abonnement Unibet Coolblue
pi_184423592
Beste medeklussers,

Korte vraag; ik ben bijna klaar met de verbouwing van de bovenverdieping. Hierbij heb ik alvast cat6-Utp-kabel aangelegd naar de kamers (voor de toekomst). Ik heb nu in een vals plafond 3 rolletjes kabel(voor elke kamer/aansluiting een) liggen. Ik kan nu alle 3 de rollen kabel gaan doorvoeren naar de meterkast of ik kan ze boven samenvoegen en dan in 1 kabel vanaf de bovenverdieping richting de meterkast. Dit laatste is gemakkelijker voor mij, maar kan dit leiden tot lagere internetsnelheden door:
1. alle gegevens door 1 kabel i.p.v. 3 kabels?
2. door een extra connector?

Ik hoor het graag.
pi_184423684
1 kabel of 1 buis?
.
pi_184423691
Of je internetgebruik nu bij het modem samengebracht wordt of ergens in het plafond, maakt niets uit. De bottleneck is over het algemeen de lijn naar buiten.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184423847
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:15 schreef e2the3an het volgende:
Beste medeklussers,

Korte vraag; ik ben bijna klaar met de verbouwing van de bovenverdieping. Hierbij heb ik alvast cat6-Utp-kabel aangelegd naar de kamers (voor de toekomst). Ik heb nu in een vals plafond 3 rolletjes kabel(voor elke kamer/aansluiting een) liggen. Ik kan nu alle 3 de rollen kabel gaan doorvoeren naar de meterkast of ik kan ze boven samenvoegen en dan in 1 kabel vanaf de bovenverdieping richting de meterkast. Dit laatste is gemakkelijker voor mij, maar kan dit leiden tot lagere internetsnelheden door:
1. alle gegevens door 1 kabel i.p.v. 3 kabels?
2. door een extra connector?

Ik hoor het graag.
Ja met een hub.
pi_184423862
Ik ben op IT-gebied echt een noob, maar het is dus niet zo dat 3 utp-kabels meer data kunnen verwerken dan 1 utp-kabel?

Wat ik me kan voorstellen is dat je mogelijk wat extra kans op storingen hebt omdat je wat extra connectoren hebt in het plafond t.o.v. 3 utp-kabels direct aansluiten bij de modem.
pi_184423915
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:28 schreef e2the3an het volgende:
Ik ben op IT-gebied echt een noob, maar het is dus niet zo dat 3 utp-kabels meer data kunnen verwerken dan 1 utp-kabel?

Wat ik me kan voorstellen is dat je mogelijk wat extra kans op storingen hebt omdat je wat extra connectoren hebt in het plafond t.o.v. 3 utp-kabels direct aansluiten bij de modem.
opzich wel (3 kabels meer data dan 1, want 3x1gbit), maar gigabit lan is meestal begrensd op harde schijf, nas, internet verbinding. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Je kunt dus prima boven een gigabit switch neerleggen en vanaf dat punt 1 kabel naar beneden trekken.

edit; maar, tv signaal kun je niet eenvoudig scheiden van normaal lan verkeer. Weet niet of je boven decoders wilt gebruiken om tv te kijken, maar dan zou je dus beter minimaal 2 kabels naar beneden kunnen trekken. (evt met 2 managed switches, maar das wel wat meer configuratiewerk.

[ Bericht 7% gewijzigd door MrDrako op 15-01-2019 21:37:52 ]
pi_184424045
Nee,geen tv. Alleen internet voor de computer/laptop.

Er wordt overigens binnenkort glasvezel aangelegd, dus dan wordt de aansluiting in de meterkast gerealiseerd.
pi_184424084
Ah, nou dan kun je beter doen wat makkelijker is in de aanleg.
1 kabel naar boven naar een switch en dan naar 3 losse kabels,
of 3 losse kabels naar boven. Overigens heb je bij veel providers maar een beperkt aantal poorten op de modem/router, en zul je dus alsnog een switch moeten plaatsen om voldoende aansluitingen te creëren.
pi_184424381
quote:
Op dinsdag 15 januari 2019 21:28 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ja, met een hub.
Veel succes om die nog te vinden.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:05:20 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184424640
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:28 schreef e2the3an het volgende:
Ik ben op IT-gebied echt een noob, maar het is dus niet zo dat 3 utp-kabels meer data kunnen verwerken dan 1 utp-kabel?

Wat ik me kan voorstellen is dat je mogelijk wat extra kans op storingen hebt omdat je wat extra connectoren hebt in het plafond t.o.v. 3 utp-kabels direct aansluiten bij de modem.
Merk je thuis allemaal niets van.

Hoe je dacht je die kabels samen te voegen?
So we just called him Fred
pi_184425617
Ik neem deze even mee naar DIG :7

Theoretische maximale doorvoersnelheid van -1- CAT6-kabel is 10 gbit, haal daar nog wat snelheid vanaf voor de overhead en je haalt sowieso wel 9 gbit. Stel, alle drie de kamers zijn tegelijkertijd in gebruik, kan je voor die drie kamers per kamer nog altijd een nette 3 gbit per kamer.

In de praktijk zal dat nog heel anders uitpakken, i.v.m. quality of service enzo, maar dat moet meer dan genoeg zijn qua snelheid.

spijkerbroek legt de vinger al vrij rap op de goede plek:
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:20 schreef spijkerbroek het volgende:
Of je internetgebruik nu bij het modem samengebracht wordt of ergens in het plafond, maakt niets uit. De bottleneck is over het algemeen de lijn naar buiten.
Tenzij je dus eventueel een enorm rappe glasvezellijn hebt, zal je internetverbinding de bottleneck zijn.

En zelfs MET een rappe glasvezellijn blijft de vraag: waar ga je die bandbreedte dan -op drie kamers tegelijkertijd in vredesnaam voor gebruiken?

Netflix raadt voor een 4K-stream een bandbreedte van minimaal 25 mbit aan. Stel, we verdubbelen dat naar 50, kom je nog nergens in de problemen.

Doe gewoon 1 kabel naar de meterkast en hang boven eventueel een wireless access point die meteen als switch dient naar de drie kabels. Minder gedoe met klussen, overal goede wifi :7
pi_184443587
Super. Bedankt allemaal voor de reacties!
pi_184466443
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:49 schreef Vanillekwark het volgende:

Doe gewoon 1 kabel naar de meterkast en hang boven eventueel een wireless access point die meteen als switch dient naar de drie kabels. Minder gedoe met klussen, overal goede wifi :7
Dit. Je zou een professionele/hele goede gigabit switch kunnen nemen, maar ik denk dat zelfs dat overkill is. :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  zaterdag 19 januari 2019 @ 12:52:19 #14
52200 ViPeRII
It's a good day to die
pi_184490652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:49 schreef Vanillekwark het volgende:
Ik neem deze even mee naar DIG :7

Theoretische maximale doorvoersnelheid van -1- CAT6-kabel is 10 gbit, haal daar nog wat snelheid vanaf voor de overhead en je haalt sowieso wel 9 gbit. Stel, alle drie de kamers zijn tegelijkertijd in gebruik, kan je voor die drie kamers per kamer nog altijd een nette 3 gbit per kamer.

In de praktijk zal dat nog heel anders uitpakken, i.v.m. quality of service enzo, maar dat moet meer dan genoeg zijn qua snelheid.

spijkerbroek legt de vinger al vrij rap op de goede plek:

[..]

Tenzij je dus eventueel een enorm rappe glasvezellijn hebt, zal je internetverbinding de bottleneck zijn.

En zelfs MET een rappe glasvezellijn blijft de vraag: waar ga je die bandbreedte dan -op drie kamers tegelijkertijd in vredesnaam voor gebruiken?

Netflix raadt voor een 4K-stream een bandbreedte van minimaal 25 mbit aan. Stel, we verdubbelen dat naar 50, kom je nog nergens in de problemen.

Doe gewoon 1 kabel naar de meterkast en hang boven eventueel een wireless access point die meteen als switch dient naar de drie kabels. Minder gedoe met klussen, overal goede wifi :7
Cat6 kan tot 1 GB, Cat6a kan tot 10Gbit ...
Daarnaast als je nu toch kabels aan het trekken ben, doe dan 1 kabel per kamer gewoon doortrekken naar je meterkast.

NU is de behoefte er misschien nog niet, maar over 10 jaar bv wil je niet nog eens kabels gaan trekken wat je nu in 1x kan doen, als blijkt dat de databehoefte zo hard gegroeid is dat je gedeelde snelheid te laag geworden is.

Ik zie niet in waarom je nu half werk zou doen, terwijl het in de toekomst makkelijker is als je het nu in 1x goed doet. Daarnaast als TS nu glasvezel krijgt is het aannemelijk dat hij dit gaat gebruiken in de toekomst voor TV, al zegt hij nu nog van niet. Dan wil je ook niet dat je verkeer door 1 switch gaat, of je moet goed zijn in het configureren van VLANs, maar aangezien TS aangeeft geen/weinig verstand van IT te hebben ga ik er vanuit dat dit niet lukt :P
-- ViPeRII --
  zaterdag 19 januari 2019 @ 13:23:40 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184491266
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:52 schreef ViPeRII het volgende:
Daarnaast als TS nu glasvezel krijgt is het aannemelijk dat hij dit gaat gebruiken in de toekomst voor TV, al zegt hij nu nog van niet. Dan wil je ook niet dat je verkeer door 1 switch gaat, of je moet goed zijn in het configureren van VLANs, maar aangezien TS aangeeft geen/weinig verstand van IT te hebben ga ik er vanuit dat dit niet lukt :P
Je loopt achter ;)

Bij nieuwere aansluiting kan ip-tc en internet gewoon over hetzelfde kabeltje.
So we just called him Fred
  zondag 20 januari 2019 @ 19:58:27 #16
52200 ViPeRII
It's a good day to die
pi_184518208
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:23 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je loopt achter ;)

Bij nieuwere aansluiting kan ip-tc en internet gewoon over hetzelfde kabeltje.
Bij elke provider?
Bij de mijne ligt het er toch echt aan welk modem ik gebruik..
-- ViPeRII --
pi_184534205
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 19:58 schreef ViPeRII het volgende:

[..]

Bij elke provider?
Bij de mijne ligt het er toch echt aan welk modem ik gebruik..
inderdaad, bij tmobile kan dit niet. Daar moet je fysiek een ander poortje op je modem gebruiken. KPN's experiaboxen zijn wel flexibel, maar dan is het nog steeds OF tv OF netwerk. Zonder speciale switch die trunk ports/vlans ondersteund kun je nog steeds niet beide over 1 kabel sturen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')