abonnement Unibet Coolblue
pi_184490741
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:52 schreef Hyperdude het volgende:
Kan alleen maar goed blijven gaan. :)
Fijn!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184491172
AG in VAG staat voor Aktion Gesellschaft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184491338
Wat is het dagelijkse ritje wat met deze auto gereden gaat worden?

Woon-werk en dan de enkele reisafstand..?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_184491608
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 11:02 schreef terrorsjaak het volgende:
Bij 150k kan een auto compleet afgeragd zijn of als nieuw aanvoelen. Ik zou eens gaan jijken bij de auto en als het er goed uit zien lekker kopen. Doe he research naar veel of vaker voorkomende problemen en controleer daar op.
Laat mij je kofferbak zien en ik vertel je wat voor een gebruiker je bent geweest.
pi_184504308
Bij 18k/jaar een diesel...
Ja, aanschaf is 2000-3000 eur voordeliger dan een benzine, maar

Over 5 jaar is je benzineauto nog 5-6k waard, een diesel krijg je 2 voor als je geluk hebt

- Je diesel zal met weinig kilometer sneller last hebben van roetfilterproblemen
- Je krijgt problemen met de EGR (en als ie ontsjoemeld is nog sneller)
- Je mag veel (Duitse) steden straks niet meer in, t is een kwestie van tijd voordat euro6 vereist wordt
- Je vakantiekilometers worden duur, omdat in veel landen de diesel nu al duurder is dan benzine
- Het verschil in brandstofprijzen wordt steeds kleiner tussen benzine en diesel. Accijnzen op diesel worden verder verhoogd
- Bij 18k/jaar is een dieselauto (1:20 a 1,30 eur, vs 1:16 bij 1,50 eur voor benzine) al 350 eur per jaar duurder dan benzine rijden

Al met al is diesel, zeker bij 18k, een grote gok. Wil je zekerheid en een wat verstandigere lange-termijn keuze maken dan is benzine gewoonweg de veiligere optie.

Tuurlijk heeft diesel zeker ook wel zn voordelen (even het milieuaspect achterwegen laten): 1000km op een tank, veel koppel onderin enz, maar of dat de enige keuzecriteria zijn....

150k is overigens voor een dieseltje niets, dan is ie net ingelopen. Maar bij elke auto geld dat onderhoud belangrijker is dan de kilometerstand.
Als ik moest kiezen tussen een auto met 70k op de teller, Kumyoyang bandjes en 2 kwikfit beurtjes in de geschiedenis, of een auto met 200k op de teller, Michelin bandjes, distributieriem, oliewissels enz op tijd en conform specs... dan zou ik (bij wijze van) blind die 2e kopen.
Aan de hand van de geschiedenis kun je snel achterhalen of iemand op de centen gezeten heeft en concessies doet aan het onderhoud, of de auto goed onderhouden heeft.

Met goed onderhoud kan elke auto wel een eind komen, mits je m ook goed behandeld. (Dus niet met een koude motor planken enz). Mijn dieseltje krijgt gewoon zn beurtjes en oliewissels en draait inmiddels al 420.000 kilometertjes :)

In alle gevallen: Doe onderzoek en bespaar je een hoop ellende.
- VAG diesels met een BXE/BLS blok: Skippen, problemen met drijfstanglagers
- Corsa B en oudere Ford Ka's? Roesten als de ziekte
- Opel 1.2 blokjes met ketting? Gevoelig voor te weinig olie, dus goed luisteren
- Vag 1.8 TSI blokken? Problemen met extreem hoog olieverbruik
- Vag T(F)SI blokken: Ook goed checken wat bij dat model is. Enorm veel variatie in betrouwbaarheid tussen de diverse blokken
- PSA 1.6 TDI motoren (Ford, Volvo enz): Gevoelig voor turbo problemen doordat iets te weinig olie al funest kan zijn.

En zo is van elke auto/model wel wat te vinden. Vooronderzoek bespaart je een hoop ellende
pi_184507104
Veel mensen denken nog steeds dat Europese (en vooral Duitse) merken achter hun kwaliteit staan, maar dat is al jaren niet meer het geval.

Door de komst van de kleine turbomotoren is er veel fout gegaan, veel Europese automerken willen teveel vermogen uit een te klein blok persen. De eerste jaren gaat dat nog goed, maar daarna komt de ellende.

VAG loopt hierbij voorop met de T(F)SI blokken, niet alleen de 1.8 maar ook de 1.4 en 2.0 en 3.0 liter kunnen veel olie verbruiken. Dan hebben we de PSA 1.6 THP motoren die gebruikt worden door BMW, Mini, Citroën, en Peugeot, ook deze motoren slibben dicht en kunnen veel olie verbruiken.

Je kan BOVAG garantie bij je Europese auto kopen, maar hier heb je in dit geval niets aan.... tot de auto meer dan 1 liter olie op 1000 kilometer gaat verbruiken.

De slechtste bouwjaren zijn v.a. 2009 tot en met 2014. Hierna lijkt er over het algemeen wat te verbeteren, maar het blijft vaag en men steekt de kop in het zand.
  zondag 20 januari 2019 @ 10:07:48 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184507595
quote:
99s.gif Op zondag 20 januari 2019 09:29 schreef Mr.Ping het volgende:
Veel mensen denken nog steeds dat Europese (en vooral Duitse) merken achter hun kwaliteit staan, maar dat is al jaren niet meer het geval.
...

De slechtste bouwjaren zijn v.a. 2009 tot en met 2014. Hierna lijkt er over het algemeen wat te verbeteren, maar het blijft vaag en men steekt de kop in het zand.
Toyota 1.8 vvti is ook een beruchte olieslurper. 2005 ongeveer.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184507788
quote:
99s.gif Op zondag 20 januari 2019 09:29 schreef Mr.Ping het volgende:
Dan hebben we de PSA 1.6 THP motoren die gebruikt worden door BMW, Mini, Citroën, en Peugeot, ook deze motoren slibben dicht en kunnen veel olie verbruiken.

Is dat ook de 1,6 HDi?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184507876
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat ook de 1,6 HDi?
Nee, het gaat om de 1.6 benzine.
pi_184507887
quote:
99s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:26 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Nee, het gaat om de 1.6 benzine.
Bedankt. Ben ik blij met m'n HDi diesel…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184508021
quote:
99s.gif Op zondag 20 januari 2019 09:29 schreef Mr.Ping het volgende:
Veel mensen denken nog steeds dat Europese (en vooral Duitse) merken achter hun kwaliteit staan, maar dat is al jaren niet meer het geval.

Door de komst van de kleine turbomotoren is er veel fout gegaan, veel Europese automerken willen teveel vermogen uit een te klein blok persen. De eerste jaren gaat dat nog goed, maar daarna komt de ellende.

VAG loopt hierbij voorop met de T(F)SI blokken, niet alleen de 1.8 maar ook de 1.4 en 2.0 en 3.0 liter kunnen veel olie verbruiken. Dan hebben we de PSA 1.6 THP motoren die gebruikt worden door BMW, Mini, Citroën, en Peugeot, ook deze motoren slibben dicht en kunnen veel olie verbruiken.

Je kan BOVAG garantie bij je Europese auto kopen, maar hier heb je in dit geval niets aan.... tot de auto meer dan 1 liter olie op 1000 kilometer gaat verbruiken.

De slechtste bouwjaren zijn v.a. 2009 tot en met 2014. Hierna lijkt er over het algemeen wat te verbeteren, maar het blijft vaag en men steekt de kop in het zand.
Maar wat is een goed alternatief? Vaak wordt er dan verwezen naar een oude ongeblazen benzine. Maar deze verbruiken vaak 1l/100km meer. Op 100000km toch ook 1500¤ extra brandstofkosten

Enige moderne motoren, waar ik weinig op kan vinden is:

Ford Ecoboost 1.0
Renault 1.2 Tce (Maar alleen de H5ft in oa de Megane, dat is een Nissan blok)
Fiat 1.4 T-jet
.
pi_184508085
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:07 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Toyota 1.8 vvti is ook een beruchte olieslurper. 2005 ongeveer.
Bij Toyota zullen ze dan kijken naar het type motor, het onderhoud en het aantal kilometers. Hierna zal met de eigenaar besproken worden hoe ze het gaan oplossen. Zo hoort het!

Bij bijvoorbeeld Audi maakt het niet uit of je een 1.0 of een 3.8 v8 hebt, alles wordt over één kam geschoren.
  zondag 20 januari 2019 @ 10:49:03 #63
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_184508232
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 09:07 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

1980 belde, tegenwoordig mag je blij zijn met een paar honderd euro.
Dan kan jij er blijkbaar niks van, bij mijn vorige auto heb ik er 3000 euro afgekletst, en bij de huidige om en nabij de 2000 euro. 8-)
pi_184508272
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:49 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dan kan jij er blijkbaar niks van, bij mijn vorige auto heb ik er 3000 euro afgekletst, en bij de huidige om en nabij de 2000 euro. 8-)
Ik koop dan ook een nieuwe bij de dealer, geen 8e hands hok bij de vlaggetjescentrale
pi_184508305
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:35 schreef Fer het volgende:

[..]

Maar wat is een goed alternatief? Vaak wordt er dan verwezen naar een oude ongeblazen benzine. Maar deze verbruiken vaak 1l/100km meer. Op 100000km toch ook 1500¤ extra brandstofkosten

Enige moderne motoren, waar ik weinig op kan vinden is:

Ford Ecoboost 1.0
Renault 1.2 Tce (Maar alleen de H5ft in oa de Megane, dat is een Nissan blok)
Fiat 1.4 T-jet
De benzine motoren van Mercedes zijn volgens mij ook goed.

Mercedes haalt uit de 1.6 in de A180 122 pk, dat rijdt niet sportief maar is wel verstandig.
Peugeot (PSA) wil uit een 1.6 200 pk halen, en dat blijkt niet zo'n succes.

Ze vragen te veel van zo'n klein motortje!
pi_184508311
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Want? Benzine 1:14 en diesel 1:20 reken eens uit bij ¤1,49 en ¤1,28/l

¤1915 resp. ¤1152
Omslagpunt naar de diesel ligt tegenwoordig bizar hoog

https://www.autoblog.nl/n(...)ig-bizar-hoog-117666
Ook geen 38
  zondag 20 januari 2019 @ 10:56:02 #67
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_184508345
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:51 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Ik koop dan ook een nieuwe bij de dealer, geen 8e hands hok bij de vlaggetjescentrale
Dan ben jij een dief van je eigen portemonnee.
pi_184508394
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:56 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dan ben jij een dief van je eigen portemonnee.
Tegenwoordig lease dus het zal mij werkelijk worst wezen.
  Redactie Frontpage zondag 20 januari 2019 @ 11:06:04 #69
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184508553
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:54 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Omslagpunt naar de diesel ligt tegenwoordig bizar hoog

https://www.autoblog.nl/n(...)ig-bizar-hoog-117666
Over een paar jaar worden erg geen diesels meer gemaakt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_184508759
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:54 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Omslagpunt naar de diesel ligt tegenwoordig bizar hoog

https://www.autoblog.nl/n(...)ig-bizar-hoog-117666
Dat gaat over nieuwe auto’s. Voor gebruikte is het een stuk ingewikkelder.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 20 januari 2019 @ 11:29:00 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184508965
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:58 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Tegenwoordig lease dus het zal mij werkelijk worst wezen.
Je koopt dus helemaal niks.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_184508992
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je koopt dus helemaal niks.
Nu niet meer, in het verleden wel.
pi_184509046
Niet op onderbuik gevoel een diesel nemen. Daar zit een (redelijke simpele) berekening acheter om te kijken of je met die kilometers goedkoper uit bent dan benzine. En ik denk niet dat dat met 18k/jr het geval is.
pi_184509241
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:54 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Omslagpunt naar de diesel ligt tegenwoordig bizar hoog

https://www.autoblog.nl/n(...)ig-bizar-hoog-117666
Dit is gewoon niet waar. Kocht twee jasr geleden een heel klein en zuinig dieseltje en rekende toen met een dieselprijs van 1,45/l. Toen met 25000km/jr goedkoper dan dezelfde auto met een kleiner en lichter benzinemotortje. (bij verbruik uitgegaan van cijfers op Spritmonitor. En in het voordeel van benzine gerekend) de kleine diesel was en is toen nog net zo veel gunstiger. (als je maar genoeg km's rijd.)
pi_184521501
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:44 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Dit is gewoon niet waar. Kocht twee jasr geleden een heel klein en zuinig dieseltje en rekende toen met een dieselprijs van 1,45/l. Toen met 25000km/jr goedkoper dan dezelfde auto met een kleiner en lichter benzinemotortje. (bij verbruik uitgegaan van cijfers op Spritmonitor. En in het voordeel van benzine gerekend) de kleine diesel was en is toen nog net zo veel gunstiger. (als je maar genoeg km's rijd.)
Dat is zeker wel waar.

Maar ik zie bij heel veel dieselrijders de neiging zich rijk te rekenen.

Nogmaals, want schijnbaar wilt het kwartje maar niet vallen:

- Diesel kent ook een hogere allrisk premie (wordt vaak even vergeten bij het berekenen van het omslagpun).
- Diesels hebben een (veel) hogere afschrijving.
- De grootste kostenpost: hedendaagse diesels zijn veelal duurder in onderhoud dan hetzelfde model op benzine.

Vooral met de laatste kostenpost kun je ieder jaar zomaar het complete voordeel van het rijden op diesel kwijt zijn als je maar zo'n 20.000 a 25.000 km per jaar rijdt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')