abonnement Unibet Coolblue
pi_184519911
Hi

Ik heb op de benedenverdieping 3 radiatoren en een convectorput. 2 radiatoren en de convectorput bevinden zich in de woonkamer. De derde radiator bevindt zich in de keuken.

De radiatoren zijn voorzien van thermostaatkranen en de convectorput is voorzien van een normale knop.

Tot slot hangt de Honeywell thermostaat in de woonkamer.

Ik heb het idee dat alles onjuist is ingeregeld. De keuken is veel warmer dan de woonkamer.

Overdag staat de centrale thermostaat op 18,5 tot 19 graden.

Woonkamer
De radiatoren in de woonkamer:
1x stand 4
1 stand 3
De convectorput staat helemaal open

Keuken
De radiator in de keuken staat op 3,5

Dank voor de tips.
pi_184520019
In de ruimte waar de themostaat hangt heb je helemaal geen thermostaatkranen nodig, vol open dus.
  zondag 20 januari 2019 @ 22:12:20 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_184521795
Wel een voetventiel op een vaste stand zetten zodat niet 1 radiator alle warme water eet en de rest te kort komt.

En de keuken...ja zet die gewoon een tandje verder dicht?


Normaliter is standje 3 zo'n beetje 20 graden C
pi_184525852
Dank voor de reacties.

Dus de kamer radiatoren volledig open zetten. Wil dat niet ook zeggen dat ik veel meer gas ga gebruiken?

Wat is een voetventiel? (sorry ik ben een leek)
pi_184526313
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 06:37 schreef djm008 het volgende:
Wat is een voetventiel? (sorry ik ben een leek)
Dit:



of deze bij een combi inlaat:



Het beste zet je open-dicht kranen in de woonkamerradiator en regelt de kamerthermostaat de kamertemperatuur. In de keuken regelt de thermostaatkraan de keukentemperatuur.

Vermogens inregelen doe je met de voetventielen; begin met 1 1/2 slag opengedraaid en kijk hoe het warm wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-01-2019 08:29:40 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184536534
Ik heb nu de thermostaatkranen en gelet op mijn kennis en (on)kunde laat ik die toch maar zitten.

Als ik de thermostaatkranen op 5 zet in de woonkamer, kost dat dan niet veel meer gas?
pi_184536815
Begin eerst met de keuken 0,5 lager te zetten en de woonkamer op het koudste punt 0,5 omhoog. Daarna afwachten, kost allemaal geen gas extra.

Vol open zou ik niet doen, als je het enigsinds wil afregelen naar wens.
.
pi_184539805
Radiatoren allemaal vol open als ze thermostaatknoppen hebben, anders krijg je 2 kapiteins op 1 schip.
Eigenlijk moet je de radiatoren inregelen, het beste is om dit via de kraan te doen als deze dubbel in stelbaar zijn .
Anders kan het via het voetventiel.

Zorgen dat je retour 20 graden kouder is bij aanvoertemperatuuren >60c.

Beginnen bij de radiator die het dichtst bij de ketel zit en als je klaar bent alles weer opnieuw nalopen.
Om het goed te doen ben je wel een paar uur bezig.
Gaat je veel comfort brengen en je kan er behoorlijk gas mee besparen.

Je pompsnelheid en aanvoertemperatuur kan waarschijnlijk ook flink omhoog, in 95% van de huishoudens in NL is niets ingeregeld.
De installateur laat de ketel op fabrieksinstelling staan en zet alle radiatoren bij het installeren vol open.
Zelfs in de nieuwbouw gebeurt dat helaas...
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184540493
Dankjewel junkiexp !

Nu ben ik alleen niet in staat door te weinig technische kennis om jouw stappen te doorlopen. Wat adviseer jij me nu te doen? Wat is het makkelijkst? In ieder geval de radiatoren in de woonkamer de thermostaatkranen helemaal open te zetten? Waardoor er maar 1 kapitein is in de woonkamer?
pi_184540712
Daar zou ik sowieso mee beginnen en dan eens aankijken hoe het gaat.
Als het dan in de keuken toch te warm wordt zou je de kraan daar iets kunnen dichtzetten.

Het is een open keuken en de thermostaat hang hier relatief ver vandaan gok ik?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184557419
Nee de keuken is afgescheiden door een deur, echter die staat open. De thermos zit circa 1 meter van de keuken, maar hangt in de kamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')