abonnement Unibet Coolblue
pi_184451454


Hoogleraren: 'Merwedebrug op haar na ingestort'

Nederland is ontsnapt aan een ramp vergelijkbaar met de instorting van de Morandibrug in het Italiaanse Genua afgelopen zomer. Dit stellen emeritus hoogleraar veiligheidskunde en rampenbestrijding Ben Ale en hoogleraar constructieleer Rob Nijsse van de TU Delft in EenVandaag.


Dat doen zij na bestudering van een rapport van organisatieadviesbureau Berenschot dat de gang van zaken onderzocht rond het afsluiten van de Merwedebrug in 2016. De Merwedebrug, die in oktober 2016 plotseling werd afgesloten voor vrachtverkeer vanwege ‘haarscheurtjes’ blijkt op dat moment nog een ‘restlevensduur van zes dagen’ te hebben.

De brug bij Gorinchem werd in oktober 2016 in eerste instantie afgesloten voor zwaar vrachtverkeer na de ontdekking van haarscheurtjes in de stalen draagbalken. Enkele dagen later moest al het vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton omrijden. De brug werd uiteindelijk twee maanden later weer opengesteld.

Wonder
Ben Ale noemt het ‘een wonder’ dat de brug er nog staat. Volgens de specialisten op het gebied van veiligheid en constructieleer aan wie EenVandaag het document heeft voorgelegd, maakt het rapport duidelijk dat de brug in de A27 bij Gorinchem op instorten stond en roept het vragen op over de kwaliteit van het toezicht op bruggen in Nederland. Ale: ,,Soms is er misschien een fataal ongeval nodig om de boodschap weer eens goed voor het voetlicht te krijgen.’’

Bron: https://www.ad.nl/riviere(...)-ingestort~a5fe7db2/

———————————————

Vraag me af hoe ze bij die 6 dagen komen. Desalniettemin wel zorgelijk natuurlijk. Zullen er nog meer bruggen zijn in Nederland die hetzelfde risico dragen?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2019 11:06:39 ]
pi_184451498
Kan niet, fakenews. Dit is alleen mogelijk in bananenrepubliek Italie aldus alle Fok users.
pi_184451551
Bekend probleem hè:

quote:
Instortingsgevaar

Zeker twintig bruggen, tunnels en viaducten zijn zo slecht dat dit gevaar op kan leveren voor de weggebruiker. Zo vertonen meerdere viaducten van knooppunt Amstel scheuren in het beton van de dragende constructie door overbelasting.

Al in 2014 adviseerde ingenieursbureau Royal Haskoning om binnen enkele maanden maatregelen te nemen. Toch is nog geen enkele van die adviezen uitgevoerd, schrijft NH Nieuws. De regionale zender heeft de interne inspectierapporten in bezit, en deed samen met EenVandaag onderzoek.

Meer problemen

Ook bij een knooppunt op de A1 bij Diemen, de kruising met de A10, zijn ernstige problemen met de fundering. In de rapporten wordt een onacceptabel risico op bezwijken genoemd. Ook hier is niet ingegrepen, hoewel er in 2013 nog wel extra rijstroken zijn aangelegd en nieuwe geluidsschermen zijn geplaatst.

Er zijn niet alleen rond Amsterdam problemen. Zo zijn ook de aanlegsteigers voor de veerboot op Texel en in Den Helder slecht.
https://nos.nl/artikel/22(...)and-niet-veilig.html



https://www.tno.nl/nl/tno(...)at-van-onze-bruggen/

Hier in het dorp hadden ze ook een viaduct dat op instorten stond en die hebben ze weggehaald ipv duur onderhoud te laten doen.

Als je even doorzoekt dan merk je dat ook het onderhoud van onze dijken te wensen overlaat, althans dit werd vastgesteld in 2012:


quote:
"30 procent van de dijken in Nederland is afgekeurd, nota bene op basis van normen uit 1960. Als er geen geld komt om die dijken te versterken, hebben we een groot probleem", zegt dijkgraaf Jan Geluk in het NOS Radio 1 Journaal. "Twee derde van Nederland kan in theorie overstromen."

Watersnoodramp

Volgens Geluk proberen de Waterschappen zo sober en doelmatig mogelijk te werken. "Maar het klimaat werkt niet mee. We krijgen te maken met een stijging van de zeespiegel en rivieren die meer water moeten afvoeren. We moeten er dus alles aan doen om de dijken steviger te maken."

Hij waarschuwt dat er in het verleden na een crisis of oorlog vaker problemen waren met de dijken. Over de watersnoodramp in 1953 zegt hij: "Door de crisis in de jaren dertig en de oorlog in de jaren veertig waren de dijken niet goed onderhouden. Het was voor de oorlog al bekend dat de dijken niet sterk genoeg waren. Die fout moeten we nu niet maken."

https://nos.nl/artikel/423198-onderhoud-dijken-in-gevaar.html

Maar hopen dat dit inmiddels aangepakt is. Aan de andere kant we hebben nu wel de klimaatwet en dankzij het klimaatakkoord zal straks de zeespiegel niet meer stijgen dus zitten wel safe. :').

[ Bericht 13% gewijzigd door Ryan3 op 17-01-2019 11:21:47 ]
I´m back.
pi_184451922
Ik roep al jaren dat we keihard Amerika achterna gaan.
Wat dat betreft zie ik meer en meer overeenkomsten tussen Nederland en USA.
pi_184452035
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:36 schreef Antaris het volgende:
Ik roep al jaren dat we keihard Amerika achterna gaan.
Wat dat betreft zie ik meer en meer overeenkomsten tussen Nederland en USA.
Niet alleen NL en VS:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ud-bruggen-blijkt-na

België 28 bruggen.
Frankrijk 840 objecten
Duitsland slechts 12% van de bruggen is 'goed'.
Italië 300 bruggen
Bulgarije helft van 34 snelwegbruggen deplorabel.
Nederland is iig nog een voorloper in controle op de staat van de bruggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 17-01-2019 11:51:09 ]
I´m back.
pi_184452712
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:05 schreef -mosrednA het volgende:
[ afbeelding ]


———————————————

Vraag me af hoe ze bij die 6 dagen komen. Desalniettemin wel zorgelijk natuurlijk. Zullen er nog meer bruggen zijn in Nederland die hetzelfde risico dragen?
Metaalmoeheid ontstaat bij vele herhaalde bewegingen die ver onder de maximale belasting liggen, echt miljoenen bewegingen waarbij haarscheurtjes ontstaan. Ik vermoed dat ze hebben gekeken hoe veel haarscheurtjes en hoe groot, en dat ze dat afgezet hebben tegen het aantal trillingen van de brug. En dat daar die 6 dagen uit is gekomen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184452896
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 12:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Metaalmoeheid ontstaat bij vele herhaalde bewegingen die ver onder de maximale belasting liggen, echt miljoenen bewegingen waarbij haarscheurtjes ontstaan. Ik vermoed dat ze hebben gekeken hoe veel haarscheurtjes en hoe groot, en dat ze dat afgezet hebben tegen het aantal trillingen van de brug. En dat daar die 6 dagen uit is gekomen.
Ahh okay, op die manier! Klinkt logisch. Thx voor de uitleg :)
pi_184453764
Tja, jarenlange bezuinigingen op regelgeving, toezicht en inspecties hé. Dat krijg je ervan. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184454034
Het klinkt nogal dramatisch als ik eerlijk ben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184454070
Zo dramatisch was het allemaal niet.
pi_184454582
Beetje laat weer dit. Al deze bevindingen stonden in het rapport wat in december 2017 is uitgebracht: https://www.rijksoverheid(...)g-voor-vrachtverkeer

quote:
Tegelijkertijd (vanaf 23.00 uur) is TNO de inspectieresultaten gaan doorrekenen en rond 01.30 uur geeft TNO bericht aan de constructeur GPO, dat de veilige restlevensduur van de zuidelijke boog zes dagen is en dat zij geen vertrouwen in de verbinding hebben.

Het gaat om een theoretische berekening met een grote spreiding, waarbij niet bekend is of de
fatale meting op 10 oktober is geweest of enkele dagen daarvoor en met daarbij de kanttekening dat op dat moment nog niet alle verbindingen van de brug waren geïnspecteerd. Al met al komen TNO en de constructeur van GPO op basis van deze informatie tot het gezamenlijke advies om het vrachtverkeer van de brug te weren.
pi_184454714
Ze zijn ook steeds bezig met het viaduct in de a2 bij Vinkeveen, krijg je als alles zo goedkoop en snel mogelijk moet.
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:59:25 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184454733
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Kan niet, fakenews. Dit is alleen mogelijk in bananenrepubliek Italie aldus alle Fok users.
Dit. Onze normen liggen gewoon veel hoger. Ik zou altijd met een gerust hart over die brug rijden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184454924
Toch moeten we ervoor zorgen dat alles veilig blijft. Niet een herhaling van eerder fout gemaakt of een verdronken kalf in put dempen.
Daar hebben wij allen niets aan.

Staat is de eindverantwoordelijk voor de degelijk staat van alle bruggen, wegen, dijken etc.
Dus ze moeten ook zelf controleren of alles in goed staat is. Niet steeds aan bedrijven overlaten en vertrouwen dat ze wel goed doet.
(Iets met VVD mentaliteit)
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184454982
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:12 schreef Captain_Ghost het volgende:

(Iets met VVD mentaliteit)
Jij mag niet meer raden.
pi_184454989
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit. Onze normen liggen gewoon veel hoger. Ik zou altijd met een gerust hart over die brug rijden.
Kennelijk dus niet.
pi_184455020
Instelling Mark, de burger mag op die brug klimmen en controleren, en dan nog aanneembaar maken wat die geconstateerd heeft.
  donderdag 17 januari 2019 @ 15:34:14 #18
473624 Blubbertut
Moet hier iets stoers komen te
pi_184455268
Lapo 😎
pi_184456228
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Kan niet, fakenews. Dit is alleen mogelijk in bananenrepubliek Italie aldus alle Fok users.
Op zich een punt, het is wel dat het in Italie er wel wat gemakszuchtiger er aan toe gaat.

In Nederland is het pas ellendig geworden sinds die crisis en crisiswet.

Daar gaan we nog een hoop ellende van terugzien binnen 5 jaar geleden en over 20 jaar ofzo als het niet eerder is.
Denk aan bijv balkons die opeens weer afbreken zonder duidelijke reden.
pi_184456299
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 16:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Op zich een punt, het is wel dat het in Italie er wel wat gemakszuchtiger er aan toe gaat.

In Nederland is het pas ellendig geworden sinds die crisis en crisiswet.

Daar gaan we nog een hoop ellende van terugzien binnen 5 jaar geleden en over 20 jaar ofzo als het niet eerder is.
Denk aan bijv balkons die opeens weer afbreken zonder duidelijke reden.
En wie mocht er toen keuzes maken in die tijd?
pi_184456331
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 16:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

En wie mocht er toen keuzes maken in die tijd?
Niemand het is en was een crisiswet.
Dat is er doorheen gedrukt om de economie te bevorderen.

Alleen loopt die wet nog steeds, daar kan je wat aan doen.
  donderdag 17 januari 2019 @ 16:46:00 #22
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184456409
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Tja, jarenlange bezuinigingen op regelgeving, toezicht en inspecties hé. Dat krijg je ervan. :')
Misschien moeten ze minder tijd en geld besteden aan een zeespiegelstijging over 100 of 200 jaar en gewoon de handen uit de mouwen gaan steken aan zaken die nu spelen.
pi_184456437
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Niemand het is en was een crisiswet.
Dat is er doorheen gedrukt om de economie te bevorderen.

Alleen loopt die wet nog steeds, daar kan je wat aan doen.
Ik kan er niks aan doen en die wat het kunnen willen die wel?

Die bevalt het wel reuze zoals ze het gedaan hebben hoor, dat komt nooit meer nooit meer terug!
pi_184456500
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Niemand het is en was een crisiswet.
Dat is er doorheen gedrukt om de economie te bevorderen.

Alleen loopt die wet nog steeds, daar kan je wat aan doen.
Nou, dit heeft volgens mij net zo goed te maken met 30 jaar aan liberaliseringen, regels versoepelen of verminderen, het bezuinigen op inspecties en de markt grotendeels zichzelf laten controleren.

Dat is wat er al jaren gaande is, en afnemende kwaliteit en veiligheid is daar een logisch gevolg van ja.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184456520
Ouwe krappe tyfusbrug dat.
Had al jaren een nieuwe moeten en kunnen liggen als de mobiliteitsbelastingen gewoon daar terecht hadden gekomen waar ze zouden moeten komen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')