abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184622318
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:00 schreef -Chakotay- het volgende:
Stel, hypothetisch gezien, morgen wordt wereldkundig gemaakt dat door een van onze ruimtezondes, buitenaardse intelligentie is ontdekt.
Op foto's zal te zien zijn, gestructureerd gevormde objecten op een planeet waaruit de wetenschap de conclusie trekt dat dit ontstaan is door hoog intelligentie soortgelijk aan het onze.
Maar niet alleen dat, uit deze beelden kan ook waargenomen worden dat deze objecten in een staat verkeren die duiden op vernietiging. Abnormale gevormde objecten die mogelijk duiden op een nederzetting van 50.000 jaren oud.[quote]0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:00 schreef -Chakotay- het volgende:
Stel, hypothetisch gezien, morgen wordt wereldkundig gemaakt dat door een van onze ruimtezondes, buitenaardse intelligentie is ontdekt.
Op foto's zal te zien zijn, gestructureerd gevormde objecten op een planeet waaruit de wetenschap de conclusie trekt dat dit ontstaan is door hoog intelligentie soortgelijk aan het onze.
Maar niet alleen dat, uit deze beelden kan ook waargenomen worden dat deze objecten in een staat verkeren die duiden op vernietiging. Abnormale gevormde objecten die mogelijk duiden op een nederzetting van 50.000 jaren oud.

Hoe zou jouw reactie denk je zijn? Bang? Vrolijk? Wantrouwend?
Voor een dergelijke waarneming hoeven we helemaal niet naar een andere planeet te gaan.
Hier op aarde zijn ook wel voorbeelden te vinden, neem bijvoorbeeld de megalieten van Cusco Peru.
Dit zijn tonnenzware stenen die zo precies op elkaar passen dat er geen haar tussen te krijgen is.
De manier waarop deze kolossen vormgegeven is is voor de huidige techniek onuitvoerbaar.
pi_184765633
Aan iedere beschaving komt een eind. Daarom ben ik ervan overtuigd dat er al een beschaving voor de onze bestond die nog vele malen verder geėvolueerd is dan de onze en dat al die objecten die op onze maan, op de manen van andere planeten, op mars en op andere planeten gesignaleerd zijn of nog ontdekt zouden worden, afkomstig zijn uit die vorige beschaving. Het zou zo kunnen zijn dat al die grijze, vel over been, super wezens (ufonauten) al honderden jaren oud zijn en hun lichaam ontstegen zijn met behulp van techniek. Misschien behoren deze ufonauten tot een posthumane creatie van de techniek, een cyborg, waarbij hun lichaam voorzien zijn van nanobots. Wie zal het zeggen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  donderdag 14 februari 2019 @ 10:20:09 #103
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185009216
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 01:17 schreef Begripvol het volgende:
Aan iedere beschaving komt een eind. Daarom ben ik ervan overtuigd dat er al een beschaving voor de onze bestond
Iedere beschaving heeft ook een begin. Wie zegt dat wij niet de eerste beschaving zijn..?
  donderdag 14 februari 2019 @ 10:25:14 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185009287
Er zal vast wel een beschaving zijn (geweest) elders in de Melkweg of in een ander Melkweg stelsel. Heel mooi. En nu? Het is gewoon veel te ver weg om een communicatie mee op te zetten of laat staan te bereizen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 10:56:56 #105
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185009821
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zal vast wel een beschaving zijn (geweest) elders in de Melkweg of in een ander Melkweg stelsel. Heel mooi. En nu? Het is gewoon veel te ver weg om een communicatie mee op te zetten of laat staan te bereizen.
Dat dachten ze ooit van de maan ook. Met de huidige stand van zaken lukt het niet om andere sterren te bereiken maar wellicht zijn er mogelijkheden die we nog niet kennen. Wormgaten of zo.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:10:26 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185010014
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 10:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat dachten ze ooit van de maan ook. Met de huidige stand van zaken lukt het niet om andere sterren te bereiken maar wellicht zijn er mogelijkheden die we nog niet kennen. Wormgaten of zo.
Sneller dan licht communicatie of reizen in gewoon onzin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 14 februari 2019 @ 11:14:47 #107
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_185010070
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sneller dan licht communicatie of reizen in gewoon onzin.
Het zou niet voor het eerst zijn dat wetenschappelijk bewezen feiten door nieuwe wetenschappelijke inzichten toch niet zo feitelijk blijken te zijn als een ieder denkt :9
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:18:53 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185010142
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:14 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Het zou niet voor het eerst zijn dat wetenschappelijk bewezen feiten door nieuwe wetenschappelijke inzichten toch niet zo feitelijk blijken te zijn als een ieder denkt :9
Zoals?
Newton zijn zwaartekrachttheorie werd opgevolgd door die van Einstein, die eerste was geen onzin, maar de tweede verklaarde eenvoudig meer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:26:15 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185010259
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sneller dan licht communicatie of reizen in gewoon onzin.
Dat bedoel ik. Dat is de huidige stand van zaken.. Maar wel eens van kromming van de ruimte gehoord?
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:27:00 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185010262
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Dat is de huidige stand van zaken.. Maar wel eens van kromming van de ruimte gehoord?
En wat heeft dat er mee te maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:29:12 #111
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185010288
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wat heeft dat er mee te maken?
Door daar gebruik van te maken zou reizen geen onzin hoeven te zijn, zoals jij beweerde. Ogenschijnlijk onoverbrugbare afstanden zouden in "een oogwenk" te doen zijn. Uiteraard is dit nog theoretische natuurkunde maar zo is alle techniek begonnen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:30:46 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185010309
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Door daar gebruik van te maken zou reizen geen onzin hoeven te zijn, zoals jij beweerde. Ogenschijnlijk onoverbrugbare afstanden zouden in "een oogwenk" te doen zijn. Uiteraard is dit nog theoretische natuurkunde maar zo is alle techniek begonnen.
Heb je dat zelf verzonnen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:33:34 #113
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185010351
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je dat zelf verzonnen?
Wat ben jij een zeurpiet, Pietverdriet....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wormgat
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:35:10 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185010380
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat ben jij een zeurpiet, Pietverdriet....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wormgat
Dat is hypothetische natuurkunde, geen theoretische.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185010405
Er is nog een hypothese, alle beschavingen hebben in hun expansiedrift zichzelf vernietigd.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:41:07 #116
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185010493
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is hypothetische natuurkunde, geen theoretische.
Grote delen van schei- en natuurkunde zijn hypothetisch. Dat doet niets af aan de bruikbaarheid.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:43:56 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185010540
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Grote delen van schei- en natuurkunde zijn hypothetisch. Dat doet niets af aan de bruikbaarheid.
Hypothetische scheikunde? Dingen als homeopatie zeker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:48:11 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185010609
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hypothetische scheikunde? Dingen als homeopatie zeker
Niemand weet hoe een atoom eruit ziet. We hebben er alleen maar een model van gemaakt om het te begrijpen. Zelfde kwantummechanica.
pi_185010654
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:14 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Het zou niet voor het eerst zijn dat wetenschappelijk bewezen feiten door nieuwe wetenschappelijke inzichten toch niet zo feitelijk blijken te zijn als een ieder denkt :9
Nee, maar je hebt het wel over iets wat keer op keer op keer op keer op keer weer bewezen is. Door generaties van de meest briljantje wetenschappers op deez aard.

De 'workarounds' die daar door sci-fi-schrijvers en wetenschappers op bedacht worden zijn allemaal gebaseerd op speculatieve natuurkunde. In de trant van:"Als dit of dat en zus en zo zou bestaan dįn kunnen we theoretisch gezien sneller dan het licht reizen. En we hebben niet kunnen bewijzen dat dit of dat en zus en zo nķét bestaan.". Het komt niet veel verder dan zeggen dat God best kan bestaan omdat we niet kunnen bewijzen dat hij niet bestaat.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:56:05 #120
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185010773
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nee, maar je hebt het wel over iets wat keer op keer op keer op keer op keer weer bewezen is. Door generaties van de meest briljantje wetenschappers op deez aard.

De 'workarounds' die daar door sci-fi-schrijvers en wetenschappers op bedacht worden zijn allemaal gebaseerd op speculatieve natuurkunde. In de trant van:"Als dit of dat en zus en zo zou bestaan dįn kunnen we theoretisch gezien sneller dan het licht reizen. En we hebben niet kunnen bewijzen dat dit of dat en zus en zo nķét bestaan.". Het komt niet veel verder dan zeggen dat God best kan bestaan omdat we niet kunnen bewijzen dat hij niet bestaat.
Misschien is kwantumverstrengeling een mogelijkheid. Het kan iig informatie overbrengen sneller dan het licht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_185010953
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Misschien is kwantumverstrengeling een mogelijkheid. Het kan iig informatie overbrengen sneller dan het licht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het artikel zegt het zelf al, dat werkt dus niet:

quote:
Praktisch nut heeft het onderzoek niet - door de willekeur waarmee kwantumdeeltjes kiezen welke toestand ze willen zitten, valt er bijvoorbeeld geen oneindig snelle dataverbinding mee te maken.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 14 februari 2019 @ 12:06:51 #122
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185010983
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 12:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Het artikel zegt het zelf al, dat werkt dus niet:

[..]

Maar wie zegt dat dat over 50 jaar nog steeds zo is? Als je 150 jaar geleden had vertelt dat men over 100 jaar op de maan zou staan zou je voor gek verklaard zijn.
pi_185011352
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 12:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat dat over 50 jaar nog steeds zo is? Als je 150 jaar geleden had vertelt dat men over 100 jaar op de maan zou staan zou je voor gek verklaard zijn.
Jij zegt dat het kan, het kan dus niet. Don't take my word for it, google maar. kwantumverstrengeling houdt zich daarmee keurig aan de relativiteitstheorie.

Het gaat ook niet magisch mogelijk zijn naarmate je verder in de tijd komt. Als iets niet kan, kan het niet. En het gaat er steeds meer op lijken dat sneller reizen dan licht en informatie sneller dan licht laten reizen gewoonweg onmogelijk is. Dat blijkt namelijk keer op keer.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_185011411
Het zou persoonlijk voor mij irrelevant zijn. Vast en zeker zou ik het zeer interessant vinden, maar over het algemeen beperkt mijn interesse zich tot zaken die relevant zijn voor de mensheid en de Aarde. Naar de sterren kijken of wat voor manen Jupiter heeft daar heb ik intrinsiek geen interesse in.

Persoonlijk geloof ik ook wel dat deze buitenaardse intelligentie er is, al meen ik dat de mensheid deze nooit zal ontmoeten. Gewoonweg omdat ze te ver weg liggen.

Het geloof draait om de verhouding tussen mens en God. Dus voor mijn geloof maakt het niets uit.

Het zou wel gaan spelen als deze wezens ons benaderden om gedoopt te worden, maar dit geldt eveneens voor ver gevorderde kunstmatige intelligentie die zich zouden willen laten dopen. In hoeverre is het geloof dan voor de niet-mensen. En is Christus dan gekomen voor de verlossing van de mensheid? Of voor de verlossing van iedereen ook voor het buitenaardse wezen en voor de kunstmatige intelligentie? Persoonlijk zie ik het dus als een openbaringsreligie puur voor de mensheid bedoeld.
pi_185014354
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Misschien is kwantumverstrengeling een mogelijkheid. Het kan iig informatie overbrengen sneller dan het licht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, want je hebt geen controle over de uitkomst van een meting ;) Probeer maar es met een random generator een boodschap te versturen :P

Correlatie impliceert nog geen informatie overdracht.
-
  maandag 18 februari 2019 @ 08:00:04 #126
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185078280
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 15:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, want je hebt geen controle over de uitkomst van een meting ;)
Dat klopt maar er is "informatie" over gebracht. Nog niet bruikbaar op dit moment.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 18-02-2019 08:25:06 ]
pi_185078344
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nee, maar je hebt het wel over iets wat keer op keer op keer op keer op keer weer bewezen is. Door generaties van de meest briljantje wetenschappers op deez aard.

De 'workarounds' die daar door sci-fi-schrijvers en wetenschappers op bedacht worden zijn allemaal gebaseerd op speculatieve natuurkunde. In de trant van:"Als dit of dat en zus en zo zou bestaan dįn kunnen we theoretisch gezien sneller dan het licht reizen. En we hebben niet kunnen bewijzen dat dit of dat en zus en zo nķét bestaan.". Het komt niet veel verder dan zeggen dat God best kan bestaan omdat we niet kunnen bewijzen dat hij niet bestaat.
Alastair Reynolds O+
  maandag 18 februari 2019 @ 08:45:31 #128
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_185078666
quote:
10s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:49 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld om de volgende reden; (probeer ff mee te komen in mijn gedachtegang :P)

Er zijn zoveel sterren in het heelal, dat alle zandkorrels op aarde van alle stranden en woestijnen bij elkaar opgeteld dat aantal sterren niet overtreft. Allereerst; hoe klein moet de kans dan wel niet zijn dat de aarde het enige zandkorreltje is van al die zandkorrels samen dat leven herbergt? Die kans dat er elders veel meer leven is moet juist groter zijn toch?

Vervolgens;

Het heelal is 13,8 miljard(!) jaar oud. Leven op aarde is zo’n 3,5 miljard jaar geleden begonnen. Ervanuitgaande dat het in het heelal dus wemelt van het leven, dan zou de kans ook groot moeten zijn dat er ergens leven is dat eerder is begonnen dan wij. Stel bijvoorbeeld niet 3,5 miljard jaar geleden, maar 4,5 miljard jaar...

Moet je dan nagaan wat zij aan technologie tot hun beschikking kunnen hebben en wat hun mate van intelligentie dan wel niet kan zijn. Zet het af tegen onze technologische ontwikkeling van de afgelopen 2-300 jaar. Dan zouden wij echt in het niet vallen.

Oftewel op kosmische schaal qua intelligentie te vergelijken zijn met een regenworm. :P
Ja het universum is gigantisch. Stel dat er (zeer) intelligent buitenaards leven is, dan nog hebben zij ons (zo ver bekend) niet opgezocht.

Dus
1 - ze hebben (nog) niet de technieken om contact op te nemen. Ze kunnen dan wel of niet op de hoogte zijn op ons bestaan.
2 - ze hebben wel de mogelijkheid ons op te zoeken maar hebben dat niet gedaan. Dan zal er een reden voor zijn.
3 - ze hebben ons al bezocht, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen. Hier komen alle conspiracytheorieen om de hoek kijken. Bv. Ze zijn kwaadaardig en nemen onze wereldleiders over, ze ontvoeren alleen mensen voor wetenschappelijk onderzoek, nemen slechts contact op met belaalde mediums enz.
4 ze hebben de mogelijkheid ons op te zoeken en hebben dat misschien al gedaan. Maar het verschil in intelligentie/ bewustzijn verschilt zo erg dat wij ons dat niet beseffen. Wij zijn als mieren op een mierenhoop op aarde. Er is een wereld vol veel intelligenter leven, maar contact maken of überhaupt realiseren dat deze wezens bestaan is onmogelijk door het verschil in bewustzijnsniveau.
5 - er is geen intelligent buitenaards leven.
:')
pi_185080198
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 08:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat klopt maar er is "informatie" over gebracht. Nog niet bruikbaar op dit moment.
Dan wordt het een semantische discussie; het is geen informatie in fysische/informatiekundige zin, en er is ook niks overgebracht; verstrengeling is zover we weten instantaan.
-
  maandag 18 februari 2019 @ 10:47:02 #130
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185080284
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 08:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
1 - ze hebben (nog) niet de technieken om contact op te nemen. Ze kunnen dan wel of niet op de hoogte zijn op ons bestaan.
2 - ze hebben wel de mogelijkheid ons op te zoeken maar hebben dat niet gedaan. Dan zal er een reden voor zijn.
3 - ze hebben ons al bezocht, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen. Hier komen alle conspiracytheorieen om de hoek kijken. Bv. Ze zijn kwaadaardig en nemen onze wereldleiders over, ze ontvoeren alleen mensen voor wetenschappelijk onderzoek, nemen slechts contact op met belaalde mediums enz.
4 ze hebben de mogelijkheid ons op te zoeken en hebben dat misschien al gedaan. Maar het verschil in intelligentie/ bewustzijn verschilt zo erg dat wij ons dat niet beseffen. Wij zijn als mieren op een mierenhoop op aarde. Er is een wereld vol veel intelligenter leven, maar contact maken of überhaupt realiseren dat deze wezens bestaan is onmogelijk door het verschil in bewustzijnsniveau.
5 - er is geen intelligent buitenaards leven.
Het is ook nog maar zeer de vraag of wij buitenaards leven (wel kunnen) herkennen.
  maandag 18 februari 2019 @ 10:48:03 #131
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185080298
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 10:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan wordt het een semantische discussie; het is geen informatie in fysische/informatiekundige zin, en er is ook niks overgebracht; verstrengeling is zover we weten instantaan.
het heeft ook een paar eeuwen geduurd voordat men Shakespeare's uitvinding van het binaire stelsel (to be or not te be) leerde benutten... :P
  maandag 18 februari 2019 @ 12:09:14 #132
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_185081822
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 10:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is ook nog maar zeer de vraag of wij buitenaards leven (wel kunnen) herkennen.
Ja zie punt 4. Of bedoel je dat zo'n buitenaardse nederzetting onzichtbaar is voor ons oog, of ondergronds oid, of helemaal niet op een planeet.
:')
  maandag 18 februari 2019 @ 12:14:59 #133
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185081906
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 12:09 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Ja zie punt 4. Of bedoel je dat zo'n buitenaardse nederzetting onzichtbaar is voor ons oog, of ondergronds oid, of helemaal niet op een planeet.
Misschien zitten ze al in ons DNA zonder dat wij het doorhebben...
  maandag 18 februari 2019 @ 17:56:58 #134
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185088083
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 10:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

het heeft ook een paar eeuwen geduurd voordat men Shakespeare's uitvinding van het binaire stelsel (to be or not te be) leerde benutten... :P
Christ wat een bullshit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 februari 2019 @ 17:58:06 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185088112
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 12:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat dat over 50 jaar nog steeds zo is? Als je 150 jaar geleden had vertelt dat men over 100 jaar op de maan zou staan zou je voor gek verklaard zijn.
Dat ze Einstein lachten wil niet zeggen dat Bassie een genie is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185593310
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 10:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]

Iedere beschaving heeft ook een begin. Wie zegt dat wij niet de eerste beschaving zijn..?
In dat geval bestaan ufo's en ufonauten niet. De reden waarom de wetenshap op de technologie zo snel vooruit is gegaan, komt doordat wij die kennis al bij voorbaat bezaten. We zijn nu slechts aan het herontdekken van dingen wat wij eeuwen al wisten.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_185674781
quote:
10s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:49 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld om de volgende reden; (probeer ff mee te komen in mijn gedachtegang :P)

Er zijn zoveel sterren in het heelal, dat alle zandkorrels op aarde van alle stranden en woestijnen bij elkaar opgeteld dat aantal sterren niet overtreft. Allereerst; hoe klein moet de kans dan wel niet zijn dat de aarde het enige zandkorreltje is van al die zandkorrels samen dat leven herbergt? Die kans dat er elders veel meer leven is moet juist groter zijn toch?

Vervolgens;

Het heelal is 13,8 miljard(!) jaar oud. Leven op aarde is zo’n 3,5 miljard jaar geleden begonnen. Ervanuitgaande dat het in het heelal dus wemelt van het leven, dan zou de kans ook groot moeten zijn dat er ergens leven is dat eerder is begonnen dan wij. Stel bijvoorbeeld niet 3,5 miljard jaar geleden, maar 4,5 miljard jaar...

Moet je dan nagaan wat zij aan technologie tot hun beschikking kunnen hebben en wat hun mate van intelligentie dan wel niet kan zijn. Zet het af tegen onze technologische ontwikkeling van de afgelopen 2-300 jaar. Dan zouden wij echt in het niet vallen.

Oftewel op kosmische schaal qua intelligentie te vergelijken zijn met een regenworm. :P
Sterker nog, ik ben altijd van mening geweest dat de kans bijzonder klein is dat er een alien beschaving is die op ongeveer ons niveau zit. De kans dat hun beschaving precies binnen de paar honderd jaar van ons zitten is erg klein :Y
Misschien nog verder extrapolerend, de kans is best aanwezig dat hele beschavingen ontstonden en vergingen zonder dat er uberhaupt een andere beschaving aanwezig was tegelijkertijd (een miljoen jaar is niks immers).

Maar goed, er zijn zo onnoemelijk veel potentiele aardes, dat er ook een beschaving in elk denkbaar stadium is op 1 jaar van elkaar. Of misschien zelfs op 1 dag van elkaar. Van vuursteen tot maanraket :D
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_185711338
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 12:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Misschien zitten ze al in ons DNA zonder dat wij het doorhebben...
Misschien zijn wij wel een computergame voor buitenaardsen. Een pixel.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 12:20:30 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185711753
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:21 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Sterker nog, ik ben altijd van mening geweest dat de kans bijzonder klein is dat er een alien beschaving is die op ongeveer ons niveau zit. De kans dat hun beschaving precies binnen de paar honderd jaar van ons zitten is erg klein :Y
Misschien nog verder extrapolerend, de kans is best aanwezig dat hele beschavingen ontstonden en vergingen zonder dat er uberhaupt een andere beschaving aanwezig was tegelijkertijd (een miljoen jaar is niks immers).

Maar goed, er zijn zo onnoemelijk veel potentiele aardes, dat er ook een beschaving in elk denkbaar stadium is op 1 jaar van elkaar. Of misschien zelfs op 1 dag van elkaar. Van vuursteen tot maanraket :D
Er is een slordige 4 miljard jaar leven op aarde, slordige 3000 jaar geleden begon met met ijzer te bewerken en een 200 jaar geleden begon industrialisatie
Dus, als er een planeet is met dezelfde ontwikkeling als de aarde met de juiste geologische en biologische voorwaarden om intelligent leven en civilisatie op te bouwen (voldoet aan die parameters) en dat ook daadwerkelijk gebeurd op een soortgelijke manier als op aarde, dan is de kans dat ze binnen 200 jaar van ons niveau zitten (200 jaar verder of minder ver ontwikkeld) 1 op de 10 miljoen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 12:29:35 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185711887
Dus, 1 op de 10 miljoen maal de kans dat zich daadwerkelijk intelligent leven ontwikkeld dat een beschaving opbouwd, maal de kans dat een planeet dezelfde biologische en geologische parameters heeft als de aarde maal de kans dat deze op de juiste afstand van een ster staat die net zo is als de zon (langlevend) en een stabiele omloopbaan heeft met een maan die zorgt dat ie niet zwabbert op zijn as.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185711911
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 11:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Misschien zijn wij wel een computergame voor buitenaardsen. Een pixel.
Misschien is het allemaal zoals Elon al vermelde een simulatie.

Of we zijn zelf het universum, misschien ben je alleen en is de rest een illusie gebaseerd op je gedachten.




[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2019 12:32:22 ]
pi_185711966
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is een slordige 4 miljard jaar leven op aarde, slordige 3000 jaar geleden begon met met ijzer te bewerken en een 200 jaar geleden begon industrialisatie
Dus, als er een planeet is met dezelfde ontwikkeling als de aarde met de juiste geologische en biologische voorwaarden om intelligent leven en civilisatie op te bouwen (voldoet aan die parameters) en dat ook daadwerkelijk gebeurd op een soortgelijke manier als op aarde, dan is de kans dat ze binnen 200 jaar van ons niveau zitten (200 jaar verder of minder ver ontwikkeld) 1 op de 10 miljoen.
Leuk filmpje, wel heel simpel uitgelegd maar principe klopt


of

pi_185712343
Wel grappig dat we maar steeds in "de mens senario" denken. Natuurlijk is zo de kans het grootst iets te ontdekken.

Maar wie zegt dat ontwikkeling bijdraagt aan een beschaving. Misschien leven ze al miljoenen jaren in vrede met wat ze hebben en eisen ze niet meer.

Misschien is de mens wel heel egoļstisch en moet het altijd maar ontwikkelen om "beter" te worden. Terwijl dit niet eens nodig is.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 12:53:30 #144
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185712393
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:40 schreef cherrycoke het volgende:
met lichtsnelheid duurt het nog steeds 4 nogwat jaar om bij alpha centauri te komen
Met lichtsnelheid duurt het 0 jaar, 0 dagen, 0 uur, 0 minuten en 0 seconden om bij alpha centauri te komen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_185712540
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Met lichtsnelheid duurt het 0 jaar, 0 dagen, 0 uur, 0 minuten en 0 seconden om bij alpha centauri te komen.
Hier zou wel wat achter zitten :P Verklaar je nader.

Wat hij bedoelt is, stel we reizen met snelheid van het licht richting Alpha Centauri, vanaf de zon gezien dan, dan is het gemiddeld 4,3 jaar dat we onderweg zouden zijn, toch?
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:03:25 #146
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185712600
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:01 schreef Syd het volgende:

[..]

Hier zou wel wat achter zitten :P Verklaar je nader.

Wat hij bedoelt is, stel we reizen met snelheid van het licht richting Alpha Centauri, vanaf de zon gezien dan, dan is het gemiddeld 4,3 jaar dat we onderweg zouden zijn, toch?
Mensen op aarde zullen jou 4,3 jaar lang onderweg "zien" gaan. Maar als ze door het raampje van je ruimteschip zouden kijken dan zou het ze opvallen dat je volledig stil staat 4,3 jaar lang. Met exact dezelfde (hopelijk niet belachelijke) uitdrukking op je gezicht.

Voor de reiziger gaat er met lichtsnelheid geen tijd voorbij. Het is instantaan. Je hebt niet eens tijd om te remmen.

Maargoed... het kan niet eens want iets met massa kan nooit met de snelheid van causaliteit reizen. Je zal een oneindige hoeveelheid energie nodig hebben om de lichtsnelheid te behalen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:13:31 #147
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185712807
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mensen op aarde zullen jou 4,3 jaar lang onderweg "zien" gaan. Maar als ze door het raampje van je ruimteschip zouden kijken dan zou het ze opvallen dat je volledig stil staat 4,3 jaar lang. Met exact dezelfde (hopelijk niet belachelijke) uitdrukking op je gezicht.

Voor de reiziger gaat er met lichtsnelheid geen tijd voorbij. Het is instantaan. Je hebt niet eens tijd om te remmen.

Maargoed... het kan niet eens want iets met massa kan nooit met de snelheid van causaliteit reizen. Je zal een oneindige hoeveelheid energie nodig hebben om de lichtsnelheid te behalen.
En als we onszelf nu eens omzetten als informatiepakket in fotonen met massa nul?
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:15:34 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185712849
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En als we onszelf nu eens omzetten als informatiepakket in fotonen met massa nul?
En dan dat er bij alpha centauri een opvang mechanisme is om die informatie weer in materie te veranderen?

There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:29:17 #149
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185713047
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En dan dat er bij alpha centauri een opvang mechanisme is om die informatie weer in materie te veranderen?

Ja als als he? Ja dan....
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:30:44 #150
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185713072
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mensen op aarde zullen jou 4,3 jaar lang onderweg "zien" gaan. Maar als ze door het raampje van je ruimteschip zouden kijken dan zou het ze opvallen dat je volledig stil staat 4,3 jaar lang. Met exact dezelfde (hopelijk niet belachelijke) uitdrukking op je gezicht.

Voor de reiziger gaat er met lichtsnelheid geen tijd voorbij. Het is instantaan. Je hebt niet eens tijd om te remmen.

Maargoed... het kan niet eens want iets met massa kan nooit met de snelheid van causaliteit reizen. Je zal een oneindige hoeveelheid energie nodig hebben om de lichtsnelheid te behalen.
Het lichtdeeltje dat aan de zon ontsnapt en er 8 minuten over doet om de aarde te bereiken is in de beleving vanaf het lichtdeeltje nul?
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:34:57 #151
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185713134
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het lichtdeeltje dat aan de zon ontsnapt en er 8 minuten over doet om de aarde te bereiken is in de beleving vanaf het lichtdeeltje nul?
Klopt. En vanuit onze frame of reference is het 8 minuten.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:37:16 #152
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185713173
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Klopt. En vanuit onze frame of reference is het 8 minuten.
Dan is de (tijds) afstand tot Pluto eveneens nul. Dat betekent dat het lichtdeeltje overal tegelijk is?
  dinsdag 19 maart 2019 @ 13:48:47 #153
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185713358
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dan is de (tijds) afstand tot Pluto eveneens nul. Dat betekent dat het lichtdeeltje overal tegelijk is?
Het lichtdeeltje kan binnen zijn eigen frame op alle plekken langs zijn eigen vector tegelijk zijn maar zal elk object 'ouder' aantreffen dan het vorige. Causaliteit wordt niet gebroken.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 19-03-2019 14:09:35 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_185713867
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het lichtdeeltje dat aan de zon ontsnapt en er 8 minuten over doet om de aarde te bereiken is in de beleving vanaf het lichtdeeltje nul?
Iets concreter: jij kunt in een willekeurig korte eigentijd (dus tijd gemeten met jouw klok) prima de melkweg van 100.000 lichtjaar doorkruizen door willekeurig dicht op de lichtsnelheid te zitten (versnelling daargelaten)

De reden is lengtecontractie :)
-
  dinsdag 19 maart 2019 @ 14:25:35 #155
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185713921
Ja ook dat nog inderdaad. Voor een lichtdeeltje is de afstand tussen emissie- en absorbtie-punt letterlijk 0. Het hele universum is platter dan een dubbeltje vanuit die frame.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_185713922
Maar het is onmogelijk om in het ruststelsel van een lichtdeeltje te zitten, dus dat soort "wat als" scenario's geven onzinnige antwoorden :P
-
pi_185716714
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is een slordige 4 miljard jaar leven op aarde, slordige 3000 jaar geleden begon met met ijzer te bewerken en een 200 jaar geleden begon industrialisatie
Dus, als er een planeet is met dezelfde ontwikkeling als de aarde met de juiste geologische en biologische voorwaarden om intelligent leven en civilisatie op te bouwen (voldoet aan die parameters) en dat ook daadwerkelijk gebeurd op een soortgelijke manier als op aarde, dan is de kans dat ze binnen 200 jaar van ons niveau zitten (200 jaar verder of minder ver ontwikkeld) 1 op de 10 miljoen.
Ja dit bedoel ik dus!
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_185765261
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 12:30 schreef Syd het volgende:

[..]

Misschien is het allemaal zoals Elon al vermelde een simulatie.

Of we zijn zelf het universum, misschien ben je alleen en is de rest een illusie gebaseerd op je gedachten.

[ afbeelding ]
Leuke foto vergelijking. :)

Ik neig toch erg naar simulatie.
  donderdag 21 maart 2019 @ 13:50:53 #159
286575 Roces18
Chef de party
pi_185765327
Als dat echt was zou ik meteen onbetaald met de bus reizen om dit te vieren.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:24:10 #160
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185919906
Het huidige aantal planeten met intelligent leven in het bekende heelal wordt geschat op 3.

Ik zou er dus maar niet op rekenen.
  zaterdag 30 maart 2019 @ 08:20:21 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185929822
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:24 schreef borealist het volgende:
Het huidige aantal planeten met intelligent leven in het bekende heelal wordt geschat op 3.

Ik zou er dus maar niet op rekenen.
Welke 3 zijn dat dan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185930347
Ik kom op 42 uit.
-
  zaterdag 30 maart 2019 @ 10:46:47 #163
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185931383
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 13:03 schreef SpecialK het volgende:
Mensen op aarde zullen jou 4,3 jaar lang onderweg "zien" gaan. Maar als ze door het raampje van je ruimteschip zouden kijken dan zou het ze opvallen dat je volledig stil staat 4,3 jaar lang. Met exact dezelfde (hopelijk niet belachelijke) uitdrukking op je gezicht.
Van die relativiteit theory klopt weinig. Een straaljager piloot die met mach 1 voorbij komt vliegen op een kilometer afstand is voor je gehoor ergens anders dan voor je zicht. En als we in het land van de blinden leefden, waar de straaljager nooit was uitgevonden, zou iemand kunnen opperen dat de tijd langzamer gaat voor iemand in een straaljager. Men zou zelfs een zeer nauwkeurige hangklok in een trein kunnen zetten en vervolgens beweren dat de klok 0.0001 seconden aan tijd verloren heeft, en aan de wereld verkondigen dat de theorie van Keinstein bewezen is. En eenoog die het net wat anders ziet zou voor gek worden verklaart.

Toch wordt het Doppler effect op Wikipedia gebruikt om de relativiteit theory uit te leggen. :')
pi_185933760
't Is net alsof ik Baudet over klimaatwetenschap hoor praten.
-
  zaterdag 30 maart 2019 @ 13:49:19 #165
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185933872
't is net alsof ik een blinde het verschil tussen rood and blauw probeer uit te leggen.
pi_185935444
't Is net alsof ik een kleurenblinde een poging zie doen om het verschil tussen rood en blauw uit te leggen.
-
pi_185935526
Maar o.k., van de relativiteitstheorie klopt weinig. Waarom komt ze dan toch zo goed overeen met experimenten en wordt ze succesvol toegepast?

Toeval?
-
  zaterdag 30 maart 2019 @ 16:52:09 #168
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185935800
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 16:33 schreef Haushofer het volgende:
Maar o.k., van de relativiteitstheorie klopt weinig. Waarom komt ze dan toch zo goed overeen met experimenten en wordt ze succesvol toegepast?

Toeval?
De theorie wordt niet succesvol toegepast. Als je het over satellieten hebt, die atoom klok tikt wat sneller in lage zwaartekracht, maar daar hebben ze een vaste formule voor die een correctie aanbrengt.

Voor een hangklok staat de tijd helemaal stil in 0 g, dat wil niet betekenen dat de tijd daadwerkelijk stil staat.

Er zijn 4 krachten in het universum, drie daarvan zijn gebaseerd op een elementair deeltje, maar de zwaartekracht, nee, die werkt volstrekt anders. :')
  zaterdag 30 maart 2019 @ 17:52:44 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185936565
Hebben we weer zo een genie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185936902
De tijd staat helemaal stil, maar dat betekent niet dat de tijd daadwerkelijk stilstaat.

Het kon wel poėzie zijn.
-
pi_185946530
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:24 schreef borealist het volgende:
Het huidige aantal planeten met intelligent leven in het bekende heelal wordt geschat op 3.

Ik zou er dus maar niet op rekenen.
Door wie is die berekening gemaakt?

Ik denk dat het eerlijke antwoord is dat we dat niet weten. Laten we eerst überhaupt bewijs voor ander leven buiten de aarde vinden.
  zondag 31 maart 2019 @ 12:01:36 #172
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185946843
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 11:38 schreef Elzies het volgende:
Door wie is die berekening gemaakt?
Het is een recente verandering gebaseerd op de wetenschap dat de aarde is ontstaan door de botsing van de aarde met een planeet ter grote van Mars, uit die botsing is onder andere de maan voortgekomen.

Zodoende is de bekende kans op leven en intelligent leven een stuk kleiner geworden omdat de aarde zeer uniek is.

Wat betreft zwaartekracht, daar is een betere verklaring voor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Graviton
pi_185953215
Wat een pareltjes van uitspraken weer :D
Extremistisch gematigd.
pi_185957394
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 12:01 schreef borealist het volgende:

Wat betreft zwaartekracht, daar is een betere verklaring voor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Graviton
Ok. Dus de algemene relativiteitstheorie deugt niet, maar als je deze kwantiseert zodat je gravitonen krijgt, dan deugt-ie opeens wel en krijg je zelfs een "betere verklaring"?

Misschien moet je eerst eens snappen wat je precies bekritiseert. :)
-
  zondag 31 maart 2019 @ 21:36:20 #175
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185959304
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:28 schreef Haushofer het volgende:
Ok. Dus de algemene relativiteitstheorie deugt niet, maar als je deze kwantiseert zodat je gravitonen krijgt, dan deugt-ie opeens wel en krijg je zelfs een "betere verklaring"?

Misschien moet je eerst eens snappen wat je precies bekritiseert. :)
Je hebt net de Turing test gefaald.
pi_185960438
Ik zou er vrolijk van worden en me daarnaast vereerd voelen om deze ontdekking te mogen meemaken.
pi_185986260
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 12:01 schreef borealist het volgende:

[..]

Het is een recente verandering gebaseerd op de wetenschap dat de aarde is ontstaan door de botsing van de aarde met een planeet ter grote van Mars, uit die botsing is onder andere de maan voortgekomen.

Zodoende is de bekende kans op leven en intelligent leven een stuk kleiner geworden omdat de aarde zeer uniek is.

Wat betreft zwaartekracht, daar is een betere verklaring voor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Graviton
Is een specifieke ligging zoals onze maan ten opzichte van onze aarde per definitie de enige voorwaarde voor de ontwikkeling van intelligent leven?

In ieder geval is het niet de enige voorwaarde voor de ontwikkeling van biologisch leven. De kans dat we mogelijkerwijs op enkele manen binnen ons eigen zonnestelsel leven aantreffen is niet ondenkbaar. Maar goed, waarschijnlijk zal het dan gaan om microscopische levensvormen.

Ik denk dat spectrumanalyses van de atmosferen van de zogenoemde exoplaneten een eerste aanwijzing kan opleveren voor mogelijk buitenaards intelligent leven. Een industriėle samenleving laat specifieke sporen na in een atmosfeer die we dan met nieuw te ontwikkelen geavanceerde telescopen kunnen waarnemen.

Bovendien is onze eigen technologische ontwikkeling feitelijk nog maar net begonnen. Het is slechts een eerste bladzijde bezien het totaal van onze gehele menselijke geschiedenis. Wie weet hoe ver we technologisch zijn ontwikkeld in pakweg 500 jaar?

Dus ik vind het wat te voorbarig te concluderen dat we uniek zouden zijn. Afstanden daarentegen zijn dermate groot dat de kans dat verschillende beschavingen elkaar daadwerkelijk zullen ontmoeten uiterst klein is.
  dinsdag 2 april 2019 @ 10:48:23 #178
286575 Roces18
Chef de party
pi_185986266
ik zou me tot de tanden bewapenen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 2 april 2019 @ 11:51:38 #179
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185987162
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 10:47 schreef Elzies het volgende:
Is een specifieke ligging zoals onze maan ten opzichte van onze aarde per definitie de enige voorwaarde voor de ontwikkeling van intelligent leven?
Waarschijnlijk wel een vereiste voor de ontwikkeling van complex leven. Wat we op aarde zien is dat het leven 4 miljard jaar in een relatief stabiele omgeving zich heeft moeten kunnen ontwikkelen voordat er intelligent leven werd voortgebracht.

Wat betreft afstanden, dat valt eigenlijk wel mee. Met een fusie aandrijving zit je al redelijk snel op 1% van de lichtsnelheid, is het natuurlijk maar net de vraag of dat doenlijk is, maar dan zit je na 400 jaar in een ander zonnestelsel, en binnen 10 miljoen jaar door het gehele Melkweg stelsel.

We kunnen dus met zekerheid stellen dat als er veel intelligent leven is ze de aarde met intentie met rust laten. Maar als een super botsing noodzakelijk is voor intelligent leven dan zou ik daar niet op rekenen. Ik las onlangs ook dat volgens een wetenschapper door deze superbotsing de ingrediėnten voor leven op aarde in veel grotere frequenties voorradig zijn.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 2 april 2019 @ 12:46:45 #180
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_185988055
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 11:51 schreef borealist het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel een vereiste voor de ontwikkeling van complex leven. Wat we op aarde zien is dat het leven 4 miljard jaar in een relatief stabiele omgeving zich heeft moeten kunnen ontwikkelen voordat er intelligent leven werd voortgebracht.

Wat betreft afstanden, dat valt eigenlijk wel mee. Met een fusie aandrijving zit je al redelijk snel op 1% van de lichtsnelheid, is het natuurlijk maar net de vraag of dat doenlijk is, maar dan zit je na 400 jaar in een ander zonnestelsel, en binnen 10 miljoen jaar door het gehele Melkweg stelsel.

We kunnen dus met zekerheid stellen dat als er veel intelligent leven is ze de aarde met intentie met rust laten. Maar als een super botsing noodzakelijk is voor intelligent leven dan zou ik daar niet op rekenen. Ik las onlangs ook dat volgens een wetenschapper door deze superbotsing de ingrediėnten voor leven op aarde in veel grotere frequenties voorradig zijn.
Nou, nee. Dat kunnen we niet met zekerheid stellen nee.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 2 april 2019 @ 12:47:33 #181
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_185988072
Wat een kuttitel :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')