abonnement Unibet Coolblue
pi_184532748
Goedemiddag,

M'n vriendin heeft een Megane Cabriolet uit 2012 met een 1.5 dci. Hieruit komen 110 trappelende paardjes en rijdt voortreffelijk!

Nu valt mij iets op en dat is dat de temperatuur maar tot 1 blokje opwarmt. Zelfs bij lange ritten van +100km. Ik heb hiervoor een Megane Estate gehad met precies hetzelfde blok. Dit blok werd wel gewoon warm met 4 blokjes. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Ter illustratie:


Dit zou dan de cabrio zijn, tot 1 blokje, en onderstaand is hoe die mij was.

<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184532853
Het is vervelend dat er geen temperatuur aangegeven wordt, maar er met Franse slag aangegeven wordt. Blokjes zeggen dus vrij weinig.

Wat staat er in je instructieboekje van Megané cabriolet 1.5 DCI m.b.t. temperatuurindicator?
  maandag 21 januari 2019 @ 15:17:24 #3
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184532934
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:13 schreef FordSierra het volgende:
Het is vervelend dat er geen temperatuur aangegeven wordt, maar er met Franse slag aangegeven wordt. Blokjes zeggen dus vrij weinig.

Wat staat er in je instructieboekje van Megané cabriolet 1.5 DCI m.b.t. temperatuurindicator?
Blokjes zeggen voor de gemiddelde leek even veel of zelfs meer dan een temperatuur.
pi_184532971
koop een ODB2 scanner voor 15 euro, dan kun je de actuele temp uit de computer trekken.

in mijn wagen zit een 'hidden menu' google ff je waggie, misschien kun je het daar ook uit trekken.
pi_184533010
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:19 schreef Banaanvragen het volgende:
koop een ODB2 scanner voor 15 euro, dan kun je de actuele temp uit de computer trekken.

in mijn wagen zit een 'hidden menu' google ff je waggie, misschien kun je het daar ook uit trekken.
Goede, ik heb eentje van Aliexpress liggen, ik ga 'm ff opsnorren!
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184533027
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:13 schreef FordSierra het volgende:
Het is vervelend dat er geen temperatuur aangegeven wordt, maar er met Franse slag aangegeven wordt. Blokjes zeggen dus vrij weinig.

Wat staat er in je instructieboekje van Megané cabriolet 1.5 DCI m.b.t. temperatuurindicator?
Ga ik er vanavond bij pakken!
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184534412
Misschien een rare opmerking en vraag hoor.
Heeft die auto airco?
Zo niet, wanneer je verwarmingsknopje opendraait en het wordt binnen warm dan is de temperatuur van de motor toch warm/heet?
Waarschijnlijk dat hier iemand zit die daar verstand van heeft.
pi_184537603
Kan zomaar de thermostaat zijn die open blijft staan, lijkt mij het meest logische.
pi_184538137
Klinkt idd als een thermostaat die open blijf staan.

Wordt ie wel warm als je een stuk gereden hebt en daarna stilstaat zonder bv een airco aan? Met de huidige temperaturen misschien even dan testen in een garage, of loods, alleen de deur openhouden zodat je uitlaatgassen weg kunnen.

Met de huidige temperaturen zorgt de rijwind wel wat ie niet voldoende opwarmt als de thermostaat niet dicht gaat.

Kan ook nog een temperatuursensor zijn. Beide gevallen wel handig om te fixen, want vermoedelijk denkt je auto nu continue dat ie niet op temperatuur is en zal ie extra brandstof verbruiken om op temperatuur te (proberen) komen.
  maandag 21 januari 2019 @ 23:24:23 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184543685
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:03 schreef Gummiebeer het volgende:
Kan zomaar de thermostaat zijn die open blijft staan, lijkt mij het meest logische.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 21 januari 2019 @ 23:26:19 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184543729
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:25 schreef DJSmiley het volgende:
Klinkt idd als een thermostaat die open blijf staan.

Wordt ie wel warm als je een stuk gereden hebt en daarna stilstaat zonder bv een airco aan? Met de huidige temperaturen misschien even dan testen in een garage, of loods, alleen de deur openhouden zodat je uitlaatgassen weg kunnen.

Met de huidige temperaturen zorgt de rijwind wel wat ie niet voldoende opwarmt als de thermostaat niet dicht gaat.

Kan ook nog een temperatuursensor zijn. Beide gevallen wel handig om te fixen, want vermoedelijk denkt je auto nu continue dat ie niet op temperatuur is en zal ie extra brandstof verbruiken om op temperatuur te (proberen) komen.
Psies.. vaak valt het nog niet eens heel erg op, maar als het wat kouder wordt ineens wél :Y

Ehh TS.. wordt de kachel wel goed heet?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184597479
En? Al erachter wat het probleem is cq was? Terugkoppeling is altijd wel fijn om te horen.
  donderdag 24 januari 2019 @ 19:48:46 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184599270
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:21 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Ga ik er vanavond bij pakken!
enne?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184607497
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 18:39 schreef Gummiebeer het volgende:
En? Al erachter wat het probleem is cq was? Terugkoppeling is altijd wel fijn om te horen.
Weet ik, maar een ban blijft een ban!
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184607505
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2019 23:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Psies.. vaak valt het nog niet eens heel erg op, maar als het wat kouder wordt ineens wél :Y

Ehh TS.. wordt de kachel wel goed heet?
Kachel is na 5 minuten bloedheet!
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:37:48 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184612312
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 08:54 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Kachel is na 5 minuten bloedheet!
Hmkay...

Kweenie hoe technisch onderlegd je bent verder qua werking van thermostaten en kagg0ls.. maar je probleem lijkt met de thermostaat te maken te hebben... LIJKT.... maar.. als nou je thermostaat open zou blijven staan waardoor de boel bij deze temperaturen veeeeel te hard koelt waardoor je motortemp te laag blijft, zou ook je kachel maar matig warm worden (je KVS is immers onder temp), maar dat is dus blijkbaar niet zo, waardoor ik het vermoeden krijg dat óf je tempsensor niet helemaal lekker is en jokt, óf je hebt een probleem in je dash met de meter die niet goed aangeeft, wat heel goed kan, want het is wel nog steeds een Renault en die zijn niet heel goed met elektra ;)

E.e.a is te checken met evt een OBD readertje, daarmee kun je de motortemperatuur uitlezen waarmee de computert (en ook je dash) werkt.. dan weet je iig aan welke kant van die sensor je moet zoeken: -> is de motortemp écht niet goed, of wordt hij alleen niet goed aangegeven in het dash?

En dan van daaruit verder gaan onderzoekselen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184614195
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:37 schreef Sounddragon het volgende:
E.e.a is te checken met evt een OBD readertje, daarmee kun je de motortemperatuur uitlezen waarmee de computer (en ook je dash) werkt..
Meestal zijn er 2 koelvloeistof sensoren - 1 voor de motor-computer en de ander voor het dashboard.
Soms zijn die 2 sensoren samengebouwd in 1 huisje - zo'n dubbele sensor heeft dan 4 aansluitingen.
Volkswagen doet dan b.v. standaard. Maar ook bij deze motor kan dat het geval zijn.
Als je een goede temperatuur uitleest bij de motor-computer zegt dat nog niets over de andere sensor voor het dashboard. En die simpele EOBD/OBD2 scannertjes kunnen alleen de motor uitlezen en niet het dashboard - daar heb je dan dealer (of gelijkwaardige) apparatuur voor nodig.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 16:50:25 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184615822
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:23 schreef oldford het volgende:

[..]

Meestal zijn er 2 koelvloeistof sensoren - 1 voor de motor-computer en de ander voor het dashboard.
Soms zijn die 2 sensoren samengebouwd in 1 huisje - zo'n dubbele sensor heeft dan 4 aansluitingen.
Volkswagen doet dan b.v. standaard. Maar ook bij deze motor kan dat het geval zijn.
Als je een goede temperatuur uitleest bij de motor-computer zegt dat nog niets over de andere sensor voor het dashboard. En die simpele EOBD/OBD2 scannertjes kunnen alleen de motor uitlezen en niet het dashboard - daar heb je dan dealer (of gelijkwaardige) apparatuur voor nodig.
Ik probeer het een beetje eenvoudig uit te leggen.. Als de meter niet goed werkt en de sensor zegt iets anders wordt het toch een gevalletje 'uitlezen bij de garage'.

Dit is niet iets wat je als leek zelf effe gaat oplossen. Je kunt de boel wel door gaan meten en stekkertjes schoonblazen enzo.. maar dat is meestal gewoon geklooi in de marge als je geen fatsoenlijke gegevens hebt.

Als het sowieso de motortemperatuursensor voor de computer was geweest, had die ws. allang moord en brand geschreeuwd met gele lampjes enzo.. en dan zou hij ook kut lopen, want dan verzuipt ie hem.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184617117
Update: vanochtend reed m'n meissie weg en zei ze dat ie bij 't opstarten in toerental zakte, en het bijna leek alsof ie af zou slaan. Bij het uitrijden van de straat bokte de auto heel erg terwijl ze 't gaspedaal op dezelfde stand had
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_184617152
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

enne?
‘T boekkie zegt: Bij normaal gebruik, moet de meter voor de zone a blijven. Bij zware motorbelasting kan hij wel in de buurt komen.

Zone a: de bovenste twee blokjes

:')__!
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  vrijdag 25 januari 2019 @ 18:13:23 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184617439
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 17:57 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

‘T boekkie zegt: Bij normaal gebruik, moet de meter voor de zone a blijven. Bij zware motorbelasting kan hij wel in de buurt komen.

Zone a: de bovenste twee blokjes

:')__!
de bovenste 2 krijg je dmv rijden alleen aan als je hem vol stampt met blikkies RedBull en daarmee in Mauretanië in de zandduinen gaat stampen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184617440
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:50 schreef Sounddragon het volgende:
Als het sowieso de motortemperatuursensor voor de computer was geweest, had die ws. allang moord en brand geschreeuwd met gele lampjes enzo.. en dan zou hij ook kut lopen, want dan verzuipt ie hem.
Bij een diesel wordt het mengsel niet rijker als de motor koud is. Het inspuitmoment veranderd wel.
Dat rijker worden is alleen bij benzinemotoren (en op LPG of CNG) nodig (net als de ouderwetse choke bij een carburateur).
pi_184617523
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 18:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

de bovenste 2 krijg je dmv rijden alleen aan als je hem vol stampt met blikkies RedBull en daarmee in Mauretanië in de zandduinen gaat stampen.
Dat bedoel ik, dus ik heb geen idee wat dat eerste blokje nou echt zegt. Ik ga zo een blokje om met de OBD2 dongle eraan.

Had vanmiddag trouwens de dealer gebeld en die zei dat 1 blokje meer dan genoeg is.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  vrijdag 25 januari 2019 @ 19:14:11 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184618435
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 18:13 schreef oldford het volgende:

[..]

Bij een diesel wordt het mengsel niet rijker als de motor koud is. Het inspuitmoment veranderd wel.
Dat rijker worden is alleen bij benzinemotoren (en op LPG of CNG) nodig (net als de ouderwetse choke bij een carburateur).
Het gaat om het principe dat whatever wat voor motor in koudestart modus blijft lopen als die sensor niet aangeeft aan de computer dat hij warm is, en dat hij dan meestal niet op zijn allerbest loopt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 januari 2019 @ 19:15:45 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184618472
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 18:20 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, dus ik heb geen idee wat dat eerste blokje nou echt zegt. Ik ga zo een blokje om met de OBD2 dongle eraan.

Had vanmiddag trouwens de dealer gebeld en die zei dat 1 blokje meer dan genoeg is.
volgens oldfords theorie zou die temperatuur gewoon goed moeten zijn. En volgens je dealert is dat ene blokje primadeluxe, dus waar hebben we het nog over? :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')