abonnement Unibet Coolblue
pi_184481426
Sinds 2.5 jaar werk ik bij mijn huidige werkgever.
Een (vast) contract van 20 uur.
Ik werk gemiddeld 24-28 uur per week en uitschieters zijn 28-32 uur per week.
Dit is eigenlijk al sinds het begin.
Dit komt omdat er collega's ziek zijn geweest en ook omdat veel collega's meer uren willen werken. (als die niet kunnen dan komt het op mijn rooster).

nu heb ik daar nooit moeite mee gehad.
Ik gaf altijd aan dat mijn basis van 20 uur per week goed is, en als het goed uitkomt ik het geen probleem vind om meer te werken, omdat het werk leuk is.

nu zijn er de laatste maanden grote veranderingen geweest en komende maanden gaat er nog meer veranderen.

het werk is niet meer leuk en mijn motivatie is verdwenen.

daarom ga ik aangeven dat ik (behalve met vakantie's) geen overuren meer wil werken.

toch heb ik een vermoeden dat ik extra op het rooster gezet ga worden.
mijn vraag ik, hoe ga ik die confrontatie aan als ik toch voor 20+ uur op het rooster sta. "omdat er niemand anders is"?
en is het voldoende tijd om aan te geven dat ik dit vanaf het 1 februari wil? (het rooster wordt 2x per maand bekend gemaakt)
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:25:01 #2
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_184481461
Gewoon zeggen?
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:31:22 #3
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_184481601
“Beste baas, 20 uur is wat we contractueel hebben afgesproken en wat ik maximaal beschikbaar ben”.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_184481649
Niet jouw probleem dat er niemand anders is. Als je baas structureel mensen te kort komt, moet hij extra mensen aannemen.
pi_184481780
Ik zou het wel vooraf melden, zodat ze nog op zoek kunnen naar iemand anders of een uitzendkracht. Beter nog is gewoon een gesprek aan te gaan en ook aan te geven dat je niet blij bent met de veranderingen. Op dit moment is er krapte op de arbeidsmarkt. Werkgevers zijn op dit moment vaak wel bereid om te dingen te veranderen als ze daarmee personeel kunnen behouden.
pi_184481806
Gewoon bij je leidinggevende melden dat je niet voor niets een contract van 20 uur bent aangegaan en dat je het zat bent om structureel meer uren te werken. En dat je daarom verwacht dat je vanaf het eerstvolgende maandrooster wat nu nog niet definitief is weer netjes (gemiddeld) 20 uur per week wordt ingeroosterd.
pi_184481973
Werkt de rest ook vaak extra of is het zo dat ze gewoon uit gewoonte alles bij jou gooien? In dat laatste geval zou ik zeggen dat je wil dat het meerwerk eerlijker verdeeld wordt.

Bedenk je wel dat het procentueel nogal wat doekoe scheelt als jij echt op strepen gaat staan en gemiddeld nog maar 20 uur werkt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_184482982
Houd het zakelijk en geef aan dat je voortaan niet meer dan 20u beschikbaar bent.
dag
pi_184504365
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:23 schreef fespo het volgende:
Sinds 2.5 jaar werk ik bij mijn huidige werkgever.
Een (vast) contract van 20 uur.
Ik werk gemiddeld 24-28 uur per week en uitschieters zijn 28-32 uur per week.
Dit is eigenlijk al sinds het begin.
Dit komt omdat er collega's ziek zijn geweest en ook omdat veel collega's meer uren willen werken. (als die niet kunnen dan komt het op mijn rooster).

nu heb ik daar nooit moeite mee gehad.
Ik gaf altijd aan dat mijn basis van 20 uur per week goed is, en als het goed uitkomt ik het geen probleem vind om meer te werken, omdat het werk leuk is.

nu zijn er de laatste maanden grote veranderingen geweest en komende maanden gaat er nog meer veranderen.

het werk is niet meer leuk en mijn motivatie is verdwenen.

daarom ga ik aangeven dat ik (behalve met vakantie's) geen overuren meer wil werken.

toch heb ik een vermoeden dat ik extra op het rooster gezet ga worden.
mijn vraag ik, hoe ga ik die confrontatie aan als ik toch voor 20+ uur op het rooster sta. "omdat er niemand anders is"?
en is het voldoende tijd om aan te geven dat ik dit vanaf het 1 februari wil? (het rooster wordt 2x per maand bekend gemaakt)
Als er geen motivatie meer is zou ik op zoek gaan naar een andere baan waar je nog wel energie van krijgt...
pi_184505518
Als je een cao hebt en bouwt verplicht pensioen op etc moet je meer uren vragen als je structureel meer uren draait. Tenzij het werk niet bevalt dan zul je verder moeten kijken.

Je bouwt nu als je tenminste via een cao werkt en verplicht pensioen spaart ook maar over 20 uur pensioen op terwijl je structureel op 28 uur zit. Nog maar te zwijgen bij een ontslag. Dan tellen die 20 uur.
pi_184506155
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:23 schreef fespo het volgende:
toch heb ik een vermoeden dat ik extra op het rooster gezet ga worden.
mijn vraag ik, hoe ga ik die confrontatie aan als ik toch voor 20+ uur op het rooster sta. "omdat er niemand anders is"?
Gewoon zeggen dat je te veel bent ingeroosterd en daarbij verwijzen naar je mededeling dat je maar 20 uur beschikbaar bent.
En dan vragen hoe de roosteraar dit gaat oplossen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184508100
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 02:03 schreef Cherni het volgende:
Als je een cao hebt en bouwt verplicht pensioen op etc moet je meer uren vragen als je structureel meer uren draait. Tenzij het werk niet bevalt dan zul je verder moeten kijken.

Je bouwt nu als je tenminste via een cao werkt en verplicht pensioen spaart ook maar over 20 uur pensioen op terwijl je structureel op 28 uur zit. Nog maar te zwijgen bij een ontslag. Dan tellen die 20 uur.
Daaropvolgend: als je de afgelopen 3 maanden, gemiddeld bijvoorbeeld 30 uren gewerkt hebt, heb je nu recht op een contract van 30 uur.

Maar goed, voor TS werkt dit dus in de verkeerde richting. :+
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_184509860
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 02:03 schreef Cherni het volgende:
Als je een cao hebt en bouwt verplicht pensioen op etc moet je meer uren vragen als je structureel meer uren draait. Tenzij het werk niet bevalt dan zul je verder moeten kijken.

Je bouwt nu als je tenminste via een cao werkt en verplicht pensioen spaart ook maar over 20 uur pensioen op terwijl je structureel op 28 uur zit. Nog maar te zwijgen bij een ontslag. Dan tellen die 20 uur.
Domme vraag maar je bouwt toch gewoon elke maand een x percentage over je salaris aan pensioen op? En bij WW toch gewoon het gemiddelde vd afgelopen 3(?) maanden?
pi_184509956
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 02:03 schreef Cherni het volgende:
Als je een cao hebt en bouwt verplicht pensioen op etc moet je meer uren vragen als je structureel meer uren draait. Tenzij het werk niet bevalt dan zul je verder moeten kijken.

Je bouwt nu als je tenminste via een cao werkt en verplicht pensioen spaart ook maar over 20 uur pensioen op terwijl je structureel op 28 uur zit. Nog maar te zwijgen bij een ontslag. Dan tellen die 20 uur.
Nee dat mag niet. Een parttimer die 40 uur werkt vanwege overuren moet precies hetzelfde behandeld worden als een fulltimer qua beloningen.
Dus uren moeten als meeruren (ipv overuren) uitbetaald worden en dus pensioenopbouw, extra verlofopbouw en evt. overige zaken die ze daar krijgen (bijvoorbeeld bonusopbouw)
Eerst denken, dan typen
pi_184511198
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 12:17 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Domme vraag maar je bouwt toch gewoon elke maand een x percentage over je salaris aan pensioen op? En bij WW toch gewoon het gemiddelde vd afgelopen 3(?) maanden?
Bij overuren niet. Want die zou je ook in tijd kunnen opnemen. Meerwerk is iets anders. Je moet de cao goed doornemen. Maar om alle verwarring te voorkomen is het beste om bij structureel meer uren maken dat in een contract mee te laten nemen. Althans dat zou ik doen. Als ik tenminste ook die uren wil maken.

Mijn partner heeft een 24 uur contract. Maar die draait vaak weken van 32 tot 40 uur. Die uren worden apart gezet en is het de bedoeling dat je die ooit gaat opnemen voor tijd. Het salaris met alle pensioenopbouw is gewoon op 24 uur gebaseerd. Al heeft ze in die maand veel meer uren gedraaid.

Maar er is helaas geen budget om mijn partner een contract aan te bieden van 32 uur. Maar ik ben mijn partner niet en zij heeft daar geen problemen mee.

Er zijn geen domme vragen. Ik Weet ook niet alles.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 20-01-2019 13:47:19 ]
pi_184511517
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 12:24 schreef Piger het volgende:

[..]

Nee dat mag niet. Een parttimer die 40 uur werkt vanwege overuren moet precies hetzelfde behandeld worden als een fulltimer qua beloningen.
Dus uren moeten als meeruren (ipv overuren) uitbetaald worden en dus pensioenopbouw, extra verlofopbouw en evt. overige zaken die ze daar krijgen (bijvoorbeeld bonusopbouw)
Ook bij tijd voor tijd? Dat lijkt mij niet. Of ik moet het mis hebben. Veel werkgevers proberen niet voor niets het principe tijd voor tijd te hanteren. En krijg je de uren niet opgemaakt, dan worden ze aangewezen op een tijdstip dat de werkgever uitkomt.
pi_184511592
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 14:00 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ook bij tijd voor tijd? Dat lijkt mij niet. Of ik moet het mis hebben. Veel werkgevers proberen niet voor niets het principe tijd voor tijd te hanteren. En krijg je de uren niet opgemaakt, dan worden ze aangewezen op een tijdstip dat de werkgever uitkomt.
Tijd voor tijd is dubieus.
Dat zou dan een aparte pot moeten zijn, mocht deze toch tot uitbetaling over gaan, dan alsnog als meeruren aanmerken. Overigens indien overuren uitbetaald worden is extra vakantiegeld tegenwoordig ook verplicht.

Tijd voor tijd mag natuurlijk nooit als je daardoor gemiddeld per gewerkt uur minder dan minimumloon verdient.
Eerst denken, dan typen
pi_184511740
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 14:05 schreef Piger het volgende:

[..]

Tijd voor tijd is dubieus.
Dat zou dan een aparte pot moeten zijn, mocht deze toch tot uitbetaling over gaan, dan alsnog als meeruren aanmerken. Overigens indien overuren uitbetaald worden is extra vakantiegeld tegenwoordig ook verplicht.

Tijd voor tijd mag natuurlijk nooit als je daardoor gemiddeld per gewerkt uur minder dan minimumloon verdient.
Oké helder. Je merkt dat veel werkgevers toch aansturen bij structureel overwerken om voor tijd te kiezen.
pi_184518795
Wat bij mij goed werkt is een beschikbaarheid afspreken van x dagen per week.

De andere dagen ben ik zogenaamd druk met andere dingen en dan hoeven ze me ook niet te vragen want ik zal nooit op die dagen gaan werken.

De dagen die ik heb afgesproken zijn precies goed om aan m'n uren te komen met hooguit een paar overuren in de week.

Ik heb wel jarenlang gewerkt zoals TS en ik ben er niks wijzer van geworden. Het bedrijf wel! Die konden mij zoveel en zo weinig inroosteren als voor hun handig was. Ik was de vliegende keep en kon de ene maand thuisblijven en de andere maand 3x zoveel werken als m'n contracturen. Ze hebben zelfs af en toe mn contracturen tijdelijk verhoogd om me fulltime te laten werken als ze met zieken zaten etc.

Toen vond ik alles wel best. Maar achteraf bezien heb ik daar verder niks opgebouwd terwijl anderen een vaste baan en salaris hadden en over al die jaren pensioen opbouw hadden. Ondertussen heb ik al die tijd de planning van het bedrijf dichtgemaakt en als alles op rolletjes liep stond ik aan de zijlijn.

Nu heb ik ergens anders een contract voor 40u per week met 4 vaste dagen. Vaste baan, volle pensioenopbouw en vakantiedagen etc etc.

Het is natuurlijk anders als er een dik percentage over de overuren zit. Maar dat is bij veel bedrijven teveel vragen.
pi_184519578
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 14:00 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ook bij tijd voor tijd? Dat lijkt mij niet. Of ik moet het mis hebben. Veel werkgevers proberen niet voor niets het principe tijd voor tijd te hanteren. En krijg je de uren niet opgemaakt, dan worden ze aangewezen op een tijdstip dat de werkgever uitkomt.
tijd voor tijd lijkt goedkoop voor de werkgever, maar deze hebben een onbeperkte levensduur en deze schuld wordt elk jaar hoger ivm salarisstijgingen. Je moet ook nooit de tvt uren opmaken als je nog vakantieuren hebt.
Dus uiteindelijk is het duurder voor de werkgever.

Als er structureel overuren worden gemaakt dan is er iets anders aan de hand wat in het algemeen betekent dat je niet deze zomaar kan opnemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184519659
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:25 schreef Sheffield het volgende:
Gewoon zeggen?
sommige mensen vinden dit moeilijk en worden hierdoor ook misbruikt...
Ik zeg altijd nee tegen overuren, tenzij het mij uitkomt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184521468
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 20:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

sommige mensen vinden dit moeilijk en worden hierdoor ook misbruikt...
Ik zeg altijd nee tegen overuren, tenzij het mij uitkomt.
Bij mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken speelt men vaak op de emotie. Ik vraag mijn partner dat ook wel eens. Maar die zegt je kunt slechts hulpbehoevende mensen in de steek laten als er geen personeel is.
  maandag 21 januari 2019 @ 10:03:30 #23
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184527713
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:23 schreef fespo het volgende:
toch heb ik een vermoeden dat ik extra op het rooster gezet ga worden.
Wie roostert jou in? Gewoon daar even langs lopen, en die persoon er aan herinneren.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')