abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184650162
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2019 11:14 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Na 5 jaar wordt de lening afgelost (waarschijnlijk middels een herfinanciering).
Ik zelf schat het risico van herfinanciering redelijk hoog in omdat we nu na een hoog conjunctuur weer een daling krijgen, het verleden heeft aangetoond dat ook vastgoed eenvoudig 30% in waarde kan dalen, de termijn van 5 jaar voor de herfinanciering redelijk kort en ook hard is waardoor bij een herfinanciering de onderhandelingspositie van de geldnemer zwak is. Overschat de hypotheek zekerheid dus niet, zeker bij SIG projecten met een derde schijf of bij andere platformen waar de ltv boven de 80% is. Ik denk dat we op het einde van de termijn meerdere voorstellen krijgen om de lening, gezien de slechte, vastgoedmarkt situatie door te laten lopen.
pi_184650929
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ook welkom LorneMalvo!

Mijn mening over KOM is iets milder. Bij dramaproject De Belhamels kwam me de stoom uit de oren en heb ik lang niet meer geÔnvesteerd. Er zijn echter wel zaken verbeterd. Er is een nieuwe directie, de pitches zijn beter gedocumenteerd en ik heb ook de indruk dat de AFM meekijkt. Het rendement is de afgelopen tijd verbeterd, maar nog steeds onder het gemiddelde. Pareltjes pak ik gewoon mee.

Als ik terugkijk zie ik dat bijna overal nu de pandakten en hypotheekakten zijn aangehecht. Ik mis ze alleen nog van De Wit en Broers, maar het kan zijn dat die nog niet gereed en uitgeboekt zijn, moet ik nakijken.
Dank! Iets meer nuance dus voor wat betreft KOM, ook goed om te horen. Voor mij persoonlijk blijft het risico in het geval van bea helaas toch net wat te hoog tov rentepercentage. Met name ingegeven door de markt.

quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 11:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Na 5 jaar krijg je je investering weer terug. Het onderpand zullen ze dan herfinancieren via SiG volgens het dan geldende rente percentage of via een derde partij of anders verkopen. Bij herfinanciering via SiG kun je dan zelf bepalen of je weer wil inschrijven of niet.
Helder, dank. Het risico zit dan vooral in het herfinancieren. Voor de meeste schijven 1 nog wel te overzien lijkt mij. Hoewel ik voor mijzelf rekening houd met risico's op de woningwaarde van woningen voor 2000 ivm de energietransitie
pi_184651041
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 11:54 schreef ML45 het volgende:
Ik zelf schat het risico van herfinanciering redelijk hoog in omdat we nu na een hoog conjunctuur weer een daling krijgen, het verleden heeft aangetoond dat ook vastgoed eenvoudig 30% in waarde kan dalen, de termijn van 5 jaar voor de herfinanciering redelijk kort en ook hard is waardoor bij een herfinanciering de onderhandelingspositie van de geldnemer zwak is. Overschat de hypotheek zekerheid dus niet, zeker bij SIG projecten met een derde schijf of bij andere platformen waar de ltv boven de 80% is. Ik denk dat we op het einde van de termijn meerdere voorstellen krijgen om de lening, gezien de slechte, vastgoedmarkt situatie door te laten lopen.
Ik denk dat de huizenmarkt tegenwoordig minder conjuctuurgevoelig is en meer rentegevoelig. Je ziet het bijvoorbeeld in dit plaatje, waar de huizenmarkt doorgaans achter de andere indicatoren aanhobbelt maar vanaf eind 2013 voor begint te lopen. Dat is de periode waarin de 10-jaars rente van 2,4% in sep 2013 daalde naar 0,2% in apr 2014.

Zelf denk ik dat de huizenprijzen geen dramatische (30%) dalingen zullen laten zien zolang de lange rente niet flink gaat stijgen. En daar zie ik voorlopig nog geen reden toe.

Maar het blijft koffiedik kijken natuurlijk, niemand die het weet. Ik blijf zelf ook het liefste in de eerste schijf van SIG.
pi_184651330
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2019 12:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik denk dat de huizenmarkt tegenwoordig minder conjuctuurgevoelig is en meer rentegevoelig. Je ziet het bijvoorbeeld in dit plaatje, waar de huizenmarkt doorgaans achter de andere indicatoren aanhobbelt maar vanaf eind 2013 voor begint te lopen. Dat is de periode waarin de 10-jaars rente van 2,4% in sep 2013 daalde naar 0,2% in apr 2014.

Zelf denk ik dat de huizenprijzen geen dramatische (30%) dalingen zullen laten zien zolang de lange rente niet flink gaat stijgen. En daar zie ik voorlopig nog geen reden toe.

Maar het blijft koffiedik kijken natuurlijk, niemand die het weet. Ik blijf zelf ook het liefste in de eerste schijf van SIG.
Zelf acht ik de kans op een rentestijging iets groter in en mn de impact, we zijn de laatste jaren gewend geraakt aan lage percentages en een stijging naar bijvoorbeeld 3% op een spaarrekening zal al forse gevolgen geven voor de herfinanciering en dus de huizenprijzen. Combineer dit in Nederland met de geringere renteaftrek en dan is 30% daling m.i. realistisch beeld, maar het blijft koffiedik kijken zoals je zegt.

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 27-01-2019 13:34:07 ]
pi_184657382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 11:35 schreef djh77 het volgende:
Maatschappelijk project op WvjG. Rente is 6% geworden +aflossingsvrij icm 2e hypotheek.:
https://waardevoorjegeld.nl/project/de-Besorhoeve
Dit heeft in elk geval gezorgd voor meer toeloop, zie ik.
pi_184667860
De top 10 van week 4:
mjpevc5.png
Een + voor: AquaPretPark, Tropisch Fruit&Paddenstoelen, Brookhuis Applied Technologies, Tapa Tap, Expertboek, KonaCom, Daily Facility Services, ByBillMedia, Rijkenvoorde, Vossto, J. van Buiten, Frankendael, The River Kwae, CruiseTravel
pi_184668579
Artikel in FD:
"Voor kleinste bedrijven gaat geldkraan het minst open"

quote:
Voor kleinste bedrijven gaat geldkraan het minst open
Kleine bedrijven vangen in hun zoektocht naar financiering vaker bot dan grotere bedrijven. Wanneer de geldkraan dicht blijft, zet dat voor bijna de helft van de ondernemers een rem op de groeiplannen. Ze moeten uitwijken naar alternatieve geldschieters.

Bijna een kwart (24%) van het midden- en kleinbedrijf heeft behoefte aan externe financiering, zo blijkt uit de Financieringsmonitor, die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag voor de eerste keer heeft gepubliceerd. Voorheen maakte onderzoeksbureau Panteia deze monitor, waarvoor dit keer ruim vijfduizend bedrijven zijn ondervraagd.

Van de mkb-bedrijven die tussen juli 2017 en juli 2018 een financieringsaanvraag deden, kreeg 84% de financiering in ieder geval voor een deel rond. De rest bleef met lege handen staan. Twee derde van de ondernemers die op zoek zijn naar geld, diende een aanvraag in. Een ander deel, vooral startups, achtte zichzelf bij voorbaat kansloos en probeerde het niet eens.

De kleinste bedrijven hebben de meeste moeite om te lenen
De kleinste bedrijven hebben de meeste moeite om te lenenBron: CBS
Groeibelemmering
Toegang tot financiering is een probleem dat vooral speelt bij kleine en middelgrote bedrijven. Het probleem is volgens het CBS het grootst in sectoren als handel, vervoer en horeca. De geldkraan blijft vaak dicht voor bedrijven met minder dan tien werknemers, jonge bedrijven en start-ups. Van de ondernemers die geen geld weten los te krijgen, kan bijna de helft niet uitbreiden.

De overheid probeert daar iets aan te doen. Vorige zomer trok staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) zo’n §200 mln uit voor een MKB-actieplan, onder meer om de geldstroom naar kleinere bedrijven te vergroten. Daarnaast werden verschillende maatregelen genomen om de toegang tot financiering te verbeteren, maar twee derde van de mkb-ondernemers blijkt die loketten niet te kennen.

Mkb-bedrijven, met name kleinere, proberen vaker geld aan te trekken van buiten het bedrijf dan grote ondernemingen. Met name de jonge, snelgroeiende bedrijven en start-ups hebben behoefte aan financiering, om een uitbreiding te kunnen bekostigen. De tarieven voor kleinere leningen zijn ook hoger. In Nederland liggen de kosten voor krediet, met name kleine leningen, boven het Europees gemiddelde.

Vormen van alternatieve financiering
Factoring Een partij neemt openstaande facturen over en keert direct een percentage uit zodat de ondernemer niet op zijn geld hoeft te wachten (omvang: §5,3 mrd in 2017)Lease Een kredietverstrekker koopt bedrijfsmiddelen, zoals machines, debiteuren of voorraden, en stelt deze voor een vergoeding weer ter beschikking aan het bedrijf (omvang: §6 mrd in 2017)Informele investeerders Vaak rijke particulieren die actief willen investeren en vaak een aandeel nemen in een onderneming (omvang onbekend).Crowdfunding De ondernemer probeert op zijn voorwaarden geld op te halen bij een grote groep donateurs of investeerders (§0,2 mrd in 2017)Private equity Investeringsmaatschappij koopt een belang in een bedrijf (§3,7 mrd in 2017)
Toevlucht tot alternatieven
Het vaakst (40%) komen mkb-bedrijven aan geld via een banklening, doorlopend krediet (12%) en leasing (21%). Kleinere ondernemingen doen het vaakst een beroep op alternatieve financieringsvormen, zoals crowdfunding of informele investeerders, omdat bij deze vormen minder hoge eisen worden gesteld.
Het aandeel van het bancaire krediet aan het bedrijfsleven wordt gestaag kleiner en alternatieve financieringsvormen komen op. Dat zijn vooral leasing, het verkopen van uitstaande facturen (factoring) en private investeerders. De markt voor crowdfunding groeit enorm, is zelfs in drie jaar verdubbeld, maar dekt nog steeds maar een miniem aandeel van de financieringsbehoefte.

Het komende jaar verwachten mkb-bedrijven minder behoefte te hebben aan externe financiering dan afgelopen jaar. Dat geldt niet voor alle ondernemers. Vooral snelgroeiende bedrijven en start-ups denken nog eens met de pet rond te gaan.
pi_184668979
??? Vandaag de maandelijkse mail van L&S,netto rendement 4.3% volgens mail. Volgens de site 4.0%.???
Wat moet ik nu geloven? Zelf haast niet na te rekenen als je meerdere stortingen hebt gedaan!
pi_184669219
Het betalingsoverzicht bij FNC is inmiddels bijgewerkt. De vervroegde aflossing die ik kreeg is van het project 'Winkeluitbreiding slagerij'.
pi_184669332
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 17:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb net even een voorbeeld uitgewerkt over hoe dit zou kunnen lopen.

Etage taxatie in verhuurde staat 120k op basis van huurwaarde 900 euro in de maand (dus door huurwaarde lijkt het verhuur in vrije sector) Huurcontract is jonger dan 6 maanden.
Huurder gaat in beroep bij huur commissie huur wordt teruggebracht op basis van het puntensysteem naar 600 en valt daardoor in de sociale huur (<720 Euro) . Dus geldt er maar beperkte mogelijkheid voor jaarlijkse huurverhoging en huurder geniet huur bescherming(die krijg je er dus niet uit, ook niet bij gedwongen verkoop van huis).

De waarde in verhuurde staat is nu niet de getaxeerde 120k, maar neemt door de lagere huur af tot ongeveer 600/900 *120K is rond de 80K.

Met name bij etages met kleine oppervlaktes zoals wel eens door SIG aangeboden in Rotterdam, Utrecht etc. kan je hiermee te maken krijgen.
Wel relevant is dat het Telegraaf artikel ook vermeldt dat zowel het aantal zaken als het percentage toegekende klachten flink is gedaald in de afgelopen jaren. Een grote factor hierin is waarschijnlijk dat de WOZ waarde van de woning nu zwaarder meetelt in het bepalen van de maximale huur dan voorheen het geval was. Bovendien kan de huurcommissie niets afdwingen, dus als de verhuurder niet meewerkt moet de huurder uiteindelijk naar de rechter om zijn huur daadwerkelijk omlaag te krijgen. Je moet als huurder dus wel heel vastberaden zijn om dit traject te bewandelen.
  maandag 28 januari 2019 @ 11:41:49 #186
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_184670090
Nieuwe update Special Trees.
De vogel is onvindbaar en KOM kan de boom in.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184670312
Turbo week bij FNC:
quote:
Het is Turbo Week bij Funding Circle. Sluit de eerste maand van het jaar goed af! Investeer deze week op ons platform en ontvang § 10, § 20 of § 30 cashback.

vanaf vandaag tot en met maandag 4 februari minimaal § 500 op ons platform? Dan krijg je van ons een cashback t/m § 30 op je bankrekening gestort. Dat is makkelijk geld verdienen!
Een + voor: AquaPretPark, Tropisch Fruit&Paddenstoelen, Brookhuis Applied Technologies, Tapa Tap, Expertboek, KonaCom, Daily Facility Services, ByBillMedia, Rijkenvoorde, Vossto, J. van Buiten, Frankendael, The River Kwae, CruiseTravel
pi_184670469
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 11:55 schreef djh77 het volgende:
Turbo week bij FNC:

[..]

Vandaag mijn betalingen januari van FNC gecontroleerd. 18 van de ruim 140 nog openstaande projecten hebben nog niet betaald.

Hoop dat de bel/incasso teams ook de turbo erop zetten om deze achterstanden binnen te halen.
Ik heb de turbo op het investeren voorlopig uitgezet.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-01-2019 12:12:17 ]
pi_184670583
Is deze al besproken? Huisarts in Leiden.
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/61592

De man heeft een bijzonder royale levensstijl maar zou de lening moeten kunnen terugbetalen lijkt me. En een HAP zal niet ineens met de noorderzon vertrokken zijn :) Met 12% netto rente een verdedigbaar gokje?

Ik vermoed enige onenigheid met de huisbankier : Dat is geen teken van sterkte maar daardoor misschien een buitenkansje.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 28-01-2019 12:20:08 ]
pi_184670769
Nog eentje op FNC: uitvaartcentrum te Wijchen
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab1

Scherpe daling van het eigen vermogen in 2017 ondanks toch redelijke cijfers.
Lijken me betrouwbare mensen, alleen al door de bedrijfstak. Dat zijn doorgaans geen avonturiers.
https://vandenheuveluitvaartzorg.nl/referenties
https://vandenheuveluitvaartzorg.nl/over-heidie
pi_184670843
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 12:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Hoop dat de bel/incasso teams ook de turbo erop zetten om deze achterstanden binnen te halen.
Laat eerste het betaalteam er maar eens de turbo opzetten, nog niets ontvangen...
pi_184670887
Grappig, zowel de huisarts alsmede Heidie meegenomen vanmorgen na enige tijd daar niets gedaan te hebben.. rest is best bagger...

@nrdz, begrijp ik het goed dat jij deze controle zelf uitvoert en niet via de website van FNC (die retesloom is mbt verwerking van gegevens....)?
pi_184670982
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 12:14 schreef obligataire het volgende:

De man heeft een bijzonder royale levensstijl maar zou de lening moeten kunnen terugbetalen lijkt me. En een HAP zal niet ineens met de noorderzon vertrokken zijn :) Met 12% netto rente een verdedigbaar gokje?

Ik vermoed enige onenigheid met de huisbankier : Dat is geen teken van sterkte maar daardoor misschien een buitenkansje.
Een dramatische current ratio, maar dat zal inderdaad vooral de bank met zijn rc zijn. Zo te zien een tonnetje overwaarde in het eigen bedrijfspand en een integriteit die wel in orde lijkt. Ik neem het gokje wel voor die 12 %....
pi_184671168
quote:
[quote] Op maandag 28 januari 2019 12:25 schreef obligataire het volgende:
Nog eentje op FNC: uitvaartcentrum te Wijchen
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab]

Scherpe daling van het eigen vermogen in 2017 ondanks toch redelijke cijfers.
Lijken me betrouwbare mensen, alleen al door de bedrijfstak. Dat zijn doorgaans geen avonturiers.
https://vandenheuveluitvaartzorg.nl/referenties
https://vandenheuveluitvaartzorg.nl/over-heidie
Wijchen, nog net in Gelderland maar wel akelig dichtbij Brabant. Ik twijfel ....
pi_184671274
quote:
Wijchen, nog net in Gelderland maar wel akelig dichtbij Brabant. Ik twijfel ....
Hoe meer misdaad, hoe meer doden, hoe meer klandizie. Is dit niet wat mij als een aparte categorie moeten gaan beoordelen? De reversed Paardendokter score (RPS)? Geldt wellicht ook voor toeleveranciers van chemicaliŽn en vakantieparken? :Y
pi_184671347
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 12:25 schreef obligataire het volgende:
Moest ineens aan die oud-partijvoorzitter van de VVD denken... ;)
pi_184671463
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 12:14 schreef obligataire het volgende:

Deze ziet er inderdaad niet onaardig uit. Ook behoorlijke waarderingen op de zorgkaart.

https://www.zorgkaartnede(...)de-303617/waardering
pi_184671568
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2019 13:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze ziet er inderdaad niet onaardig uit. Ook behoorlijke waarderingen op de zorgkaart.

https://www.zorgkaartnede(...)de-303617/waardering
Ook nog redelijk jong (1980) dus dat stemt mij ook positief.
pi_184671658
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 12:54 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Hoe meer misdaad, hoe meer doden, hoe meer klandizie. Is dit niet wat mij als een aparte categorie moeten gaan beoordelen? De reversed Paardendokter score (RPS)? Geldt wellicht ook voor toeleveranciers van chemicaliŽn en vakantieparken? :Y
Je hebt me overtuigd, ik doe een duit in het zakje....
pi_184671863
KOM doet een oproep aan de ondernemer om te reageren...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')