abonnement Unibet Coolblue
pi_184580562
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar ondertussen wel homo's voorschrijven hoe ze moeten leven...
Dat eist God van ons allemaal.
Je hebt ook de keuze om er niet naar te luisteren...
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 20:39:03 #52
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184580580
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:38 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat eist God van ons allemaal.
Je hebt ook de keuze om er niet naar te luisteren...
http://www.ccel.org/ccel/calvin/institutes.pdf
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:39:17 #53
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184580585
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:26 schreef Geytenbeekje het volgende:
Van nature kunnen we niets, willen we niets. Het is enkel genade die de Heere Jezus geeft aan mensen die op Hem vertrouwen en naar Zijn Woord wil leven.
Zo eenvoudig is het dus.
Nou nee dus, voor jou misschien die dit als onomstotelijke waarheid aan neemt, maar niet voor mij omdat ik dit soort gewauwel als nonsens afdoe en er volkomen geen waarde aan hecht.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 20:39:46 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184580594
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar ondertussen wel homo's voorschrijven hoe ze moeten leven...
Bingo...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184580615
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:39 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Nou nee dus, voor jou misschien die dit als onomstotelijke waarheid aan neemt, maar niet voor mij omdat ik dit soort gewauwel als nonsens afdoe en er volkomen geen waarde aan hecht.
Je hoeft geen universiteit te hebben gedaan om er in te geloven...
pi_184580628
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:38 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat eist God van ons allemaal.
Je hebt ook de keuze om er niet naar te luisteren...
Dat spreekt zichzelf behoorlijk tegen. Enerzijds zeg je dat we niks kunnen en een vooral nederige houding moeten aannemen en anderzijds ben je er wel als de kippen bij om bepaalde mensen voor te schrijven hoe ze hun leven moeten inrichten en ze te laten lijden. Dat klopt niet.
pi_184580671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat spreekt zichzelf behoorlijk tegen. Enerzijds zeg je dat we niks kunnen en een vooral nederige houding moeten aannemen en anderzijds ben je er wel als de kippen bij om bepaalde mensen voor te schrijven hoe ze hun leven moeten inrichten en ze te laten lijden. Dat klopt niet.
Dat staat niet in de verklaring.
Het is een statement waarin staat hoe je volgens de Bijbel om moet gaan met (homo)seksualiteit.
pi_184580713
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:42 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat staat niet in de verklaring.
Het is een statement waarin staat hoe je volgens de Bijbel om moet gaan met (homo)seksualiteit.
Ja, dat zeg ik toch ook? Dat rijmt niet met elkaar.
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:44:25 #59
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184580716
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:40 schreef Geytenbeekje het volgende:
Je hoeft geen universiteit te hebben gedaan om er in te geloven...
Mijn ninja edit was al te laat, opleidingsniveau is niet aan de orde hier, ik probeer je duidelijk te maken dat ik niet in jou god of religie geloof en me derhalve ook geen kaders of regels door hen wil laten opleggen...
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:38 schreef Geytenbeekje het volgende:
Ik geloof in een God die dat eist van ons allemaal
Ik geloof dan ook dat je keuze hebtom er niet naar te luisteren...
Zie je het verschil?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:44:32 #60
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184580718
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat spreekt zichzelf behoorlijk tegen. Enerzijds zeg je dat we niks kunnen en een vooral nederige houding moeten aannemen en anderzijds ben je er wel als de kippen bij om bepaalde mensen voor te schrijven hoe ze hun leven moeten inrichten en ze te laten lijden. Dat klopt niet.
Jouw onderschrift. _O-
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 20:47:19 #61
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184580790
Laten we Calvijn nog even aan het woord:

Diegenen, derhalve, die [God] tot oneer heeft geschapen bij leven, en voor de vernietiging na de dood, zodat zij voertuigen van wraak en voorbeelden van gestrengheid mogen zijn; hun ondergang bewerkstelligt hij door hen aan de ene kant de mogelijkheid om zijn woord te horen te ontnemen, en anderzijds door de prediking ervan hen des te meer te verblinden en verwarren.

Instituties, boek 3, h. 24, 12.

Toe, vertel nog wat meer over onze keuzes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184580892
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Laten we Calvijn nog even aan het woord:

Diegenen, derhalve, die [God] tot oneer heeft geschapen bij leven, en voor de vernietiging na de dood, zodat zij voertuigen van wraak en voorbeelden van gestrengheid mogen zijn; hun ondergang bewerkstelligt hij door hen aan de ene kant de mogelijkheid om zijn woord te horen te ontnemen, en anderzijds door de prediking ervan hen des te meer te verblinden en verwarren.

Instituties, boek 3, h. 24, 12.

Toe, vertel nog wat meer over onze keuzes.
Kan jij uitleggen wat er staat ?
Jij bent beter bekend met Calvijn dan ik zie ik wel
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 20:53:15 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184580934
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:51 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Kan jij uitleggen wat er staat ?
Jij bent beter bekend met Calvijn dan ik zie ik wel
Dat de verworpenen niet alleen specifiek geschapen zijn om verworpenen te zijn, maar dat zij ook nooit in staat zullen zijn het woord te horen of te begrijpen. Het wordt hen actief onthouden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184580976
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat de verworpenen niet alleen specifiek geschapen zijn om verworpenen te zijn, maar dat zij ook nooit in staat zullen zijn het woord te horen of te begrijpen. Het wordt hen actief onthouden.
O zo dat is dus als je tot je sterven niets van Hem wilt weten (je hart is dus verhard) dan wil de Heere ook niets met je te maken hebben.
pi_184581021
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zo werkt dat niet in de gereformeerde hoek, vriend...
Volgens de posts van gereformeerden hier is hun doel idd niet zichzelf maar anderen zoveel mogelijk te laten lijden.
Maar dat dient het zelfde einddoel: meer leed.
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 20:56:07 #66
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581023
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

O zo dat is dus als je tot je sterven niets van Hem wilt weten (je hart is dus verhard) dan wil de Heere ook niets met je te maken hebben.
Nee, je hart verhardt omdat je niet uitverkoren bent.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581047
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, je hart verhardt omdat je niet uitverkoren bent.
Nee, omdat je niet op Hem wilt vertrouwen
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 20:58:02 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581072
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:57 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nee, omdat je niet op Hem wilt vertrouwen
... dat kan ook niet, want de genade is je vanaf het begin der tijden reeds ontzegd, en kan ook nooit verworven worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581092
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

... dat kan ook niet, want de genade is je vanaf het begin der tijden reeds ontzegd, en kan ook nooit verworven worden.
Wat dacht je dan van de moordenaar naast Jezus op het kruis ?
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 21:06:49 #70
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581269
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Wat dacht je dan van de moordenaar naast Jezus op het kruis ?
Die was uiteraard voorbestemd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581285
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Die was uiteraard voorbestemd.
Waar lees je dat in de Bijbel ?
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 21:12:56 #72
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581398
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:07 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waar lees je dat in de Bijbel ?
Ik nergens... Calvijn, daarentegen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581426
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik nergens... Calvijn, daarentegen.
Calvijn heeft het niet over de moordenaar.
Goed dat je erin verdiept maar om met alles van Calvijn te gaan zwaaien is niet sterk.
Weltrusten.
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 21:15:15 #74
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581465
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:13 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Calvijn heeft het niet over de moordenaar.
Goed dat je erin verdiept maar om met alles van Calvijn te gaan zwaaien is niet sterk.
Weltrusten.
Ik werk zijn theorie gewoon uit... Het is zelfs een briljant voorbeeld.

In het systeem van Calvijn is de goede dief uitverkoren en verwerft de genade om zich te bekeren; de slechte dief daarentegen was en bleef verworpen omdat de genade hem effectief werd onthouden waardoor hij niet KON bekeren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581496
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik werk zijn theorie gewoon uit... Het is zelfs een briljant voorbeeld.

In het systeem van Calvijn is de goede dief uitverkoren en verwerft de genade om zich te bekeren; de slechte dief daarentegen was en bleef verworpen omdat de genade hem effectief werd onthouden waardoor hij niet KON bekeren.
Een mens kan zichzelf ook niet bekeren,
Net zo is dat de priester ook niet je zonde kan vergeven.
En net zo is dat de Paus ook niet de nieuwe Paulus/Petrus is.
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 21:20:55 #76
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581617
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:16 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Een mens kan zichzelf ook niet bekeren,
Net zo is dat de priester ook niet je zonde kan vergeven.
En net zo is dat de Paus ook niet de nieuwe Paulus/Petrus is.
Dat zeg ik; of liever, Calvijn: sommige mensen - de verworpenen - zijn specifiek gecreëerd om nooit de genade te ontvangen om zich te bekeren. Zoals de slechte dief. Die bekeerde zich niet omdat hij zijn hart verhardde, die bekeerde zich niet omdat de calvinistische god zelf zijn hart verhard had.

"Hun ondergang bewerkstelligt hij door hen aan de ene kant de mogelijkheid om zijn woord te horen te ontnemen, en anderzijds door de prediking ervan hen des te meer te verblinden en verwarren."

J. Calvijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581689
De discussie gaat hard. EttovanBelgie wil blijkbaar heel graag over predestinatie praten en hoewel relevant lijkt me dit echt niet de plaats. Er is al een hoop over geschreven.

Terug naar de discussie waar ik me wel in mee liet gaan. Zoals ik eerder aangaf lijkt het me heel belangrijk om in te zien dat er in de reformatorische kerken (waar de meeste ondertekenaars van de verklaring toe behoren) heel veel nadruk ligt op de zondigheid van de mens. Een heel belangrijk geschrift voor reformatorische Christenen is de Heidelberger Catechismus, waarin ze een systematische behandeling van de geloofsleer zien. Deze Catechismus zet na de proloog in met de zondigheid van ieder mens, hiermee in zekere zin de brief van Paulus aan de Romeinen volgend. Met deze achtergrond kun je ook het naschrift van de Nashville verklaring lezen. Dit zijn niet alleen maar woorden. Ook de opstellers zien de homoseksuele (of transseksuele) mens niet als een grotere zondaar dan ze zelf zijn (ik kan geen harten beoordelen natuurlijk, maar sommige van de Nederlandse initiatief nemers ken ik vaag van jaren terug en die waren toen behoorlijk oprecht en vriendelijk). Vanuit dit punt zijn ook Christenen niet beter dan anderen. Als je dat denkt val je al voor hoogmoed en trots en dat is iets wat juist binnen de reformatorische kerken hard wordt veroordeeld. In zekere zin is de kerk in die zin ook erg uitnodigend. Als kerk zijn we een verzameling geredde zondaren, en niemand is te slecht om er bij te komen.

Hoe ik de verklaring echter ook zie is dat men op deze manier met zonde om wil gaan. Zonde moet vergeven worden en niet goedgepraat of de Bijbelse wet aangepast. Nu geloof ik best dat dit negatieve zelfbeeld tot grote psychologische problemen kan leiden. De vraag is echter of het beeld al dan niet realistisch is. Echter dit zet wel een deel van de discussie in perspectief.

En verder begrijp ik nog steeds niet waar ik zo hard de mist in ga. Nee, ik begrijp niet uit ervaring hoe zwaar het is voor mensen die en Christen zijn en op mensen van het zelfde geslacht vallen. Wat ik echter stelde is dat deze verklaring oproept tot een celibatair leven, (iets wat ik wel deels kende) en dat een celibatair leven je niet ontmenselijkt (zoals iemand die door een handicap celibatair moet leven nog steeds mens is) en dat dit celibataire leven voor degene die gelooft dat een seksuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht zonde is, een hoger doel dient. (Dat anderen geloven dat dit hogere doel op fantasie is gebaseerd doet daar echt niet aan af). Het is veel zwaarder voor een homo, dan voor de hetero-twintiger die verliefd is op het niet-Christelijke meisje en om die reden tijdelijk voor een celibatair leven kiest, maar er is nog steeds wel iets te vergelijken.
pi_184581737
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:23 schreef DrParsifal het volgende:
En verder begrijp ik nog steeds niet waar ik zo hard de mist in ga. Nee, ik begrijp niet uit ervaring hoe zwaar het is voor mensen die en Christen zijn en op mensen van het zelfde geslacht vallen.
Of niet-christen zijn maar wel in een christenrijke omgeving wonen.
pi_184581770
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:25 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Of niet-christen zijn maar wel in een christenrijke omgeving wonen.
Andersom net zo goed.
Christenen in voormaalig DDR
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 21:27:19 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581781
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:13 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Calvijn heeft het niet over de moordenaar.
Goed dat je erin verdiept maar om met alles van Calvijn te gaan zwaaien is niet sterk.
Weltrusten.
Calvijn spreekt overigens wel over de moordenaar (of dief), in boek 3, hoofdstuk 24, 11 en vermeldt daarbij opnieuw dat de uitverkorenen ter zijner tijd de voorbestemde genade ontvangen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581798
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Calvijn spreekt overigens wel over de moordenaar (of dief), in boek 3, hoofdstuk 24, 11 en vermeldt daarbij opnieuw dat de uitverkorenen ter zijner tijd de voorbestemde genade ontvangen.
Je kan jezelf niet uitsluiten of je bij de verworpenen hoort
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 21:29:08 #82
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581818
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:23 schreef DrParsifal het volgende:
De discussie gaat hard. EttovanBelgie wil blijkbaar heel graag over predestinatie praten en hoewel relevant lijkt me dit echt niet de plaats. Er is al een hoop over geschreven.

Terug naar de discussie waar ik me wel in mee liet gaan. Zoals ik eerder aangaf lijkt het me heel belangrijk om in te zien dat er in de reformatorische kerken (waar de meeste ondertekenaars van de verklaring toe behoren) heel veel nadruk ligt op de zondigheid van de mens. Een heel belangrijk geschrift voor reformatorische Christenen is de Heidelberger Catechismus, waarin ze een systematische behandeling van de geloofsleer zien. Deze Catechismus zet na de proloog in met de zondigheid van ieder mens, hiermee in zekere zin de brief van Paulus aan de Romeinen volgend. Met deze achtergrond kun je ook het naschrift van de Nashville verklaring lezen. Dit zijn niet alleen maar woorden. Ook de opstellers zien de homoseksuele (of transseksuele) mens niet als een grotere zondaar dan ze zelf zijn (ik kan geen harten beoordelen natuurlijk, maar sommige van de Nederlandse initiatief nemers ken ik vaag van jaren terug en die waren toen behoorlijk oprecht en vriendelijk). Vanuit dit punt zijn ook Christenen niet beter dan anderen. Als je dat denkt val je al voor hoogmoed en trots en dat is iets wat juist binnen de reformatorische kerken hard wordt veroordeeld. In zekere zin is de kerk in die zin ook erg uitnodigend. Als kerk zijn we een verzameling geredde zondaren, en niemand is te slecht om er bij te komen.

Hoe ik de verklaring echter ook zie is dat men op deze manier met zonde om wil gaan. Zonde moet vergeven worden en niet goedgepraat of de Bijbelse wet aangepast. Nu geloof ik best dat dit negatieve zelfbeeld tot grote psychologische problemen kan leiden. De vraag is echter of het beeld al dan niet realistisch is. Echter dit zet wel een deel van de discussie in perspectief.

En verder begrijp ik nog steeds niet waar ik zo hard de mist in ga. Nee, ik begrijp niet uit ervaring hoe zwaar het is voor mensen die en Christen zijn en op mensen van het zelfde geslacht vallen. Wat ik echter stelde is dat deze verklaring oproept tot een celibatair leven, (iets wat ik wel deels kende) en dat een celibatair leven je niet ontmenselijkt (zoals iemand die door een handicap celibatair moet leven nog steeds mens is) en dat dit celibataire leven voor degene die gelooft dat een seksuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht zonde is, een hoger doel dient. (Dat anderen geloven dat dit hogere doel op fantasie is gebaseerd doet daar echt niet aan af). Het is veel zwaarder voor een homo, dan voor de hetero-twintiger die verliefd is op het niet-Christelijke meisje en om die reden tijdelijk voor een celibatair leven kiest, maar er is nog steeds wel iets te vergelijken.
Het is wel degelijk de plaats; als men een leer aanhangt die rigoureus stelt dat alle mensen slecht en zondig zijn, tot niets goeds in staat TENZIJ zij de genade ontvangen om zich te bekeren, terwijl men eveneens leert dat deze genade exclusief is, gepredestineerd en onveranderlijk, en dat een mens NOOIT zelf de genade kan verwerven dan maakt het van deze verklaring een wassen neus.

Nog een pareltje van Calvijn:

De weigering van de verworpenen om het woord van God te gehoorzamen wanneer het aan hen geopenbaard wordt, wordt terecht toegeschreven aan de kwaadaardigheid en verdorvenheid van hun harten - zij het dat aangemerkt dient te worden dat zij tot deze verdorvenheid bestemd waren, omdat zij door het rechtvaardige maar ondoorgrondelijke besluit Gods verwekt zijn, om Zijn glorie in hun veroordeling te tonen.

Instituties, boek 3, h. 24, 14.

[ Bericht 3% gewijzigd door EttovanBelgie op 23-01-2019 21:44:54 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184581858
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het is wel degelijk de plaats; als men een leer aanhangt die rigoureus stelt dat alle mensen slecht en zondig zijn, tot niets goeds in staat TENZIJ zij de genade ontvangen om zich te bekeren, terwijl men eveneens leert dat deze genade exclusief is, gepredestineerd en onveranderlijk, en dat een mens NOOIT zelf de genade kan verwerven dan maakt het van deze verklaring een wassen neus.
Als zondig mens kan je jezelf wel bekeren ?
Dat is pas een rigoreuze dwaling
  Beste debater 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 21:34:04 #84
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184581928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:30 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als zondig mens kan je jezelf wel bekeren ?
Dat is pas een rigoreuze dwaling
Daar dachten ze in de eerste vier eeuwen van het christendom ietsje anders over. Toen was menselijke vrije wil en het idee van meewerkende genade nog een dingetje. Eveneens dat het Bloed van Christus voor ALLE mensen vergoten is, en de genade aan ALLE mensen aangereikt wordt.

Je hebt geen idee hoe doordesemd het reformatorisch geloof met de hersenspinsels van de Maria-vererende, paus-erkennende, beeldendienst verdedigende en vagevuur lerende Augustinus werkelijk is...

Ergens ontzettend frappant.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184582487
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:25 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Of niet-christen zijn maar wel in een christenrijke omgeving wonen.
Ja dan ben je een uitzondering. En ik kan me voorstellen dat dat zwaar is (zelf een Christen in een erg niet-Christelijke omgeving), en als Christenen in zo'n situatie vooral veroordelend zijn of je links laten liggen zijn ze (of we) verkeerd bezig.
pi_184583304
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:23 schreef DrParsifal het volgende:
Terug naar de discussie waar ik me wel in mee liet gaan. Zoals ik eerder aangaf lijkt het me heel belangrijk om in te zien dat er in de reformatorische kerken (waar de meeste ondertekenaars van de verklaring toe behoren) heel veel nadruk ligt op de zondigheid van de mens. Een heel belangrijk geschrift voor reformatorische Christenen is de Heidelberger Catechismus, waarin ze een systematische behandeling van de geloofsleer zien. Deze Catechismus zet na de proloog in met de zondigheid van ieder mens, hiermee in zekere zin de brief van Paulus aan de Romeinen volgend. Met deze achtergrond kun je ook het naschrift van de Nashville verklaring lezen. Dit zijn niet alleen maar woorden. Ook de opstellers zien de homoseksuele (of transseksuele) mens niet als een grotere zondaar dan ze zelf zijn (ik kan geen harten beoordelen natuurlijk, maar sommige van de Nederlandse initiatief nemers ken ik vaag van jaren terug en die waren toen behoorlijk oprecht en vriendelijk). Vanuit dit punt zijn ook Christenen niet beter dan anderen. Als je dat denkt val je al voor hoogmoed en trots en dat is iets wat juist binnen de reformatorische kerken hard wordt veroordeeld.
Blijkbaar niet, want die pedante hoogmoedigheid wordt behoorlijk in stand gehouden in de praktijk. Homo's en transgenders voorschrijven hoe ze hun leven dienen in te richten louter om een aangeboren geaardheid is hoogmoed pur sang en het lot wat ze is gegeven (geen begrip, constante oordelen, twijfel, schuld, etc.) komt ook allemaal uit die hoogmoed voort.

quote:
In zekere zin is de kerk in die zin ook erg uitnodigend. Als kerk zijn we een verzameling geredde zondaren, en niemand is te slecht om er bij te komen.
Ach, pretentieuze en nietszeggende woorden. Je belijdt met de mond dat niemand beter is dan een ander en dat dat het uitgangspunt is, maar in de praktijk proberen homo's en transgenders zo onzichtbaar mogelijk te leven om alle roddels en keiharde oordelen te ontlopen. Wellicht niet door jou persoonlijk, maar dat doet weinig af aan de dagelijkse praktijk. Alleen als het gaat al om de hoeden die door vrouwen worden gedragen op zondag worden soms uren gepraat, laat staan als het gaat om homo's of transgenders.

Ik begrijp dat e.e.a. niet de intentie is, maar wat je hier beweert en hoe de praktijk eruit ziet... die 2 liggen mijlenver uit elkaar. Zo ver, dat ik me echt afvraag waarom er van die pretentieuze en zogenaamd liefdevolle verhalen aan worden gelijmd en of je je niet bewust bent van de enorme hypocrisie die er vanaf straalt.

quote:
Hoe ik de verklaring echter ook zie is dat men op deze manier met zonde om wil gaan. Zonde moet vergeven worden en niet goedgepraat of de Bijbelse wet aangepast. Nu geloof ik best dat dit negatieve zelfbeeld tot grote psychologische problemen kan leiden. De vraag is echter of het beeld al dan niet realistisch is.
Of welk beeld al dan niet realistisch is?

quote:
En verder begrijp ik nog steeds niet waar ik zo hard de mist in ga. Nee, ik begrijp niet uit ervaring hoe zwaar het is voor mensen die en Christen zijn en op mensen van het zelfde geslacht vallen. Wat ik echter stelde is dat deze verklaring oproept tot een celibatair leven, (iets wat ik wel deels kende) en dat een celibatair leven je niet ontmenselijkt (zoals iemand die door een handicap celibatair moet leven nog steeds mens is) en dat dit celibataire leven voor degene die gelooft dat een seksuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht zonde is, een hoger doel dient. (Dat anderen geloven dat dit hogere doel op fantasie is gebaseerd doet daar echt niet aan af). Het is veel zwaarder voor een homo, dan voor de hetero-twintiger die verliefd is op het niet-Christelijke meisje en om die reden tijdelijk voor een celibatair leven kiest, maar er is nog steeds wel iets te vergelijken.
Maar, dat is het punt, het is niet alleen het celibataire leven. Het is alles er om heen. Het is de oneindige schuld en twijfel t.a.v. de eigen identiteit. Die is zo zwaar dat het leidt tot enorme impact op de psychen van LHTB-ers. Er is geen zwaarder lot, zogezegd. Mentale of fysieke aandoeningen, daar is dan nog wel begrip voor. Ook heel zwaar, maar je kunt op compassie rekenen van de mensen om je heen. Als homo of transgender ben je de verschoppeling, een vleesgeworden product van de duivel. Dat leidt tot behoorlijk ingrijpende interne knellingen en pijnen. Je kunt je verder tot niemand wenden. Er is niemand die je begrijpt, mensen doen misschien een zeldzame keer alsof ze je begrijpen, maar in werkelijkheid doet niemand dat.

Dat valt in geen enkel opzicht te vergelijken met 30 jaar - of je levenlang - geen seks kunnen hebben.

En tegelijkertijd zeg je dat de verschoppeling zich tot de kerk kan wenden want die is zo uitnodigend omdat het allemaal zondaars zijn en hoogmoed voor de val komt. :')

Het rijmt gewoon niet met elkaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Xa1pt op 23-01-2019 22:44:06 ]
pi_184585857
Ik moet toch sterk denken aan The Handmaid's Tale bij de totalitaire SGP-taferelen en de bochten waarin men zich wringt om dat alles te rechtvaardigen.
pi_184587274
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:58 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ja dan ben je een uitzondering. En ik kan me voorstellen dat dat zwaar is (zelf een Christen in een erg niet-Christelijke omgeving), en als Christenen in zo'n situatie vooral veroordelend zijn of je links laten liggen zijn ze (of we) verkeerd bezig.
Deze post zit me niet helemaal lekker.
Aan de ene kant ben ik het met de inhoud eens. Aan de andere kant kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je het doelbewuste psychische martelen van homos door christenen probeert te bagatelliseren met je zachte woorden als "vooral veroordelend" en "links laten liggen".
pi_184587507
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 08:15 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Deze post zit me niet helemaal lekker.
Aan de ene kant ben ik het met de inhoud eens. Aan de andere kant kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je het doelbewuste psychische martelen van homos door christenen probeert te bagatelliseren met je zachte woorden als "vooral veroordelend" en "links laten liggen".
Mogelijk. Ik geloof dat een Christen mag en een kerk zo af en toe moet laten weten wat ze gelooft dat God's wetten zijn en wat zonde is (En vaak is er discussie mogelijk of ze het wel juist hebben). Mensen die niet in God geloven, zullen daar weinig boodschap aan hebben (en dus ook niet psychisch gemarteld worden). Het wordt een ander verhaal als mensen genegeerd/uitgesloten of door familie verstoten worden. Besef wel dat je kwalificatie "doelbewust psychisch martelen" voortkomt uit het uitgangspunt dat een seksuele relatie tussen mensen van het zelfde geslacht geen zonde is (een uitgangspunt dat door de opstellers van de verklaring niet gedeeld wordt).

Vervolgens mag jij de standpunten van reformatorische Christenen onmenselijk vinden en dat ook uitspreken. Op een gegeven moment kennen we elkaars standpunt en hoeven we het niet zo vaak meer uit te spreken.
pi_184587703
quote:
Blijkbaar niet, want die pedante hoogmoedigheid wordt behoorlijk in stand gehouden in de praktijk. Homo's en transgenders voorschrijven hoe ze hun leven dienen in te richten louter om een aangeboren geaardheid is hoogmoed pur sang en het lot wat ze is gegeven (geen begrip, constante oordelen, twijfel, schuld, etc.) komt ook allemaal uit die hoogmoed voort.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Het komt voort uit een geloof in wat God voorschrijft en dat is duidelijk genoeg. Als mensen niet in God geloven dan hoeven ze zich er niet veel van aan te trekken.

quote:
Ach, pretentieuze en nietszeggende woorden. Je belijdt met de mond dat niemand beter is dan een ander en dat dat het uitgangspunt is, maar in de praktijk proberen homo's en transgenders zo onzichtbaar mogelijk te leven om alle roddels en keiharde oordelen te ontlopen. Wellicht niet door jou persoonlijk, maar dat doet weinig af aan de dagelijkse praktijk. Alleen als het gaat al om de hoeden die door vrouwen worden gedragen op zondag worden soms uren gepraat, laat staan als het gaat om homo's of transgenders.

Ik begrijp dat e.e.a. niet de intentie is, maar wat je hier beweert en hoe de praktijk eruit ziet... die 2 liggen mijlenver uit elkaar. Zo ver, dat ik me echt afvraag waarom er van die pretentieuze en zogenaamd liefdevolle verhalen aan worden gelijmd en of je je niet bewust bent van de enorme hypocrisie die er vanaf straalt.
Wat mij betreft wordt roddel net zo hard veroordeeld als andere zonden waar de kerk zich over uitspreekt. Maar ik denk serieus dat in veel Nederlandse reformatorische kerken mensen met een homoseksuele gerichtheid eerder medelijdend dan veroordelend worden benaderd (nog steeds erg pijnlijk. Dit was jaren geleden (toen ik nog in Nederland woonde) al in die richting aan het gaan en het zal niet gestopt zijn. Christenen hebben als eerste taak om anderen "lief te hebben" en dat betekent echt niet altijd bevestigen of of tolereren (wat mogelijk zelfs het tegendeel van liefhebben is), juist niet. Zoals ik ook in het bericht aan kassamiep schreef. Je posts zijn gebaseerd op de aanname dat een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht geen zonde is (wat het ook moge betekenen voor een atheist) als deze aanname niet gedeeld wordt valt er een ander licht op de zaak.

quote:
Maar, dat is het punt, het is niet alleen het celibataire leven. Het is alles er om heen. Het is de oneindige schuld en twijfel t.a.v. de eigen identiteit. Die is zo zwaar dat het leidt tot enorme impact op de psychen van LHTB-ers. Er is geen zwaarder lot, zogezegd. Mentale of fysieke aandoeningen, daar is dan nog wel begrip voor. Ook heel zwaar, maar je kunt op compassie rekenen van de mensen om je heen. Als homo of transgender ben je de verschoppeling, een vleesgeworden product van de duivel. Dat leidt tot behoorlijk ingrijpende interne knellingen en pijnen. Je kunt je verder tot niemand wenden. Er is niemand die je begrijpt, mensen doen misschien een zeldzame keer alsof ze je begrijpen, maar in werkelijkheid doet niemand dat.

Dat valt in geen enkel opzicht te vergelijken met 30 jaar - of je levenlang - geen seks kunnen hebben.

En tegelijkertijd zeg je dat de verschoppeling zich tot de kerk kan wenden want die is zo uitnodigend omdat het allemaal zondaars zijn en hoogmoed voor de val komt. :')

Het rijmt gewoon niet met elkaar.
Ik geloof niet dat ook maar een van de ondertekenaars een homo of transgender als "vleesgeworden produkt van de duivel ziet", ik geloof ook dat de intentie (zelfs expliciet genoemd in de verklaring) is dat homoseksuelen volop deel van hun gemeenschappen kunnen zijn zolang ze celibatair leven en dat er bij "in zonde vallen" (om maar het reformatorische jargon te gebruiken) vergeving wordt gepredikt. Waar de verklaring vooral voor bedoeld is dat de doelpalen niet verzet worden. Dat men in plaats van een kerk die "vergeving" preekt een kerk wordt die "niet verantwoordelijk" of "niet schuldig" preekt.
pi_184589253
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 09:01 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Hier ben ik het dus niet mee eens. Het komt voort uit een geloof in wat God voorschrijft en dat is duidelijk genoeg. Als mensen niet in God geloven dan hoeven ze zich er niet veel van aan te trekken.
Het verandert verder niet zoveel aan de implicaties. Of je nu 200 mensen voorschrijft hoe ze hun leven moeten inrichten of 5.000. Het principe is nog steeds dat je op een hele verregaande manier bepaalt hoe die mensen hun leven in moeten richten en daar bovenop nog eens flink moeten lijden. Dat is heel hoogmoedig.

quote:
Wat mij betreft wordt roddel net zo hard veroordeeld als andere zonden waar de kerk zich over uitspreekt. Maar ik denk serieus dat in veel Nederlandse reformatorische kerken mensen met een homoseksuele gerichtheid eerder medelijdend dan veroordelend worden benaderd (nog steeds erg pijnlijk. Dit was jaren geleden (toen ik nog in Nederland woonde) al in die richting aan het gaan en het zal niet gestopt zijn. Christenen hebben als eerste taak om anderen "lief te hebben" en dat betekent echt niet altijd bevestigen of of tolereren (wat mogelijk zelfs het tegendeel van liefhebben is), juist niet.
Tja, sorry, met dat soort nietszeggende gelul kan ik niet zoveel. De praktijk ziet er gewoon heel anders uit voor LHBT-ers dan wat je hier probeert voort te doen komen.

En niet alleen m.b.t. LHBT-ers; ik heb genoeg ellende in de reformatorische contreien gezien om er zeker van te zijn dat dit allemaal gelul voor de bühne is. Echt, het is zo nep en ongeloofwaardig.

quote:
Zoals ik ook in het bericht aan kassamiep schreef. Je posts zijn gebaseerd op de aanname dat een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht geen zonde is (wat het ook moge betekenen voor een atheist) als deze aanname niet gedeeld wordt valt er een ander licht op de zaak.
Maar, dat is nu net de grap: dat maakt eigenlijk niets uit. Feit is gewoon dat er LHTB-ers in de reformatorische contreien rondlopen en dat die het behoorlijk zwaar hebben door de manier waarop de kerk met hen omgaat. Waar dat in resulteert heb ik al een aantal keren toegelicht. Vervolgens zeg jij; "ja, maar een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht is dan ook een zonde".

Nog een paar bruggen verder en we stoppen Joden weer terug de gaskamers in en dat rechtvaardigen we dan door te roepen dat Joods zijn een zonde is en god dat niet wil. En dat kun je wellicht een idiote vergelijking vinden, maar feit blijft dat je LHBT-ers doelbewust laat lijden en je daarbij beroept op god.

quote:
Ik geloof niet dat ook maar een van de ondertekenaars een homo of transgender als "vleesgeworden produkt van de duivel ziet", ik geloof ook dat de intentie (zelfs expliciet genoemd in de verklaring) is dat homoseksuelen volop deel van hun gemeenschappen kunnen zijn zolang ze celibatair leven en dat er bij "in zonde vallen" (om maar het reformatorische jargon te gebruiken) vergeving wordt gepredikt. Waar de verklaring vooral voor bedoeld is dat de doelpalen niet verzet worden. Dat men in plaats van een kerk die "vergeving" preekt een kerk wordt die "niet verantwoordelijk" of "niet schuldig" preekt.
Nou, ik geloof het wel want dat is gewoon waar het op neerkomt als je alles bij elkaar optelt. Ook al wordt dat nooit zo expliciet uitgesproken, je bent en blijft natuurlijk wel een behoorlijke fout van de natuur en je hele geaardheid is het bewijs van de duivel die net even iets teveel invloed heeft gehad in je set genen. Het is allemaal geen werk van god.

Schandalig dat je dit probeert te ontkennen.

Het wordt allemaal keihard veroordeeld maar als puntje bij paaltje komt is dat ineens heel liefdevol bedoeld. :') :r

[ Bericht 2% gewijzigd door Xa1pt op 24-01-2019 10:55:52 ]
pi_184589524
Overigens slaat het ook nergens op om te zeggen dat mensen ook de keuze hebben om niet meer te geloven of naar de kerk te gaan. Als mensen die keuze maken dan is dat ergens op z'n vroegst rond het 16e levensjaar (en dat is dan een heel positief uitgangspunt, dat zal in veel gevallen eerder ergens rond de leeftijd van 21 of later liggen).

De eerste 20 jaar zijn ze al kapot geïndoctrineerd. En die schade is dan al redelijk onomkeerbaar.
pi_184589542
Ik geloof dat we nu alleen nog een herhaling van zetten krijgen.
Verder het enige nieuwe punt: als de keuze om een kerk te verlaten rond de 16 ligt, komt dat mooi overeen met de "age of consent" in Nederland. (En in de kerken ligt de geaccepteerde grens over het algemeen nog wat hoger).
pi_184589558
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 11:05 schreef DrParsifal het volgende:
Ik geloof dat we nu alleen nog een herhaling van zetten krijgen.
Tja, je intenties het met de mantel der liefde te bedekken hebben weinig effect verder. Je blijft maar negeren welke schade je aanricht.
pi_184589597
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 11:05 schreef DrParsifal het volgende:
Verder het enige nieuwe punt: als de keuze om een kerk te verlaten rond de 16 ligt, komt dat mooi overeen met de "age of consent" in Nederland. (En in de kerken ligt de geaccepteerde grens over het algemeen nog wat hoger).
Maar dat mensen dan nog lang in psychotherapie kunnen zitten door jouw toedoen is niet jouw verantwoordelijkheid verder natuurlijk.
pi_184589658
Wat een ziek systeem eigenlijk. :r Als er al een duivel bestaat lacht-ie zich kapot om de mensen die zulke enorme hypocrisie tentoonspreiden en de mate waarin homo's en transgenders mogen lijden om 'god's wil'.

De duivel doet zich blijkbaar aan hen voor als een engel des lichts. Echt, chapeau. _O_
pi_184589664
quote:
14s.gif Op donderdag 24 januari 2019 11:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar dat mensen dan nog lang in psychotherapie kunnen zitten door jouw toedoen is niet jouw verantwoordelijkheid verder natuurlijk.
Wat wil je nu? Je praat over mensen die schade oplopen doordat ze voor hun 16e celibatair moeten leven. Dat doet de Nederlandse wet toch ook? Ik zie dat er schade is. Ik weiger echter te erkennen dat deze schade puur door de kerken wordt veroorzaakt.
pi_184589715
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 11:12 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Wat wil je nu? Je praat over mensen die schade oplopen doordat ze voor hun 16e celibatair moeten leven.
Nee. Ik praat over mensen die schade oplopen doordat ze door de kerk zo'n enorm negatief zelfbeeld wordt aangepraat.

Ik heb al een paar keer uitgelegd waarom dit een enorm onzinnige vergelijking is.

quote:
Ik weiger echter te erkennen dat deze schade puur door de kerken wordt veroorzaakt.
Waar komt die schade dan in vredesnaam uit voort?
pi_184592316
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:09 schreef OllieA het volgende:
[ afbeelding ]
Spot on
  donderdag 24 januari 2019 @ 17:18:55 #100
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184595885
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 09:01 schreef DrParsifal het volgende:
Als mensen niet in God geloven dan hoeven ze zich er niet veel van aan te trekken.
Dat klopt als een zwerende vinger, ik trek me dan ook nagenoeg helemaal niks van die leer aan, of van wat als zonde bestempeld wordt.
Er steekt alleen 1 hardnekkig probleem telkens weer de kop op.
De eeuwenlange indoctrinatie van de bevolking toen geloven en de kerk verplicht waren op straffe van boete en gevangenisstraf. In dat systeem zijn alle zonden er natuurlijk hard ingeramd tot op het bot en nu, eeuwen later is die conditionering nog altijd aanwezig.
Ergo, omdat de staat niet 100% seculier is, wordt ik op zondagochtend uit met bed geluid door de wettelijk toegestane kerkklokken, evengoed, met dit artikel in de hand hebben moskeeën afgedwongen dat ze vanaf zonsopgang mogen oproepen tot gebed.
Maar erger is, en dat probeer ik al topics lang aan te tonen, dat door het uitroepen van een geaardheid tot een zonde, en vinden dat zondaars bestraft moeten worden, er genoeg "christelijke" lieden zijn die homo's klappen, of vermoorden, gelegitimeerd zien, en elke verklaring, zoals die uit Nashville, sterkt hen in de gedachte dat ze goed doen in de ogen van hun god.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')