abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:17:32 #1
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488300
quote:
Rijkswaterstaat blijft achter met het kleurenblind-proof maken van verkeerssignalen. Mensen die kleurenblind zijn, lopen daardoor nog altijd grotere risico’s op een ongeval of een boete.

Dat stelt Meinard Noothoven van Goor van belangenclub Bureau Blind Color. „Het is op veel plaatsen nog levensgevaarlijk, bijvoorbeeld op locaties waar rode matrixkruisen niet oplichten voor verkeersdeelnemers die rood-blind zijn.”

Terwijl, stelt Van Goor, de oplossing heel eenvoudig is. „In Zwitserland zag ik deze kruisen in 2005 wel oplichten omdat daar oranjerood werd gebruikt. Dat heb ik Rijkswaterstaat (RWS) toen onmiddellijk gemeld, maar die zijn pas in 2015 begonnen de tint in te voeren.”

Zolang Rijkswaterstaat het ombouwen van de kruisen niet heeft voltooid, voelt Van Goor zich niet veilig. „Tot ze klaar zijn, moeten mijn bijrijders mij attenderen op een oplichtend kruis.” Dat is, benadrukt hij, onveilig voor hem zelf, voor andere kleurenblinden én voor alle overige weggebruikers.

Noodzaak
RWS erkent de problemen en ziet ook de noodzaak van vervanging. „Bij nieuwe projecten worden standaard nieuwe matrixborden geplaatst met de aangepaste kleur die voor iedereen zichtbaar is. Dat doen we ook op plaatsen waar matrixborden vervangen worden. Maar het kan lang duren, want lichten gaan normaal gesproken wel vijftien jaar mee. We bekijken nu of versnelde vervanging mogelijk is”, meldt een woordvoerder. Veilig Verkeer Nederland kent het probleem en vindt dat wegbeheerders in deze ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Gehoor
Er is al veel verbeterd, erkent Van Goor, die al jaren strijdt om erkenning en veiliger omstandigheden in het verkeer voor kleurenblinden. „Ik heb al bij veel instanties gehoor gekregen. Zoals bij ProRail, dat bijna alle spoorwegovergangen van oranjerode knipperlichten heeft voorzien, zodat het zichtbaar is voor alle kleurenblinden.”

Door zijn inspanning werden in 2012 ook verkeersborden met witte biezen ingevoerd, zodat ze beter te zien en te begrijpen zijn voor kleurenblinden.

Dat bij verkeerslichten het bovenste licht rood is en het onderste groen, helpt een kleurenblinde op zichzelf ook niet voldoende. „Daarom is het bovenste rode licht feitelijk oranjerood. Want donkerrood licht niet op voor rood-blinden, waardoor 170.000 rood-blinden onbewust ’door rood’ zouden rijden.”

Van Goor doceert dat het een probleem van grote omvang is. „Vooral mannen lijden eronder. Bij een op de twaalf functioneert een van de drie pigmenten (rood, groen en blauw) in het oog niet of slecht, waardoor bijna alle kleuren anders worden waargenomen. Daardoor missen ze vaak essentiële signalen in het verkeer”, waarschuwt hij. „Helaas zijn er geen cijfers over verkeersongevallen waarbij kleurenblindheid in het spel was, maar afgaand op mijn eigen aantal bijna-ongelukken moet dit aanzienlijk zijn.”

Zelf is hij ooit voor dronkaard aangezien door de politie. „Ik reed te hard en agenten gingen voor mij rijden. ’Volgen politie’ stond er kennelijk te lezen in rode letters. Toen zij afsloegen bij een afrit, reed ik door omdat rood voor mij niet zichtbaar is. Vervolgens kwamen ze me achterna en dwongen me te stoppen. Ze geloofden mijn verhaal niet en lieten me blazen. Met dit soort zaken hebben wij te maken...”
Bron

Dat zou al een hoop doorrijders en ongevallen verklaren .... :{
pi_184488347
Zulk volk geen rijbewijs geven, of per direct intrekken. Scheelt ook gelijk weer een hoop verkeer op de weg.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184488364
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:20 schreef Chinless het volgende:
Zulk volk geen rijbewijs geven, of per direct intrekken. Scheelt ook gelijk weer een hoop verkeer op de weg.
Of gewoon de kleur iets aanpassen waardoor het voor iedereen zichtbaar is. :')
pi_184488368
En de echte blinden dan? Die worden gewoon genegeerd? Of de 95 jarigen die gewoon relaxed 50 op de snelweg willen rijden?
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:23:41 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488379
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:20 schreef Chinless het volgende:
Zulk volk geen rijbewijs geven, of per direct intrekken. Scheelt ook gelijk weer een hoop verkeer op de weg.
Waarom? Er mankeert verder niks aan hun ogen .... Een beetje aanpassing maakt het voor iedereen veiliger.
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:24:51 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488400
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:22 schreef Pizzakoppo het volgende:
En de echte blinden dan? Die worden gewoon genegeerd? Of de 95 jarigen die gewoon relaxed 50 op de snelweg willen rijden?
Echte blinden kunnen sowieso geen rijbewijs halen .....
Maar daar wordt wel rekening mee gehouden bij voetgangersoversteekplaatsen met tikkende verkeerslichten.
En met reliëftegels.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 10:26:21 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_184488429
Dus die vent is niet geschikt om te rijden. Hoe komt hij aan een rijbewijs?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 19 januari 2019 @ 10:26:56 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184488442
Hoe zit het dan met de rode kleur van stoplichten?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 19 januari 2019 @ 10:27:38 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_184488458
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:26 schreef Nikonlover het volgende:
Hoe zit het dan met de rode kleur van stoplichten?
Als hij niet groen is, issie rood. Dat kan je ook zien.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:28:20 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488472
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:26 schreef Nikonlover het volgende:
Hoe zit het dan met de rode kleur van stoplichten?
Dat is het bovenste licht he .....
pi_184488473
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:26 schreef kanovinnie het volgende:
Dus die vent is niet geschikt om te rijden. Hoe komt hij aan een rijbewijs?
Als hij tijdens het rijexamen geen situaties is tegengekomen waar kleurenblindheid hem parten speelt komt hij er natuurlijk wel doorheen.
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:28:31 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488476
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Als hij niet groen is, issie rood. Dat kan je ook zien.
Of oranje .....
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:28:52 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488483
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:26 schreef kanovinnie het volgende:
Dus die vent is niet geschikt om te rijden. Hoe komt hij aan een rijbewijs?
Interessante vraag .....
  zaterdag 19 januari 2019 @ 10:29:10 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_184488488
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Als hij tijdens het rijexamen geen situaties is tegengekomen waar kleurenblindheid hem parten speelt kom hij er natuurlijk wel doorheen.
Zo werkt dat dus niet. Je moet dat soort handicaps toch aangeven?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_184488498
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Zo werkt dat dus niet. Je moet dat soort handicaps toch aangeven?
Bij de eigen verklaring? Dat zal dan niet gedaan zijn.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 10:31:03 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_184488519
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Bij de eigen verklaring? Dat zal dan niet gedaan zijn.
Ik weet ook niet of je zoiets als dit moet aangeven, maar als dat wel zo is is het een lul de behanger eerste klasse. Met je volle verstand andere mensen in gevaar brengen :{
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_184488521
Je ziet een bord staan. Je ziet wat er op staat. Je weet wat het betekent.

Wat heeft die kleur dan nog voor belang?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 19 januari 2019 @ 10:31:14 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184488524
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Als hij niet groen is, issie rood. Dat kan je ook zien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:28 schreef maily het volgende:

[..]

Dat is het bovenste licht he .....
En als ze nu groene kruisen doen als het veilig is? Als ze niet groen branden dan weet een kleurenblinde dat je daar niet mag rijden :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:31:49 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488534
Er zijn wel aanpassingen gedaan aan de verkeersborden; die hebben een witte rand gekregen:

  † In Memoriam † zaterdag 19 januari 2019 @ 10:36:26 #20
88815 The_Emotion
98.3
pi_184488606
Roodblinden zien rood toch meer aan groen?
Stoplicht staat boven en een kruis boven rijstrook betekent dat je er niet mag rijden.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_184489002
Want de pijlborden die vooraf gaan aan een rood kruis ziet hij ook niet...?
pi_184489157
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:36 schreef Remqo het volgende:
Roodblinden zien rood toch meer aan groen?
Stoplicht staat boven en een kruis boven rijstrook betekent dat je er niet mag rijden.
Nee, ik ben rood-groen kleurenblind. Rood is een achtergrondkleur voor me, valt totaal niet op. Oranje en groen, groen geel zijn voor mij dezelfde kleuren. Beetje ondefinieerbaar.
Rood is donker.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184489169
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 11:01 schreef DW457 het volgende:
Want de pijlborden die vooraf gaan aan een rood kruis ziet hij ook niet...?
Ik zie ze wel goed, maar wasrschuwingslampjes in autodashboards zie ik amper.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184489281
Ik zie die kruizen wel. Ik ben alleen wel getraind dat ik goed oplet bij stoplichten bij donker. Overdag zie je die palen staan en als het bovenste licht brandt, dan us het rood. Zo moeilijk is het niet.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184490136
Kunnen de kleurenblinden dan geen gele bril opzetten?
Lijkt mij goedkoper voor ons allemaal.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 19 januari 2019 @ 12:19:05 #26
408813 crew  trein2000
pi_184490158
Waarom heeft die vent een rijbewijs? Kwestie van verkeersveiligheid
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 12:22:20 #27
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184490206
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 11:12 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee, ik ben rood-groen kleurenblind. Rood is een achtergrondkleur voor me, valt totaal niet op. Oranje en groen, groen geel zijn voor mij dezelfde kleuren. Beetje ondefinieerbaar.
Rood is donker.
Lastig met een heleboel dingen .... boodschappen doen, kleren kopen, en inderdaad de dashboardlampjes ....
pi_184490337
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:31 schreef maily het volgende:
Er zijn wel aanpassingen gedaan aan de verkeersborden; die hebben een witte rand gekregen:

[ afbeelding ]
Wat een flut afbeelding het laatste bordje zou dan geen zwarte randen maar ook blauwe randen met alleen de witte lijnen moeten hebben in vergelijking met plaatje 2. :D
pi_184490450
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:22 schreef maily het volgende:

[..]

Lastig met een heleboel dingen .... boodschappen doen, kleren kopen, en inderdaad de dashboardlampjes ....
Kleren kopen zeker. Maar ik vraag gewoon advies aan een verkoper. Werkt perfect.

Het grote probleem is dat rood donker is en op de achtergrond zit. Daar zit het probleem. Dat ik niet kan zien dat iets geel of groen is, ach wat maakt het uit.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184490588
Wat heel erg belangrijk is is dat kleurenblinden heel bewust met hun mankement omgaan in het verkeer.
Ik ben een keer, heel lang geleden, door rood gereden en heb daarbij een aanrijding veroorzaakt. Gelukkig alleen wat blikschade want de auto had uitstekende remmen.
Maar het was een wakker-word moment. Het is me nooit meer overkomen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184490723
Er zijn in NL aardig wat kleurenblinden, maar heeft er de afgelopen 100 jaar nou helemaal geen enkele kleurenblinde gewerkt of stage gelopen bij Rijkswaterstaat die de mensen daar hier op kon attenderen? In een keer het hele systeem aanpassen is duur natuurlijk, maar hier had decennia geleden al mee begonnen kunnen worden zonder dat het een cent extra had gekost. Verkeersborden krijgen toch om de zoveel jaar weer een facelift dus dan had dit zo meegenomen kunnen worden en matrixborden hadden vanaf het begin al een leesbaar kleurtje kunnen hebben.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 12:58:34 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184490745
quote:
Dat bij verkeerslichten het bovenste licht rood is en het onderste groen, helpt een kleurenblinde op zichzelf ook niet voldoende. „Daarom is het bovenste rode licht feitelijk oranjerood. Want donkerrood licht niet op voor rood-blinden, waardoor 170.000 rood-blinden onbewust ’door rood’ zouden rijden.”

Er zijn 9 miljoen automobilisten in Nederland

0,56% van de bevolking heeft een vorm van rood-blindheid waardoor je groen en rood moeilijk uit elkaar kan houden.

Dus 50400 mensen

We hebben het probleem even 3x zo groot gemaakt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184490861
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:58 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er zijn 9 miljoen automobilisten in Nederland

0,56% van de bevolking heeft een vorm van rood-blindheid waardoor je groen en rood moeilijk uit elkaar kan houden.

Dus 50400 mensen

We hebben het probleem even 3x zo groot gemaakt.
Fietsers en voetgangers hebben geen verkeerslicht nodig.

-SpecialK 2019.
pi_184498354
O mijn god, wat een reacties. Waar moet ik beginnen?

quote:
6s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:26 schreef Nikonlover het volgende:
Hoe zit het dan met de rode kleur van stoplichten?
De meeste kleurenblinden hebben alleen moeite met bepaalde tinten van bepaalde kleuren. Kies de juiste tint rood of groen en het zijn gewoon twee verschillende kleuren. In het stuk wordt al geschreven dat ze een beetje naar de oranje kant opschoven zijn waardoor iedereen het verschil ziet.

quote:
99s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:17 schreef Mr.Ping het volgende:
Kunnen de kleurenblinden dan geen gele bril opzetten?
Lijkt mij goedkoper voor ons allemaal.
Natuurlijk kan dat. We kunnen ook een roze tutu aantrekken als we gaan rijden, maar niemand schiet daar wat mee op. Niet als belediging bedoeld hoor, ik snap wat je wilt zeggen en het is stiekem een erg slimme opmerking. Met kleurenfilters verander je kleuren ten opzichte van elkaar waardoor twee kleuren die op elkaar lijken opeens kunnen verschillen als zwart en wit. Er zijn verschillende vormen van kleurenblindheid en aan de hand van de beschrijving gaat het hier om protanopia of protanomelie. Het rode kegeltje reageert bij een kortere golflengte of ontbreekt compleet. Ze kunnen die golflengte net zo min waar nemen als jij infrarood. Andere kleuren wegfilteren helpt weinig als je die rood niet kan zien.

Dat brengt me bij het volgende punt: Verschillende soorten kleurenblindheid.
Alle combinatie met de 3 kegeltjes zijn mogelijk maar dit zijn de 4 meest voorkomende.
5%: Groene kegeltjes reageren bij een iets andere golflengte dan normaal (dit heb ik).
1%: Groene kegeltjes ontbreken helemaal.
1%: Rode kegeltjes reageren bij een iets andere golflengte dan normaal.
1%: Rode kegeltjes ontbreken helemaal.

Alle andere soorten zijn 100-1000x zo zeldzaam. In dit topic gaat het dus alleen over de laatste twee categorieën. Het heeft dus weinig zin om ons allemaal over één kam te scheren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:20 schreef Chinless het volgende:
Zulk volk geen rijbewijs geven, of per direct intrekken. Scheelt ook gelijk weer een hoop verkeer op de weg.
Er worden hele straten hernoemd als iemand die naam weet te associëren aan iets vervelends en zich daar niet lekker bij voelt, maar de keuze om een iets ander tintje rood te gebruiken bij verkeerslichten om potentieel levensgevaarlijke situaties te voorkomen is teveel gevraagd?
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 20:39:25 #35
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184498435
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 20:35 schreef Dally het volgende:
O mijn god, wat een reacties. Waar moet ik beginnen?

[..]

De meeste kleurenblinden hebben alleen moeite met bepaalde tinten van bepaalde kleuren. Kies de juiste tint rood of groen en het zijn gewoon twee verschillende kleuren. In het stuk wordt al geschreven dat ze een beetje naar de oranje kant opschoven zijn waardoor iedereen het verschil ziet.

[..]

Natuurlijk kan dat. We kunnen ook een roze tutu aantrekken als we gaan rijden, maar niemand schiet daar wat mee op. Niet als belediging bedoeld hoor, ik snap wat je wilt zeggen en het is stiekem een erg slimme opmerking. Met kleurenfilters verander je kleuren ten opzichte van elkaar waardoor twee kleuren die op elkaar lijken opeens kunnen verschillen als zwart en wit. Er zijn verschillende vormen van kleurenblindheid en aan de hand van de beschrijving gaat het hier om protanopia of protanomelie. Het rode kegeltje reageert bij een kortere golflengte of ontbreekt compleet. Ze kunnen die golflengte net zo min waar nemen als jij infrarood. Andere kleuren wegfilteren helpt weinig als je die rood niet kan zien.

Dat brengt me bij het volgende punt: Verschillende soorten kleurenblindheid.
Alle combinatie met de 3 kegeltjes zijn mogelijk maar dit zijn de 4 meest voorkomende.
5%: Groene kegeltjes reageren bij een iets andere golflengte dan normaal (dit heb ik).
1%: Groene kegeltjes ontbreken helemaal.
1%: Rode kegeltjes reageren bij een iets andere golflengte dan normaal.
1%: Rode kegeltjes ontbreken helemaal.

Alle andere soorten zijn 100-1000x zo zeldzaam. In dit topic gaat het dus alleen over de laatste twee categorieën. Het heeft dus weinig zin om ons allemaal over één kam te scheren.

[..]

Er worden hele straten hernoemd als iemand die naam weet te associëren aan iets vervelends en zich daar niet lekker bij voelt, maar de keuze om een iets ander tintje rood te gebruiken bij verkeerslichten om potentieel levensgevaarlijke situaties te voorkomen is teveel gevraagd?
^O^
pi_184498954


Wie ziet 21 of 74?

Ik zie zelf 21 maar eigenlijk ook 81.... (Op dit punt ben ik dus kleurenblind....)

Als je 74 ziet dan ben je niet kleurenblind!

Bron: https://mens-en-gezondhei(...)leurenblindheid.html
pi_184499132
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:28 schreef maily het volgende:

Dat is het bovenste licht he .....
Het nieuwsbericht suggereert dat ze helemaal niks zien als het rood is... Want als een kleurenblinde in staat is om het bovenste licht van een stoplicht te zien branden kunnen ze volgens mij ook een kruis onderscheiden toch? Of ze die vorm nou in groen, blauw, of pimpelpaars ervaren maakt niet veel uit. Als ze per definitie geen rood zouden zien zou een stoplicht voor die lui standaard op uit staan als het rood is.

Edit:

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 20:35 schreef Dally het volgende:
Er zijn verschillende vormen van kleurenblindheid en aan de hand van de beschrijving gaat het hier om protanopia of protanomelie. Het rode kegeltje reageert bij een kortere golflengte of ontbreekt compleet. Ze kunnen die golflengte net zo min waar nemen als jij infrarood. Andere kleuren wegfilteren helpt weinig als je die rood niet kan zien.
Ah!

[ Bericht 31% gewijzigd door AchJa op 19-01-2019 21:14:15 ]
pi_184499632
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het nieuwsbericht suggereert dat ze helemaal niks zien als het rood is... Want als een kleurenblinde in staat is om het bovenste licht van een stoplicht te zien branden kunnen ze volgens mij ook een kruis onderscheiden toch? Of ze die vorm nou in groen, blauw, of pimpelpaars ervaren maakt niet veel uit. Als ze per definitie geen rood zouden zien zou een stoplicht voor die lui standaard op uit staan als het rood is.
Ik zie net dat je een edit heb toegevoegd, maar ik zal toch mijn berichtje even afmaken.

Ik heb niet de exacte golflengtes uitgezocht maar voor het principe is dat niet zo belangrijk.
Een normaal mens ziet licht van 380nm (violet) tot 780nm (rood). Licht met een hogere of lage golflengte zie je gewoon niet. Bij mensen met deze vorm van kleurenblindheid kan de maximale golflengte gaan tot 750nm (ik noem maar wat). Als het licht van de kruisen een golflengte hebben van 760nm dan is dit fel rood voor normale mensen maar onzichtbaar voor deze mensen. Kies je voor een kruis met een golflengte van 740nm dan is dit nog steeds rood maar kan iedereen het zien.

Edit: Bij het rood van een stoplicht hebben ze hier dus wel rekening mee gehouden, maar de makers van de matrixborden hebben hier gewoon niet aan gedacht en gekozen voor een golflengte die net buiten het spectrum valt van mensen met deze vorm van kleurenblindheid. Het is allebei rood, maar een paar tinten verschil kan veel uitmaken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Dally op 19-01-2019 21:31:52 ]
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:25:50 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184501713
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:20 schreef Chinless het volgende:
Zulk volk geen rijbewijs geven, of per direct intrekken. Scheelt ook gelijk weer een hoop verkeer op de weg.
Eens.
En kan dit niet door een bril met gekleurde glazen opgelost worden?
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:28:33 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184501795
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 11:01 schreef DW457 het volgende:
Want de pijlborden die vooraf gaan aan een rood kruis ziet hij ook niet...?
Die zijn er niet altijd (op tijd).
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:37:10 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184502073
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 20:35 schreef Dally het volgende:
Natuurlijk kan dat. We kunnen ook een roze tutu aantrekken als we gaan rijden, maar niemand schiet daar wat mee op. Niet als belediging bedoeld hoor, ik snap wat je wilt zeggen en het is stiekem een erg slimme opmerking. Met kleurenfilters verander je kleuren ten opzichte van elkaar waardoor twee kleuren die op elkaar lijken opeens kunnen verschillen als zwart en wit. Er zijn verschillende vormen van kleurenblindheid en aan de hand van de beschrijving gaat het hier om protanopia of protanomelie. Het rode kegeltje reageert bij een kortere golflengte of ontbreekt compleet. Ze kunnen die golflengte net zo min waar nemen als jij infrarood. Andere kleuren wegfilteren helpt weinig als je die rood niet kan zien.
I call bullshit omdat het wit licht is dat door een rood filter gaat (namelijk van het glas van de matrixborden/verkeerslichten/leds). Dus door er nóg een filter tussen te zetten zou de golflengte/kleur te corrigeren moeten zijn.
  zondag 20 januari 2019 @ 03:56:01 #42
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184506004
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:06 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Fietsers en voetgangers hebben geen verkeerslicht nodig.

-SpecialK 2019.
Voetgangers kunnnen prima zien of het een staand poppetje is of een wandelend poppetje.

Fietsers. Tsja daar heb je een punt. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het grootste gedeelte niet eens meer let op verkeerslichten maar vooral gewoon de verkeerssituatie zelf inschat.

Ik zie in Amsterdam iig zelden nog een fietser iets met het stoplicht doen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184508895
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

I call bullshit omdat het wit licht is dat door een rood filter gaat (namelijk van het glas van de matrixborden/verkeerslichten/leds). Dus door er nóg een filter tussen te zetten zou de golflengte/kleur te corrigeren moeten zijn.
Normaal gesproken leg ik graag even uit waar de fout zit in een redenering. Aangezien jij het bullshit vindt en het allemaal een stuk beter weet hou ik het dit keer bij het advies om eens een natuurkundeboek open te slaan. Ik gok dat mavo-niveau (of wat daar tegenwoordig voor in de plaats gekomen is ) meer dan genoeg is.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:27:40 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184511093
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:25 schreef Dally het volgende:

[..]

Normaal gesproken leg ik graag even uit waar de fout zit in een redenering. Aangezien jij het bullshit vindt en het allemaal een stuk beter weet hou ik het dit keer bij het advies om eens een natuurkundeboek open te slaan. Ik gok dat mavo-niveau (of wat daar tegenwoordig voor in de plaats gekomen is ) meer dan genoeg is.
Nee, leg maar uit. Je hebt wit licht, wat iedereen kan zien. Vervolgens zet je er een filter voor, waardoor een deel het niet meer kan zien. Het probleem zit niet in het licht zoals wordt beweerd, maar in het filter.
De denkfout zit in de uitleg waarin niet verteld wordt dat het voor kleurenblinden zichtbare deel van het spectrum door het filter wordt afgevangen en niet wordt doorgestuurd. Filter weghalen is dus de oplossing, niet een ander filter gebruiken.

De simpelste oplossing is gewoon een wit kruis te gebruiken, voor niet kleurenblinden eventueel met een rode rand voor extra attentie. Dat witte licht is al aanwezig, bij die pijlen en de Vmax die op diezelfde borden staan.

Flauwekul probleem dus. En een domme uitleg die tot onbegrip leidt.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 20 januari 2019 @ 13:42:01 #45
147316 crew  DJMO
#trut
pi_184511252
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Zo werkt dat dus niet. Je moet dat soort handicaps toch aangeven?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-07-01#Bijlage
quote:
3.2.4. Kleurenzien
Geen eisen.

Kleurenblindheid is dus geen reden om een rijbewijs te weigeren.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_184511479
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:01 schreef Bocaj het volgende:
[ afbeelding ]

Wie ziet 21 of 74?

Ik zie zelf 21 maar eigenlijk ook 81.... (Op dit punt ben ik dus kleurenblind....)

Als je 74 ziet dan ben je niet kleurenblind!
Ik zag 71, pas toen ik jouw tekst las zag ik 74.

Voor de zekerheid een zelftestje gedaan:
Zelftests - Ben ik kleurenblind?
https://mcow.praktijkinfo(...)/ben_ik_kleurenblind
U heeft alle getallen goed gezien. Dat betekent dat u normaal kleuren kunt onderscheiden

:R <==== doorrijden
pi_184512750
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:27 schreef Lunatiek het volgende:
Nee, leg maar uit.
Heel graag want het kost me best veel moeite om dit niet te doen maar met woorden als "bullshit", "flauwekul" en "domme uitleg" dwing je me daar wel toe.

In je tweede post zeg je het wel goed, maar in de post waar ik op reageerde beweer je dat je het probleem kan oplossen met nog een filter. Het filter van matrixboorden filtert het voor red kleurenblinden zichtbare licht uit de witte mix. Dit licht kun je niet terug stoppen door er nog meer kleuren uit te filteren. Filters halen alleen kleuren uit de mix, ze kunnen geen golflengtes veranderen of toevoegen. Met fluorescentie zou je de kleuren kunnen veranderen, maar dit werkt door energie uit de fotonen te halen waardoor de golflengte langer wordt. Behalve dat dit belachelijk duur zou zijn maakt dit het probleem alleen maar groter. Energie aan de fotonen toevoegen kan ook maar is nog velen malen duurder en moeilijker.

Als een kleurenblinde twijfelt of het kruis aan staat zo er ook voor kunnen kiezen om wat sneller te gaan rijden. Bij 50 miljoen km per uur zorgt blauwverschuiving ervoor dat de golflengte net genoeg afneemt om zichtbaar te worden. Helaas is dit in de praktijk vrij lastig te realiseren en mogelijk zelfs gevaarlijker dan rijden op een gesloten rijbaan. Ik moet toegeven dat ik geen onderzoeken ken die mijn vermoeden bevestigen.

quote:
Filter weghalen is dus de oplossing, niet een ander filter gebruiken.

De simpelste oplossing is gewoon een wit kruis te gebruiken, voor niet kleurenblinden eventueel met een rode rand voor extra attentie. Dat witte licht is al aanwezig, bij die pijlen en de Vmax die op diezelfde borden staan.

Flauwekul probleem dus.
En dit is dus precies waar het hier om gaat!
Eerlijk gezegd weet ik niet of ze gebruik maken van rode leds of een rood filter geplaatst voor een witte lichtbron, maar de hele intentie van dit bericht is dat je met een minimale aanpassing een groot probleem kan oplossen.

Het "flauwekul" gedeelte van dit probleem is dat dit niet allang opgelost is en nog steeds een probleem is dat wel wat aandacht kan gebruiken.
pi_184513088
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Als hij niet groen is, issie rood. Dat kan je ook zien.
Ha en al brand zo'n kruis pimpelpaars. Dan nog daar niet rijden he?
  zondag 20 januari 2019 @ 16:08:23 #49
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184513469
Probleem gaat zich vanzelf oplossen wanneer auto's beschikken over verkeerstekenherkenning... zal vast ook wel ergens een APP zijn die "invaliden" daarbij kunnen (of moeten) gaan gebruiken.

Los daarvan kan dat "gebrek" verklaren waarom sommigen door kruizen doorrijden en veroordelend worden neergezet als verkeershufters.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184514525
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

I call bullshit omdat het wit licht is dat door een rood filter gaat (namelijk van het glas van de matrixborden/verkeerslichten/leds). Dus door er nóg een filter tussen te zetten zou de golflengte/kleur te corrigeren moeten zijn.
Je kunt filteren, golflengtes weglaten, maar veranderen is lastig of zeer inefficiënt.
.
pi_184514565
Als kleurenblinde vind ik ook dat je zelf ook een beetje je best moet doen. Doe ik ook. Ik weet waar ik op moet letten en waar mijn zwakke punten liggen. Als je dat doet los je al heel veel op.
Niet de slachtoffer gaan uithangen.

Nu weet ik niet of er verschillende gradaties zijn in kleurenblindheid. Mijn keuringsrapport van militaire dienst luidde: rood-groen kleurenblind en zwak voor rood.
Dat was het. Maar ik kan me voorstellen dat er gradaties zijn.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')