abonnement Unibet Coolblue
pi_184590467
350 bruto geloof ik, lineaire hypotheek anderhalf jaar geleden afgesloten. Maar er zit dan ook veel eigen geld in.
  donderdag 24 januari 2019 @ 13:23:37 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184591643
Volgens de BD hebben 2.851.199 mensen hypotheekrenteaftrek trouwens:

Belastingdienst twitterde op donderdag 24-01-2019 om 13:13:02 Heb je een nieuw huis gekocht en wil je graag de #teruggaaf van de #hypotheekrente per maand krijgen? Vraag dan een voorlopige aanslag aan: https://t.co/DxH70IqKiY https://t.co/gnycTMRIDf reageer retweet
En dan neem ik aan dat dat om 1 persoon gaat als het bij een stel is dat fiscaal partner is en samen aangifte doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_184591915
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 13:23 schreef Leandra het volgende:
Volgens de BD hebben 2.851.199 mensen hypotheekrenteaftrek trouwens:
Ik meen dat er plm. 7.000.000 huizen zijn waarvan ongeveer 60% koop. Heeft meer dan 50% van de eigen woningbezitters, HRA.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 24 januari 2019 @ 13:47:00 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184591976
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 13:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik meen dat er plm. 7.000.000 huizen zijn waarvan ongeveer 60% koop. Heeft meer dan 50% van de eigen woningbezitters, HRA.
Ik denk meer, want ons huis heeft ook 2 eigenaren maar er is maar 1 eigenaar die de HRA ontvangt ;)
Nou ja, het komt op de gezamenlijke rekening binnen waarvan ook de hypotheek betaald wordt, maar het volledige recht op HRA is naar degene met het hoogste inkomen geschoven. Dus ik neem eigenlijk aan dat in ons geval alleen mijn man als HRA-ontvanger gezien wordt door de BD.

Andersom is er niet overal zo'n groot inkomensverschil als bij ons, dus als je allebei ongeveer hetzelfde verdient kun je ieder je eigen helft aftrekken, heb je ook allebei recht op HRA, telt 1 woning dus dubbel mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_184592165
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 11:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

An sich is HRA een prima systeem, maar je moet daar gewoon wel voorwaarden bij hebben die zorgen dat het systeem niet misbruikt kan worden.
• Maximaal 30 jaar aftrek.
• Alleen aftrek indien er maandelijks afgelost wordt (annuïtair of lineair).
• Aftrek over maximaal het bedrag dat gelijk is aan de NHG-grens (dit jaar ¤ 290.000).
• Aftrek in maximaal de schijf waarin een modaal inkomen belast wordt (dit jaar schijf 2 en 3: 38,10%).

Als je dat handhaaft kan HRA een prima instrument zijn om mensen aan een woning te helpen.

Dan maakt het ook niet uit of je een hypotheek van ¤ 450.000 en een inkomen van ¤ 80.000 hebt of een hypotheek van ¤ 295.000 en een inkomen van ¤ 40.000.
De HRA is bedoeld om het kopen van een woning mogelijk te maken, die mogelijkheid is er dan, we hoeven mensen die een duur huis hebben helemaal niet te sponsoren met extra aftrek.
Of die een goedkoop huis hebben met een hoog inkomen.... want ook dan krijgt degene die 2 keer modaal verdient meer aftrek dan zijn buurman in de identieke woning en met dezelfde hypotheek maar met een modaal salaris.

Ergo; nog mogelijkheden zat de HRA verder te beperken zonder dat het feitelijke doel van de HRA aangetast wordt.
Om heel eerlijk te zijn, en ik ben niet behorende tot de zoveel keer modaal groep, vind ik dat diegene die inderdaad zoveel meer verdiend dat meevallertje ook wel een keer mag hebben. Bedenk je dat een alleenverdiener die 55k binnen harkt (zonder hra) 15k +- aan belasting mag betalen. Gun diegene die dan zoveel meer belasting betaald dan ook die paar euro (in verhouding).

quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 10:24 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat gaat allemaal goed tot de HRA er niet meer is en de rente weer op 4 of 5% staat. ;)
Dan zijn je lasten ineens ruim 1250 euro per maand.
Je beseft je dat dit natuurlijk een ridicuul voorbeeld is? Sowieso lossen mensen hedendaags af (de mensen die nog een oude hypotheek hebben, betalen al hogere rente). Daarbij dalen de lasten dus ook sowieso. Dat mensen duurder uit kunnen komen ontken ik niet, maar je maakt er een groter probleem van dan het nu is. Overigens, als je met deze lage rente een hypotheek afsluit dan lijkt het mij een goede keuze de rvp op de complete looptijd van de hypotheek te zetten. Dan heb je helemaal dit probleem niet.
pi_184592389
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 13:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Om heel eerlijk te zijn, en ik ben niet behorende tot de zoveel keer modaal groep, vind ik dat diegene die inderdaad zoveel meer verdiend dat meevallertje ook wel een keer mag hebben. Bedenk je dat een alleenverdiener die 55k binnen harkt (zonder hra) 15k +- aan belasting mag betalen. Gun diegene die dan zoveel meer belasting betaald dan ook die paar euro (in verhouding).

[..]

Je beseft je dat dit natuurlijk een ridicuul voorbeeld is? Sowieso lossen mensen hedendaags af (de mensen die nog een oude hypotheek hebben, betalen al hogere rente). Daarbij dalen de lasten dus ook sowieso. Dat mensen duurder uit kunnen komen ontken ik niet, maar je maakt er een groter probleem van dan het nu is. Overigens, als je met deze lage rente een hypotheek afsluit dan lijkt het mij een goede keuze de rvp op de complete looptijd van de hypotheek te zetten. Dan heb je helemaal dit probleem niet.
Oude hypotheek wel, maar je kunt gelukkig je hypotheekvorm meenemen zodat je ook met een "nieuwe " rente gebruik kunt maken van de oude hypo vormen :).
  donderdag 24 januari 2019 @ 14:10:58 #257
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184592429
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 13:57 schreef investeerdertje het volgende:

Je beseft je dat dit natuurlijk een ridicuul voorbeeld is?
Nee, dat is domweg een gegeven. De huidige marktrente is extreem maar dan ook extreem laag en kan alleen maar omhoog. Daarnaast wordt de HRA momenteel al afgebouwd.
Je posts getuigen van weinig realiteitszin en zijn precies de reden waarom zoveel mensen in de financiele problemen komen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 24 januari 2019 @ 14:17:33 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184592542
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 13:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Om heel eerlijk te zijn, en ik ben niet behorende tot de zoveel keer modaal groep, vind ik dat diegene die inderdaad zoveel meer verdiend dat meevallertje ook wel een keer mag hebben. Bedenk je dat een alleenverdiener die 55k binnen harkt (zonder hra) 15k +- aan belasting mag betalen. Gun diegene die dan zoveel meer belasting betaald dan ook die paar euro (in verhouding).
Een alleenverdiener die 55K harkt zit ook in die 38,10% categorie, die verhouding verandert pas als je na aftrek betaalde rente nog boven de ¤ 68.508 bruto aan inkomen hebt.

We hebben nog maar 3 belastingtarieven:
t/m ¤ 20.384 ->36,65%
Vanaf ¤ 20.385 t/m ¤ 68.507 -> 38,10%
Vanaf ¤ 68.508 -> 51,75%

Betaal je ¤ 15.000 rente bij een EWF van ¤ 2.925 voor een huis van 450K dan hebben we het dus over mensen die meer dan 80K bruto per jaar verdienen.
Dat is een bruto maandsalaris van ¤ 6.217

Ik weet niet waarom je met zo'n inkomen nog extra sponsoring nodig hebt ten opzichte van iemand die de helft verdient.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_184592575
Vergelijkbaar huis in de straat staat nu te koop nu te koop voor ~ 220.000 euro. Zitten gelukkig nog in een deel van Nederland waar het niet idioot duur is geworden.

Betalen nu een 640 euro per maand, waarvan een 340 euro rente, 300 euro aflossing. Rente staat nog zo'n 18 jaar vast, hypotheek loopt nog respectievelijk 28 en 26 jaar ongeveer. Hebben in 1,5 jaar ongeveer 15% afgelost (extra en normaal samen). Komende jaren of investeren in nul op de meter, anders is het doel met een 5-7 jaar afgelost te hebben tot ongeveer 50% van de woningwaarde.
pi_184592738
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:10 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nee, dat is domweg een gegeven. De huidige marktrente is extreem maar dan ook extreem laag en kan alleen maar omhoog. Daarnaast wordt de HRA momenteel al afgebouwd.
Je posts getuigen van weinig realiteitszin en zijn precies de reden waarom zoveel mensen in de financiele problemen komen.
De meeste mensen zetten hun rente voor tenminste 10 jaar vast, dus je zit sowieso al 10 jaar safe. Daarnaast wordt de HRA vrij langzaam afgebouwd. Je netto lasten gaan wel omhoog, maar ook dat is niet schokkend in 10 jaar. Het klinkt nog steeds niet als heel schokkend om eerlijk te zijn, als je kijkt naar wat je maandelijks overhoudt en hoe weinig je kan lenen. Daarnaast ben ik ook uitgegaan van maximale hypotheek maar je ziet toch vaak dat mensen wel spaargeld hebben of schenking van ouders/grootouders krijgen.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Betaal je ¤ 15.000 rente bij een EWF van ¤ 2.925 voor een huis van 450K dan hebben we het dus over mensen die meer dan 80K bruto per jaar verdienen.
Dat is een bruto maandsalaris van ¤ 6.217

Ik weet niet waarom je met zo'n inkomen nog extra sponsoring nodig hebt ten opzichte van iemand die de helft verdient.
Je betaalt al meer belasting in de hogere belastingschijf, dus waarom dan nog dubbel pakken door ook geen recht te geven op bepaalde aftrekposten? Dat maakt de curve van de effectieve belastingdruk nog veel extremer en dus wordt meer verdienen nog minder beloond. Uiteindelijk wil je niet dat iedereen maar een beetje modaal blijft sloeberen omdat het voor niemand meer waard is om harder te werken of langer te studeren.
Facts don't care about your feelings
pi_184592745
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een alleenverdiener die 55K harkt zit ook in die 38,10% categorie, die verhouding verandert pas als je na aftrek betaalde rente nog boven de ¤ 68.508 bruto aan inkomen hebt.

We hebben nog maar 3 belastingtarieven:
t/m ¤ 20.384 ->36,65%
Vanaf ¤ 20.385 t/m ¤ 68.507 -> 38,10%
Vanaf ¤ 68.508 -> 51,75%

Betaal je ¤ 15.000 rente bij een EWF van ¤ 2.925 voor een huis van 450K dan hebben we het dus over mensen die meer dan 80K bruto per jaar verdienen.
Dat is een bruto maandsalaris van ¤ 6.217

Ik weet niet waarom je met zo'n inkomen nog extra sponsoring nodig hebt ten opzichte van iemand die de helft verdient.
Het is geen sponsoring. Het is iets minder afpakken 😅. Bedenk ook dat deze persoon ook al significant meer betaald, ondanks de hra. Het ging mij niet zozeer om specifieke het 55k voorbeeld maar meer om het gegeven dat het al riante netto betalers zijn. Net als dat wij als land ook klagen dat wij dat al aan de eu zijn als de subsidies weer eens omlaag gehaald worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:10 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nee, dat is domweg een gegeven. De huidige marktrente is extreem maar dan ook extreem laag en kan alleen maar omhoog. Daarnaast wordt de HRA momenteel al afgebouwd.
Je posts getuigen van weinig realiteitszin en zijn precies de reden waarom zoveel mensen in de financiele problemen komen.
Hoe kan iemand die zijn hypotheek voor de looptijd vast zet in de financiële problemen komen als de rente stijgt?
De hra word afgebouwd maar is voor de mensen die deze lage rentes betalen al een grap. Daar hangt het bij de huidige hypotheek regels echt niet van af of jij je hypotheek nog kan betalen.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:08 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Oude hypotheek wel, maar je kunt gelukkig je hypotheekvorm meenemen zodat je ook met een "nieuwe " rente gebruik kunt maken van de oude hypo vormen :).
Klopt, maar dan loopt nog de maximum hra termijn door, die begint niet opnieuw bij 30 jaar. Het sterft dus vanzelf uit
pi_184593263
Met die lage rentes heeft de HRA uberhaubt niet zoveel effect.
pi_184593370
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:56 schreef Artbij2 het volgende:
Met die lage rentes heeft de HRA uberhaubt niet zoveel effect.
Ik zie die rente ook niet zo snel omhoog gaan. Er is zoveel geld in omloop.
Definitely not CIA
pi_184593539
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 15:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zie die rente ook niet zo snel omhoog gaan. Er is zoveel geld in omloop.
en al stijgt die (vanaf driekwart dit jaar) wel, sowieso mijn hypotheek staat 30 jaar vast.
pi_184594059
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 15:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

en al stijgt die (vanaf driekwart dit jaar) wel, sowieso mijn hypotheek staat 30 jaar vast.
Als die gaat stijgen, gaat in elk geval de WOZ naar beneden.
Definitely not CIA
pi_184594271
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:27 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je betaalt al meer belasting in de hogere belastingschijf, dus waarom dan nog dubbel pakken door ook geen recht te geven op bepaalde aftrekposten? Dat maakt de curve van de effectieve belastingdruk nog veel extremer en dus wordt meer verdienen nog minder beloond. Uiteindelijk wil je niet dat iedereen maar een beetje modaal blijft sloeberen omdat het voor niemand meer waard is om harder te werken of langer te studeren.
Uiteindelijk wil je dat iedereen een redelijke mogelijkheid heeft om in een huis te wonen. Dat vind ik een veel belangrijker uitgangspunt.
En dat dan de breedste schouders meer dragen vind ik dan geen enkel probleem.

Maar dit meningsverschil gaan we nooit uitkomen :-)
pi_184594707
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 15:56 schreef DjMark het volgende:

[..]

Uiteindelijk wil je dat iedereen een redelijke mogelijkheid heeft om in een huis te wonen. Dat vind ik een veel belangrijker uitgangspunt.
En dat dan de breedste schouders meer dragen vind ik dan geen enkel probleem.

Maar dit meningsverschil gaan we nooit uitkomen :-)
Met sociale huur en huurtoeslag kun je een prima woning vinden voor een schijntje. Ik ken iemand die ondernemer is en 60 uur pw werkt en kan daarmee een 60m2 appartement kopen van 200k voor 600 netto per maand. Ondertussen ken ik ook iemand die part time beetje in loondienst werkt en die krijgt in sociale huur een 80m2 woning (nieuwbouw) met huurtoeslag voor zo'n 300 netto per maand.
Facts don't care about your feelings
pi_184594897
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 15:56 schreef DjMark het volgende:

[..]

Uiteindelijk wil je dat iedereen een redelijke mogelijkheid heeft om in een huis te wonen. Dat vind ik een veel belangrijker uitgangspunt.
En dat dan de breedste schouders meer dragen vind ik dan geen enkel probleem.

Maar dit meningsverschil gaan we nooit uitkomen :-)
Dat de breedste schouders het meeste moeten dragen begrijp ik en daar heb ik ook werkelijk geen probleem mee. Maar elke keer opnieuw... ;-) Zelfs in schijf 3 kan het vaak al uit om in plaats van een loonsverhoging bijvoorbeeld (voor de belastingdienst bijna) gratis lunches te krijgen ;-) Maarja.
pi_184594983
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Met sociale huur en huurtoeslag kun je een prima woning vinden voor een schijntje. Ik ken iemand die ondernemer is en 60 uur pw werkt en kan daarmee een 60m2 appartement kopen van 200k voor 600 netto per maand. Ondertussen ken ik ook iemand die part time beetje in loondienst werkt en die krijgt in sociale huur een 80m2 woning (nieuwbouw) met huurtoeslag voor zo'n 300 netto per maand.
O en geldt dat dan voor iedereen? Hier in (de noordrand van) de Randstad is het echt een probleem om een woning te vinden; zowel de koop- als de huursector zijn volledig verstopt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184595076
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 15:01 schreef capricia het volgende:
Ik zie die rente ook niet zo snel omhoog gaan. Er is zoveel geld in omloop.
Sterker nog: met de afloop van de Quantitative Easing in het vooruitzicht, zijn de rentes lager dan ooit. 6 jaar geleden was een hypotheekrente van 3,5% voor 5 jaar vast bijv., nog "mooi laag", tegenwoordig zit je op 1 a 1,5%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184595169
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:31 schreef blomke het volgende:

[..]

O en geldt dat dan voor iedereen? Hier in (de noordrand van) de Randstad is het echt een probleem om een woning te vinden; zowel de koop- als de huursector zijn volledig verstopt.
Uiteraard maar goed de hele huizenmarkt is vrij extreem nu.... een alleenstaande met modaal inkomen kan ook alleen maar een krot kopen in regio Amsterdam.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 24 januari 2019 @ 16:50:26 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184595317
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het is geen sponsoring. Het is iets minder afpakken 😅. Bedenk ook dat deze persoon ook al significant meer betaald, ondanks de hra. Het ging mij niet zozeer om specifieke het 55k voorbeeld maar meer om het gegeven dat het al riante netto betalers zijn. Net als dat wij als land ook klagen dat wij dat al aan de eu zijn als de subsidies weer eens omlaag gehaald worden.
Nu sponsor je iemand met 80K per jaar meer als hij een hypotheek van 250.000 heeft dan zijn buurman die 40K per jaar verdient.

Ik zie het niet als afpakken, maar gewoon als gelijktrekken, en zeker gezien het doel van de HRA is het gewoon bizar dat degene die het meest verdient ook meer terugkrijgt van de betaalde rente.

En voor de duidelijkheid; hier wordt wel in de hoogste schijf belast, en de hypotheek is binnenkort waarschijnlijk ook boven de NHG-grens.
Dus ik ben niet bepaald aan het prediken voor eigen parochie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 januari 2019 @ 16:53:24 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184595391
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat de breedste schouders het meeste moeten dragen begrijp ik en daar heb ik ook werkelijk geen probleem mee. Maar elke keer opnieuw... ;-) Zelfs in schijf 3 kan het vaak al uit om in plaats van een loonsverhoging bijvoorbeeld (voor de belastingdienst bijna) gratis lunches te krijgen ;-) Maarja.
Je weet dat schijf 2 en 3 beiden tegen 38,10% belast worden?
In schijf 4 wordt dat 51,75%.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 januari 2019 @ 16:54:22 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184595414
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:31 schreef blomke het volgende:

[..]

O en geldt dat dan voor iedereen? Hier in (de noordrand van) de Randstad is het echt een probleem om een woning te vinden; zowel de koop- als de huursector zijn volledig verstopt.
Als je een gezinsinkomen hebt dat meer dan modaal is kom je ook niet in aanmerking voor een sociale huurwoning ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_184595489
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nu sponsor je iemand met 80K per jaar meer als hij een hypotheek van 250.000 heeft dan zijn buurman die 40K per jaar verdient.

Als je 40k verdient betaal je zo'n 27% belasting effectief. Als je 80k verdient is dat zo'n 40%. Het is dus niet meer dan logisch dan een aftrekpost ook meer voordelen heeft, je betaalt namelijk meer belasting. Het is juist eerlijker dat dit voor iedereen gelijk is. Je sponsort dus helemaal niet iemand met een hoger inkomen meer, want die betalen ook weer meer belasting. Je behandelt juist iedereen gelijk.
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')