En een lager niveau in de havo/vwo-eindtermen in een wereld waar kwantitatieve vaardigheden steeds belangrijker worden is ook redelijk desastreus.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hele volksstammen kunnen prima functioneren zonder de sinusregel. Er zijn nog wel wat laagdrempeliger redenen te verzinnen om breuken in het (basis-)onderwijs te behouden.
[..]
Je toevoeging is inderdaad wel echt waar. Mijn wiskundeleraar noemde wiskunde altijd een flatgebouw. Als er een verdieping onstabiel is, dan wordt alles erboven zwak. Laat staan de fundering.
Dan moet je al wel vroeg beginnenquote:Op woensdag 23 januari 2019 20:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En een lager niveau in de havo/vwo-eindtermen in een wereld waar kwantitatieve vaardigheden steeds belangrijker worden is ook redelijk desastreus.
Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die tafels zijn niet in het brein geautomatiseerd, als ze het drie keer op hun vingers hebben nageteld komen ze er meestal wel uit maar echt lekker vloeiend gaat het niet. Het gaat ook niet over alle leerlingen maar zelfs op vwo niveau komt het voor.
Exact. Dus fatsoenlijk leren rekenen op de basisschool, en dat is inclusief breuken.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:53 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dan moet je al wel vroeg beginnen
Ik wel.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.
En degene die wel Havo niveau heeft maar niet goed is in rekenen ?quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Exact. Dus fatsoenlijk leren rekenen op de basisschool, en dat is inclusief breuken.
Dat de zwaksten dat nog niet redden op die leeftijd/in die tijd is niet zo erg, dat breien we in het vmbo wel recht. Maar de leerlingen die naar h/v gaan hebben die basis echt nodig.
Jawel hoor. Dit kun je als ouder makkelijk counteren door zodra je kind met tafels begint een week of twee een half uurtje per dag ouderwets te stampen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.
Ik heb dan sowieso te maken met leerlingen met een deficiëntie, dat scheelt natuurlijk ook. Desalniettemin schrik ik soms wel.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.
Hoe je dingen verdeeld, hoe je verdeelde dingen optelt... Uit welke delen iets bestaat. Welk deel kleiner of groter is.. Gewoon een heel groot basisgevoel over grootheden.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:40 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Maar wat leer je van breuken ?
Ik kan echt niet veel dingen bedenken.
Oké.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik heb dan sowieso te maken met leerlingen met een deficiëntie, dat scheelt natuurlijk ook. Desalniettemin schrik ik soms wel.
https://curriculum.nu/actueel/13791/quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?
* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
Het voorstel: https://curriculum.nu/wp-(...)enen-en-Wiskunde.pdfquote:In het kader van de curriculumherziening houdt het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde het hele rekenen- en wiskundecurriculum tegen het licht en maakt daarin keuzes met hulp van vakexperts, wetenschappers, leraren en scholen. Het is een transparant proces, input is welkom, op basis waarvan het voorstel kan worden bijgesteld. Vanochtend worden tijdens een consultatiebijeenkomst in Bunnik de voorstellen voor de onderwerpen breuken en algebraïsche vaardigheden besproken met verschillende belanghebbenden en belangstellenden uit het veld.
In het voorstel van het ontwikkelteam blijven basisscholen breuken aanbieden. Het ontwikkelteam stelt echter voor om op de basisschool breuken meer gericht op begripsvorming en rekentaal aan te bieden, en het formeel rekenen (het rekenen met moeilijke breuken zonder context) door te schuiven naar het voortgezet onderwijs. Daardoor komt er onder andere meer ruimte voor statistiek op alle niveaus en redeneren over kansen in het basisonderwijs en het rekenen met kansen (met breuken) in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Zie hier het hele voorstel van het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde.
Wilt u ook meedenken met het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde? Dat kan! U heeft nog tot en met zondag 27 januari de tijd om uw input aan het ontwikkelteam mee te geven. Leest u dan wel eerst het nieuwe voorstel van het ontwikkelteam, zodat u een inhoudelijke reactie kunt geven.
Okee, dit is een vakinhoudelijke en geen didactische keuze, hier valt iets voor te zeggen aangezien statistiek inderdaad een belangrijker rol gaat innemen voor de goegemeente dan calculus dat zal doen.quote:Het ontwikkelteam stelt echter voor om op de basisschool breuken meer gericht op begripsvorming en rekentaal aan te bieden, en het formeel rekenen (het rekenen met moeilijke breuken zonder context) door te schuiven naar het voortgezet onderwijs. Daardoor komt er onder andere meer ruimte voor statistiek op alle niveaus en redeneren over kansen in het basisonderwijs en het rekenen met kansen (met breuken) in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Alles wat je onder de twaalf leert gaat makkelijker dan er na.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:50 schreef Geytenbeekje het volgende:
Maar zouden de kinderen op de basisschool al breuken moeten leren ?
Wel eenvoudig eerst 1/2-1/4 bijv.
Maar sommen als 1 1/6 keer 1 1/3 toch niet ?
Wat missen die leerlingen voor basis als ze bij jou zitten ?quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:04 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Alles wat je onder de twaalf leert gaat makkelijker dan er na.
Breuken optellen, breuk wegwerken, breuken vermenigvuldigen is erg belangrijk als je de economische of technische kant op gaat.
. Ook la je kapper of chemicus wil worden is dit belangrijk.
Laat dit alsjeblieft basisschool stof blijven, ik heb er in mijn lessen natuurkunde echt geen tijd voor.. Het is nu al janken met het niveau van derdejaars leerlingen als het om breuken gaat...
De eerste toets doorgaans niet. Na het eerste SO zijn ze nog niet zo onder de indruk.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:14 schreef Geytenbeekje het volgende:
Tja.
Ze halen wel goede cijfers bij je ?
Het stadium van twijfel ben ik wel een tijdje voorbij, eigenlijk.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:20 schreef Mickytjuh het volgende:
ik betwijfel of de docenten zelf wel echt weten wat breuken zijn,
Komt dit echt door de rekenmachine?quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het stadium van twijfel ben ik wel een tijdje voorbij, eigenlijk.
ja ik wil niemand voor de kop stoten en heb geen direct zicht op wat zich in de lessen afspeelt.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het stadium van twijfel ben ik wel een tijdje voorbij, eigenlijk.
Groot gedeelte wel denk ik en de weinig aandacht aan rekenen en wiskunde,quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Komt dit echt door de rekenmachine?
Nee, door het verlagen van het niveau van de pabo tot een veredelde knutselacademie. De rekenmachine versterkt het effect hooguit.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Komt dit echt door de rekenmachine?
Dan komen er helemaal weinig nieuwe leraren als het niveau nog een stuk hoger wordtquote:Op woensdag 23 januari 2019 21:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, door het verlagen van het niveau van de pabo tot een veredelde knutselacademie. De rekenmachine versterkt het effect hooguit.
Misschien kunnen we een lesbevoegdheid bij een pakje Blueband gaan afgeven.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:31 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dan komen er helemaal weinig nieuwe leraren als het niveau nog een stuk hoger wordt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |