abonnement Unibet Coolblue
pi_184568953
Ik wil mijn dak gaan isoleren en als het mogelijk is een kleine vliering maken. Om dat te kunnen doen moet ik echter wel wat voorwerk doen. Daar kan ik wel wat meedenken (en morele ondersteuning :D) bij gebruiken, vandaar dat ik maar een apart topic open.

Wat is de situatie?

• Rijtjeshuis van eind jaren 50
• Gordingendak met planken dakbeschot
• Gemetselde knieschotten waarachter de houten vloerdelen niet doorlopen tot aan de gevel
• Afwerking van gips op metaaldraadnet (daar is een woord voor, maar weet niet welk. edit: het heet gips op steengaas, met dank aan blomke)

Ter illustratie wat afbeeldingen en foto's
Voor de lees- en laadbaarheid heb ik de foto's in spoilers gezet.

De dakconstructie is een gordingendak met ondersteuning van een dragende tussenmuur zoals op dit plaatje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om te kijken waar ik mee te maken heb heb ik een klein deel van de afwerking verwijderd. Links de muur naar de buren, onder het gemetselde knieschot. Horizontaal de gording (duh) en verticaal rachels die op ongelijke afstand van elkaar geplaatst zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kijk je nu in het gat richting de nok dan zie je het volgende. Rechts de muur met de buren en een rachel, links de draadmetalen/gipsen afwerking. Waar het licht op schijnt: tussen het dakbeschot en de afwerking zit een constructie van een lat/balk die met een klos tegen het dakbeschot is vastgezet. Ik vermoed dat dit als extra ondersteuning van de draadmetalen afwerking dient, omdat de afstand tussen de gordingen anders te groot zou zijn voor voldoende houvast.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je in het gat kijkt richting de punt tussen de vloer en het dak zie je het volgende. Links en rechts zie je twee rachels die niet doorlopen tot aan de vloer. Er is sowieso geen/weinig vloer hier (de vloerdelen lopen slechts door tot net iets achter het knieschot). Het gelige vooraan is isolatiemateriaal dat tussen de vloerbalken zit (van onderaf aangebracht en afgewerkt met gipsplaten aan de onderkant). Daarna is het voor mij niet meer duidelijk waar ik naar kijk. Ik zie direct achter het isolatiemateriaal een balk over de volledige breedte (de muurplaat?). Dan een smalle opening waaronder verticale balken te zien zijn (de ondersteuningsbalken van de dakgoot? - het is een dakgoot zoals deze). Dan weer een lat/balk met daarop driehoekige klossen die het dak lijken te ondersteunen. Mijn vermoeden is dat de voorste balk ter hoogte van de gevel zit en dat met die driehoekige klossen ter hoogte van de dakgoot zit (en dus buiten de gevel valt).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe nu verder?
Ik wil de afwerking beetje bij beetje los gaan halen en het knieschot verwijderen. Het lijkt me onmogelijk dragend, omdat er alleen wat rachels op/tegen zitten. Het weghalen van de afwerking gaat nog wel wat voeten in aarde hebben, want er zit niet alleen een gemetseld knieschot, maar er zit ook nog een gemetselde hoge muur (die ervoor zorgt dat er feitelijk een kamertje/hok op dit deel van de zolder zit. Met een deur erin en alles :D

Daarna wil ik de vloer verlengen met nieuwe vloerdelen. Maar om te weten of dit kan en hoe dat dan moet zal ik eerst het knieschot (deels) verwijderd moeten hebben zodat ik duidelijker kan zien hoe het erachter in elkaar steekt.

Dan als laatste de boel isoleren. Het is nu echt een loze ruimte waar het waait en waar je het verkeer overduidelijk kunt horen. Ik zal moeten bedenken hoe ik dit het best kan doen, maar ook daarvoor zal ik denk ik eerst moeten weten hoe de constructie achter het knieschot nou precies zit.

Ja leuk, maar wat moeten wij daarmee?
Al met al een flinke klus en ik zou het fijn vinden als ik her en der wat tips en ideeen kan krijgen. Velen weten meer dan een, dus ik sta open voor vragen en opmerkingen. Bezint eer ge begint zal ik maar zeggen :)

Het zal een klus worden die behoorlijk wat doorlooptijd heeft, dus updates zullen wel wat tussenpozen hebben. Waarvoor hopelijk begrip :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MellyShum op 24-01-2019 10:01:11 ]
pi_184569413
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:03 schreef MellyShum het volgende:
Ik zie direct achter het isolatiemateriaal een balk over de volledige breedte (de muurplaat?). Dan een smalle opening waaronder verticale balken te zien zijn (de ondersteuningsbalken van de dakgoot? - het is een dakgoot zoals deze). Dan weer een lat/balk met daarop driehoekige klossen die het dak lijken te ondersteunen. Mijn vermoeden is dat de voorste balk ter hoogte van de gevel zit en dat met die driehoekige klossen ter hoogte van de dakgoot zit (en dus buiten de gevel valt).
Die driehoekige klossen, ondersteunen een plank die het dakbeschot weer ondersteunt in de punt. Er kon daar nl. geen gording meer geplaatst worden. Die driehoekige klossen, rusten op de muurplaat. Dat deel valt dus net boven de spouw(?)muur.

Voor de rest een prima constructie.

Zomaar een idee: kan je de ruimtes niet opvullen met steenwolvlokken die je via gaten in de huidige afwerking, naar binnen blaast? Scheelt je enorm veel werk, zooi en kosten.

Dat afwerkmateriaal heet trouwens gips op steengaas, en werd veel in plafonds verwerkt in die jaren '50.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184572450
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Die driehoekige klossen, ondersteunen een plank die het dakbeschot weer ondersteunt in de punt. Er kon daar nl. geen gording meer geplaatst worden. Die driehoekige klossen, rusten op de muurplaat. Dat deel valt dus net boven de spouw(?)muur.
Dat klinkt logisch :Y
Voor mijn gevoel loopt het dak verder 'naar buiten'. Maar je kijkt hier natuurlijk alleen maar tegen het beschot aan. Daar komen dan de latten en pannen natuurlijk nog bovenop waardoor de hele constructie vanaf buiten gezien verder 'naar buiten' steekt.

Die balk die parallel loopt zou dan nog een dragende balk (kunnen) zijn?
quote:
Voor de rest een prima constructie.
Van wat ik heb kunnen zien ziet het er allemaal ook nog netjes uit. Geen rot en niks schots en scheef.
quote:
Zomaar een idee: kan je de ruimtes niet opvullen met steenwolvlokken die je via gaten in de huidige afwerking, naar binnen blaast? Scheelt je enorm veel werk, zooi en kosten.
Dat is wel serieus een briljant idee en het overwegen waard :o
Ik zit alleen met het volgende. Het dakbeschot loopt niet door naar de buren. De latten denk ik wel, want de pannen lopen ook gewoon door. Er is dus een flinke open ruimte tussen de muur (de tussenmuur met de buren) en de pannen en dus geen afsluiting van 'buiten' behalve de pannen. De aansluiting van de muur met het beschot is daarbij ook een flinke kier. Dat zou ik wel graag dichten. Niet alleen vanwege de kou (en andere weersinvloeden), maar ook vanwege het (straat)geluid.Hier een foto ter verduidelijking. Het oranje is wat je ziet is (denk ik) de achterkant van de pannen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij kan ik op deze manier een goed gesprek met de buren voeren zonder mijn stem te hoeven verheffen _O-

quote:
Dat afwerkmateriaal heet trouwens gips op steengaas, en werd veel in plafonds verwerkt in die jaren '50.
Dank je! Ik wist dat er een naam voor was, maar kon er echt totaal niet meer opkomen _O_

Kun jij eigenlijk bedenken waarom de vloerplanken niet doorlopen tot de gevel? Ik heb zoiets nog nooit gehoord. Misschien helpt het om te melden dat de gehele gevel hout en glas is en dat er dus geen spouw is. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
pi_184573355
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:04 schreef MellyShum het volgende:
Er is dus een flinke open ruimte tussen de muur (de tussenmuur met de buren) en de pannen en dus geen afsluiting van 'buiten' behalve de pannen. De aansluiting van de muur met het beschot is daarbij ook een flinke kier. Dat zou ik wel graag dichten. Niet alleen vanwege de kou (en andere weersinvloeden), maar ook vanwege het (straat)geluid.Hier een foto ter verduidelijking. Het oranje is wat je ziet is (denk ik) de achterkant van de pannen.

Misschien helpt het om te melden dat de gehele gevel hout en glas is en dat er dus geen spouw is. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
1) Dat zou je eerst dicht moeten PUR-ren (sowieso is PUR-ren nooit weg om geluid en kou tegen te gaan)

2) Ik kan het a) niet goed zien op je foto's wat je nou bedoelt, b) niet beoordelen zonder de hele constructie te zien. Als ik het goed begrijp, is er een gemetseld "schot" dat de afscheiding met de woonruimte vormt? En lopen de vloerdelen daar onderdoor??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184574989
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:54 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Dat zou je eerst dicht moeten PUR-ren (sowieso is PUR-ren nooit weg om geluid en kou tegen te gaan)

2) Ik kan het a) niet goed zien op je foto's wat je nou bedoelt, b) niet beoordelen zonder de hele constructie te zien. Als ik het goed begrijp, is er een gemetseld "schot" dat de afscheiding met de woonruimte vormt? En lopen de vloerdelen daar onderdoor??
1) Dan zal een deel van de afwerking er in ieder geval wel af moeten. Ik ga er eens goed naar kijken wat handig is.

2) Dat klopt. Zie deze paint met een grove schets. Het knieschot lijkt me niet dragend, omdat er niets anders op 'rust' dan de rachels waar de afwerking tegenaan zit. Het knieschot staat ook alleen op de vloerdelen. Er zit geen muur op de verdieping eronder. Misschien rust het wel op een steunbalk, maar dat kan ik niet zien.

pi_184575076
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 16:11 schreef MellyShum het volgende:

1) Dan zal een deel van de afwerking er in ieder geval wel af moeten. Ik ga er eens goed naar kijken wat handig is.

2) Dat klopt. Zie deze paint met een grove schets. Het knieschot lijkt me niet dragend, omdat er niets anders op 'rust' dan de rachels waar de afwerking tegenaan zit. Het knieschot staat ook alleen op de vloerdelen. Er zit geen muur op de verdieping eronder. Misschien rust het wel op een steunbalk, maar dat kan ik niet zien.

[ afbeelding ]
1) Misschien kan je het beter vanaf de panne kant doen door een rij pannen weg te schuiven? Dan kan je je huidige gipslaag grotendeels intact laten

2) Aparte constructie. Gemetselde kalkzand steen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184575166
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 16:17 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Misschien kan je het beter vanaf de panne kant doen door een rij pannen weg te schuiven? Dan kan je je huidige gipslaag grotendeels intact laten

2) Aparte constructie. Gemetselde kalkzand steen?
1) Dat is ook een optie ja. Zou ik dan alleen niet zelf doen.

2) Ja, zandsteen inderdaad. In de kamer ernaast stond er ook zo'n muur als afscheiding van een berging. Die is er inmiddels al uit.
Ik kan ook echt niet bedenken waarom de vloerdelen niet zijn doorgetrokken. Misschien waren de planken op en was een muurtje optrekken makkelijker dan nieuwe planken halen? _O- :+
pi_184575400
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 16:22 schreef MellyShum het volgende:
Ik kan ook echt niet bedenken waarom de vloerdelen niet zijn doorgetrokken. Misschien waren de planken op en was een muurtje optrekken makkelijker dan nieuwe planken halen? _O- :+
In die tijd was de bouwfilosofie anders. Ging om degelijke bouw, niet om zakkenvullen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184587842
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]

In die tijd was de bouwfilosofie anders. Ging om degelijke bouw, niet om zakkenvullen.
Daar hoor ik wel andere verhalen over: snelle bouw, want woningnood. Maar dat was denk ik eind jaren 50 al wel grootdeels voorbij.
Maar het blijft een aparte constructie. Benieuwd of ik het kan fixen :)

Bedankt voor al je input tot nu toe. Fijn om even wat feedback te krijgen i.p.v. dat ik in mijn eigen denkcirkeltje blijf zitten ^O^
pi_184588083
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 09:13 schreef MellyShum het volgende:

Bedankt voor al je input tot nu toe. Fijn om even wat feedback te krijgen i.p.v. dat ik in mijn eigen denkcirkeltje blijf zitten ^O^
Graag gedaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 13 maart 2019 @ 11:32:42 #11
480455 MellyShum
I hate my job
pi_185582193
Ik ben inmiddels wat sloopwerk verder. Na het verwijderen van het steengaas kwam dit tevoorschijn:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een constructie aan het dakbeschot dat de rachels moet ondersteunen. Dat ga ik nog voorzichtig verwijderen.

De volgende foto laat goed zien hoe groot de gaten tussen muur en dakbeschot zijn:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben bang dat als ik dat wil PU(R)-en het grootste deel in de loze ruimte verdwijnt. Daarom zit ik te denken aan het volgende:

Eerst de muur (licht) berapen, zodat er een gladde(re) afwerking is dan nu. Dan een balk in de hoek monteren en de kieren die dan nog over zijn goed winddicht maken met kit. Dat heeft als bijkomend voordeel dat ik dan aan de muurkant direct een montagepunt heb voor de gipsplaten die er t.z.t. tegenaan komen.

Probleem waar ik nu over aan het malen ben is de dakvoet. Hoe kan ik dat het beste winddicht maken en isoleren? Ik denk aan een folie helemaal rondom, maar hoe laat ik dat aansluiten op de aansluitende bouwdelen? Kan ik dat bijvoorbeeld zomaar aan het dakbeschot en muren kitten/tapen? En hoe zorg ik dat het goed aansluit met de gevel (daar waar dakvoet overgaat in gevel en zoldervloer). Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik vochtophoping ga krijgen op plekken waar je dat niet wilt. Folie is lastig vanwege de driehoekige klossen, maar het liefst wil ik wel isolatie in de punt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel googlen heeft me nog niet die concrete adviezen opgeleverd waar ik wat mee kan. Heeft er iemand tips?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')