abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 januari 2019 @ 19:48:19 #51
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184538738
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Uhm, je gebruikt toch dezelfde electromotor. Het alleen die fuelcell die erbij komt.
Ligt aan het principe toch?
Je kan het alla de Ampera hebben, verbrandingscell die accu's voedt en elektro motor aanstuurt.
Maar ook gewoon als zijnde verbrandingsmotor die een as aandrijft.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184538741
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:40 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Snap ik, maar voor veel grootverbruikers is een EV oplossing gewoon niet toereikend.
Als je elke dag onder de 400 km rijd is een EV een prima oplossing.

Alleen zijn er ook genoeg voertuigen op de weg die een hogere energie per km vragen of verder rijden dan die 400 km. Om dan krampachtig vast te houden aan een EV is imho niet de weg.
zijn denk ik weinig mensen die 500 km rijden in een keer. Maar uitzonderingen daar gelaten waar wil je je waterstof gaan tanken?
Denk dat voor zulke afstanden diesel nogsteeds het beste is.
  maandag 21 januari 2019 @ 19:55:08 #53
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184538904
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:48 schreef Tailless het volgende:

[..]

zijn denk ik weinig mensen die 500 km rijden in een keer. Maar uitzonderingen daar gelaten waar wil je je waterstof gaan tanken?
Denk dat voor zulke afstanden diesel nogsteeds het beste is.
In mijn bezorgertijdperk haalde ik dagelijks makkelijk 400 km, en dan kon oplopen tot 800 km per dag. En dat was zwaar beladen met een dieselverbruik van tussen 1 op 4 en 1 op 10. En mijn oud-collega's doen dit nog dagelijks.

En diesel zit in het verdomhoekje van de politiek en milieugekkies, dus moet er wel een alternatief voor komen. Waterstof is naar mijn mening een van de oplossingen hiervoor.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184538975
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:48 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ligt aan het principe toch?
Je kan het alla de Ampera hebben, verbrandingscell die accu's voedt en elektro motor aanstuurt.
Maar ook gewoon als zijnde verbrandingsmotor die een as aandrijft.
Waterstof verbranden? Nee daar zit weinig toekomst in, erg inefficiënt, nog steeds uitstoot.

Nee, fuelcell electric zou het moeten zijn, alleen de opslag moet nog iets lichter gemaakt worden.
.
pi_184538998
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 18:23 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Echt ?
[ afbeelding ]
Laat hier ook even de vervuiling zien waarmee een accu gemaakt wordt en wat er mee gebeurt als ze vernietigd worden.
Ik was hier...
pi_184539358
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:59 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Laat hier ook even de vervuiling zien waarmee een accu gemaakt wordt en wat er mee gebeurt als ze vernietigd worden.
die zelfde accu’s als een waterstof
pi_184539599
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:11 schreef Tailless het volgende:

[..]

die zelfde accu’s als een waterstof
Hmm, ik denk dat ik gewoon bij benzine auto’s moet blijven :P

Vergeet wat ik eerder zij.
Ik was hier...
  maandag 21 januari 2019 @ 23:03:54 #58
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184543301
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 18:21 schreef nietzman het volgende:

[..]

Fair enough, als er nog een fossiele bron aan vooral gaat is het niet heel schoon.
vooral of vooraf? :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_184574531
Dus iemand een idee waarom de overheid geen limieten heeft op waterstof wagens
  woensdag 23 januari 2019 @ 16:01:34 #60
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184574757
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:11 schreef Tailless het volgende:

[..]

die zelfde accu’s als een waterstof
waterstof accu is geeN
pi_184575368
Wat een elektrische auto nog wat extra rendement geeft t.o.v. een fuelcell auto (waterstof) is dat de elektrische auto de energie van het afremmen weer kan opslaan in de accu.

Nu wordt dat opgelost door de fuelcell auto ook van een accu (of supercondensator) te voorzien maar dat zorgt toch weer voor extra gewicht.

Waterstof tanken (in stappen comprimeren) en produceren geeft veel verliezen, het moet dan ook nog vervoerd worden.

Niet erg efficiënt.

De tankinstallaties kosten rond de 1,5 miljoen Euro. Daar zal niet veel verbetering in komen aangezien het om installaties gaat die een voorraadvat op 700 bar moeten kunnen brengen om een auto te vullen.
Het zorgt er ook voor dat een tankinstallatie regelmatig een half uur op druk zal moeten komen voor je er weer kan tanken als er enkele auto's getankt hebben, natuurkundig gaat dat nu eenmaal niet sneller.

En dat terwijl je je elektrische auto op straat, naast je woning of in je garage kan laden met laders vanaf zo'n ¤600.

[ Bericht 36% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2019 16:43:35 ]
pi_185017504
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 18:30 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Nee klopt. En ik meen ergens gelezen te hebben dat waterstof op dit moment wordt gemaakt met behulp van methaan. Dus dan zou je CH4 + H2O —> CO + 3H2 krijgen oftewel koolstofmonoxide.. En ja dan heeft t weinig nut idd :P

Weet alleen niet of het precies zo werkt nu, maar er wordt idd wel nog fossiele brandstof gebruikt (methaan dus dacht ik).
Bijna goed. Je gebruikt 2 waterdamp moleculen per methaanmolecuul, zodat je koolstofdioxide krijgt:
CH4+2 H2O --> CO2 + 4 H2
pi_185017561

Goed filmpje hij geeft duidelijk aan hoe in efficiënt het is maar dat het wel een goede is voor mensen die niet naar Evs kunnen
pi_185018412
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 16:31 schreef MaGNeT het volgende:
Wat een elektrische auto nog wat extra rendement geeft t.o.v. een fuelcell auto (waterstof) is dat de elektrische auto de energie van het afremmen weer kan opslaan in de accu.

Nu wordt dat opgelost door de fuelcell auto ook van een accu (of supercondensator) te voorzien maar dat zorgt toch weer voor extra gewicht.
Het grote verschil is dat een elektrische auto een heel grote accu heeft (bijv. 64 kWh), terwijl een brandstofcelauto met een kleine accu toe kan (bijv. 1,56 kWh voor een Hyundai Nexo). Het extra gewicht is dus marginaal, of zelfs negatief, omdat je dankzij het opslaan van energie in de accu toe kan met een kleinere brandstofcel. De topsnelheid van de meeste auto's ligt ver boven de Nederlandse maximumsnelheid; grote motoren en brandstofcellen dienen vooral om snel te kunnen optrekken. Als je een groot deel van de daarvoor benodigde energie uit accu's of condensatoren haalt heb je zo'n grote brandstofcel eigenlijk niet nodig.
Dat automakers grote brandstofcellen gebruiken, komt volgens mij omdat ze vooral naar benzineauto's kijken: daar moeten klanten vandaan overstappen en dan moeten ze er niet te veel op achteruit gaan.
Ik zie zelf meer in een brandstofcelauto met 5-10 kWh accu en een stuk kleinere brandstofcel. Dat scheelt veel gewicht en kosten. Een top van 130 km/u is hard genoeg. Als je dan ook een laadmogelijkheid er in bouwt scheelt dat ook weer in de brandstofkosten en hoef je minder vaak te tanken.
pi_185018972
Je moet denken aan een autonoom rijdende vrachtwagen. Deze kan 24 uur non-stop heel Europa doorkruizen. Die hoeft niet te rusten of te slapen en dus geen tijd om op te laden. Misschien ooit met 5MW of 10MW snelladen, maar wellicht is waterstof tanken dan makkelijker.

Of denk aan zo’n busreis met 2 chauffeurs, die elkaar afwisselen. Die stoppen ook amper. Hebben ook weinig tijd om te laden.

Verder hebben je zomers soms gigantische overschotten aan stroom en in de winter een tekort. Dan is het handig om tijdens een overschot waterstof te maken en op te slaan, voor later gebruik.
.
pi_185019172
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 18:50 schreef Benger het volgende:

[..]

Bijna goed. Je gebruikt 2 waterdamp moleculen per methaanmolecuul, zodat je koolstofdioxide krijgt:
CH4+2 H2O --> CO2 + 4 H2
Ahh thx, weer wat geleerd! :D
pi_185019668
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 20:04 schreef Fer het volgende:
Je moet denken aan een autonoom rijdende vrachtwagen. Deze kan 24 uur non-stop heel Europa doorkruizen. Die hoeft niet te rusten of te slapen en dus geen tijd om op te laden. Misschien ooit met 5MW of 10MW snelladen, maar wellicht is waterstof tanken dan makkelijker.

Of denk aan zo’n busreis met 2 chauffeurs, die elkaar afwisselen. Die stoppen ook amper. Hebben ook weinig tijd om te laden.

Verder hebben je zomers soms gigantische overschotten aan stroom en in de winter een tekort. Dan is het handig om tijdens een overschot waterstof te maken en op te slaan, voor later gebruik.
maar die Toyota auto is geen bus.

Voor zulke toepassingen zou het zeker kunnen maar voor een personenauto?
pi_185019680
https://www.ed.nl/economi(...)-uit-lucht~aea3be56/

quote:
Differ in Eindhoven ontwikkelt zonnecellen die waterstof maken uit lucht

EINDHOVEN - Speciale zonnecellen die lucht aanzuigen en een vat vullen met waterstofgas. Als het aan Differ ligt werkt een dergelijke opstelling over enige tijd op elke zonnige dag, zonder tussenkomst van wie dan ook. Waterstofgas maken met energie uit de zon en water uit de lucht.

Gratis waterstofgas dus, als brandstof voor de elektrische auto of het huishouden. Het kan met de zonnecellen die ingenieurs van het instituut voor energie onderzoek Differ in Eindhoven samen met collega’s van Toyota ontwikkelen. Ze bouwen een systeem dat waterdamp absorbeert en zonne-energie gebruikt om die damp te splitsen in waterstof en zuurstof. Het onderzoeksproject wordt mede mogelijk gemaakt door een toekenning van subsidie van de Nederlandse Organisatie van Wetenschappelijk Onderzoek, NWO.
pi_185027229
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 20:36 schreef Tailless het volgende:

[..]

maar die Toyota auto is geen bus.

Voor zulke toepassingen zou het zeker kunnen maar voor een personenauto?
Als je soms lange afstanden rijdt is een brandstofcelauto gewoon handiger. Denk aan die vertegenwoordiger die elke week wel een keer aan de andere kant van het land moet zijn. Snelladers kosten gewoon veel tijd. Je ziet ook dat elektrische auto's zich op de snelweg vaak inhouden om hun accu niet leeg te rijden. Veel mensen hebben ook geen eigen oprit voor het opladen van een elektrische auto. Waterstof is dan gewoon handiger.
pi_185027373
quote:
leuk en aardig maar het omzetten naar waterstof verslies je nog steeds veel energie.
pi_185027384
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 10:52 schreef Benger het volgende:

[..]

Als je soms lange afstanden rijdt is een brandstofcelauto gewoon handiger. Denk aan die vertegenwoordiger die elke week wel een keer aan de andere kant van het land moet zijn. Snelladers kosten gewoon veel tijd. Je ziet ook dat elektrische auto's zich op de snelweg vaak inhouden om hun accu niet leeg te rijden. Veel mensen hebben ook geen eigen oprit voor het opladen van een elektrische auto. Waterstof is dan gewoon handiger.
ik rij 48k per jaar. Laden is echt nul probleem (mits je kan laden thuis en op werk)
pi_185027506
Niemand, ook de overheid niet, schijnt er rekening mee te houden dat het energienetwerk in woonwijken bijv. niet eens toereikend genoeg is als 'alle' bewoners hun auto's elektrisch moeten gaan opladen, veelal tegelijkertijd (bij thuiskomst na het werk).

Waterstof is de toekomst. Dat was me rond 2008 al duidelijk toen ze in Top Gear een filmpje hadden van een Honda Clarity.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 11:22:32 #73
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_185027591
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 11:15 schreef JdeMol het volgende:
Niemand, ook de overheid niet, schijnt er rekening mee te houden dat het energienetwerk in woonwijken bijv. niet eens toereikend genoeg is als 'alle' bewoners hun auto's elektrisch moeten gaan opladen, veelal tegelijkertijd (bij thuiskomst na het werk).

Waterstof is de toekomst. Dat was me rond 2008 al duidelijk toen ze in Top Gear een filmpje hadden van een Honda Clarity.
Het waterstofnetwerk is compleet afwezig, wat denk je dat zinniger is, ons energienetwerk opnieuw inrichten of een compleet waterstoftransportnetwerk opzetten?
Ik ga naar huis.
pi_185027597
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 11:15 schreef JdeMol het volgende:
Niemand, ook de overheid niet, schijnt er rekening mee te houden dat het energienetwerk in woonwijken bijv. niet eens toereikend genoeg is als 'alle' bewoners hun auto's elektrisch moeten gaan opladen, veelal tegelijkertijd (bij thuiskomst na het werk).

Waterstof is de toekomst. Dat was me rond 2008 al duidelijk toen ze in Top Gear een filmpje hadden van een Honda Clarity.
Op zich zijn er technische oplossingen denkbaar. Je kunt bijvoorbeeld via je telefoon aangeven dat je tijdens goedkoop tarief wilt laden. Een ander punt is dat de laadstations afhankelijk zijn van de omvang van de netaansluiting waar ze op staan. Als je meerdere laadpunten op één netaansluiting hebt (bijvoorbeeld parkeerplaats voor een flat), wordt het vermogen van de netaansluiting verdeeld over de laadpunten, waardoor de laadsnelheid omlaag gaat. Bij problemen kun je natuurlijk altijd het net verzwaren.
pi_185027628
quote:
5s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 11:22 schreef nietzman het volgende:

[..]

Het waterstofnetwerk is compleet afwezig, wat denk je dat zinniger is, ons energienetwerk opnieuw inrichten of een compleet waterstoftransportnetwerk opzetten?
Het lijkt me zinniger om alle huidige gasleidingen, inclusief die van woningen dus, op den duur te vullen met waterstof :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')