abonnement Unibet Coolblue
pi_184491480
Twee jaar geleden heb ik een rijtjeswoning in een hofje (U-vorm) gekocht. Prima woning, leuke buurt.

Nu heeft één van mijn buren hun woning te koop gezet, dus een mooi moment om eens bij hun binnen te kijken. Als je kijkt naar de indeling, is hun woning bouwkundig gezien identiek en zijn alle afmetingen hetzelfde. Echter hebben zijn beneden de muur tussen de woon- en slaapkamer weggehaald, waardoor je opeens een stuk grotere woonkamer krijgt. Bij aankoop van de woning gaf de makelaar al aan dat dit bij meerdere woningen hier is gebeurd.

Het betreft geen draagmuur, dus hij is eenvoudig weg te halen. Dit kun je ook horen als je tegen de muur aan klopt.

Nu leek het mij mooi om dit zelf ook te gaan regelen, maar ik vroeg mij af wat zoiets met de waarde van je woning kan doen.

Doelgroep woning:
- Jongeren; prima woning voor starters om alleen of met zijn tweeën (en eventueel een kind) te wonen
- Ouderen; doordat een slaapkamer en badkamer op de begane grond aanwezig is, is deze woning ideaal voor oudere mensen

Ik denk dat het weghalen van deze muur geen negatief effect heeft voor starters, gezien deze aan twee kamer vaak wel voldoende hebben en een grotere woonkamer juist positief is. Het voordeel voor de ouderen (slaapkamer op benedenverdieping) zal echter wel weg zijn na het slopen van deze muur.

Plattegrond:

  zaterdag 19 januari 2019 @ 13:41:47 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184491570
Ik zou het muurtje weghalen, apart toilet maken en de badkamer vergroten, dan wordt het zelfs meer waard gok ik.
So we just called him Fred
pi_184491712
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:36 schreef GuitarJJ het volgende:

Doelgroep woning:
- Jongeren; prima woning voor starters om alleen of met zijn tweeën (en eventueel een kind) te wonen
- Ouderen; doordat een slaapkamer en badkamer op de begane grond aanwezig is, is deze woning ideaal voor oudere mensen
Dus is het maar net welke groep (potentiële kopers) de nieuwe situatie beoordeelt. Het wandje kan ook weer teruggeplaatst worden, dus veel zal het uiteindelijk ook niet uitmaken.

Net als de kleur van de keuken of de badkamer: smaken verschillen en is eigenlijk niet relevant voor de woningwaarde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184491809
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:41 schreef FredvZ het volgende:
Ik zou het muurtje weghalen, apart toilet maken en de badkamer vergroten, dan wordt het zelfs meer waard gok ik.
Dit zou best kunnen, inderdaad.

De buren hebben de woning voor ¤ 45.000 meer op Funda gezet dan waar ik het twee jaar geleden voor gekocht heb. Binnen twee weken was die onder voorbehoud verkocht.
pi_184491887
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:41 schreef FredvZ het volgende:
Ik zou het muurtje weghalen, apart toilet maken en de badkamer vergroten, dan wordt het zelfs meer waard gok ik.
Idd stukje muur laten staan en de slaapkamerdeur wordt dan de toiletdeur. Daardoor kun je de badkamer vergroten en blijft het een logisch geheel.
Watch me drijving!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 14:00:46 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_184491890
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:55 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Dit zou best kunnen, inderdaad.

De buren hebben de woning voor ¤ 45.000 meer op Funda gezet dan waar ik het twee jaar geleden voor gekocht heb. Binnen twee weken was die onder voorbehoud verkocht.
En die 45k komt alleen door het weghalen van die muur?

Ik zou er persoonlijk vooral naar kijken wat het voor mezelf oplevert qua comfort. En of het het waard is tov de tijd die je hier blijft wonen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_184491947
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

En die 45k komt alleen door het weghalen van die muur?

Ik zou er persoonlijk vooral naar kijken wat het voor mezelf oplevert qua comfort. En of het het waard is tov de tijd die je hier blijft wonen.
Nee hoor, maar ik verwacht dat die stijging (in deze regio) ook niet enkel wordt veroorzaakt door de groeiende woningmarkt. Amsterdam zou een ander verhaal zijn.

Ik verwacht hier nog een jaar op 3-4 te blijven wonen en daarom lijkt mij een grotere woonkamer wel prettig. Maar als dit een grote waardedaling zou veroorzaken, dan zou dat een dingetje zijn om alles nog eens te heroverwegen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 14:15:24 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184492078
met maar 2 slaapkamers is het huis oninteressant voor mensen met kinderen. Wij hebben hier een huis met 3 slaapkamers en ver schillende makelaars die recent langs kwamen voor een waardebepaling gaven aan dat dat niet ten goede komt voor de woningwaarde, omdat dat aan de lage kant is. Twee slaapkamers is dan al helemaal weinig.

Verder vind ik de indeling sowieso wat apart voor een rijtjeshuis in een hofje
  zaterdag 19 januari 2019 @ 14:32:41 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184492378
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:15 schreef bleiblei het volgende:
met maar 2 slaapkamers is het huis oninteressant voor mensen met kinderen.
Tja, daar zijn er steeds minder van, procentueel gezien. Het hoeft dus niet nadelig te zijn voor de verkoopbaarheid.
So we just called him Fred
pi_184494115
Ik zou zeggen 0 euro.

Die 45.000 euro meer waar je buren hun huis voor te koop hebben gezet komt niet door het weghalen van een tussenmuurtje..
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 19 januari 2019 @ 17:45:00 #11
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_184495279
De vraag is of je zelf een grotere woonkamer wenst of de slaapkamer in gebruik hebt. Als het een eenvoudige aanpassing is dan zou ik datgene doen wat voldoet aan je behoefte en in dit geval niet per se de verkoopbaarheid beïnvloedt.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Moderator zaterdag 19 januari 2019 @ 18:08:39 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184495711
Ik zou niet perse iets doen omdat het waardeverhogend zou zijn; heeft het voor jou zelf meerwaarde dan zou ik het gewoon doen. Vind jij het comfortverhogend, dan zou ik het gewoon doen. ;)
  zaterdag 19 januari 2019 @ 18:31:56 #13
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_184496099
Als je er zelf nog maar 3 à 4 jaar blijft wonen lijkt me dat ook een beetje kort om er zelf van te genieten. Kost natuurlijk ook wel knaken zo'n verbouwing.
pi_184497338
Ik zou het zo laten.
Je kunt beter de bijkeuken weghalen, zonde van de ruimte in zo'n kleine woning.
pi_184498552
Het zal weinig uitmaken.

Zonder muurtje wordt het huis minder aantrekkelijk voor ouderen en mensen met meer dan één kind, met het muurtje is het weer aantrekkelijker voor starters en kleine gezinnen. Denk er aan dat ook veel mensen met een éénpersoonshuishouden kinderen hebben, en daarmee wel behoefte aan kinderkamers.

Een apart toilet op de begane grond en eventueel een (kleine) badkamer op de verdieping zouden wel een goede meerwaarde kunnen zijn. Alleen voor nog 3-4 jaar hier wonen zijn de kosten daarvan veel te hoog. Verbouwingskosten verdien je zelden terug met de meerwaarde die de verbouwing oplevert.

Tot slot: het wandje is makkelijk weg te halen en ook weer makkelijk terug te plaatsen. Als je zelf graag een grotere woonkamer hebt en een beetje handig bent: Lekker slopen dat muurtje. Bij verkoop in de beschrijving en plattegronden naaste de werkelijke situatie ook het alternatief laten zien en het zal echt niet uitmaken.
pi_184500150
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:31 schreef Fietsertje70 het volgende:
Als je er zelf nog maar 3 à 4 jaar blijft wonen lijkt me dat ook een beetje kort om er zelf van te genieten. Kost natuurlijk ook wel knaken zo'n verbouwing.
Onzin, 3-4 jaar is een flinke tijd om er van te genieten. Het is voor een ieder een eigen afweging die je moet maken. Aangezien het constructief niet zo ingewikkeld is zou ik verwachten dat enkel het muurtje weghalen het weinig met de waarde doet.
pi_184501088
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:34 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Onzin, 3-4 jaar is een flinke tijd om er van te genieten. Het is voor een ieder een eigen afweging die je moet maken. Aangezien het constructief niet zo ingewikkeld is zou ik verwachten dat enkel het muurtje weghalen het weinig met de waarde doet.
En een nieuwe vloer leggen, het plafond opnieuw afwerken, de muren afwerken en als je het er fatsoenlijke uit wil laten zien ook nog één van beide deuren wegwerken.
pi_184501183
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En een nieuwe vloer leggen, het plafond opnieuw afwerken, de muren afwerken en als je het er fatsoenlijke uit wil laten zien ook nog één van beide deuren wegwerken.
Mening koper legt toch al een nieuwe vloer en schildert of stuct de woonkamer.... maargoed anticiperen op een toekomstig koper is nooit een goed uitgangspunt!
pi_184501331
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:06 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Mening koper legt toch al een nieuwe vloer en schildert of stuct de woonkamer.... maargoed anticiperen op een toekomstig koper is nooit een goed uitgangspunt!
En je denkt dat TS wel 3-4 jaar tegen een strook van 10 cm zonder vloerbekleding en schilderwerk op muur en plafond in zijn lekker ruime woonkamer zit te wachten? Jouw suggestie is immer "gewoon nu doem als je er nog een paar jaar wil blijven wonen, kost toch haast niks".
pi_184502597
Gewoon doen TS als het voor jou interessant is.
Maar voor een toekomstige koper zou ik het zeker niet doen, zeker niet als het een aantrekkelijke buurt met kinderen is.

Ik zou persoonlijk iets eerder doen met de badkamer, bijkeuken toilet.
Badkamer vergroten en een apart toilet.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184506242
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En je denkt dat TS wel 3-4 jaar tegen een strook van 10 cm zonder vloerbekleding en schilderwerk op muur en plafond in zijn lekker ruime woonkamer zit te wachten? Jouw suggestie is immer "gewoon nu doem als je er nog een paar jaar wil blijven wonen, kost toch haast niks".
Jij trekt het uit zijn verband. Dit alles kost niet de hoofdprijs incl afwerking. Dus als hij het voor zijn eigen woongenot wil doen , dan gewoon doen. Vier jaar is in de basis lang zat om er van te genieten en uiteindelijk weet je toch nooit wat de toekomst op woongebied brengt. Voor puur de waardevermeerdering zou ik het niet doen, je totale oppervlakte neemt niet toe dus het 1 op 1 terugverdienen is ook in sterke mate afhankelijk van de smaak en wensen van de toekomstig koper.
pi_184506709
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:55 schreef junkiexp het volgende:
zeker niet als het een aantrekkelijke buurt met kinderen is.

Een buurt met kinderen is niet aantrekkelijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184508354
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Een buurt met kinderen is niet aantrekkelijk.
:D :')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184509242
Gewoon doen. Soms is het wel fijn om de muren aan de buitenkant te laten staan. Maar kun je ook wel plakken met wat vuilniszakken en ducktape. Dus leef je uit.
pi_184526518
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:34 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]Aangezien het constructief niet zo ingewikkeld is zou ik verwachten dat enkel het muurtje weghalen het weinig met de waarde doet.
Als de woning vevolgens in de zoekresultaten van 2 kamers ipv 3 kamers komt, dan doet dat wel wat met de waarde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')