Waterstof maken met elektrolyse kost ook een hoop elektrische energie. En in de motor wordt het weer omgezet in elektrische energie Waterstof is derhalve alleen een opslagmiddel van elektrische energie. Weet niet hoe het met rendementen zit maar kan me voorstellen dat bij elke translatieslag energie verloren gaat.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:22 schreef Vanillekwark het volgende:
Het is de meest milieuvriendelijke manier van autorijden. Vandaar dat dat de toekomst is.
Nou, voor een beetje energie, heb je en een flinke tank en een hele hoge druk nodig.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:28 schreef Plompzakker het volgende:
Het is waarschijnlijk wel makkelijker te tanken dan batterijen laden
Ja daar zal zeker naar gekeken moeten worden. Batterijen maken is ook weer niet de meest geniale optie voor het milieu. Heb de data niet voor m'n neus, maar goed, een van die twee lijkt wel de toekomst te worden. En tanken is wel makkelijker weer ja.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:28 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Waterstof maken met elektrolyse kost ook een hoop elektrische energie. En in de motor wordt het weer omgezet in elektrische energie Waterstof is derhalve alleen een opslagmiddel van elektrische energie. Weet niet hoe het met rendementen zit maar kan me voorstellen dat bij elke translatieslag energie verloren gaat.
Het is waarschijnlijk wel makkelijker te tanken dan batterijen laden
H2 is een secundaire brandstof, die gemaakt wordt uit primaire brandstof zoals methaan en electrisch....quote:Op maandag 21 januari 2019 17:22 schreef Vanillekwark het volgende:
Het is de meest milieuvriendelijke manier van autorijden. Vandaar dat dat de toekomst is.
Leuk voor massale opslag en industriële toepassingen, maar hopeloos inefficiënt voor personenauto's. Weinig milieuvriendelijks aan zoveel energieverlies tijdens opwekking, opslag, transport en gebruik.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:22 schreef Vanillekwark het volgende:
Het is de meest milieuvriendelijke manier van autorijden. Vandaar dat dat de toekomst is.
Alleen wel weer gevaarlijk als de gele hesjes massaal waterstof auto's in de fik gaan stekenquote:Op maandag 21 januari 2019 17:31 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ja daar zal zeker naar gekeken moeten worden. Batterijen maken is ook weer niet de meest geniale optie voor het milieu. Heb de data niet voor m'n neus, maar goed, een van die twee lijkt wel de toekomst te worden. En tanken is wel makkelijker weer ja.
De afvalstoffen zijn gewoon water. Ik weet niet precies wat jij daar vervuilend aan vind maar....quote:Op maandag 21 januari 2019 17:33 schreef nietzman het volgende:
[..]
Leuk voor massale opslag en industriële toepassingen, maar hopeloos inefficiënt voor personenauto's. Weinig milieuvriendelijks aan zoveel energieverlies tijdens opwekking, opslag, transport en gebruik.
Wat was er mis met gas dan?quote:Op maandag 21 januari 2019 17:22 schreef Vanillekwark het volgende:
Het is de meest milieuvriendelijke manier van autorijden. Vandaar dat dat de toekomst is.
Zei ik vervuilend?quote:Op maandag 21 januari 2019 17:41 schreef Samuel24 het volgende:
De afvalstoffen zijn gewoon water. Ik weet niet precies wat jij daar vervuilend aan vind maar....
Jaquote:
quote:Op maandag 21 januari 2019 17:33 schreef nietzman het volgende:
[..]
. Weinig milieuvriendelijks aan zoveel energieverlies tijdens opwekking, opslag, transport en gebruik.
Van welke planeet kom jij eigenlijk?quote:
Van de te dom om te poepen planeetquote:Op maandag 21 januari 2019 18:00 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
Van welke planeet kom jij eigenlijk?
Leutig. Al met al maakt dat niet milieuvriendelijk niet hetzelfde als vervuilend.quote:
Jaaa! !quote:Op maandag 21 januari 2019 18:02 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Van de te dom om te poepen planeet
Samuel24quote:
Voor zover ik weet werkt het niet zo. Bij verdampen behoud je namelijk de H2O structuur, alleen wordt dit gasvorm.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:51 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waterstof is toch gewoon knalgas uit het natuurkunde lokaal? pot water. Stroom erop en de damp opvangen.
Iets moet eerst vervuilen om niet goed voor het milieu te zijn toch?quote:Op maandag 21 januari 2019 18:02 schreef nietzman het volgende:
[..]
Leutig. Al met al maakt dat niet milieuvriendelijk niet hetzelfde als vervuilend.
Dit.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:07 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
Iets moet vervuilen om niet goed voor het milieu te zijn toch?
En ik zeg niet dat het niet goed voor het milieu is, ik zeg dat het weinig milieuvriendelijk is. Als in minder dan veel milieuvriendelijk.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:07 schreef Samuel24 het volgende:
Iets moet eerst vervuilen om niet goed voor het milieu te zijn toch?
Hangt ervanaf hoe milieuvriendelijk waterstof geproduceerd kan worden imoquote:Op maandag 21 januari 2019 18:16 schreef nietzman het volgende:
[..]
En ik zeg niet dat het niet goed voor het milieu is, ik zeg dat het weinig milieuvriendelijk is. Als in minder dan veel milieuvriendelijk.
Niet heel technisch. Ga morgen de juf het verschil maar vragen. Groetjes.
Fair enough, als er nog een fossiele bron aan vooral gaat is het niet heel schoon.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:17 schreef -mosrednA het volgende:
Hangt ervanaf hoe milieuvriendelijk waterstof geproduceerd kan worden imo
Echt ?quote:Op maandag 21 januari 2019 17:22 schreef Vanillekwark het volgende:
Het is de meest milieuvriendelijke manier van autorijden. Vandaar dat dat de toekomst is.
Nee nee nee, electro is de toekomst alleen kunnen de heren er niets aan verdienen vandaar de alternatieven, maar zoals al vaker is voorgekomen zouden de alternatieven wel eens marktleider kunnen worden.quote:
Nee klopt. En ik meen ergens gelezen te hebben dat waterstof op dit moment wordt gemaakt met behulp van methaan. Dus dan zou je CH4 + H2O —> CO + 3H2 krijgen oftewel koolstofmonoxide.. En ja dan heeft t weinig nut iddquote:Op maandag 21 januari 2019 18:21 schreef nietzman het volgende:
[..]
Fair enough, als er nog een fossiele bron aan vooral gaat is het niet heel schoon.
Ah zo ja precies. Hele tankbrache kan opdoeken, eigen paneel op mn dag met n tesla powerwall en ik zoef gratuit over de autobahn. Oei dan loopt shell wel wat barkies mis inderdaad.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:30 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Nee nee nee, electro is de toekomst alleen kunnen de heren er niets aan verdienen vandaar de alternatieven, maar zoals al vaker is voorgekomen zouden de alternatieven wel eens marktleider kunnen worden.
Stel dat de oliemaatschappijen samen 50 miljard in het hydrosysteem gaan pompen, dan is EV dus kansloos. Ze hebben zoveel landen mee die er aan kunnen verdienen waaronder Nederland die niet vies is van wat extra ¤quote:Op maandag 21 januari 2019 18:32 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Ah zo ja precies. Hele tankbrache kan opdoeken, eigen paneel op mn dag met n tesla powerwall en ik zoef gratuit over de autobahn. Oei dan loopt shell wel wat barkies mis inderdaad.
Maar hoezo zou alternatief marktleider gaan worden ? Hydro is nu nog helemaal nergens en het is stukken inefficienter terwijl EV goed van de grond aan het komen is nu.
Heb je wel een punt. Maar waarom zou ik hydro gaan tanken als ik gratis kan rijden op zon in mn EV ?quote:Op maandag 21 januari 2019 18:37 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Stel dat de oliemaatschappijen samen 50 miljard in het hydrosysteem gaan pompen, dan is EV dus kansloos. Ze hebben zoveel landen mee die er aan kunnen verdienen waaronder Nederland die niet vies is van wat extra ¤
Omdat je overdag niet thuis bent, en 's nachts krijg je geen stroom van je panelen.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:42 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Heb je wel een punt. Maar waarom zou ik hydro gaan tanken als ik gratis kan rijden op zon in mn EV ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ook van de sarcastische opmerkingen
quote:Op maandag 21 januari 2019 18:53 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Omdat je overdag niet thuis bent, en 's nachts krijg je geen stroom van je panelen.
Bovendien is de energiebehoefte van een busje of vrachtwagen zo hoog dat je ontzettend veel zou moeten laden. Hetzelfde effect heb je als je een personenwagen van een aanhanger voorziet.Uhm ik sla de stoom van de dag op via mn powerwallSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog meer batterijen, dat zal vast goed voor het milieu zijn.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:07 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Uhm ik sla de stoom van de dag op via mn powerwall
Ja die zijn prima te recyclenquote:Op maandag 21 januari 2019 19:13 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Nog meer batterijen, dat zal vast goed voor het milieu zijn.
Powerwall is gewoon een lithium-ion accu, die zijn niet heel fris.quote:
De powerwall moet dan eerst dalen tot een 1/4 van de prijs en 3x zo lang mee moeten gaan.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:07 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Uhm ik sla de stoom van de dag op via mn powerwall
Zal toch een keuzen tussen 2 kwaden moeten maken wanneer ik me wil voortbewegen per automobiel. Dan kies ik liever voor de EV oplossing icm met zonne-energie. Prettiger voor mn longen wat minder fijnstof happen.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:22 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Powerwall is gewoon een lithium-ion accu, die zijn niet heel fris.
En ook al is het recyclen van batterijen mogelijk, wil dat nog niet gelijk zeggen dat het hele recycling proces een goede zaak is. De beste recycling is geen recycling
Snap ik, maar voor veel grootverbruikers is een EV oplossing gewoon niet toereikend.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:34 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Zal toch een keuzen tussen 2 kwaden moeten maken wanneer ik me wil voortbewegen per automobiel. Dan kies ik liever voor de EV oplossing icm met zonne-energie. Prettiger voor mn longen wat minder fijnstof happen.
Ik zie daar toch minder het nut van, regeneratief remmen e.d. snap ik wel. Maar waarom zou je nog een complete zware elektromotor en bijbehorend batterijpakket erbij zetten. Gewicht heeft ook invloed op het verbruik, en vraag me af of dit in alle gevallen wel zuiniger en efficiënter isquote:Op maandag 21 januari 2019 19:42 schreef Fer het volgende:
Misschien wordt het wel een hybride. 100km op accu en 500km op waterstof.
We gaan het zien, die Tesla semi's hebben een behoorlijke range.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:40 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Snap ik, maar voor veel grootverbruikers is een EV oplossing gewoon niet toereikend.
Als je elke dag onder de 400 km rijd is een EV een prima oplossing.
Alleen zijn er ook genoeg voertuigen op de weg die een hogere energie per km vragen of verder rijden dan die 400 km. Om dan krampachtig vast te houden aan een EV is imho niet de weg.
Uhm, je gebruikt toch dezelfde electromotor. Het alleen die fuelcell die erbij komt. Het is nu nog zwaar, maar het gewicht van de tanks zelf is bijna niets.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:45 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik zie daar toch minder het nut van, regeneratief remmen e.d. snap ik wel. Maar waarom zou je nog een complete zware elektromotor en bijbehorend batterijpakket erbij zetten.
Doe dan een kleine elektromotor en kleinere accu i.p.v. dat je ook weer moet/kan stekkeren met je waterstof auto.
Ligt aan het principe toch?quote:Op maandag 21 januari 2019 19:46 schreef Fer het volgende:
[..]
Uhm, je gebruikt toch dezelfde electromotor. Het alleen die fuelcell die erbij komt.
zijn denk ik weinig mensen die 500 km rijden in een keer. Maar uitzonderingen daar gelaten waar wil je je waterstof gaan tanken?quote:Op maandag 21 januari 2019 19:40 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Snap ik, maar voor veel grootverbruikers is een EV oplossing gewoon niet toereikend.
Als je elke dag onder de 400 km rijd is een EV een prima oplossing.
Alleen zijn er ook genoeg voertuigen op de weg die een hogere energie per km vragen of verder rijden dan die 400 km. Om dan krampachtig vast te houden aan een EV is imho niet de weg.
In mijn bezorgertijdperk haalde ik dagelijks makkelijk 400 km, en dan kon oplopen tot 800 km per dag. En dat was zwaar beladen met een dieselverbruik van tussen 1 op 4 en 1 op 10. En mijn oud-collega's doen dit nog dagelijks.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:48 schreef Tailless het volgende:
[..]
zijn denk ik weinig mensen die 500 km rijden in een keer. Maar uitzonderingen daar gelaten waar wil je je waterstof gaan tanken?
Denk dat voor zulke afstanden diesel nogsteeds het beste is.
Waterstof verbranden? Nee daar zit weinig toekomst in, erg inefficiënt, nog steeds uitstoot.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:48 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ligt aan het principe toch?
Je kan het alla de Ampera hebben, verbrandingscell die accu's voedt en elektro motor aanstuurt.
Maar ook gewoon als zijnde verbrandingsmotor die een as aandrijft.
Laat hier ook even de vervuiling zien waarmee een accu gemaakt wordt en wat er mee gebeurt als ze vernietigd worden.quote:
die zelfde accu’s als een waterstofquote:Op maandag 21 januari 2019 19:59 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Laat hier ook even de vervuiling zien waarmee een accu gemaakt wordt en wat er mee gebeurt als ze vernietigd worden.
Hmm, ik denk dat ik gewoon bij benzine auto’s moet blijvenquote:Op maandag 21 januari 2019 20:11 schreef Tailless het volgende:
[..]
die zelfde accu’s als een waterstof
vooral of vooraf?quote:Op maandag 21 januari 2019 18:21 schreef nietzman het volgende:
[..]
Fair enough, als er nog een fossiele bron aan vooral gaat is het niet heel schoon.
waterstof accu is geeNquote:Op maandag 21 januari 2019 20:11 schreef Tailless het volgende:
[..]
die zelfde accu’s als een waterstof
Bijna goed. Je gebruikt 2 waterdamp moleculen per methaanmolecuul, zodat je koolstofdioxide krijgt:quote:Op maandag 21 januari 2019 18:30 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Nee klopt. En ik meen ergens gelezen te hebben dat waterstof op dit moment wordt gemaakt met behulp van methaan. Dus dan zou je CH4 + H2O —> CO + 3H2 krijgen oftewel koolstofmonoxide.. En ja dan heeft t weinig nut idd
Weet alleen niet of het precies zo werkt nu, maar er wordt idd wel nog fossiele brandstof gebruikt (methaan dus dacht ik).
Het grote verschil is dat een elektrische auto een heel grote accu heeft (bijv. 64 kWh), terwijl een brandstofcelauto met een kleine accu toe kan (bijv. 1,56 kWh voor een Hyundai Nexo). Het extra gewicht is dus marginaal, of zelfs negatief, omdat je dankzij het opslaan van energie in de accu toe kan met een kleinere brandstofcel. De topsnelheid van de meeste auto's ligt ver boven de Nederlandse maximumsnelheid; grote motoren en brandstofcellen dienen vooral om snel te kunnen optrekken. Als je een groot deel van de daarvoor benodigde energie uit accu's of condensatoren haalt heb je zo'n grote brandstofcel eigenlijk niet nodig.quote:Op woensdag 23 januari 2019 16:31 schreef MaGNeT het volgende:
Wat een elektrische auto nog wat extra rendement geeft t.o.v. een fuelcell auto (waterstof) is dat de elektrische auto de energie van het afremmen weer kan opslaan in de accu.
Nu wordt dat opgelost door de fuelcell auto ook van een accu (of supercondensator) te voorzien maar dat zorgt toch weer voor extra gewicht.
Ahh thx, weer wat geleerd!quote:Op donderdag 14 februari 2019 18:50 schreef Benger het volgende:
[..]
Bijna goed. Je gebruikt 2 waterdamp moleculen per methaanmolecuul, zodat je koolstofdioxide krijgt:
CH4+2 H2O --> CO2 + 4 H2
maar die Toyota auto is geen bus.quote:Op donderdag 14 februari 2019 20:04 schreef Fer het volgende:
Je moet denken aan een autonoom rijdende vrachtwagen. Deze kan 24 uur non-stop heel Europa doorkruizen. Die hoeft niet te rusten of te slapen en dus geen tijd om op te laden. Misschien ooit met 5MW of 10MW snelladen, maar wellicht is waterstof tanken dan makkelijker.
Of denk aan zo’n busreis met 2 chauffeurs, die elkaar afwisselen. Die stoppen ook amper. Hebben ook weinig tijd om te laden.
Verder hebben je zomers soms gigantische overschotten aan stroom en in de winter een tekort. Dan is het handig om tijdens een overschot waterstof te maken en op te slaan, voor later gebruik.
quote:Differ in Eindhoven ontwikkelt zonnecellen die waterstof maken uit lucht
EINDHOVEN - Speciale zonnecellen die lucht aanzuigen en een vat vullen met waterstofgas. Als het aan Differ ligt werkt een dergelijke opstelling over enige tijd op elke zonnige dag, zonder tussenkomst van wie dan ook. Waterstofgas maken met energie uit de zon en water uit de lucht.
Gratis waterstofgas dus, als brandstof voor de elektrische auto of het huishouden. Het kan met de zonnecellen die ingenieurs van het instituut voor energie onderzoek Differ in Eindhoven samen met collega’s van Toyota ontwikkelen. Ze bouwen een systeem dat waterdamp absorbeert en zonne-energie gebruikt om die damp te splitsen in waterstof en zuurstof. Het onderzoeksproject wordt mede mogelijk gemaakt door een toekenning van subsidie van de Nederlandse Organisatie van Wetenschappelijk Onderzoek, NWO.
Als je soms lange afstanden rijdt is een brandstofcelauto gewoon handiger. Denk aan die vertegenwoordiger die elke week wel een keer aan de andere kant van het land moet zijn. Snelladers kosten gewoon veel tijd. Je ziet ook dat elektrische auto's zich op de snelweg vaak inhouden om hun accu niet leeg te rijden. Veel mensen hebben ook geen eigen oprit voor het opladen van een elektrische auto. Waterstof is dan gewoon handiger.quote:Op donderdag 14 februari 2019 20:36 schreef Tailless het volgende:
[..]
maar die Toyota auto is geen bus.
Voor zulke toepassingen zou het zeker kunnen maar voor een personenauto?
leuk en aardig maar het omzetten naar waterstof verslies je nog steeds veel energie.quote:Op donderdag 14 februari 2019 20:36 schreef pokkerdepok het volgende:
https://www.ed.nl/economi(...)-uit-lucht~aea3be56/
[..]
ik rij 48k per jaar. Laden is echt nul probleem (mits je kan laden thuis en op werk)quote:Op vrijdag 15 februari 2019 10:52 schreef Benger het volgende:
[..]
Als je soms lange afstanden rijdt is een brandstofcelauto gewoon handiger. Denk aan die vertegenwoordiger die elke week wel een keer aan de andere kant van het land moet zijn. Snelladers kosten gewoon veel tijd. Je ziet ook dat elektrische auto's zich op de snelweg vaak inhouden om hun accu niet leeg te rijden. Veel mensen hebben ook geen eigen oprit voor het opladen van een elektrische auto. Waterstof is dan gewoon handiger.
Het waterstofnetwerk is compleet afwezig, wat denk je dat zinniger is, ons energienetwerk opnieuw inrichten of een compleet waterstoftransportnetwerk opzetten?quote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:15 schreef JdeMol het volgende:
Niemand, ook de overheid niet, schijnt er rekening mee te houden dat het energienetwerk in woonwijken bijv. niet eens toereikend genoeg is als 'alle' bewoners hun auto's elektrisch moeten gaan opladen, veelal tegelijkertijd (bij thuiskomst na het werk).
Waterstof is de toekomst. Dat was me rond 2008 al duidelijk toen ze in Top Gear een filmpje hadden van een Honda Clarity.
Op zich zijn er technische oplossingen denkbaar. Je kunt bijvoorbeeld via je telefoon aangeven dat je tijdens goedkoop tarief wilt laden. Een ander punt is dat de laadstations afhankelijk zijn van de omvang van de netaansluiting waar ze op staan. Als je meerdere laadpunten op één netaansluiting hebt (bijvoorbeeld parkeerplaats voor een flat), wordt het vermogen van de netaansluiting verdeeld over de laadpunten, waardoor de laadsnelheid omlaag gaat. Bij problemen kun je natuurlijk altijd het net verzwaren.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:15 schreef JdeMol het volgende:
Niemand, ook de overheid niet, schijnt er rekening mee te houden dat het energienetwerk in woonwijken bijv. niet eens toereikend genoeg is als 'alle' bewoners hun auto's elektrisch moeten gaan opladen, veelal tegelijkertijd (bij thuiskomst na het werk).
Waterstof is de toekomst. Dat was me rond 2008 al duidelijk toen ze in Top Gear een filmpje hadden van een Honda Clarity.
Het lijkt me zinniger om alle huidige gasleidingen, inclusief die van woningen dus, op den duur te vullen met waterstofquote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:22 schreef nietzman het volgende:
[..]
Het waterstofnetwerk is compleet afwezig, wat denk je dat zinniger is, ons energienetwerk opnieuw inrichten of een compleet waterstoftransportnetwerk opzetten?
op telossen met prioriteit. Als het net wet dat mijn auto pas de dag erna nodig is kan ik hem laten druppelenquote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:15 schreef JdeMol het volgende:
Niemand, ook de overheid niet, schijnt er rekening mee te houden dat het energienetwerk in woonwijken bijv. niet eens toereikend genoeg is als 'alle' bewoners hun auto's elektrisch moeten gaan opladen, veelal tegelijkertijd (bij thuiskomst na het werk).
Waterstof is de toekomst. Dat was me rond 2008 al duidelijk toen ze in Top Gear een filmpje hadden van een Honda Clarity.
Hoe denk je dat zo'n ombouw in z'n werk gaat? Van hoog tot lage druk moet alles in éen keer omgezet worden, plus daarmee gooi je een prima functionerend gasnetwerk voor wie niet mee kan in een transitie weg. Alle leidingen opnieuw coaten, meters vervangen, meteen per blok álle CVs en fornuizen om moeten bouwen, het HTL op een drie maal zo hoge druk zetten... Klinkt echt super realistisch.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:25 schreef JdeMol het volgende:
Het lijkt me zinniger om alle huidige gasleidingen, inclusief die van woningen dus, op den duur te vullen met waterstof
Kan allemaal prima. En het hoeft niet meteen... 2030 is de doelstelling.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:40 schreef nietzman het volgende:
[..]
Hoe denk je dat zo'n ombouw in z'n werk gaat? Van hoog tot lage druk moet alles in éen keer omgezet worden, plus daarmee gooi je een prima functionerend gasnetwerk voor wie niet mee kan in een transitie weg. Alle leidingen opnieuw coaten, meters vervangen, meteen per blok álle CVs en fornuizen om moeten bouwen, het HTL op een drie maal zo hoge druk zetten... Klinkt echt super realistisch.
kennelijk heeft toyota een auto die op waterstofgas rijdt.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:04 schreef Tailless het volgende:
[..]
leuk en aardig maar het omzetten naar waterstof verslies je nog steeds veel energie.
Dat moet het wel want als je waterstof door het HTL gaat pompen moeten al je eindgebruikers er op ingesteld zijn. Leuk dat het in theorie kan en dat ze het hebben laten zien in een oude buis in Zeeland, maar dat maakt het niet praktischer. Waterstof blijft leuk voor industriële toepassingen maar het woningen in laten stromen is waanzin.quote:
dus dan heb je een auto die je thuis zou kunnen laden met waterstof terwijl ieder huis nu elektriciteit heeft.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:52 schreef JdeMol het volgende:
[..]
Kan allemaal prima. En het hoeft niet meteen... 2030 is de doelstelling.
https://nos.nl/artikel/22(...)ndelijk-netwerk.html
https://www.energieleveranciers.nl/blog/gasleidingen-waterstof/
Kerncentrales bouwen en waterstof toepassen.. waar een wil is, is een weg.
Twee voorbeelden:quote:Op donderdag 14 februari 2019 19:37 schreef Benger het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat een elektrische auto een heel grote accu heeft (bijv. 64 kWh), terwijl een brandstofcelauto met een kleine accu toe kan (bijv. 1,56 kWh voor een Hyundai Nexo). Het extra gewicht is dus marginaal, of zelfs negatief, omdat je dankzij het opslaan van energie in de accu toe kan met een kleinere brandstofcel. De topsnelheid van de meeste auto's ligt ver boven de Nederlandse maximumsnelheid; grote motoren en brandstofcellen dienen vooral om snel te kunnen optrekken. Als je een groot deel van de daarvoor benodigde energie uit accu's of condensatoren haalt heb je zo'n grote brandstofcel eigenlijk niet nodig.
Dat automakers grote brandstofcellen gebruiken, komt volgens mij omdat ze vooral naar benzineauto's kijken: daar moeten klanten vandaan overstappen en dan moeten ze er niet te veel op achteruit gaan.
Ik zie zelf meer in een brandstofcelauto met 5-10 kWh accu en een stuk kleinere brandstofcel. Dat scheelt veel gewicht en kosten. Een top van 130 km/u is hard genoeg. Als je dan ook een laadmogelijkheid er in bouwt scheelt dat ook weer in de brandstofkosten en hoef je minder vaak te tanken.
Deze opmerking ben ik eerder tegen gekomen, ik zou wel eens willen weten hoe je hier aan komt.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je dan in zo'n drukke stad als China rijdt dan heb je geen smog meer, maar wel veel meer regen door al het water in de lucht
Bij waterstof wordt inderdaad vooral gekeken naar grotere voertuigen. Ik zie zelf wel iets in range extenders ook voor gewone personenauto's. Met een range extender kun je veel gewicht besparen op batterijen. In de praktijk zul je dan niet veel op waterstof rijden, maar je bespaart dankzij het lagere gewicht wel veel elektrische energie. Het is niet efficiënt om een batterij-auto te maken met een range van 300 km of meer, als je in de praktijk vaak niet zo ver rijdt. Bij plug-in hybrides zie je dat zo'n 50 km accubereik eigenlijk wel voldoende is. Voor grotere afstanden heb je dan de brandstofcel.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is heel simpel, er zit geen enkel voordeel in een waterstof auto t.o.v. een elektrische auto behalve hoe snel je kan "tanken" en (deels) de range. Die snelheid voor tanken is niet een heel groot nadeel, als je iedere nacht je auto oplaadt in je oprit dan ben je uiteindelijk netto minder tijd kwijt aan tanken dan een brandstof of waterstof auto (alleen kabel erin en eruit doen). Range is bij waterstof misschien wat beter maar dan moet je wel een grote tank hebben voor de waterstof, daarom is dat misschien handiger voor vrachtwagens en bussen.
Je eerste plaatje klopt niet.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is heel simpel, er zit geen enkel voordeel in een waterstof auto t.o.v. een elektrische auto behalve hoe snel je kan "tanken" en (deels) de range. Die snelheid voor tanken is niet een heel groot nadeel, als je iedere nacht je auto oplaadt in je oprit dan ben je uiteindelijk netto minder tijd kwijt aan tanken dan een brandstof of waterstof auto (alleen kabel erin en eruit doen). Range is bij waterstof misschien wat beter maar dan moet je wel een grote tank hebben voor de waterstof, daarom is dat misschien handiger voor vrachtwagens en bussen.
Waterstof als brandstof is gewoon poep. Als je dan in zo'n drukke stad als China rijdt dan heb je geen smog meer, maar wel veel meer regen door al het water in de lucht
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oh en waterstof kan best gevaarlijk zijn
[ afbeelding ]
Als je waterstof ook met zonne-energie maakt, is dat natuurlijk net zo schoon.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:34 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Zal toch een keuzen tussen 2 kwaden moeten maken wanneer ik me wil voortbewegen per automobiel. Dan kies ik liever voor de EV oplossing icm met zonne-energie. Prettiger voor mn longen wat minder fijnstof happen.
heb je alleen 10 keer zoveel zon nodigquote:Op zaterdag 16 februari 2019 19:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je waterstof ook met zonne-energie maakt, is dat natuurlijk net zo schoon.
Zon is gratis.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 19:22 schreef Tailless het volgende:
[..]
heb je alleen 10 keer zoveel zon nodig
Als de druk hoog genoeg is, niet.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 20:01 schreef Tailless het volgende:
[..]
maarja je elektrische auto rijd 2 keer zover
Omdat het niet alleen 10 seconden de stekker erin steken is maar ook een half uur of als je pech hebt uren wachten.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:11 schreef Tailless het volgende:
Waarom zou je er voor kiezen om weer 10 minuten per keer te tanken in plaats van 10 seconden per dag even een stekker kn je auto steken.
maar 10 seconde de stekker er in is toch veel sneller dan dan 5 minuten een slang vast houden? Waarom zou je voor thuis ooit waterstof willen?quote:Op zaterdag 16 februari 2019 20:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Omdat het niet alleen 10 seconden de stekker erin steken is maar ook een half uur of als je pech hebt uren wachten.
Met Waterstof rij je net als met benzine of diesel na 5 minuten weer weg.
Zoals ik al zei: het is niet 10 seconden de stekker erin doen, het is 10 seconden de stekker erin doen en dan een half uur wachten.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 20:21 schreef Tailless het volgende:
[..]
maar 10 seconde de stekker er in is toch veel sneller dan dan 5 minuten een slang vast houden? Waarom zou je voor thuis ooit waterstof willen?
Laadpunten komen in vrijwel alle straten, geen punt om dat uit te rollen.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 20:25 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: het is niet 10 seconden de stekker erin doen, het is 10 seconden de stekker erin doen en dan een half uur wachten.
We hebben niet allemaal een oprit of laadmogelijkheid in de buurt. Jan modaal gaat straks gewoon bij snelladers laden, niet thuis.
Dan nog rij je wel eens meer kilometers dan zo'n electrische auto kan en moet je snelladen. Half uur wachten, staan er 1 of 2 mensen voor je: anderhalf uur wachtenquote:Op zaterdag 16 februari 2019 20:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Laadpunten komen in vrijwel alle straten, geen punt om dat uit te rollen.
Zeker wel.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 20:35 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dan nog rij je wel eens meer kilometers dan zo'n electrische auto kan en moet je snelladen. Half uur wachten, staan er 1 of 2 mensen voor je: anderhalf uur wachten
Voor woon-werk is zo'n ding prima, net als lopen en fietsen, maar er zijn mensen die auto's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: Lange afstanden.
En dan nog wat: Bij zo'n oplaadpunt in de straat moet je je auto weghalen als ie opgeladen is anders krijg je een boete. Zie jij iedereen al gezellig om 3 uur 's nachts ofzo even zijn auto weghalen? Ik niet.
Dat hele thuisladen gaat hem niet worden.
Ja, maar je hoeft natuurlijk niet alleen je eigen stroom te gebruiken voor je auto. Stroom via het net kan ook via zonnepanelen worden opgewekt als we ergens in de oceaan een paar hectare van die dingen plaatsen. En dan hebben we nog windenergie, bio-energie, geothermische energie etc.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 15:00 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Je eerste plaatje klopt niet.
Ga jij 's nachts je auto opladen met zonnepanelen? Zelfs overdag gaat dat niet. Je haalt met een goede set panelen misschien 2-3kW piek. Dan duurt het opladen van een Tesla 50 uur.
Dus: stroom uit andere bron (kolen, gas, nuclear) via een omvormer over het net, ook weer in een omvormer naar accu's, opnieuw via een omvormer in je auto naar de motor.
Ja maar dan hoef je het nog niet te verspillen...quote:
Je denkt in problemen. Je kan wel leuk zeggen dat auto's bedoeld zijn voor lange afstanden, maar de gemiddelde personenauto rijdt 37 kilometer per dag. Ik denk dat zeker wel 90% van de mensen genoeg hebben aan 300 km range per dag.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 20:35 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dan nog rij je wel eens meer kilometers dan zo'n electrische auto kan en moet je snelladen. Half uur wachten, staan er 1 of 2 mensen voor je: anderhalf uur wachten
Dat hele thuisladen gaat hem niet worden.
Waarschijnlijk heb je gelijk Het leek me logisch dat er bij waterstof veel water uit je uitlaat komt maar misschien is dat inderdaad onzin.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 13:53 schreef Benger het volgende:
[..]
Deze opmerking ben ik eerder tegen gekomen, ik zou wel eens willen weten hoe je hier aan komt.
Nu rijdt men vooral op benzine. Laten we uitgaan van 1 op 16. 1 liter benzine geeft ca. 1,42 kg waterdamp. Dat is ca. 0,09 kg/km.
Met waterstof verbruik je ca. 1 kg waterstof op 100 km. 1 kg waterstof geeft 9 kg water. Een deel van dat water komt vloeibaar uit de uitlaat. Per km produceer je met waterstof dus... 0,09 kg/km.
Ik ben benieuwd waar mijn berekening fout zit.
De HHV van waterstof is 142 MJ/kg en van benzine 42 MJ/kg. Scheelt dus factor 3. Dus 100 km rijden op 1 kg waterstof….zou equivalent met een benzinemotor (100/3) x 0,725(kg/l) = 1:25 zijn.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 13:53 schreef Benger het volgende:
Deze opmerking ben ik eerder tegen gekomen, ik zou wel eens willen weten hoe je hier aan komt.
Nu rijdt men vooral op benzine. Laten we uitgaan van 1 op 16. 1 liter benzine geeft ca. 1,42 kg waterdamp. Dat is ca. 0,09 kg/km.
Met waterstof verbruik je ca. 1 kg waterstof op 100 km. 1 kg waterstof geeft 9 kg water. Een deel van dat water komt vloeibaar uit de uitlaat. Per km produceer je met waterstof dus... 0,09 kg/km.
Ik ben benieuwd waar mijn berekening fout zit.
Is dus geen onzin, hierboven heb ik even uitgerekend dat er zeker 50% meer waterdamp vrijkomt.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 21:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Het leek me logisch dat er bij waterstof veel water uit je uitlaat komt maar misschien is dat inderdaad onzin.
Tja, dat klopt wel ongeveer. Een brandstofcel heeft een rendement van 50%, een benzineauto iets van 30%. Dan is een elektrische aandrijving (hybride) ook nog iets efficiënter dan een mechanische.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 22:02 schreef blomke het volgende:
[..]
De HHV van waterstof is 142 MJ/kg en van benzine 42 MJ/kg. Scheelt dus factor 3. Dus 100 km rijden op 1 kg waterstof….zou equivalent met een benzinemotor (100/3) x 0,725(kg/l) = 1:25 zijn.
Verder wordt een aanzienlijk deel van benzine in CO2 omgezet, terwijl H2 volledig water(damp) wordt. - sorry, zit al in je berekening -
Laden zal veelal ook ‘s nachts gebeuren. Meer kWh’s maar ook betere spreiding.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:19 schreef Deshain het volgende:
Als ik het even kort door de bocht uitreken, na een avondje irish coffee drinken dus reken het vooral na, dan denk ik dat de mensen die roepen dat iedereen een laadpaal voor de deur kan krijgen een beetje makkelijk denken:
Er wordt 120.000.000.000 kilometer per jaar gereden in Nederland. Aanname van verbruik van EV’s: 0,20 kWh/km.
Dus benodigd als iedereen elektrisch zou rijden: 24.000.000.000 kWh
Totale stroomverbruik via het openbare net op jaarbasis: 100.000.000.000 kWh (waarvan 2,3% duurzaam wordt opgewekt, 5% biomassa niet meegerekend ivm uitstoot).
Dus 24% meer transport op het net benodigd terwijl de signalen over ondercapaciteit legio zijn. En ook nog eens allemaal opgewekt uit fossiele brandstoffen, klinkt allemaal niet heel erg realistisch om dan te roepen om overal maar laadpalen op te laten poppen.
De oplossing ligt niet in type aandrijving maar in het beperken van de verplaatsingen en terugdringen van autobezit.
Het netwerk kan dat niet aan. We hebben een geweldig netwerk, maar de potentiële vraagbehoefte wordt zo hoog dat we dit sowieso nooit gaan redden.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Laden zal veelal ook ‘s nachts gebeuren. Meer kWh’s maar ook betere spreiding.
En groei gaat over nu tot ~2045
Tijd genoeg voor, lukt.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het netwerk kan dat niet aan. We hebben een geweldig netwerk, maar de potentiële vraagbehoefte wordt zo hoog dat we dit sowieso nooit gaan redden.
De netwerkbedrijven zoals Enexis zijn hier al jaren mee bezig. Het lukt ook niet als alle oplaadpalen volledig beheerst worden waar je als bestuurder gaat aangeven op op welk moment je zou willen dat de accu vol is
Juist netbeheerders noemen de knelpunten maar ook de oplossingen, onlangs nog allemaal voorbij gekomen in uitgebreid Tweakers artikel.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah mooi opgelost.
Stuur jij de mails?
Yeay nog meer CO2..quote:Op zondag 17 februari 2019 00:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Laden zal veelal ook ‘s nachts gebeuren. Meer kWh’s maar ook betere spreiding.
En groei gaat over nu tot ~2045
Dat is het wel, het temt as we speak de groei van zonne-energie in de buitengebieden.quote:
Minder.quote:
We rijden niet allemaal elektrisch over 10 jaar, vervanging gaat met zo’n nieuwe 450.000 elektrische auto’s per jaar vanaf 2030.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:36 schreef opgebaarde het volgende:
Dat dingetje is er natuurlijk al wel heel wat eerder dan pas over 25 jaar. Maar het is geen discussiepunt.
Het netwerk bereikt zijn piek al ver voordat "iedereen" electrisch gaat rijden... Dat Tweakers artikel suggereert iets anders?quote:Op zondag 17 februari 2019 00:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
We rijden niet allemaal elektrisch over 10 jaar, vervanging gaat met zo’n nieuwe 450.000 elektrische auto’s per jaar vanaf 2030.
Daarvoor aantal nog lager.
Meer, ‘s nachts laden levert meer CO2 op dan overdag laden, zeker met de energietransitie die ook nog moet doorgaan.quote:
Als er niets gedaan wordt en iedere netbeheerder op z’n handen gaat zitten wel.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het netwerk bereikt zijn piek al ver voordat "iedereen" electrisch gaat rijden... Dat Tweakers artikel suggereert iets anders?
Minder, zelfs al komt het compleet uit kolen (wat het niet doet). En nogmaals, niet iedereen laadt alleen overdag of alleen ‘s nachts.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:42 schreef Deshain het volgende:
[..]
Meer, ‘s nachts laden levert meer CO2 op dan overdag laden, zeker met de energietransitie die ook nog moet doorgaan.
De benodigde investeringen om het net óp capaciteit te houden nemen al met 10% per jaar toe. Dat is een sneeuwbal die niet bij te houden is.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:42 schreef MaGNeT het volgende:
Het loont ook om te investeren, meer kWh’s is meer omzet. Het is geen kostenpost maar een kans. Verschuiving van “Shell naar Eneco” als je het nuchter bekijkt. Dat geld laat men echt niet liggen. En dat vraagt om investeringen.
Daar staan ook stijgende inkomsten tegenover, Shell krijgt het pas lastig.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:46 schreef Deshain het volgende:
[..]
De benodigde investeringen om het net óp capaciteit te houden nemen al met 10% per jaar toe. Dat is een sneeuwbal die niet bij te houden is.
Je bent nogal flexibel met je argumenten, wat is het nou? Hebben we meer gelijkmatigheid omdat toch het leeuwendeel ‘s nacht laadt of gaat het gewoon de benodigde capaciteit opdrijven omdat er ook overdag significant meer vraag komt?quote:Op zondag 17 februari 2019 00:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Minder, zelfs al komt het compleet uit kolen (wat het niet doet). En nogmaals, niet iedereen laadt alleen overdag of alleen ‘s nachts.
Doe nou niet zo simpel, meer stroomverbruik in de nacht levert evenredig veel meer CO2 uitstoot op.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Minder, zelfs al komt het compleet uit kolen (wat het niet doet). En nogmaals, niet iedereen laadt alleen overdag of alleen ‘s nachts.
Nee, je leest niet goed.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:49 schreef Deshain het volgende:
[..]
Je bent nogal flexibel met je argumenten, wat is het nou? Hebben we meer gelijkmatigheid omdat toch het leeuwendeel ‘s nacht laadt of gaat het gewoon de benodigde capaciteit opdrijven omdat er ook overdag significant meer vraag komt?
Ah dus ze zijn gewoon lui en dom. Jij geen zin om de oplossing (voor het probleem wat er niet is) aan te reiken of heb je al een mooie klus?quote:Op zondag 17 februari 2019 00:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als er niets gedaan wordt en iedere netbeheerder op z’n handen gaat zitten wel.
Het is niet zo dat men bij Enexis, Stedin of Liander niet ziet aankomen dat de vraag naar een betere infrastructuur toeneemt.
Lees wat je wil maar praat het mij niet aan.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:52 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah dus ze zijn gewoon lui en dom. Jij geen zin om de oplossing (voor het probleem wat er niet is) aan te reiken of heb je al een mooie klus?
Jup je bent de schipper aan de wal. Een eigenwijze schipper, die het sowieso beter weet.quote:Op zondag 17 februari 2019 00:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Lees wat je wil maar praat het mij niet aan.
Ik ben duidelijk geweest.
Bedtijd, tot morgen.
Oh gelukkig, geen onzin Vraag me af of dat effect heeft, bijvoorbeeld in hele drukke steden. Een hoge luchtvochtigheid heeft ook nadelen.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 22:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dus geen onzin, hierboven heb ik even uitgerekend dat er zeker 50% meer waterdamp vrijkomt.
Vraag me ook wel af of extra waterdamp, tot extra opwarming (analoog aan CO2) leidt…...
Wat ik me nou afvraag: is de vermindering in uitstoot door van verbrandingsmotor naar elektrisch rijden te gaan, genoeg om de verhoging in uitstoot tegen te gaan door de verhoogde belasting op het elektriciteitsnet door die laadpalen?quote:Op zondag 17 februari 2019 00:51 schreef Deshain het volgende:
[..]
Doe nou niet zo simpel, meer stroomverbruik in de nacht levert evenredig veel meer CO2 uitstoot op.
O je gaat uit van een brandstofcel i.p.v. een verbrandingsmotor?? Ja, dan klopt het al een stuk beter en is de waterdampuitstoot van een waterstof--brandstofcel aandrijving plm. gelijk aan een benzinemotorquote:Op zaterdag 16 februari 2019 23:34 schreef Benger het volgende:
Tja, dat klopt wel ongeveer. Een brandstofcel heeft een rendement van 50%, een benzineauto iets van 30%. Dan is een elektrische aandrijving (hybride) ook nog iets efficiënter dan een mechanische.
Heb je m'n afbeelding niet gezien? Er wordt al zoveel energie verspilt in het hele proces van olie naar brandstof in je auto, dat het sowieso voor minder uitstoot zorgt. En waarom zou de uitstoot hoger worden door een hogere belasting van het lichtnet, er vanuit gaande dat daar geen fossiele brandstoffen meer voor worden gebruikt.quote:Op zondag 17 februari 2019 08:50 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Wat ik me nou afvraag: is de vermindering in uitstoot door van verbrandingsmotor naar elektrisch rijden te gaan, genoeg om de verhoging in uitstoot tegen te gaan door de verhoogde belasting op het elektriciteitsnet door die laadpalen?
Omdat ik dat laatste niet wil aannemen. De schaal van eventjes alle energiecentrales groen maken is reuzachtig en voor de korte en middentermijn nog niet haalbaar. (Of we gaan aan de nucleaire energie maar daar is maatschappelijk geen interesse in door slecht imago en dure kosten)quote:Op zondag 17 februari 2019 09:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Heb je m'n afbeelding niet gezien? Er wordt al zoveel energie verspilt in het hele proces van olie naar brandstof in je auto, dat het sowieso voor minder uitstoot zorgt. En waarom zou de uitstoot hoger worden door een hogere belasting van het lichtnet, er vanuit gaande dat daar geen fossiele brandstoffen meer voor worden gebruikt.
Omdat er in de nacht veel meer verbruik gaat zijn en zonnepanelen het nou eenmaal niet doen als het donker is.quote:Op zondag 17 februari 2019 09:06 schreef YoshiBignose het volgende:
En waarom zou de uitstoot hoger worden door een hogere belasting van het lichtnet
Daar gaat het dus fout, de opbrengst van duurzame energie moet met 1000% omhoog om alle auto’s te kunnen voorzien van stroom. Niet realistisch. Ambitieniveau voor elektrisch rijden ligt veel hoger dan wat duurzaam opgewekte energie kan bijhouden.quote:er vanuit gaande dat daar geen fossiele brandstoffen meer voor worden gebruikt.
Dat klopt, de electriciteitssector is nog verre van groen. De afschakeling van kolencentrales (zo dat al gebeurt), kan alleen door de back up van STEG eenheden (daar staan er genoeg van stil) en dat heeft weer andere (politieke) consequenties plus CO2 emissie (weliswaar aanzienlijk lager dan een kolencentrales) en en hogere kWh-prijs.quote:Op zondag 17 februari 2019 09:18 schreef Bot13 het volgende:
Omdat ik dat laatste niet wil aannemen. De schaal van eventjes alle energiecentrales groen maken is reuzachtig en voor de korte en middentermijn nog niet haalbaar. (Of we gaan aan de nucleaire energie maar daar is maatschappelijk geen interesse in door slecht imago en dure kosten)
En als we daar dus niet vanuit gaan, moet er voor die laadpalen meer stroom opgewekt worden, dus meer uitstoot uit de centrales. Maar in die centrales energie opwekken is al efficiënter dan per personenauto in een kleine verbrandingsmotor.
Dus stel dat iemand nu een berekening op papier heeft die zegt dat we nu netto al 75% minder uitstoot zouden hebben als iedereen elektrisch rijdt, daarin meegenomen de extra uitstoot van de energiecentrales? Dan kan morgen iedereen al mooi aan de elektrische auto, en regelen we in de komende 50 jaar dat energiecentrales zelf zo groen mogelijk zijn. Maar die berekening heb ik nog niet gezien, vandaar.
Dat is nu toch niet anders?quote:Op zondag 17 februari 2019 09:25 schreef Deshain het volgende:
[..]
Omdat er in de nacht veel meer verbruik gaat zijn en zonnepanelen het nou eenmaal niet doen als het donker is.
De CO2 komt puur door het moment van de vraag niet door een hogere belasting. Dat zijn twee losstaande problemen.
Waarom is dat niet realistisch? De laatste 40 jaar is het ook al met meer dan 1000% gestegen. Natuurlijk niet het totaal plaatje, maar dit is een lange termijn visie, niet iets om in 5 jaar te doen. Als je met brandstofauto's blijft rijden ga je het nooit schoner krijgen, als in ieder geval het hele wagenpark elektrisch is, kan je daarna focussen om zoveel mogelijk duurzame energie te gebruiken ipv fossiele brandstoffen. En al duurt dat 100 jaar om uiteindelijk 100% via duurzame energie te doen, dan is het toch ieder jaar verbeterd.quote:Daar gaat het dus fout, de opbrengst van duurzame energie moet met 1000% omhoog om alle auto’s te kunnen voorzien van stroom. Niet realistisch. Ambitieniveau voor elektrisch rijden ligt veel hoger dan wat duurzaam opgewekte energie kan bijhouden.
Als je puur naar CO2 reductie gaat kijken dan kan je deze problemen (vraag & uitstoot) alleen oplossen met kernenergie maar dat brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee.
Er is al 1000x aangetoond dat (well to wheel) een EV minder CO2 uitstoot dan een brandstofauto. Een EV is ALTIJD schoner dan een brandstofauto (ook diesel) zelfs als alles van fossiele brandstoffen komt. En dat staat nog compleet los van de fijnstof in grote steden die je arme zielige astmatische kinderen inademen. Dat is eigenlijk ook belangrijker want de aarde krijgen we echt niet zomaar kapot.quote:Op zondag 17 februari 2019 09:18 schreef Bot13 het volgende:
[..]
En als we daar dus niet vanuit gaan, moet er voor die laadpalen meer stroom opgewekt worden, dus meer uitstoot uit de centrales. Maar in die centrales energie opwekken is al efficiënter dan per personenauto in een kleine verbrandingsmotor.
Dus stel dat iemand nu een berekening op papier heeft die zegt dat we nu netto al 75% minder uitstoot zouden hebben als iedereen elektrisch rijdt, daarin meegenomen de extra uitstoot van de energiecentrales? Dan kan morgen iedereen al mooi aan de elektrische auto, en regelen we in de komende 50 jaar dat energiecentrales zelf zo groen mogelijk zijn. Maar die berekening heb ik nog niet gezien, vandaar.
Dat EV's schoner zijn dan verbrandingsmotoren leek me inderdaad logisch. Maar heb je een bron voor het tweede statement? Dat de extra vervuiling die huidige energiecentrales zouden veroorzaken (door de benodigde energie voor het opladen van EV's) niet opwegen tegen de vermindering van vervuiling door het overstappen naar EV's.quote:Op zondag 17 februari 2019 11:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Er is al 1000x aangetoond dat (well to wheel) een EV minder CO2 uitstoot dan een brandstofauto. Een EV is ALTIJD schoner dan een brandstofauto (ook diesel) zelfs als alles van fossiele brandstoffen komt.
https://cleantechnica.com/2018/02/19/electric-car-well-to-wheel-emissions-mythquote:Op zondag 17 februari 2019 12:34 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Dat EV's schoner zijn dan verbrandingsmotoren leek me inderdaad logisch. Maar heb je een bron voor het tweede statement? Dat de extra vervuiling die huidige energiecentrales zouden veroorzaken (door de benodigde energie voor het opladen van EV's) niet opwegen tegen de vermindering van vervuiling door het overstappen naar EV's.
Wat een irritatie/agressie zeg. Ik ben al jaren zeer vocaal voorstander van elektrisch rijden. Uberhaubt zeer geïnteresseerd in de energieproblematiek. Maar vooral geïnteresseerd in mezelf 'ongelijk' bewijzen zodat ik scherp en eerlijk blijf.quote:Op zondag 17 februari 2019 12:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoeveel bronnen wil je daarvoor? Met 1 zoekactie op Google had een intelligent persoon als jij dat zelf ook kunnen uitvissen. Ik vraag me altijd af waarom mensen om "bronnen" vragen als het om zulke eenvoudig vindbare informatie gaat.
https://cleantechnica.com/2018/02/19/electric-car-well-to-wheel-emissions-myth
https://www.autoblog.com/2016/05/10/minnesota-ev-pollute-less-than-gas
https://insideevs.com/annual-well-to-wheel-emissions-by-state-shows-growing-strength-of-ev-usage
Ok, sorry, weggehaald.quote:Op zondag 17 februari 2019 13:14 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Wat een irritatie/agressie zeg. Ik ben al jaren zeer vocaal voorstander van elektrisch rijden. Uberhaubt zeer geïnteresseerd in de energieproblematiek. Maar vooral geïnteresseerd in mezelf 'ongelijk' bewijzen zodat ik scherp en eerlijk blijf.
En dan vraag je om een bron voor iets om dat te bewerkstelligen, krijg je zulke sneren terug. Je had die bronnen niet hoeven opzoeken als je niet wilde hoor. Niet elke discussie is een conflict, sommige mensen willen gewoon graag samen in gesprek over hoe dingen in elkaar steken.
Snap ik ook wel weer Ben op pad en mobiel aan het reageren, vandaar.quote:Op zondag 17 februari 2019 13:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ok, sorry, weggehaald.
Ik word een beetje moe van de luiheid in de discussies hier.
Ik blijf maar bronnen aanslepen terwijl Google of DuckDuckGo in deze je vriend is.
en stopte je ergens tijdens je rit? Om te eten slapen of tanken?quote:Op zondag 17 februari 2019 14:51 schreef Fer het volgende:
Gisteren Duitsland doorkruist met 160-175 op de teller. Dat moet je toch wel een beetje range hebben, zoals een diesel dat heeft.
Zelfs als lithium nog beter en goedkoper wordt. Kun je je afvragen of het kwa kosten nuttig is om er 200 kWh in te bouwen voor die paar keer per jaar. Dan is een extra waterstoftank toch goedkoper en lichter.
Bijna niet.quote:Op zondag 17 februari 2019 14:52 schreef Tailless het volgende:
[..]
en stopte je ergens tijdens je rit? Om te eten slapen of tanken?
Voordeel van een EV is wel dat je altijd met een volgeladen accu kan vertrekken vanaf huis.quote:Op zondag 17 februari 2019 16:30 schreef Carlos93 het volgende:
Een EV kan nou eenmaal gewoon niet ver genoeg rijden. En ik wil niet een hele tijd moeten staan wachten tot mijn accu eindelijk weer voldoende is bijgeladen.
Even een dieseltank volgooien kost je hooguit 5 minuten.En denk dat mensen verwachten dat het met waterstof precies zo zou zijn.
maar als je thuis laat heb je altijd een volle auto. En een stekker erin is nogsteeds sneller dan tanken.quote:Op zondag 17 februari 2019 16:30 schreef Carlos93 het volgende:
Een EV kan nou eenmaal gewoon niet ver genoeg rijden. En ik wil niet een hele tijd moeten staan wachten tot mijn accu eindelijk weer voldoende is bijgeladen.
Even een dieseltank volgooien kost je hooguit 5 minuten.En denk dat mensen verwachten dat het met waterstof precies zo zou zijn.
Ligt er net aan hoeveel je rijd. Voor je boodschappen en je ritje naar je werk van 30km is het allemaal prima te doen. Rij zelf zeer regelmatig 800-900km per dag weg, en dan is het ineens niet meer interessant.quote:Op zondag 17 februari 2019 17:58 schreef Tailless het volgende:
[..]
maar als je thuis laat heb je altijd een volle auto. En een stekker erin is nogsteeds sneller dan tanken.
Het verschil zit hem erin bij waterstof moet je 5 minuten bij je auto staan en bij een ev natuurlijk niet. Waardoor je kan doen tijdens laden wat je wil.
werken,winkelen, boodschappen, slapen. Al die dingen zijn momenten waar je auto geladen kan worden (nu al) dus nee ik snap oprecht niet waarom een range van 450 niet voldoende is.
Doe eens voor de grap de test en houd bij hoevaak je een laadpaal ziet
Als je iedere week dat soort ritten hebt kan ik me daar best iets bij voorstellen.quote:Op zondag 17 februari 2019 18:07 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Ligt er net aan hoeveel je rijd. Voor je boodschappen en je ritje naar je werk van 30km is het allemaal prima te doen. Rij zelf zeer regelmatig 800-900km per dag weg, en dan is het ineens niet meer interessant.
Ik moest met m'n Tesla terug naar 100 km/u anders haalde ik de supercharger niet, maar zelfs met 160 km/u werd ik ingehaald door een Kia Rio uit 95quote:Op zondag 17 februari 2019 14:51 schreef Fer het volgende:
Gisteren Duitsland doorkruist met 160-175 op de teller. Dat moet je toch wel een beetje range hebben, zoals een diesel dat heeft.
Nee dan zijn EV's zeker niet handig Zelf met een diesel kan je dan iedere dag tanken...quote:Op zondag 17 februari 2019 18:07 schreef Carlos93 het volgende:
Rij zelf zeer regelmatig 800-900km per dag weg, en dan is het ineens niet meer interessant.
Snelheid aanpassen aan je lading is ook zoietsquote:Op zondag 17 februari 2019 23:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik moest met m'n Tesla terug naar 100 km/u anders haalde ik de supercharger niet, maar zelfs met 160 km/u werd ik ingehaald door een Kia Rio uit 95
Nou ja je kunt beter 160 km/u rijden en dan langer laden bij superchargers, dan ben je sneller dan hele stuk 100 km/u te rijden en minder te laden. Is al meerdere keren getest Alleen bij 220 km/u gaat de accu wel zo hard omlaag dat je de volgende supercharger niet meer haalt.quote:Op maandag 18 februari 2019 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Snelheid aanpassen aan je lading is ook zoiets
Mijn V50 haalt het ook niet op een volle tankquote:Op maandag 18 februari 2019 14:15 schreef Fer het volgende:
Maar het blijft kut. 3 uur op 160 haalt zelfs een P100 met moeite of niet.
Tja en mijn stinkdiesel heb ik nog niet eens getankt. Terwijl er toch 700km doorheen is gegaan met 40l.quote:Op maandag 18 februari 2019 14:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn V50 haalt het ook niet op een volle tank
Maar wat scheelt het effectief? 30 minuten extra laden op de 3 uur.... als dat het grootste nadeel is vind ik het wel meevallen. Vooral als je wel het hele stuk in een stille auto met ACC, lane assist e.d. rijdt. Al zou ik een uur moeten wachten is dat beter dan een Seatquote:Op maandag 18 februari 2019 14:15 schreef Fer het volgende:
Maar het blijft kut. 3 uur op 160 haalt zelfs een P100 met moeite of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |