abonnement Unibet Coolblue
pi_184565679
Schijnbaar is er bij ons in de straat vanavond een agressieve hond doodgeschoten door de politie. Dit is op maximaal 100 meter gebeurd van ons appartement. Ik heb een paar doffe knallen gehoord en ik dacht aan resterend vuurwerk (en ik las eergisteren nog een interessant artikel over sneeuw en geluidsgolven die gedempt worden, waardoor het altijd anders klinkt met sneeuwval).

Gek eigenlijk dat een vuurwapen een hard geluid geeft, maar je wel vaker hoort van buurtbewoners dat er doffe knallen of rare geluiden buiten waren, maar het niet direct als 'gevaar' wordt gezien door je hersenen.
Allicht komt het door Hollywoodfilms waar het geluid wordt versterkt of bewerkt, of omdat we (gelukkig) amper in aanraking komen met vuurwapengeluid/geweld.

Mijn ervaring met vuurwapens is in Letland in een oude atoombunker, waar we voor een X bedrag op een (voor het Oostblok zijnde) keurige schietbaan met nette en veilige instructie, mochten schieten met een Walter, AK-47, schotgun en uzi. Echter galmde het geluid gigantisch door de versterkte muren, en hadden we gehoorbeveiliging.
Compleet anders dan wat ik vanavond hoorde.

Hoe is jullie ervaring hier mee, delen jullie bovenstaand verhaal? Was het anders toen er in jullie situatie? Sliep je er doorheen?

Ik wil hier verder geen pro-tegen vuurwapengebruik topic van maken en ik vind het voor die hond ook wel sneu, maar los van het hele verhaal dat dat arme beest is dood geschoten, gaat het mij in dit topic over de ervaringen van andere FOK!kers wat vuurwapengeluid aan gaat.
pi_184565735
Weinig ervaring. Op vakantie in Wyoming kwamen we cowboys tegen die met losse flodders aan het schieten waren, en dat gaf een enorm kabaal. Moest echt m'n oren dichtstoppen. Ook op 100 meter zou je daar nog doof van worden. Er was ook iemand met een microfoon die uitleg gaf, en die vertelde dat revolvers met normale kogels net zo veel lawaai maken.

Misschien maakt een pistool minder lawaai, en speelt het kaliber ook een rol. Op youtube heb ik wel eens filmpjes gezien van mensen die met een pistool schieten, en daar leek het lawaai ook wel mee te vallen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 23 januari 2019 @ 05:17:58 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184565892
Wanneer ik vuurwapens "in het wild" hoorde deed dat inderdaad aan normaal vuurwerk denken. Misschien iets doffer.
Ik heb het schieten niet gezien en weet dus niet wat voor vuurwapens het waren maar minstens een keer was het een dienstwapen van de politie.
pi_184566246
tak tak tak
U MAD?
pi_184566351
Qua herrie is er ook een verschil tussen een 9 mm patroon of een .44 a la Dirty Harry. Met 9 mm kan je schieten zonder gehoorbescherming (al zou ik dat niet snel doen) en met .44 is dat haast niet te doen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184566395
quote:
99s.gif Op woensdag 23 januari 2019 07:19 schreef bijdehand het volgende:
Qua herrie is er ook een verschil tussen een 9 mm patroon of een .44 a la Dirty Harry. Met 9 mm kan je schieten zonder gehoorbescherming (al zou ik dat niet snel doen) en met .44 is dat haast niet te doen.
Ligt er toch ook aan waar het patroon uit geschoten wordt? Een revolver is toch luider dan een pistool bijvoorbeeld?
pi_184566401
Het ligt aan hollywood en speciale effects.
  woensdag 23 januari 2019 @ 07:31:16 #8
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_184566413
Heb nog nooit vuurwapen geluid gehoord. Soms denk ik wel eens dat er iemand kapot wordt geschoten, maar dan blijkt het toch iets anders te zijn :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_184566513
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 07:29 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ligt er toch ook aan waar het patroon uit geschoten wordt? Een revolver is toch luider dan een pistool bijvoorbeeld?
Dat heeft er ook mee te maken ja. Er zijn verschillende factoren. Zo kan je bij het herladen ook kruit kiezen dat 1. een mooie vlam geeft of 2. een mooie knal. Sommige knallen kunnen dof klinken en sommige kunnen klinken als een ferme zweepslag.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184566800
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 03:13 schreef Monopoly het volgende:
Schijnbaar is er bij ons in de straat vanavond een agressieve hond doodgeschoten door de politie. Dit is op maximaal 100 meter gebeurd van ons appartement. Ik heb een paar doffe knallen gehoord en ik dacht aan resterend vuurwerk (en ik las eergisteren nog een interessant artikel over sneeuw en geluidsgolven die gedempt worden, waardoor het altijd anders klinkt met sneeuwval).

Gek eigenlijk dat een vuurwapen een hard geluid geeft, maar je wel vaker hoort van buurtbewoners dat er doffe knallen of rare geluiden buiten waren, maar het niet direct als 'gevaar' wordt gezien door je hersenen.
Allicht komt het door Hollywoodfilms waar het geluid wordt versterkt of bewerkt, of omdat we (gelukkig) amper in aanraking komen met vuurwapengeluid/geweld.

Mijn ervaring met vuurwapens is in Letland in een oude atoombunker, waar we voor een X bedrag op een (voor het Oostblok zijnde) keurige schietbaan met nette en veilige instructie, mochten schieten met een Walter, AK-47, schotgun en uzi. Echter galmde het geluid gigantisch door de versterkte muren, en hadden we gehoorbeveiliging.
Compleet anders dan wat ik vanavond hoorde.

Hoe is jullie ervaring hier mee, delen jullie bovenstaand verhaal? Was het anders toen er in jullie situatie? Sliep je er doorheen?

Ik wil hier verder geen pro-tegen vuurwapengebruik topic van maken en ik vind het voor die hond ook wel sneu, maar los van het hele verhaal dat dat arme beest is dood geschoten, gaat het mij in dit topic over de ervaringen van andere FOK!kers wat vuurwapengeluid aan gaat.
Een vuurwapen klinkt als een doffe harde knal afhankelijk van het soort patroon. Wat je op films hoort klopt wel redelijk trouwens, alleen dat is bij lange na niet het geluid wat je van die afstand zal horen.

Daarom zie je ook geen enkele mongool schieten zonder goede oorbescherming. Van dichtbij kan je jezelf letterlijk doofschieten.

Heb in de VS met een .44 magnum geschoten en als je dat zonder bescherming doet hoor je niks meer :')

Ook nog een Glock getest en dat was gewoon een 9mm. Veel minder geluid.
  woensdag 23 januari 2019 @ 08:27:10 #11
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_184566853
Achter ons huis op een soort binnenplaats werd ooit een vastgoedhandelaar doodgeschoten. Ik stond op het punt de ramen dicht te doen en zag een vent uit de auto stappen met een best wel groot wapen. Ik heb de daad zelf gelukkig niet gezien maar dat geluid...Doet me inderdaad denken aan vuurwerk maar ik vond het harder klinken juist, feller of hoger.
With the stars as her umbrella
pi_184569330
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:27 schreef -Miauw- het volgende:
Achter ons huis op een soort binnenplaats werd ooit een vastgoedhandelaar doodgeschoten. Ik stond op het punt de ramen dicht te doen en zag een vent uit de auto stappen met een best wel groot wapen. Ik heb de daad zelf gelukkig niet gezien maar dat geluid...Doet me inderdaad denken aan vuurwerk maar ik vond het harder klinken juist, feller of hoger.
Ik kan me voorstellen dat een schot van een vuurwapen inderdaad scherper zou klinken dan dat van vuurwerk. Maar waarom ik dat denk weet ik niet. Wat vaak gezegd wordt is dat een pistoolschot veel harder is dan je verwacht, maar op basis van filmpjes kan je dat natuurlijk niet plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het filmpje van die gast die flipt in Waalwijk. Het verschil tussen de klap die die gast geeft op het dak van een auto is in het filmpje lastig te onderscheiden van een pistool schot.

Interessant topic trouwens omdat ik me bij het horen van een knal ook vaak afvraag of ik het zou herkennen als het een vuurwapen was :)
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_184576218
De knal die je hoort is nogal afhankelijk van de omgeving.
Allereerst is de afstand bepalend. Ook of je in een bos of in een bebouwde omgeving staat. Of zelfs binnenskamers, dan is elk kaliber natuurlijk een rotklap.
De kalibergrootte is zeker van belang. Over het algemeen geldt: hoe kleiner het kaliber des te scherper de knal. Een grootkaliber kanon geeft een zwaardere dreun (toonhoogte) dan een .223 geweer.
Tenslotte geldt natuurlijk hoe de knal op je overkomt en dat is nogal subjectief.
In de meeste gevallen is het onderscheid tussen vuurwerk en echte schoten niet eens zo makkelijk. Ik vind vuurwerk wat doffer overkomen, het mist de scherpte (zweepslag).
pi_184577799
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 17:25 schreef FiveseveN het volgende:
De knal die je hoort is nogal afhankelijk van de omgeving.
Allereerst is de afstand bepalend. Ook of je in een bos of in een bebouwde omgeving staat. Of zelfs binnenskamers, dan is elk kaliber natuurlijk een rotklap.
De kalibergrootte is zeker van belang. Over het algemeen geldt: hoe kleiner het kaliber des te scherper de knal. Een grootkaliber kanon geeft een zwaardere dreun (toonhoogte) dan een .223 geweer.
Tenslotte geldt natuurlijk hoe de knal op je overkomt en dat is nogal subjectief.
In de meeste gevallen is het onderscheid tussen vuurwerk en echte schoten niet eens zo makkelijk. Ik vind vuurwerk wat doffer overkomen, het mist de scherpte (zweepslag).
De FN5.7 schijnt een behoorlijke knal te geven :)

Ik heb met vanalles geschoten (van .22 tot .50) maar dan ervaar je een schot heel anders. Al heb je bij vuurwerk de scherpe knal van de kogel niet die door de geluidsbarrière gaat.
pi_184580258
Haha! Ik ook, zelfs antieke kanonnen.
  PR en moderator woensdag 23 januari 2019 @ 20:48:30 #16
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_184580811
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 07:31 schreef Kerplunk het volgende:
Heb nog nooit vuurwapen geluid gehoord. Soms denk ik wel eens dat er iemand kapot wordt geschoten, maar dan blijkt het toch iets anders te zijn :P
Dit ja _O-

Ik heb het geluid gisteravond niet eens geregistreerd. In deze maand denkt mijn brein automatisch dat alle knallen vuurwerk oid zijn :')
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:27 schreef -Miauw- het volgende:
Achter ons huis op een soort binnenplaats werd ooit een vastgoedhandelaar doodgeschoten. Ik stond op het punt de ramen dicht te doen en zag een vent uit de auto stappen met een best wel groot wapen. Ik heb de daad zelf gelukkig niet gezien maar dat geluid...Doet me inderdaad denken aan vuurwerk maar ik vond het harder klinken juist, feller of hoger.
Damn, dat lijkt me ook best heftig om mee te maken :o
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  woensdag 23 januari 2019 @ 21:00:01 #17
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184581117
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:27 schreef -Miauw- het volgende:
Achter ons huis op een soort binnenplaats werd ooit een vastgoedhandelaar doodgeschoten. Ik stond op het punt de ramen dicht te doen en zag een vent uit de auto stappen met een best wel groot wapen. Ik heb de daad zelf gelukkig niet gezien maar dat geluid...Doet me inderdaad denken aan vuurwerk maar ik vond het harder klinken juist, feller of hoger.
Lijkt me inderdaad best eng.

Ik ben nog nooit getuige geweest van pistoolschoten, of ik moet gedacht hebben dat het vuurwerk was of zo.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')