abonnement Unibet Coolblue
pi_184550378
Hallo allen,

Een tijdje geleden kwam ik tot de ontdekking dat in mijn berging schimmel was ontstaan. Meerdere bergingen zitten naast elkaar en voor alsnog ben ik de enige geweest met schimmel. Het is een redelijk nieuw appartement (minder dan 1 jaar sinds de oplevering) en in mijn ogen is het vrij duidelijk wat het probleem is en ik heb de bouwer hiervan ook op de hoogte gesteld.

De berging is vrij goed geïsoleerd en ik heb gemeten dat de relatieve lucht vochtigheid over de 80% is (temp +-15graden), dat was natuurlijk een moment opname maar er is geen mechanische ventilatie en er zijn ook geen ventilatieroosters naar buiten toe. Als het buiten koud is, zit er ook altijd ontzettend veel vocht op mijn deurklinken die van metaal zijn. Dat is vermoed ik ook de reden dat de schimmel ontstaat. Kou slaat neer op de metalen onderdelen, schimmel ontstaat en verspreid zich in de berging.

Onder de spoiler staan een paar foto's.

Condens met een buiten temperatuur van ongeveer 2 graden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schimmel op houtwerk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schimmel naast de klink (ook duidelijk corrosie te zien op de imbus bouten)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals ik zei, heb ik de bouwer ervan op de hoogte gesteld alleen heb ik nog geen antwoord na 11 dagen op de eerste e-mail die ik heb gestuurd. Toen ik belde vertelde hij ook dat het niet echt een prioriteit heeft en dat hij moet wachten op opmerkingen van installateurs en zijn bouwkundige.

Zelf verwacht ik eigenlijk dat of de deurklinken vervangen moeten worden of dat er een ventilatierooster aangebracht zou moeten worden in de deur. Heeft iemand hier ervaring mee en/of dezelfde problemen gehad?
pi_184550629
Er zijn wel bepaalde bouwbesluiteisen aan ventilatie in een opslag volgens mij. Over het algemeen valt te stellen dat je een niet verwarmde opslag inderdaad goed moet ventileren omdat je anders gegarandeerd vochtproblemen krijgt. Hoe hoog is de luchtvochtigheid bij de andere opslagruimtes?
pi_184550730
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:18 schreef Anton91 het volgende:
Hallo allen,

Een tijdje geleden kwam ik tot de ontdekking dat in mijn berging schimmel was ontstaan. Meerdere bergingen zitten naast elkaar en voor alsnog ben ik de enige geweest met schimmel. Het is een redelijk nieuw appartement (minder dan 1 jaar sinds de oplevering) en in mijn ogen is het vrij duidelijk wat het probleem is en ik heb de bouwer hiervan ook op de hoogte gesteld.

Na nieuwbouw is de luchtvochtigheid in een woning geruime tijd hoger door verdamping uit metsel- en stucwerk. In een berging zal de verdamping nog trager gaan, vanwege het ontbreken van verwarming. Dus moet langzame verdamping plus natuurlijke ventilatie, het overtollige vocht moeten afvoeren.

Het is dus nog niet te zeggen, hoe lang dit gaat duren, maar het moet wel verdwijnen na verloop van tijd. Foto's maken en kijken hoe het zich ontwikkelt zou ik zeggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184551168
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:34 schreef archito het volgende:
Er zijn wel bepaalde bouwbesluiteisen aan ventilatie in een opslag volgens mij. Over het algemeen valt te stellen dat je een niet verwarmde opslag inderdaad goed moet ventileren omdat je anders gegarandeerd vochtproblemen krijgt. Hoe hoog is de luchtvochtigheid bij de andere opslagruimtes?
Andere opslag ruimte zijn verbonden met die van mij. Dus dat kan eigenlijk niet echt anders zijn dan de luchtvochtigheid van mijn berging.
pi_184551197
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Na nieuwbouw is de luchtvochtigheid in een woning geruime tijd hoger door verdamping uit metsel- en stucwerk. In een berging zal de verdamping nog trager gaan, vanwege het ontbreken van verwarming. Dus moet langzame verdamping plus natuurlijke ventilatie, het overtollige vocht moeten afvoeren.

Het is dus nog niet te zeggen, hoe lang dit gaat duren, maar het moet wel verdwijnen na verloop van tijd. Foto's maken en kijken hoe het zich ontwikkelt zou ik zeggen.
Maar de berging is vrij warm van zichzelf. Ik weet natuurlijk niet hoe het voorheen was, maar op dit moment schat ik dat de temperatuur nog zo'n 14 graden binnen is. Buiten zal het rond het vriespunt zijn, de isolatie is gewoon vrij goed dus ik denk dat alles wel vrij snel droogt.
pi_184551216
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:03 schreef Anton91 het volgende:
Maar de berging is vrij warm van zichzelf. Ik weet natuurlijk niet hoe het voorheen was, maar op dit moment schat ik dat de temperatuur nog zo'n 14 graden binnen is.
Normaal moet je met woonkamertemperatuur rekenen. Maar 14 graden bij dit weer is wel hoog ja. Laat onverlet dat het bouwvocht eruit moet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184551334
Ik heb ongeveer 6 maanden geleden nog een extra stukje muur bij geknutseld. Dit was ongeveer 8m2 cel beton blokken maar hier is ook niet gek veel water bij gebruikt (voor de lijm). Voor de lijm daarvoor heb ik max 5liter water gebruikt en dat heeft dus ten minste 6 maanden kunnen drogen op een temperatuur van 15-25 graden. Want we hebben het gebouwd toen het zo ontzettend warm was.

Ik heb ook al een luchtontvochtiger gebruikt maar daar vang ik niet zo gek veel vocht mee op.
pi_184553455
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:10 schreef Anton91 het volgende:
Ik heb ongeveer 6 maanden geleden nog een extra stukje muur bij geknutseld. Dit was ongeveer 8m2 cel beton blokken maar hier is ook niet gek veel water bij gebruikt (voor de lijm). Voor de lijm daarvoor heb ik max 5liter water gebruikt en dat heeft dus ten minste 6 maanden kunnen drogen op een temperatuur van 15-25 graden. Want we hebben het gebouwd toen het zo ontzettend warm was.

Ik heb ook al een luchtontvochtiger gebruikt maar daar vang ik niet zo gek veel vocht mee op.
Staat er een wasmachine of wasdroger in?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184556684
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Staat er een wasmachine of wasdroger in?
Nee, niks waardoor vocht ontstaat. Alleen een dichte berging voor opslag van spullen.
  donderdag 24 januari 2019 @ 22:51:43 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184603240
Ventileren zo veel en zo vaak je kunt.

Huur of koop? Geen vve ofzo?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')