abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:01:20 #51
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184569993
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
De Leidraad geeft als voorbeeld: ‘Een kapitaal is ƒ 8400,- groot. Het staat uit à 3 ¼ % jaars. Hoeveel rente in ½ jaar?’
De doelen en verwachtingen zijn sindsdien behoorlijk gedaald en de volgende stap omlaag dient zich al aan. De kans bestaat dat onze leerlingen in de toekomst de volgende opdracht krijgen op de Eindtoets: ‘Je ziet hier een plaatje van een pizza. Kleur de helft.’
:')

quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik vind het helemaal geen slecht idee om open te staan voor dit soort veranderingen. Het idee van niveau-onderscheid op de basisschool staat mij tegen, maar sneller aan de slag met een rekenmachine vind ik zo slecht nog niet.
Juist met een rekenmachine kan je sneller uittesten wat je fout hebt gedaan en met welke aanpassingen het wel klopt. Daarmee leer je het ook beter begrijpen.
Kids zouden basale berekeningen en schattingen juist vooral zonder rekenmachine moeten kunnen maken, hoeveel van de AH cassières kan uit d'r hoofd de 35% korting op een artikel inschatten? Hoeveel kids weten wat 9% BTW betekend op de ex prijs? zelfs contant terugtellen moet door de kassa uitgesplitst worden omdat ze dat niet kunnen, en dan vinden ze breuken lastig? En willen dat vervangen door fucking pizza's inkleuren? Dit land anno nu; :')
I looked across the square and watched a tourist burning in blue fire;
Just look at them out there all those little figures dissolving in light.
Rather like fairy land isn't it? Except for the smell of gasoline and burning flesh.
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 12:03:45 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184570031
Trouwens ikzelf vond het juist erg vervelend op de MAVO als ze wiskunde in verhaaltjes gingen hangen, dan ging het ineens over tegels en boeren met koeien en weilanden, dan snapte ik er geen hol meer van... Blijkbaar zijn kinderen die zo denken maar prima wiskunde kunnen begrijpen niet gewenst ofzo. Terwijl ik er nu nog steeds baat bij heb dat ik wiskunde begrijp, en nogsteeds sommige oude opdrachten zo vreemd vind opgesteld dat ik wel snap waarom ik die kant van de wiskunde niet leuk vond....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184570035
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zevenachtste is toch ook gewoon een woord..dus dat mag gewoon. Ik vind het een raar voorstel...
Ja wat ik zo snel er van begrijp gaan ze er ook gewoon mee rekenen. Het gaat meer om de abstractie ervan. Dus meer: iets doen met een zoveelste deel van pizza;s etc. en minder daadwerkelijke algebra

https://curriculum.nu/wp-(...)enen-en-Wiskunde.pdf
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:04:59 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184570053
registreer om deze reclame te verbergen
Verbazingwekkende plannen.
Ik vind het rekenonderwijs in NL sowieso bedroevend, op de een of andere manier beperkt rekenen zich tot de school en weten mensen er in hun leven niets mee te doen. Procenten zijn als te hoog gegrepen voor de meesten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 januari 2019 @ 12:05:12 #55
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184570061
Dat hele Curriculum.nu deugt niet. Voorheen Onderwijs2032. Door Sander Dekker in het leven geroepen.
Uit de mensen die ik acht verstand van onderwijs te hebben is dat hele Curriculum.nu een verschrikking. Inclusief dit gedrocht qua rekenen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_184570064
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens ikzelf vond het juist erg vervelend op de MAVO als ze wiskunde in verhaaltjes gingen hangen, dan ging het ineens over tegels en boeren met koeien en weilanden, dan snapte ik er geen hol meer van... Blijkbaar zijn kinderen die zo denken maar prima wiskunde kunnen begrijpen niet gewenst ofzo. Terwijl ik er nu nog steeds baat bij heb dat ik wiskunde begrijp, en nogsteeds sommige oude opdrachten zo vreemd vind opgesteld dat ik wel snap waarom ik die kant van de wiskunde niet leuk vond....
Dit had ik zelf ook altijd, ik was ook altijd erg goed in algebra en zag het als leuke puzzeltje op die leeftijd. En toen kwamen die afschuwelijke 'verhaaltjessommen' :r
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:05:42 #57
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_184570070
registreer om deze reclame te verbergen
Bezie het van de zonnige zijde: tegen de tijd dat de C&M'etjes eindexamen doen kunnen ze net aan een taart fatsoenlijk aansnijden, dat is in ieder geval mooi meegenomen.
pi_184570134
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:05 schreef -XOR- het volgende:
Bezie het van de zonnige zijde: tegen de tijd dat de C&M'etjes eindexamen doen kunnen ze net aan een taart fatsoenlijk aansnijden, dat is in ieder geval mooi meegenomen.
Nou ze kunnen je vertellen hoe je 'm moet snijden. Het praktische deel van het daadwerkelijke snijden is allang wegbezuinigd :+
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:12:22 #59
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_184570205
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:08 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Nou ze kunnen je vertellen hoe je 'm moet snijden. Het praktische deel van het daadwerkelijke snijden is allang wegbezuinigd :+
Aangezien de gasbranders uit het scheikundelokaal de laatste budgettaire krimp ook niet hebben overleefd kunnen ze de toplaag ook niet meer karamelliseren. ;(
pi_184570244
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Vaak komt de toepasbaarheid pas veel later maar dan is het toch fijn dat je het begrip al wel hebt. Ik heb vrij vroeg geleerd wat irrationele getallen zijn maar de toepassing ervan komt voor mij nu pas om de hoek kijken. Maar toen ik ze tegen kwam was het gelukkig geen nieuw begrip voor me.

Je kunt mensen niet voorbereiden op precies wat ze tegen gaan komen in het leven, maar een rugzak met wat kennis hebben waaruit je kunt putten is ook belangrijk. Natuurlijk naast logisch redeneren en probleemoplossend werken.
Daar ben ik het mee eens, dat de toepasbaarheid soms pas veel later komt, maar het voorstel is voor zover ik begrijp ook niet om helemaal niks te leren dat niet direct toegepast kan worden. Het ligt in mijn optiek een beetje aan de uitwerking, maar ik heb het idee dat veel mensen gelijk geneigd zijn om tegen elke verandering te zijn, want het moet altijd maar zoals het vroeger ging.

quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:01 schreef YuckFou het volgende:

[..]

:')

[..]

Kids zouden basale berekeningen en schattingen juist vooral zonder rekenmachine moeten kunnen maken, hoeveel van de AH cassières kan uit d'r hoofd de 35% korting op een artikel inschatten? Hoeveel kids weten wat 9% BTW betekend op de ex prijs? zelfs contant terugtellen moet door de kassa uitgesplitst worden omdat ze dat niet kunnen, en dan vinden ze breuken lastig? En willen dat vervangen door fucking pizza's inkleuren? Dit land anno nu; :')
Tsja of dat zou moeten? Vroeger heb ik mij ook al verbaasd over mensen die dat niet konden, maar of die mensen daar nou zoveel last van hadden? Ik doe zelf een vrij wiskundige opleiding en merk dat ik beter in hoofdrekenen ben dan de meesten, maar ik ben bij lange na niet de beste student.

Mijn eerste ingeving is ook dat mensen dat soort dingen gewoon moeten kunnen. Maar als dat eigenlijk nog maar weinig nut heeft, dan moet je open kunnen staan voor verandering en niet blijven vasthouden aan dat dat nou eenmaal zo hoort, omdat het ooit zo ging. Zo kan ik me ook voorstellen dat ergens in de toekomst schrijven vervangen wordt door typen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:18:15 #61
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184570300
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:14 schreef PiyeReloaded het volgende:

Tsja of dat zou moeten?
Ja dat zou moeten ja, over 15 jaar heb je een stel retards bij een hyptheekboer zitten die niet eens kunnen schatten wat 10,20 of 30% meer betekend...
Zie je het gebeuren, 23% meer? dat eh zo hebben we nooit pizza's gedeeld :')
I looked across the square and watched a tourist burning in blue fire;
Just look at them out there all those little figures dissolving in light.
Rather like fairy land isn't it? Except for the smell of gasoline and burning flesh.
pi_184570351
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens ikzelf vond het juist erg vervelend op de MAVO als ze wiskunde in verhaaltjes gingen hangen, dan ging het ineens over tegels en boeren met koeien en weilanden, dan snapte ik er geen hol meer van... Blijkbaar zijn kinderen die zo denken maar prima wiskunde kunnen begrijpen niet gewenst ofzo. Terwijl ik er nu nog steeds baat bij heb dat ik wiskunde begrijp, en nogsteeds sommige oude opdrachten zo vreemd vind opgesteld dat ik wel snap waarom ik die kant van de wiskunde niet leuk vond....
Ik kan bijkomende verhaaltjes wel degelijk heel interessant vinden, maar alleen als ze betrekking hebben op de werkelijkheid. Om een massa van een bestaand iets uit te rekenen, bijvoorbeeld. Die aangehaalde voorbeelden van "Jan en Piet moeten naar school, Jan woont 4,5 kilometer ver weg en fietst 12 km/u. Piet woont 3 kilometer van school en fietst 16 km/u, maar vertrekt een kwartier later omdat hij zijn band moet plakken. Wie komt er eerder aan?" zijn verzonnen, en motiveren dus niet. Althans, bij mij niet.
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 12:30:26 #63
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184570497
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ik kan bijkomende verhaaltjes wel degelijk heel interessant vinden, maar alleen als ze betrekking hebben op de werkelijkheid. Om een massa van een bestaand iets uit te rekenen, bijvoorbeeld. Die aangehaalde voorbeelden van "Jan en Piet moeten naar school, Jan woont 4,5 kilometer ver weg en fietst 12 km/u. Piet woont 3 kilometer van school en fietst 16 km/u, maar vertrekt een kwartier later omdat hij zijn band moet plakken. Wie komt er eerder aan?" zijn verzonnen, en motiveren dus niet. Althans, bij mij niet.
Dat zijn dan nog de eenvoudige... ik herinner me een vraag over een stoep die in een onmogelijk wazig patroon gelegd werd en dat je dan moest uitrekenen hoeveel van elk type tegel nodig waren. Ik was toen bijna geneigd om te zeggen je koopt gewoon x pallets bij de bouwmarkt en de ongeopende breng je weer terug... Sowieso had het patroon tot een erg complexe vergelijking moeten leiden, terwijl mijn 13 jarige zelf gewoon al vast zat in waarom de fuck je zo'n patroon bedenkt :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:31:55 #64
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_184570522
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit inderdaad erg jammer... Het hele idee dat je iets moet leren verdwijnt ook door allerlij vreemde druk, soms wordt er van en door studenten verwacht dat ze alles moeten kunnen en als ze iets niet kunnen dat dat dan slecht is. Terwijl een student juist dingen moet leren....
Het is het aanpakken van een gevolg (slechtere basiskennis) ipv de oorzaak (de problemen in het onderwijssysteem)
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 12:39:35 #65
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184570683
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:31 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Het is het aanpakken van een gevolg (slechtere basiskennis) ipv de oorzaak (de problemen in het onderwijssysteem)
Het is gewoon een algemeen probleem dat je niet meer serieus genomen wordt, als leerling niet als algemeen publiek niet. Je wordt overal en nergens aangesproken alsof je een klein kind bent dat bij de hand genomen moet worden...

Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst een lastig programma op tv heb gezien...

Alles moet direct aangeleverd worden en met minimale moeite te gebruiken zijn, en dat sijpelt door in onderwijs. Leraren krijgen ook tools die met minimale moeite te gebruiken zijn, daardoor doorgronden ze de materie zelf ook minder. Leerlingen krijgen diezelfde hulpmiddelen. Uiteindelijk leert men steeds minder hoe veel voeldoening het geeft als je zelf iets lastigs hebt geleerd...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:39:55 #66
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_184570690
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:18 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Ja dat zou moeten ja, over 15 jaar heb je een stel retards bij een hyptheekboer zitten die niet eens kunnen schatten wat 10,20 of 30% meer betekend...
Zie je het gebeuren, 23% meer? dat eh zo hebben we nooit pizza's gedeeld :')
Ik doe wel eens wat met wiskundeonderwijs en het valt me op dat huidige scholieren een enorm slecht gevoel voor cijfers hebben en dat elementaire arithmetiek niet meer in het in het brein gehardwired zitten.
pi_184570874
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik doe wel eens wat met wiskundeonderwijs en het valt me op dat huidige scholieren een enorm slecht gevoel voor cijfers hebben en dat elementaire arithmetiek niet meer in het in het brein gehardwired zitten.
Ik werk in web development en je zal de developers de kost moeten geven die niet eens een percentage uit kunnen rekenen, of niet weten hoe een afbeelding te verkleinen met behoud van verhoudingen. Dat zijn dingen die ik zelf op de basisschool heb gehad maar blijkbaar leert men dat tegenwoordig al niet meer. Als je geluk hebt weet men welke app men moet gebruiken of welke knoppen ingedrukt moeten worden om een probleem op te lossen maar het onderliggende begrip ontbreekt vaak en dat is wel een achteruitgang.
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 12:51:36 #68
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184570946
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik werk in web development en je zal de developers de kost moeten geven die niet eens een percentage uit kunnen rekenen, of niet weten hoe een afbeelding te verkleinen met behoud van verhoudingen. Dat zijn dingen die ik zelf op de basisschool heb gehad maar blijkbaar leert men dat tegenwoordig al niet meer. Als je geluk hebt weet men welke app men moet gebruiken of welke knoppen ingedrukt moeten worden om een probleem op te lossen maar het onderliggende begrip ontbreekt vaak en dat is wel een achteruitgang.
hehe, ik geef programmeer les en "is daar geen functie voor" is veel gehoord... terwijl wij ze proberen te leren hoe het relatief low level gebeurt....

Men verwacht dat voor alles een "knop" is inderdaad, maar is zelden geïnteresseerd in hoe die knop of de machine erachter werkt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:54:44 #69
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184571016
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:05 schreef Gehenna het volgende:

En toen kwamen die afschuwelijke 'verhaaltjessommen' :r
Begrijpend lezen en wiskunde ineen. Had er zelf niet veel moeite mee. :)

Overigens wel de manier om wiskunde in praktijk te brengen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:55:44 #70
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184571028
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:18 schreef YuckFou het volgende:

Zie je het gebeuren, 23% meer? dat eh zo hebben we nooit pizza's gedeeld ingekleurd. :')
;)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:55:54 #71
458878 -XOR-
uitsluitend
pi_184571033
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik werk in web development en je zal de developers de kost moeten geven die niet eens een percentage uit kunnen rekenen, of niet weten hoe een afbeelding te verkleinen met behoud van verhoudingen. Dat zijn dingen die ik zelf op de basisschool heb gehad maar blijkbaar leert men dat tegenwoordig al niet meer. Als je geluk hebt weet men welke app men moet gebruiken of welke knoppen ingedrukt moeten worden om een probleem op te lossen maar het onderliggende begrip ontbreekt vaak en dat is wel een achteruitgang.
Juist.

Het valt mij op hoeveel tieners de tafels van 1-10 niet eens achteloos kunnen opdreunen. Veel te weinig oefening waardoor ze geen intuitief begrip voor getallen en operatoren ontwikkelen. Dan komt algebra niet vanzelf aanwaaien, laat staan calculus. Vooral dat domweg oefenen lijkt tegenwoordig een vies concept.
  woensdag 23 januari 2019 @ 12:57:12 #72
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184571062
Heb sterk de indruk dat men op school vooral geleerd krijgt dat rekenen moeilijk is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184571077
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Begrijpend lezen en wiskunde ineen. Had er zelf niet veel moeite mee. :)

Overigens wel de manier om wiskunde in praktijk te brengen.
Klopt hoor, snap dat het belangrijk is dat het wordt gegeven. Ik kwam er uiteindelijk ook wel weer doorheen, maar de lol was er wel af. En die kwam pas terug op het hoger onderwijs
pi_184571099
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft _O-
0,2 zou logischer klinken dan 1/5e denk ik.
  woensdag 23 januari 2019 @ 13:01:11 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184571131
Maar goed, wat is de meerwaarde van breuken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')