abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184551202


Crowdfunding is hot!! het In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_184551344
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:56 schreef crowd-fundi het volgende:
Nu ook bij LAH: project met 50% garantie door SIDA
Wel weer met een grote korrel zout allemaal met grijze gebieden waar je als investeerder geen invloed op hebt. Verder maar hopen dat LdH haar werk goed doet en zo niet,…. dan aanvaarden ze geen aansprakelijkheid.

quote:
Dekking
Onder omstandigheden is het mogelijk dat op initiatief van Sida danwel Lendahand, de garantie op een bepaald project vervalt. Bijvoorbeeld als achteraf blijkt dat de Investee en/of het betreffende project toch niet aan de voorwaarden van de Garantie Overeenkomst voldeed, of indien Lendahand niet heeft voldaan aan de contractuele verplichtingen onder de Garantie Overeenkomst. Hiervoor kan door Lendahand geen aansprakelijkheid worden aanvaard.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 22 januari 2019 @ 13:11:12 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_184551349
Even een algemene mededeling. ik heb net uit een ouder topic wat adressen in spoilers gezet.
Zouden jullie hier om kunnen denken dat je dat direct doet zodat het ook niet al in zoekresultaten en dergelijke naar voren komt?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_184551420
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:05 schreef peterc het volgende:
CrowdRealEstate nieuwbouw complex Beilen (voormalig postkantoor) 600k 6% 12mnd staat open voor afronding.
Als iemand een linkje mbt "Gössnitz" heeft... Er komt denk ik binnenkort wat ¤ vrij door een snel vollopend cruiseproject op GVE *O*
pi_184551441
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wel weer met een grote korrel zout allemaal met grijze gebieden waar je als investeerder geen invloed op hebt. Verder maar hopen dat LdH haar werk goed doet en zo niet,…. dan aanvaarden ze geen aansprakelijkheid.

[..]

Dat zijn inderdaad vreemde voorbehouden. Wat LDH feitelijk zegt is dat als LDH haar werk aantoonbaar niet goed doet men niet verantwoordelijk is!
pi_184551452
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:15 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Als iemand een linkje mbt "Gössnitz" heeft... Er komt denk ik binnenkort wat ¤ vrij door een snel vollopend cruiseproject op GVE *O*
You 're Welcome:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:18:46 #7
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_184551488
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wel weer met een grote korrel zout allemaal met grijze gebieden waar je als investeerder geen invloed op hebt. Verder maar hopen dat LdH haar werk goed doet en zo niet,…. dan aanvaarden ze geen aansprakelijkheid.

[..]

Zo ver had ik nog niet eens doorgelezen. Die SIDA was ik al vaker tegengekomen bij TRINE.
Je hebt gelijk: de zoutpot moet je wel gebruiken.
Lijkt wel te gelden voor alle verzekeringen: bedrijven die proberen om niet uit te betalen als het er op aankomt. Uitzonderingen daargelaten.
pi_184551582
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

You 're Welcome:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op de site van Crowdstate heeft dit project een A rating, in de spoiler een B rating.
pi_184551593
Maar wel bedankt. Ingeschreven.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:27:08 #10
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184551635
Mijn beste GVE projecten zijn juist de particuliere leningen, dus wel balen opzich.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_184551709
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:27 schreef AQuila360 het volgende:
Mijn beste GVE projecten zijn juist de particuliere leningen, dus wel balen opzich.
Ik heb er ook een tiental schat ik. Ze kwamen natuurlijk maar sporadisch voor maar jammer inderdaad.
pi_184551804
Cheers DJH. Dit is overigens wel een redelijk vaag projectje... (had ik niet verwacht)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Door de vaagheid sla ik deze helaas over, of iemand moet mij geheel gerust stellen :P
pi_184552015
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:07 schreef peterc het volgende:

[..]

leesstukje over SIG Navolaan Heerlen. / buurt Vrieheide - De Stack zie o.a. pag 5. We zullen maar zeggen dat de buurt problematieken heeft, die evenwel bekend zijn en aangepakt worden. In hoeverre succesvol blijft een ? Maar goed ook in Oud Zuid en Blaricum wonen ook wel duistere figuren.

https://www.heerlen.nl/ge(...)-stack-juni-2017.pdf
De prijs is er natuurlijk ook naar.
Op niet veel plekken in Nederland heb je voor 100.000 euro een woning van 139 m2
pi_184552398
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:36 schreef kopersneek het volgende:
Cheers DJH. Dit is overigens wel een redelijk vaag projectje... (had ik niet verwacht)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Door de vaagheid sla ik deze helaas over, of iemand moet mij geheel gerust stellen :P
Ik vermoed dat het nog niet de bedoeling is dat we investeren, net als eerder bij project gemeentelijk monument Breda. Er is niet uitgelegd hoe dat zit met de basisrente van 5% en bonus van 2%.
Edit: pagina niet meer beschikbaar

[ Bericht 1% gewijzigd door bubbels234 op 22-01-2019 14:26:07 ]
pi_184554691
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 14:07 schreef bubbels234 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het nog niet de bedoeling is dat we investeren, net als eerder bij project gemeentelijk monument Breda. Er is niet uitgelegd hoe dat zit met de basisrente van 5% en bonus van 2%.
Edit: pagina niet meer beschikbaar
kon hem ook al niet meer vinden, linkje kwam niet meer door, helaas
pi_184554695
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wel weer met een grote korrel zout allemaal met grijze gebieden waar je als investeerder geen invloed op hebt. Verder maar hopen dat LdH haar werk goed doet en zo niet,…. dan aanvaarden ze geen aansprakelijkheid.

[..]

De sneeuw stijgt ze naar hun hoofd.
pi_184555481
quote:
Ik snap het niet helemaal.
De solvabiliteit wordt met de aankoop en financiering berekend (EV/VV) op 22% op basis van de concept cijfers van eind oktober 2018.

Dit kan ik niet rijmen het negatieve EV ultimo 2017.
Pecunia non olet
pi_184555616
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 16:52 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik snap het niet helemaal.
De solvabiliteit wordt met de aankoop en financiering berekend (EV/VV) op 22% op basis van de concept cijfers van eind oktober 2018.

Dit kan ik niet rijmen het negatieve EV ultimo 2017.
ik weet niet of het klopt, maar staat ook nog een balans 2018 bij het downloaden
pi_184555710
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 16:52 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik snap het niet helemaal.
De solvabiliteit wordt met de aankoop en financiering berekend (EV/VV) op 22% op basis van de concept cijfers van eind oktober 2018.

Dit kan ik niet rijmen het negatieve EV ultimo 2017.
Zal dit niet komen door de inbreng (medio 2018) van eigen vermogen als gevolg van de verkoop van de privé woning?
pi_184555949
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184557162
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zal dit niet komen door de inbreng (medio 2018) van eigen vermogen als gevolg van de verkoop van de privé woning?
Dat zal het zijn ja, blijkbaar heeft hij daar goed aan verdiend. Is natuurlijk wel een éénmalige bate.

De winst 2018 is ongeveer gelijk aan die van 2017. Blijkbaar zijn de privéopnamen in 2017 ongeveer 50K geweest. Dat is m.i. het absolute minimum wat hij aan winst zou moeten behalen.
Zonder de verkoop oude woning zou hij in 2018 (vermoedelijk) verder zijn ingeteerd op zijn bedrijfskapitaal.

Het valt op dat zijn gestegen omzet niet tot noemenswaardig méér winst leidt. Zijn bruto winstmarge is 6% punten maar liefst gedaald.

LTV is 100% wat mij betreft.

Ben benieuwd naar de prognose, inmiddels opgevraagd.

Ik pak deze mee maar niet al te wild.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 22-01-2019 18:32:04 ]
Pecunia non olet
pi_184558141
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat zal het zijn ja, blijkbaar heeft hij daar goed aan verdiend. Is natuurlijk wel een éénmalige bate.

De winst 2018 is ongeveer gelijk aan die van 2017. Blijkbaar zijn de privéopnamen in 2017 ongeveer 50K geweest. Dat is m.i. het absolute minimum wat hij aan winst zou moeten behalen.
Zonder de verkoop oude woning zou hij in 2018 (vermoedelijk) verder zijn ingeteerd op zijn bedrijfskapitaal.

Het valt op dat zijn gestegen omzet niet tot noemenswaardig méér winst leidt. Zijn bruto winstmarge is 6% punten maar liefst gedaald.

LTV is 100% wat mij betreft.

Ben benieuwd naar de prognose, inmiddels opgevraagd.

Ik pak deze mee maar niet al te wild.
Was weer een hoop leeswerk. Terwijl FNC te weinig biedt, namelijk cijfermateriaal om de boel goed te kunnen beoordelen, bieden veel andere platformen zoveel info dat het je een uur kost om de boel goed door te hebben. Maar ja, is ook wel leuk. Voor mij maakt dit CF tot een hobby.
De door obligatoire gesignaleerde brutowinstmarge daling van 6% wijt ik aan het stoppen met hovenierswerk. Dat is denk ik geboekt als omzet zonder kostprijs. Die omzet is nu vervangen door verkoop met een inkoopwaarde. Dat verklaart ook waarom de personele lasten teruglopen.
De kosten zijn wel gestegen op een aantal vlakken, maar dat vind ik in een opbouwfase niet heel erg.
Ik ga deze wel meenemen denk ik, maar ik denk nog even na hoveel. Is er iemand naar de infoavond gegaan van WvjG in dit tuincentrum? Ik vond Ouddorp tever met dit weer en 2300 km file!
pi_184559687
Obligataire is de naam oO/
Pecunia non olet
pi_184559793
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:30 schreef obligataire het volgende:
Obligataire is de naam oO/
Mijn nederige excuses..
Hoe kom je er erop? 😀
pi_184559856
Zijn hier nog zonnepanelendelers? Ik heb er 2 projecten en bij de eerste uitbetaling na 1 jaar al gedoe. Betaling is al een week of 2 a 3 te laat. Hou ik helemaal niet van!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184560538
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:38 schreef crowdiefunder het volgende:
Zijn hier nog zonnepanelendelers? Ik heb er 2 projecten en bij de eerste uitbetaling na 1 jaar al gedoe. Betaling is al een week of 2 a 3 te laat. Hou ik helemaal niet van!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoor het al weer. Ik hou het wel bij mijn eigen zonnepanelen 🌞
  dinsdag 22 januari 2019 @ 21:51:08 #28
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_184561556
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:38 schreef crowdiefunder het volgende:
Zijn hier nog zonnepanelendelers? Ik heb er 2 projecten en bij de eerste uitbetaling na 1 jaar al gedoe. Betaling is al een week of 2 a 3 te laat. Hou ik helemaal niet van!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Net een halfjaar daar bezig. Verwacht dus volgend jaar pas de eerste betaling. Als dat maar goed gaat... :{
pi_184561782
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 21:51 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Net een halfjaar daar bezig. Verwacht dus volgend jaar pas de eerste betaling. Als dat maar goed gaat... :{
Ik heb 5 projecten die langer dan een jaar lopen en de uitbetalingen zijn van alle 5 steeds keurig op tijd geweest.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 22:00:21 #30
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_184561807
Trine gaat steeds groter. Eerst al 6mio voor BBOXX, maar dan in 6 projecten. Nu maar liefst 1,8mio in één project met een nieuwe partner in India. En dat voor een voor hun doen schamele 3,75% als je minder dan ¤ 250 wilt inleggen.
pi_184561849
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 21:59 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik heb 5 projecten die langer dan een jaar lopen en de uitbetalingen zijn van alle 5 steeds keurig op tijd geweest.
Ik zal wel weer precies de pech hebben dat dit NLE project niet goed administratief loopt, we wachten maar af.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 22:16:44 #32
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_184562159
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 21:59 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik heb 5 projecten die langer dan een jaar lopen en de uitbetalingen zijn van alle 5 steeds keurig op tijd geweest.
Best mooi hoor, om via hen kleinere bedragen in te kunnen leggen. Maar het zijn wel allemaal achtergestelde leningen. Toen dat echt tot me doordrong begon ik toch wat aarzelender te worden.
pi_184562528
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 22:16 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Best mooi hoor, om via hen kleinere bedragen in te kunnen leggen. Maar het zijn wel allemaal achtergestelde leningen. Toen dat echt tot me doordrong begon ik toch wat aarzelender te worden.
Ik hou het er voorlopig maar bij 2, had er het collin minimum per project ingestopt anders schiet het helemaal niet op. Achtergestelde leningen komen ook bij andere platforms genoeg langs met hogere percentages :)
pi_184562767
Weer een ander platform.
Eerste hypotheek; 4,75%.
Bij sig krijg je meer ltv voor dit percentage, heb ik de indruk.
https://www.andersfinanci(...)-zelfbouw-7-b.v.html
pi_184563386
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 22:45 schreef Camogli het volgende:
Weer een ander platform.
Eerste hypotheek; 4,75%.
Bij sig krijg je meer ltv voor dit percentage, heb ik de indruk.
https://www.andersfinanci(...)-zelfbouw-7-b.v.html
Dit is echt de eerste keer dat ik van deze club hoor. :D
pi_184566674
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 23:12 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dit is echt de eerste keer dat ik van deze club hoor. :D
De meeste projecten is de minimale inleg E 100.000. Dat is wat te hoog gegrepen. De volgende processtap staat me tegen:
quote:
U ondertekent het inschrijfformulier en stuurt dit formulier met een kopie van uw paspoort of ID naar AndersFinancieren, Bergrand 226 4707 AT in Roosendaal.
.
Ik zou de aanlevering verwachten via een beveiligde portal. Ik laat dit platform gaan. Tegenwoordig voldoende keuze bij SiG, GvE, CCF, KOM

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 23-01-2019 08:07:55 ]
pi_184568392
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

De meeste projecten is de minimale inleg E 100.000. Dat is wat te hoog gegrepen. De volgende processtap staat me tegen:

[..]

.
Ik zou de aanlevering verwachten via een beveiligde portal. Ik laat dit platform gaan. Tegenwoordig voldoende keuze bij SiG, GvE, CCF, KOM
Blijkbaar zijn er mensen met zóveel geld dat ze zomaar een tonnetje durven droppen op een gloednieuw platform <O)
Pecunia non olet
pi_184568531
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:28 schreef obligataire het volgende:

[..]

Blijkbaar zijn er mensen met zóveel geld dat ze zomaar een tonnetje durven droppen op een gloednieuw platform <O)
je kunt ook voor 500 meedoen. Op zich ook al een bedrag #spreiden
pi_184569081
Wat denken we van transcool op KoM?
Geniet van het leven:):)
pi_184569134
quote:
Ben niet ingeschreven bij dit platform en wil dit alleen doen als ik daadwerkelijk ga investeren. Kan nergens lezen in het vrije deel van de site of dit een lineaire, annuitaire, aflossingsvrije of een combinatie lening is. kan iemand hier mij die info verschaffen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:20:07 #41
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_184569229
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ben niet ingeschreven bij dit platform en wil dit alleen doen als ik daadwerkelijk ga investeren. Kan nergens lezen in het vrije deel van de site of dit een lineaire, annuitaire, aflossingsvrije of een combinatie lening is. kan iemand hier mij die info verschaffen.
Uit de pitch:
quote:
Deze financiering zal als volgt worden afgelost:
Het aflosschema is gebaseerd op 25 jaar. Iedere maand wordt dus 1/12 deel van 4% = ¤ 1.166,66 aan aflossing uitbetaald (lineair).
Na vijf jaar zal voor het restant een nieuwe financiering worden aangetrokken, waarmee deze lening dan in zijn geheel wordt afgelost. U ontvangt dus na 60 maanden het restant terug.
pi_184569275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:20 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Uit de pitch:

[..]

Dus na 5 jaar is de ltv nog vrij hoog met zo'n 80%. Ik vraag me af of dit bedrijf (verlies latent in 2017 als ik het goed begrepen heb) niet voor een te hoge prijs gekocht wordt?

Exploitatie als tuincentrum is de enige mogelijkheid. Als dit niet winstgevend gaat lukken door de nieuwe eigenaar dan keldert de prijs van dit bedrijfsobject naar mijn idee behoorlijk.Of zie ik dit verkeerd?

[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-01-2019 11:34:26 ]
pi_184569298
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:38 schreef crowdiefunder het volgende:
Zijn hier nog zonnepanelendelers? Ik heb er 2 projecten en bij de eerste uitbetaling na 1 jaar al gedoe. Betaling is al een week of 2 a 3 te laat. Hou ik helemaal niet van!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb een aantal maanden geleden in mijn eerste project daar geïnvesteerd dit project is om redenen (daksterkte/vergunning) nog niet gerealiseerd, wat betekent: geld al wel afgeschreven, maar nog geen rendement.
Voordeel was wel dat dit bij het jaaroverzicht niet was opgenomen, dus ook voor de belastingdienst zit het in een zwart gat :-)
pi_184569600
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dus na 5 jaar is de ltv nog vrij hoog met zo'n 80%. Ik vraag me af of dit bedrijf (verlies latent in 2017 als ik het goed begrepen heb) niet voor een te hoge prijs gekocht wordt?

Exploitatie als tuincentrum is de enige mogelijkheid. Als dit niet winstgevend gaat lukken door de nieuwe eigenaar dan keldert de prijs van dit bedrijfsobject naar mijn idee behoorlijk.Of zie ik dit verkeerd?

Het bedrijf was op zich niet verlieslatend in 2017 (+43K), maar door de privé opnamen (50K), wat op zich niet zo heel spectaculair is met 8 gezinsleden), toch een afname van het Eigen vermogen.
De winst zal blijvend omhoog moeten om de continuïteit te verzekeren. Toch is de winst 2018 nauwelijks hoger dan 2017.

Ik denk dat de woning en de bedrijfshal moeilijk los verkoopbaar zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 23-01-2019 11:50:20 ]
Pecunia non olet
pi_184570196
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het bedrijf was op zich niet verlieslatend in 2017 (+43K), maar door de privé opnamen (50K), wat op zich niet zo heel spectaculair is met 8 gezinsleden), toch een afname van het Eigen vermogen.
De winst zal blijvend omhoog moeten om de continuïteit te verzekeren. Toch is de winst 2018 nauwelijks hoger dan 2017.

Ik denk dat de woning en de bedrijfshal moeilijk los verkoopbaar zijn.
Kleinschalige tuincentra verkeren in zwaar weer en moeten wel verdomd goede ondernemers zijn (samenwerken met lokale hoveniers en bestraters bijv.) om überhaupt te kunnen overleven. Dit lijkt me geen pareltje...
pi_184571195
quote:
Net even kort het inmiddels toegevoegde taxatierapport doorgebladerd.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het een complex is wat is afgeschreven en over een paar jaar rijp is voor de sloop.

Ik laat deze aan mij voorbij gaan.
pi_184571384
Over dat GvE geen nieuwe particuliere leningen meer verstrekt: daarmee volgens ze Boober en Lendico. Het zou mij echt niet verbazen als ook L&S dit jaar niet uit zou maken. Het is gewoon een moeilijke markt binnen de Nederlandse wetgeving.
pi_184572666
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:12 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Kleinschalige tuincentra verkeren in zwaar weer en moeten wel verdomd goede ondernemers zijn (samenwerken met lokale hoveniers en bestraters bijv.) om überhaupt te kunnen overleven. Dit lijkt me geen pareltje...
Grappig om te zien dat we op basis van dezelfde info tot verschillende conclusies komen. In drie jaar tijd heeft deze ondernemer een behoorlijke omzet opgebouwd en een redelijke winst. Wat voor mij meespeelt is dat dit op Goeree is. Daar bestaat echt nog zo iets als klantentrouw.
Overigens heeft de infoavond gisteren kennelijk nogal wat los gemaakt. Benieuwd wat daar gezegd is. Er is al bijna 1,5 ton ingelegd en dat is veel voor WvjG. Iemand van de Fokkers daar geweest?
  woensdag 23 januari 2019 @ 14:41:43 #49
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_184573168
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:15 schreef CFrealist het volgende:

[..]

Er is al bijna 1,5 ton ingelegd en dat is veel voor WvjG.
Ja, dat is veel. Kennelijk heeft de ondernemer een goed netwerk.
Ik ben wel heel benieuwd hoe lang het duurt voor de volgende 2 ton binnengeharkt is.
Het "maatschappelijk project" in Woudenberg komt niet verder dan waar het na een week al was: de helft van het gevraagde bedrag. Vermoedelijk alleen uit eigen netwerk.
pi_184573512
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:15 schreef CFrealist het volgende:

[..]

Grappig om te zien dat we op basis van dezelfde info tot verschillende conclusies komen.
Inderdaad ontzettend grappig. Je kunt me opvegen hier. Een citaatje uit het RABO-rapport.

Schaalvergroting is actueel; bestaande tuincentra worden groter (de XL-vestigingen) terwijl de kleinschalige centra het zwaar hebben in het speelveld met XL-centra en nieuwe toetreders;
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')