abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184466094
Hallo,

Mijn CAO zegt dat ik recht heb op reiskostenvergoeding mits de afstand is berekend op basis van kortst gemeten afstand. Wettelijk is hier niks over bepaald. Op internet zie ik wel veel artikelen waarin aangegeven wordt dat de belastingdienst zegt dat het uitgangspunt voor de vaste vergoeding de meest gebruikelijke route moet zijn. Dus dit kan kortst, snelst of meest gebruikelijke route zijn.

De vraag is nu echter hoe de belastingdienst dit kan verplichten. Want in mijn CAO staat dat ik alleen recht op vergoeding heb op basis van kortst gemeten route. Die valt dus net onder de 10 km.

Op internet heb ik ook wat rechtspraken gevonden over wat nu precies het uitgangspunt moet zijn bij reiskostenvergoedingen.

Voorbeeld: https://uitspraken.rechts(...)I:NL:PHR:2007:BB5921

Mijn vraag is of ik met deze rechtspraak het desbetreffende artikel uit mijn CAO te niet kan doen.
  Vis een optie? vrijdag 18 januari 2019 @ 01:05:01 #2
70532 loveli
N
pi_184466642
Wat zegt je werkgever en wat zegt je vakbond?

Je link heeft betrekking op vergoeding van reistijd op basis van afstand, daar gaat het om flink meer geld dan wanneer het puur om reiskosten gaat.

Om welk bedrag gaat het en hoe groot is het verschil in reistijd tussen de werkelijke route en de berekende route?
crap in = crap out
pi_184466837
CAO zegt kortste route. Tenzij anders (in jouw voordeel) overeengekomen in je arbeidsovereenkomst wordt het dus berekend op basis van de kortste route.
pi_184466873
De belastingdienst vindt een belastingvrije reiskostenvergoeding okay als je een gebruikelijke route aanhoudt.

Dus niet, van Rotterdam naar Amsterdam via Enschede vergoeden. Dit heeft de kennnelijke bedoeling je onterecht een vergoeding toe te kennen.

Je mag het wel vergoeden maar dus niet onbelast.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_184466911
En de belastingdienst gaat over belastingen. Zijn wetgevingen/uitspraken hebben dus geen betrekking op andere wetgeving waaronder de CAO, met uitzondering van belastingtechnische dingen in de CAO (Wat een reiskostenvergoeding dus niet is)
pi_184466916
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:05 schreef loveli het volgende:
Wat zegt je werkgever en wat zegt je vakbond?

Je link heeft betrekking op vergoeding van reistijd op basis van afstand, daar gaat het om flink meer geld dan wanneer het puur om reiskosten gaat.

Om welk bedrag gaat het en hoe groot is het verschil in reistijd tussen de werkelijke route en de berekende route?
Werkgever zegt dat ik geen recht heb op reiskostenvergoeding omdat de kortst gemeten route maar 8,5km is. Ik zit niet aangesloten bij een vakbond.

Ik neem elke dag dezelfde route die sneller is dan de route die zij aanhouden. De snellere route is 10,3km. De kortste route is wel korter maar niet gebruikelijker gezien ik anders door de stad moet rijden met 10+ stoplichten en dus veel meer tijd kwijt ben.

Het gaat om een totaal bedrag van 60 euro netto per maand. Dat is toch een aardige bedrag om aangevochten te worden..
pi_184466926
Zie het maar zo: vraag 1 is heb je er recht op. Vraag 2 is dan hoe zit het fiscaal.
Dus als vraag 1 met nee beantwoord wordt is vraag 2 niet meer aan de orde
zie email 27 oktober
pi_184467302
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 02:06 schreef trein2000 het volgende:
Zie het maar zo: vraag 1 is heb je er recht op. Vraag 2 is dan hoe zit het fiscaal.
Dus als vraag 1 met nee beantwoord wordt is vraag 2 niet meer aan de orde
vraag 3 is het verneuken van je relatie met je werk die 60euro per maand waard.
pi_184467423
8,5 km hoor je ook gewoon te fietsen.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 08:56:15 #10
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_184468344
Ik heb een verhuisvergoeding van 7500 euro niet gekregen omdat ik 1 km te ver af woonde om er recht op te hebben. Ik heb het aangevochten, maar uiteindelijk komt het erop neer wat de relatie met je werkgever je waard is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 18 januari 2019 @ 09:01:23 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184468413
Het gaat om de kortste route die je met de auto kan afleggen, is dat 8,5, dan zit je niet eens in de buurt v/d 10 .... dat omrijden sneller is doet er weinig aan af. De definitie is in afstand, niet in tijd.

Ik acht de kans bij een rechtbank 0,0 , en de relatie met de werkgever erna ook zoiets trouwens.
Dum de dum
pi_184468568
In jouw cao staat blijkbaar duidelijk dat je de kortste afstand moet meten. In de uitspraak die jij aanhaalt, staat dat niet. Daarom kon er in die zaak wel een geschil over bestaan. In jouw geval lijkt het me duidelijk: cao zegt kortste, dus dan geldt ook de kortste.
pi_184471086
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 00:06 schreef Werkperd het volgende:
De vraag is nu echter hoe de belastingdienst dit kan verplichten
Dit is een denkfout. De belastingdienst verplicht helemaal niets hier. Ze staan alleen toe dat een bepaalde vergoeding belasting- en premievrij is.
Als in de CAO had gestaan dat dat je nooit een vergoeding krijgt dan had je dat gewoon moeten accepteren (of een andere baan zoeken).
  Vis een optie? vrijdag 18 januari 2019 @ 12:01:25 #14
70532 loveli
N
pi_184471409
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 02:02 schreef Werkperd het volgende:
Het gaat om een totaal bedrag van 60 euro netto per maand. Dat is toch een aardige bedrag om aangevochten te worden..
Dat dekt de kosten van de advocaat niet.

Word lid van een vakbond en vraag of ze dit in de cao kunnen regelen.
crap in = crap out
pi_184472248
Zo dacht ik er persoonlijk ook over maar het is altijd goed om ook andere geluiden te horen.

Bedankt voor jullie reacties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')