Blokjes zeggen voor de gemiddelde leek even veel of zelfs meer dan een temperatuur.quote:Op maandag 21 januari 2019 15:13 schreef FordSierra het volgende:
Het is vervelend dat er geen temperatuur aangegeven wordt, maar er met Franse slag aangegeven wordt. Blokjes zeggen dus vrij weinig.
Wat staat er in je instructieboekje van Megané cabriolet 1.5 DCI m.b.t. temperatuurindicator?
Goede, ik heb eentje van Aliexpress liggen, ik ga 'm ff opsnorren!quote:Op maandag 21 januari 2019 15:19 schreef Banaanvragen het volgende:
koop een ODB2 scanner voor 15 euro, dan kun je de actuele temp uit de computer trekken.
in mijn wagen zit een 'hidden menu' google ff je waggie, misschien kun je het daar ook uit trekken.
Ga ik er vanavond bij pakken!quote:Op maandag 21 januari 2019 15:13 schreef FordSierra het volgende:
Het is vervelend dat er geen temperatuur aangegeven wordt, maar er met Franse slag aangegeven wordt. Blokjes zeggen dus vrij weinig.
Wat staat er in je instructieboekje van Megané cabriolet 1.5 DCI m.b.t. temperatuurindicator?
quote:Op maandag 21 januari 2019 19:03 schreef Gummiebeer het volgende:
Kan zomaar de thermostaat zijn die open blijft staan, lijkt mij het meest logische.
Psies.. vaak valt het nog niet eens heel erg op, maar als het wat kouder wordt ineens wélquote:Op maandag 21 januari 2019 19:25 schreef DJSmiley het volgende:
Klinkt idd als een thermostaat die open blijf staan.
Wordt ie wel warm als je een stuk gereden hebt en daarna stilstaat zonder bv een airco aan? Met de huidige temperaturen misschien even dan testen in een garage, of loods, alleen de deur openhouden zodat je uitlaatgassen weg kunnen.
Met de huidige temperaturen zorgt de rijwind wel wat ie niet voldoende opwarmt als de thermostaat niet dicht gaat.
Kan ook nog een temperatuursensor zijn. Beide gevallen wel handig om te fixen, want vermoedelijk denkt je auto nu continue dat ie niet op temperatuur is en zal ie extra brandstof verbruiken om op temperatuur te (proberen) komen.
enne?quote:Op maandag 21 januari 2019 15:21 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
Ga ik er vanavond bij pakken!
Weet ik, maar een ban blijft een ban!quote:Op donderdag 24 januari 2019 18:39 schreef Gummiebeer het volgende:
En? Al erachter wat het probleem is cq was? Terugkoppeling is altijd wel fijn om te horen.
Kachel is na 5 minuten bloedheet!quote:Op maandag 21 januari 2019 23:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Psies.. vaak valt het nog niet eens heel erg op, maar als het wat kouder wordt ineens wél
Ehh TS.. wordt de kachel wel goed heet?
Hmkay...quote:Op vrijdag 25 januari 2019 08:54 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
Kachel is na 5 minuten bloedheet!
Meestal zijn er 2 koelvloeistof sensoren - 1 voor de motor-computer en de ander voor het dashboard.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 13:37 schreef Sounddragon het volgende:
E.e.a is te checken met evt een OBD readertje, daarmee kun je de motortemperatuur uitlezen waarmee de computer (en ook je dash) werkt..
Ik probeer het een beetje eenvoudig uit te leggen.. Als de meter niet goed werkt en de sensor zegt iets anders wordt het toch een gevalletje 'uitlezen bij de garage'.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 15:23 schreef oldford het volgende:
[..]
Meestal zijn er 2 koelvloeistof sensoren - 1 voor de motor-computer en de ander voor het dashboard.
Soms zijn die 2 sensoren samengebouwd in 1 huisje - zo'n dubbele sensor heeft dan 4 aansluitingen.
Volkswagen doet dan b.v. standaard. Maar ook bij deze motor kan dat het geval zijn.
Als je een goede temperatuur uitleest bij de motor-computer zegt dat nog niets over de andere sensor voor het dashboard. En die simpele EOBD/OBD2 scannertjes kunnen alleen de motor uitlezen en niet het dashboard - daar heb je dan dealer (of gelijkwaardige) apparatuur voor nodig.
‘T boekkie zegt: Bij normaal gebruik, moet de meter voor de zone a blijven. Bij zware motorbelasting kan hij wel in de buurt komen.quote:
de bovenste 2 krijg je dmv rijden alleen aan als je hem vol stampt met blikkies RedBull en daarmee in Mauretanië in de zandduinen gaat stampen.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 17:57 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
‘T boekkie zegt: Bij normaal gebruik, moet de meter voor de zone a blijven. Bij zware motorbelasting kan hij wel in de buurt komen.
Zone a: de bovenste twee blokjes
__!
Bij een diesel wordt het mengsel niet rijker als de motor koud is. Het inspuitmoment veranderd wel.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:50 schreef Sounddragon het volgende:
Als het sowieso de motortemperatuursensor voor de computer was geweest, had die ws. allang moord en brand geschreeuwd met gele lampjes enzo.. en dan zou hij ook kut lopen, want dan verzuipt ie hem.
Dat bedoel ik, dus ik heb geen idee wat dat eerste blokje nou echt zegt. Ik ga zo een blokje om met de OBD2 dongle eraan.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
de bovenste 2 krijg je dmv rijden alleen aan als je hem vol stampt met blikkies RedBull en daarmee in Mauretanië in de zandduinen gaat stampen.
Het gaat om het principe dat whatever wat voor motor in koudestart modus blijft lopen als die sensor niet aangeeft aan de computer dat hij warm is, en dat hij dan meestal niet op zijn allerbest loopt.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:13 schreef oldford het volgende:
[..]
Bij een diesel wordt het mengsel niet rijker als de motor koud is. Het inspuitmoment veranderd wel.
Dat rijker worden is alleen bij benzinemotoren (en op LPG of CNG) nodig (net als de ouderwetse choke bij een carburateur).
volgens oldfords theorie zou die temperatuur gewoon goed moeten zijn. En volgens je dealert is dat ene blokje primadeluxe, dus waar hebben we het nog over?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:20 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, dus ik heb geen idee wat dat eerste blokje nou echt zegt. Ik ga zo een blokje om met de OBD2 dongle eraan.
Had vanmiddag trouwens de dealer gebeld en die zei dat 1 blokje meer dan genoeg is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |