abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  maandag 21 januari 2019 @ 20:20:42 #1
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184539589
registreer om deze reclame te verbergen
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
  maandag 21 januari 2019 @ 20:20:55 #2
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184539598
Laatste post:
quote:
2s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:15 schreef Franny_G het volgende:
Judo is ook erg leuk. I kreeg op haar vorige school iedere week judoles (verlengde schooldagen). Ze vond het wel leuk maar 'gewoon' gym en dansen leuker. Nou, weten we dat ook weer. Maat tzt is het voor IJsje misschien wel wat.

Hoe komt hij bij Tuba trouwens? Keer gezien en meteen verkocht? Of speelt iemand die jullie kent het?

Nee een keer gezien denk ik? Geen idee! Vind het wel grappig :) zou een blaasinstrument wel leuk vinden, of viool net als zijn vader O+ Kinderkoor wil hij niet :+
  maandag 21 januari 2019 @ 20:22:03 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184539625
Zouden de buren dat ook leuk vinden, Kwak? :P
KuikenGuppy
  maandag 21 januari 2019 @ 20:31:40 #4
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184539867
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:22 schreef Burdie het volgende:
Zouden de buren dat ook leuk vinden, Kwak? :P
Hoera voor dempers!

Maar seriously, de buren hebben net twee rottweilerpups en een chihuahua die de hele dag blaffen, en glennis grace op volume 80 dus een beetje tuba kan er nog wel bij :+
pi_184540068
Ja hoor, lijkt me dat het ook wel moet kunnen. Beetje geven en nemen. :+ .
Maar serieus, dat klinkt niet leuk, kwak, die buren.

Het is niet echt handig als je kind alleen maar jurken aan wil, een hekel heeft aan leggings en alleen maillots aan wil, maar tegelijkertijd een gigantische koukleum is. Ik heb al een paar keer met een rillende I richting school gelopen, in de klas zelf ook nog half klappertanden. Terwijl ze verder wel helemaal goed ingepakt is.

Maar, die Gorgels komen dus goed van pas. Want vanmiddag liep I haar kamer in nadat ze in bad was geweest en daar lagen ineens drie kledingsetjes op de grond klaar. Huh, hoe kan dat nou, wie heeft dat nou gedaan. Ik ook verbaasd doen. Zou het misschien een Gorgel zijn?? Die het leuk vindt uit te zoeken wat I aan moet, omdat hij bezorgd om haar is vanwege de kou?? I vond de kledingkeuze natuurlijk op slag in een woord fantastisch. Toevallig wel drie keer een setje waar een broek bij betrokken was. Geen probleem. Komende drie dagen gaat ze de Gorgel kleding dragen. :D . O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184540933
Gorgels? :D

Leuk kwak!

O zit op musicalles. Zingen en dansen dus. Eerst vond ze het prachtig, maar van de winter had ze ineens enorme tegenzin. Waar we na veel praten en proberen achterkwamen, was dat ze het stom vond dat ze iets niet in 1x kan. Nu gaat het iets beter maar toch elke week tegenzin maar als ze er is, vind ze het wel leuk. En als ik dan na afloop weer vraag hoe het was, was echt weer saai. Schiet mij maar lek.

We gaan trouwens kijken of ze hoogbegaafd is. Ze tikt voorlopig elk hokje af. En als ze dan met 6 jaar hier naar school gaat en dan met een enorme voorsprong begint, dan is er grote kans dat ze zich rotverveelt. Mocht ze hoogbegaafd zijn, dan maakt dat mogelijk om extra middelen te krijgen. Dus we gaan het proberen.

Ik kan haar ontwikkeling nu echt niet bijhouden. Vind het ineens lastig worden om al haar vragen te beantwoorden, en haar logica te begrijpen. Ze maakt zulke grote sprongen in haar redenatie dat ik soms niet weet wat ik er mee aan moet.
Zo vertelden we hoe elk mens uit een mane n een vrouw/vadermoeder wordt geboren. Zit ze 10 tellen stil en zegt ze: maar hoe zijn de eerste pappa en mamma dan ontstaan? Gewoon even in 10 sec naar de start van de mensheid redeneren. Die zag ik niet aankomen.
pi_184541302
registreer om deze reclame te verbergen
Dat soort vragen herken ik wel van I. Die gaat ook snel naar de kern en denkt zelf door.
Maar het is fijn als je haar kan bieden wat ze nodig heeft. Bedenk wel dat op deze leeftijd iets testen nog niet wil zeggen dat het dan voor altijd zo is. Hersenen in ontwikkeling kunnen een soort 'spurt' maken om dan weer meer stil te staan. Heel betrouwbaar is het in die zin niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184542315
Nee ben ik me idd van bewust. Het zal mij persoonlijk ook weinig uitmaken. Wij kunnen goed met haar omgaan en weten waar haar uitdagingen liggen. Het is meer dat de weg naar extra uitdagingen og ondersteuning dan een stuk korter is. Puur bureaucratisch dus. Ik ken het systeem hier inmiddels :´)
  dinsdag 22 januari 2019 @ 08:02:18 #9
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184546680
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:31 schreef Franny_G het volgende:
Dat soort vragen herken ik wel van I. Die gaat ook snel naar de kern en denkt zelf door.
Maar het is fijn als je haar kan bieden wat ze nodig heeft. Bedenk wel dat op deze leeftijd iets testen nog niet wil zeggen dat het dan voor altijd zo is. Hersenen in ontwikkeling kunnen een soort 'spurt' maken om dan weer meer stil te staan. Heel betrouwbaar is het in die zin niet.
Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.

(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
pi_184548284
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.

(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
Klopt helemaal. (Wij hebben er nu ook mee te maken met Oudste, inclusief alle shitload aan ellende die erbij hoort helaas. ;( )

[ Bericht 0% gewijzigd door L-E op 22-01-2019 10:12:29 ]
pi_184548347
Room, voor alle vragen die wij niet kunnen beantwoorden roepen we de hulp van Google in. Of Siri! 'Siri een bacterie kun je met het blote oog niet zien maar zijn ze wel zichtbaar als je er 140 op elkaar zet?' 'Ik heb je vraag niet goed begrepen..' 'JE KAN HET OOK GEWOON ZEGGEN ALS JE HET NIET WEET HOOR' :')
pi_184548369
Quote gone wrong. ;(
pi_184549032
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 10:06 schreef L-E het volgende:

[..]

Klopt helemaal. (Wij hebben er nu ook mee te maken met Oudste, inclusief alle shitload aan ellende die erbij hoort helaas. ;( )
Welke shitload?
pi_184550335
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.

(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
Geen sorry hoor. Vooral vanwege mijn werk verdiep ik me erin dus ik blijf graag op de hoogte. Daarom ga ik er ook even op in: het is toch niet voor niets dat 'ontwikkelingsvoorsprong' wordt gebruikt voor kleuters ipv 'hoogbegaafdheid'?
Er is zo'n groot gebied nog tussen 'bovengemiddeld intelligent' en 'hoogbegaafd' en die precieze verschillen lijken me bij kleuters erg moeilijk aan te geven.
De vraag is ook met welk doel? Het is de moeilijke afweging tussen je kind niet tekort willen doen en tegelijk ook niet teveel verwachtingen en druk scheppen. Juist als dingen als faalangst en perfectionisme spelen, kan dat een valkuil zijn. Ik zie het bij mij op school echt zo heel erg vaak.

Kinderen met een intelligentie boven het gemiddelde kunnen daar op vastlopen op school, terwijl een extreem hoogbegaafd kind daar geen last van heeft en andersom. Complexe materie.

Ik kan het me ivm Melba overigens heel goed voorstellen dat je ermee bezig bent, omdat uit wat ik lees je wel kunt opmaken dat zijn voorsprong (op een aantal terreinen) iets van 2 jaar is. Dat is dermate groot dat je er wel iets mee moet. Hoe schat jij dat in?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184550516
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 10:48 schreef vencodark het volgende:

[..]

Welke shitload?
Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
pi_184550543
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:26 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
Ach. Arme grote van jou. Even een virtuele knuffel. :*
pi_184550733
Juist bij een erg begaafd kind zou ik zelf niet alles naar Siri doorverwijzen, maar veel meer bedenken, welke zoektermen zou je nodig hebben om dit te kunnen beantwoorden? Welke vragen zitten ee eigenlijk verstopt in je echte vraag, die je eerst zou moeten beantwoorden voor je je vraag weet? Hoe zou je dit in de praktijk kunnen testen? En zulks. Houd je ze ook nog wat langer bezig. :+

Verder ben ik denk ik te cynisch over het hele concept hoogbegaafdheid om me in te kunnen leven in de ‘testdrang’. Ik denk echt dat als we het concept anders zouden noemen, iets ‘negatiever’, er al zoveel minder mensen zouden willen testen. Maar goed. Misschien ook meer omdat ik het gevoel heb dat als kinderen rond 2,5-3 al redelijk kunnen lezen of rekenen het vaak al geopperd wordt terwijl ik dat ook weer niet echt zeldzaam is. Niet dat ik denk dant hoogbegaafdheid niet ‘bestaat’ ofzo, maar wel dat het soms op te eenzijdige kenmerken wordt geplakt en daardoor vroegtijdig problematiseert.

Nadenken over uitdaging en ontwikkeling is natuurlijk sowieso goed. En ontwikkelings- of gedragsproblematiek iets om in de gaten te houden. Maar alleen op basis van voorlopen qua vaardigheden / kennis / redenatievermogen al een conclusie trekken, lijkt me op de lange termijn meer kwaad doen dan goed.

Maar goed. Ik merk ook dat ikzelf die focus op intelligentie qua school ook echt bijzaak vind, misschien vormt dat mijn houding. En heb ik juist de verwachting dat al die factoren/punten op de schaal sowieso een plek in de klas moeten kunnen hebben (en iets dus pas als een probleem/diagnose/stempel benoemd wordt omdt het niet in het klaslokaal past, wat me verkeerd om geredeneerd lijkt).
pi_184550887
Mijn verhaal over Siri ging dan ook over mijn gemiddelde kind, niet het begaafde.
pi_184550915
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:26 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
Natuurlijk, begrijpelijk. Arme jongen.
pi_184551017


[ Bericht 100% gewijzigd door L-E op 22-01-2019 12:56:40 ]
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 12:58:42 #21
149959 crew  Stormqueen
snelle trees
pi_184551114
Volgens mij is er een topic ook speciaal over hoogbegaafdheid, ik zal het eens opsnorren :)

OUD / Help mijn kind is slim! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? 2
disclaimer
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:12:38 #22
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184551370
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:15 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Geen sorry hoor. Vooral vanwege mijn werk verdiep ik me erin dus ik blijf graag op de hoogte. Daarom ga ik er ook even op in: het is toch niet voor niets dat 'ontwikkelingsvoorsprong' wordt gebruikt voor kleuters ipv 'hoogbegaafdheid'?
Er is zo'n groot gebied nog tussen 'bovengemiddeld intelligent' en 'hoogbegaafd' en die precieze verschillen lijken me bij kleuters erg moeilijk aan te geven.
De vraag is ook met welk doel? Het is de moeilijke afweging tussen je kind niet tekort willen doen en tegelijk ook niet teveel verwachtingen en druk scheppen. Juist als dingen als faalangst en perfectionisme spelen, kan dat een valkuil zijn. Ik zie het bij mij op school echt zo heel erg vaak.

Kinderen met een intelligentie boven het gemiddelde kunnen daar op vastlopen op school, terwijl een extreem hoogbegaafd kind daar geen last van heeft en andersom. Complexe materie.

Ik kan het me ivm Melba overigens heel goed voorstellen dat je ermee bezig bent, omdat uit wat ik lees je wel kunt opmaken dat zijn voorsprong (op een aantal terreinen) iets van 2 jaar is. Dat is dermate groot dat je er wel iets mee moet. Hoe schat jij dat in?
Ik ben dan ook niet voor vroeg testen, maar er zijn tests die voor 6-jarigen wel een betrouwbaar beeld geven.

Ik denk dat het vaak een middel is om school “mee” te krijgen. Als je al tegen dingen aanloopt.

Wil zelf graag de ECHA opleiding doen, vanuit interesse ivm werk ook, en hoop dan meer te leren.

Maar t idee van sprongen in ontwikkeling en variabele intelligentie schijnt echt wel een mythe te zijn. Kinderen met een hoogengaafd getest IQ kunnen om diverse redenen later minder gaan presteren, maar het IQ blijft min of meer hetzelfde.

Ik weet niet of Melba hoogbegaafd is, hij leest idd avi boekjes voor groep 3/4, is in andere gedragskenmerken ook wel vrij “klassiek” en dingen als in tweetallen van honderd terugtellen zijn ook niet echt typisch 4j3mnd. Maar zolang hij niet vastloopt ga ik er niks mee doen.

Hij roept wel nu al dat hij niet naar groep 3 wil want dan moet hij leren lezen, en hij heeft een vrij sterke fixee mindset, en daar wil ik wel wat mee eigenlijk. Dat is niet bevorderlijk voor schoolplezier en het leven namelijk.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:17:08 #23
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184551454
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:39 schreef Svane het volgende:
Juist bij een erg begaafd kind zou ik zelf niet alles naar Siri doorverwijzen, maar veel meer bedenken, welke zoektermen zou je nodig hebben om dit te kunnen beantwoorden? Welke vragen zitten ee eigenlijk verstopt in je echte vraag, die je eerst zou moeten beantwoorden voor je je vraag weet? Hoe zou je dit in de praktijk kunnen testen? En zulks. Houd je ze ook nog wat langer bezig. :+

Verder ben ik denk ik te cynisch over het hele concept hoogbegaafdheid om me in te kunnen leven in de ‘testdrang’. Ik denk echt dat als we het concept anders zouden noemen, iets ‘negatiever’, er al zoveel minder mensen zouden willen testen. Maar goed. Misschien ook meer omdat ik het gevoel heb dat als kinderen rond 2,5-3 al redelijk kunnen lezen of rekenen het vaak al geopperd wordt terwijl ik dat ook weer niet echt zeldzaam is. Niet dat ik denk dant hoogbegaafdheid niet ‘bestaat’ ofzo, maar wel dat het soms op te eenzijdige kenmerken wordt geplakt en daardoor vroegtijdig problematiseert.

Nadenken over uitdaging en ontwikkeling is natuurlijk sowieso goed. En ontwikkelings- of gedragsproblematiek iets om in de gaten te houden. Maar alleen op basis van voorlopen qua vaardigheden / kennis / redenatievermogen al een conclusie trekken, lijkt me op de lange termijn meer kwaad doen dan goed.

Maar goed. Ik merk ook dat ikzelf die focus op intelligentie qua school ook echt bijzaak vind, misschien vormt dat mijn houding. En heb ik juist de verwachting dat al die factoren/punten op de schaal sowieso een plek in de klas moeten kunnen hebben (en iets dus pas als een probleem/diagnose/stempel benoemd wordt omdt het niet in het klaslokaal past, wat me verkeerd om geredeneerd lijkt).
De term hoogbegaafdheid wordt juist heel negatief benaderd vaak. Mensen zijn vaak heel verontschuldigend erover, of maken voorbehoud.

Ik vind ook dat school meer is dan intelligentie, maar het gaat erom dat kinderen die daadwerkelijk ver voorlopen soms zo weinig echte uitdaging meemaken, verkeers begrepen worden, dat ze motivatie voor leren verliezen, niet leren zich in te zetten, etc.

Ik heb daar zelf heel veel last van gehad (zonder label). Meisjes krijgen sowieso minder vaak een “diagnose” omdat ze zich meestal door hum sociale vaardigheden “naar het gemiddelde” gaan aanpassen. Jongens krijgen soms het stempel gedragsproblemen of ADD /ADHD, onterecht. Ik vind het best belangrijk om daar serieuze aandacht voor te hebben.

Overigens eens met het feit dat sommige mensen het al snel erg slim vinden, maar gezien onze familiehistorie en achtergrond acht ik de kans vrij groot dat ik me niks inbeeld :+

(Lezen met 2,5 komt vrij weinig voor trouwens, hoor! Woorden en zinnen althans. Melba las letters en cijfers met 1,5 maar dat waren echt nog geen woorden toen hij 2 was)
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:22:05 #24
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184551550
Sorry voor de typtyfus :')

Ga wel even in t andere topic neuzen.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:28:07 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184551655
Ik ken best wat mensen die het zien als een soort statussymbool dat hun kind "haabee" is. Erg irritant, vooral voor het kind denk ik, die daardoor enorm veel druk van kan ervaren.
KuikenGuppy
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')