-energie) en start het binnenkort met een installatie van 30 hectare mobiele zonnepanelen die op ongebruikte terreinen kunnen gezet worden. Ook een aantal bedrijven experimenteert om de uitstoot van fossiele brandstoffen te beperken. Zo stelde staalbedrijf ArcelorMittal net nog een proefinstallatie op om CO2 uit het productieproces te filteren en te hergebruiken als brandstof.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)haven-van-antwerpen/
pi_185795949
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 16:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Niemand bestrijdt dat het klimaat in het verleden veranderd is. Deze redenatie van je is dus naast een stropop-argument een beetje gelijk aan claimen dat in het verleden ook mensen zijn gestorven door natuurlijke oorzaak en het dus geen moord kan zijn dit keer.

Misschien ook goed om notie te nemen van deze grafiek:
[ afbeelding ]
Een mooie sprookjesgrafiek. Hoe zag het eruit voor 400.000 jaar geleden?
pi_185796090
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 21:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat jij wil:

https://en.wikipedia.org/(...)emissions_per_capita

Achter Frankrijk staat het getal 4.6, achter Nederland 9.9

Frankrijk staat eveneens achter andere grote landen als Duitsland, Verenigde Staten, Canada, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, China, Japan...

Als je kijkt naar de grote landen die minder uitstoten dan Frankrijk, dan zijn dat ontwikkelingslanden van het niveau Mexico en Brazilië.
Dit is een volslagen onzinnige indicator.

Nederland is een overbevolkt land en bijna iedereen woont in steden. Veel mensen gaan met de auto naar hun werk en staan in de file. Dat is niet hun schuld, dat is omdat Nederland klein en overbevolkt is, en niet iedereen naast zijn werk woont. Je verhuist nu eenmaal niet elke vijf jaar bijvoorbeeld, of soms zijn huizen gewoon te duur of niet beschikbaar.

Andere landen zijn veel groter en veel dunner bevolkt. Mensen verhuizen naar de stad waar ze werken, er zijn geen kilometers lange files. Zij hebben echter wel veel meer agrarische activiteiten, en die uitstoot is nu juist niet meegerekend. Daardoor zijn vooral industriële landen de klos, want industrie is sowieso verantwoordelijk voor het overgrote deel van de uitstoot, en niet de burger. Frankrijk heeft nu juist voor landbouw gekozen, dus bij deze meting vallen ze automatisch gunstiger uit. Het is dus een oneerlijk cijfer.

Maar het is niet duidelijk hoe die uitstoot is gemeten. Is het een gemiddelde? Van op welke plekken? Als je in Nederland tussen Rotterdam, Antwerpen en het Ruhrgebied komt, is de luchtkwaliteit daar alles behalve top. Maar een groot deel van de uitstoot waait gewoon over uit België en Duitsland.

Als je naar het Franse hooggebergte gaat, is de luchtkwaliteit en uitstoot natuurlijk heel anders.

In Frankrijk rijdt 70% ofzo op diesel. Mensen zijn over het algemeen minder welvarend dan in Nederland. Huizen zijn ouder, van dubbel glas en isolatie hebben ze vaak niet gehoord. Mensen stoken met de haard. Denk je nu werkelijk dat Frankrijk het 'beter doet 'dan Nederland als het aankomt op 'groen leven'? Hou toch op. Ik woon hier dus ik kan het weten.

Industrie is hier bijna afwezig, afgezien van steden als Lyon. Frankrijk is hartstikke leeg, er zijn enorme natuurgebieden. Dat is leuk want het kan, maar in Nederland? We zijn met veel te veel mensen. Het probleem in Nederland is niet de uitstoot per hoofd van de bevolking, maar de ruimte per hoofd van de bevolking en alle gevolgen van dien. Die zou moeten toenemen. Dat kan alleen als de bevolking afneemt of in ieder geval niet maar blijft groeien. Daarom moet je bijv. immigratie een halt toeroepen. Zo hoeft je industrie niet toe te nemen, heb je minder mensen die naar hun werk moeten, minder files en minder uitstoot van stilstaande auto's bijvoorbeeld. Mensen maar belasten voor elke activiteit die ze uitvoeren is geen oplossing.

Wat mij betreft zou je deze indicator dus moeten delen door de bevolkingsdichtheid. Dan krijg je een veel betere indicator dan deze meting.

Frankrijk: (4,6/104,2)*100 = 4,4
Nederland: (9,9/411,3)*100 = 2,4

Ah, dan komt Nederland ineens bijna de helft lager uit.

Tel daarbij agrarische activiteiten op die nog niet zijn gemeten, en ik weet zeker dat Frankrijk nog slechter uitvalt.

Dit soort ranglijstjes slaat echt nergens op. Ik zou je echt aan willen raden om geen indruk te willen maken met dit soort 'wetenschappelijke gegevens'. Het is prietpraat, propaganda, nietszeggende statistieken die je niets vertellen over de werkelijkheid, alleen maar over wat bepaalde politieke groeperingen willen dat jij denkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 23-03-2019 00:02:31 ]
  vrijdag 22 maart 2019 @ 23:55:51 #289
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185796607
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 23:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Een mooie sprookjesgrafiek. Hoe zag het eruit voor 400.000 jaar geleden?
Een grafiek daarvan heb ik eerder in deze reeks dacht ik al eens gepost:



Op de schaal van vele miljoenen jaren terug was de CO2 concentratie hoger (en aanzienlijker hoger ooit ook) dan nu. Echter was de hoeveelheid energie die we van de zon ontvingen aanzienlijk lager.
pi_185796663
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 23:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Een grafiek daarvan heb ik eerder in deze reeks dacht ik al eens gepost:

[ afbeelding ]

Op de schaal van vele miljoenen jaren terug was de CO2 concentratie hoger (en aanzienlijker hoger ooit ook) dan nu. Echter was de hoeveelheid energie die we van de zon ontvingen aanzienlijk lager.
Wat dus wil zeggen dat een hogere CO2 concentratie geen probleem is. Anders waren we er vandaag niet.

Was dit trouwens niet de controversiële hockeystickgrafiek?
  vrijdag 22 maart 2019 @ 23:59:06 #291
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185796680
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 23:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat dus wil zeggen dat een hogere CO2 concentratie geen probleem is. Anders waren we er vandaag niet.
Ik denk niet dat iemand beweert dat we sec aan de hoge CO2-concentratie zouden overlijden ofzo.

quote:
Was dit trouwens niet de controversiële hockeystickgrafiek?
Nee, die "hockeystick" waarover wat ophef kwam, was uit een onderzoek van Mann, wat temperatuur weergaf gebaseerd op jaarringen van bomen van voor 1960 oid gecombineerd met meetdata van erna. Die grafiek zag er ongeveer zo uit (even in de gauwigheid van Wikipedia geplukt):

Waar de conclusies ondersteund worden door ander onderzoek met proxies over die tijdsperiode:


Beide geplukt van hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_controversy
pi_185796723
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 23:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ik denk niet dat iemand beweert dat we sec aan de hoge CO2-concentratie zouden overlijden ofzo.
De planten in de kas doen het er goed op in ieder geval.
pi_185796946
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
Als ik op google 'cleanest countries in the world' in tik, dan krijg ik dit als eerste hit:

https://improb.com/top-cleanest-countries-in-the-world/

Van de grote landen staat het vaak zo verfoeide en kneiterlinkse Frankrijk op nummer 2.

Van de kleine landen staat het zwikkie Scandinavische landen uiteraard bovenaan, met Slovenië als best presterend Oost Europees land. Dat is niet ontoevallig ook het Oost Europese land met de kleinste inkomensverschillen (en kleiner dan Nederland). Voor Oost Europese begrippen is dat wel degelijk een progressief land:
https://www.washingtonpos(...)m_term=.a03f53e295b7

"One of Eastern Europe's most liberal countries", zegt de WaPo.
Dat komt dus omdat er relatief viermaal minder mensen wonen in Frankrijk, en dat bijna al die mensen in de steden wonen, die steden gemiddeld 80 km van elkaar vandaan liggen, en dat de grootste sector de agrarische sector is.

Nederland met Frankrijk vergelijken, of met Finland waar ook niemand woont, is echt stupide. Al die landen op de lijst, afgezien van Malta, zijn ontwikkelde landen met een lage bevolkingsdichtheid. Als je die factor niet meeweegt, is dat alsof je de uitstoot op twee even grote oppervlakken vergelijkt, waarbij op A een torenflat staat en op B een duplex.

Ook het feit dat je niet in de top 10 staat, wil niet automatisch zeggen dat je slecht bezig bent. Ik denk dat deze plaat van de hele aardbol een beter idee geeft:



[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 23-03-2019 00:26:14 ]
pi_185797202
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 21:08 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Het klimaatdebat en akkoord is niet wetenschappelijk maar politiek.

Reporter - Het klimaatdebat 2007
https://www.npostart.nl/reporter/12-07-2007/KRO_1261355
Hier kijk dit eens ouwe klimaatgekkies
pi_185883688
quote:
Om de groene voorsprong op wegvervoer te behouden moet de binnenvaart de komende jaren flink investeren in nieuwe technologie, met name motoren. Op korte termijn kan er nog worden bijgemengd met biobrandstof. Maar de huidige verbrandingsmotoren op diesel [EN590, dezelfde brandstof die vrachtwagens gebruiken, niet de zware stookolie waar zeeschepen op varen] zullen moeten worden vervangen door elektromotoren. En op lange termijn is waterstof de enige optie, schrijft onderzoeksbureau Panteia in een nog niet gepubliceerd rapport. Alleen dan kan de binnenvaart de ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn waarmaken.

Schrijer ziet wel een paar obstakels. Onder de scheepseigenaren zijn veel kleine ondernemers, familiebedrijven. „Ze hebben de schrik van de crisis nog in de benen. De markt is ongewis, langer vooruitkijken dan drie of vier jaar is heel ingewikkeld. Een schip gaat veertig jaar mee, een nieuwe motor kost drie of vier ton. Zulke investeringen vergen een horizon van tien jaar. Dat botst dus.” Schrijer voorziet voor de komende tien jaar een overgangsperiode, waarin motoren worden verduurzaamd met katalysatoren, roetfilters en biobrandstof. Nieuwe motoren zijn nog niet beschikbaar, volgens Schrijer omdat de markt te klein is om lucratief te zijn voor fabrikanten.

Green Deal'
,,Iedereen weet dat we naar elektrische aandrijving moeten, met batterijen of waterstof. Maar voorlopig is dat nog te duur voor individuele ondernemers. Er is geen businesscase, ze kunnen de investering niet doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Daarom pleiten we bij de regering voor een vergroeningsfonds, om de transitie mogelijk te maken. Vergelijk het met de omslag naar elektrisch rijden, dat gaat ook niet zonder steun van de overheid."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)next/2019/03/27/#304
pi_185890540
quote:
Die NRC-artikelen worden met de dag onleesbaarder :? Alleen al van die eerste zin krijg ik koppijn.
pi_185891507
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 03:21 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Die NRC-artikelen worden met de dag onleesbaarder :? Alleen al van die eerste zin krijg ik koppijn.
Die koppijn krijg je eerder van zware diesel?

Waarom is het vervangen van iets dat de luchtkwaliteit (let op, iets anders dan het klimaat!) zichtbaar verslechterd een slecht idee? Niemand is toch voor zware diesel (of misschien alleen Shell, alhoewel: https://www.trouw.nl/groe(...)eelhouders~a6da3977/)?

Waarom ben jij voor luchtvervuiling?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 30 maart 2019 @ 07:07:57 #298
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185929480
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Die koppijn krijg je eerder van zware diesel?

Waarom is het vervangen van iets dat de luchtkwaliteit (let op, iets anders dan het klimaat!) zichtbaar verslechterd een slecht idee? Niemand is toch voor zware diesel (of misschien alleen Shell, alhoewel: https://www.trouw.nl/groe(...)eelhouders~a6da3977/)?

Waarom ben jij voor luchtvervuiling?
Alleen die eerste zin al (van dat artikel) is een grove klimaatleugen.
pi_185929807
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 07:07 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Alleen die eerste zin al (van dat artikel) is een grove klimaatleugen.
De eerste zin van de inleiding staat dat de regering wil dat er meer vervoer over het water in plaats van de weg gaat. Lijkt me geen leugen. De eerste zin na de inleiding is dat de schrijfster een dag is meegevaren op een binnenvaartschip. Ook niet gelogen, denk ik.

Kortom: je hebt het artikel niet gelezen.

Zin 1 van het geciteerde deel is ook waar, dat vind ook elke klimaatscepticus of klimaatontkenner. Dat de binnenvaart beter voor het milieu is dan vrachtverkeer is een feit, dat kun je gewoon niet ontkennen. Ook Baudet zal dat niet ontkennen. En dat vrachtwagens steeds schoner worden is ook een feit. Dat de schepen om schoner te blijven dan het vrachtverkeer dus ook wat moeten doen is ook een feit. Waar zie jij de leugen?

En trouwens: dit gaat minstens net zo veel om de luchtkwaliteit in steden als om klimaat. Maar blijkbaar ga jij graag eerder dood door uitlaatgassen? Want nogmaals: ook klimaatontkenners en klimaatsceptici ontkennen niet dat het heel goed is de luchtkwaliteit te verbeteren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_185929833
Klimaatbeleid in een notendop:

quote:
Zorgen om biomassacentrale Diemen blijven: 'Het is een stille ramp'

De geplande biomassacentrale in Diemen houdt de gemoederen bezig. Als het aan energiebedrijf Nuon ligt, wordt die centrale, waar door onder andere het verbranden van hout warmte wordt opgewekt, in 2022 in gebruik genomen. Maar een groep bewoners uit Diemen, Muiden en IJburg hoopt nog steeds dat er een andere oplossing komt.

'Ik maak me zorgen om de toekomst van mijn kinderen', zegt IJburgbewoner Jildert Huitema.

Nuon zegt met de biomassacentrale in te spelen op de wens om in Nederland van het gas af te gaan. 'Er wordt gekeken naar allerlei alternatieven. We zijn bezig met aardwarmte uit de bodem, met restwarmte van datacentra, met waterstof. Maar die opties hebben veel tijd nodig en daarom beginnen we met een biomassacentrale. Daarmee kunnen we in één klap en op korte termijn zestigduizend woningen van duurzame warmte voorzien', zegt Bart Dehue van Nuon.

Chemicus
Onderzoeker van de UvA Ties Korstanje legt uit wat het verschil is tussen het verbranden van brandstoffen. 'Het verschil tussen gas aan de ene kant en kolen of biomassa aan de andere kant, is dat gas eigenlijk heel schoon verbrandt, dat geeft relatief weinig verontreiniging', ligt hij toe. En dat voedt de zorgen bij de bewoners weer.

Lees ook: Diemen wil niet, maar geeft toch akkoord voor biomassacentrale

'Het is een stille ramp', zegt Huitema. Volgens Nuon wordt de extra uitstoot van CO2 en fijnstof, die vrijkomt door de verbranding van biomassa, tot een minimum gereduceerd door het gebruik van geavanceerde filters.

Bomen
Naast de zorgen over de uitstoot, vreest Huitema ook voor de enorme hoeveelheid hout die er nodig is voor de nieuwe centrale. Naar schatting gaat het om zo'n 160 miljoen kilo hout per jaar. 'Ik ben bang voor het verdwijnen van bossen. Het hout komt uit onder andere Canada en de VS, daar worden massaal bossen gekapt. Wij denken onze energiedoelstellingen te halen door hout uit andere landen te kappen en hierheen te halen´.

Lees ook: Verzet tegen biomassacentrale Diemen: 'Je bent veel CO2 aan het opwekken'

Koolstofcyclus
Maar volgens Korstanje is, mits er bijvoorbeeld geen oerbos maar kweekbos wordt gebruikt ook een voordeel aan de plannen van Nuon. 'In dertig jaar is een boom volgroeid. Daarmee is de koolstofcyclus weer rond, je stoot het uit en een boom neemt het weer op. Dertig jaar is best lang, maar als je het vergelijkt met olie en gas, dan heb je het over honderden miljoenen jaren'.

Als het aan Nuon ligt, werkt de biomassacentrale in 2022. Maar de bewoners hopen dat zij via de lokale, provinciale of landelijke politiek hier nog een stokje voor kunnen steken.
160 miljoen kg hout per jaar nodig voor biomassacentrale Diemen, door in Canada en VS bomen te kappen en dan te verschepen, in mega-vervuilende schepen, naar NL om dan hier te verbranden in de ovens van de biomassacentrale en hopen dat de CO2 en fijnstof niet door je zogenaamde geavanceerde filters heen sijpelt....

Hoe leg je dit strakke plan straks uit aan de generaties die na ons komen?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')