abonnement Unibet Coolblue
pi_184557150
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:16 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Omdat ik eerder reageerde op een andere post liep ik je reactie mis sorry :P

Bedankt voor je uitleg! ^O*
Geeft niet, ik moest het ook allemaal leren, en ik weet nog lang niet alles.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184557165
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
Is gewoon een lineair proces. De maan begon bij de aarde en slingert heel langzaam weg. We hebben de mazzel dat de schijnbare diameter even groot is als die van de zon, daarom hebben we zulke mooie zonsverduisteringen. Dat is een uitzondering, een paar miljoen jaar verder zullen alleen ringvormige zonverduisteringen voorkomen. We zitten wat dat betreft precies in de goede tijd.

Op de maan schijnt trouwens veel He3 te vinden te zijn, dat schijnt een perfecte brandstof te zijn.
Wederom dank voor je antwoord :)

Dat van helium3 (helion?) had ik ook een keer gelezen idd. Schijnt in combinatie met deteurium(?) gebruikt te kunnen worden voor kernenergie die geen nucleair afval heeft.

Volgens mij was er op aarde maar 1000kg van, maar op de maan iets van miljoenen tonnen. Heeft ermee te maken dat op de maan een vacuüm heerst en helium3 op aarde direct naar helium4 gaat wanneer het in aanraking komt met de atmosfeer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2019 18:25:31 ]
pi_184557332
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wetten van Kepler (met name de derde).
Dat is lang geleden zeg :D Maar inderdaad daar staat het precies beschreven. De afname van M in die vergelijking verklaart dan waarom r in de loop der tijd toeneemt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Geeft niet, ik moest het ook allemaal leren, en ik weet nog lang niet alles.
Doe je er (op professioneel gebied) ook iets mee? Of is het puur hobby-matige kennis?

Zelf lees ik er ook een hoop over, maar soms zijn het juist de simpele vragen waar ik dan niet uitkom :P
pi_184557488
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:31 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dat is lang geleden zeg :D Maar inderdaad daar staat het precies beschreven. De afname van M in die vergelijking verklaart dan waarom r in de loop der tijd toeneemt.

[..]

Doe je er (op professioneel gebied) ook iets mee? Of is het puur hobby-matige kennis?

Zelf lees ik er ook een hoop over, maar soms zijn het juist de simpele vragen waar ik dan niet uitkom :P
Nee hoor, ik ben amateur-astronoom met een paar telescopen, maar het meest interessant vind ik de theorie, hoe materie, energie en tijd in elkaar steekt, en dat vind ik verbluffend. Verder krijg ik kippenvel als ik dingen in het oculair krijg waarvan het licht heel lang over gedaan heeft om hier te komen. De astronomische wetenschap is op dit moment vol in ontwikkeling, veel is nog onbekend en het is adembenemend wat wordt ontdekt en welke theorieen er worden gevormd.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184557629
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:39 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee hoor, ik ben amateur-astronoom met een paar telescopen, maar het meest interessant vind ik de theorie, hoe materie, energie en tijd in elkaar steekt, en dat vind ik verbluffend. Verder krijg ik kippenvel als ik dingen in het oculair krijg waarvan het licht heel lang over gedaan heeft om hier te komen. De astronomische wetenschap is op dit moment vol in ontwikkeling, veel is nog onbekend en het is adembenemend wat wordt ontdekt en welke theorieen er worden gevormd.
Ik had het niet meer met je eens kunnen zijn. Alhoewel ik maar tot op zekere hoogte de theoretische diepgang begrijp, kan ik er ook eindeloos over lezen.

Maar wat gaaf, amateur astronoom :D Ik zou heeel, heel graag in de toekomst ook een eigen telescoop willen. Maar dan wel een waarop je jupiter kunt zien, of de ringen van saturnus.

Maar dat is niet te betalen ben ik bang ;(

Wat observeer jij zoal?
pi_184557792
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:46 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik had het niet meer met je eens kunnen zijn. Alhoewel ik maar tot op zekere hoogte de theoretische diepgang begrijp, kan ik er ook eindeloos over lezen.

Maar wat gaaf, amateur astronoom :D Ik zou heeel, heel graag in de toekomst ook een eigen telescoop willen. Maar dan wel een waarop je jupiter kunt zien, of de ringen van saturnus.

Maar dat is niet te betalen ben ik bang ;(

Wat observeer jij zoal?
Oh, van alles, dubbelsterren, de maan, planeten, maar een telescoop hoeft niet duur te zijn. Ik koop regelmatig op Marktplaats, maar daar zit wel veel rotzooi bij. Je moet de goeie er uit vissen. Maar je kunt ook nieuw kopen, voor een paar honderd euro heb je al iets, maar je moet weten wat je wilt. Daarbij komt dat je "het vak" onder de knie moet krijgen. Er zijn ook telescopen met een go-to system, die heb ik niet, maar daar kun je het object intoetsen en dan gaat hij er naar toe. Maar ja, dat is de sport niet.

Bij mij heeft kijken vooral met rust te maken. Beetje voorbereiden, beetje kaartje bestuderen, beetje zoeken, beetje kijken, beetje krabbelen, beetje tekenen, dat vind ik leuk.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184557795
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:07 schreef -mosrednA het volgende:

Nou weet je, ik weet het niet. Ik weet ook niet of de zon kleiner wordt door de verbranding.
Wordt de zon dus kleiner?
Brandt de zon van binnen of alleen van buiten?
Waarom brandt de zon uberhaupt terwijl in de ruimte geen zuurstof is?
Of brandt de zon niet?
pi_184557846
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:56 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

Nou weet je, ik weet het niet. Ik weet ook niet of de zon kleiner wordt door de verbranding.
Wordt de zon dus kleiner?
Brandt de zon van binnen of alleen van buiten?
Waarom brandt de zon uberhaupt terwijl in de ruimte geen zuurstof is?
Of brandt de zon niet?
De zon heeft kernfusie alleen in de kern. Daar wordt automatisch door de enorm hoge temperatuur (veroorzaakt door het in elkaar storten van materie door aantrekkingskracht in het begin) waterstof (1 proton) gefuseerd tot helium (2 protonen) en daar komt een ongelooflijke hoeveelheid straling bij vrij.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184557931
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:56 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Oh, van alles, dubbelsterren, de maan, planeten, maar een telescoop hoeft niet duur te zijn. Ik koop regelmatig op Marktplaats, maar daar zit wel veel rotzooi bij. Je moet de goeie er uit vissen. Maar je kunt ook nieuw kopen, voor een paar honderd euro heb je al iets, maar je moet weten wat je wilt. Daarbij komt dat je "het vak" onder de knie moet krijgen. Er zijn ook telescopen met een go-to system, die heb ik niet, maar daar kun je het object intoetsen en dan gaat hij er naar toe. Maar ja, dat is de sport niet.

Bij mij heeft kijken vooral met rust te maken. Beetje voorbereiden, beetje kaartje bestuderen, beetje zoeken, beetje kijken, beetje krabbelen, beetje tekenen, dat vind ik leuk.
Heel interessant. Ik zou dit ook graag willen gaan doen als ik in wat rustiger vaarwater kom. Het lijkt me ook heel erg rustrevend en vredig. Lijkt me heeerlijk.

Wat ik vooral zou willen is een telescoop die bijvoorbeeld echt saturnus kan laten zien. Dus niet in de vorm van een stipje, maar echt in de vorm van een klein bolletje waarbij je de ringen goed kunt zien.

Ervanuitgaande dat jij net als ik nog wel even een tijdje rondzwerft op dit forum, zal ik je tzt wel om advies gaan vragen :P
pi_184557989
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:02 schreef -mosrednA het volgende:

Wat ik vooral zou willen is een telescoop die bijvoorbeeld echt saturnus kan laten zien. Dus niet in de vorm van een stipje, maar echt in de vorm van een klein bolletje waarbij je de ringen goed kunt zien.
Ik heb begrepen dat je dat al kan zien met een goede verrekijker.
pi_184558013
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:02 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Heel interessant. Ik zou dit ook graag willen gaan doen als ik in wat rustiger vaarwater kom. Het lijkt me ook heel erg rustrevend en vredig. Lijkt me heeerlijk.

Wat ik vooral zou willen is een telescoop die bijvoorbeeld echt saturnus kan laten zien. Dus niet in de vorm van een stipje, maar echt in de vorm van een klein bolletje waarbij je de ringen goed kunt zien.

Ervanuitgaande dat jij net als ik nog wel even een tijdje rondzwerft op dit forum, zal ik je tzt wel om advies gaan vragen :P
Als je wilt beginnen zou ik eerst even een basisboekje Sterrenkunde kopen en wat zeker aan te raden is is de Sterrengids 2019, die hoort al mijn hele leven lang tot mijn basisuitrusting (van andere jaren dan). Zowel voor beginners als voor gevorderden een basisboek. Daar staat alles in wat je per maand kunt zien en er zit heel veel basisinformatie in. Met sterrenkaarten en objectkaartjes en uitleg over van alles en nog wat.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184558021
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat je dat al kan zien met een goede verrekijker.
Dat kan ik me echt niet voorstellen.. 8)7 Dan heb je wel een grote verrekijker nodig..?
pi_184558112
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:07 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dat kan ik me echt niet voorstellen.. 8)7 Dan heb je wel een grote verrekijker nodig..?
Het is wel tweede hands informatie maar ik heb het van een professor, een zondeskundige (met een zelfde hobby als ik). Ik keek er ook van op inderdaad.
pi_184558113
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:07 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Als je wilt beginnen zou ik eerst even een basisboekje Sterrenkunde kopen en wat zeker aan te raden is is de Sterrengids 2019, die hoort al mijn hele leven lang tot mijn basisuitrusting (van andere jaren dan). Zowel voor beginners als voor gevorderden een basisboek. Daar staat alles in wat je per maand kunt zien en er zit heel veel basisinformatie in. Met sterrenkaarten en objectkaartjes en uitleg over van alles en nog wat.
Nice. Staat genoteerd. Ik wil inderdaad handmatig kunnen observeren. Dat zou voor mij ook wel een beetje onderdeel van de uitdaging moeten zijn.

Heb je trouwens ook telescopen waarbij je de zon kunt bekijken? Daar komen denk ik dan speciale (en dure) filters bij kijken?
pi_184558127
Zo zie je Saturnus ongeveer in een telescoop



Daarbij wordt vaak de cassini-scheiding genoemd, dat is de scheiding in de ring.
Veel hangt af van de conditie van de atmosfeer en temperatuurverschillen. En een telescoop moet eerst afkoelen, anders wordt het niks.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184558145
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Het is wel tweede hands informatie maar ik heb het van een professor, een zondeskundige (met een zelfde hobby als ik). Ik keek er ook van op inderdaad.
Wow oke, das wel bijzonder inderdaad. Zal je wel inleveren op kwaliteit van beeld maargoed, gaaf dat het kan.

Ik vraag me af hoeveel details je kunt zien. Ben bang dat het wel aardig blurry is
pi_184558174
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:11 schreef Sigaartje het volgende:
Zo zie je Saturnus ongeveer in een telescoop

[ afbeelding ]

Daarbij wordt vaak de cassini-scheiding genoemd, dat is de scheiding in de ring.
Veel hangt af van de conditie van de atmosfeer en temperatuurverschillen. En een telescoop moet eerst afkoelen, anders wordt het niks.
Dat lijkt me echt heeeel bijzonder om te zien :o

Ik zou dit ook voor het eerst door eigen toedoen met eigen ogen willen zien.

En hoe koel je je telescoop af dan? Gewoon hopen dat het koud (en droog) wordt die nacht?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2019 19:14:18 ]
pi_184558441
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:13 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dat lijkt me echt heeeel bijzonder om te zien :o

Ik zou dit ook voor het eerst door eigen toedoen met eigen ogen willen zien.

En hoe koel je je telescoop af dan? Gewoon hopen dat het koud (en droog) wordt die nacht?
Gewoon buiten zetten en een uurtje wachten. Maar je bent ook afhankelijk van de atmosfeer, de "seeing" en sommige objecten hebben een kleine vergroting nodig en andere weer een grotere. Dat leer je door ervaring of lees je ergens. Er is voor Nederland/Belgie ook een astroforum, maar ik mag geen links doorgeven, google maar, dan kom je er vanzelf wel, daar kun je heerlijk rondstruinen, gaat over telescopen, sterrenkijken, theorie, van alles en nog wat.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184558520
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:27 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Gewoon buiten zetten en een uurtje wachten. Maar je bent ook afhankelijk van de atmosfeer, de "seeing" en sommige objecten hebben een kleine vergroting nodig en andere weer een grotere. Dat leer je door ervaring of lees je ergens. Er is voor Nederland/Belgie ook een astroforum, maar ik mag geen links doorgeven, google maar, dan kom je er vanzelf wel, daar kun je heerlijk rondstruinen, gaat over telescopen, sterrenkijken, theorie, van alles en nog wat.
Bedankt voor je antwoord weer sigaartje! :s)

Ik ga even rondneuzen daar O-)
pi_184558552
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
Is gewoon een lineair proces. De maan begon bij de aarde en slingert heel langzaam weg. We hebben de mazzel dat de schijnbare diameter even groot is als die van de zon, daarom hebben we zulke mooie zonsverduisteringen. Dat is een uitzondering, een paar miljoen jaar verder zullen alleen ringvormige zonverduisteringen voorkomen. We zitten wat dat betreft precies in de goede tijd.

Op de maan schijnt trouwens veel He3 te vinden te zijn, dat schijnt een perfecte brandstof te zijn.
Met een flink aantal jaren zien we alleen nog maar het Melkweg-Andromeda-stelsel. Beschavingen dan, hebben geen enkele manier om te bepalen hoe het universum is ontstaan. We leven echt in een wonderlijke tijd :)
pi_184558566
Ooit geweest in een sterrenwacht in Antwerpen. Wat een heerlijke mensen daar. Ze hadden daar een Schmidt-Cassegrain staan, 40 cm, van Russische makelij. wauw wat een ding, trappetje op, motor aan en maar kijken. Geweldig. Zelfs met de havenlichten aan de horizon. Zal ik nooit vergeten. De leden daar waren zeer aardig.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184587297
Houd ook de landelijke sterrenkijkdagen in de gaten. Ik zit zelf bij een sterrenkunde vereniging met een wekelijkse waarneemgroep, kun je ook nog overwegen :)
-
pi_184605229
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:52 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

De maan gaat ook steeds verder af van ons ja. Vraag me niet hoeveel of waarom verder, dat ben ik vergeten :@
De maan gaat er met ongeveer 3 cm per jaar vandoor.
Dit komt door de getijdenwerking. In het kort komt het er op neer dat de aarde sneller ronddraait (dag) dan de maan om ons heen draait (maand) De massa van de aarde is niet perfect verdeeld (en heeft vloeibaar water) waardoor bij ieder rondje van de aarde de maan een zetje krijgt van de ongelijk verdeelde massa op aarde. Tegelijkertijd remt de draaiing van de aarde wat af waardoor de dagen langer worden. Na genoeg tijd zal de aarde zo langzaam draaien dat de aarde altijd met dezelfde kant naar de maan zal staan (tidal locked) en zal de afstand niet meer groter worden. Ik dacht dat dit eerder gebeurde dan dat de maan de aarde gaat verlaten (dat zou gebeuren als de afstand groter wordt dan 1 miljoen km).

Ik heb ook wel eens uitgerekend dat de afstand tot de maan bijna 3 cm per jaar toeneemt door het groeien van het heelal. Om redenen die ik nog steeds niet helemaal begrijp groeit het heelal niet binnen ons zonnestelsel maar het is wel verdomd toevallig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')