abonnement Unibet Coolblue
pi_184568107
Onderwijsniveau in Nederland is een lachertje.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184568122
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Wij hadden Frans, Duits en Engels.
Frans, Duits, Engels en Spaans. *O*
Protège moi de mes désirs.
pi_184568191
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft _O-
het is echt een bizar voorstel. En kansberekening heb ik nooit gesnapt, daar had aandacht op de lagere school ook niet bij geholpen. Desondanks gewoon mijn VWO-examen wiskunde A met een voldoende afgesloten.
Dat de ‘jeugd’ niet kan rekenen is mij al langer bekend, maar moet het rekenonderwijs dan nog verder uitgehold worden? Zou het niet zo kunnen zijn dat de gemiddelde PABO-student moeite heeft met rekenen en geen breuken uit kan leggen en dat ze het daarom niet meer willen aanbieden in het basisonderwijs?
pi_184568206
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit inderdaad erg jammer... Het hele idee dat je iets moet leren verdwijnt ook door allerlij vreemde druk, soms wordt er van en door studenten verwacht dat ze alles moeten kunnen en als ze iets niet kunnen dat dat dan slecht is. Terwijl een student juist dingen moet leren....
Komt dit ook niet door de verwachtingen die er van hogerhand op het onderwijs worden gelegd? Droge cijfertjes waaruit het functioneren van het onderwijsinstituut moet blijken zijn belangrijk, maar niet hoe die cijfertjes gehaald zijn. De leerlingen moeten zo efficient mogelijk door het onderwijs gejaagd worden, zonder oponthoud als een keertje blijven zitten of stof dat voor een significant deel van de leerlingen mogelijk een drempel vormt. Tsja, dat in die drang de normen steeds verder omlaag worden gesteld is een logisch maar onwenselijk gevolg.
pi_184568224
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:10 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Frans, Duits, Engels en Spaans. *O*
Latijn _O_
pi_184568319
Kwadratische vergelijkingen mogen ook met de rekenmachine worden opgelost

Voor breuken zijn er ook rekenmachines



Nu alleen nog een training voor apen om de som in te toetsen en het antwoord over te schrijven.
Zo leiden we burgers op die netjes in het systeem van werkgevers en onze overheid passen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_184568344
Groep 4 van de lagere school is er al mee bezig. Ze hebben breuken-taarten.
Definitely not CIA
pi_184568380
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:40 schreef Goudenvis het volgende:
Wiskunde :r
pi_184568393
Tevens de telegraaf lezen :')
pi_184568427
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wel gek om dan specifiek enkel voor breuken te werken met een systeem om ze aan te bieden aan leerlingen "die het aankunnen", of "voor wie het relevant is". Waarom dan ook niet voor veel andere mogelijk irrelevante zaken als muziek of springen over een of ander kuttoestel? Of gaat het stiekem toch vooral om de te hoge moeilijkheidsgraad voor sommige leerlingen in plaats van de relevantie?
Dat komt idd doordat in hoge functies vrijwel alleen alfa opgeleide mensen zitten. Vroeger had je nog dat een ingenieur directeur van een bedrijf was. Tegenwoordig zijn het vaak juristen.
Er is ook een afkeer en minachting voor mensen die goed zijn in wiskunde, technische beroepen (men spreekt minachtend over techneuten) worden onderbetaald, etc.
De werkelijkheid is dat alles steeds ingewikkelder wordt en dat logisch denken en wiskunde essentieel is.

Een aantal jaren geleden had "onze" overheid het nog over kenniseconomie :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_184568431
quote:
10s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:37 schreef Nobu het volgende:
Breuken zijn 'niet toepasbaar op de wereld om ons heen' en 'abstract'?
Gaat het om de breuken zelf of om het inzicht bij er bij hoort.

Vind dat inzicht en zo handig bij alleen al de dagelijkse bezigheid 'koken'.

Hyperparabolen en kwadratische vergelijkingen. Daarvan zou ik die opmerking kunnen snappen. Gewoon MVDWOA moet je gewoon kunnen snappen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184568513
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Gaat het om de breuken zelf of om het inzicht bij er bij hoort.

Vind dat inzicht en zo handig bij alleen al de dagelijkse bezigheid 'koken'.

Hyperparabolen en kwadratische vergelijkingen. Daarvan zou ik die opmerking kunnen snappen. Gewoon MVDWOA moet je gewoon kunnen snappen.
dat laatste is toch inmiddels gewijzigd?
Ik heb gelukkig op de lagere school goed leren rekenen en mede daardoor waren de eerste twee jaren wiskunde op de middelbare school echt een eitje. Inzicht is zo belangrijk, een rekenmachine is leuk en handig, maar je moet wel een beetje weten of het antwoord dat die machine geeft zou kunnen kloppen
pi_184568642
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Wij hadden Frans, Duits en Engels.
Ik heb mijn havo examen gedaan in wis nat sch bio ned eng. Zodra ik kon stoppen met de overige talen heb ik dat gedaan. :P
pi_184568656
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

dat laatste is toch inmiddels gewijzigd?
Ik heb gelukkig op de lagere school goed leren rekenen en mede daardoor waren de eerste twee jaren wiskunde op de middelbare school echt een eitje. Inzicht is zo belangrijk, een rekenmachine is leuk en handig, maar je moet wel een beetje weten of het antwoord dat die machine geeft zou kunnen kloppen
Ja, MVDWOA geldt niet meer. Je doet de berekening gewoon van links naar rechts, mits :@ tenzij je haakjes tegenkomt: die doe je als eerste.
Ik heb op de lagere school ook veel rekenles gehad en heb dat goed kunnen gebruiken later. Op de middelbare school stonden wij te klapperen met de oren dat leerlingen van andere lagere scholen nog niet eens gehoord hadden van de term staartdeling.
En idd, een beetje inzicht is handig. Blind varen op wat er op je schermpje komt, kan gevaarlijk zijn.

En breuken, kom op zeg. Zó moeilijk zijn die ook niet en ze zijn zeer relevant in de rest van het leven. Je hoeft er geen hogere wiskunde mee te doen, maar dat je op de BASISschool in ieder geval de BASIS van breuken leert, lijkt me logisch en gewenst.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184568686
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:46 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ja, MVDWOA geldt niet meer. Je doet de berekening gewoon van links naar rechts, mits je haakjes tegenkomt: die doe je als eerste.
Tenzij.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184568713
quote:
8s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:47 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Tenzij.
Oh godver. ;(
My bad :@
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184568848
Breuken lijken me nu bij uitstek iets waarbij je nuttig inzicht bijbrengt, wat heel veel helpt bij verder begrip van de wiskunde (dus niet ezelbruggetjes als "delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde", maar het begrip waarom). Het is wel belangrijk dat de leraar ook erg goed weet wat hij of zij aan het doen is bij het uitleggen van breuken.

Het oplossen van kwadratische vergelijkingen of staartdelingen zijn minder nuttig omdat het in veel gevallen een kwestie is van recept volgen zonder te begrijpen waar het recept vandaan komt. Zeker bij het delen van grote getallen zijn er meer inzichtelijke methoden.

Ik denk zelf dat Danica McKellar (de actrice ja) wel een goede poging heeft gedaan om simpele wiskunde uit te leggen in haar boek "math doesn't suck". Dit boek kreeg trouwens een redelijk goede recentie van Terrence Tao op zijn blog.
pi_184569036
Echt totaal van de pot gerukt om het onderwijs aan te passen aan wat kinderen kunnen. Laten we alles waar men wat moeite mee heeft maar afschaffen, arme kindjes. Stel je voor dat men ergens moeite voor moet doen! Kom er maar in, idiocratie.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:16:46 #44
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_184569167
Okay een of ander random ontwikkelteam van een website heeft een voorstel gedaan en elke telegraafjosti heeft z'n boos-momentje van de dag weer gehad. Ugh.
Ik ga naar huis.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:17:32 #45
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184569179
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]

Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant :D Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?


* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
Je post is taalkundig gezien ondermaats. Is Nederlands ook een pretvak geworden?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184569460
Zoals gewoonlijk met de Telegraaf, ligt het iets genuanceerder:

quote:
In 1963 beschrijft de Onderwijsinspectie in de publicatie ‘Leidraad’ wat leerlingen moeten weten en kunnen aan het eind van de lagere school. Op het gebied van rekenen met breuken moeten ze kunnen optellen, aftrekken en vermenigvuldigen met formele breuken. Ook moeten ze deze kennis kunnen toepassen in redactiesommen. De Leidraad geeft als voorbeeld: ‘Een kapitaal is ƒ 8400,- groot. Het staat uit à 3 ¼ % jaars. Hoeveel rente in ½ jaar?’
De doelen en verwachtingen zijn sindsdien behoorlijk gedaald en de volgende stap omlaag dient zich al aan. De kans bestaat dat onze leerlingen in de toekomst de volgende opdracht krijgen op de Eindtoets: ‘Je ziet hier een plaatje van een pizza. Kleur de helft.’

De door minister Arie Slob ingestelde denktank van rekenvernieuwers Curriculum.nu wil rekenen met formele breuken namelijk uit het lesprogramma van de basisschool schrappen. Ze schrijven in hun nieuwste publicatie:

Van het onderwerp breuken wil het ontwikkelteam in het primair onderwijs alleen nog begripsvorming en rekentaal aanbieden. In het voortgezet onderwijs wordt aan de leerlingen voor wie dit relevant is formeel rekenen met breuken aangeboden.’

Als het aan de vernieuwers ligt, mogen op de basisschool geen formele breuken meer worden onderwezen zoals 1/2 en 5/8. Laat staan dat leerlingen daarmee leren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. In plaats daarvan moet worden gewerkt aan begrip (pizza’s verdelen) en rekentaal (helft, kwart, deel). Hiermee blijven onze basisschoolleerlingen steken op het niveau van groep 6. Daar wordt nu namelijk doorgaans aan begrip gewerkt, waarna in groep 7 en 8 het formele rekenen met breuken volgt. De vernieuwers willen dit nu afschaffen: geen breuken meer in groep 7/8, maar alleen nog pizza’s.
bron: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-afschaffen-a3651355

Het gaat dus enkel om 'formele breuken' (5/8, 6/7 etc.), wat pas vanaf groep 7/8 wordt gegeven.
Werken met helften, kwarten en delen wat daarvoor wordt onderwezen, zou onveranderd moeten blijven.

Maar nog steeds een advies in de verkeerde richting, wat mij betreft. :N
nee, jij dan!
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:45:30 #47
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184569676
Ik vind het helemaal geen slecht idee om open te staan voor dit soort veranderingen. Het idee van niveau-onderscheid op de basisschool staat mij tegen, maar sneller aan de slag met een rekenmachine vind ik zo slecht nog niet. Meer aandacht voor kansberekening en de redenering erachter vind ik zelf ook sterk en inderdaad is het nuttig als wiskunde praktisch toepasbaar is.

Bovendien denk ik dat dit ook voordelen kan hebben voor mensen die juist wel de wiskundige kant op gaan. Er wordt namelijk wel geroepen dat je sommetjes uit je hoofd moet kunnen doen, om ze daadwerkelijk te begrijpen, maar is dat wel echt zo? Juist met een rekenmachine kan je sneller uittesten wat je fout hebt gedaan en met welke aanpassingen het wel klopt. Daarmee leer je het ook beter begrijpen.
pi_184569878
Ik kan me niet één situatie herinneren waar ik iets aan breuken heb gehad. Gewoon afschaffen die gekkigheid.
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 11:55:39 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184569879
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:33 schreef Gehenna het volgende:
Zoals gewoonlijk met de Telegraaf, ligt het iets genuanceerder:

[..]

bron: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-afschaffen-a3651355

Het gaat dus enkel om 'formele breuken' (5/8, 6/7 etc.), wat pas vanaf groep 7/8 wordt gegeven.
Werken met helften, kwarten en delen wat daarvoor wordt onderwezen, zou onveranderd moeten blijven.

Maar nog steeds een advies in de verkeerde richting, wat mij betreft. :N
Zevenachtste is toch ook gewoon een woord..dus dat mag gewoon. Ik vind het een raar voorstel...

Laten we vooral mensen niet leren dat wiskunde bestaat uit regels en dat die regels logisch zijn en uit logische redenatie voortkomen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bosbeetle op 23-01-2019 12:00:48 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 23 januari 2019 @ 11:59:40 #50
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184569959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik vind het helemaal geen slecht idee om open te staan voor dit soort veranderingen. Het idee van niveau-onderscheid op de basisschool staat mij tegen, maar sneller aan de slag met een rekenmachine vind ik zo slecht nog niet. Meer aandacht voor kansberekening en de redenering erachter vind ik zelf ook sterk en inderdaad is het nuttig als wiskunde praktisch toepasbaar is.

Bovendien denk ik dat dit ook voordelen kan hebben voor mensen die juist wel de wiskundige kant op gaan. Er wordt namelijk wel geroepen dat je sommetjes uit je hoofd moet kunnen doen, om ze daadwerkelijk te begrijpen, maar is dat wel echt zo? Juist met een rekenmachine kan je sneller uittesten wat je fout hebt gedaan en met welke aanpassingen het wel klopt. Daarmee leer je het ook beter begrijpen.
Vaak komt de toepasbaarheid pas veel later maar dan is het toch fijn dat je het begrip al wel hebt. Ik heb vrij vroeg geleerd wat irrationele getallen zijn maar de toepassing ervan komt voor mij nu pas om de hoek kijken. Maar toen ik ze tegen kwam was het gelukkig geen nieuw begrip voor me.

Je kunt mensen niet voorbereiden op precies wat ze tegen gaan komen in het leven, maar een rugzak met wat kennis hebben waaruit je kunt putten is ook belangrijk. Natuurlijk naast logisch redeneren en probleemoplossend werken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')