abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 15 januari 2019 @ 19:23:56 #1
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184420954
Gister was ik bij de lokale Coolblue en zag ik een demo-model van een Oculus Go. Ik zette hem even op en was al meteen onder de indruk. Ik zag een beeld waar je op een basketbalveld staat en een waar je in een soort blokhut staat en ik vond het erg mooi.

Op zichzelf zou ik wel een Go willen kopen, want vooral het feit dat je er geen computer bij nodig hebt, spreekt me aan. Wat ik minder vind, is dat er niets verandert als je beweegt, en dat maakt het toch wat minder 'immersief' lijkt me. En ik heb ook zoiets van 'Laat ik het dan meteen goed doen' en een Rift Kopen. Maar ik heb een iMac en lees hier dat hij daar kennelijk niet mee werkt.

Een Rift kopen zou betekenen dat ik een computer moet hebben die voldoet aan de volgende specificaties (zie de link die ik net gaf):
quote:
- Nvidia GTX 970 or AMD 290 equivalent or better
- Intel i5-4590 equivalent or greater
- At least 8GB RAM
- 2x USB 3 ports
- Windows 7 SP1 or newer
- HDMI 1.3 video output supporting a 297MHz clock via a direct output architecture
Is er niet een soort aparte computer die je kunt kopen puur voor de Rift-ondersteuning? Er een aparte computer voor kopen gaat me wat ver, omdat het me vooral gaat om de mooie graphics en ik er verder weinig mee doe.

Ik ben maar een gewone huis-tuin-en-keukengebruiker. Ingewikkelde games zal ik er niet op spelen. Maar ik vind het wel mooi als de omgeving verandert als ik beweeg, ook al heb ik thuis heel weinig loopruimte.

Ben ook benieuwd of jullie winkels kennen met goede service en uitleg. Coolblue spreekt me nooit zo aan, doordat ik hun benadering een beetje overdreven vind, maar misschien doe ik ze dan tekort.

Ben benieuwd hoe jullie het zien er of er hier meer mensen zijn die twijfelen tussen de Go en de Rift.

[ Bericht 11% gewijzigd door Federer-fan op 15-01-2019 19:34:55 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184421246
iMac gaat inderdaad niet werken, apple producten zijn niet gemaakt voor gamen en OSX is belachelijk traag met renderen van 3d games.

Als je meer opties wilt hebben voor games en echt wilt rondlopen (al dan wel beperkt), zul je de Rift moeten nemen. De Oculus Go is meer voor simpele games en apps.

Vergeet niet dat die specs eigenlijk te laag zijn voor een goede pc, ga maar uit van het dubbele in prestaties aangezien de wat grotere en grafische intense spellen dat nodig hebben.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 19:54:30 #3
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184421653
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:36 schreef totalvamp het volgende:
iMac gaat inderdaad niet werken, apple producten zijn niet gemaakt voor gamen en OSX is belachelijk traag met renderen van 3d games.
Oké, dat schiet dan niet op.
quote:
Als je meer opties wilt hebben voor games en echt wilt rondlopen (al dan wel beperkt), zul je de Rift moeten nemen. De Oculus Go is meer voor simpele games en apps.
En hoe groot is het verschil in grafische beleving? Is dat zoiets als het verschil tussen een videoband en een Blu-ray?
quote:
Vergeet niet dat die specs eigenlijk te laag zijn voor een goede pc, ga maar uit van het dubbele in prestaties aangezien de wat grotere en grafische intense spellen dat nodig hebben.
Maar moet ik dan echt een pc kopen? Is er niet een soort kastje dat speciaal is gemaakt voor Rift-ondersteuning of een soort minilaptop? Ik zou het zo raar vinden als een Mac-bezitter die een Rift wil een aparte computer moet kopen. Het gaat me om het geld maar ook om de ruimte die het weer in huis inneemt.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184421898
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:54 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, dat schiet dan niet op.

[..]

En hoe groot is het verschil in grafische beleving? Is dat zoiets als het verschil tussen een videoband en een Blu-ray?

[..]

Maar moet ik dan echt een pc kopen? Is er niet een soort kastje dat speciaal is gemaakt voor Rift-ondersteuning of een soort minilaptop? Ik zou het zo raar vinden als een Mac-bezitter die een Rift wil een aparte computer moet kopen. Het gaat me om het geld maar ook om de ruimte die het weer in huis inneemt.
Het is lastig te omschrijven, VR is het beste op een hoge framerate omdat je anders misselijk kunt worden. Dus als je spellen wilt spelen met veel actie en beweging (Beat Saber bijvoorbeeld) dan wil je een constant hoge framerate.

Oculus Go is meer voor zittende belevingen dan staand en rondlopen, als dat je doel is past het bij je.

Ja je moet een pc kopen, je weet dat als je een Mac koopt dat het niet voor games is. Je kunt bootcamp gebruiken, maar de grafische kaarten zijn niet veel soeps.

Er zijn inderdaad kant-en-klare VR ready pc's in een klein formaat, geen idee waar je die kunt kopen in Nederland. Een mini laptop gaat sowieso niet werken, er moet een degelijke grafische kaart in en dat past niet in een kleine laptop.

Je kunt ook zelf wat samenstellen en bouwen natuurlijk, maar reken er maar op dat je minimaal 1000 euro kwijt bent aan de pc.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 20:10:49 #5
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184422059
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:04 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Het is lastig te omschrijven, VR is het beste op een hoge framerate omdat je anders misselijk kunt worden. Dus als je spellen wilt spelen met veel actie en beweging (Beat Saber bijvoorbeeld) dan wil je een constant hoge framerate.

Oculus Go is meer voor zittende belevingen dan staand en rondlopen, als dat je doel is past het bij je.

Ja je moet een pc kopen, je weet dat als je een Mac koopt dat het niet voor games is. Je kunt bootcamp gebruiken, maar de grafische kaarten zijn niet veel soeps.

Er zijn inderdaad kant-en-klare VR ready pc's in een klein formaat, geen idee waar je die kunt kopen in Nederland. Een mini laptop gaat sowieso niet werken, er moet een degelijke grafische kaart in en dat past niet in een kleine laptop.

Je kunt ook zelf wat samenstellen en bouwen natuurlijk, maar reken er maar op dat je minimaal 1000 euro kwijt bent aan de pc.
Dank je wel. Daar kan ik wel iets mee. Games hoef ik er niet mee te spelen. Lijkt me leuk om films te kijken maar vooral ook om een beetje rond te lopen in een bepaald decor.

Zo'n kant-en-klare VR-ready pc klinkt als precies wat ik zoek. Ik ga wel kijken of ik iets kan vinden. Als iemand tips heeft, hoor ik ze natuurlijk graag.

Heb je zelf een Go, een Rift of een andere VR-bril (of helemaal niet)?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184422216
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:10 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Dank je wel. Daar kan ik wel iets mee. Games hoef ik er niet mee te spelen. Lijkt me leuk om films te kijken maar vooral ook om een beetje rond te lopen in een bepaald decor.

Zo'n kant-en-klare VR-ready pc klinkt als precies wat ik zoek. Ik ga wel kijken of ik iets kan vinden. Als iemand tips heeft, hoor ik ze natuurlijk graag.

Heb je zelf een Go, een Rift of een andere VR-bril (of helemaal niet)?
Als je eenmaal een aantal spellen hebt gedaan wil je wel meer hoor ;) Mijn ouders spelen ook regelmatig op hun Oculus Rift.

Ik heb zelf ook een Rift in de woonkamer en speel bijna dagelijks erop. VR Dungeon Knight en Beat Saber zijn mijn favorieten, maar ook Tafeltennis en normaal tennis speel ik regelmatig.

Heb nu ook een race setup voor VR racen.

Ik heb zelf speciaal een pc gebouwd alleen voor VR games, al ga ik mijn laptop gebruiken voor de racespellen aangezien die meer kracht heeft.

Had zelf ook een GearVR (beetje zelfde als de GO) is idd leuk voor films kijken en zittende ervaringen, maar meer ook niet echt.

Een pc zelf in elkaar zetten (of laten zetten) is niet heel moeilijk
  dinsdag 15 januari 2019 @ 20:22:48 #7
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184422323
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:17 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Als je eenmaal een aantal spellen hebt gedaan wil je wel meer hoor ;) Mijn ouders spelen ook regelmatig op hun Oculus Rift.
Leuk, maar doen ze dat vooral voor de grafische ervaring of ook voor de inhoud van de spellen? Ik hoef zelf niet zo nodig in level 18 van een spel te komen.
quote:
Ik heb zelf ook een Rift in de woonkamer en speel bijna dagelijks erop. VR Dungeon Knight en Beat Saber zijn mijn favorieten, maar ook Tafeltennis en normaal tennis speel ik regelmatig.

Heb nu ook een race setup voor VR racen.
Moet je daarvoor dan iets veranderen aan de instellingen of aan de hardware?
quote:
Ik heb zelf speciaal een pc gebouwd alleen voor VR games, al ga ik mijn laptop gebruiken voor de racespellen aangezien die meer kracht heeft.
Maar - domme vraag misschien - heeft die pc dan ook een beeldscherm en een toetsenbord of is het een soort voedingsbron voor je Rift?
quote:
Had zelf ook een GearVR (beetje zelfde als de GO) is idd leuk voor films kijken en zittende ervaringen, maar meer ook niet echt.

Een pc zelf in elkaar zetten (of laten zetten) is niet heel moeilijk
Dan heb ik wel iemand nodig die me daarbij helpt, want ik zie het mezelf niet doen. Dan is zo'n kant en klare VR-ready pc misschien handiger voor mij.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184422530
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:22 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Leuk, maar doen ze dat vooral voor de grafische ervaring of ook voor de inhoud van de spellen? Ik hoef zelf niet zo nodig in level 18 van een spel te komen.
Beide, mijn moeder speelt Moss (platformer waarbij je kunt zitten), Beat Saber en nog een aantal andere spellen.

quote:
[..]

Moet je daarvoor dan iets veranderen aan de instellingen of aan de hardware?
Je hebt de rift nodig met de controllers, daar zitten ook 2 cameras bij die je handen in het spel kunnen tonen met de controllers.

https://tweakers.net/pric(...)-(rift-+-touch).html

quote:
[..]

Maar - domme vraag misschien - heeft die pc dan ook een beeldscherm en een toetsenbord of is het een soort voedingsbron voor je Rift?
Ja, al gebruikt ik de tv zelf als beeldscherm. Je hebt ook een muis en TB nodig, maar dat hoeft eigenlijk alleen maar tijdens het installeren. Daarna kun je in principe alles vanuit de VR omgeving doen.

quote:
[..]

Dan heb ik wel iemand nodig die me daarbij helpt, want ik zie het mezelf niet doen. Dan is zo'n kant en klare VR-ready pc misschien handiger voor mij.
Ja, je moet alleen oppassen dat ze niet iets verkopen onder het label VR-ready, maar eigenlijk zijn het te lage specificaties.

Grafische kaart moet minimaal een GTX 1070ti zijn wil je in de toekomst ook wat nieuwe dingen kunnen spelen.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 20:39:11 #9
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184422752
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:30 schreef totalvamp het volgende:

[..]

[..]

Je hebt de rift nodig met de controllers, daar zitten ook 2 cameras bij die je handen in het spel kunnen tonen met de controllers.

https://tweakers.net/pric(...)-(rift-+-touch).html

[..]
Klinkt ook wel tof.
quote:
Ja, al gebruikt ik de tv zelf als beeldscherm. Je hebt ook een muis en TB nodig, maar dat hoeft eigenlijk alleen maar tijdens het installeren. Daarna kun je in principe alles vanuit de VR omgeving doen.
Na installatie heb je ook het beeldscherm niet meer nodig? En dan heb je dus alleen het kastje nodig als een soort 'externe harde schijf met grafische kaart'?
quote:
[..]

Ja, je moet alleen oppassen dat ze niet iets verkopen onder het label VR-ready, maar eigenlijk zijn het te lage specificaties.

Grafische kaart moet minimaal een GTX 1070ti zijn wil je in de toekomst ook wat nieuwe dingen kunnen spelen.
Oké, bedankt.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184422924
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:39 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Na installatie heb je ook het beeldscherm niet meer nodig? En dan heb je dus alleen het kastje nodig als een soort 'externe harde schijf met grafische kaart'?

Als je de bril op zet start de Oculus software automatisch, al is het wel handig een extra optie te hebben met een extra scherm.

ja soort van inderdaad, ik zet de mijne aan en zet mijn bril op en het werkt.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 20:48:09 #11
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184422975
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:45 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Als je de bril op zet start de Oculus software automatisch, al is het wel handig een extra optie te hebben met een extra scherm.
Oké, en heeft die pc dan een draadloze verbinding met de Rift?
quote:
ja soort van inderdaad, ik zet de mijne aan en zet mijn bril op en het werkt.
Klinkt goed. _O_
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184423042
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:48 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, en heeft die pc dan een draadloze verbinding met de Rift?

[..]

Klinkt goed. _O_
Nee er zit een draad aan de bril, je hebt wel een wireless optie maar werkte niet lekker bij mij
  dinsdag 15 januari 2019 @ 20:55:51 #13
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184423150
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:51 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Nee er zit een draad aan de bril, je hebt wel een wireless optie maar werkte niet lekker bij mij
Dat had ik niet verwacht. Hoe lang is de draad?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184423206
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:55 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Dat had ik niet verwacht. Hoe lang is de draad?
4 meter, draadloos is nog niet goed genoeg helaas
  dinsdag 15 januari 2019 @ 21:00:14 #15
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184423237
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:58 schreef totalvamp het volgende:

[..]

4 meter, draadloos is nog niet goed genoeg helaas
Oké, nee, da's toch vaak instabiel kan ik me voorstellen. Maar vind het zo passen bij zo'n bril dat het draadloos is.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184423343
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:00 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, nee, da's toch vaak instabiel kan ik me voorstellen. Maar vind het zo passen bij zo'n bril dat het draadloos is.
Ja helaas nog niet, komt uiteindelijk wel.

Je kunt eventueel VR backpack kopen, maar is wel zwaar en gaat maar een paar uur mee.
pi_184423350
Je zou ook kunnen wachten op de oculus quest https://www.oculus.com/quest/
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_184423417
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:05 schreef RPG het volgende:
Je zou ook kunnen wachten op de oculus quest https://www.oculus.com/quest/
Inderdaad een goede optie
  woensdag 16 januari 2019 @ 14:32:29 #19
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184436004
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:05 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ja helaas nog niet, komt uiteindelijk wel.

Je kunt eventueel VR backpack kopen, maar is wel zwaar en gaat maar een paar uur mee.
Oké, tof allemaal hoor.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  woensdag 16 januari 2019 @ 14:33:38 #20
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184436016
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:05 schreef RPG het volgende:
Je zou ook kunnen wachten op de oculus quest https://www.oculus.com/quest/
Dat ziet er goed uit. Dan doe ik dat. Vind zo'n Go wat beperkt en zo'n Rift wel een hele onderneming doordat ik een extra pc nodig heb.

Wanneer is de Quest beschikbaar? Er staat 2019 maar weet niet of er al een maand bekend is.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  woensdag 16 januari 2019 @ 14:35:39 #21
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184436043
Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat de VR-brillenontwikkelingen zo lang stil hebben gelegen of gewoon langzaam gaan? 27 jaar geleden heb ik een keer in Scheveningen een R-bril op gehad en dat was al best aardig. Dan kon je ook gewoon om je heen kijken. Was grafisch niet heel spectaculair, maar ik had toen verwacht dat zo'n Oculus er met een paar jaar wel zou zijn. Op andere terreinen gaat de techniek zo snel maar hier lijkt het wat langzamer te gaan.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_184437247
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 14:35 schreef Federer-fan het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat de VR-brillenontwikkelingen zo lang stil hebben gelegen of gewoon langzaam gaan? 27 jaar geleden heb ik een keer in Scheveningen een R-bril op gehad en dat was al best aardig. Dan kon je ook gewoon om je heen kijken. Was grafisch niet heel spectaculair, maar ik had toen verwacht dat zo'n Oculus er met een paar jaar wel zou zijn. Op andere terreinen gaat de techniek zo snel maar hier lijkt het wat langzamer te gaan.
ik denk vooral omdat het grafische wat lastig zit..

je moet 2 schermen projecteren van b.v. 2k of 4k; dat kost bakken met rekenkracht en de huidige generatie videokaarten kan 2x 4k gewoon niet aan, 1x 4k gaat zelfs maar matig.
de verversingssnelheid moet hooggenoeg zijn (volgens mij mikken ze op 90hz) anders wordt je misselijk
  woensdag 16 januari 2019 @ 17:04:42 #23
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_184438380
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:55 schreef mschol het volgende:

[..]

ik denk vooral omdat het grafische wat lastig zit..

je moet 2 schermen projecteren van b.v. 2k of 4k; dat kost bakken met rekenkracht en de huidige generatie videokaarten kan 2x 4k gewoon niet aan, 1x 4k gaat zelfs maar matig.
de verversingssnelheid moet hooggenoeg zijn (volgens mij mikken ze op 90hz) anders wordt je misselijk
Oké, dat klinkt logisch.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  woensdag 16 januari 2019 @ 17:10:22 #24
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_184438469
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:55 schreef mschol het volgende:

[..]

ik denk vooral omdat het grafische wat lastig zit..

je moet 2 schermen projecteren van b.v. 2k of 4k; dat kost bakken met rekenkracht en de huidige generatie videokaarten kan 2x 4k gewoon niet aan, 1x 4k gaat zelfs maar matig.
de verversingssnelheid moet hooggenoeg zijn (volgens mij mikken ze op 90hz) anders wordt je misselijk
Dat, plus dat het toch een behoorlijke niche markt blijft. Relatief weinig mensen die zoveel geld (voor zware PC en VR bril) over hebben voor wat "speelgoed"...
Don't let my username fool you...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')