abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:05:38 #176
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184632038
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hier ga je echt de fout in, want 1 plus 1 is toch echt 5. Ik reken het net na op mijn vingers.
En als het op je rekenmachine intikt?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_184632054
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

tempo per kind bepalen en daarop de lesstof aanpassen is niet haalbaar in het huidige stelsel, want dat vereist kleinere klassen tot wel 8 of 10 kinderen per leraar.
Tja, en dan te bedenken dat er elders ter wereld klassen van 42-46 bestaan waar kinderen de onderwijzer soms niet eens horen door de galm. Daar klagen de onderwijzers ook naar de regering toe, maar is globaal op de projector presenteren het enige bereikbare in zo'n korte tijd.

Ik geloof dat we er vroeger rond de 22 - 24 in de klas hadden, ik vond dat persoonlijk wel ideaal. Het viel gevoelsmatig wat tussen een kleine en een grote klas. Van beide net niet en van beide net wel
pi_184632063
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

En als het op je rekenmachine intikt?
Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:08:47 #179
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184632081
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
Ik heb wel eens een proefwerk met alle antwoorden in breuken ingeleverd omdat ik geen rekenmachine bij me had. In principe is het nauwkeuriger :D
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_184632085
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Tja, en dan te bedenken dat er elders ter wereld klassen van 42-46 bestaan waar kinderen de onderwijzer soms niet eens horen door de galm. Daar klagen de onderwijzers ook naar de regering toe, maar is globaal op de projector presenteren het enige bereikbare in zo'n korte tijd.

Ik geloof dat we er vroeger rond de 22 - 24 in de klas hadden, ik vond dat persoonlijk wel ideaal. Het viel gevoelsmatig wat tussen een kleine en een grote klas. Van beide net niet en van beide net wel
klopt, maar wat jij wilt is dus per kind individueel vaststellen wat ze nodig hebben om het op hun tempo aan te bieden wat zij aankunnen.
Dat vereist nogal wat mankracht en geld.
Vroeger werd je naar de lomschool (of hoe je het ook schrijft) als je niet kon lezen/schrijven. Tegenwoordig ben je dyslectisch en mag je op een normale school blijven. Bij mijn kinderen zat iemand in de klas met het syndroom van down, en dat op een normale basisschool.
pi_184632093
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:08 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een proefwerk met alle antwoorden in breuken ingeleverd omdat ik geen rekenmachine bij me had. In principe is het nauwkeuriger :D
Breuken zijn exacte waarden, decimale getallen niet.
Daarom is 1/2 niet gelijk aan 0.5
0.5 kan liggen tussen de 0.45 en 0.54.
0.50 is ook niet gelijk aan 0.5, want 0.50 kan liggen tussen de 0.504 en 0.495
pi_184632110
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die gebruik ik nooit omdat ik kan rekenen. Dat heb ik gelukkig nog geleerd.
Ik heb wel rekenen geleerd maar als je 32 jaar uit het onderwijs bent dan gaat dat hoofdrekenen wel achteruit. Dat is niet erg zolang je het net als bijvoorbeeld Acad gebruikt. Als hulpmiddel dus.
pi_184632133
Ik meende trouwens wat ik hierboven schreef. Ik vind dat iedereen die de potentie hier voelt om leerkracht te worden het moet doen. Al is het maar deeltijd. Neem contact op met je gemeente, geef aan dat je je evt. wil omscholen en ze hebben evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
pi_184632157
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:12 schreef Beathoven het volgende:
Ik meende trouwens wat ik hierboven schreef. Ik vind dat iedereen die de potentie hier voelt om leerkracht te worden het moet doen. Al is het maar deeltijd. Neem contact op met je gemeente, geef aan dat je je evt. wil omscholen en ze hebben evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
dan ga ik dusdanig achteruit in salaris dat ik failliet ga.
pi_184632160
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt, maar wat jij wilt is dus per kind individueel vaststellen wat ze nodig hebben om het op hun tempo aan te bieden wat zij aankunnen.
Dat vereist nogal wat mankracht en geld.
Vroeger werd je naar de lomschool (of hoe je het ook schrijft) als je niet kon lezen/schrijven. Tegenwoordig ben je dyslectisch en mag je op een normale school blijven. Bij mijn kinderen zat iemand in de klas met het syndroom van down, en dat op een normale basisschool.
Je loopt in bijzaken van complexe materie maar uiteindelijk moet je het in de marges als leerkracht vleugels zien te geven. Misschien dan maar wat minder persoonlijk als het systeem het niet toelaat, maar wel iets van een hybride proberen in te bouwen.
pi_184632172
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je loopt in bijzaken van complexe materie maar uiteindelijk moet je het in de marges als leerkracht vleugels zien te geven. Misschien dan maar wat minder persoonlijk als het systeem het niet toelaat, maar wel iets van een hybride proberen in te bouwen.
dat is dus gebeurd met als consequentie dat leraren het eindelijk eens niet meer pikken en dat ze staken.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-01-2019 14:22:49 ]
pi_184632243
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat is dus gebeurt met als consequentie dat leraren het eindelijk eens niet meer pikken en dat ze staken.
Maar dat is ook omdat er momenteel teveel druk op staat door onderbezetting, eerst moet die bezetting op peil of moet er een lichtelijke oververtegenwoordiging komen. Daarna moet imho gepraat worden over het systeem. Zolang het bestaande probleem overheersend is kun je het ook met leuke vormgeving niet oplossen.
pi_184632254
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar dat is ook omdat er momenteel teveel druk op staat door onderbezetting, eerst moet die bezetting op peil of moet er een lichtelijke oververtegenwoordiging komen. Daarna moet imho gepraat worden over het systeem.
die onderbezetting is ontstaan doordat leraren kinderen tegenwoordig de lesstof moeten geven op hun tempo en dat kinderen met down syndroom op een normale basisschool zitten.
pi_184632280
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

die onderbezetting is ontstaan doordat leraren kinderen tegenwoordig de lesstof moeten geven op hun tempo en dat kinderen met down syndroom op een normale basisschool zitten.
niet omdat er gewoon te weinig instroom is van leerkrachten in het algemeen?
pi_184632291
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]

niet omdat er gewoon te weinig instroom is van leerkrachten in het algemeen?
en waarom is dat zo? Daar zijn meningen over verdeeld, maar sinds dat bijzondere kinderen gewoon in een normale basischool klas zitten, is het wel toegenomen.
Of er een verband is weet ik niet. Omdat leraren ambtenaren zijn, is bij een economische scheet gelijk de nullijn aangehouden voor jaren, wat het ook niet goed gedaan heeft.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 14:31:41 #191
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_184632364
quote:
10s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:37 schreef Nobu het volgende:
Breuken zijn 'niet toepasbaar op de wereld om ons heen' en 'abstract'?
:’)
pi_184632373
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

en waarom is dat zo?
Omdat de hele samenleving voortdurend beweegt en in deze beweging kennelijk een bepaald beroep niet meer zo in de belangstelling staat; die je niet kunt missen.

quote:
Daar zijn meningen over verdeeld, maar sinds dat bijzondere kinderen gewoon in een normale basischool klas zitten, is het wel toegenomen.
Of er een verband is weet ik niet. Omdat leraren ambtenaren zijn, is bij een economische scheet gelijk de nullijn aangehouden voor jaren, wat het ook niet goed gedaan heeft.
Als je leerkrachten één op één vraagt dan ligt hun hart bij lesgeven, ook bij het lesgeven van bijzondere gevallen. Dat deze gevallen in de klassen van gewone scholen zijn gekomen is misschien een gevolg van een halt in de aanvoer van leerkrachten op dit terrein waardoor je alles opnieuw moet formeren. Als vervolgens blijkt dat ze niet meekomen en de leerkracht z'n best heeft gedaan, is het een organisatorisch probleem en moet het weer anders.

Van voor christus tot nu is onderwijs altijd veranderd en om de zoveel tijd zijn er hervormingen die ergens iets oplossen en ergens weer nieuwe problemen laten ontstaan. Perfect zal het dus nooit worden, maar het is van uiterst belang dat je de juiste balans er samen in probeert te gooien. Je bent net als met gewoon werk altijd bezig met lekken dichten. Daarom zijn de leerkrachten die momenteel voor de klas staan en strijden voor verbetering degenen die het eerste woord hebben imho. De werkvloer moet de lijnen mede uitzetten. Je blijft dat schip op zee dat door de golven heen moet zien te komen, dat is het gevolg van werken met mensen in het onderwijs en in de zorg. Het hoogst haalbare is praktisch en heel misschien een middenlange periode van matige tevredenheid.

[ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 14:45:48 ]
  zaterdag 26 januari 2019 @ 16:48:29 #193
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184634726
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Breuken zijn exacte waarden, decimale getallen niet.
Daarom is 1/2 niet gelijk aan 0.5
0.5 kan liggen tussen de 0.45 en 0.54.
0.50 is ook niet gelijk aan 0.5, want 0.50 kan liggen tussen de 0.504 en 0.495
Bedankt, maar afronden kon ik idd al ;)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_184634745
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:48 schreef daNpy het volgende:

[..]

Bedankt, maar afronden kon ik idd al ;)
het heeft niks met afronden te maken, maar meer dat je stilstaat dat 0.5 betekent dat het ook 0.45 of 0.54 kan zijn.
Het zal je verbazen hoe weinig mensen hier bij stil staan. Ik kom het dagelijks tegen, ook bij ingenieurs, leidinggevende, directeuren, kwaliteitsingenieurs, kwaliteitsmanagers, etc.
Dan schrijf je op dat iets wordt afgekeurd bij hoger dan 4. De meetwaarde is 4.4 en dan wordt het afgekeurd, geheel onterecht.

[edit[ verhaal wat verduidelijkt.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-01-2019 17:25:13 ]
pi_184634855
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het heeft niks met afronden te maken, maar meer dat je stilstaat dat 0.5 betekent dat het ook 0.45 of 0.54 kan zijn.
Het zal je verbazen hoe weinig mensen hier bij stil staan. Ik kom het dagelijks tegen, ook bij ingenieurs, leidinggevende, directeuren, kwaliteitsingenieurs, kwaliteitsmanagers, etc.
Dan schrijf je op dat iets wordt afgekeurd bij 4. De meetwaarde is 4.4 en dan wordt het afgekeurd, geheel onterecht.
Dat zijn dan leuke feiten om klassen mee te laten spelen in bepaalde cases.
pi_184634867
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat zijn dan leuke feiten om klassen mee te laten spelen in bepaalde cases.
Voordat ik mij ermee ging bemoeien heeft het bedrijf waar ik werk zo een keer een product van 20 miljoen euro weggegooid.....
pi_184634985
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Voordat ik mij ermee ging bemoeien heeft het bedrijf waar ik werk zo een keer een product van 20 miljoen euro weggegooid.....
:D meen je...

Maakt het ook machtige materie om theorie en praktijk mee te verbinden. Veel leerkrachten hadden daar in mijn tijd moeite mee. Als ze jou vragen waarom het belangrijk is, is daar je antwoord. Als je kunt voorkomen dat er miljoenen in de kliko gaan ben je bij wijze van miljoenen waard. :)
pi_184635005
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 17:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]

:D meen je...

Maakt het ook machtige materie om theorie en praktijk mee te verbinden. Veel leerkrachten hadden daar in mijn tijd moeite mee. Als ze jou vragen waarom het belangrijk is, is daar je antwoord. Als je kunt voorkomen dat er miljoenen in de kliko gaan ben je bij wijze van miljoenen waard. :)
Ik zit alleen in loondienst, dus ik kreeg er niks voor. Een taart zou al een luxe zijn. Het jaar daarop kreeg ik wel een loonsverhoging van een paar procent.... _O-
pi_184635029
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 17:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zit alleen in loondienst, dus ik kreeg er niks voor. Een taart zou al een luxe zijn. Het jaar daarop kreeg ik wel een loonsverhoging van een paar procent.... _O-
serieus nooit aan leerkracht worden gedacht?

niet dat het veel meer verdient, maar het idee dat je generaties een steuntje in de rug geeft is meer waard.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 17:04:57 #200
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184635061
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 14:12 schreef Beathoven het volgende:
evt. wel wegen om dat samen met je vorm te geven.
Deel van die weg is alleen wel dat je even ettelijke duizenden euro's mag aftikken voor je opleiding en een paarhonderd euro (of meer) per maand aan salaris mag inleveren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')