abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 23 januari 2019 @ 09:47:27 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184567754
quote:
Veluwe moet plek voor 120 windmolens vinden

De regio Noord-Veluwe is op zoek naar geschikte locaties voor ruim 120 windmolens en 850 hectare aan zonnevelden om de komende jaren voldoende duurzame energie op te wekken. Vooral wordt gekeken naar de open weidegebieden.

In een gezamenlijke Regionale Energie Strategie onderzoeken de zeven gemeenten op de Noord-Veluwe (Putten, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Elburg, Oldebroek en Hattem) de mogelijkheden om te kunnen voldoen aan de dwingende eis om in 2050 energieneutraal te zijn. Die eis geldt overigens niet alleen in deze regio, maar overal in Nederland, als uitvloeisel van het energieakkoord van Parijs.

Voorbij
Het wegzetten van zonnevelden en windturbines in deze regio kan verstrekkende gevolgen hebben voor de aanblik van het gebied, erkent Simon Miske van Samenwerking Noord-Veluwe, ,,maar de tijd van vrijblijvendheid is wel voorbij'', zegt hij. ,,Tot nu toe werd er wel veel over gepraat, maar had het niet zo'n prioriteit. Dat is nu voorbij.'' Als de regio's straks met al hun plannen landelijk gezien tekort schieten zal het Rijk ingrijpen, waarschuwt hij.

Volgens de zogenoemde Energie Potentie Atlas kan voor de zonnevelden het beste worden gekeken naar de buitengebieden van Nunspeet, Oldebroek en Hattem en in mindere mate Putten. In Ermelo en vooral Harderwijk zijn de mogelijkheden beperkt.

Wat betreft de windmolens wordt het gedeelte van de A28 bij Putten en Ermelo geschikt geacht. Dat geldt ook voor het vroegere eendengebied van Harderwijk.

Veluwemeer
Aan de noordkant van Harderwijk, richting Zwolle, ligt de snelweg echter meer door de bossen. Hier wordt vooral het weidegebied langs het Veluwemeer, van Hierden tot voorbij Nunspeet, aangeduid als geschikte locatie voor windmolens en verder de weilanden bij 't Harde en Oldebroek.

Behalve uit windmolens en zonnevelden moet er ook energie worden gehaald uit meer dan 1,8 miljoen zonnepanelen op daken en uit biomassa en hernieuwbaar gas, als biogas en waterstof.

De Stentor publiceerde zaterdag het bericht dat de gemeente Putten in het kader van het regionale plan onder andere acht windturbines wil bouwen langs de A28 en vier in een productiebos bij Krachtighuizen.

Huiverig
In buurgemeente Ermelo kreeg een ondernemer deze maand wel groen licht van de gemeente om een zonneveld van 3,3 hectare aan te leggen in het buitengebied. De gemeenteraad heeft ermee ingestemd gezien de duurzame doelstellingen, maar de politiek bleek ook huiverig voor het idee dat het buitengebied vol zonnepanelen komt te liggen. Daarom wordt het nu nog betiteld als proefproject.

In Harderwijk liggen plannen voor een zonnepark van vijf hectare boven het overloopparkeerterrein langs de N302. In de nog aan te leggen geluidswal langs de A28 rond nieuwbouwwijk Harderweide wil de gemeente zonne-energie pwekken.

In Harderwijk wordt verder al enige tijd nagedacht over het plaatsen van drie windmolens op bedrijventerrein Lorentz.
quote:
Alles kan kapot voor de klimaatreligie!

De Bijbelriem krijgt er serieuze religieuze concurrentie bij: de klimaatkerk wil 120 windminaretten op de Veluwe planten. Windmolens die woesj-woesj-woesj-woesj-woesj-woesj doen en weidevogels vermalen op een van de laatste stille, relatief ongerepte stukjes Nederland. Daarnaast ook nog eens 850 hectare (= ±1300 voetbalvelden) staalblauwe zonnepanelen tussen de paarse heideplantjes, dat is zestien procent van de oppervlakte van het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Je hebt dus straks een nationaal park naast een nationaal windmolenpark. De Veluwe is een Natura 2000-gebied (kaart), waar allemaal beschermende voorwaarden gelden, evenals vogel- en habitatrichtlijnen. Normaal mag daar helemaal niks, qua de hoogte in bouwen, herrie maken en dieren lastig vallen. Maar voor de klimaatreligie moet alles wijken: "Het wegzetten van zonnevelden en windturbines in deze regio kan verstrekkende gevolgen hebben voor de aanblik van het gebied, erkent Simon Miske van Samenwerking Noord-Veluwe, 'maar de tijd van vrijblijvendheid is wel voorbij', zegt hij." OK, we begrijpen het heus wel. 'We' moeten wat tweaken aan de energieconsumptie om over dertig jaar niet in het donker te zitten. Maar dit is weer zo'n typisch voorbeeld van hoe wetten & regels niet gelden als je duurzaam DEUGT. Zo gaat de Veluwe dus op de aartslelijke, dystopische Flevopolder lijken. Ongerepte Nederlandse natuur, straks alleen nog verkrijgbaar op historische dvd.
https://www.geenstijl.nl/(...)-rijk/#cid_246633395

Bizar. En jammer ook. Windmolens zijn helemaal niet zo effectief en er moet altijd capaciteit naast staan wanneer het niet waait. Zonnepanelen zijn wel wat beter qua uitzicht betreft, maar
ook niet de oplossing.
In Brabant hebben ze aan de rand van het natuurgebied Kampina ook van die enorme molens neergezet. Als je nu door dat gebied wandelt zie je aan de horizon altijd vijf van die lelijke wieken uitsteken. Afschuwelijk.

Waarom bouwen we niet een stuk of 4 mooie kerncentrales erbij? De meest efficiënte en veilige vorm van energie, zo goed als CO2-neutraal. En maar een paar kuub afval per jaar.

[ Bericht 40% gewijzigd door Frutsel op 23-01-2019 09:59:02 (Geenstij alleen is niet voldoende-andere bron aub) ]
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184567789
Afgehaakt bij de eerste zin. Geenstijl schrijfstijl :') :N
  woensdag 23 januari 2019 @ 09:51:06 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184567816
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:49 schreef Handleiding het volgende:
Afgehaakt bij de eerste zin. Geenstijl schrijfstijl :') :N
Compleet onleesbaar inderdaad. Bah :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 23 januari 2019 @ 09:51:25 #4
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184567823
Bericht is vreselijk geschreven, maar ik heb de gist eruit kunnen halen.

Wat vreselijk. Ze vernietigen de natuur in Nederland om het wereldwijde klimaat te ''redden'': 0,000000000008 graden minder warm in 2250. :')

Wat fantastisch die vooruitziende politici. We hebben meer Rob Jettens nodig.
pi_184567889
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Bericht is vreselijk geschreven, maar ik heb de gist eruit kunnen halen.

Wat vreselijk. Ze vernietigen de natuur in Nederland om het wereldwijde klimaat te ''redden'': 0,000000000008 graden minder warm in 2250. :')

Wat fantastisch die vooruitziende politici. We hebben meer Rob Jettens nodig.
Wat zou volgens jou de oplossing moeten zijn om de klimaatverandering, met mogelijk desastreuze gevolgen, te verminderen?
  woensdag 23 januari 2019 @ 09:55:38 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184567907
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:47 schreef LXIV het volgende:

https://www.geenstijl.nl/(...)-rijk/#cid_246633395

Bizar. En jammer ook. Windmolens zijn helemaal niet zo effectief en er moet altijd capaciteit naast staan wanneer het niet waait. Zonnepanelen zijn wel wat beter qua uitzicht betreft, maar
ook niet de oplossing.
In Brabant hebben ze aan de rand van het natuurgebied Kampina ook van die enorme molens neergezet. Als je nu door dat gebied wandelt zie je aan de horizon altijd vijf van die lelijke wieken uitsteken. Afschuwelijk.

Waarom bouwen we niet een stuk of 4 mooie kerncentrales erbij? De meest efficiënte en veilige vorm van energie, zo goed als CO2-neutraal. En maar een paar kuub afval per jaar.
quote:
op een van de laatste stille, relatief ongerepte stukjes Nederland.
Leuk weetje: de Veluwe is helemaal niet 'ongerept', maar man-made. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184567909
Geenstijl :')

Daarnaast: de veluwe is geen 'ongerepte natuur'.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_184567939
Veluwe is niet ongerept.
pi_184567981
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

https://www.geenstijl.nl/(...)-rijk/#cid_246633395

Bizar. En jammer ook. Windmolens zijn helemaal niet zo effectief en er moet altijd capaciteit naast staan wanneer het niet waait. Zonnepanelen zijn wel wat beter qua uitzicht betreft, maar
ook niet de oplossing.
In Brabant hebben ze aan de rand van het natuurgebied Kampina ook van die enorme molens neergezet. Als je nu door dat gebied wandelt zie je aan de horizon altijd vijf van die lelijke wieken uitsteken. Afschuwelijk.

Waarom bouwen we niet een stuk of 4 mooie kerncentrales erbij? De meest efficiënte en veilige vorm van energie, zo goed als CO2-neutraal. En maar een paar kuub afval per jaar.
Waarom deze waardeoordelen. Daar ga je de discussie niet mee winnen.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_184567998
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:49 schreef Handleiding het volgende:
Afgehaakt bij de eerste zin. Geenstijl schrijfstijl :') :N
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Compleet onleesbaar inderdaad. Bah :').
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:55 schreef Sicstus het volgende:
Geenstijl :')

Daarnaast: de veluwe is geen 'ongerepte natuur'.
Gaat het om geenstijl of gaat het hier om een waanzins idee van een stel doorgeslagen idioten welke een natuurpark willen verpesten met hun doorgeslagen hersenspinsels?

We gaan toch parken op zee bouwen? Om daar het uitzicht lekker te verneuken? Dat was toch het plan?
Compleet idioot dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 23 januari 2019 @ 10:03:11 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_184568026
Hou je windmolens lekker bij je :{w
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_184568038
Kan die shit niet op zee gebouwd worden?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184568069
Alles moet kapot
´
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:14:25 #14
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184568185
Dor molens worden langs de snelweg gezet en op weilanden, en in een productiebos. Niet in het bos of op de hei dus. De zonnepanelen worden op huizen gezet en in 'buitengebieden', whatever that means. Ik ben absoluut niet voor het bouwen van inefficiënte techniek alleen om aan een opgelegde norm te voldoen, maar ik denk dat de gemiddelde Veluwetoerist hier weinig van merkt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 23 januari 2019 @ 10:18:24 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_184568256
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dor molens worden langs de snelweg gezet en op weilanden, en in een productiebos. Niet in het bos of op de hei dus. De zonnepanelen worden op huizen gezet en in 'buitengebieden', whatever that means. Ik ben absoluut niet voor het bouwen van inefficiënte techniek alleen om aan een opgelegde norm te voldoen, maar ik denk dat de gemiddelde Veluwetoerist hier weinig van merkt.
Ja, daar ziet de gemiddelde Veluwebewoner er nogal veel van.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_184568259
Het is toch al lang bewezen dat die dingen meer energie kosten om te produceren dan dat ze zelf ooit opbrengen? Puur ideologisch.
pi_184568381
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dor molens worden langs de snelweg gezet en op weilanden, en in een productiebos. Niet in het bos of op de hei dus. De zonnepanelen worden op huizen gezet en in 'buitengebieden', whatever that means. Ik ben absoluut niet voor het bouwen van inefficiënte techniek alleen om aan een opgelegde norm te voldoen, maar ik denk dat de gemiddelde Veluwetoerist hier weinig van merkt.
Gewoon beter van niet daar.
Bouw die krengen in de productieweilanden tussen de kolen en koeien.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184568458
Hier hebben we toch Groningen, Flevoland, Friesland voor?
pi_184568516
quote:
5s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:54 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Wat zou volgens jou de oplossing moeten zijn om de klimaatverandering, met mogelijk desastreuze gevolgen, te verminderen?
1 voorbeeld: In China en Mongolie zijn onderaardse kolenbranden aan de gang, de grond is daar zo heet dat je zolen smelten. Sommige branden duren al 1000den jaren. Het is in principe een natuurlijk proces. Maar als je het geld daar zou investeren om deze branden te stoppen dan bereik je veel meer dan hier de natuur te vernietigen.

En zo zijn er nog 1000den betere ideeën te verzinnen (onder de voorwaarde dat je echt gelooft dat CO2 het probleem is)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:42:58 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184568591
Heidevelden veranderen in loofbos haalt veel CO2 uit de lucht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184568634
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Heidevelden veranderen in loofbos haalt veel CO2 uit de lucht.
Zonder beheer is het binnen 5 jaar een dicht bos inderdaad. Misschien meten wij in Nederland de natuur zijn gang wat meer laten gaan inderdaad.
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:46:18 #22
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184568653
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:01 schreef Red_85 het volgende:

Gaat het om geenstijl of gaat het hier om een waanzins idee van een stel doorgeslagen idioten welke een natuurpark willen verpesten met hun doorgeslagen hersenspinsels?
Je hebt het Park Hoge Veluwe en je hebt de Veluwe. Da's niet hetzelfde. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:46:53 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184568662
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

https://www.geenstijl.nl/(...)-rijk/#cid_246633395

Waarom bouwen we niet een stuk of 4 mooie kerncentrales erbij? De meest efficiënte en veilige vorm van energie, zo goed als CO2-neutraal. En maar een paar kuub afval per jaar.
wiide gij wa da kos ?? Die 4 kerncentrales

Als mnen iets beter was omgegaan met de opbrengst van de aardgas was dat een mooie investering geweest

Maar dat aardgas hebben we verjodeld aan de Gasunie l
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:47:33 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184568676
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Wat fantastisch die vooruitziende politici. We hebben meer Rob Jettens nodig.
Ja dat is een gigant met die tandpasta smile
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:48:23 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184568697
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Heidevelden veranderen in loofbos haalt veel CO2 uit de lucht.
Het groene hart vol zetten met loofbomen en woon recreatie van maken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:49:52 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184568721
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:45 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Zonder beheer is het binnen 5 jaar een dicht bos inderdaad. Misschien meten wij in Nederland de natuur zijn gang wat meer laten gaan inderdaad.
5 jaar is wat snel, maar met een 5 jaar zie je wel de bomen verschijnen. Ophouden de hei te beheren en eiken, beuken, kastanjes, esdoorn, berken, platanen, etc etc aanplanten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:50:37 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184568739
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

wiide gij wa da kos ?? Die 4 kerncentrales
Per KwH is het de enige economisch zinvolle wijze van energiewinning. Al het andere moet subsidie op.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:50:44 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184568741
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het groene hart vol zetten met loofbomen en woon recreatie van maken
Groene hart is vooral spruitjesvelden enzo, geen natuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:51:50 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184568762
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Groene hart is vooral spruitjesvelden enzo, geen natuur.
Spruitjes halen ook C02 uit de lucht. (Als dat zou uitmaken)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:55:07 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184568815
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Groene hart is vooral spruitjesvelden enzo, geen natuur.
klopt

Maar het is wel heilig

want anders gaan men er woningen bouwen en dat mag niet
dus vind iedereen die velden erg mooi en mag er niet ene hectare voor woningbouw gebruikt worden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184568847
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is toch al lang bewezen dat die dingen meer energie kosten om te produceren dan dat ze zelf ooit opbrengen? Puur ideologisch.
Kan je dat onderbouwen met dat bewijs?

Ik vrees van niet want een molen heeft binnen een half jaar de energie terug verdient namelijk.
pi_184568881
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ze vernietigen de natuur in Nederland om het wereldwijde klimaat te ''redden'':
Buiten dat het iets genuanceerder is blijft er zeker geen Veluwe over als we niets doen aan het klimaat.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:01:09 #33
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_184568929
De argumentatie die ik altijd tegenkom met de anti-crowd is of 'het is een groot complot' of 'er valt toch niks meer aan te doen'.

Alu-hoedje of defaitisme. Take your pick.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_184568968
Prima, ik heb ook een aandeel in een windmolenpark hier in de buurt.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:05:41 #35
286575 Roces18
Chef de party
pi_184568983
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:04 schreef Poep_op_je_hoofd het volgende:
Prima, ik heb ook een aandeel in een windmolenpark hier in de buurt.
/wij van wc eend
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_184569011
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:05 schreef Roces18 het volgende:

[..]

/wij van wc eend
Aandelen kopen in een windmolenpark is een vrije keuze die ik weloverwogen heb gemaakt.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:07:32 #37
286575 Roces18
Chef de party
pi_184569021
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:06 schreef Poep_op_je_hoofd het volgende:

[..]

Aandelen kopen in een windmolenpark is een vrije keuze die ik weloverwogen heb gemaakt.
Dat is heel fijn maar dat betekent alleen dat we niets met jouw mening kunnen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:08:11 #38
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184569031
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Gewoon beter van niet daar.
Dat ben ik met je eens. Het is sowieso vreemd dat het per regio wordt opgelegd en niet alleen op nationaal niveau.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184569037
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:07 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Dat is heel fijn maar dat betekent alleen dat we niets met jouw mening kunnen.
Net zoveel als met de jouwe me dunkt. Dat je het niet met me eens bent maakt mijn mening niet minder waard.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:09:25 #40
286575 Roces18
Chef de party
pi_184569047
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:08 schreef Poep_op_je_hoofd het volgende:

[..]

Net zoveel als met de jouwe me dunkt. Dat je het niet met me eens bent maakt mijn mening niet minder waard.
Ik heb nergens gezegd dat ik het niet met je eens ben. Maar dat jij aandelen hebt in een windmolenpark maakt jouw mening over windmolenparken wel minder waard natuurlijk. Dat bedoel ik te zeggen met de uitspraak /wijvanwceend
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:09:53 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184569052
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Spruitjes halen ook C02 uit de lucht. (Als dat zou uitmaken)
Die ook direct weer worden uitgestoten na consumptie.
Een bos neemt ongeveer 10 ton CO2 per hectare op per jaar
https://www.delijn.be/nl/(...)toot-voertuigen.html
Op de Veluwe alleen al is er 15.000 ha heide, dus dat zou 150.000 ton CO2 per jaar zijn.
Veluwe zijn maar een deel van de heide en andere niet bos natuurgebieden van Nederland, je zou een groot deel daarvan tot loofbos kunnen maken. Verder nemen loofbossen meer CO2 op (en verbruiken veel minder grondwater) dan naaldbossen.
Naaldhout is ongeveer de helft van het bos in Nederland.
Dus, als je de heidegebieden en naaldbossen in Nederland naar gemengd loofbos omzet is dat een enorme CO2 reductie. Verder is er nauwelijks natuurwaarde aan saaie naaldbossen, het zijn productiebossen, en gemengd loofbos is veel meer variatie aan natuur.
Win Win
Je reduceert het CO2 sterk
Je belast het grondwater minder
Een plus voor de biodiversiteit
Je bespaard enorm op de kosten van onderhoud, door het eenvoudig niet meer te doen
De kans op bosbranden neemt sterk af (loofbossen branden veel minder dan hei of naaldbos
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184569061
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Gaat het om geenstijl of gaat het hier om een waanzins idee van een stel doorgeslagen idioten welke een natuurpark willen verpesten met hun doorgeslagen hersenspinsels?

We gaan toch parken op zee bouwen? Om daar het uitzicht lekker te verneuken? Dat was toch het plan?
Compleet idioot dit.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Gaat het om geenstijl of gaat het hier om een waanzins idee van een stel doorgeslagen idioten welke een natuurpark willen verpesten met hun doorgeslagen hersenspinsels?

We gaan toch parken op zee bouwen? Om daar het uitzicht lekker te verneuken? Dat was toch het plan?
Compleet idioot dit.
Het is vooral stemmingmakerij.
pi_184569123
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:09 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik het niet met je eens ben. Maar dat jij aandelen hebt in een windmolenpark maakt jouw mening over windmolenparken wel minder waard natuurlijk. Dat bedoel ik te zeggen met de uitspraak /wijvanwceend
Dat zie je verkeerd, ik heb dat aandeel gekocht omdat ik heel veel vertrouwen heb in windenergie, ik ben niet voor windenergie omdat ik dat aandeel heb.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:14:37 #44
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184569141
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

5 jaar is wat snel, maar met een 5 jaar zie je wel de bomen verschijnen. Ophouden de hei te beheren en eiken, beuken, kastanjes, esdoorn, berken, platanen, etc etc aanplanten.
Waarom? Heidelandschap is ook leuk, gewoon beide behouden.

Je lijstje boomsoorten oogt willekeurig, als je rekening houdt met de eigenschappen van de soorten zet je die iig niet zomaar door elkaar. Een berk heeft hele andere voorkeuren qua grond dan een beuk bijvoorbeeld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:14:44 #45
286575 Roces18
Chef de party
pi_184569142
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:13 schreef Poep_op_je_hoofd het volgende:

[..]

Dat zie je verkeerd, ik heb dat aandeel gekocht omdat ik heel veel vertrouwen heb in windenergie, ik ben niet voor windenergie omdat ik dat aandeel heb.
We kunnen niet in je hoofd kijken. Dus helaas.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:17:30 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184569176
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die ook direct weer worden uitgestoten na consumptie.
Een bos neemt ongeveer 10 ton CO2 per hectare op per jaar
https://www.delijn.be/nl/(...)toot-voertuigen.html
Op de Veluwe alleen al is er 15.000 ha heide, dus dat zou 150.000 ton CO2 per jaar zijn.
Veluwe zijn maar een deel van de heide en andere niet bos natuurgebieden van Nederland, je zou een groot deel daarvan tot loofbos kunnen maken. Verder nemen loofbossen meer CO2 op (en verbruiken veel minder grondwater) dan naaldbossen.
Naaldhout is ongeveer de helft van het bos in Nederland.
Dus, als je de heidegebieden en naaldbossen in Nederland naar gemengd loofbos omzet is dat een enorme CO2 reductie. Verder is er nauwelijks natuurwaarde aan saaie naaldbossen, het zijn productiebossen, en gemengd loofbos is veel meer variatie aan natuur.
Win Win
Je reduceert het CO2 sterk
Je belast het grondwater minder
Een plus voor de biodiversiteit
Je bespaard enorm op de kosten van onderhoud, door het eenvoudig niet meer te doen
De kans op bosbranden neemt sterk af (loofbossen branden veel minder dan hei of naaldbos
Naald vervangen door loof vind ik een goede keuze. Dat is ook beter voor de biodiversiteit. Op de bodem van zo'n naaldbos groeit vaak niks, hartstikke dood.
Alle heide opofferen voor een waanidee als het broeikaseffect vind ik wel zonde. Heide an sich heeft ook waarde.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184569192
De witte schimmel verspreidt zich helaas door het hele land. Je hebt straks geen rustpunten in het landschap meer, alles beweegt. Doodzonde.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:18:50 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184569205
Ik ben er voor om "het groene hart " (de spruitjesvelden) onder water te zetten met loofbossen en terpen voor recreatie bouw
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:20:49 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184569237
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Waarom? Heidelandschap is ook leuk, gewoon beide behouden.
.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Naald vervangen door loof vind ik een goede keuze. Dat is ook beter voor de biodiversiteit. Op de bodem van zo'n naaldbos groeit vaak niks, hartstikke dood.
Alle heide opofferen voor een waanidee als het broeikaseffect vind ik wel zonde. Heide an sich heeft ook waarde.
Bos neemt veel CO2 op, heide is kunstmatig, doe je daar niets mee wordt het vanzelf bos. Beleid in Nederland is trouwens meer open heide terreinen en minder bos. Hoeveelheid bos neemt al jaren af door kap en hoewel de hoeveelheid natuurgebieden in NL toeneemt, neemt bos af.
Verkeerd beleid
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:21:48 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184569253
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:18 schreef Dutchguy het volgende:
De witte schimmel verspreidt zich helaas door het hele land. Je hebt straks geen rustpunten in het landschap meer, alles beweegt. Doodzonde.
En dan nog voortdurend vliegtuigen die het geheel van kabaal voorzien. Prachtig..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:23:55 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184569285
Verder moeten we eens van het idee af dat Nederland een land is zoals andere landen als Frankrijk of Duitsland. Nederland is veel meer een stadstaat zoals Singapore, een hele mooie, open, groene stad.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184569309
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom bouwen we niet een stuk of 4 mooie kerncentrales erbij? De meest efficiënte en veilige vorm van energie, zo goed als CO2-neutraal. En maar een paar kuub afval per jaar.
Omdat het te duur is.

De 3 nieuwe kerncentrales die nu in aanbouw zijn in de UK, Finland en Frankrijk hebben ongeveer 10,5 cent per kWh als prijsgarantie nodig om te renderen.

Wind, solar, gas en kolen rendeert al vanaf zo'n 4 tot 6 cent per kWh.

Vraag is dus: is Nederland bereid om 5 cent per kWh meer te gaan betalen, of geloof je dat de overheid de energiebelasting omlaag gooit om ons te compenseren (subsidie)?
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:26:48 #53
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184569333
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder moeten we eens van het idee af dat Nederland een land is zoals andere landen als Frankrijk of Duitsland. Nederland is veel meer een stadstaat zoals Singapore, een hele mooie, open, groene stad.
klopt en we moeten niet bang zijn om mooi en goede te woningbouw te doen tussen Utrecht en Rotterdam in
ruimte zat
Slechts 7% is bebouwd momenteel en 40% is ruimte voor koeien en rest is natuur en tuinbouw
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184569408
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Bericht is vreselijk geschreven, maar ik heb de gist eruit kunnen halen.

Wat vreselijk. Ze vernietigen de natuur in Nederland om het wereldwijde klimaat te ''redden'': 0,000000000008 graden minder warm in 2250. :')

Wat fantastisch die vooruitziende politici. We hebben meer Rob Jettens nodig.
Ho ho, 0,000000000007 graden, niet overdrijven he ;)
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:33:24 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184569453
Verder zorg loofbos voor een sterke afname van de hoeveelheid stof in de lucht en koelt bos erg goed in de zomer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184569457
Windmolens :')
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_184569514
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Bericht is vreselijk geschreven, maar ik heb de gist eruit kunnen halen.

Wat vreselijk. Ze vernietigen de natuur in Nederland om het wereldwijde klimaat te ''redden'': 0,000000000008 graden minder warm in 2250. :')

Wat fantastisch die vooruitziende politici. We hebben meer Rob Jettens nodig.
Als het zo weinig scheelt, doen we duidelijk te weinig.
pi_184569554
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:01 schreef Red_85 het volgende:
Gaat het om geenstijl of gaat het hier om een waanzins idee van een stel doorgeslagen idioten welke een natuurpark willen verpesten met hun doorgeslagen hersenspinsels?
Als je daarvoor geenstijl als bron nodig hebt gaat het toch echt over geenstijl.

Achterlijke kutsite.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184569596
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je daarvoor geenstijl als bron nodig hebt gaat het toch echt over geenstijl.

Achterlijke kutsite.
Hier jongen. Heb je een artikel van de Stentor.

https://www.destentor.nl/(...)ens-vinden~a6a7f8b8/
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_184569607
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het zo weinig scheelt, doen we duidelijk te weinig.
De grote landen om ons heen gaan juist steeds meer over op gas. Juist omdat duurzame energie pieken en dalen kent qua opwekking. Het is vrij bizar dat we het braafste jongetje van de klas willen zijn als vijf meter over de grens de gaskraan juist wat verder open gaat.
pi_184569633
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:41 schreef habitue het volgende:

[..]

Hier jongen. Heb je een artikel van de Stentor.

https://www.destentor.nl/(...)ens-vinden~a6a7f8b8/
Ach ja, ook lekker mainstream inderdaad. (Eerlijk gezegd nog nooit van deze site gehoord.) Bovendien een artikel waarin geen enkele bronvermelding staat. Da's ook niet veel beter he.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184569644
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja, ook lekker mainstream inderdaad. (Eerlijk gezegd nog nooit van deze site gehoord.) Bovendien een artikel waarin geen enkele bronvermelding staat. Da's ook niet veel beter he.
Koosvogels werkt bij die krant geloof ik. En ik heb hem vroeger bezorgd. Best gelezen krant in de veluwe.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_184569736
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:41 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

De grote landen om ons heen gaan juist steeds meer over op gas. Juist omdat duurzame energie pieken en dalen kent qua opwekking. Het is vrij bizar dat we het braafste jongetje van de klas willen zijn als vijf meter over de grens de gaskraan juist wat verder open gaat.
Gascentrales kunnen makkelijker bijspringen en zijn daardoor inderdaad flexibeler in het opvangen van pieken en dalen dan een kerncentrales. Daarom zijn kerncentrale niet zo praktisch, los van dat ze op subsidie draaien (zoals hierboven uitgelegd).

Maar de overstap naar aardgas binnen huishoudens is vooral omdat er nog veel op stookolie werd gestookt (zie Duitsland, groot vat met stookolie in de kelder). In de UK zie je dat steeds meer huishoudens die nu elektrisch COP1 stoken overgaan naar warmtepompen.
Het is eigenlijk altijd een shift van een vuilere naar een schonere brandstof.

In nieuwbouwprojecten zijn inmiddels al meer dan 1 miljoen warmtepompen geplaatst in Duitsland, het is dus niet zo dat ze vol op aardgas inzetten.

En "braafste jongetje van de klas"? Dat is Nederland zeker niet, we liggen ver achter met het halen van onze afgesproken klimaatdoelen.
Nu het klimaatakkoord ook nog eens een wassen neus blijkt, is wel zeker dat we de afspraken van Parijs niet gaan halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2019 11:56:40 ]
pi_184569896
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gascentrales kunnen makkelijker bijspringen en zijn daardoor inderdaad flexibeler in het opvangen van pieken en dalen dan een kerncentrales. Daarom zijn kerncentrale niet zo praktisch, los van dat ze op subsidie draaien (zoals hierboven uitgelegd).

Maar de overstap naar aardgas binnen huishoudens is vooral omdat er nog veel op stookolie werd gestookt. In de UK zie je dat steeds meer huishoudens die nu COP1 stoken overgaan naar warmtepompen.
Het is eigenlijk altijd een shift van een vuilere naar een schonere brandstof.

En "braafste jongetje van de klas"? Dat is Nederland zeker niet, we liggen ver achter met het halen van onze afgesproken klimaatdoelen.
Nu het klimaatakkoord ook nog eens een wassen neus blijkt, is wel zeker dat we de afspraken van Parijs niet gaan halen.
Gas is dan ook een transitiebrandstof, maar wel eentje waar we niet zonder kunnen momenteel. Maar waarmee worden centrales straks gestookt waarmee straks al die warmtepompen gaan draaien? Wat doen we met geluidsoverlast als straks straten vol staan met warmtepompen? Willen we wel windmolens in juist gebieden die mensen nodig hebben als rustige plek om even los te kunnen breken van de dagelijkse hectiek?

Ik zou het toejuichen als Den Haag niet zo verdeeld was in klimaathysterici en klimaatontkenners maar dat er veel pragmatischer naar dit soort dingen gekeken werd en alles bespreekbaar was. Ook de nadelen van een energietransitie.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:56:50 #65
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184569905
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:43 schreef Molurus het volgende:
Eerlijk gezegd nog nooit van deze site gehoord.
De Stentor is sinds 15 jaar een regionaal nieuwsblad in het Oosten, daar is niks vaags aan, er zijn zoveel van dit soort kranten en vallen onder de Persgroep.

On-topic, gewoon doen, lekker helemaal vol planten dit land tot je overal waar je kijkt witte molens ziet draaien, dooie vogels ziet vallen en kabaal hoort...
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_184569925
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Bericht is vreselijk geschreven, maar ik heb de gist eruit kunnen halen.

Wat vreselijk. Ze vernietigen de natuur in Nederland om het wereldwijde klimaat te ''redden'': 0,000000000008 graden minder warm in 2250. :')

Wat fantastisch die vooruitziende politici. We hebben meer Rob Jettens nodig.
Om een verschil van 0,000000000008°C te bereiken volstaat het om 100 m² zwart asfalt wit te verven...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_184569972
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Om een verschil van 0,000000000008°C te bereiken volstaat het om 100 m² zwart asfalt wit te verven...
:D!!

crystal_God _O_ _O_ _O_
pi_184570073
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:56 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Gas is dan ook een transitiebrandstof, maar wel eentje waar we niet zonder kunnen momenteel. Maar waarmee worden centrales straks gestookt waarmee straks al die warmtepompen gaan draaien? Wat doen we met geluidsoverlast als straks straten vol staan met warmtepompen? Willen we wel windmolens in juist gebieden die mensen nodig hebben als rustige plek om even los te kunnen breken van de dagelijkse hectiek?

Ik zou het toejuichen als Den Haag niet zo verdeeld was in klimaathysterici en klimaatontkenners maar dat er veel pragmatischer naar dit soort dingen gekeken werd en alles bespreekbaar was. Ook de nadelen van een energietransitie.
Ik ben ook niet voor uitbreiding van windmolens op land. Op zee is voorlopig nog plek genoeg en met de huidige ontwikkelingen kunnen die zonder subsidie gefinancierd worden.

Wind op zee kan momenteel al goedkoper dan 6 cent per kWh.

Op land kan je prima zonnepanelen kwijt op daken en in weilanden. Bij mijn dorp is ook zo'n zonnepark in een weiland geplempt, niemand heeft er last van.

Momenteel heb ik zelf 68 zonnepanelen en een warmtepomp, die ook op deze koude dagen prima m'n huis warm houdt.
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:12:19 #69
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184570202
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]


[..]

Bos neemt veel CO2 op, heide is kunstmatig, doe je daar niets mee wordt het vanzelf bos.
Heide is een tussenfase op weg naar climaxvegetatie (bos). Maar het komt natuurlijk wel van nature voor. Heide op de Veluwe is ontstaan door begrazing, maar heeft inmiddels wel waarde voor de biodiversiteit.
quote:
Beleid in Nederland is trouwens meer open heide terreinen en minder bos. Hoeveelheid bos neemt al jaren af door kap en hoewel de hoeveelheid natuurgebieden in NL toeneemt, neemt bos af.
Verkeerd beleid
Als dat zo is, is dat inderdaad geen goed beleid. We moeten niet streven naar nog minder bos.

Overigens niks doder dan een beukenbos. Eronder is alles kaal vanwege de looizuren. Maar net als naaldbomen hebben ze wel hun waarde.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:22:20 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184570371
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Heide is een tussenfase op weg naar climaxvegetatie (bos). Maar het komt natuurlijk wel van nature voor. Heide op de Veluwe is ontstaan door begrazing, maar heeft inmiddels wel waarde voor de biodiversiteit.

[..]

Als dat zo is, is dat inderdaad geen goed beleid. We moeten niet streven naar nog minder bos.

Overigens niks doder dan een beukenbos. Eronder is alles kaal vanwege de looizuren. Maar net als naaldbomen hebben ze wel hun waarde.
Daarom gemengd loofbos.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184570452
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ben ook niet voor uitbreiding van windmolens op land. Op zee is voorlopig nog plek genoeg en met de huidige ontwikkelingen kunnen die zonder subsidie gefinancierd worden.

Wind op zee kan momenteel al goedkoper dan 6 cent per kWh.

Op land kan je prima zonnepanelen kwijt op daken en in weilanden. Bij mijn dorp is ook zo'n zonnepark in een weiland geplempt, niemand heeft er last van.

Momenteel heb ik zelf 68 zonnepanelen en een warmtepomp, die ook op deze koude dagen prima m'n huis warm houdt.
Eens dat je zonne-energie en windenergie op kunt wekken waar mensen er geen last van hebben, dát zou dus meer moeten gebeuren. Overigens blijf je dan gas nodig hebben. Laten we dan niet doen alsof dat niet nodig is. Ook blijft de vraag staan waarmee dat al die centrales gestookt moeten worden als het niet gas mag zijn.

Ik vind het overigens fijn voor jou dat je er zelf goed bij zit maar dit is een massatransitie en dan gaan dingen toch wel heel anders uitpakken. Het is een feit dat Nederland lang achter liep maar in mijn ogen is het dan zinloos om ineens zo hard voorop te willen lopen dat de gemiddelde Nederlander het niet bij gaat kunnen benen qua investeringen. Wil je draagvlak blijven houden dan moet je de consument meekrijgen en die ziet vooral een energierekening die nu al oploopt. Dus het mag van mij allemaal veel geleidelijker en vooral consumentvriendelijker zodat je je draagvlak houdt.
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:28:11 #72
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184570460
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarom gemengd loofbos.
Gemengd met naaldbos bedoel je dan? Mee eens.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:31:12 #73
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184570508
De gemiddelde huurder of niet heel vermogende eigenaar kan ook niks met die druk om van het gas af te gaan. Die heeft geen andere keuze dan meer belasting dokken voor het gas. Niet erg aardig, en er valt meer te winnen door huurmaatschappijen te bewegen tot investeringen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184570637
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:27 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Eens dat je zonne-energie en windenergie op kunt wekken waar mensen er geen last van hebben, dát zou dus meer moeten gebeuren. Overigens blijf je dan gas nodig hebben. Laten we dan niet doen alsof dat niet nodig is. Ook blijft de vraag staan waarmee dat al die centrales gestookt moeten worden als het niet gas mag zijn.
Ik doe ook niet alsof dat niet nodig is.
Je hebt centrales nodig die eenvoudig kunnen opschalen als er te weinig wind of zon is. Aardgas is daar geschikt voor.

Hoe groter het netwerk wordt en hoe meer je samenwerkt met andere landen, hoe stabieler het wordt.

quote:
Ik vind het overigens fijn voor jou dat je er zelf goed bij zit maar dit is een massatransitie en dan gaan dingen toch wel heel anders uitpakken. Het is een feit dat Nederland lang achter liep maar in mijn ogen is het dan zinloos om ineens zo hard voorop te willen lopen dat de gemiddelde Nederlander het niet bij gaat kunnen benen qua investeringen. Wil je draagvlak blijven houden dan moet je de consument meekrijgen en die ziet vooral een energierekening die nu al oploopt. Dus het mag van mij allemaal veel geleidelijker en vooral consumentvriendelijker zodat je je draagvlak houdt.
Ja klopt. Mijn voorschot voor elektrisch is ¤5 per maand en ik krijg ongeveer ¤900 terug eind van het jaar. Gas heb ik uiteraard niet meer.
pi_184570828
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je hebt het Park Hoge Veluwe en je hebt de Veluwe. Da's niet hetzelfde. :)
No shit.

Maar of het nu een nationaal park is of een natuurlijkgebied met bos, maakt een vogel of een zwijn niet zo veel uit hoor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184570879
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:10 schreef Handleiding het volgende:

[..]

[..]

Het is vooral stemmingmakerij.
Of gewoon het publiekelijk laten worden van de klimaathisterie die aan het ontstaan is door de politiek, terwijl het gaat om 'clenbuterol van Contador' achtige getallen op wereldschaal.

En dat presenteren met het cynisme wat dat nu eenmaal veroorzaakt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:49:47 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184570899
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Gemengd met naaldbos bedoel je dan? Mee eens.
Nee, zonder naaldhout.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:51:45 #78
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184570951
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:45 schreef Red_85 het volgende:

No shit.
Jij begint over het opkloten van een natuurpark, het artikel gaat niet over een natuurpark. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184571061
Weet nog wel die mooie docu op npo3 over windmolens.
Dankzij de EU heb je de waanzin dat het goedkoper is, vanwege eu subsidie, om een windmolen simpelweg af te breken en totaal te vervangen.

Dan dat je onderhoudt etc pleegt waarmee het dan ook nog eens minder oplevert dan wanneer je het dus vervangt omdat de subsidie meer is dan zo’n ding kost.

Krankzinnig.
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:59:25 #80
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184571094
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, zonder naaldhout.
Ook naaldbomen hebben hun ecologische waarde. Veel soorten gras en mossen groeien er graag, de strooisellaag is voor kleine dieren interessant, de vruchten vormen voedsel voor eekhoorns enzo. Het mag minder, maar uitsluiten is nergens voor nodig.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184571095
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Weet nog wel die mooie docu op npo3 over windmolens.
Dankzij de EU heb je de waanzin dat het goedkoper is, vanwege eu subsidie, om een windmolen simpelweg af te breken en totaal te vervangen.

Dan dat je onderhoudt etc pleegt waarmee het dan ook nog eens minder oplevert dan wanneer je het dus vervangt omdat de subsidie meer is dan zo’n ding kost.

Krankzinnig.
Klopt, is ook waanzin. Er komen wel molens met een groter vermogen voor terug maar toch.

En daarnaast, windmolens kunnen al zonder subsidie. Het lijkt me wenselijk om de markt dan niet langer meer te verpesten met subsidies.
pi_184571352
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij begint over het opkloten van een natuurpark, het artikel gaat niet over een natuurpark. :)
Ja.
Aan sommige stukken land moet je gewoon niet komen.
Of het nu park veluwe is of het bos er om heen, maakt geen kut uit voor de bewoners van dat gebied, de dieren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 23 januari 2019 @ 13:17:37 #83
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184571435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja.
Aan sommige stukken land moet je gewoon niet komen.
Of het nu park veluwe is of het bos er om heen, maakt geen kut uit voor de bewoners van dat gebied, de dieren.
Nadat Zuid-Limburg en Groningen decennia lang hun steentje hebben bijgedragen, zijn nu andere delen van Nederland aan de beurt. Is niet oneerlijk, toch? Ik bedoel, de energie moet toch ergens vandaan komen, als we straks geen fossiele brandstoffen meer gebruiken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184571821
klimaat hoax

CO2 hoax

allemaal om ons een poot uit te draaien
pi_184571869
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nadat Zuid-Limburg en Groningen decennia lang hun steentje hebben bijgedragen, zijn nu andere delen van Nederland aan de beurt. Is niet oneerlijk, toch? Ik bedoel, de energie moet toch ergens vandaan komen, als we straks geen fossiele brandstoffen meer gebruiken.
Groningen en Limburg was in de grond. Niet boven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 23 januari 2019 @ 13:41:04 #86
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184571940
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:37 schreef Red_85 het volgende:

Groningen en Limburg was in de grond. Niet boven.
Jij weet blijkbaar niet wat de impact er van is geweest. Geeft niet, je bent waarschijnlijk nog jong en idealistisch. Suck it up, junior, it's gonna happen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184572069
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij weet blijkbaar niet wat de impact er van is geweest. Geeft niet, je bent waarschijnlijk nog jong en idealistisch. Suck it up, junior, it's gonna happen.
Wat is dit nu weer voor een reactie? Beetje respectloos dit. Terugkijken heb je niet zo veel aan. Naar voren wel. Een paar horizonvervuilende inefficiente vogelmoordenaars neerplempen in een natuurgebied gaat je doelen wel halen.

Als het maar vol in het zicht is, hinder oplevert en geld kost, dan zijn de klimaatgekkies er wel voor in hoor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 23 januari 2019 @ 13:55:24 #88
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184572218
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:47 schreef Red_85 het volgende:

Wat is dit nu weer voor een reactie? Beetje respectloos dit.
Wat respectloos is, is jouw bagatelliserende opmerking 'was in de grond'. Met zo'n opmerking kan ik je bijdrage aan deze discussie niet meer serieus nemen. Dus ga lekker in je slachtofferrol zitten, ga ik even iets anders doen. Lator! :W
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184572340
quote:
6s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:35 schreef Salvad0R het volgende:
klimaat hoax

CO2 hoax

allemaal om ons een poot uit te draaien
Psies
En de aarde is ook plat en wordt gedragen door een gigantische schildpad
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  woensdag 23 januari 2019 @ 14:06:00 #90
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_184572467
Ik ben opgegroeid in het buitengebied van Ermelo. Een paar zonnevelden vind ik prima, maar die windmolens zetten ze maar mooi in het centrum van Putten :D
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_184572636
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:06 schreef Strani het volgende:
Ik ben opgegroeid in het buitengebied van Ermelo. Een paar zonnevelden vind ik prima, maar die windmolens zetten ze maar mooi in het centrum van Putten :D
Die hebben daar de plek voor ? :D
pi_184572755
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat respectloos is, is jouw bagatelliserende opmerking 'was in de grond'. Met zo'n opmerking kan ik je bijdrage aan deze discussie niet meer serieus nemen. Dus ga lekker in je slachtofferrol zitten, ga ik even iets anders doen. Lator! :W
Wat is daar respectloos aan dan? Dat is gewoon een constatering. Mijnen en gasvelden zitten in de grond en die windmolens staan op de grond.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184572772
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat is daar respectloos aan dan? Dat is gewoon een constatering. Mijnen en gasvelden zitten in de grond en die windmolens staan op de grond.
Het roept wel de vraag op waarom je dit zei:

quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Groningen en Limburg was in de grond. Niet boven.
Waarom is dit relevant?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184572884
Het is nogal onzinnig om nu plannen door te drukken voor 2050, terwijl volstrekt onduidelijk is wat de energiemix in 2050 zal zijn. Wind op land zal daar hooguit een klein percentage aan bijdragen. Het gros zal vermoedelijk van wind op zee komen. En zonnevelden? Zorg eerst maar eens dat de daken vol komen. In 2050 hebben we waarschijnlijk wel een kosteneffectieve oplossing om wegen te bedekken met een PV laag. Dan kan onze natuur gewoon groen blijven.
Daarbij zijn er nog tig alternatieven (bestaand en in ontwikkeling) voor wind op land en zonnepanelen. Waarschijnlijk is dat in 2050 gewoon niet de beste optie.
pi_184572928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:26 schreef Benger het volgende:
Het is nogal onzinnig om nu plannen door te drukken voor 2050, terwijl volstrekt onduidelijk is wat de energiemix in 2050 zal zijn. Wind op land zal daar hooguit een klein percentage aan bijdragen. Het gros zal vermoedelijk van wind op zee komen. En zonnevelden? Zorg eerst maar eens dat de daken vol komen. In 2050 hebben we waarschijnlijk wel een kosteneffectieve oplossing om wegen te bedekken met een PV laag. Dan kan onze natuur gewoon groen blijven.
Daarbij zijn er nog tig alternatieven (bestaand en in ontwikkeling) voor wind op land en zonnepanelen. Waarschijnlijk is dat in 2050 gewoon niet de beste optie.
Windmolens hebben een levensduur van 20 tot 25 jaar. Die kunnen in 2050 weer afgebroken worden. Aluminium en koper is weer om te smelten.
pi_184573113
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:26 schreef Benger het volgende:
Het is nogal onzinnig om nu plannen door te drukken voor 2050, terwijl volstrekt onduidelijk is wat de energiemix in 2050 zal zijn.
Het zijn dan ook geen plannen voor 2050 maar plannen voor nu.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184573183
Ik maak me drukker over de uitbreiding van vliegveld Lelystad dan een paar windmolens, die over 25 jaar (als blijkt dat ze overbodig zijn geworden) zo weer afgebroken worden.
  woensdag 23 januari 2019 @ 15:03:53 #98
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_184573505
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:14 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Die hebben daar de plek voor ? :D
Ach, ze maken maar plek ;)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 23 januari 2019 @ 15:06:54 #99
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184573558
Die dingen moet je gewoon in de zee parkeren, maar wanneer er een paar weilanden in op de Veluwe voor worden opgeofferd (want die heb je ook daar genoeg) zie ik daar ook niet een bijzonder groot probleem in eigenlijk.
Huilen dan.
  woensdag 23 januari 2019 @ 15:10:39 #100
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_184573618
quote:
7s.gif Op woensdag 23 januari 2019 15:06 schreef Isdatzo het volgende:
Die dingen moet je gewoon in de zee parkeren, maar wanneer er een paar weilanden in op de Veluwe voor worden opgeofferd (want die heb je ook daar genoeg) zie ik daar ook niet een bijzonder groot probleem in eigenlijk.
Behalve dan voor het dorp waar ze geplaatst worden, natuurlijk. Die weilanden liggen meestal naast huizen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')