abonnement Unibet Coolblue
pi_184463704
Jouw stad, ons dorp


In de nieuwe zesdelige serie Jouw Stad, Ons Dorp ruilen echte stedelingen en honkvaste dorpsbewoners van huis en haard. Hoe ga je als stadsmens om met de rust, ruimte en sociale controle op het platteland en hoe ervaar je als dorpeling de drukte, smeltkroes van nationaliteiten, maar ook het grote aanbod van winkels, restaurants en cultuur die de grote stad te bieden heeft? Twaalf gezinnen/koppels nemen in zes afleveringen de proef op de som om uit te vinden of zij gelukkiger zijn tussen het stadse beton of op het beloofde platteland.

Uitzending, vanaf 17 januari elke donderdag, 21.30 uur, NPO 1


quote:
Jouw Stad, Ons Dorp
Uitzending: donderdag 17, 24 en 31 januari, 7, 14 en 21 februari, 21.30 uur, NPO 1

In de nieuwe zesdelige serie Jouw Stad, Ons Dorp ruilen echte stedelingen en honkvaste dorpsbewoners van huis en haard.

Hoe ga je als stadsmens om met de rust, ruimte en sociale controle op het platteland en hoe ervaar je als dorpeling de drukte, smeltkroes van nationaliteiten, maar ook het grote aanbod van winkels, restaurants en cultuur die de grote stad te bieden heeft? Twaalf gezinnen/koppels nemen in zes afleveringen de proef op de som om uit te vinden of zij gelukkiger zijn tussen het stadse beton of op het beloofde platteland.

Aflevering 1 (donderdag 17 januari): Meeuwen en Den Haag
Het Brabantse dorp Meeuwen is met slechts 700 inwoners een plek vol rust en ruimte. De ideale plek voor inwoners Wilbert, zijn vriendin Petra en haar twee zonen. Het leven in Meeuwen is simpel: met een molen, twee kerken en een dorpshuis dat uitgebaat wordt door Wilbert en Petra is er weinig onrust in het dorp.
Maar dan ruilt de familie enige tijd van woonplek met de Surinaamse familie Tojo uit Den Haag. In Den Haag is op een steenworp afstand van alles te beleven. Maar er is ook: drukte, lawaai én een smeltkroes van culturen. Weten de Brabanders het uit te houden in deze stad die in alles een tegenpool is van wat ze gewend zijn? En hoe bevalt het de Haagse familie in een dorp waar ze de enige zijn met een huidskleur die anders is dan die van de rest? En waar ze voor de dichtstbijzijnde supermarkt 20 minuten moeten rijden?

Aflevering 2 (donderdag 24 januari): Abbega en Utrecht
Nammen en zijn vrouw Reintsje hebben een (hobby)boerderij in het Friese dorpje Abbega waar iedereen elkaar kent. Het stel geniet elke dag van het weidse uitzicht en de natuur waardoor ze omringd worden. Hun uit Colombia geadopteerde zonen wonen sinds kort op zichzelf en de veestapel is enige tijd geleden, tot verdriet van Nammen, gehalveerd.
Dat biedt hen echter wel de mogelijkheid om voor enige tijd hun huis en haard te verwisselen met dat van de alleenstaande Utrechtse zussen Berry en Eleonora die op loopafstand van elkaar in de multiculturele Geuzenwijk wonen. Buschauffeur Berry begeeft zich dagelijks in het drukke Utrechtse verkeer en haar zus Eleonora die in de kinderopvang werkt is kort geleden moslim geworden. Kunnen de Friezen aarden tussen het stadse beton en hoe gaan de Utrechtse zussen om met de dagelijks terugkerende zorg voor de dieren op de boerderij?

Aflevering 3 (donderdag 31 januari): Erica en Amsterdam
In het Drentse dorp Erica is voor de jeugd maar weinig vertier te vinden. Bas en Nick, de twee zonen van monumentenzorger Barry, zijn dan ook erg blij met de luxe jongerenkeet die hun vader heeft gebouwd. De familie woont op een riant perceel. Barry's vriendin Monique heeft twee paarden en werkt als fotograaf. Natuurmens Barry zet zich in zijn vrije tijd in voor het behoud van de Drentse cultuur.
Maar dan ruilen ze van woonstek met de Amsterdamse Stella en haar twee studerende zonen Luca en Ilja. De geboren en getogen Mokummers, die met zijn drietjes in een kleine benedenwoning huizen, genieten dagelijks van alle mogelijkheden die de hoofdstad te bieden heeft. Hoe ervaren de Amsterdammers het dorpse leven, waar iedereen elkaar kent en bezoek onaangekondigd via de achterdeur binnenkomt? En hoe houden de dorpelingen zich staande in het drukke Amsterdam, waar de meeste mensen niet weten wie hun buren zijn?

Aflevering 4 (donderdag 7 februari): Kûbaard en Den Haag
Kunstschilder Martin en zijn partner Ytsje wonen, omringd door kunst en antiek, in een voormalig kerkje in het Friese dorp Kûbaard. Het leven kabbelt in dit dorp met 260 inwoners rustig voorbij. Om 12 uur wordt er warm gegeten en daarna verzamelen de dorpelingen zich voor de dagelijkse wandeling door de schilderachtige omgeving. Bij de enige bushalte in het dorp is de laatste jaren geen bus meer gesignaleerd.
Dat is wel anders in Den Haag, waar het artiestenkoppel Romano en zijn vriendin, zangeres La Sonrisa, geboren en getogen zijn. Romano is trots op zijn sinti-afkomst en samen met La Sonrisa treedt hij op in het hele land. Kan dit actieve muzikale stel aarden op het rustige Friese platteland? En hoe ervaren Martin en Ytsje het leven in de Haagse hectiek?

Aflevering 5 (donderdag 14 februari): Appelscha en Amsterdam
Studente Lisa en beroepsmilitair Deryan wonen met hun zoontje Tygo in een ruime eengezinswoning in Appelscha. Ze hebben hun familie in het dorp, naast een hechte vriendenkring die al vanaf de basisschool bestaat. Iedereen kent iedereen, maar dat betekent soms ook dat een geheim niet lang geheim blijft. Toch zouden ze nergens anders willen wonen.
Zij ruilen van huis en haard met de Amsterdammers Jonathan en Aida die met hun twee jonge kinderen een krap bemeten appartement in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt bewonen. Aida en Jonathan vinden het volstrekt normaal dat je 24 uur per dag boodschappen kunt doen, er op elke straathoek een café te vinden is en dat je je eten laat thuisbezorgen in plaats van zelf te koken. Kunnen zij omgaan met de rust en beperkte mogelijkheden in Appelscha? En hoe houdt de familie uit Appelscha zich staande in onze drukke hoofdstad?

Aflevering 6 (donderdag 21 februari): Bergambacht en Rotterdam
De familie Schep woont op een melkvee- en kaasboerderij net buiten het Zuid-Hollandse dorp Bergambacht. Het hele gezin, inclusief oma, steekt dagelijks de handen uit de mouwen om te helpen met alle werkzaamheden. Het geloof speelt een belangrijke rol in het leven van de familie. Op zondag bezoeken ze dan ook, net zoals de meeste dorpelingen in Bergambacht, de kerk.
De Rotterdamse Ahmet en Anne hebben niet zoveel op met het geloof. Zij stoppen al hun energie in het runnen van hun rotizaak. Samen met Anne's dochters wonen zij op de elfde etage van een flat in de wijk Ommoord. Hoe reageren de Rotterdammers als zij aan den lijve ondervinden waar hun stukje vlees vandaan komt? En wat vindt het boerengezin van de multiculturele Rotterdamse samenleving?



Wat vonden jullie van de 1e aflevering? :D

Die brabanders waren echt wereldvreemd al zeiden ze een aantal keer van niet :') Die kinderen leken ook verwend.

Leuk gezin uit Den Haag, hele open mensen en waren bereid actief deel te nemen aan het dorpsleven _O_

[ Bericht 27% gewijzigd door dexamfetamine op 17-01-2019 22:24:09 ]
pi_184464554
Vreselijke man met racistische vooroordelen uit dat dorp.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_184464616
Ik zat echt te cringen hier. Wat een kortzichtige racist :'). Hij was zo verbaasd toen hij erachter kwam dat het "ook gewoon mensen" zijn. En dat kind "waarom praten jullie alleen over de huidskleur?". Nice :D. Maar hij leek op het eind wel beetje bijgedraaid.
Zal ook wel stukje montage zijn dat ze alleen daar de nadruk op hadden gelegd.
En dat ze juist bij zo'n man een donker gezin kiezen is natuurlijk ook geen toeval.

Dat gezin uit den Haag vond ik erg leuk! Positief ingesteld en open voor nieuwe dingen. Pakten dat buurthuis erg leuk op! _O_
Lijken me ook betrokken ouders.

Het einde vond ik wel een beetje afgeraffeld. Had op z'n minst veracht dat ze nog even bij elkaar zouden komen. :?
pi_184464752
Is vast scripted. Ondanks NPO.
pi_184464784
Dit programma verwacht je eerder bij sbs of rtl.
Dat Wilders z'n grote held was van die racist verbaasde mij totaal niet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_184465351
Overigens was zijn vrouw bijna net zo erg met haar uitspraken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  roze donderdag 17 januari 2019 @ 23:22:51 #7
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_184465401
Ben benieuwd naar aflevering 3. :D
Your beauty never ever scared me.
pi_184483976
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 23:20 schreef golfer het volgende:
Overigens was zijn vrouw bijna net zo erg met haar uitspraken.
"Dat mensen zo moeten leven".
:')
Huisje zag er toch prima uit?
  vrijdag 18 januari 2019 @ 23:43:05 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184484162
quote:
2s.gif Op donderdag 17 januari 2019 23:22 schreef Amarantha het volgende:
Ben benieuwd naar aflevering 3. :D
Mijn B. naar aflevering 2 met haar ouwe stadsie Utereg.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 24 januari 2019 @ 23:09:57 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184603711
Blijf het jammer dat er na afloop geen ontmoeting en uitwisseling van ervaring met de stellen is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_184604792
quote:
15s.gif Op donderdag 24 januari 2019 23:09 schreef golfer het volgende:
Blijf het jammer dat er na afloop geen ontmoeting en uitwisseling van ervaring met de stellen is.
Ja dat vond ik bij de eerste aflevering ook echt raar.
Het was ineens klaar ofzo.
  donderdag 31 januari 2019 @ 21:45:56 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184740224
Nu dus een paar Ludolfs plattelanders uit Erica die naar een echte stad gaan (Amsterdam).
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 31 januari 2019 @ 21:47:28 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184740261
Erica is nog best groot. Ik woon in een dorp 8km verder op.
  donderdag 31 januari 2019 @ 21:50:39 #14
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184740360
En Erica ligt niet aan de Duitse grens.
  donderdag 31 januari 2019 @ 21:52:26 #15
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184740424
He dat is de brug waar ik elke dag overheen rij :)
  zondag 3 februari 2019 @ 18:51:24 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184798363
Ik zit nu verlaat de reeks te bingen, had nog niks gezien.

"Ik denk dat ze alleen rijst eten" klonk het zojuist, over een Surinaams gezin.

Zulke mensen. :{
pi_184806168
Ik ben ook laat mee. Het ziet er allemaal toch wel erg tegengesteld uit. De dorpelingen lijken uit een cocon gekropen te zijn en nooit TV of internet te hebben gehad. De stedelingen zijn een stel verwende nesten met luxewereldproblemen.

En dan maar genieten van de typische plattelandsrust (stereotype van een stedeling).
  maandag 4 februari 2019 @ 03:24:25 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184808325
Met de stedelingen uit aflevering 3 leek toch weinig mis. In deze aflevering hadden ze twee in de kern gelijkwaardige gezinnen.
pi_184810997
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 23:50 schreef zipcon het volgende:
Ik ben ook laat mee. Het ziet er allemaal toch wel erg tegengesteld uit. De dorpelingen lijken uit een cocon gekropen te zijn en nooit TV of internet te hebben gehad. De stedelingen zijn een stel verwende nesten met luxewereldproblemen.

En dan maar genieten van de typische plattelandsrust (stereotype van een stedeling).
In de eerste aflevering was dit juist andersom en waren de dorpelingen tot op het bot verwend en vet ondankbaar :P.
Dat gezin uit de stad was super leuk.

quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 18:51 schreef Eightyone het volgende:
Ik zit nu verlaat de reeks te bingen, had nog niks gezien.

"Ik denk dat ze alleen rijst eten" klonk het zojuist, over een Surinaams gezin.

Zulke mensen. :{
Haha en die dorpsvrouw:"Dat mensen zo moeten leven...".
Was toch niks mis mee? :?

En het ene vooroordeel na de ander tot zelfs dat kind er iets van begon te zeggen :D.
  donderdag 7 februari 2019 @ 23:17:31 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184887712
Leuke aflevering weer en zo jammer dat het niet wordt afgerond met ervaringen nog even met elkaar delen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_192865367
Nieuwe aflevering nu op 1?
  woensdag 29 april 2020 @ 22:07:22 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192865640
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 21:49 schreef Nober het volgende:
Nieuwe aflevering nu op 1?
Ja, volgens mij wel.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_192865677
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 22:07 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, volgens mij wel.
Aart nam zojuist afscheid. RIP.
  Moderator woensdag 29 april 2020 @ 22:34:35 #24
446930 crew  ESF1Gamer
pi_192866146
RIP Aart,

Verder mooie en leuke aflevering
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_193110611
Kom je in een studentenhuis terecht. _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')