https://nos.nl/artikel/22(...)and-niet-veilig.htmlquote:Instortingsgevaar
Zeker twintig bruggen, tunnels en viaducten zijn zo slecht dat dit gevaar op kan leveren voor de weggebruiker. Zo vertonen meerdere viaducten van knooppunt Amstel scheuren in het beton van de dragende constructie door overbelasting.
Al in 2014 adviseerde ingenieursbureau Royal Haskoning om binnen enkele maanden maatregelen te nemen. Toch is nog geen enkele van die adviezen uitgevoerd, schrijft NH Nieuws. De regionale zender heeft de interne inspectierapporten in bezit, en deed samen met EenVandaag onderzoek.
Meer problemen
Ook bij een knooppunt op de A1 bij Diemen, de kruising met de A10, zijn ernstige problemen met de fundering. In de rapporten wordt een onacceptabel risico op bezwijken genoemd. Ook hier is niet ingegrepen, hoewel er in 2013 nog wel extra rijstroken zijn aangelegd en nieuwe geluidsschermen zijn geplaatst.
Er zijn niet alleen rond Amsterdam problemen. Zo zijn ook de aanlegsteigers voor de veerboot op Texel en in Den Helder slecht.
https://nos.nl/artikel/423198-onderhoud-dijken-in-gevaar.htmlquote:"30 procent van de dijken in Nederland is afgekeurd, nota bene op basis van normen uit 1960. Als er geen geld komt om die dijken te versterken, hebben we een groot probleem", zegt dijkgraaf Jan Geluk in het NOS Radio 1 Journaal. "Twee derde van Nederland kan in theorie overstromen."
Watersnoodramp
Volgens Geluk proberen de Waterschappen zo sober en doelmatig mogelijk te werken. "Maar het klimaat werkt niet mee. We krijgen te maken met een stijging van de zeespiegel en rivieren die meer water moeten afvoeren. We moeten er dus alles aan doen om de dijken steviger te maken."
Hij waarschuwt dat er in het verleden na een crisis of oorlog vaker problemen waren met de dijken. Over de watersnoodramp in 1953 zegt hij: "Door de crisis in de jaren dertig en de oorlog in de jaren veertig waren de dijken niet goed onderhouden. Het was voor de oorlog al bekend dat de dijken niet sterk genoeg waren. Die fout moeten we nu niet maken."
Niet alleen NL en VS:quote:Op donderdag 17 januari 2019 11:36 schreef Antaris het volgende:
Ik roep al jaren dat we keihard Amerika achterna gaan.
Wat dat betreft zie ik meer en meer overeenkomsten tussen Nederland en USA.
Metaalmoeheid ontstaat bij vele herhaalde bewegingen die ver onder de maximale belasting liggen, echt miljoenen bewegingen waarbij haarscheurtjes ontstaan. Ik vermoed dat ze hebben gekeken hoe veel haarscheurtjes en hoe groot, en dat ze dat afgezet hebben tegen het aantal trillingen van de brug. En dat daar die 6 dagen uit is gekomen.quote:Op donderdag 17 januari 2019 11:05 schreef -mosrednA het volgende:
[ afbeelding ]
———————————————
Vraag me af hoe ze bij die 6 dagen komen. Desalniettemin wel zorgelijk natuurlijk. Zullen er nog meer bruggen zijn in Nederland die hetzelfde risico dragen?
Ahh okay, op die manier! Klinkt logisch. Thx voor de uitlegquote:Op donderdag 17 januari 2019 12:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Metaalmoeheid ontstaat bij vele herhaalde bewegingen die ver onder de maximale belasting liggen, echt miljoenen bewegingen waarbij haarscheurtjes ontstaan. Ik vermoed dat ze hebben gekeken hoe veel haarscheurtjes en hoe groot, en dat ze dat afgezet hebben tegen het aantal trillingen van de brug. En dat daar die 6 dagen uit is gekomen.
quote:Tegelijkertijd (vanaf 23.00 uur) is TNO de inspectieresultaten gaan doorrekenen en rond 01.30 uur geeft TNO bericht aan de constructeur GPO, dat de veilige restlevensduur van de zuidelijke boog zes dagen is en dat zij geen vertrouwen in de verbinding hebben.
Het gaat om een theoretische berekening met een grote spreiding, waarbij niet bekend is of de
fatale meting op 10 oktober is geweest of enkele dagen daarvoor en met daarbij de kanttekening dat op dat moment nog niet alle verbindingen van de brug waren geïnspecteerd. Al met al komen TNO en de constructeur van GPO op basis van deze informatie tot het gezamenlijke advies om het vrachtverkeer van de brug te weren.
Dit. Onze normen liggen gewoon veel hoger. Ik zou altijd met een gerust hart over die brug rijden.quote:Op donderdag 17 januari 2019 11:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Kan niet, fakenews. Dit is alleen mogelijk in bananenrepubliek Italie aldus alle Fok users.
Kennelijk dus niet.quote:Op donderdag 17 januari 2019 14:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit. Onze normen liggen gewoon veel hoger. Ik zou altijd met een gerust hart over die brug rijden.
Op zich een punt, het is wel dat het in Italie er wel wat gemakszuchtiger er aan toe gaat.quote:Op donderdag 17 januari 2019 11:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Kan niet, fakenews. Dit is alleen mogelijk in bananenrepubliek Italie aldus alle Fok users.
En wie mocht er toen keuzes maken in die tijd?quote:Op donderdag 17 januari 2019 16:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Op zich een punt, het is wel dat het in Italie er wel wat gemakszuchtiger er aan toe gaat.
In Nederland is het pas ellendig geworden sinds die crisis en crisiswet.
Daar gaan we nog een hoop ellende van terugzien binnen 5 jaar geleden en over 20 jaar ofzo als het niet eerder is.
Denk aan bijv balkons die opeens weer afbreken zonder duidelijke reden.
Niemand het is en was een crisiswet.quote:Op donderdag 17 januari 2019 16:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
En wie mocht er toen keuzes maken in die tijd?
Misschien moeten ze minder tijd en geld besteden aan een zeespiegelstijging over 100 of 200 jaar en gewoon de handen uit de mouwen gaan steken aan zaken die nu spelen.quote:Op donderdag 17 januari 2019 13:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Tja, jarenlange bezuinigingen op regelgeving, toezicht en inspecties hé. Dat krijg je ervan.
Ik kan er niks aan doen en die wat het kunnen willen die wel?quote:Op donderdag 17 januari 2019 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niemand het is en was een crisiswet.
Dat is er doorheen gedrukt om de economie te bevorderen.
Alleen loopt die wet nog steeds, daar kan je wat aan doen.
Nou, dit heeft volgens mij net zo goed te maken met 30 jaar aan liberaliseringen, regels versoepelen of verminderen, het bezuinigen op inspecties en de markt grotendeels zichzelf laten controleren.quote:Op donderdag 17 januari 2019 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niemand het is en was een crisiswet.
Dat is er doorheen gedrukt om de economie te bevorderen.
Alleen loopt die wet nog steeds, daar kan je wat aan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |