abonnement Unibet Coolblue
pi_184476562
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Geld om uit te lenen moet ergens vandaan komen. Ik snap wel dat ze dat willen scheiden.
zoals in het artikel staat wordt dat geld gewoon gemaakt en vernietigd bij terugbetaling. Zo werkt het geldsysteem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184476576
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:14 schreef raptorix het volgende:
Oh god, waar komt toch het belachelijke idee vandaan dat de overheid zo een veilige keuze is?
Laat je je ICT project ook liever door een door de overheid gesteunt bureau doen?

Daarnaast waarom zou je je geld uberhaupt bij een bank moeten stallen, dat is gewoon een vrije keuze.
het is veiliger ivm inbraak, diefstal of brand
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184476583
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 13:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je mag het ook gewoon bij de lokale loanshark stallen die niks met de overheid te maken heeft. Vrije keus.
Ware het niet dat de overheid een monopolie heeft op het bankaire wezen, probeer maar eens een bank op te richten dan ben je minimaal 50 miljoen euro kwijt om je licentie op orde te krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184476596
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het is veiliger ivm inbraak, diefstal of brand
Je kunt je kapitaal ook gewoon in een blockchain stoppen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184476607
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je kunt je kapitaal ook gewoon in een blockchain stoppen.
klopt, maar dat is zo lastig betalen in een supermarkt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184476621
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

klopt, maar dat is zo lastig betalen in een supermarkt.
We hadden het over kapitaal, niet over dagelijkse pecunia.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184476627
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ware het niet dat de overheid een monopolie heeft op het bankaire wezen, probeer maar eens een bank op te richten dan ben je minimaal 50 miljoen euro kwijt om je licentie op orde te krijgen.
dat is maar goed ook. Er moet wel enige hinder zijn om een bank te beginnen, anders komen er debielen die denken dat je onbeperkt maar geld kunt uitlenen omdat je het toch maakt....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184476629
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:20 schreef raptorix het volgende:

[..]

We hadden het over kapitaal, niet over dagelijkse pecunia.
dan blijf je een bank nodig hebben....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184476655
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat is maar goed ook. Er moet wel enige hinder zijn om een bank te beginnen, anders komen er debielen die denken dat je onbeperkt maar geld kunt uitlenen omdat je het toch maakt....
Een beetje zoals de Euro bedoel je?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184476660
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan blijf je een bank nodig hebben....
Ik zou het eerder een transactie partner noemen, vergelijk het met een mobiele provider.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184476664
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Een beetje zoals de Euro bedoel je?
dat verband zie ik niet... maar ik ga nu offline dus hierbij eindigt deze discussie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184476669
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat verband zie ik niet... maar ik ga nu offline dus hierbij eindigt deze discussie.
|:( |:( |:( |:(
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184477044
Lijkt mij een goede zaak, mits alle staatsburgers onvoorwaardelijk klant kunnen worden.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184477052
Al vind ik niet dat het een vervanger van contant geld mag worden.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184477078
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ware het niet dat de overheid een monopolie heeft op het bankaire wezen, probeer maar eens een bank op te richten dan ben je minimaal 50 miljoen euro kwijt om je licentie op orde te krijgen.
de WRR wil juist die dominantie van grote banken tegengaan, bv:
quote:
-diversiteit stimuleren door minder zware eisen te stellen aan kleinere banken
https://nos.nl/artikel/22(...)n-nieuwe-crisis.html
pi_184477125
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:50 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

de WRR wil juist die dominantie van grote banken tegengaan, bv:

[..]

https://nos.nl/artikel/22(...)n-nieuwe-crisis.html
Edit: verkeerd gelezen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184477297
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:46 schreef Hexagon het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)e-regering~b9476c51/

De WRR adviseert de overheid om een publieke bankfunctie te gaan uitvoeren. Dat kan een nieuwe variant van de postbank zijn of gewoon de Nederlandsche Bank openstellen voor consumenten.

Ik zou het wel een goed idee vinden. Ik denk dat dat enige extra stabiliteit kan bieden in moeilijke tijden. Zeker ook wanneer ze bijvoorbeeld ineens niet meer uitlenen aan bedrijven en dat voor onnodige economische schade zorgt.

Wie is nog meer voor?
Het idee is dat de staatsbank geen leningen verstrekt, behalve aan de staat. Bij een kredietcrisis heeft zo'n bank geen functie. Wel gaat de rente op staatsleningen nog verder omlaag als mensen hun geld daar gaan stallen en banken hebben nog minder geld om uit te lenen aan burgers en bedrijven. Je hebt dan juist meer kans op een bankenrun, omdat mensen denken dat de staatsbank veiliger is. En de rente bij zo'n bank is lager dan bij een gewone bank, omdat ze er geen risico mee mogen nemen. Bij de huidige rente zou je zelfs een negatieve rente kunnen hebben op je spaargeld. Ik zit er niet op te wachten.
Niets houdt banken tegen om zelf zo'n veilige bank als dochter op te richten, alleen zit volgens mij uiteindelijk niemand er op te wachten.
pi_184484280
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet zaligmakend zijn, geef me 1 reden en ik ben je man.
een gratis door Lex en Max gesigneerde sleutelhanger van Den Nederlandschen bank bij het openen van een Michiel de Ruijter rekening.
pi_184506286
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 23:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

een gratis door Lex en Max gesigneerde sleutelhanger van Den Nederlandschen bank bij het openen van een Michiel de Ruijter rekening.
Ik wil helemaal geen sleutelhanger, ik wil een bank die geen geld uitleent, en voor de service wil ik gewoon betalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 21 januari 2019 @ 02:39:41 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184525148
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:46 schreef Hexagon het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)e-regering~b9476c51/

De WRR adviseert de overheid om een publieke bankfunctie te gaan uitvoeren. Dat kan een nieuwe variant van de postbank zijn of gewoon de Nederlandsche Bank openstellen voor consumenten.

Ik zou het wel een goed idee vinden. Ik denk dat dat enige extra stabiliteit kan bieden in moeilijke tijden. Zeker ook wanneer ze bijvoorbeeld ineens niet meer uitlenen aan bedrijven en dat voor onnodige economische schade zorgt.

Wie is nog meer voor?
Ik zou geen tegenstander zijn, met als voorwaarde dat de nieuwe bank niet aan een ander bankregime wordt blootgesteld. Een consument die graag c. 50-100 bps wil betalen om het geld schuld- of depositovrij te stallen, is prima geholpen. Ik heb echter het vermoeden dat de partijen achter een dergelijk initiatief gaan bepleiten dat hun bank veiliger is en daarom minder geld liquide hoeft te houden, of geen bankbelasting hoeft te betalen, of anderszins niet hoeft bij te dragen.

Denk even aan de kosten voor je spaargeld als de bank het geld verplicht bij de ECB moet stallen tegen 0,50% aan rente.

[ Bericht 0% gewijzigd door GSbrder op 21-01-2019 02:45:25 ]
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')