aanvullende bron: https://tweakers.net/nieuws/146361/kabinet-wil-aanschaf-elektrische-auto-subsidieren-met-6000-euro-in-2021.htmlquote:’Accijns benzine en diesel omhoog voor subsidie stekkerauto’
DEN HAAG - De accijns op benzine en diesel moet nog hoger worden om megasubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s uit te kunnen delen. Ook moeten mensen om die reden meer wegenbelasting gaan betalen.
Deze plannen liggen op tafel bij de onderhandelingen over een klimaatakkoord, melden verschillende media. De aanschafsubsidie zou op het hoogtepunt zesduizend euro moeten bedragen.
Benzine en diesel duurder
Om miljarden aan subsidies rond te kunnen pompen willen de onderhandelaars rijden op benzine en diesel duurder maken door een accijns verhoging van een eurocent in 2020 en nog eens een cent drie jaar later.
RAI Vereniging, ANWB en Bovag, die samen met de milieubeweging onderhandelen over de toekomst van de automobilist, willen de plannen nog niet inhoudelijk verdedigen. Volgens de autoclubs „zijn de gesprekken nog in volle gang.” Eind december staat de presentatie van het klimaatakkoord gepland. Het kabinet moet daarna beslissen welke voorstellen worden overgenomen.
Afgelopen weekend kwam naar buiten dat ook rekeningrijden weer op tafel ligt. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft al laten weten dat een voorstel voor het heffen per kilometer de prullenbak in kan.
Niet alleen in Nederland dreigt de automobilist meer te moeten gaan betalen voor klimaatplannen. In Frankrijk zijn momenteel grote protesten tegen de accijnsverhogingen door de regering-Macron.
bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2859161/accijns-benzine-en-diesel-omhoog-voor-subsidie-stekkerauto
Heb nog ergens een potje kunnen aanboren voor een nieuw deel. Game on!quote:Op vrijdag 30 november 2018 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
De subsidie voor dit topic is bijna op.
quote:Nederlanders kopen in 2030 alleen nog elektrische auto's, er rijden dan 2 miljoen elektrische auto's op de weg en er zijn 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Het kabinet en de mobiliteitssector denken dat deze doelstellingen haalbaar zijn door subsidie en belastingmaatregelen.
Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken die in handen zijn van de NOS en die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg. De onderhandelende partijen - het Rijk en de mobiliteitssector - zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht.
Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm, dat is de aanschafbelasting. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld.
Voor zakelijke auto's komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto's of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.
Tweedehands elektrisch rijden
Het kabinet en de onderhandelaars willen dat ook tweedehands elektrische auto's hergebruikt gaan worden. De maatregelen:
- Tot 2025 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
- Tweedehands auto's moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt
- Hergebruik autobatterijen, inleveren tegen geld
- Onderzoek haalbaarheid leasen tweedehands elektrische auto's
Benzine en diesel duurder
Rijden op benzine en diesel moet duurder worden. De accijns op benzine wordt vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Dit kan aardig oplopen voor mensen die veel rijden en leidt nog tot discussie. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.
Sommige plannen lopen tot 2030, maar eigenlijk vinden alle partijen dat de toekomst van elektrisch rijden na 2025 nog erg onzeker is. Daarom wordt er geld voor gereserveerd tot 2025. De komende jaren moet uit onderzoek blijken hoe elektrisch rijden zich ontwikkelt.
Belastinginkomsten vallen weg
De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.
Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.
Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.
De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.
bron: https://nos.nl/artikel/2261387-iedereen-aan-de-elektrische-auto-6000-euro-subsidie-in-2021.html
Welke is dat precies?quote:
Een elektrisch aangedreven auto met een diesel/benzinegenerator aan boord om de accu bij te laden als die leeg raakt.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:35 schreef Spanky78 het volgende:
Goed, dus we willen van fossiele brandstof af en we maken die nieuwe technologie die nu nog bovengemiddeld duur is door gebrek aan schaalgrootte iets goedkoper door minder belasting te heffen.
Geen slecht plan. Wat is een beter alternatief?
De actieradius is al prima. Men leidt enkel aan "range anxiety". Daar moeten we even doorheen. De mens dient zich aan te passen aan de mogelijkheden. Niet andersom zoals we gewend zijn. Dit door voor de hand liggende beperkingen. Dat vraagt even een omslag maar komt goed.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Elektrisch rijden. Met voldoende actieradius met name.
Je bedoelt hiermee dat we een stap terug moeten zetten. Terwijl mensen gewend zijn dat alles steeds beter wordt.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De actieradius is al prima. Men leidt enkel aan "range anxiety". Daar moeten we even doorheen. De mens dient zich aan te passen aan de mogelijkheden. Niet andersom zoals we gewend zijn. Dit door voor de hand liggende beperkingen. Dat vraagt even een omslag maar komt goed.
Vertel dat even tegen de eigenaars van de nieuwe Jaguar Ipace: die valt stil na 40km.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De actieradius is al prima. Men leidt enkel aan "range anxiety". Daar moeten we even doorheen. De mens dient zich aan te passen aan de mogelijkheden. Niet andersom zoals we gewend zijn. Dit door voor de hand liggende beperkingen. Dat vraagt even een omslag maar komt goed.
Zeer zeker. De natuurlijke hulpbronnen zijn wat uitgeput. We kunnen niet op dezelfde voet voort, zoveel is zeker.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:42 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Je bedoelt hiermee dat we een stap terug moeten zetten. Terwijl mensen gewend zijn dat alles steeds beter wordt.
Jaja, iedereen heeft meer dan genoeg aan 640 k geheugen. Vind ik een domme uitspraak.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De actieradius is al prima. Men leidt enkel aan "range anxiety". Daar moeten we even doorheen. De mens dient zich aan te passen aan de mogelijkheden. Niet andersom zoals we gewend zijn. Dit door voor de hand liggende beperkingen. Dat vraagt even een omslag maar komt goed.
Is ook een prutsauto die men nooit had moeten kopen. Men valt op dat gevaarlijke don't fuck with me uiterlijk van deze bak. Zijn ook foute lui die zo'n ding kopen dus ik kan daar niet zo mee zitten.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:42 schreef Adelante het volgende:
[..]
Vertel dat even tegen de eigenaars van de nieuwe Jaguar Ipace: die valt stil na 40km.
Zegt de brochure dat of is dat een gebruikerservaring?quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:42 schreef Adelante het volgende:
[..]
Vertel dat even tegen de eigenaars van de nieuwe Jaguar Ipace: die valt stil na 40km.
Dat is een hoax. En bovendien iets heel anders. Dit gaat om middelen die bijna op zijn. Niet om silicium wat in ruime mate voorradig is. Slappe post weer van je. Dat kan beter.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Jaja, iedereen heeft meer dan genoeg aan 640 k geheugen. Vind ik een domme uitspraak.
Dusmoeten we minder natuurlijke hulpbronnen gebruiken, niet perse een stap terug doen.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. De natuurlijke hulpbronnen zijn wat uitgeput. We kunnen niet op dezelfde voet voort, zoveel is zeker.
Ben je nou aan het Trollen of wat? Dat is toch gewoon hetzelfde.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:46 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dusmoeten we minder natuurlijke hulpbronnen gebruiken, niet perse een stap terug doen.
Conservatief hoor.
"Onze" overheid zal wegvallende inkomsten door elektrisch rijden moeten compenseren door rekening rijden. Daarnaast zullen er mensen zijn die hun auto via zonnepanelen gaan bijladen, waardoor ze de giga energieheffing wegens "het klimaat" proberen te ontlopen. Dus zal de overheid een zonnepaneelbelasting invoeren om deze belasting ontduikers te pakken.quote:Belastinginkomsten vallen weg
De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.
Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.
Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.
De overheid komt je alleen tegemoet om jou uit de benzine auto te krijgen. Zodra je elektrisch rijdt mag je weer de volle mep gaan betalen. Zoveel is zeker.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
"Onze" overheid zal wegvallende inkomsten door elektrisch rijden moeten compenseren door rekening rijden. Daarnaast zullen er mensen zijn die hun auto via zonnepanelen gaan bijladen, waardoor ze de giga energieheffing wegens "het klimaat" proberen te ontlopen. Dus zal de overheid een zonnepaneelbelasting invoeren om deze belasting ontduikers te pakken.
Alles onder het mom van milieu en klimaat
Elektriciteit is niet ‘op’.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een hoax. En bovendien iets heel anders. Dit gaat om middelen die bijna op zijn. Niet om silicium wat in ruime mate voorradig is. Slappe post weer van je. Dat kan beter.
Thorium? Welke werkende reactor kunnen we bestellen?quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Elektriciteit is niet ‘op’.
Maar we zouden zo min mogelijk nieuwe grondstof moeten opgraven of pompen en gebruiken wat er al is.
Eerst hebben we meer elektriciteit nodig. Thorium, kernfusie, zon, wind, opslagtechnologie die niet op oxidatie van eeuwenoude plantenresten berust.
Nee. Denk na.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ben je nou aan het Trollen of wat? Dat is toch gewoon hetzelfde.
Misschien moeten we daar eens wat meer geld aan besteden. Serieus onderzoek naar dergelijke technologie.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Thorium? Welke werkende reactor kunnen we bestellen?
Een twizy heb je al voor 5 doezoe'squote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:45 schreef hoechst het volgende:
Whahah
Hoe de fuck kan de middenklasse dan ooit zo'n ding aanschaffen als de overheid ze nog meer kaal gaat plukken....
Hebben ze echt niet nagedacht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |