Waarschuwing vooraf: oude lul alert. Als je jong bent, denk je vast "wtf heeft die gast het over.
."
Ik heb speciaal voor dit topic een account geopend op Fok, omdat ik erg benieuwd ben naar de mening van anderen op dit vlak. Het is vast al meerdere malen voorbij gekomen, maar hierbij dan nogmaals:
Ik verbaas mij echt heel erg over de popmuziek van tegenwoordig. Aangezien ik er op kantoor regelmatig mee word geconfronteerd vanwege de radio, is het ook niet iets dat ik volledig kan ontwijken.
De oudere generaties klagen altijd over de muziek van de jongere generatie, maar ik vraag me af of het echt hetzelfde is als al die generaties hiervoor.
De laatste drie, vier jaar is het wat mij betreft echt op een bedroevend niveau beland: bepaalde succesformules worden tot op het bot uitgemelkt en vrijwel al die deuntjes hebben in mijn oren dezelfde strekking en sound.
Vooral samenwerkingen zijn erg hot nu. Ik heb eens geteld: in de huidige Top40 staan 20(!) van die 'collaborations' van populaire artiesten met populaire DJ's of producer. Martin Garrix ft., Diplo vs., David Guetta &, Marshmello ft. Kriss Kross Amsterdam, Bastille, Mark Ronson, Calvin Harris, Dua Lipa etc.
Ik vind het niet eens per se allemaal slecht, vaak zijn de tracks gewoon goed geproduceerd, maar het is zo'n ontzettende eenheidsworst. Muzikaal behang, weinig memorabels meer. Hierdoor lijkt het alsof er weinig artiesten meer zijn die op eigen kracht een succesvol en uniek repertoire kunnen opbouwen.
Daarnaast stoor ik me mateloos aan al die singer/songwriter liedjes. Dat "gevoelige" zingen, en dan vooral gasten met van die breekbare, hoge zeurstemmetjes. Het kan best goed zijn, maar men volgt ook hierin allemaal dezelfde trends.
Ik weet dat trends de definitie van pop (populaire) muziek zijn, maar ik heb toch het idee dat het tot een paar jaar terug wat meer gevarieerd was, en er nog echt behoorlijk afwijkende stromingen binnen 1 hitlijst bestonden. Dat hoor ik nu echt nog nauwelijks terug.
Ik ben zelf overigens 36, dus vooral een 'kind van de 90's'. Uiteraard stond er toen ook veel bagger in de Top40 zoals talloze boybands, de ene na de andere happy hardcore flutsingle of Britney/Christina Aguilera kloon.
Maar toch had ik het idee dat er toen meer afwisseling was, en dat artiesten ook meer op eigen kracht succes konden behalen.
Ik vraag me ook af of de 'oudere' generaties, die (denk ik) overdag tijdens de werkdag toch vooral het publiek vormen van radiostations, ook op al die nummers zitten te wachten. Het lijkt toch vooral op kinderen gericht te zijn...