abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 januari 2019 @ 11:12:54 #1
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_184508663
Goeiemorgen,

Zijn er hier mensen die wel eens een collega hebben gehad met autisme/asperger? Heb nu een collega waarbij een vermoeden heerst dat hij Asperger heeft.

Betreffende collega is in essentie een goeie vent en echt een keiharde werker. Alleen als team vinden we het erg lastig om met hem samen te werken. Zeker nu we een transitieproces in moeten, wat hij volgens mij erg lastig vindt.

Al jaren gewend om het op manier Y te doen en straks moet het ineens op manier X, dit levert veel weerstand op. Printen is een soort obsessie, letterlijk álles moet uitgeprint worden. Maar dan ook echt alles, mailt een collega dat hij 's middags wat eerder wegmoet dan print hij de mail uit en archiveert het. Zo zijn er inmiddels denk ik wel zo'n stuk of 20 verhuisdozen verzameld. Als hier wat van gezegd wordt dan is de tent te klein. En zo zijn er nog wel een aantal dingen waarbij hij heel snel z'n hakken in het zand. We hebben het gevoel dat hij zo erg gehecht is aan de manier waarop hij al jaren zijn werk doet, dat alleen al het idee dat we ons werk anders zullen moeten gaan doen alle alarmbellen doet afgaan bij hem. En dit een enorm obstakel vormt om de boel anders in te richten.

Iemand ooit collega's gehad met herkenbaar gedrag? Hoe ga je hier mee om om toch verder te komen...
  zondag 20 januari 2019 @ 11:15:13 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184508711
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:12 schreef Hondenfluitje het volgende:
Goeiemorgen,

Zijn er hier mensen die wel eens een collega hebben gehad met autisme/asperger? Heb nu een collega waarbij een vermoeden heerst dat hij Asperger heeft.

Betreffende collega is in essentie een goeie vent en echt een keiharde werker. Alleen als team vinden we het erg lastig om met hem samen te werken. Zeker nu we een transitieproces in moeten, wat hij volgens mij erg lastig vindt.

Al jaren gewend om het op manier Y te doen en straks moet het ineens op manier X, dit levert veel weerstand op. Printen is een soort obsessie, letterlijk álles moet uitgeprint worden. Maar dan ook echt alles, mailt een collega dat hij 's middags wat eerder wegmoet dan print hij de mail uit en archiveert het. Zo zijn er inmiddels denk ik wel zo'n stuk of 20 verhuisdozen verzameld. Als hier wat van gezegd wordt dan is de tent te klein. En zo zijn er nog wel een aantal dingen waarbij hij heel snel z'n hakken in het zand. We hebben het gevoel dat hij zo erg gehecht is aan de manier waarop hij al jaren zijn werk doet, dat alleen al het idee dat we ons werk anders zullen moeten gaan doen alle alarmbellen doet afgaan bij hem. En dit een enorm obstakel vormt om de boel anders in te richten.

Iemand ooit collega's gehad met herkenbaar gedrag? Hoe ga je hier mee om om toch verder te komen...
Dat printen herken ik wel. Ook een collega gehad die ieder mailtje uitprintte, zijn bril opzette om het te lezen en vervolgens archiveerde in een klapper. Ook mailtjes met de mededeling dat de parkeerplaats vanmiddag dicht zou gaan om 17:00 oid.
Die man werkte ook van zes uur 's ochtends tot half zes 's avonds en was heel druk. Met alle mail in klappers stoppen. Totaal zinloos natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184508770
Lees ik goed tussen de regels dat jullie eigenlijk van hem af willen?

Ik ken wel mensen met asperger overigens. Die krijg je wel zo ver dat ze nieuwe werkwijzen etc aannemen maar dat kost wel wat meer energie en geduld dan bij mensen die dit niet hebben. Het is wel zo dat veranderingen in het werk / reorganisaties bij heel veel mensen weerstand oproept, dus op basis van dat feit alleen zou ik geen asperger stickers uitdelen.
  zondag 20 januari 2019 @ 11:21:59 #4
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_184508846
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat printen herken ik wel. Ook een collega gehad die ieder mailtje uitprintte, zijn bril opzette om het te lezen en vervolgens archiveerde in een klapper. Ook mailtjes met de mededeling dat de parkeerplaats vanmiddag dicht zou gaan om 17:00 oid.
Die man werkte ook van zes uur 's ochtends tot half zes 's avonds en was heel druk. Met alle mail in klappers stoppen. Totaal zinloos natuurlijk.
Ja herkenbaar wel dat vele werken ook, hoofd- van bijzaken scheiden lukt volgens mij niet en zo heeft dus alles prioriteit en moet a la minute gedaan worden. Komt 'ie thuis van werk gaat 'ie eten en daarna nog allerlei klusjes in en om huis doen, iedere dag weer.
pi_184508916
Allereerst: Waarom hebben mensen altijd de neiging om meteen een labeltje te plakken op iemand die anders doet?

Even los daarvan: Waarom hebben jullie het zover laten komen? Pas als het vervelend wordt worden er vraagtekens gezet bij zijn methoden. Ieder stukje papier archiveren is idd vreemd, maar als iedereen zoiets had van, hij doet maar want niemand heeft er last van (behalve de kosten van het papier en toner), en nu kan het opeens niet meer, dan is dat lastig verkoopbaar naar collega-met-rugzakje. Een leidinggevende zou een gesprek met hem aan kunnen gaan, zoek dan wel naar een methode waarop hij zijn archief kan blijven handhaven. Digitaal bijvoorbeeld, met een backup die hij kan beheren ofzo.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 20 januari 2019 @ 11:26:21 #6
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_184508920
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:18 schreef LorneMalvo het volgende:
Lees ik goed tussen de regels dat jullie eigenlijk van hem af willen?

Ik ken wel mensen met asperger overigens. Die krijg je wel zo ver dat ze nieuwe werkwijzen etc aannemen maar dat kost wel wat meer energie en geduld dan bij mensen die dit niet hebben. Het is wel zo dat veranderingen in het werk / reorganisaties bij heel veel mensen weerstand oproept, dus op basis van dat feit alleen zou ik geen asperger stickers uitdelen.
Nee dat is niet het uitgangspunt, hij is een belangrijke schakel en heeft echt wel een grote toegevoegde waarde. Het is iemand met 200% een heel goed karakter, alleen de omstandigheden waarin hij werkt hebben nogal invloed denk ik.
pi_184508924
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:21 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Ja herkenbaar wel dat vele werken ook, hoofd- van bijzaken scheiden lukt volgens mij niet en zo heeft dus alles prioriteit en moet a la minute gedaan worden. Komt 'ie thuis van werk gaat 'ie eten en daarna nog allerlei klusjes in en om huis doen, iedere dag weer.
Dus als je in de tuin werkt dan heb je asperger? Ik begin mijzelf zorgen te maken.
pi_184508953
Werk gerelateerde stufjes plaatsen in r&p... :')
pi_184508975
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat printen herken ik wel. Ook een collega gehad die ieder mailtje uitprintte, zijn bril opzette om het te lezen en vervolgens archiveerde in een klapper. Ook mailtjes met de mededeling dat de parkeerplaats vanmiddag dicht zou gaan om 17:00 oid.
Die man werkte ook van zes uur 's ochtends tot half zes 's avonds en was heel druk. Met alle mail in klappers stoppen. Totaal zinloos natuurlijk.
Dit moet over dezelfde mens gaan toch? Kan me niet voorstellen dat er meer van dat soort types bestaan.
  zondag 20 januari 2019 @ 11:30:56 #10
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_184508993
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:26 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Dus als je in de tuin werkt dan heb je asperger? Ik begin mijzelf zorgen te maken.
Als je veel in de tuin werkt kun je idd asperges hebben afhankelijk van het seizoen, niks om je zorgen over te maken hoor.
pi_184509038
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:21 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Komt 'ie thuis van werk gaat 'ie eten en daarna nog allerlei klusjes in en om huis doen, iedere dag weer.
Dit is kenmerkend voor iemand met Asperger? Ik moet mij zorgen maken 🙄
  zondag 20 januari 2019 @ 11:40:36 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184509161
Wat zegt jullie leidinggevende hiervan? Hebben jullie allemaal dezelfde leidinggevende?

Het is ook wel irritant voor het team, zo heb ik een hoarder collega en de rest moet tegen zijn teringzooi aankijken want hij archiveert niet eens.
Resistance is futile.
  zondag 20 januari 2019 @ 11:44:38 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184509234
Verder is jet irrelevant of er iets en wat er mis zou zijn met je collega. Feit is dat hij uren per dag spendeert aan iets dat niet productief is, en slecht voor het milieu. Dat moet zijn leidinggevende bij hem neerleggen, en afspraken maken dat alleen *insert lijstje, facturen, orderbevestigingen etc* geprint en gearchiveerd mogen worden.

Alternatief: zorg dat je het management aan boord krijgt en eigen jezelf het project 'paperless office' toe. Kostenbesparing en goed voor het milieu. Je hebt alleen serverruimte en een scanner nodig.
Resistance is futile.
  zondag 20 januari 2019 @ 11:45:26 #14
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_184509250
quote:
5s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:33 schreef GX3 het volgende:

[..]

Dit is kenmerkend voor iemand met Asperger? Ik moet mij zorgen maken 🙄
Nou ja stel je zou de openingspost lezen, en in die context ook dit stukje plaatsen, dan zou het mogelijk kenmerkend kunnen zijn voor iemand met Asperger. Of jij je zorgen moét maken dat is helemaal aan jezelf verder natuurlijk.
  zondag 20 januari 2019 @ 11:47:51 #15
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_184509290
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:40 schreef Seven. het volgende:
Wat zegt jullie leidinggevende hiervan? Hebben jullie allemaal dezelfde leidinggevende?

Het is ook wel irritant voor het team, zo heb ik een hoarder collega en de rest moet tegen zijn teringzooi aankijken want hij archiveert niet eens.
Denk dat leidinggevende capaciteit beter zou kunnen. Deze heeft de collega naar de bedrijfsarts gestuurd en daar kwam dus dit uit. Maar verder aanleiding om verder op te pakken is nog niet gezien. Wel een belangrijk punt natuurlijk.
pi_184510396
Ik denk dat het voor zo iemand belangrijk is samen om na te denken over een alternatief, waarbij hij zijn manier van werken kan aanhouden.

Niet uitprinten, maar hem bijvoorbeeld een externe HDD met een mappenstructuur geven, waarbij hij die shit alsnog kan archiveren.
pi_184510420
Ik heb ook een collega met Asperger (met diagnose) en vind dat enorm lastig. Vind knopjes niet op scherm terwijl die pal midden in beeld staat, neemt alles super letterlijk. Maar als je iemand inhoud van XML berichten wil laten controleren als tester vind je geen betere kandidaat :+
pi_184511170
Het is vooral dat iemand met hardnekkige gewoontes best kan veranderen, maar dat alles in 1x dan wel teveel is.

Als dat van die e-mails bijvoorbeeld tijdig in gang was gezet had hij nu al heel bedreven in het digitaal archiveren van zijn e-mails kunnen zijn en konden de papieren archieven wel langzaam de deur uit.
pi_184511380
Ja, zo ongeveer.

Hoe ga je daar mee om? Zo min mogelijk.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184521304
Ik wás een collega met asperger. Inmiddels zit ik al jaren thuis met een burn-out omdat er zoveel gezeik was over mijn werkwijze. I kid you not.

Ik stond voor de klas en schreef al mijn lessen woord voor woord uit, als een script. Kostte me keiveel energie, veel papier en veel paniek als er iets veranderde in mijn lessen (of als er ineens vragen uit de klas kwamen, of een vervelende leerling opspeelde, of... ja, wat dan ook).
Mijn collega's vonden dat ik 'gewoon moest improviseren'. Dat kán ik dus niet.

Ik zou je collega vragen om alle papierhandel te scannen, ipv alle digitale documenten te printen. Is een vergelijkbaar proces, maar dan andersom.
Of anders, geef hem een eigen plek waar hij lekker zijn gang kan gaan.
Óf, extreem en beetje gemeen, zorg ervoor dat er maar een beperkte hoeveelheid papier in de printer zit. Dan moet hij kiezen welke documenten hij op papier wil hebben en kan hij misschien langzaam afbouwen.
Mon 'en!
pi_184523342
Werk in IT, dus ik werk met allemaal autisten samen. De een vreemder dan de andere. Het ligt puur aan de persoon, de ene kan ik beter hebben dan een ander maar zodra ik er last van krijg dan probeer ik deze persoon de taken laten uitvoeren waar ik zelf geen tijd voor heb, op een plek ver weg. Merk ook dat ik minder geduld gekregen heb de afgelopen jaren, werkte eens met een jongen die enorm stotterde en constant zijn werkwijze overal liep te verkondigen, hoe hij zijn toetsenbord instelde, hoe hij dit deed en dat, het hield niet op. Sindsdien zeg ik vrij snel dat ik werk te doen heb als iemand irritant is.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 22 januari 2019 @ 00:27:45 #22
163650 Greys
pi_184544684
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:21 schreef Hondenfluitje het volgende:
Komt 'ie thuis van werk gaat 'ie eten en daarna nog allerlei klusjes in en om huis doen, iedere dag weer.
Uit nieuwsgierigheid, hoe weet je eigenlijk precies wat de collega elke dag thuis doet?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_184567806
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:21 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Komt 'ie thuis van werk gaat 'ie eten en daarna nog allerlei klusjes in en om huis doen, iedere dag weer.
Zoals zoveel mensen met een eigen huis, klussen is een populaire hobby.
  woensdag 23 januari 2019 @ 14:28:23 #24
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_184572920
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:12 schreef Hondenfluitje het volgende:
Goeiemorgen,

Zijn er hier mensen die wel eens een collega hebben gehad met autisme/asperger? Heb nu een collega waarbij een vermoeden heerst dat hij Asperger heeft.

Betreffende collega is in essentie een goeie vent en echt een keiharde werker. Alleen als team vinden we het erg lastig om met hem samen te werken. Zeker nu we een transitieproces in moeten, wat hij volgens mij erg lastig vindt.

Al jaren gewend om het op manier Y te doen en straks moet het ineens op manier X, dit levert veel weerstand op. Printen is een soort obsessie, letterlijk álles moet uitgeprint worden. Maar dan ook echt alles, mailt een collega dat hij 's middags wat eerder wegmoet dan print hij de mail uit en archiveert het. Zo zijn er inmiddels denk ik wel zo'n stuk of 20 verhuisdozen verzameld. Als hier wat van gezegd wordt dan is de tent te klein. En zo zijn er nog wel een aantal dingen waarbij hij heel snel z'n hakken in het zand. We hebben het gevoel dat hij zo erg gehecht is aan de manier waarop hij al jaren zijn werk doet, dat alleen al het idee dat we ons werk anders zullen moeten gaan doen alle alarmbellen doet afgaan bij hem. En dit een enorm obstakel vormt om de boel anders in te richten.

Iemand ooit collega's gehad met herkenbaar gedrag? Hoe ga je hier mee om om toch verder te komen...
Ik snap niet wat het nou uiteindelijk boeit om eerlijk te zijn.
Hoe gelukkig word je als je hem een labeltje op kunt plakken?

Of... ben jij iemand die overal labeltjes op wil hebben?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_184578551
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:28 schreef avotar het volgende:

[..]

Ik snap niet wat het nou uiteindelijk boeit om eerlijk te zijn.
Hoe gelukkig word je als je hem een labeltje op kunt plakken?

Of... ben jij iemand die overal labeltjes op wil hebben?
Als je een keer wat wil veranderen/verbeteren schiet hij waarschijnlijk in de weerstandmodus. Daarnaast leidt het af van je eigen werk denk ik als iemand elke zucht en scheet uitprint en archiveert.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')