Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 09:27 |
Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af? * Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich... | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 09:30 |
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft | |
Basp1 | woensdag 23 januari 2019 @ 09:31 |
Mooi dat onderwijs beleid bepaald wordt door niet beta mensen. De verplichting tegenwoordig om 2 buitenlandse talen in het middelbaar onderwijs te verplichten komt daar waarschijnlijk ook vandaan. Ik heb medelijden met mijn neefjes en ben blij dat ik met 1 buitenlandse taal mijn middelbare school kon afronden. | |
dopemin | woensdag 23 januari 2019 @ 09:31 |
Nouja.. kansen zijn hele getallen. 0.1 kans op uitkomst A, 0.9 kans op uitkomst B. | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 09:34 |
Jup veel duidelijker dan 1/10 en 9/10 ik begrijp het helemaal.... Vooral als je het begrip wil uitleggen waar die 0.9 vandaan komt | |
Nobu | woensdag 23 januari 2019 @ 09:37 |
Breuken zijn 'niet toepasbaar op de wereld om ons heen' en 'abstract'? | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 09:38 |
inderdaad... alleen geven aan mensen voor wie het toepasbaar is, erm iedereen die wel eens een taart/pizza aansnijd... | |
Maverick_tfd | woensdag 23 januari 2019 @ 09:39 |
0.1 en 0.9 zijn geen gehele getallen Einstein. | |
tupper | woensdag 23 januari 2019 @ 09:39 |
en dit is niet eens van de speld afkomstig | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 09:39 |
Mijn dochter is er nu mee bezig in de 4de klas van de basisschool en ik heb niet de indruk dat dat een groot probleem is. Daarnast lijken breuken me juist wel iets dat praktisch toepasbaar is. Je hebt 8 leerlingen en twee pannekoeken; wat voor deel krijgt iedereen? Dan is het antwoord uitgedrukt in 1/4 toch veel duidelijker dan 0.25? | |
nogeenoudebekende | woensdag 23 januari 2019 @ 09:39 |
HOE DAN? | |
Basp1 | woensdag 23 januari 2019 @ 09:40 |
Nee hoor straks krijgen we 10 punts en 8 punts taarten ipv een diameter. Die diameter is ook veel te abstract voor deze beleidsmakers. | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2019 @ 09:40 |
Wiskunde | |
LXIV | woensdag 23 januari 2019 @ 09:41 |
Geen breuken op de basisschool? Waarom in hemelsnaam niet? Kunnen delen is toch voor iedereen relevant. Of komt dit uit dezelfde koker die ook 'die/dat en de/het' wilden afschaffen? Over 30 jaar ben je al een wiskundige als je 1/2 met 1/2 kunt vermenigvuldigen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 09:41 |
Mooiste vak op school. | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2019 @ 09:42 |
Op zich wel begrijpelijk. 2 keer de helft wordt hier op FOK! ook door een aantal uitgelegd als 1/4de | |
Roces18 | woensdag 23 januari 2019 @ 09:42 |
Ach wiskunde is sowieso vrij onnodig voor een groot deel van de bevolking. Rekenen = JA Wiskunde = onnodig en alleen als je een opleiding gaat volgen die hierbij aansluit zoals economie, techniek etc.... | |
Antaris | woensdag 23 januari 2019 @ 09:43 |
Ik weet nog wel in de tijd dat ik op het GLR zat, we kregen wiskunde (breuken) en voor vrijwel de gehele klas was het iets nieuws. Wel gelachen hoor. | |
LXIV | woensdag 23 januari 2019 @ 09:43 |
Breuken durf ik toch geen wiskunde te noemen, dat is gewoon rekenen. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 23 januari 2019 @ 09:44 |
Twee valt nog mee ik zat in de voorhoede van de tweede fase en moest 4 talen leren als beta. Met als gevolg dat zowel mijn Frans als Duits niet je van het zijn want ik had ook 6 uur wiskunde 4 uur natuurkunde, etc. | |
crystal_meth | woensdag 23 januari 2019 @ 09:48 |
Wij hadden Frans, Duits en Engels. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 23 januari 2019 @ 09:49 |
Wel gek om dan specifiek enkel voor breuken te werken met een systeem om ze aan te bieden aan leerlingen "die het aankunnen", of "voor wie het relevant is". Waarom dan ook niet voor veel andere mogelijk irrelevante zaken als muziek of springen over een of ander kuttoestel? Of gaat het stiekem toch vooral om de te hoge moeilijkheidsgraad voor sommige leerlingen in plaats van de relevantie? | |
Weltschmerz | woensdag 23 januari 2019 @ 09:53 |
Die houding is onderdeel van hetzelfde probleem. Het moet allemaal maar makkelijker en makkelijker om de problemen met het onderwijs te verbloemen. Dan komen er allerlei onzinargumenten bij als dat je het toch niet nodig hebt. Maar je kunt helemaal niet weten of iemand het ooit nog nodig heeft en als die het ooit wel kan gebruiken dan was het ook de moeite waard. Als het helemaal nooit van pas komt is het ook nog de moeite waard, want je hebt wel iets geleerd. Kinderen moeten ook leren leren, juist de dingen die ze moeilijk afgaan leert hen om van niet begrijpen naar begrijpen te komen. Kinderen zitten niet op school om zichzelf slim te voelen of om te laten zien hoe slim ze zijn. Ze zitten op school om zich te ontwikkelen. | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 09:54 |
Pfff Gelukkig alleen technisch onderwijs gehad en daar speelde talen gelukkig geen enkele rol. Nederlands was een bijvak zoals Gym. Moet er niet aan denken. Duits heb ik van thuis uit geleerd en Engels via internet, werk en boeken etc. | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 09:58 |
Dit inderdaad erg jammer... Het hele idee dat je iets moet leren verdwijnt ook door allerlij vreemde druk, soms wordt er van en door studenten verwacht dat ze alles moeten kunnen en als ze iets niet kunnen dat dat dan slecht is. Terwijl een student juist dingen moet leren.... | |
HSG | woensdag 23 januari 2019 @ 10:08 |
Onderwijsniveau in Nederland is een lachertje. | |
arvensis | woensdag 23 januari 2019 @ 10:10 |
Frans, Duits, Engels en Spaans. | |
Doedezemaar | woensdag 23 januari 2019 @ 10:14 |
het is echt een bizar voorstel. En kansberekening heb ik nooit gesnapt, daar had aandacht op de lagere school ook niet bij geholpen. Desondanks gewoon mijn VWO-examen wiskunde A met een voldoende afgesloten. Dat de ‘jeugd’ niet kan rekenen is mij al langer bekend, maar moet het rekenonderwijs dan nog verder uitgehold worden? Zou het niet zo kunnen zijn dat de gemiddelde PABO-student moeite heeft met rekenen en geen breuken uit kan leggen en dat ze het daarom niet meer willen aanbieden in het basisonderwijs? | |
saparmurat_niyazov | woensdag 23 januari 2019 @ 10:15 |
Komt dit ook niet door de verwachtingen die er van hogerhand op het onderwijs worden gelegd? Droge cijfertjes waaruit het functioneren van het onderwijsinstituut moet blijken zijn belangrijk, maar niet hoe die cijfertjes gehaald zijn. De leerlingen moeten zo efficient mogelijk door het onderwijs gejaagd worden, zonder oponthoud als een keertje blijven zitten of stof dat voor een significant deel van de leerlingen mogelijk een drempel vormt. Tsja, dat in die drang de normen steeds verder omlaag worden gesteld is een logisch maar onwenselijk gevolg. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 23 januari 2019 @ 10:16 |
Latijn | |
Oud_student | woensdag 23 januari 2019 @ 10:23 |
Kwadratische vergelijkingen mogen ook met de rekenmachine worden opgelost Voor breuken zijn er ook rekenmachines Nu alleen nog een training voor apen om de som in te toetsen en het antwoord over te schrijven. Zo leiden we burgers op die netjes in het systeem van werkgevers en onze overheid passen. | |
capricia | woensdag 23 januari 2019 @ 10:25 |
Groep 4 van de lagere school is er al mee bezig. Ze hebben breuken-taarten. | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2019 @ 10:28 |
| |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2019 @ 10:28 |
Tevens de telegraaf lezen | |
Oud_student | woensdag 23 januari 2019 @ 10:30 |
Dat komt idd doordat in hoge functies vrijwel alleen alfa opgeleide mensen zitten. Vroeger had je nog dat een ingenieur directeur van een bedrijf was. Tegenwoordig zijn het vaak juristen. Er is ook een afkeer en minachting voor mensen die goed zijn in wiskunde, technische beroepen (men spreekt minachtend over techneuten) worden onderbetaald, etc. De werkelijkheid is dat alles steeds ingewikkelder wordt en dat logisch denken en wiskunde essentieel is. Een aantal jaren geleden had "onze" overheid het nog over kenniseconomie | |
Red_85 | woensdag 23 januari 2019 @ 10:31 |
Gaat het om de breuken zelf of om het inzicht bij er bij hoort. Vind dat inzicht en zo handig bij alleen al de dagelijkse bezigheid 'koken'. Hyperparabolen en kwadratische vergelijkingen. Daarvan zou ik die opmerking kunnen snappen. Gewoon MVDWOA moet je gewoon kunnen snappen. | |
Doedezemaar | woensdag 23 januari 2019 @ 10:37 |
dat laatste is toch inmiddels gewijzigd? Ik heb gelukkig op de lagere school goed leren rekenen en mede daardoor waren de eerste twee jaren wiskunde op de middelbare school echt een eitje. Inzicht is zo belangrijk, een rekenmachine is leuk en handig, maar je moet wel een beetje weten of het antwoord dat die machine geeft zou kunnen kloppen | |
Basp1 | woensdag 23 januari 2019 @ 10:45 |
Ik heb mijn havo examen gedaan in wis nat sch bio ned eng. Zodra ik kon stoppen met de overige talen heb ik dat gedaan. | |
spijkerbroek | woensdag 23 januari 2019 @ 10:46 |
Ja, MVDWOA geldt niet meer. Je doet de berekening gewoon van links naar rechts, mits tenzij je haakjes tegenkomt: die doe je als eerste. Ik heb op de lagere school ook veel rekenles gehad en heb dat goed kunnen gebruiken later. Op de middelbare school stonden wij te klapperen met de oren dat leerlingen van andere lagere scholen nog niet eens gehoord hadden van de term staartdeling. En idd, een beetje inzicht is handig. Blind varen op wat er op je schermpje komt, kan gevaarlijk zijn. En breuken, kom op zeg. Zó moeilijk zijn die ook niet en ze zijn zeer relevant in de rest van het leven. Je hoeft er geen hogere wiskunde mee te doen, maar dat je op de BASISschool in ieder geval de BASIS van breuken leert, lijkt me logisch en gewenst. | |
Ludachrist | woensdag 23 januari 2019 @ 10:47 |
Tenzij. | |
spijkerbroek | woensdag 23 januari 2019 @ 10:49 |
Oh godver. My bad | |
DrParsifal | woensdag 23 januari 2019 @ 10:56 |
Breuken lijken me nu bij uitstek iets waarbij je nuttig inzicht bijbrengt, wat heel veel helpt bij verder begrip van de wiskunde (dus niet ezelbruggetjes als "delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde", maar het begrip waarom). Het is wel belangrijk dat de leraar ook erg goed weet wat hij of zij aan het doen is bij het uitleggen van breuken. Het oplossen van kwadratische vergelijkingen of staartdelingen zijn minder nuttig omdat het in veel gevallen een kwestie is van recept volgen zonder te begrijpen waar het recept vandaan komt. Zeker bij het delen van grote getallen zijn er meer inzichtelijke methoden. Ik denk zelf dat Danica McKellar (de actrice ja) wel een goede poging heeft gedaan om simpele wiskunde uit te leggen in haar boek "math doesn't suck". Dit boek kreeg trouwens een redelijk goede recentie van Terrence Tao op zijn blog. | |
Farenji | woensdag 23 januari 2019 @ 11:08 |
Echt totaal van de pot gerukt om het onderwijs aan te passen aan wat kinderen kunnen. Laten we alles waar men wat moeite mee heeft maar afschaffen, arme kindjes. Stel je voor dat men ergens moeite voor moet doen! Kom er maar in, idiocratie. | |
nietzman | woensdag 23 januari 2019 @ 11:16 |
Okay een of ander random ontwikkelteam van een website heeft een voorstel gedaan en elke telegraafjosti heeft z'n boos-momentje van de dag weer gehad. Ugh. | |
fluitbekzeenaald2.0 | woensdag 23 januari 2019 @ 11:17 |
Je post is taalkundig gezien ondermaats. Is Nederlands ook een pretvak geworden? | |
Gehenna | woensdag 23 januari 2019 @ 11:33 |
Zoals gewoonlijk met de Telegraaf, ligt het iets genuanceerder: bron: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-afschaffen-a3651355 Het gaat dus enkel om 'formele breuken' (5/8, 6/7 etc.), wat pas vanaf groep 7/8 wordt gegeven. Werken met helften, kwarten en delen wat daarvoor wordt onderwezen, zou onveranderd moeten blijven. Maar nog steeds een advies in de verkeerde richting, wat mij betreft. | |
PiyeReloaded | woensdag 23 januari 2019 @ 11:45 |
Ik vind het helemaal geen slecht idee om open te staan voor dit soort veranderingen. Het idee van niveau-onderscheid op de basisschool staat mij tegen, maar sneller aan de slag met een rekenmachine vind ik zo slecht nog niet. Meer aandacht voor kansberekening en de redenering erachter vind ik zelf ook sterk en inderdaad is het nuttig als wiskunde praktisch toepasbaar is. Bovendien denk ik dat dit ook voordelen kan hebben voor mensen die juist wel de wiskundige kant op gaan. Er wordt namelijk wel geroepen dat je sommetjes uit je hoofd moet kunnen doen, om ze daadwerkelijk te begrijpen, maar is dat wel echt zo? Juist met een rekenmachine kan je sneller uittesten wat je fout hebt gedaan en met welke aanpassingen het wel klopt. Daarmee leer je het ook beter begrijpen. | |
#ANONIEM | woensdag 23 januari 2019 @ 11:55 |
Ik kan me niet één situatie herinneren waar ik iets aan breuken heb gehad. Gewoon afschaffen die gekkigheid. | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 11:55 |
Zevenachtste is toch ook gewoon een woord..dus dat mag gewoon. Ik vind het een raar voorstel... Laten we vooral mensen niet leren dat wiskunde bestaat uit regels en dat die regels logisch zijn en uit logische redenatie voortkomen. [ Bericht 5% gewijzigd door Bosbeetle op 23-01-2019 12:00:48 ] | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 11:59 |
Vaak komt de toepasbaarheid pas veel later maar dan is het toch fijn dat je het begrip al wel hebt. Ik heb vrij vroeg geleerd wat irrationele getallen zijn maar de toepassing ervan komt voor mij nu pas om de hoek kijken. Maar toen ik ze tegen kwam was het gelukkig geen nieuw begrip voor me. Je kunt mensen niet voorbereiden op precies wat ze tegen gaan komen in het leven, maar een rugzak met wat kennis hebben waaruit je kunt putten is ook belangrijk. Natuurlijk naast logisch redeneren en probleemoplossend werken. | |
YuckFou | woensdag 23 januari 2019 @ 12:01 |
Kids zouden basale berekeningen en schattingen juist vooral zonder rekenmachine moeten kunnen maken, hoeveel van de AH cassières kan uit d'r hoofd de 35% korting op een artikel inschatten? Hoeveel kids weten wat 9% BTW betekend op de ex prijs? zelfs contant terugtellen moet door de kassa uitgesplitst worden omdat ze dat niet kunnen, en dan vinden ze breuken lastig? En willen dat vervangen door fucking pizza's inkleuren? Dit land anno nu; | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 12:03 |
Trouwens ikzelf vond het juist erg vervelend op de MAVO als ze wiskunde in verhaaltjes gingen hangen, dan ging het ineens over tegels en boeren met koeien en weilanden, dan snapte ik er geen hol meer van... Blijkbaar zijn kinderen die zo denken maar prima wiskunde kunnen begrijpen niet gewenst ofzo. Terwijl ik er nu nog steeds baat bij heb dat ik wiskunde begrijp, en nogsteeds sommige oude opdrachten zo vreemd vind opgesteld dat ik wel snap waarom ik die kant van de wiskunde niet leuk vond.... | |
Gehenna | woensdag 23 januari 2019 @ 12:03 |
Ja wat ik zo snel er van begrijp gaan ze er ook gewoon mee rekenen. Het gaat meer om de abstractie ervan. Dus meer: iets doen met een zoveelste deel van pizza;s etc. en minder daadwerkelijke algebra https://curriculum.nu/wp-(...)enen-en-Wiskunde.pdf | |
Pietverdriet | woensdag 23 januari 2019 @ 12:04 |
Verbazingwekkende plannen. Ik vind het rekenonderwijs in NL sowieso bedroevend, op de een of andere manier beperkt rekenen zich tot de school en weten mensen er in hun leven niets mee te doen. Procenten zijn als te hoog gegrepen voor de meesten. | |
borisz | woensdag 23 januari 2019 @ 12:05 |
Dat hele Curriculum.nu deugt niet. Voorheen Onderwijs2032. Door Sander Dekker in het leven geroepen. Uit de mensen die ik acht verstand van onderwijs te hebben is dat hele Curriculum.nu een verschrikking. Inclusief dit gedrocht qua rekenen. | |
Gehenna | woensdag 23 januari 2019 @ 12:05 |
Dit had ik zelf ook altijd, ik was ook altijd erg goed in algebra en zag het als leuke puzzeltje op die leeftijd. En toen kwamen die afschuwelijke 'verhaaltjessommen' | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 12:05 |
Bezie het van de zonnige zijde: tegen de tijd dat de C&M'etjes eindexamen doen kunnen ze net aan een taart fatsoenlijk aansnijden, dat is in ieder geval mooi meegenomen. | |
Gehenna | woensdag 23 januari 2019 @ 12:08 |
Nou ze kunnen je vertellen hoe je 'm moet snijden. Het praktische deel van het daadwerkelijke snijden is allang wegbezuinigd | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 12:12 |
Aangezien de gasbranders uit het scheikundelokaal de laatste budgettaire krimp ook niet hebben overleefd kunnen ze de toplaag ook niet meer karamelliseren. | |
PiyeReloaded | woensdag 23 januari 2019 @ 12:14 |
Daar ben ik het mee eens, dat de toepasbaarheid soms pas veel later komt, maar het voorstel is voor zover ik begrijp ook niet om helemaal niks te leren dat niet direct toegepast kan worden. Het ligt in mijn optiek een beetje aan de uitwerking, maar ik heb het idee dat veel mensen gelijk geneigd zijn om tegen elke verandering te zijn, want het moet altijd maar zoals het vroeger ging. Tsja of dat zou moeten? Vroeger heb ik mij ook al verbaasd over mensen die dat niet konden, maar of die mensen daar nou zoveel last van hadden? Ik doe zelf een vrij wiskundige opleiding en merk dat ik beter in hoofdrekenen ben dan de meesten, maar ik ben bij lange na niet de beste student. Mijn eerste ingeving is ook dat mensen dat soort dingen gewoon moeten kunnen. Maar als dat eigenlijk nog maar weinig nut heeft, dan moet je open kunnen staan voor verandering en niet blijven vasthouden aan dat dat nou eenmaal zo hoort, omdat het ooit zo ging. Zo kan ik me ook voorstellen dat ergens in de toekomst schrijven vervangen wordt door typen. | |
YuckFou | woensdag 23 januari 2019 @ 12:18 |
Ja dat zou moeten ja, over 15 jaar heb je een stel retards bij een hyptheekboer zitten die niet eens kunnen schatten wat 10,20 of 30% meer betekend... Zie je het gebeuren, 23% meer? dat eh zo hebben we nooit pizza's gedeeld | |
saparmurat_niyazov | woensdag 23 januari 2019 @ 12:21 |
Ik kan bijkomende verhaaltjes wel degelijk heel interessant vinden, maar alleen als ze betrekking hebben op de werkelijkheid. Om een massa van een bestaand iets uit te rekenen, bijvoorbeeld. Die aangehaalde voorbeelden van "Jan en Piet moeten naar school, Jan woont 4,5 kilometer ver weg en fietst 12 km/u. Piet woont 3 kilometer van school en fietst 16 km/u, maar vertrekt een kwartier later omdat hij zijn band moet plakken. Wie komt er eerder aan?" zijn verzonnen, en motiveren dus niet. Althans, bij mij niet. | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 12:30 |
Dat zijn dan nog de eenvoudige... ik herinner me een vraag over een stoep die in een onmogelijk wazig patroon gelegd werd en dat je dan moest uitrekenen hoeveel van elk type tegel nodig waren. Ik was toen bijna geneigd om te zeggen je koopt gewoon x pallets bij de bouwmarkt en de ongeopende breng je weer terug... Sowieso had het patroon tot een erg complexe vergelijking moeten leiden, terwijl mijn 13 jarige zelf gewoon al vast zat in waarom de fuck je zo'n patroon bedenkt | |
ChrisCarter | woensdag 23 januari 2019 @ 12:31 |
Het is het aanpakken van een gevolg (slechtere basiskennis) ipv de oorzaak (de problemen in het onderwijssysteem) | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 12:39 |
Het is gewoon een algemeen probleem dat je niet meer serieus genomen wordt, als leerling niet als algemeen publiek niet. Je wordt overal en nergens aangesproken alsof je een klein kind bent dat bij de hand genomen moet worden... Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst een lastig programma op tv heb gezien... Alles moet direct aangeleverd worden en met minimale moeite te gebruiken zijn, en dat sijpelt door in onderwijs. Leraren krijgen ook tools die met minimale moeite te gebruiken zijn, daardoor doorgronden ze de materie zelf ook minder. Leerlingen krijgen diezelfde hulpmiddelen. Uiteindelijk leert men steeds minder hoe veel voeldoening het geeft als je zelf iets lastigs hebt geleerd... | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 12:39 |
Ik doe wel eens wat met wiskundeonderwijs en het valt me op dat huidige scholieren een enorm slecht gevoel voor cijfers hebben en dat elementaire arithmetiek niet meer in het in het brein gehardwired zitten. | |
Farenji | woensdag 23 januari 2019 @ 12:48 |
Ik werk in web development en je zal de developers de kost moeten geven die niet eens een percentage uit kunnen rekenen, of niet weten hoe een afbeelding te verkleinen met behoud van verhoudingen. Dat zijn dingen die ik zelf op de basisschool heb gehad maar blijkbaar leert men dat tegenwoordig al niet meer. Als je geluk hebt weet men welke app men moet gebruiken of welke knoppen ingedrukt moeten worden om een probleem op te lossen maar het onderliggende begrip ontbreekt vaak en dat is wel een achteruitgang. | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 12:51 |
hehe, ik geef programmeer les en "is daar geen functie voor" is veel gehoord... terwijl wij ze proberen te leren hoe het relatief low level gebeurt.... Men verwacht dat voor alles een "knop" is inderdaad, maar is zelden geïnteresseerd in hoe die knop of de machine erachter werkt. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 12:54 |
Begrijpend lezen en wiskunde ineen. Had er zelf niet veel moeite mee. Overigens wel de manier om wiskunde in praktijk te brengen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 12:55 |
| |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 12:55 |
Juist. Het valt mij op hoeveel tieners de tafels van 1-10 niet eens achteloos kunnen opdreunen. Veel te weinig oefening waardoor ze geen intuitief begrip voor getallen en operatoren ontwikkelen. Dan komt algebra niet vanzelf aanwaaien, laat staan calculus. Vooral dat domweg oefenen lijkt tegenwoordig een vies concept. | |
Pietverdriet | woensdag 23 januari 2019 @ 12:57 |
Heb sterk de indruk dat men op school vooral geleerd krijgt dat rekenen moeilijk is. | |
Gehenna | woensdag 23 januari 2019 @ 12:58 |
Klopt hoor, snap dat het belangrijk is dat het wordt gegeven. Ik kwam er uiteindelijk ook wel weer doorheen, maar de lol was er wel af. En die kwam pas terug op het hoger onderwijs | |
BredeBroeder | woensdag 23 januari 2019 @ 12:59 |
0,2 zou logischer klinken dan 1/5e denk ik. | |
Pietverdriet | woensdag 23 januari 2019 @ 13:01 |
Maar goed, wat is de meerwaarde van breuken? | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 13:02 |
Mijn kids zitten op de Vrije School en die zijn nog heerlijk ouderwets in dat soort dingen. Niet alleen besteden ze veel aandacht aan de tafels, ze gaan ook nog eens door tot 12. (dus tafels van 1-12 en ook elke tafel tot 12x). | |
Pietverdriet | woensdag 23 januari 2019 @ 13:06 |
Daar zijn zijn wel meer dingen heel ouderwets | |
Farenji | woensdag 23 januari 2019 @ 13:10 |
Precisie. 0,33 is heel iets anders dan 1/3. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 13:13 |
En daar is in veel gevallen weinig mis mee. There's no school like the old school. | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 13:16 |
2/10 is ook 0,2. Nu zie je hoe belangrijk breuken zijn. | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 13:20 |
wist niet eens dat steineronderwijs vakinhoudelijk ouderwetse leest geschoeid was, klinkt in ieder geval goed. Om een beetje fatsoenlijk algebraïsche vergelijkingen op te lossen, maar ook bijvoorbeeld in de trigonometrie komt een gevoel voor breuken goed van pas. Ook is het goed dat scholieren beseffen dat er een verzameling van bijvoorbeeld 'derden' kan worden geconstrueerd. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 13:25 |
Ja, best wel. Anno 2019 is de invloed van Steiner niet zo heel groot meer. Alhoewel dat per Vrije School nog wel kan verschillen, geloof ik. Maar het onderwijs is inderdaad redelijk ouderwets, heel klassikaal en een grote nadruk op sociaal. Ik vermoed dat de invoering van het digibord over een paar decennia gaat plaatsvinden. | |
Mathemaat | woensdag 23 januari 2019 @ 19:39 |
Huh wat? Vroeger was dat op het gymnasium 6 talen, atheneum 4 en havo 3. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2019 @ 19:51 |
Dit meen je niet toch? | |
Mathemaat | woensdag 23 januari 2019 @ 19:55 |
Ik herinner me dat ik 2 jaren geleden bijles gaf aan tweedejaars tl'ers (mavo'ers). Ze moesten eerstegraads vergelijkingen oplossen door alle algebraïsche stappen met operatie-pijltjes uit te schrijven. Dan ben je ook gelijk 5 minuten bezig met wat je ook in 5 seconden kan opschrijven. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 19:56 |
Maar breuken is dus meer een opstapje als je het gaat hebben over delen ? | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 20:20 |
Die tafels zijn niet in het brein geautomatiseerd, als ze het drie keer op hun vingers hebben nageteld komen ze er meestal wel uit maar echt lekker vloeiend gaat het niet. Het gaat ook niet over alle leerlingen maar zelfs op vwo niveau komt het voor. | |
Straatcommando. | woensdag 23 januari 2019 @ 20:30 |
Matig. Ik ben van de generatie "schatten" en dat was ook al zo'n groot succes. Ik was nooit een kei in rekenen, maar basale dingen als percentages (berekenen) breuken en dat soort zaken zitten toch echt in mn hoofd gestampt. Tafels al helemaal | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 20:32 |
ik moet toegeven dat ik de tafel van zeven nooit gehaald heb, krijg nogsteeds een raar gevoel bij meervouden van zeven. Zo herken ik ze inmiddels iets beter | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 20:34 |
7-14-21-28-35-42-49-56-63-70-77-84-91 | |
FlippingCoin | woensdag 23 januari 2019 @ 20:35 |
Lijkt wel of het niveau van het onderwijs hier de laatste jaren alleen maar achteruit gaat. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 20:36 |
Komt door het niveau waarin leraren zijn opgeleid. Eerder moest men uni-papieren hebben nu kan bij wijze van spreken iedereen het. | |
FlippingCoin | woensdag 23 januari 2019 @ 20:37 |
Het praktisch nut van breuken gaat toch ook gewoon veel verder dan dat het alleen nodig is bij een vervolg in de wiskunde, dat is toch gewoon nodig om de wereld beter te begrijpen. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 20:38 |
Hoe dan ? | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 20:38 |
Compleet van de pot gerukt. Al dit soort duurbetaalde zelfbenoemde experts maakt het onderwijs kapot, daar kun je als goedwillende docent echt niet tegenop boksen. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 20:40 |
Maar wat leer je van breuken ? Ik kan echt niet veel dingen bedenken. | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 20:43 |
Heel veel onderdelen van de reken- en wiskunde hangen aan elkaar van verhoudingen. Verhoudingen, procenten, decimale getallen en breuken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Getalinzicht in het algemeen, zeg maar. Maar je bent in goed gezelschap, want de schrijvers van dit fantastische advies hebben het zelf ook niet echt begrepen. | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 20:45 |
Bijvoorbeeld onontbeerlijk voor een goed begrip van de sinusregel, maar ga maar eens algebraische vergelijkingen oplossen als je breuken niet beheerst. Wiskunde borduurt steeds voort op het eerder geleerde wat betekent dat je bij een later begin met breuken uiteindelijk bij je eindexamen minder stof onder de knie hebt. | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 20:46 |
Hele volksstammen kunnen prima functioneren zonder de sinusregel. Er zijn nog wel wat laagdrempeliger redenen te verzinnen om breuken in het (basis-)onderwijs te behouden. Je toevoeging is inderdaad wel echt waar. Mijn wiskundeleraar noemde wiskunde altijd een flatgebouw. Als er een verdieping onstabiel is, dan wordt alles erboven zwak. Laat staan de fundering. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 20:50 |
Maar zouden de kinderen op de basisschool al breuken moeten leren ? Wel eenvoudig eerst 1/2-1/4 bijv. Maar sommen als 1 1/6 keer 1 1/3 toch niet ? | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 20:51 |
En een lager niveau in de havo/vwo-eindtermen in een wereld waar kwantitatieve vaardigheden steeds belangrijker worden is ook redelijk desastreus. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 20:53 |
Dan moet je al wel vroeg beginnen | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 20:54 |
Op VWO niveau? Dat geloof ik niet. | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 20:54 |
Exact. Dus fatsoenlijk leren rekenen op de basisschool, en dat is inclusief breuken. Dat de zwaksten dat nog niet redden op die leeftijd/in die tijd is niet zo erg, dat breien we in het vmbo wel recht. Maar de leerlingen die naar h/v gaan hebben die basis echt nodig. | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 20:54 |
Ik wel. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 20:55 |
En degene die wel Havo niveau heeft maar niet goed is in rekenen ? Extra bijscholing op de basisschool ? | |
nogeenoudebekende | woensdag 23 januari 2019 @ 20:56 |
Jawel hoor. Dit kun je als ouder makkelijk counteren door zodra je kind met tafels begint een week of twee een half uurtje per dag ouderwets te stampen. | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 20:56 |
Ik heb dan sowieso te maken met leerlingen met een deficiëntie, dat scheelt natuurlijk ook. Desalniettemin schrik ik soms wel. | |
Bosbeetle | woensdag 23 januari 2019 @ 20:57 |
Hoe je dingen verdeeld, hoe je verdeelde dingen optelt... Uit welke delen iets bestaat. Welk deel kleiner of groter is.. Gewoon een heel groot basisgevoel over grootheden. | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 20:58 |
Oké. | |
DJMO | woensdag 23 januari 2019 @ 20:59 |
https://curriculum.nu/actueel/13791/ Het voorstel: https://curriculum.nu/wp-(...)enen-en-Wiskunde.pdf | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 21:03 |
Okee, dit is een vakinhoudelijke en geen didactische keuze, hier valt iets voor te zeggen aangezien statistiek inderdaad een belangrijker rol gaat innemen voor de goegemeente dan calculus dat zal doen. | |
Mickytjuh | woensdag 23 januari 2019 @ 21:04 |
Alles wat je onder de twaalf leert gaat makkelijker dan er na. Breuken optellen, breuk wegwerken, breuken vermenigvuldigen is erg belangrijk als je de economische of technische kant op gaat. . Ook la je kapper of chemicus wil worden is dit belangrijk. Laat dit alsjeblieft basisschool stof blijven, ik heb er in mijn lessen natuurkunde echt geen tijd voor.. Het is nu al janken met het niveau van derdejaars leerlingen als het om breuken gaat... | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 21:05 |
Wat missen die leerlingen voor basis als ze bij jou zitten ? | |
Physsic | woensdag 23 januari 2019 @ 21:12 |
Jan van de Craats; daar had ik wiskundeboeken van. Ik dacht al dat ik die naam herkende. | |
Mickytjuh | woensdag 23 januari 2019 @ 21:12 |
Überhaupt het besef wat een breuk eigenlijk is, Het feit dat je alles maal de noemer doet om de breuk weg te werken, Eigenlijk gewoon alles wat meer is dan 1/4e is 0,25 En zelfs dat snappen de meesten nog niet. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 21:14 |
Tja. Ze halen wel goede cijfers bij je ? | |
Mickytjuh | woensdag 23 januari 2019 @ 21:20 |
De eerste toets doorgaans niet. Na het eerste SO zijn ze nog niet zo onder de indruk. Op het proefwerk doet 1/3e het al aardig, Na het eerste proefwerk gaan ze pas echt opletten en meedoen als ik het klassikaal behandel, extra oefenopgaven uitdeel en het op drie verschillende manieren uitleg. Dat doe ik daarvoor dus ook al maar dan boeit het ze nog niks, ze snappen er niets van en zijn ook niet gemotiveerd om het te gaan begrijpen. Ik ben daardoor te weinig met het vak bezig en te veel met rekenvaardigheid. En ja dit is wel onderdeel van het vak, maar de tijd voor het leren begrijpen van de vakinhoud gaat zo verloren. Als op de basisschool de docenten geen trucjes aan zouden leren maar echt bezig zouden zijn met het inzicht (ik betwijfel of de docenten zelf wel echt weten wat breuken zijn, oftewel, de PABO doet er naar mijn idee te weinig aan) in wat een breuk is en hoe je er mee rekent zou ik veel meer met mijn eigen vakinhoud bezig kunnen zijn. | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 21:21 |
Het stadium van twijfel ben ik wel een tijdje voorbij, eigenlijk. | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 21:26 |
Komt dit echt door de rekenmachine? | |
Mickytjuh | woensdag 23 januari 2019 @ 21:26 |
ja ik wil niemand voor de kop stoten en heb geen direct zicht op wat zich in de lessen afspeelt. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 21:28 |
Groot gedeelte wel denk ik en de weinig aandacht aan rekenen en wiskunde, Ook geven ze naar mijn mening weinig aandacht aan Maatschappijleer. | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 21:29 |
Nee, door het verlagen van het niveau van de pabo tot een veredelde knutselacademie. De rekenmachine versterkt het effect hooguit. | |
QWARQTAARTJE | woensdag 23 januari 2019 @ 21:31 |
Dan komen er helemaal weinig nieuwe leraren als het niveau nog een stuk hoger wordt | |
Janneke141 | woensdag 23 januari 2019 @ 21:33 |
Misschien kunnen we een lesbevoegdheid bij een pakje Blueband gaan afgeven. Of kunstenaars, bibliothecaresses en werkloze muzikanten voor de klas gaan zetten, zoals Slob al heeft voorgesteld. | |
-XOR- | woensdag 23 januari 2019 @ 21:35 |
Of het vak stijgt in aanzien en er komen meer mensen op af. | |
anti-loper | woensdag 23 januari 2019 @ 21:35 |
Het zal je eens verbazen hoe moeilijk dit is om uit te leggen aan studenten op het MBO. Ze snappen het echt niet | |
Oud_student | woensdag 23 januari 2019 @ 21:51 |
Het is het gevolg van de operatie delen. In een systeem waar deling niet in voorkomt, hoef je ook geen breuken te introduceren. Maar in boekhoudingen en techniek komen delingen wel voor, vandaar | |
Mickytjuh | woensdag 23 januari 2019 @ 22:17 |
welke richting? | |
anti-loper | woensdag 23 januari 2019 @ 22:18 |
Ik geef zelf les in de sector economie en handel. Ik heb oprecht een keer moeten uitleggen hoe 10+14 uitgerekend moet worden | |
Mickytjuh | woensdag 23 januari 2019 @ 22:19 |
je zou toch denken dat ze bij economie en e&o ook rekenen krijgen... | |
anti-loper | woensdag 23 januari 2019 @ 22:24 |
Ja dat zou je wel denken inderdaad, maar het is wel echt ongelovelijk hoe laag het rekenniveau is van sommige. Het is vaak het ene of het andere. Of ze kunnen het heel goed en dan halen ze gemakkelijk 3F niveau. Of ze bakken er echt helemaal niks van en dan is 1F heel lastig. | |
Regenbui | woensdag 23 januari 2019 @ 23:08 |
Huh, dat is het toch ook. Pak een taart en snij deze twee keer door de helft is 1/4de. | |
ender_xenocide | woensdag 23 januari 2019 @ 23:24 |
2 keer de helft, oftewel 2 x 1/2 VS 2 keer door de helft oftewel 1 x 1/2 x 1/2 | |
Harvest89 | woensdag 23 januari 2019 @ 23:37 |
Geef toe, breuken zijn ook gewoon waardeloos. | |
Mickytjuh | woensdag 23 januari 2019 @ 23:45 |
ja dit dus | |
Cherni | donderdag 24 januari 2019 @ 00:40 |
Bij jou koop ik graag spullen zoals jij het beredeneerd. Als ik maar 1/4 hoef te betalen. Hij blijft leuk. Dat is waar De uitkomsten moesten wij altijd in breuken laten staan in het basisonderwijs. Wel vereenvoudigd. [ Bericht 8% gewijzigd door Cherni op 24-01-2019 01:13:28 ] | |
Fleischmeister | donderdag 24 januari 2019 @ 01:43 |
Godverdomme | |
MakkieR | donderdag 24 januari 2019 @ 03:14 |
Dat ingewikkelde breuken wat we vroeger ( ben 43 jaar ) op school hadden, heb ik werkelijk mijn hele leven nooit iets aan gehad, dus ik kan wel aan dit idee wennen. Als je dan toch exacte vakken wilt studeren voor een baan waar het wel nodig is, dan kun je net zo goed het daar leren en niet kinderen er mee lastig vallen die met hun vak nooit er mee te maken zal krijgen. | |
Maverick_tfd | donderdag 24 januari 2019 @ 06:50 |
Precies hetzelfde kun je (overigens nog veel terechter imo) zeggen over muziek, gym, talen, geschiedenis, ckv, handvaardigheid, levensbeschouwing, etc. Wordt wel een lekker compact curriculum op die manier | |
Spanky78 | donderdag 24 januari 2019 @ 06:52 |
Dat was mijn vraag exact. En welke briljante wiskundige dit had aangedragen. Dat je goed met kansen kunt rekenen zonder iets te weten van breuken. | |
Spanky78 | donderdag 24 januari 2019 @ 06:58 |
Tsja. Dat inzicht en kinderen echt leren nadenken. Ik kan je vertellen dat ik mijn dochters zelf heel wat aan het nadenken moet zetten (op een leuke manier). Op school is het allemaal trucjes en wat kennis opdoen. Maar weinig inzicht. De docenten zijn dan ook voor meer dan de helft prutsers , inhoudelijk of juist in het houden van orde. De klassen zijn enorm. De school draait standaard methodes af als waten het lp’s. En al ik dan een inzichtvraag aan mijn kind stel, dan raakt ze geïnteresseerd, wil ze verder praten. En komt ze regelmatig tot nieuwe inzichten. En soms snapt ze het niet en zet dat haar weer aan het denken. Het is op school allemaal te makkelijk. | |
ender_xenocide | donderdag 24 januari 2019 @ 07:06 |
Als je de basis later leert, kun je ook pas later de meer ingewikkelde stappen zetten. als je al jong de basis krijgt kan het eerder een soort van “muscle memorie” worden. Jong geleerd is oud gedaan... | |
Bosbeetle | donderdag 24 januari 2019 @ 10:13 |
Je kunt met twee keer de helft gewoon twee dingen bedoelen... Je zegt twee keer de helft en de ene bedoeld echt van de helft weer de helft is 1/4. De ander bedoeld twee keer een halve van één ding, dat is eigenlijk 1/2 + 1/2 en dat is dus 1. Er is een spraak verwarring of twee keer maal betekent of plus. Die fout/misvatting wordt in de wiskunde niet gemaakt omdat de wiskundige notering veel preciezer is dan taal. Daarom kon ik ook nooit zo goed verhaaltjes sommen omdat daar veel te veel interpretatie bij komt kijken. | |
DrParsifal | donderdag 24 januari 2019 @ 10:20 |
Over breuken gesproken. Ik heb op het voortgezet onderwijs in de tweede klas mijn biologielerares moeten uitleggen dat bij het berekenen van het jaargemiddelde (a+b+c)/3 iets anders is dan [{(a+b)/2}+c]/2. Ik ben blij dat genetica niet dat jaar in het programma zat . | |
Bosbeetle | donderdag 24 januari 2019 @ 10:37 |
Tja als je alleen nog het getal (a+b)/2 hebt laten we het g noemen... Dan doe je dus gewoon (g*2)+c / 3 ... Lijkt me triviaal maarja breuken leren op het basis onderwijs lijkt me ook normaal. | |
ender_xenocide | donderdag 24 januari 2019 @ 12:07 |
Als je het een zegt, maar het ander bedoelt dan ga je al in de mist 2x de helft is gewoon 2x de helft en niet 2x door de helft Zo ontstaan, miscommunicaties, fouten, ruzies etc. etc. Goed begrijpend lezen is iets waar veel meer aandacht aan besteed zou moeten worden. Gewoon altijd precies zeggen wat je bedoelt, dan blijft er ook niets te interpreteren over... Maarja, zo denk ik... | |
Bosbeetle | donderdag 24 januari 2019 @ 12:18 |
Was taal maar zo eenduidig, dat is het niet... | |
Pietverdriet | donderdag 24 januari 2019 @ 17:46 |
Mwoa. Zijn heel wat zaken mis met het antroposofische denken, maar dat is hier zwaar offtopic | |
Pietverdriet | donderdag 24 januari 2019 @ 17:47 |
True. Maar alleen in de wiskunde zelf relevant? | |
Pietverdriet | donderdag 24 januari 2019 @ 17:49 |
True, maar denk dat men op de basisschool beter goed kan leren rekenen dan wiskunde te leren. Valt me heel vaak op dat heel veel mensen de meest basale rekenskills niet hebben, mensen met een hbo of universitaire opleiding. | |
VEM2012 | donderdag 24 januari 2019 @ 18:02 |
Ja, vind nog maar voldoende docenten die kunnen rekenen. Krijg je er steenkolenduits voor terug. | |
Janneke141 | donderdag 24 januari 2019 @ 18:24 |
Nou, nee. Als je in de techniek bezig bent of met grote bedragen rekent dan kan het verschil ineens vrij essentieel zijn. Of, als je toch bezig bent met lomp afronden, voor 1/3e 0,3 neemt en dan een medicijn moet gaan verdunnen. | |
Pietverdriet | donderdag 24 januari 2019 @ 19:01 |
In de pharmacie werk je met milligrammen | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 25 januari 2019 @ 23:25 |
Ik heb het over de Vrije School, niet over de Antroposofie. Maar we hadden in een eerdere encounter al een keer vastgesteld, dat jij nooit een Vrije School van binnen hebt gezien en dat je kennis uitsluitend van wikipedia komt, toch? | |
Farenji | zaterdag 26 januari 2019 @ 00:24 |
Wiskunde is overal he. | |
Pietverdriet | zaterdag 26 januari 2019 @ 09:03 |
Verbazingwekkend te menen dat vrije scholen niets met antroposofie te maken heeft. En nee, mij kennis komt van het nabij meemaken. Met zowel docenten en leerlingen. Vastgesteld hebben we vooral dat jij geen kritiek aankan. Verder off-topic. | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 09:20 |
Ik heb eerder de indruk dat het lastig wordt voor de meeste onderwijzers om het uit te leggen op begrijpelijk niveau omdat ze het zelf moeilijk vinden of net niet helemaal snappen en dat op de kinderen projecteren die de gevolgen er van zien. Haal hier aub aziaten naartoe en geef die kinderen baggage. | |
Oud_student | zaterdag 26 januari 2019 @ 11:10 |
Idd. ook mijn ervaring bij het bijles geven aan leerlingen van MAVO, HAVO en zelfs Atheneum. Daarnaast is sinds de invoering van de Mammoetwet het wiskunde onderwijs minder aanschouwelijk geworden. Met name het schrappen van het vak "vlakke meetkunde" was een ernstige fout. Nu heet het "vectoren in R2" en is een voorbereiding op de analytische meetkunde. Met name in de "vlakke meetkunde" kunnen leerlingen logisch redeneren oefenen in een vak dat nota bene meer dan 2000 jaar bestaat en nu een een keer niet meer zou voldoen ? | |
Cherni | zaterdag 26 januari 2019 @ 11:18 |
Maar vlakke meetkunde is toch niet iets voor het basisonderwijs. Men moet het bij rekenen houden. En daar horen wel breuken en procenten bij. Vlakke meetkunde is dat geschrapt? In de wtb is dat nu juist het meest toegepaste onderdeel. Meetkunde, geometrie, vectoren, steriometrie daar heb ik in de praktijk het meeste aan gehad. Bovendien heerlijke onderdelen van de wiskunde. | |
daNpy | zaterdag 26 januari 2019 @ 11:41 |
Niet als je het alleen op een rekenmachine kan intoetsen... dan staat 1/4 een beetje raar, de som is toch niet af | |
daNpy | zaterdag 26 januari 2019 @ 11:42 |
Dit ja. De Pabo-leerlingen halen basisschool rekenen niet eens, en die moeten het uit gaan leggen aan hun leerlingen | |
autoknutselaar | zaterdag 26 januari 2019 @ 11:50 |
Het is een complet met de verkopers van taarten en pizza's. De kinderen van nu eten de rest van hun leven enkel 1 hele taart/pizza per persoon per keer omdat ze niet kunnen delen. Dit is natuurlijk goed voor de taart/pizza verkopers. | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:18 |
De valkuil zijn dit soort 'het lijkt te moeilijk, dus is het eigenlijk wel nodig?' vragen. Eigenlijk is dat het begin van het einde in een systematische verwerping van wetenschap waar rekenen en wiskunde de absolute basis van zijn. Als je dit over een generatie gaat lopen afschaven dan kweken we straks echt generaties die zeggen 'de aarde is plat'. Het onderwijssysteem in de VS is b.v. heel erg slecht en daar zie je dat. Je moet zo'n vakkenpakket daarom niet niet democratisch maken maar 'tailored' op wat men bestendig maakt in een veranderende wereld. Helemaal in een toekomst waar automatisering niet weg te denken is is wiskunde de sleutel en maakt het je weerbaar en kun je beter begrijpen wat de processen zijn en hoe ze verlopen. Ik ben voor spelenderwijs leren en betere methodes maar niet voor het cherrypicken. Kinderen moeten imho hoofdzakelijk uitgedaagd worden in de allermoeilijkste elementen want het geeft hun straks hun vrijheid zodat ze misstanden kunnen doormeten in politiek, wetenschap, techniek etc. En ik heb het idee dat als je een leerkracht hebt die zoiets leuk kan uitleggen en de modernste instrumenten kan doorgeven, je kinderen hebt die het makkelijker oppikken. Ik vind ook dat b.v. ouders die moeite hadden / hebben met een bepaald vak vroeger zich niet hoeven schamen, maar zichzelf eens moeten pijnigen en degelijke gecertificeerde online cursussen in vakken moeten volgen om betere ondersteuning te kunnen geven aan hun kinderen. Misschien was vroeger de 'drive' er niet, maar als je merkt dat je kind straks met vragen komt moet je er imho wel wat op voorbereid zijn. [ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 13:24:16 ] | |
Glazenmaker | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:21 |
Maar op je eindexamen was in mijn jaar iig allen Engels verplicht. | |
Glazenmaker | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:24 |
Eens. Wat een belachelijk systeem dat een briljante wiskundige misschien geen diploma krijgt, omdat onzintaal Frans hem niet boeit. Kan zijn dat mijn volwassenenbrein wat anders doet met kansen en breuken dan het kinderbrein, maar als je een kans kan uitrekenen moet een breuk ook wel te doen zijn toch? 1/3e van een taart of een 1 op 3 kans om taart te krijgen. | |
Oud_student | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:27 |
1/4 is net zo "af" als 0,25 of 0,01 (binair) Trouwens je hebt rekenmachines die met breuken kunnen rekenen (dus zonder conversie naar komma decimale getallen) Trouwens 1/7 en andere zgn, repeterende breuken kun je niet exact weergeven als decimaal komma getal | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:29 |
het overgrote deel van de volwassenen kan dit al niet hoor. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:31 |
Dat niet alleen, maar 1/4 is ook anders dan 0.25 1/2 is iets anders dan 0.5. De betekenis is heel anders | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:33 |
voor de klas jij idem en iedereen die momenteel het licht ziet Waar ik misschien wel wat aan zou willen doen is het tempo voor ieder kind. De valkuil bij wiskunde met name is dat bepaalde kinderen het in een knip snappen en anderen hebben wat extra tijd nodig maar als dat wat meer als topsport met persoonlijke prestaties wordt benaderd ipv dat de mindere 'sporters' als mislukte producten worden aangewezen zoals vroeger; dan zal dat verbeteren. Dat is waar die hele afkeer ook van komt, men dreef competitie met elkaar en niet met zichzelf. [ Bericht 15% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 13:40:20 ] | |
daNpy | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:58 |
= 2x de helft = 1 | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 13:59 |
1 plus 1 is 5 of niet? Als je je vingers ervoor gebruikt | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:00 |
tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar. | |
daNpy | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:02 |
1 plus 1 is 2. 1 gedeeld door 2 is de helft. De helft keer de helft is 2 keer de helft = 1 | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:03 |
Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers. | |
daNpy | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:05 |
En als het op je rekenmachine intikt? | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:06 |
Tja, en dan te bedenken dat er elders ter wereld klassen van 42-46 bestaan waar kinderen de onderwijzer soms niet eens horen door de galm. Daar klagen de onderwijzers ook naar de regering toe, maar is globaal op de projector presenteren het enige bereikbare in zo'n korte tijd. Ik geloof dat we er vroeger rond de 22 - 24 in de klas hadden, ik vond dat persoonlijk wel ideaal. Het viel gevoelsmatig wat tussen een kleine en een grote klas. Van beide net niet en van beide net wel | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:07 |
Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd. | |
daNpy | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:08 |
Ik heb wel eens een proefwerk met alle antwoorden in breuken ingeleverd omdat ik geen rekenmachine bij me had. In principe is het nauwkeuriger | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:09 |
klopt, maar wat jij wilt is dus per kind individueel vaststellen wat ze nodig hebben om het op hun tempo aan te bieden wat zij aankunnen. Dat vereist nogal wat mankracht en geld. Vroeger werd je naar de lomschool (of hoe je het ook schrijft) als je niet kon lezen/schrijven. Tegenwoordig ben je dyslectisch en mag je op een normale school blijven. Bij mijn kinderen zat iemand in de klas met het syndroom van down, en dat op een normale basisschool. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:09 |
Breuken zijn exacte waarden, decimale getallen niet. Daarom is 1/2 niet gelijk aan 0.5 0.5 kan liggen tussen de 0.45 en 0.54. 0.50 is ook niet gelijk aan 0.5, want 0.50 kan liggen tussen de 0.504 en 0.495 | |
Cherni | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:10 |
Ik heb wel rekenen geleerd maar als je 32 jaar uit het onderwijs bent dan gaat dat hoofdrekenen wel achteruit. Dat is niet erg zolang je het net als bijvoorbeeld Acad gebruikt. Als hulpmiddel dus. | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:12 |
Ik meende trouwens wat ik hierboven schreef. Ik vind dat iedereen die de potentie hier voelt om leerkracht te worden het moet doen. Al is het maar deeltijd. Neem contact op met je gemeente, geef aan dat je je evt. wil omscholen en ze hebben evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:14 |
dan ga ik dusdanig achteruit in salaris dat ik failliet ga. | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:15 |
Je loopt in bijzaken van complexe materie maar uiteindelijk moet je het in de marges als leerkracht vleugels zien te geven. Misschien dan maar wat minder persoonlijk als het systeem het niet toelaat, maar wel iets van een hybride proberen in te bouwen. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:16 |
dat is dus gebeurd met als consequentie dat leraren het eindelijk eens niet meer pikken en dat ze staken. [ Bericht 0% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-01-2019 14:22:49 ] | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:22 |
Maar dat is ook omdat er momenteel teveel druk op staat door onderbezetting, eerst moet die bezetting op peil of moet er een lichtelijke oververtegenwoordiging komen. Daarna moet imho gepraat worden over het systeem. Zolang het bestaande probleem overheersend is kun je het ook met leuke vormgeving niet oplossen. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:23 |
die onderbezetting is ontstaan doordat leraren kinderen tegenwoordig de lesstof moeten geven op hun tempo en dat kinderen met down syndroom op een normale basisschool zitten. | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:25 |
niet omdat er gewoon te weinig instroom is van leerkrachten in het algemeen? | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:26 |
en waarom is dat zo? Daar zijn meningen over verdeeld, maar sinds dat bijzondere kinderen gewoon in een normale basischool klas zitten, is het wel toegenomen. Of er een verband is weet ik niet. Omdat leraren ambtenaren zijn, is bij een economische scheet gelijk de nullijn aangehouden voor jaren, wat het ook niet goed gedaan heeft. | |
Tiemie | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:31 |
:’) | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 14:32 |
Omdat de hele samenleving voortdurend beweegt en in deze beweging kennelijk een bepaald beroep niet meer zo in de belangstelling staat; die je niet kunt missen. Als je leerkrachten één op één vraagt dan ligt hun hart bij lesgeven, ook bij het lesgeven van bijzondere gevallen. Dat deze gevallen in de klassen van gewone scholen zijn gekomen is misschien een gevolg van een halt in de aanvoer van leerkrachten op dit terrein waardoor je alles opnieuw moet formeren. Als vervolgens blijkt dat ze niet meekomen en de leerkracht z'n best heeft gedaan, is het een organisatorisch probleem en moet het weer anders. Van voor christus tot nu is onderwijs altijd veranderd en om de zoveel tijd zijn er hervormingen die ergens iets oplossen en ergens weer nieuwe problemen laten ontstaan. Perfect zal het dus nooit worden, maar het is van uiterst belang dat je de juiste balans er samen in probeert te gooien. Je bent net als met gewoon werk altijd bezig met lekken dichten. Daarom zijn de leerkrachten die momenteel voor de klas staan en strijden voor verbetering degenen die het eerste woord hebben imho. De werkvloer moet de lijnen mede uitzetten. Je blijft dat schip op zee dat door de golven heen moet zien te komen, dat is het gevolg van werken met mensen in het onderwijs en in de zorg. Het hoogst haalbare is praktisch en heel misschien een middenlange periode van matige tevredenheid. [ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 14:45:48 ] | |
daNpy | zaterdag 26 januari 2019 @ 16:48 |
Bedankt, maar afronden kon ik idd al | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 16:49 |
het heeft niks met afronden te maken, maar meer dat je stilstaat dat 0.5 betekent dat het ook 0.45 of 0.54 kan zijn. Het zal je verbazen hoe weinig mensen hier bij stil staan. Ik kom het dagelijks tegen, ook bij ingenieurs, leidinggevende, directeuren, kwaliteitsingenieurs, kwaliteitsmanagers, etc. Dan schrijf je op dat iets wordt afgekeurd bij hoger dan 4. De meetwaarde is 4.4 en dan wordt het afgekeurd, geheel onterecht. [edit[ verhaal wat verduidelijkt. [ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-01-2019 17:25:13 ] | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 16:55 |
Dat zijn dan leuke feiten om klassen mee te laten spelen in bepaalde cases. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 16:55 |
Voordat ik mij ermee ging bemoeien heeft het bedrijf waar ik werk zo een keer een product van 20 miljoen euro weggegooid..... | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:01 |
meen je... Maakt het ook machtige materie om theorie en praktijk mee te verbinden. Veel leerkrachten hadden daar in mijn tijd moeite mee. Als ze jou vragen waarom het belangrijk is, is daar je antwoord. Als je kunt voorkomen dat er miljoenen in de kliko gaan ben je bij wijze van miljoenen waard. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:01 |
Ik zit alleen in loondienst, dus ik kreeg er niks voor. Een taart zou al een luxe zijn. Het jaar daarop kreeg ik wel een loonsverhoging van een paar procent.... | |
Beathoven | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:02 |
serieus nooit aan leerkracht worden gedacht? niet dat het veel meer verdient, maar het idee dat je generaties een steuntje in de rug geeft is meer waard. | |
Janneke141 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:04 |
Deel van die weg is alleen wel dat je even ettelijke duizenden euro's mag aftikken voor je opleiding en een paarhonderd euro (of meer) per maand aan salaris mag inleveren. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:08 |
ik ben een onderzoeker, werk vanaf het begin al op R&D afdelingen. Ik wil niet elk jaar, jaar in jaar uit, aan pubers natuurkunden en wiskunde uitleggen wat uit de middeleeuwen komt..... Het enige niet middeleeuwen stof zijn atomen/moleculen, maar dat zijn de ouderwetsie visies die allang al zijn verworpen en niet kloppen. Net zoals magnetisme stof niet klopt. [ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-01-2019 17:19:01 ] | |
Sjemmert | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:19 |
Als je schrijft dat het afgekeurd wordt bij 4 en je meet 4.4 en dus 4 wordt het terecht afgekeurd. Als je schrijft dat 4 de maximale waarde is wordt het onterecht afgekeurd. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:20 |
nee, want een meetwaarde van 4 betekent dat de waarde tussen de 3.5 en 4.4 mag liggen. Schrijf je op dat de waarde 4.0 moet zijn, dan is die bij 4.4 wel terecht afgekeurd. | |
Pietverdriet | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:23 |
Nee Nee | |
Sjemmert | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:23 |
Klopt helemaal de fout die je maakt is dat je opschrijft dat 4 afkeur is. Dus tussen de 3.5 en 4.4 betekent dan afkeur. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:24 |
oh, ik zie het... ik verbeter het even. Ik bedoel dat de waarde tot en met 4 mag zijn en hoger afkeur. | |
Pietverdriet | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:31 |
En dan moet je ook de nauwkeurigheid van je meting nog definiëren. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:32 |
Als de meter is gekalibreerd door een officieel bedrijf dan is de praktijk dat die tolerantie niet wordt meegenomen. Bij geen geldig kalibratie sticker is de meting waardeloos. | |
Pietverdriet | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:37 |
Dan nog is het zaak de nauwkeurigheid en de toleranties van je metingen te weten. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:38 |
Daarom ijk je apparaten ook meestal jaarlijks. | |
Sjemmert | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:41 |
Bij mijn werk meten we in ppm. 0.0001% dus, terwijl kwaliteitseisen in tienvoud daarvan zijn, 0.001%. Als de maximale waarde 0.008% is mag ik 0.0084% inderdaad goedkeuren. | |
Pietverdriet | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:42 |
Ook daarbij is het belangrijk te weten wat de tolerantie is | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:52 |
klopt, als de tolerantie 0.1 is, dan is 4.4 nog steeds afkeur. Ik moet het eerste apparaat nog zien wat gebruikt wordt voor kwaliteitskeuringen dat een tolerantie heeft op de decimaal die die ook afgeeft. | |
QWARQTAARTJE | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:52 |
Ik dacht altijd maandelijks | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:53 |
afhankelijk van het gebruik. Bij ons op het bedrijf is het jaarlijks en sommige zelfs 5jaarlijks. | |
QWARQTAARTJE | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:53 |
Welke apparaten gebruiken jullie ? | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:54 |
krachtopnemers, elektrischespanning meters, tandelta meters, pc meters, momentmeters, hoekverdraaimeters, temperatuurmeters, lengtemeters, micrometers, drukmeters, amperetangen, etc. | |
Janneke141 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:55 |
Heel interessant allemaal, maar met breuken op de basisschool heeft het weinig te maken. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:55 |
zeker wel. 1/2 is niet gelijk aan 0.5 en dat is wel degelijk iets wat met breuken te maken heeft. | |
QWARQTAARTJE | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:56 |
Alsof altijd alles wel on-topic blijft. | |
Janneke141 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:56 |
Wiskundig gezien wel. Dat het in de techniek anders is, is leuk voor vakopleidingen. | |
sjorsie1982 | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:58 |
rekenen en wiskunde zijn broertjes van elkaar. | |
QWARQTAARTJE | zaterdag 26 januari 2019 @ 17:59 |
Op havo kon je wiskunde er al uitgooien dus ja... | |
Janneke141 | zaterdag 26 januari 2019 @ 18:01 |
Nou, dan is rekenkundig gezien 0,5 ook gelijk aan 1/2e. Wat jij beschrijft zijn toepassingen. Nogmaals, heel boeiend voor mensen die werkzaam zijn in een bepaalde sector. Met basisonderwijs heeft het niets van doen, en kinderen van 9 leren dat 0,5 en 1/2 niet hetzelfde zijn didactisch gezien bijzonder onhandig. | |
Morrigan | zaterdag 26 januari 2019 @ 19:05 |
Als je de antwoorden in breuken kunt geven, heb je eigenlijk helemaal geen rekenmachine nodig. Maar dat merk je later pas als je verschillende wiskundevakken krijgt. Voor sommige vakken zoals calculus mag je geen rekenmachine gebruiken, terwijl bij toegepaste wiskunde een rekenmachine noodzakelijk kan zijn om de sommetje te kunnen maken. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 26 januari 2019 @ 23:57 |
Wie meent dat dan? Dat was 30 jaar geleden, toch? Ik heb een kennis, die ook roept dat ze weet wat de Vrije School betekent, omdat ze ooit een vriendin had met kinderen op de Vrije School. Jij klinkt een beetje zoals haar. Anyway, op de Vrije School worden nog gewoon tafels gestampt en zullen ze dit verhaal over breuken, mocht daar ooit een nieuwe richtlijn uitkomen, zo goed als zeker naast zich neerleggen. | |
#ANONIEM | zondag 27 januari 2019 @ 00:07 |
De lat wordt alsmaar lager gelegd en de smoesjes nemen toe. Neem het modeverschijnsel discalculie: ineens kunnen kinderen niet meer rekenen. Ik wijs nog eens op dit topic uit 2017 en het artikel uit de OP: NWS / 'Dyslexie is het gevolg van slecht onderwijs' Het onderliggende probleem is slecht onderwijs. We betalen leraren slecht, er staan steeds vaker onbevoegde of ondeskundige docenten voor de klas. We maken als samenleving de keuze om een generatie relatief domme kinderen voort te brengen. | |
Cherni | zondag 27 januari 2019 @ 00:34 |
Natuurlijk kom je dat tegen. Bij mij is 0,5 meter een halve meter. Jij hebt het over toleranties die bij bepaalde vakgebieden noodzakelijk zijn. Bij verspaantechnieken gebruikt men deze ook. Maar die worden opgegeven. | |
daNpy | zondag 27 januari 2019 @ 02:27 |
Is gewoon afronden volgens de scientific method (ik ken de Nederlandse benaming niet :$). | |
daNpy | zondag 27 januari 2019 @ 02:28 |
Ondertussen al weer heel wat jaren geleden was het in het nieuws dat de pabo studenten basisschool rekenen niet onder de knie hadden. Ze faalden voor een proefwerk voor 10 jarigen. En die geven nu dus les.... | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 27 januari 2019 @ 02:42 |
En weet je, als de andere arbeidsomstandigheden zouden verbeteren (geen administratieve bullshit, de ruimte om gewoon te doen wat ze willen (namelijk lesgeven) en een samenleving die achter leraren staat ipv ertegenover in geval van conflicten) dan zouden ze dat 'lagere' salaris waarschijnlijk niet eens een probleem vinden. | |
Janneke141 | zondag 27 januari 2019 @ 10:50 |
Je hebt probleem en probleem. Als het je passie is om les te geven en je doet dat je hele leven, dan kun je er prima van leven en zul je inderdaad geen probleem hebben met het salaris. Als je in het bedrijfsleven werkzaam bent, je overweegt de overstap en je komt er dan achter dat je toch wel erg veel moet inleveren, dan kan dat wel degelijk een probleem zijn. | |
Oud_student | zondag 27 januari 2019 @ 11:02 |
Als mijn meetapparaat heel nauwkeurig 4,4 meet dan schrijf ik 4,40 of 4,400 afhankelijk van de tolerantie. In de wiskunde is 4,4 exact 4 + 4/10, maar in de natuurkunde bijv, gebruik je de wetenschappelijke notatie, bijv, getal van Avogadro = 6,022 140 857 ± 0,000 000 074 × 10^23 mol−1 Daar wordt de nauwkeurigheid expliciet gegeven, laat je die weg dan suggereert de laatste 7 in mijn optiek een nauwkeurigheid van ± 0,000 000 001 | |
Beathoven | zondag 27 januari 2019 @ 11:02 |
Het probleem is er alleen wanneer je die stap nooit echt maakt en de 'what if..' kant belicht. Want misschien lever je wat in, maar herinnert worden door klassen vol studenten die later goed aan je terugdenken is velen ook wat waard. Soms moet je ook je handen vuil durven maken voor je echt mag spreken. Misschien speelt er soms ook wel een bepaalde angst mee voor afgang. Als je voor de klas staat moet je er vanuit gaan dat je niet alwetend bent want leerlingen zijn slimmer dan je denkt en stellen vragen die je soms best even aan het denken zetten. Het is net als hier op 't forum, iedereen vult elkaar aan en dat maakt ons wijzer. Velen zullen zich mogelijk onbewust wat verheven voelen en dan ben je kwetsbaar. Ik vind de beste leerkrachten de leerkrachten die kennis van zaken hebben maar niet doen alsof ze overal boven staan. Een Hans Zimmer zei ooit over z'n werk "I had the feeling I couldn't do it, I was about to say 'please get yourself a real composer' " en dat was zo'n 10 jaar geleden. Je moet jezelf zien te verslaan, en voortdurend op een beter niveau zien te brengen, dan ben je een goede. [ Bericht 8% gewijzigd door Beathoven op 27-01-2019 11:15:32 ] | |
Cherni | zondag 27 januari 2019 @ 11:12 |
Precies. Ik heb dan wel een overstap gemaakt van piping(engineer) naar machinist. Dat was een behoorlijke klap mbt salaris. Maar het vak machinist was een jongensdroom een passie en het is zeer zeker wat mij betreft een stap voorwaarts geweest. Dat mijn familie, ex collega's, vriendenkring mij adviseerde om een bezoekje langs een psycholoog te maken moet ik nu wel om lachen. Mijn partner stond daar gelukkig wel volledig achter. En zo zal het ook met het vak onderwijzer zijn of brandweerman/vrouw. om maar wat voorbeelden te geven. | |
Cherni | zondag 27 januari 2019 @ 11:55 |
1/2=0,5 10 delen door 2 is 5 Vanwege 10 krijg je 1 plaats achter de komma en de teller is 1. 0,5×1=0,5. 0,5×100=50%. Dat moet toch wel lukken in het basisonderwijs. Zo ook de bewerkingen optellen,aftrekken,vermenigvuldigen,delen, gelijkwaardige noemer en vereenvoudigen en staartdelingen moet toch wel lukken in het basisonderwijs. Tja en dat je in het basisonderwijs geleerd krijgt dat een pond 500 gram is kom je later wel achter dat dat niet klopt. | |
nixxx | zondag 27 januari 2019 @ 12:01 |
Een pond is wel 500 gram, maar een pound is geen pond. | |
Cherni | zondag 27 januari 2019 @ 12:17 |
Het is een oude eenheid van massa en is geen 500gram. Tja in een winkel snijden ze je mogelijk 500 gram af als die term überhaupt nog gebruikt word bij een kruidenier of AH. | |
Beathoven | zondag 27 januari 2019 @ 15:51 |
een pond kaas is op de markt toch nog wel gangbaar? | |
Cherni | zondag 27 januari 2019 @ 16:00 |
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Ik bestel altijd in grammen, kilo's of bij boterhamvlees in ons. | |
Harvest89 | zondag 27 januari 2019 @ 16:30 |
Het is inderdaad geen aantrekkelijk vak meer nee. Veel te hoge werkdruk, je kunt niet elk kind de volledige aandacht bieden want klassen zijn veel te groot, en het betaalt vrij matig. | |
Harvest89 | zondag 27 januari 2019 @ 16:32 |
10 jaar geleden ja? Toen had hij toch al muziek voor films zoals Gladiator, Pirates, en Da Vinci Code gemaakt. | |
Morrigan | zondag 27 januari 2019 @ 17:17 |
Machinist lijkt me echt een prachtig beroep, maar vanwege mijn psychise klachten heb ik daar niet voor gekozen. Mooi gesproken, maar hoe zorgen we voor goede docenten. Als het waar is dat pabo studenten niet goed kunnen rekenen, dan moet je daar toch wel iets tegen kunnen doen. | |
Beathoven | zondag 27 januari 2019 @ 17:31 |
Dat is een moeilijke want er is blijkbaar geen goed fundament en je kunt niet zomaar even een heel fundament in een handomdraai herstellen in deze wereld. De krantenkoppen zouden voldoende moeten zijn en mensen die educatie naar het hart gaat moeten zich melden zonder al te hoge eisen te stellen die ze er uiteindelijk van weerhoudt om de stap maar niet te nemen. verder heb ik geen idee. |