Frans, Duits, Engels en Spaans.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wij hadden Frans, Duits en Engels.
het is echt een bizar voorstel. En kansberekening heb ik nooit gesnapt, daar had aandacht op de lagere school ook niet bij geholpen. Desondanks gewoon mijn VWO-examen wiskunde A met een voldoende afgesloten.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe ze meer aandacht willen besteden aan het reken met kansen als men breuken nog niet onder de knie heeft
Komt dit ook niet door de verwachtingen die er van hogerhand op het onderwijs worden gelegd? Droge cijfertjes waaruit het functioneren van het onderwijsinstituut moet blijken zijn belangrijk, maar niet hoe die cijfertjes gehaald zijn. De leerlingen moeten zo efficient mogelijk door het onderwijs gejaagd worden, zonder oponthoud als een keertje blijven zitten of stof dat voor een significant deel van de leerlingen mogelijk een drempel vormt. Tsja, dat in die drang de normen steeds verder omlaag worden gesteld is een logisch maar onwenselijk gevolg.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit inderdaad erg jammer... Het hele idee dat je iets moet leren verdwijnt ook door allerlij vreemde druk, soms wordt er van en door studenten verwacht dat ze alles moeten kunnen en als ze iets niet kunnen dat dat dan slecht is. Terwijl een student juist dingen moet leren....
Latijnquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:10 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Frans, Duits, Engels en Spaans.
Dat komt idd doordat in hoge functies vrijwel alleen alfa opgeleide mensen zitten. Vroeger had je nog dat een ingenieur directeur van een bedrijf was. Tegenwoordig zijn het vaak juristen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wel gek om dan specifiek enkel voor breuken te werken met een systeem om ze aan te bieden aan leerlingen "die het aankunnen", of "voor wie het relevant is". Waarom dan ook niet voor veel andere mogelijk irrelevante zaken als muziek of springen over een of ander kuttoestel? Of gaat het stiekem toch vooral om de te hoge moeilijkheidsgraad voor sommige leerlingen in plaats van de relevantie?
Gaat het om de breuken zelf of om het inzicht bij er bij hoort.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:37 schreef Nobu het volgende:
Breuken zijn 'niet toepasbaar op de wereld om ons heen' en 'abstract'?
dat laatste is toch inmiddels gewijzigd?quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gaat het om de breuken zelf of om het inzicht bij er bij hoort.
Vind dat inzicht en zo handig bij alleen al de dagelijkse bezigheid 'koken'.
Hyperparabolen en kwadratische vergelijkingen. Daarvan zou ik die opmerking kunnen snappen. Gewoon MVDWOA moet je gewoon kunnen snappen.
Ik heb mijn havo examen gedaan in wis nat sch bio ned eng. Zodra ik kon stoppen met de overige talen heb ik dat gedaan.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:48 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wij hadden Frans, Duits en Engels.
Ja, MVDWOA geldt niet meer. Je doet de berekening gewoon van links naar rechts, mits tenzij je haakjes tegenkomt: die doe je als eerste.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
dat laatste is toch inmiddels gewijzigd?
Ik heb gelukkig op de lagere school goed leren rekenen en mede daardoor waren de eerste twee jaren wiskunde op de middelbare school echt een eitje. Inzicht is zo belangrijk, een rekenmachine is leuk en handig, maar je moet wel een beetje weten of het antwoord dat die machine geeft zou kunnen kloppen
Tenzij.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:46 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ja, MVDWOA geldt niet meer. Je doet de berekening gewoon van links naar rechts, mits je haakjes tegenkomt: die doe je als eerste.
Oh godver.quote:
Je post is taalkundig gezien ondermaats. Is Nederlands ook een pretvak geworden?quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Ik las dit vanmorgen en mijn mond viel open.. "breuken alleen voor wie het relevant is". Dat is toch gewoon voor iedereen relevant Soms vraag ik me echt af wat mensen denken wat is het volgende ook gewoon de reele getallen afschaffen of laten we het gewoon bij alleen natuurlijke getallen houden wie gebruikt er nou negatieve waarden. En het is ook allemaal wel heel lastig hoor voor de kindertjes... Hoe komen ze hierbij doen ze een enquete onder basisschool jeugd en vragen ze wat ze lastig vinden en schaffen ze dat maar af?
* Bosbeetle ziet al een hele nieuwe golf twee keer de helft problemen voor zich...
bron: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-afschaffen-a3651355quote:In 1963 beschrijft de Onderwijsinspectie in de publicatie ‘Leidraad’ wat leerlingen moeten weten en kunnen aan het eind van de lagere school. Op het gebied van rekenen met breuken moeten ze kunnen optellen, aftrekken en vermenigvuldigen met formele breuken. Ook moeten ze deze kennis kunnen toepassen in redactiesommen. De Leidraad geeft als voorbeeld: ‘Een kapitaal is ƒ 8400,- groot. Het staat uit à 3 ¼ % jaars. Hoeveel rente in ½ jaar?’
De doelen en verwachtingen zijn sindsdien behoorlijk gedaald en de volgende stap omlaag dient zich al aan. De kans bestaat dat onze leerlingen in de toekomst de volgende opdracht krijgen op de Eindtoets: ‘Je ziet hier een plaatje van een pizza. Kleur de helft.’
De door minister Arie Slob ingestelde denktank van rekenvernieuwers Curriculum.nu wil rekenen met formele breuken namelijk uit het lesprogramma van de basisschool schrappen. Ze schrijven in hun nieuwste publicatie:
‘Van het onderwerp breuken wil het ontwikkelteam in het primair onderwijs alleen nog begripsvorming en rekentaal aanbieden. In het voortgezet onderwijs wordt aan de leerlingen voor wie dit relevant is formeel rekenen met breuken aangeboden.’
Als het aan de vernieuwers ligt, mogen op de basisschool geen formele breuken meer worden onderwezen zoals 1/2 en 5/8. Laat staan dat leerlingen daarmee leren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. In plaats daarvan moet worden gewerkt aan begrip (pizza’s verdelen) en rekentaal (helft, kwart, deel). Hiermee blijven onze basisschoolleerlingen steken op het niveau van groep 6. Daar wordt nu namelijk doorgaans aan begrip gewerkt, waarna in groep 7 en 8 het formele rekenen met breuken volgt. De vernieuwers willen dit nu afschaffen: geen breuken meer in groep 7/8, maar alleen nog pizza’s.
Zevenachtste is toch ook gewoon een woord..dus dat mag gewoon. Ik vind het een raar voorstel...quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:33 schreef Gehenna het volgende:
Zoals gewoonlijk met de Telegraaf, ligt het iets genuanceerder:
[..]
bron: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-afschaffen-a3651355
Het gaat dus enkel om 'formele breuken' (5/8, 6/7 etc.), wat pas vanaf groep 7/8 wordt gegeven.
Werken met helften, kwarten en delen wat daarvoor wordt onderwezen, zou onveranderd moeten blijven.
Maar nog steeds een advies in de verkeerde richting, wat mij betreft.
Vaak komt de toepasbaarheid pas veel later maar dan is het toch fijn dat je het begrip al wel hebt. Ik heb vrij vroeg geleerd wat irrationele getallen zijn maar de toepassing ervan komt voor mij nu pas om de hoek kijken. Maar toen ik ze tegen kwam was het gelukkig geen nieuw begrip voor me.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:45 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik vind het helemaal geen slecht idee om open te staan voor dit soort veranderingen. Het idee van niveau-onderscheid op de basisschool staat mij tegen, maar sneller aan de slag met een rekenmachine vind ik zo slecht nog niet. Meer aandacht voor kansberekening en de redenering erachter vind ik zelf ook sterk en inderdaad is het nuttig als wiskunde praktisch toepasbaar is.
Bovendien denk ik dat dit ook voordelen kan hebben voor mensen die juist wel de wiskundige kant op gaan. Er wordt namelijk wel geroepen dat je sommetjes uit je hoofd moet kunnen doen, om ze daadwerkelijk te begrijpen, maar is dat wel echt zo? Juist met een rekenmachine kan je sneller uittesten wat je fout hebt gedaan en met welke aanpassingen het wel klopt. Daarmee leer je het ook beter begrijpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |