abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:51:38 #101
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_184580891
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hele volksstammen kunnen prima functioneren zonder de sinusregel. Er zijn nog wel wat laagdrempeliger redenen te verzinnen om breuken in het (basis-)onderwijs te behouden.

[..]

Je toevoeging is inderdaad wel echt waar. Mijn wiskundeleraar noemde wiskunde altijd een flatgebouw. Als er een verdieping onstabiel is, dan wordt alles erboven zwak. Laat staan de fundering.
En een lager niveau in de havo/vwo-eindtermen in een wereld waar kwantitatieve vaardigheden steeds belangrijker worden is ook redelijk desastreus.
We have always been at war with Eastasia.
pi_184580937
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]

En een lager niveau in de havo/vwo-eindtermen in een wereld waar kwantitatieve vaardigheden steeds belangrijker worden is ook redelijk desastreus.
Dan moet je al wel vroeg beginnen
pi_184580959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:20 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Die tafels zijn niet in het brein geautomatiseerd, als ze het drie keer op hun vingers hebben nageteld komen ze er meestal wel uit maar echt lekker vloeiend gaat het niet. Het gaat ook niet over alle leerlingen maar zelfs op vwo niveau komt het voor.
Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:54:41 #104
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184580979
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:53 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dan moet je al wel vroeg beginnen
Exact. Dus fatsoenlijk leren rekenen op de basisschool, en dat is inclusief breuken.

Dat de zwaksten dat nog niet redden op die leeftijd/in die tijd is niet zo erg, dat breien we in het vmbo wel recht. Maar de leerlingen die naar h/v gaan hebben die basis echt nodig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:54:54 #105
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184580989
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Cherni het volgende:

[..]

Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.
Ik wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184581008
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Exact. Dus fatsoenlijk leren rekenen op de basisschool, en dat is inclusief breuken.

Dat de zwaksten dat nog niet redden op die leeftijd/in die tijd is niet zo erg, dat breien we in het vmbo wel recht. Maar de leerlingen die naar h/v gaan hebben die basis echt nodig.
En degene die wel Havo niveau heeft maar niet goed is in rekenen ?
Extra bijscholing op de basisschool ?
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:56:33 #107
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184581033
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Cherni het volgende:

[..]

Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.
Jawel hoor. Dit kun je als ouder makkelijk counteren door zodra je kind met tafels begint een week of twee een half uurtje per dag ouderwets te stampen.
And so is the past
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:56:45 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_184581039
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef Cherni het volgende:

[..]

Op VWO niveau? Dat geloof ik niet.
Ik heb dan sowieso te maken met leerlingen met een deficiëntie, dat scheelt natuurlijk ook. Desalniettemin schrik ik soms wel.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 20:57:06 #109
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184581045
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:40 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar wat leer je van breuken ?
Ik kan echt niet veel dingen bedenken.
Hoe je dingen verdeeld, hoe je verdeelde dingen optelt... Uit welke delen iets bestaat. Welk deel kleiner of groter is.. Gewoon een heel groot basisgevoel over grootheden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184581085
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik heb dan sowieso te maken met leerlingen met een deficiëntie, dat scheelt natuurlijk ook. Desalniettemin schrik ik soms wel.
Oké.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 23 januari 2019 @ 20:59:32 #111
147316 crew  DJMO
#trut
pi_184581103
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]

Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant :D Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?

* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
https://curriculum.nu/actueel/13791/

quote:
In het kader van de curriculumherziening houdt het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde het hele rekenen- en wiskundecurriculum tegen het licht en maakt daarin keuzes met hulp van vakexperts, wetenschappers, leraren en scholen. Het is een transparant proces, input is welkom, op basis waarvan het voorstel kan worden bijgesteld. Vanochtend worden tijdens een consultatiebijeenkomst in Bunnik de voorstellen voor de onderwerpen breuken en algebraïsche vaardigheden besproken met verschillende belanghebbenden en belangstellenden uit het veld.

In het voorstel van het ontwikkelteam blijven basisscholen breuken aanbieden. Het ontwikkelteam stelt echter voor om op de basisschool breuken meer gericht op begripsvorming en rekentaal aan te bieden, en het formeel rekenen (het rekenen met moeilijke breuken zonder context) door te schuiven naar het voortgezet onderwijs. Daardoor komt er onder andere meer ruimte voor statistiek op alle niveaus en redeneren over kansen in het basisonderwijs en het rekenen met kansen (met breuken) in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Zie hier het hele voorstel van het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde.

Wilt u ook meedenken met het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde? Dat kan! U heeft nog tot en met zondag 27 januari de tijd om uw input aan het ontwikkelteam mee te geven. Leest u dan wel eerst het nieuwe voorstel van het ontwikkelteam, zodat u een inhoudelijke reactie kunt geven.
Het voorstel: https://curriculum.nu/wp-(...)enen-en-Wiskunde.pdf
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:03:57 #112
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_184581221
quote:
Het ontwikkelteam stelt echter voor om op de basisschool breuken meer gericht op begripsvorming en rekentaal aan te bieden, en het formeel rekenen (het rekenen met moeilijke breuken zonder context) door te schuiven naar het voortgezet onderwijs. Daardoor komt er onder andere meer ruimte voor statistiek op alle niveaus en redeneren over kansen in het basisonderwijs en het rekenen met kansen (met breuken) in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Okee, dit is een vakinhoudelijke en geen didactische keuze, hier valt iets voor te zeggen aangezien statistiek inderdaad een belangrijker rol gaat innemen voor de goegemeente dan calculus dat zal doen.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:04:27 #113
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184581229
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 20:50 schreef Geytenbeekje het volgende:
Maar zouden de kinderen op de basisschool al breuken moeten leren ?
Wel eenvoudig eerst 1/2-1/4 bijv.
Maar sommen als 1 1/6 keer 1 1/3 toch niet ?
Alles wat je onder de twaalf leert gaat makkelijker dan er na.

Breuken optellen, breuk wegwerken, breuken vermenigvuldigen is erg belangrijk als je de economische of technische kant op gaat.
. Ook la je kapper of chemicus wil worden is dit belangrijk.

Laat dit alsjeblieft basisschool stof blijven, ik heb er in mijn lessen natuurkunde echt geen tijd voor.. Het is nu al janken met het niveau van derdejaars leerlingen als het om breuken gaat...
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184581252
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:04 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Alles wat je onder de twaalf leert gaat makkelijker dan er na.

Breuken optellen, breuk wegwerken, breuken vermenigvuldigen is erg belangrijk als je de economische of technische kant op gaat.
. Ook la je kapper of chemicus wil worden is dit belangrijk.

Laat dit alsjeblieft basisschool stof blijven, ik heb er in mijn lessen natuurkunde echt geen tijd voor.. Het is nu al janken met het niveau van derdejaars leerlingen als het om breuken gaat...
Wat missen die leerlingen voor basis als ze bij jou zitten ?
pi_184581383
Jan van de Craats; daar had ik wiskundeboeken van. :D

Ik dacht al dat ik die naam herkende.
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:12:48 #116
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184581395
Überhaupt het besef wat een breuk eigenlijk is,

Het feit dat je alles maal de noemer doet om de breuk weg te werken,

Eigenlijk gewoon alles wat meer is dan 1/4e is 0,25

En zelfs dat snappen de meesten nog niet.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184581444
Tja.
Ze halen wel goede cijfers bij je ?
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:20:06 #118
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184581602
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:14 schreef Geytenbeekje het volgende:
Tja.
Ze halen wel goede cijfers bij je ?
De eerste toets doorgaans niet. Na het eerste SO zijn ze nog niet zo onder de indruk.
Op het proefwerk doet 1/3e het al aardig,

Na het eerste proefwerk gaan ze pas echt opletten en meedoen als ik het klassikaal behandel, extra oefenopgaven uitdeel en het op drie verschillende manieren uitleg.

Dat doe ik daarvoor dus ook al maar dan boeit het ze nog niks, ze snappen er niets van en zijn ook niet gemotiveerd om het te gaan begrijpen.

Ik ben daardoor te weinig met het vak bezig en te veel met rekenvaardigheid.

En ja dit is wel onderdeel van het vak, maar de tijd voor het leren begrijpen van de vakinhoud gaat zo verloren. Als op de basisschool de docenten geen trucjes aan zouden leren maar echt bezig zouden zijn met het inzicht (ik betwijfel of de docenten zelf wel echt weten wat breuken zijn, oftewel, de PABO doet er naar mijn idee te weinig aan) in wat een breuk is en hoe je er mee rekent zou ik veel meer met mijn eigen vakinhoud bezig kunnen zijn.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:21:08 #119
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184581621
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:20 schreef Mickytjuh het volgende:
ik betwijfel of de docenten zelf wel echt weten wat breuken zijn,
Het stadium van twijfel ben ik wel een tijdje voorbij, eigenlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184581757
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het stadium van twijfel ben ik wel een tijdje voorbij, eigenlijk.
Komt dit echt door de rekenmachine?
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:26:33 #121
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184581760
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het stadium van twijfel ben ik wel een tijdje voorbij, eigenlijk.
ja ik wil niemand voor de kop stoten en heb geen direct zicht op wat zich in de lessen afspeelt.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184581814
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

Komt dit echt door de rekenmachine?
Groot gedeelte wel denk ik en de weinig aandacht aan rekenen en wiskunde,
Ook geven ze naar mijn mening weinig aandacht aan Maatschappijleer.
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:29:14 #123
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184581823
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

Komt dit echt door de rekenmachine?
Nee, door het verlagen van het niveau van de pabo tot een veredelde knutselacademie. De rekenmachine versterkt het effect hooguit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184581874
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, door het verlagen van het niveau van de pabo tot een veredelde knutselacademie. De rekenmachine versterkt het effect hooguit.
Dan komen er helemaal weinig nieuwe leraren als het niveau nog een stuk hoger wordt
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:33:33 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184581913
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:31 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dan komen er helemaal weinig nieuwe leraren als het niveau nog een stuk hoger wordt
Misschien kunnen we een lesbevoegdheid bij een pakje Blueband gaan afgeven.

Of kunstenaars, bibliothecaresses en werkloze muzikanten voor de klas gaan zetten, zoals Slob al heeft voorgesteld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')