quote:De Leidraad geeft als voorbeeld: ‘Een kapitaal is ƒ 8400,- groot. Het staat uit à 3 ¼ % jaars. Hoeveel rente in ½ jaar?’
De doelen en verwachtingen zijn sindsdien behoorlijk gedaald en de volgende stap omlaag dient zich al aan. De kans bestaat dat onze leerlingen in de toekomst de volgende opdracht krijgen op de Eindtoets: ‘Je ziet hier een plaatje van een pizza. Kleur de helft.’
Kids zouden basale berekeningen en schattingen juist vooral zonder rekenmachine moeten kunnen maken, hoeveel van de AH cassières kan uit d'r hoofd de 35% korting op een artikel inschatten? Hoeveel kids weten wat 9% BTW betekend op de ex prijs? zelfs contant terugtellen moet door de kassa uitgesplitst worden omdat ze dat niet kunnen, en dan vinden ze breuken lastig? En willen dat vervangen door fucking pizza's inkleuren? Dit land anno nu;quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik vind het helemaal geen slecht idee om open te staan voor dit soort veranderingen. Het idee van niveau-onderscheid op de basisschool staat mij tegen, maar sneller aan de slag met een rekenmachine vind ik zo slecht nog niet.
Juist met een rekenmachine kan je sneller uittesten wat je fout hebt gedaan en met welke aanpassingen het wel klopt. Daarmee leer je het ook beter begrijpen.
Ja wat ik zo snel er van begrijp gaan ze er ook gewoon mee rekenen. Het gaat meer om de abstractie ervan. Dus meer: iets doen met een zoveelste deel van pizza;s etc. en minder daadwerkelijke algebraquote:Op woensdag 23 januari 2019 11:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zevenachtste is toch ook gewoon een woord..dus dat mag gewoon. Ik vind het een raar voorstel...
Dit had ik zelf ook altijd, ik was ook altijd erg goed in algebra en zag het als leuke puzzeltje op die leeftijd. En toen kwamen die afschuwelijke 'verhaaltjessommen'quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens ikzelf vond het juist erg vervelend op de MAVO als ze wiskunde in verhaaltjes gingen hangen, dan ging het ineens over tegels en boeren met koeien en weilanden, dan snapte ik er geen hol meer van... Blijkbaar zijn kinderen die zo denken maar prima wiskunde kunnen begrijpen niet gewenst ofzo. Terwijl ik er nu nog steeds baat bij heb dat ik wiskunde begrijp, en nogsteeds sommige oude opdrachten zo vreemd vind opgesteld dat ik wel snap waarom ik die kant van de wiskunde niet leuk vond....
Nou ze kunnen je vertellen hoe je 'm moet snijden. Het praktische deel van het daadwerkelijke snijden is allang wegbezuinigdquote:Op woensdag 23 januari 2019 12:05 schreef -XOR- het volgende:
Bezie het van de zonnige zijde: tegen de tijd dat de C&M'etjes eindexamen doen kunnen ze net aan een taart fatsoenlijk aansnijden, dat is in ieder geval mooi meegenomen.
Aangezien de gasbranders uit het scheikundelokaal de laatste budgettaire krimp ook niet hebben overleefd kunnen ze de toplaag ook niet meer karamelliseren.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:08 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Nou ze kunnen je vertellen hoe je 'm moet snijden. Het praktische deel van het daadwerkelijke snijden is allang wegbezuinigd
Daar ben ik het mee eens, dat de toepasbaarheid soms pas veel later komt, maar het voorstel is voor zover ik begrijp ook niet om helemaal niks te leren dat niet direct toegepast kan worden. Het ligt in mijn optiek een beetje aan de uitwerking, maar ik heb het idee dat veel mensen gelijk geneigd zijn om tegen elke verandering te zijn, want het moet altijd maar zoals het vroeger ging.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vaak komt de toepasbaarheid pas veel later maar dan is het toch fijn dat je het begrip al wel hebt. Ik heb vrij vroeg geleerd wat irrationele getallen zijn maar de toepassing ervan komt voor mij nu pas om de hoek kijken. Maar toen ik ze tegen kwam was het gelukkig geen nieuw begrip voor me.
Je kunt mensen niet voorbereiden op precies wat ze tegen gaan komen in het leven, maar een rugzak met wat kennis hebben waaruit je kunt putten is ook belangrijk. Natuurlijk naast logisch redeneren en probleemoplossend werken.
Tsja of dat zou moeten? Vroeger heb ik mij ook al verbaasd over mensen die dat niet konden, maar of die mensen daar nou zoveel last van hadden? Ik doe zelf een vrij wiskundige opleiding en merk dat ik beter in hoofdrekenen ben dan de meesten, maar ik ben bij lange na niet de beste student.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:01 schreef YuckFou het volgende:
[..]
[..]
Kids zouden basale berekeningen en schattingen juist vooral zonder rekenmachine moeten kunnen maken, hoeveel van de AH cassières kan uit d'r hoofd de 35% korting op een artikel inschatten? Hoeveel kids weten wat 9% BTW betekend op de ex prijs? zelfs contant terugtellen moet door de kassa uitgesplitst worden omdat ze dat niet kunnen, en dan vinden ze breuken lastig? En willen dat vervangen door fucking pizza's inkleuren? Dit land anno nu;
Ja dat zou moeten ja, over 15 jaar heb je een stel retards bij een hyptheekboer zitten die niet eens kunnen schatten wat 10,20 of 30% meer betekend...quote:
Ik kan bijkomende verhaaltjes wel degelijk heel interessant vinden, maar alleen als ze betrekking hebben op de werkelijkheid. Om een massa van een bestaand iets uit te rekenen, bijvoorbeeld. Die aangehaalde voorbeelden van "Jan en Piet moeten naar school, Jan woont 4,5 kilometer ver weg en fietst 12 km/u. Piet woont 3 kilometer van school en fietst 16 km/u, maar vertrekt een kwartier later omdat hij zijn band moet plakken. Wie komt er eerder aan?" zijn verzonnen, en motiveren dus niet. Althans, bij mij niet.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens ikzelf vond het juist erg vervelend op de MAVO als ze wiskunde in verhaaltjes gingen hangen, dan ging het ineens over tegels en boeren met koeien en weilanden, dan snapte ik er geen hol meer van... Blijkbaar zijn kinderen die zo denken maar prima wiskunde kunnen begrijpen niet gewenst ofzo. Terwijl ik er nu nog steeds baat bij heb dat ik wiskunde begrijp, en nogsteeds sommige oude opdrachten zo vreemd vind opgesteld dat ik wel snap waarom ik die kant van de wiskunde niet leuk vond....
Dat zijn dan nog de eenvoudige... ik herinner me een vraag over een stoep die in een onmogelijk wazig patroon gelegd werd en dat je dan moest uitrekenen hoeveel van elk type tegel nodig waren. Ik was toen bijna geneigd om te zeggen je koopt gewoon x pallets bij de bouwmarkt en de ongeopende breng je weer terug... Sowieso had het patroon tot een erg complexe vergelijking moeten leiden, terwijl mijn 13 jarige zelf gewoon al vast zat in waarom de fuck je zo'n patroon bedenktquote:Op woensdag 23 januari 2019 12:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik kan bijkomende verhaaltjes wel degelijk heel interessant vinden, maar alleen als ze betrekking hebben op de werkelijkheid. Om een massa van een bestaand iets uit te rekenen, bijvoorbeeld. Die aangehaalde voorbeelden van "Jan en Piet moeten naar school, Jan woont 4,5 kilometer ver weg en fietst 12 km/u. Piet woont 3 kilometer van school en fietst 16 km/u, maar vertrekt een kwartier later omdat hij zijn band moet plakken. Wie komt er eerder aan?" zijn verzonnen, en motiveren dus niet. Althans, bij mij niet.
Het is het aanpakken van een gevolg (slechtere basiskennis) ipv de oorzaak (de problemen in het onderwijssysteem)quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit inderdaad erg jammer... Het hele idee dat je iets moet leren verdwijnt ook door allerlij vreemde druk, soms wordt er van en door studenten verwacht dat ze alles moeten kunnen en als ze iets niet kunnen dat dat dan slecht is. Terwijl een student juist dingen moet leren....
Het is gewoon een algemeen probleem dat je niet meer serieus genomen wordt, als leerling niet als algemeen publiek niet. Je wordt overal en nergens aangesproken alsof je een klein kind bent dat bij de hand genomen moet worden...quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:31 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Het is het aanpakken van een gevolg (slechtere basiskennis) ipv de oorzaak (de problemen in het onderwijssysteem)
Ik doe wel eens wat met wiskundeonderwijs en het valt me op dat huidige scholieren een enorm slecht gevoel voor cijfers hebben en dat elementaire arithmetiek niet meer in het in het brein gehardwired zitten.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:18 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ja dat zou moeten ja, over 15 jaar heb je een stel retards bij een hyptheekboer zitten die niet eens kunnen schatten wat 10,20 of 30% meer betekend...
Zie je het gebeuren, 23% meer? dat eh zo hebben we nooit pizza's gedeeld
Ik werk in web development en je zal de developers de kost moeten geven die niet eens een percentage uit kunnen rekenen, of niet weten hoe een afbeelding te verkleinen met behoud van verhoudingen. Dat zijn dingen die ik zelf op de basisschool heb gehad maar blijkbaar leert men dat tegenwoordig al niet meer. Als je geluk hebt weet men welke app men moet gebruiken of welke knoppen ingedrukt moeten worden om een probleem op te lossen maar het onderliggende begrip ontbreekt vaak en dat is wel een achteruitgang.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik doe wel eens wat met wiskundeonderwijs en het valt me op dat huidige scholieren een enorm slecht gevoel voor cijfers hebben en dat elementaire arithmetiek niet meer in het in het brein gehardwired zitten.
hehe, ik geef programmeer les en "is daar geen functie voor" is veel gehoord... terwijl wij ze proberen te leren hoe het relatief low level gebeurt....quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik werk in web development en je zal de developers de kost moeten geven die niet eens een percentage uit kunnen rekenen, of niet weten hoe een afbeelding te verkleinen met behoud van verhoudingen. Dat zijn dingen die ik zelf op de basisschool heb gehad maar blijkbaar leert men dat tegenwoordig al niet meer. Als je geluk hebt weet men welke app men moet gebruiken of welke knoppen ingedrukt moeten worden om een probleem op te lossen maar het onderliggende begrip ontbreekt vaak en dat is wel een achteruitgang.
Begrijpend lezen en wiskunde ineen. Had er zelf niet veel moeite mee.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:05 schreef Gehenna het volgende:
En toen kwamen die afschuwelijke 'verhaaltjessommen'
quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:18 schreef YuckFou het volgende:
Zie je het gebeuren, 23% meer? dat eh zo hebben we nooit pizza's gedeeld ingekleurd.
Juist.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik werk in web development en je zal de developers de kost moeten geven die niet eens een percentage uit kunnen rekenen, of niet weten hoe een afbeelding te verkleinen met behoud van verhoudingen. Dat zijn dingen die ik zelf op de basisschool heb gehad maar blijkbaar leert men dat tegenwoordig al niet meer. Als je geluk hebt weet men welke app men moet gebruiken of welke knoppen ingedrukt moeten worden om een probleem op te lossen maar het onderliggende begrip ontbreekt vaak en dat is wel een achteruitgang.
Klopt hoor, snap dat het belangrijk is dat het wordt gegeven. Ik kwam er uiteindelijk ook wel weer doorheen, maar de lol was er wel af. En die kwam pas terug op het hoger onderwijsquote:Op woensdag 23 januari 2019 12:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Begrijpend lezen en wiskunde ineen. Had er zelf niet veel moeite mee.
Overigens wel de manier om wiskunde in praktijk te brengen.
0,2 zou logischer klinken dan 1/5e denk ik.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |