abonnement Unibet Coolblue
pi_184490976
Ik zie een vreemd probleem sinds oktober of november ontstaan.

Waar ik voorheen netjes een bepaalde hoeveelheid vrije ruimte had op de OS aka C: schijf had staan.
Ongeveer 55GB, dat schommelde beetje op en neer afhankelijk van downloads of whatever he.

Maar dat is ondertussen al meer dan 10GB simpelweg kwijtgeraakt.

Schijf gecontroleerd met chkdsk, geen problemen 100% in orde, ook volgens crystaldisk wat de smart data uitleest, 100% goed.
Windows 10 zelf gecontroleerd : 100% integriteit in orde.
Systeem geheugen : 100% in orde.

Iedere keer als ik ruimte vrijmaak? Zoals vanochtend een GB gewist, oude data uit mappen die van programma's die ik niet meer heb.
Denk dan bijv. aan Dell meuk, zoals PCDr mappen terwijl ik het programma allang niet meer heb.

De mappen bij elkaar dus Zo'n 1GB aan data.

Vervolgens verdwijnt er.. 1.4GB.. jawel, meer dan wat ik wis.
Waar gaat het dan heen? Volgens WindirStat, verdwijnt het richting de pagefilesys.

En inderdaad, die is sinds vanochtend gegroeid van 12.1GB naar 13.8GB ongeveer.

Zonder enige reden of noodzaak.

Is dit een bug? Is dit op te lossen? Want zo raak ik alleen maar ruimte kwijt waar dat voorheen nooit een probleem is geweest.
Lijkt wel een raar soort geheugenlek..
pi_184491488
Die staat waarschijnlijk op dynamische grootte en pakt gewoon wat hij nodig denkt te hebben. Over het algemeen wil je een pagefile van hetzelfde formaat als je fysieke RAM
pi_184491719
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:36 schreef Cyanide- het volgende:
Die staat waarschijnlijk op dynamische grootte en pakt gewoon wat hij nodig denkt te hebben. Over het algemeen wil je een pagefile van hetzelfde formaat als je fysieke RAM
Dat was voorheen toch ook niet zo?
Ik begon op 55GB, plots na al die jaren, 46GB, dingen wissen huppa oude windows update bestanden, oude Nvidia installatie meuk, terug op 49GB.. en hop weer 2GB weg niet lang daarna.

Weer dingen wissen, oude savefiles van steam blijkbaar en dat soort dingen, ik krik het uiteindelijk op naar 51.4GB.. maar toen bleef het even goed zo!

Paar 100MB weer kwijt, ik dacht vanochtend ik kijk wat nog meer weg kan nu ik toch bezig ben.
PCDr folders weg, en zag dat ik op 51.8 stond.

Nu staat het op 50.7 niet lang daarna.

Gaat nergens meer over.
Neemt het in, terwijl het voorheen dat toch ook nodig had is mijn punt.
pi_184492300
Nou ja goed, door logs en installatiebestanden loopt sowieso je schijf zachtjes vol. Als Windows die pagefile dynamisch sized zal ie misschien denken "ik kan weer wat meer pakken" zodra jij je schijf wat leger maakt.

Oplossing: statische grootte van de pagefile instellen
pi_184492367
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:28 schreef Cyanide- het volgende:
Nou ja goed, door logs en installatiebestanden loopt sowieso je schijf zachtjes vol. Als Windows die pagefile dynamisch sized zal ie misschien denken "ik kan weer wat meer pakken" zodra jij je schijf wat leger maakt.

Oplossing: statische grootte van de pagefile instellen
Maar hoe doe ik dat precies, ik lees hier en daar wel van hoe dat moet, maar toch beetje het gevoel niet zeker te weten waar ik dan mee bezig ben.

Er zijn 3 schijven, de os schijf word automatisch beheerd, de andere twee hebben geen pagefile logischerwijze.

Dus dan selecteer ik de c schijf, begin grootte? Max grootte? Qua mb’s bedoel ik dan.

Systeem heeft 16gb aan ram, volgens microsoft zelf is de regel van ram*1.5 of 2 eigenlijk achterhaald.
Maar dat maakt het verwarrender lol.

Op automatisch geeft het ong. 3gb als aanbevolen aan met 16mb als minimum en dus 13.8xx als max op dit moment.
pi_184492829
Ik zou 16gb pakken, dat was 'vroegah' in ieder geval de norm, geen idee of dat inmiddels achterhaald is tbh. Bij voorkeur op een andere fysieke disks dan waar je OS partitie op staat, wanneer mogelijk.
pi_184493284
Hier gebruikt de pagefile automatisch dezelfde ruimte als het aanwezige RAM geheugen op meerdere computers hetzelfde verhaal.
pi_184493724
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 15:28 schreef BTKlus het volgende:
Hier gebruikt de pagefile automatisch dezelfde ruimte als het aanwezige RAM geheugen op meerdere computers hetzelfde verhaal.
En dat klinkt deels ook wel logisch, maar dan nog mis ik meer dan 10GB op de een of andere manier.

Misschien is dat weer een ander probleem, maar iets zegt me dat het gelinkt is aan elkaar op z'n minst.

Bedoel als ik eerst, laten we zeggen in oktober, 55GB vrij had, wat moet de virtuele geheugen instelling dan wel niet geweest zijn? Als dat het missende GB's zou verklaren want die moet toen ook gewoon een 12+GB instelling hebben gehad, lijkt mij logisch tenminste.

Hoezo zou dat na oktober plots veranderen?

Want die GB's kunnen niet in het luchtledige verdwijnen op die manier, Windows is ook niet opeens X gb groter zover ik kan zien.

Ik snap er geen flikker meer van. :')

Zie ook nog een oude partitie van dell staan, de PBR image, geen idee hoe die te verwijderen, dat zou wel 9GB opleveren.
Kijken of dat dan ook meteen verdwijnt als het ware.
pi_184495508
ik heb sinds ik >16GB heb mijn pagefile geforceerd op max 4GB

in mijn situatie vooralsnog maar 1 game gehad die het memory echt vol, vol kreeg (met 24GB ram)
inmiddels 48GB en daar moet ik nog een game vinden die em vol krijgt :+
pi_184495946
Niemand gaat kunnen verklaren waar die ruimte heen is, je bent nu gewoon meerdere dingen door elkaar aan het halen. Als je echt wil weten waar de ruimte heen gaat doe dan wekelijks op moment X een treesize en vergelijk de resultaten.
pi_184505820
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En dat klinkt deels ook wel logisch, maar dan nog mis ik meer dan 10GB op de een of andere manier.

Misschien is dat weer een ander probleem, maar iets zegt me dat het gelinkt is aan elkaar op z'n minst.

Bedoel als ik eerst, laten we zeggen in oktober, 55GB vrij had, wat moet de virtuele geheugen instelling dan wel niet geweest zijn? Als dat het missende GB's zou verklaren want die moet toen ook gewoon een 12+GB instelling hebben gehad, lijkt mij logisch tenminste.

Hoezo zou dat na oktober plots veranderen?

Want die GB's kunnen niet in het luchtledige verdwijnen op die manier, Windows is ook niet opeens X gb groter zover ik kan zien.

Ik snap er geen flikker meer van. :')

Zie ook nog een oude partitie van dell staan, de PBR image, geen idee hoe die te verwijderen, dat zou wel 9GB opleveren.
Kijken of dat dan ook meteen verdwijnt als het ware.
Ik zou gewoon even Treesize free downloaden en dan zie je direct waar en wat ruimte inneemt en hoeveel ruimte het betreft. Wel uitvoeren als Administrator voor de juiste diagnose.

https://www.jam-software.com/treesize_free/

Ook kan je eens een schijfopruiming actie doen via de eigenschappen van de c:\ en dan ook kiezen voor systeembestanden opschonen.
pi_184505842
internet eens loskoppelen en kijken of het dan nog zo is?
Lijkt als cache van iets?
Do what you love, love what you do!
pi_184510175
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 02:48 schreef kree het volgende:
internet eens loskoppelen en kijken of het dan nog zo is?
Lijkt als cache van iets?
Via windirstat alles al gecontroleerd.

Ik kan niet zo gauw zien waar het nou naartoe lijkt te verdwijnen.
Enige wat opvalt is dus de pagefile.sys.

Een of twee Gb kan ik wel ergens anders terugvinden, zoals bijv. Warhammer 2 savegames, die hopen al gauw op bij elkaar, maar goed dat is geen ramp verder.

Maar waar de andere 8gb nou zijn, geen idee.
Alles lijkt te zijn verantwoord wat windows betreft, of het moet in de winSxS folder zitten, maar dat is lastig om te weten wat oud of nieuw is.
pi_184515550
Als je het virtuele geheugen nou eens helemaal uitschakelt?
Met 16 gig aan RAM moet dat geen probleem zijn. Sterker nog, met een SSD boek je mogelijk ook snelheidswinst.

Virtueel geheugen uitschakelen; herstarten; de pagefile.sys (en eventueel de hiberfile.sys) op de root van je C: schijf verwijderen en herstarten.

Als het daarna niet naar je zin is, kan je het gewoon weer inschakelen.

Met mijn 12 gig aan RAM (win 7) draait het prima en snel zonder die meuk en standaard wordt 3,5 Gig RAM gebruikt. :)

https://www.howtogeek.com(...)-how-do-i-delete-it/
https://www.techadvisor.c(...)pagefilesys-3608749/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')