abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184480650
Hallo lieve fokkertjes & fokkerinnetjes

Mijn VW Caddy moest door de APK en toen de garage man belde om me te vertellen wat er allemaal mis mee was zei hij iets over dat de hoofdremcilinder mogelijk aan vervanging toe was. Omdat ik ook had gevraagd de remmen goed na te kijken aangezien ik af en toe door de rem lijk heen te trappen. Dan remt hij wel maar moet je het pedaal veel dieper in trappen.
Uiteindelijk hebben ze de leidingen nagelopen en remvloeistof ververst en ontlucht, dus niet die hoofdremcilinder vervangen.. Hij zei dat ze dat zelf niet konden controleren nu, maar dat ik erop moest letten en terug moet komen als het weer gebeurt.
Nou is mijn vraag: kan dat ervoor zorgen dat ik opeens niet meer kan remmen?
pi_184480997
Ja dat kan, er zitten doorgaans 2 kamers in de hoofdcilinder. Als er 1 stuk is, lekt, moet je dieper trappen en remt het minder goed.
.
pi_184481160
Zo'n ding is makkelijk te vervangen, alleen het ontluchten van het remsysteem zal soms veel werl zijn. Je remklauwen kunnen blijven hangen, dat is apk afkeur
pi_184481605
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:09 schreef pvdplanet het volgende:
Zo'n ding is makkelijk te vervangen, alleen het ontluchten van het remsysteem zal soms veel werl zijn. Je remklauwen kunnen blijven hangen, dat is apk afkeur
Hij is inmiddels door de APK, vraag was meer of ik me zorgen moet maken dat dat ding het tijdens het rijden begeeft en je niet meer kan remmen?
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:34:43 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184481694
Hoofdremcilinder, zo te horen maar een bijzaak.
And so is the past
pi_184483442
Laat er maar een nieuwe opzetten, klinkt inderdaad alsof die kapot is.
En je wil niet in een noodsituatie plotseling minder remkracht hebben.
pi_184484705
Hoofdremcilinder lijkt mij wel belangrijk.
Die zorgt dat de druk naar de cilinders in je remklauwen/trommels gaat, die de remblokken tegen je remschijf/trommel drukt.
Hoofdremcilinder kapot=geen remmen.

Met een klein lek kan je het misschien nog redden met pompen... totdat je remvloeistof op is.
Dan heb je niets meer.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_184484724
quote:
18s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:34 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Hoofdremcilinder, zo te horen maar een bijzaak.
Klopt, je kunt ook prima zonder. :D
pi_184486461
Tot TS met zijn gare bus achterop iemand klapt, fijn, dan is het toch ineens belangrijk om fatsoenlijke remmerij te hebben.
Meteen vervangen dat ding dus!
Zal een leuk werkje zijn voor de monteur, en een caddy staat (80% van de gevallen) op de zaak, dus kan je de kosten niet claimen bij je werkgever?
pi_184487489
Eigenlijk is het advies van de garage de juiste. Hij heeft nu diverse zaken aangepakt, mocht je er weer doorheen trappen, is dat wasrschuwing dat de hoofdremcilinder echt vervangen moet worden.
.
pi_184487809
Het is helemaal niet duidelijk of dat ding wel stuk is he.. Mijn vraag was alleen is het advies van de garage slim om op te volgen of breng ik mezelf in gevaar. Enige wat ik eraan merkte was dat ik een paar keer de rem veel dieper in moest trappen. daar is naar gekeken, remleidingen ontlucht, vloeistof vervangen enzo..
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 09:05 schreef Fer het volgende:
Eigenlijk is het advies van de garage de juiste. Hij heeft nu diverse zaken aangepakt, mocht je er weer doorheen trappen, is dat wasrschuwing dat de hoofdremcilinder echt vervangen moet worden.
Prima dan doe ik t zo thx
pi_184487890
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 02:38 schreef Shoarmapatatje het volgende:
dus kan je de kosten niet claimen bij je werkgever?
Steeds meer mensen met een Caddy zijn ZZP'er.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184490382
Heb m net opgehaald en de remmen zijn wel aanmerkelijk verbetert.

Ff voor alle betweters hier: ik twijfel er niet aan of die hoofdremcilinder belangrijk is.. En het is ook geen financiële overweging.. Er was iets met de rem, paaar x erdoorheen getrapt waarbij je wel kon remmen maar pedaal veel dieper, dat zeg ik dan erbij als ik m wegbreng voor de apk, krijg dan na de keuring een lijstje met punten doorgebeld en MOGELIJKERWIJS is de remcilinder ook aan vervanging toe maar dat weten we nu niet. Dus wat we doen is we vervangen de remolie, en nog wat dingen, blijft het probleem zich voordoen kom dan terug dan doen we het alsnog.

Mijn vraag was nav dat verhaal: kan zoiets zonder verdere waarschuwing ervoor zorgen dat je niet tot stilstand kan komen?

Dit even als reactie op alle antwoorden die overal over gaan behalve mijn post.
Thx voor alle reacties en een heel fijn weekend verder!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 14:29:43 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184492331
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 09:39 schreef cracktor het volgende:
Het is helemaal niet duidelijk of dat ding wel stuk is he.. Mijn vraag was alleen is het advies van de garage slim om op te volgen of breng ik mezelf in gevaar. Enige wat ik eraan merkte was dat ik een paar keer de rem veel dieper in moest trappen. daar is naar gekeken, remleidingen ontlucht, vloeistof vervangen enzo..

[..]

Prima dan doe ik t zo thx
'breng ik MEZELF in gevaar'

Ikke ikke ikke en de rest rij ik wel deaud.

Echt, voor alleen de denkwijze al zou je een half jaar je rijbewijs moeten inleveren |:( |:(

Je HOOFDremcilinder, dat ding wat alle vier je remmen tegelijk bedient en dus ook beinvloedt is waarschijnlijk stuk (of loopt op zijn laatste benen) zegt de garage.

'moet ik hem dan echt vervangen?'

Srly? :')

Je garagist is trouwens geen haar beter.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184493610
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Je HOOFDremcilinder, dat ding wat alle vier je remmen tegelijk bedient en dus ook beinvloedt is waarschijnlijk stuk (of loopt op zijn laatste benen) zegt de garage.

Waar lees je dat? Het is helemaal niet duidelijk of het daar wel aan ligt flapdrol
  zaterdag 19 januari 2019 @ 16:06:14 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184493744
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 15:55 schreef cracktor het volgende:

[..]

Waar lees je dat? Het is helemaal niet duidelijk of het daar wel aan ligt flapdrol
Nou, itt jou heb ik dus wél een beetje verstand van autotechniek, en ik zeg dat wat jij omschrijft, veroorzaakt wordt door de hoofdremcilinder.. En heel toevallig je garagist ook, alleen verkoopt die je nog een keertje een slokkie remvloeistof en de arbeid van het ontluchten, wat je binnenkort dus nóg een keer mag afrekenen bij het vervangen van de hoofdremcilinder, wie is hier nou de flapdrol? trudt! :{w

:D
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184494005
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nou, itt jou heb ik dus wél een beetje verstand van autotechniek, en ik zeg dat wat jij omschrijft, veroorzaakt wordt door de hoofdremcilinder.. En heel toevallig je garagist ook, alleen verkoopt die je nog een keertje een slokkie remvloeistof en de arbeid van het ontluchten, wat je binnenkort dus nóg een keer mag afrekenen bij het vervangen van de hoofdremcilinder, wie is hier nou de flapdrol? trudt! :{w

:D
Enige wat ik omschrijf is dat ik de rem 2 x te diep in trap. Is dat volgens uw expertise genoeg redenen om dat ding te vervangen?

Weet je wat ik zo lastig vind hier op dit forum en waarom ik je ook uitscheld?.. Als je gewoon met de beste wil van de wereld probeert wat meer te weten te komen ergens over dan krijg je bijna geen serieus antwoord op je vraag maar alleen allerlei onzinnige aannames over je heen waar je je weer tegen kan gaan verdedigen.

Waar je verstand van autotechniek ook is, ik zie er tot nu toe weinig van terug. Je beschuldigt me van onverantwoord rijgedrag gebaseerd op de aanname dat het desbetreffende onderdeel niet meer zou werken. Het enige wat ik heb gemeld is ik trap de rem diep in. Ben reuze benieuwt, en als ik een goeie reden hoor ga ik ook zo terug naar de garage om het alsnog in orde te laten maken.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 16:54:34 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184494360
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:26 schreef cracktor het volgende:

[..]

Enige wat ik omschrijf is dat ik de rem 2 x te diep in trap. Is dat volgens uw expertise genoeg redenen om dat ding te vervangen?

Weet je wat ik zo lastig vind hier op dit forum en waarom ik je ook uitscheld?.. Als je gewoon met de beste wil van de wereld probeert wat meer te weten te komen ergens over dan krijg je bijna geen serieus antwoord op je vraag maar alleen allerlei onzinnige aannames over je heen waar je je weer tegen kan gaan verdedigen.

Waar je verstand van autotechniek ook is, ik zie er tot nu toe weinig van terug. Je beschuldigt me van onverantwoord rijgedrag gebaseerd op de aanname dat het desbetreffende onderdeel niet meer zou werken. Het enige wat ik heb gemeld is ik trap de rem diep in. Ben reuze benieuwt, en als ik een goeie reden hoor ga ik ook zo terug naar de garage om het alsnog in orde te laten maken.
Goed; effe in jip en janneke:

Je remsysteem kun je zien als een soort fietspomp met 4 slangetjes, dat is een hermetisch gesloten systeem. Als jij de zuiger van de fietspomp indrukt (je rempedaal, waarmee je direct de plunjer van je hoofdremcilinder indrukt) komt er druk op die slangetjes (via ABS meuk en remkrachtverdeler, maar die laten we er even tussenuit voor de simplicity) die dus je remmen bedienen.
Als jij dus op je rem trapt en er gebeurt op 4 wielen tegelijk niks/minder/te weinig, dan gaat er dus ergens in het begin van je remsysteem iets mis waardoor je te weinig druk hebt aan het eind.. Het enige device in je remsysteem wat op één moment zomaar alle vier je remmen kan beïnvloeden is de hoofdremcilinder, en heel apart, frappant en nog heel verbazend ook: die willen toevallig ook nog wel eens stuk gaan; slijten ook gewoon en zo. Elke keer als je je rem aantikt beweegt dat ding (het membraam en de rubber ringetjes die erin zitten.), en bewegende dingen slijten logischerwijs. E.e.a. is dus redelijk voor de hand liggend als je een beetje begrijpt hoe het werkt.

Een andere optie, en wellicht dat je garagist daarmee kwam, is dat je remvloeistof verwaterd is, maar dan gaat meestal je pedaal langzaamaan wat sponziger aanvoelen. Dat krijg je als je een paar jaar je remvloeistof niet vervangt, meestal bij derdehands (of meer) auto's. Condensatiewater in de remolie zorgt ook voor corrosie in je remsysteem, wat dit soort dingen zou kunnen veroorzaken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184494652
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed; effe in jip en janneke:

Je remsysteem kun je zien als een soort fietspomp met 4 slangetjes, dat is een hermetisch gesloten systeem. Als jij de zuiger van de fietspomp indrukt (je rempedaal, waarmee je direct de plunjer van je hoofdremcilinder indrukt) komt er druk op die slangetjes (via ABS meuk en remkrachtverdeler, maar die laten we er even tussenuit voor de simplicity) die dus je remmen bedienen.
Als jij dus op je rem trapt en er gebeurt op 4 wielen tegelijk niks/minder/te weinig, dan gaat er dus ergens in het begin van je remsysteem iets mis waardoor je te weinig druk hebt aan het eind.. Het enige device in je remsysteem wat op één moment zomaar alle vier je remmen kan beïnvloeden is de hoofdremcilinder, en heel apart, frappant en nog heel verbazend ook: die willen toevallig ook nog wel eens stuk gaan; slijten ook gewoon en zo. Elke keer als je je rem aantikt beweegt dat ding (het membraam en de rubber ringetjes die erin zitten.), en bewegende dingen slijten logischerwijs. E.e.a. is dus redelijk voor de hand liggend als je een beetje begrijpt hoe het werkt.

Een andere optie, en wellicht dat je garagist daarmee kwam, is dat je remvloeistof verwaterd is, maar dan gaat meestal je pedaal langzaamaan wat sponziger aanvoelen. Dat krijg je als je een paar jaar je remvloeistof niet vervangt, meestal bij derdehands (of meer) auto's. Condensatiewater in de remolie zorgt ook voor corrosie in je remsysteem, wat dit soort dingen zou kunnen veroorzaken.
Juist, kijk daar kan ik wat mee!

Kijk het pedaal zakte een paar keer weg, niet vaak, op een hand te tellen. En remde alsnog. Is dat gewoon meteen standaard de hoofdremcilinder vervangen dan??

Wat je in de laatste alinea aangeeft dat was dus ook de oplossing van de garage; eerst remverschil achter bijstellen, leidingen achter schoonmaken en remolie verversen. Er stond ook als aantekening op 'pedaal zakt weg? Als klacht blijft dan hoofdremcilinder vervangen??"
Mij maakt het niet uit, toen ze me belden met de diagnose & kosten voor apk heb ik gelijk gezegd als t moet vervang dan maar.

Heb hem vanochtend opgehaald en remt voelbaar beter..
  zaterdag 19 januari 2019 @ 17:25:54 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184494876
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 17:13 schreef cracktor het volgende:

[..]

Juist, kijk daar kan ik wat mee!

Kijk het pedaal zakte een paar keer weg, niet vaak, op een hand te tellen. En remde alsnog. Is dat gewoon meteen standaard de hoofdremcilinder vervangen dan??

Wat je in de laatste alinea aangeeft dat was dus ook de oplossing van de garage; eerst remverschil achter bijstellen, leidingen achter schoonmaken en remolie verversen. Er stond ook als aantekening op 'pedaal zakt weg? Als klacht blijft dan hoofdremcilinder vervangen??"
Mij maakt het niet uit, toen ze me belden met de diagnose & kosten voor apk heb ik gelijk gezegd als t moet vervang dan maar.

Heb hem vanochtend opgehaald en remt voelbaar beter..
Nogmaals; het is een gesloten systeem, olie kan er niet uit (als het goed is), het enige wat dat kan veroorzaken, is je hoofdremcilinder.
Als je remolie echt heel guwelijk slecht was; als in: 5 of meer jaar oud, zul je nu best voelen dat je pedaal harder/steviger is, als je een klein beetje auto gevoel hebt voel je dat verschil wel :Y . Maar... dat verandert nog steeds niks aan het feit dat je een paar keer druk verloor in je systeem, en dat kwam niet door de slechte olie..

Je kan het even aankijken nu, maar de eerstvolgende keer dat je het weer merkt, hoe minimaal ook, moet je je spaarvarken killen en dat laten fiksen, anders lig je straks ergens in een greppel en dan is je spiegel óók nog stuk.Als je mazzel hebt, want greppel kan ook 'boom' of 'iemands huiskamer' zijn, of de aula van een kleuterschool, of zeehondencreche Pieterbuuren, of... naja, je vat hem wel denk ik? :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184500134
Rustige aan .

Het kan ook zijn dat je abs pomp niet goed ontlucht is .
Wat vaker voor komt als je dat niet bij de dealer doet.

Dat komt omdat de test kast de abs pomp moet open zetten voor ontluchten .
Wat vaak niet word gedaan .

Dan krijg je ook een rem die net een spons is en door heen trap.


Hele systeem kan je makkelijk testen .

Motor uit en contact uit .
Trap de rem op door te pompen en houd deze vast zonder de motor starten.
Blijf deze hard en zak niet dan is er niks aan de hand.
Dan is het systeem gesloten .

Dan nu starten zak de bedaal gelijk dan heb je vacuüm op de hoofdrem cilinder en werk deze en word alles bekrachtigt .

Dan is er gewoon lucht in de leiding of je abs pomp staat vol met lucht .


En leuk dat remmen door spuiten met nieuwe remvloeistof.
Maar jouw koppeling zit ook op het zelfde systeem .
Deze ook ontluchten en reiningen.
Let op deze kan ook lekken en dan heb je ook problemen met verzwakte rem .

[ Bericht 52% gewijzigd door suijkerbuijk op 19-01-2019 21:39:56 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')