abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 22 januari 2019 @ 12:29:19 #51
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_184550561
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:18 schreef Vanillekwark het volgende:
Om het grafisch te maken, check deze briljante foto, gemaakt door de Hubble-telescoop:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En bedenk je dat elk puntje wat je ziet een geheel sterrenstelsel is zoals onze Melkweg, en dat dit maar een klein hoekje van het zichtbare universum is.
Ook leuk: bedenk je dat er zo'n tien miljoen (naar schatting) superclusters zijn, waarbij een supercluster een groep van sterrenstelselgroepen is, waarbij elke sterrenstelselgroep dus ook weer tig sterrenstelsels bevat. Met miljarden sterren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supercluster
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
pi_184550568
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:27 schreef Vanillekwark het volgende:

Een andere optie lijkt me overigens ook geloofwaardig: Er zijn, en zullen heel veel intelligente samenlevingen ontstaan, maar die overleven niet lang genoeg om een dergelijke fase te bereiken :T
De fermi paradox :P
It isn't about the cards you're dealt, nor the value it represents.
It's about how to play 'em.
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 12:30:49 #53
319274 crew  Vanillekwark
De grote boze VK
pi_184550576
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:29 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

De fermi paradox :P
Ja die, was de naam ff kwijt :P
pi_184550632
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:30 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Ja die, was de naam ff kwijt :P
:P

Als ik over de fermi paradox nadenk dan denk ik ook altijd aan de mogelijkheid dat de communicatie tussen eventuele beschavingen heul anders verloopt dan wij ons nu voor kunnen stellen.

Soort van dat ze met elkaar in een door ons niet op te vangen geheimtaal communiceren over hoe achterlijk wij naar intergalactische rooksignalen zoeken, terwijl het intergalactische internet zich op kwantumniveau afspeelt ofzo.. :P
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 12:36:55 #55
De grote boze VK
pi_184550676
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:34 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

:P

Als ik over de fermi paradox nadenk dan denk ik ook altijd aan de mogelijkheid dat de communicatie tussen eventuele beschavingen heul anders verloopt dan wij ons nu voor kunnen stellen.

Soort van dat ze met elkaar in een door ons niet op te vangen geheimtaal communiceren over hoe achterlijk wij naar intergalactische rooksignalen zoeken, terwijl het galactische internet zich op kwantumniveau afspeelt ofzo.. :P
Ik heb geaccepteerd dat het -tenminste voor mijn leven- een filosofische kwestie zal blijven ;(
pi_184550700
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:36 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Ik heb geaccepteerd dat het -tenminste voor mijn leven- een filosofische kwestie zal blijven ;(
Dan zit je hier goed :P

Maar ben bang dat je gelijk hebt ;( Ik zal het aan mezelf alleen nooit toe willen geven.
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 12:39:45 #57
De grote boze VK
pi_184550734
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:38 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dan zit je hier goed :P

Maar ben bang dat je gelijk hebt ;( Ik zal het aan mezelf alleen nooit toe willen geven.
Tenzij een veel geavanceerdere beschaving besluit om ontact met ons op te nemen. Maar goed, dat lijkt me dan ook wel weer niet.
pi_184550856
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:39 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Tenzij een veel geavanceerdere beschaving besluit om ontact met ons op te nemen. Maar goed, dat lijkt me dan ook wel weer niet.
Nee inderdaad. Maar dat zou wat zijn zeg.. :@ stel je voor.

Trouwens, even terugkomend op die foto van Hubble die je net postte schoot me door het weer buiten me nog wat te binnen;

Vanaf het moment dat men de eerste telescoop gebruikte om de hemel af te turen tot aan vandaag de dag; de totale hoeveelheid aan licht dat door al die jaren heen door alle telescopen samen is opgevangen, is qua energie kleiner dan de energie die gepaart gaat met een sneeuwvlokje dat op de aarde valt.

Ik dacht in het kader van de sneeuw vandaag wel een leuk feitje om te delen :T
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 12:48:57 #59
De grote boze VK
pi_184550919
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:46 schreef -mosrednA het volgende:
Vanaf het moment dat men de eerste telescoop gebruikte om de hemel af te turen tot aan vandaag de dag; de totale hoeveelheid aan licht dat door al die jaren heen door alle telescopen samen is opgevangen, is qua energie kleiner dan de energie die gepaart gaat met een sneeuwvlokje dat op de aarde valt.
Zonlicht valt hierbuiten gok ik zo? :+
pi_184551060
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:48 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Zonlicht valt hierbuiten gok ik zo? :+
_O-

Goed punt :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@Edit

Buiten het zonnestelsel dus idd
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:19:11 #61
445346 -Chakotay-
A-koo-chee-moya
pi_184551493
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:09 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dus als je alle zandkorrels op elk strand en van alle woestijnen op aarde bij elkaar optelt en met 10 vermenigvuldigd, dan geloof jij nog steeds dat er daarvan maar 1 zandkorrel is dat leven herbergt?
ik weet niet of jouw hypothese klopt met die zandkorrels
I pray on this day of memories
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:23:02 #62
445346 -Chakotay-
A-koo-chee-moya
pi_184551567
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:11 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Wat een raar en onnodig agressief toontje plotseling. Maakt niet uit, ik ga er wel in mee hoor.

Waar jij die agressie uitvist is mij een raadsel :)
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:26:56 #63
445346 -Chakotay-
A-koo-chee-moya
pi_184551631
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:11 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Wat een raar en onnodig agressief toontje plotseling. Maakt niet uit, ik ga er wel in mee hoor.

Nou, als jij eens goed beseft hoeveel 'earth-like' planeten er zijn binnen de bewoonbare zone van een ster, dan zou je mijn kant misschien wat beter begrijpen.

[..]

40 miljard planeten zoals onze in de leefbare zone van hun ster, en dit alleen al in de melkweg.

En dan nog even vlug, wat is de schatting van het aantal sterrenstelsels?

[..]

Dan besef je misschien hoe ontiegelijk veel potentiele plekken voor leven bestaan. En dan ga ik er in deze logica er voor het gemak ook nog van uit dat al het leven zoals ons moet zijn (carbon based)

Als je die ontiegelijk indrukwekkende schaal op je laat inwerken, lijkt het me onwaarschijnlijker dat er geen leven elders is dan niet.
simplistische wetenschap met parameters zoveel als het aantal zandkorrels op planeet aarde
pi_184551682
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:19 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

ik weet niet of jouw hypothese klopt met die zandkorrels
Op basis van de huidige observaties klopt dit inderdaad. :)
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:29:57 #65
445346 -Chakotay-
A-koo-chee-moya
pi_184551692
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:29 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Op basis van de huidige observaties klopt dit inderdaad. :)
heb je geteld dan?
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 13:33:04 #66
De grote boze VK
pi_184551742
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:29 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

heb je geteld dan?
Dit is natuurlijk geen manier van discussieren :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:26 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

simplistische wetenschap met parameters zoveel als het aantal zandkorrels op planeet aarde
Kom zelf met wat beters dan?
pi_184551809
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:29 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

heb je geteld dan?
:')

Ik heb meer vertrouwen in de wetenschap dan mijn vermogen om tot tienduizendmiljardmiljard te tellen 8)7
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:41:15 #68
445346 -Chakotay-
A-koo-chee-moya
pi_184551880
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:33 schreef Vanillekwark het volgende:

Kom zelf met wat beters dan?
Ik ben gelovig en zie ik dit graag in lijn met onze beperkte wetenschap.
Er is een isheid die heeft geoordeeld over leven op aarde. Wij leven in ons eigen dimensie die bestaat uit sterren en hemellichamen. Met onze huidige beperkingen een immens omgeving zonder einde.
Er bestaan daarnaast meerdere dimensies - opperdimensies- noem het hemel en hel.
Aarde bevind zich in een subdimensie. Het is een beproeving.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:43:18 #69
233102 cherrycoke
Resistance is futile
pi_184551913
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:29 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ook leuk: bedenk je dat er zo'n tien miljoen (naar schatting) superclusters zijn, waarbij een supercluster een groep van sterrenstelselgroepen is, waarbij elke sterrenstelselgroep dus ook weer tig sterrenstelsels bevat. Met miljarden sterren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supercluster
het probleem blijft afstand, hoe verder je kijkt in het universum hoe langer de afstand dat licht moet afleggen om bij de aarde te komen des te ouder word alles hoe verder je kijkt, het universum is nog niet zo oud dus de kans dat er leven is ontstaan in die tijdsperiode is klein maar niet onmogelijk. hoe ouder het universum ook word hoe groter de afstanden word met alles. hoe kleiner de kans is dat wij ooit andere sterrenstelsels gaan bereiken. het probleem blijft lichtsnelheid in combinatie met tijd dilatatie.

Het is niet zoals star trek dat je met warp speed kan vliegen, volgens einstein heb je oneindig veel energie nodig om sneller dan het licht te reizen.

het universum vouwen als een stukje papier vereist ook weer oneindig veel energie,

[ Bericht 0% gewijzigd door cherrycoke op 22-01-2019 13:51:04 ]
"Species 8472 has penetrated Matrix Zero-One-Zero, Grid Nineteen. Eight planets destroyed, three hundred twelve vessels disabled, four million, six hundred twenty-one Borg eliminated."
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 13:44:31 #70
De grote boze VK
pi_184551931
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:41 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

Er is een isheid die heeft geoordeeld over leven op aarde. Wij leven in ons eigen dimensie die bestaat uit sterren en hemellichamen. Met onze huidige beperkingen een immens omgeving zonder einde.
Er bestaan daarnaast meerdere dimensies - opperdimensies- noem het hemel en hel.
Aarde bevind zich in een subdimensie. Het is een beproeving.
Dus je had eigenlijk geen zin in een discussie over de waarschijnlijkheid van buitenaards leven? Want ik merk dat je meningen en ideeen die niet stroken met je eigen nogal snel en fel omlaag wil halen.
pi_184551954
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:41 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

Dit is een subdimensie. De beproeving.
Ik ben ook gelovig, maar ik kom bij elk nieuw dingetje dat ik leer over het heelal en onze plek daarin erachter dat het prima hand in hand gaat met het geloof. Zelfs in de heilige geschriften wordt het niet concreet ontkent, maar soms zelfs erkent.

Er is veel meer ruimte voor andere perspectieven mogelijk binnen de richtlijnen van Zijn woord dan men toe wilt geven. Voornamelijk omdat men bang lijkt te zijn iets te verliezen, wanneer het gecombineerd kan worden met modernere inzichten. Ik vind dat heel jammer.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:49:40 #72
445346 -Chakotay-
A-koo-chee-moya
pi_184552007
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:44 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Dus je had eigenlijk geen zin in een discussie over de waarschijnlijkheid van buitenaards leven? Want ik merk dat je meningen en ideeen die niet stroken met je eigen nogal snel en fel omlaag wil halen.
deels waar
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:51:49 #73
233102 cherrycoke
Resistance is futile
pi_184552041
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:45 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik ben ook gelovig, maar ik kom bij elk nieuw dingetje dat ik leer over het heelal en onze plek daarin erachter dat het prima hand in hand gaat met het geloof. Zelfs in de heilige geschriften wordt het niet concreet ontkent, maar soms zelfs erkent.

Er is veel meer ruimte voor andere perspectieven mogelijk binnen de richtlijnen van Zijn woord dan men toe wilt geven. Voornamelijk omdat men bang lijkt te zijn iets te verliezen, wanneer het gecombineerd kan worden met modernere inzichten. Ik vind dat heel jammer.
ik heb altijd het idee dat de natuur wetten ons express op onze planeet houden.
"Species 8472 has penetrated Matrix Zero-One-Zero, Grid Nineteen. Eight planets destroyed, three hundred twelve vessels disabled, four million, six hundred twenty-one Borg eliminated."
pi_184552061
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:49 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

deels waar
Waarom laat je je blik dan inkaderen door de geschriften van menselijke hand? Het woord van God verteld immers een ander verhaal.

Des te stiller je wordt, des te meer je zult horen. :s)
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 13:52:54 #75
De grote boze VK
pi_184552064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:49 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

deels waar
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik zie niet in waarom buitenaards leven het idee van een schepper zou moeten tegenspreken. Sterker nog, als er uitgegaan wordt van een schepper met een hoger doel, dan zouden we juist onze ogen open moeten houden voor het universum om ons heen, om zijn creatie te kunnen bewonderen.

Pas als je het echt goed begrijpt, kan je het bewonderen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')