abonnement Unibet Coolblue
pi_184415730
quote:
Bezorgers van maaltijdbezorger Deliveroo zijn geen zzp'ers, maar moeten volgens de cao worden betaald. Dat heeft de rechtbank geoordeeld in twee zaken die vakbond FNV had aangespannen.

Deliveroo besloot vorig jaar om medewerkers van wie de arbeidsovereenkomst afliep voortaan als zelfstandige voor het bedrijf te laten werken. Volgens het bedrijf kregen bezorgers veel meer vrijheid om zelf invulling te geven aan het werk.

De rechter oordeelt dat het werk niet zodanig is veranderd dat er geen sprake meer is van een arbeidsovereenkomst. Volgens de rechtbank is de cao beroepsgoederenvervoer van toepassing en moet volgens die cao met terugwerkende kracht worden uitbetaald aan de bezorgers.

[..]
Lees meer: https://nos.nl/artikel/22(...)ndere-bedrijven.html

Terecht natuurlijk. Als je een uniform van de zaak aan moet trekken, betaald wordt op het niveau van een werknemer (daar kun je je verzekeringen niet van betalen), en op alle andere vlakken ook behandeld wordt als een werknemer, dan ben je natuurlijk geen zelfstandige. Dit was alleen een sneaky truuk van Deliveroo om hun medewerkers minder te betalen, minder rechten te geven en ze makkelijker te kunnen ontslaan. Gelukkig ziet de rechtbank dit nu ook in. Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor andere bedrijven. Want inmiddels zijn we misschien al zo gewend aan de "gig economy" dat de geest al uit de fles is.

In het artikel zegt Deliveroo dat de bezorgers "juist voor flexibiliteit kiezen en is er weinig steun voor de rechtszaak van de vakbond" maar dat betwijfel ik. Als ZZP'er kun je er natuurlijk zo uitgeflikkerd worden, voor jou tien anderen, dus heel veel bezorgers zouden wel eens uit angst voor hun baan hun mond dichtgehouden kunnen hebben.

Zijn er Deliveroo-bezorgers (of iets vergelijkbaars) hier op fok, en wat vinden die van deze uitspraak?
pi_184415762
Was dit ook niet bij #boos langs gekomen?
pi_184415951
Ik denk dat de TT verkeerd is en de uitspraak betekent dat de Deliveroo bezorgers in dienst zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_184416329
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat de TT verkeerd is en de uitspraak betekent dat de Deliveroo bezorgers in dienst zijn.
Klopt, Deliveroo moet met terugwerkende kracht al zijn medewerkers loon betalen dat ze ook betaald zouden hebben als ze gewoon een contract hadden in plaats van wat ze werkelijk gehad hebben als zzp'er.

Al hun personeel was ruim een jaar zzp'er op papier.

quote:
Door de uitspraak is Deliveroo nu verplicht om de cao beroepsgoederenvervoer met terugwerkende kracht na te leven. Dat is een enorme klap voor het bedrijf, zegt arbeidsrechtjurist Pascal Besselink van juridisch dienstverlener DAS.

,,Een grote groep bezorgers wordt nu als werknemers aangemerkt, met alle rechten die daarbij horen, zoals loon tijdens ziekte en het opbouwen van vakantiedagen. Het nieuws moet bij Deliveroo als een bom zijn ingeslagen."
https://www.telegraaf.nl/(...)etser-is-geen-zzp-er
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_184416392
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat de TT verkeerd is en de uitspraak betekent dat de Deliveroo bezorgers in dienst zijn.
Op zich heb je gelijk maar zolang Deliveroo nog in beroep kan gaan (en dat doen ze) kan er nog van alles gebeuren natuurlijk.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 14:58:44 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184416421
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:03 schreef Farenji het volgende:
In het artikel zegt Deliveroo dat de bezorgers "juist voor flexibiliteit kiezen en is er weinig steun voor de rechtszaak van de vakbond" maar dat betwijfel ik.
Prachtig toch hoe een bedrijf "we werken met allemaal scholieren en studenten, en die kunnen regelmatig niet vanwege toetsweken en verjaardagen" weet te vertalen naar "juist voor flexibiliteit kiezen" :D
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184416572
Nu nog de postbodes en pakketbezorgers.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184416616
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Op zich heb je gelijk maar zolang Deliveroo nog in beroep kan gaan (en dat doen ze) kan er nog van alles gebeuren natuurlijk.
Klopt, het is ook niet om te zeiken maar omdat het nogal consequenties heeft wanneer de uitspraak in stand blijft. Als de rechter vaststelt dat er altijd een dienstbetrekking is geweest, een zgn declaratoir vonnis, dan betekent dat dat Deliveroo premies is verschuldigd, aansprakelijk is voor schade en letsel e.d. Rechters kunnen ook een nieuwe rechtstoestand scheppen en dan blijven de consequenties doorgaans beperkt tot de toekomst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_184416970
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, het is ook niet om te zeiken maar omdat het nogal consequenties heeft wanneer de uitspraak in stand blijft. Als de rechter vaststelt dat er altijd een dienstbetrekking is geweest, een zgn declaratoir vonnis, dan betekent dat dat Deliveroo premies is verschuldigd, aansprakelijk is voor schade en letsel e.d. Rechters kunnen ook een nieuwe rechtstoestand scheppen en dan blijven de consequenties doorgaans beperkt tot de toekomst.
Hmm dat is wel een verschil inderdaad.
Op zich zou het wel wat zuur zijn als ze alles met terugwerkende kracht moeten repareren, want een eerdere rechter had al gezegd dat bezorgers wel als zzp'ers gezien mochten worden.
Maar goed het is natuurlijk een naaistreek om zo een bedrijf te leiden, nieuwe slavernij is het bijna, dus laat ze maar lekker bloeden bij deliveroo. Helaas zal het wel weer zo gespeeld worden dat de bezorgers uiteindelijk toch de prijs betalen.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 15:41:21 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184417001
Goede zaak. Dat soort graaibedrijven mag wel flink aangepakt worden.
pi_184417063
Door de rechter in Amsterdam was eerder dit jaar geoordeeld dat een medewerker een zzp’er is en geen werknemer.

Hoe zit dat dan? Was dat een totaal andere situatie?

https://nos.nl/artikel/22(...)-geen-werknemer.html
pi_184417282
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 15:44 schreef Physsic het volgende:
Door de rechter in Amsterdam was eerder dit jaar geoordeeld dat een medewerker een zzp’er is en geen werknemer.

Hoe zit dat dan? Was dat een totaal andere situatie?
Nee, maar wel een andere rechter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_184417316
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 15:44 schreef Physsic het volgende:
Door de rechter in Amsterdam was eerder dit jaar geoordeeld dat een medewerker een zzp’er is en geen werknemer.

Hoe zit dat dan? Was dat een totaal andere situatie?

https://nos.nl/artikel/22(...)-geen-werknemer.html
Volgens mij is het verschil sowieso al dat geval de persoon zelf aan de slag gegaan was met een ZZP-contract. Hier gaat het om medewerkers in loondienst die gedwongen werden een ZZP-constructie te accepteren na het aflopen van hun tijdelijke contract.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184417401
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 15:44 schreef Physsic het volgende:
Door de rechter in Amsterdam was eerder dit jaar geoordeeld dat een medewerker een zzp’er is en geen werknemer.

Hoe zit dat dan? Was dat een totaal andere situatie?

https://nos.nl/artikel/22(...)-geen-werknemer.html
Lees het vonnis maar na. In de rechtsoverwegingen staat dat de medewerker in die zaak zelf heeft verzocht om ZZPer te worden.
pi_184417507
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 15:39 schreef Farenji het volgende:

[..]

Hmm dat is wel een verschil inderdaad.
Op zich zou het wel wat zuur zijn als ze alles met terugwerkende kracht moeten repareren, want een eerdere rechter had al gezegd dat bezorgers wel als zzp'ers gezien mochten worden.
Maar goed het is natuurlijk een naaistreek om zo een bedrijf te leiden, nieuwe slavernij is het bijna, dus laat ze maar lekker bloeden bij deliveroo. Helaas zal het wel weer zo gespeeld worden dat de bezorgers uiteindelijk toch de prijs betalen.
Of de maaltijdkokers, of de consument. Wellicht dat deliveroo failliet gaat als ze geen reserves hebben.

Gezien de aard van het werk ben ik op zich niet zo tegen op constructies die wederzijds flexibel zijn, je maakt ook andere, nieuwe dingen mogelijk en elk restaurant zijn eigen bezorgers deed dat niet. Dus wat mij betreft mag er een nieuw wettelijk kader komen, maar dan wel een waarbij die jongeren fatsoenlijk verzekerd zijn tegen ongelukken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_184417553
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of de maaltijdkokers, of de consument. Wellicht dat deliveroo failliet gaat als ze geen reserves hebben.
Tja, eigen schuld, als ze het ondernemersrisico willen afschuiven op hun bezorgers en daarna worden teruggefloten, dan is het dikke pech.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_184417925
Een mooi succesje voor de vakbonden, maar bedrijven zullen geheid nieuwe methodes vinden om freelance-constructies op te zetten. Het nieuws van vandaag is fijn voor bezorgers die de afgelopen tijd zijn uitgebuit, maar in de toekomst regelen bedrijven het gewoon anders.
pi_184418014
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 16:30 schreef Elfletterig het volgende:
Een mooi succesje voor de vakbonden, maar bedrijven zullen geheid nieuwe methodes vinden om freelance-constructies op te zetten. Het nieuws van vandaag is fijn voor bezorgers die de afgelopen tijd zijn uitgebuit, maar in de toekomst regelen bedrijven het gewoon anders.
Slechte zaak voor veel van die bezorgers juist, die gaan er nu hard op achteruit, een paar van mijn studenten doen het als bijbaan en die vangen rijkelijk in de avonduren juist omdat je per order betaald krijgt.

Het is ook niet zo dat je voor hun moet te werken.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_184418455
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 16:12 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Tja, eigen schuld, als ze het ondernemersrisico willen afschuiven op hun bezorgers en daarna worden teruggefloten, dan is het dikke pech.
Mee eens, als deliveroo Nederland geen geld heeft gereserveerd en failliet gaat zouden de bestuurders zelfs persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden, dat lijkt me niet al bij voorbaat kansloos.

Het zijn alleen van die typische flexibele bijbaantjes die je misschien ook niet in het stramien van een normale vaste dienstbetrekking met vaste werktijden moeten proberen te dringen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_184418698
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 16:35 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Slechte zaak voor veel van die bezorgers juist, die gaan er nu hard op achteruit, een paar van mijn studenten doen het als bijbaan en die vangen rijkelijk in de avonduren juist omdat je per order betaald krijgt.

Het is ook niet zo dat je voor hun moet te werken.
Toen ik lang geleden een krantenwijk had werd ik ook per krant betaald. Ik had een grote wijk en dus verdiende ik meer dan anderen. Maar ik had gewoon een dienstbetrekking en als ik echt ziek was nam iemand anders mijn wijk over (die liep dan een dubbele wijk - extra verdienen!) en kreeg ik toch gewoon betaald. Ook droeg de krant gewoon premies af zoals het hoort.

Dat "je bent niet verplicht om voor ze te werken" is natuurlijk een vals argument; zeker in dit geval omdat in de loop der tijd zo'n beetje alle rechten van de bezorgers van alle kanten zijn uitgehold. In het begin kregen ze een normaal salaris incl alle rechten en bescherming van een werknemer en dat is ze later allemaal eenzijdig afgenomen - met de keus "als je niet wil werken tief je maar op".
pi_184418723
Ben sinds 3 maanden Deliveroo rider en het is één van de beste beslissingen die ik in de laatste jaren heb genomen. Super leuk om te doen, lekker op je fiets door de stad heen crossen, je blijft er fit bij en mensen zijn altijd blij om je te zien.De opzet van de app en de verdiensten maken het tot een soort spelletje om tot steeds hogere uuropbrengsten te komen. Ik begon op ¤ 15 per uur en zit de laatste ritten consequent tussen de ¤ 19 en ¤ 25. Ter vergelijk: maximum bruto uurloon bij Thuisbezorgd is ¤ 10. Je bent inderdaad super flexibel (kan ten alle tijden uitloggen/diensten skippen en als er plek is vrij inloggen) en je hoeft GEEN tas/jas van Deliveroo te gebruiken (dit is natuurlijk wel makkelijk maar is geen verplichting).

Nou ben ik freelancer en is het voor mij dus gemakkelijk om er naast te doen. Geen extra geregel met KVK registeren of administratie voeren (dat had/moest ik toch al). Voor de bezorgers die gedwongen over moesten stappen in dit model snap ik dat dat vervelend was (inmiddels zijn de meesten wel om want verdienen meer of overgestapt naar Thuisbezorgd). Je moet niet je maandelijkse lasten van dit werk willen betalen maar het zien als bijbaan/leuke aanvulling op inkomen uit andere werkzaamheden.

En dat is het ook, je bent inderdaad niet verplicht om voor Deliveroo te werken. Als het je niet bevalt kun je lekker met de Thuisbezorgd boys in een oranje jasje op een e-bike gaan zitten en lekker 40 minuten op je bestelling van Snackbar Piet wachten. Geen incentive om je best te doen voor de klant. Minder flexibel en je moet het jasje van de vent uit de dienst voor je aan, maar hee je krijgt toch ook lekker je vaste uurloon?

Er moeten inderdaad nieuwe kaders en constructies komen om dit soort flexibel werk mogelijk te maken zoals Weltschmerz aangeeft. Absolute vrijheid voor dit soort bedrijven is onwenselijk, maar FNV leeft 20 jaar terug in de tijd en komt het feestje even verstoren, zo voelt het voor mij althans. Mensen die dit uitbuiting noemen weten absoluut niet waar ze het over hebben.

Deliveroo heeft gemaild dat het voorlopig business as usual is. Het omzetten van vergoedingen van afgelopen jaar in lonen en dit terugbetalen zie ik als praktisch onhaalbaar. De vergoedingen gaan per order en worden constant aangepast door het algoritme. Als in hoger beroep dit vonnis blijft staan is het afgelopen met Deliveroo in Nederland, concurrentie op basis van het Thuisbezorgd model houden ze nooit vol en willen ze sowieso niet.
pi_184418815
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 16:35 schreef Patrice_Consigny het volgende:

[..]

Slechte zaak voor veel van die bezorgers juist, die gaan er nu hard op achteruit, een paar van mijn studenten doen het als bijbaan en die vangen rijkelijk in de avonduren juist omdat je per order betaald krijgt.

Het is ook niet zo dat je voor hun moet te werken.
Zonder pensioensopbouw en nergens recht op bij arbeidsongeschikt door een ongeval. Is die paar extra rotcenten echt waard.
pi_184418942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Lees meer: https://nos.nl/artikel/22(...)ndere-bedrijven.html

Terecht natuurlijk. Als je een uniform van de zaak aan moet trekken, betaald wordt op het niveau van een werknemer (daar kun je je verzekeringen niet van betalen), en op alle andere vlakken ook behandeld wordt als een werknemer, dan ben je natuurlijk geen zelfstandige. Dit was alleen een sneaky truuk van Deliveroo om hun medewerkers minder te betalen, minder rechten te geven en ze makkelijker te kunnen ontslaan. Gelukkig ziet de rechtbank dit nu ook in. Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor andere bedrijven. Want inmiddels zijn we misschien al zo gewend aan de "gig economy" dat de geest al uit de fles is.
We kunnen gewend raken aan verkeerde dingen. Zie slavernij dat al gewoon was sinds voor het jaar 0 en waar men lang aan heeft kunnen wennen. Maar blijktbaar kan men binnen de EU nog een vuist maken tegen misstanden en bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen een hak zetten.

quote:
In het artikel zegt Deliveroo dat de bezorgers "juist voor flexibiliteit kiezen en is er weinig steun voor de rechtszaak van de vakbond" maar dat betwijfel ik. Als ZZP'er kun je er natuurlijk zo uitgeflikkerd worden, voor jou tien anderen, dus heel veel bezorgers zouden wel eens uit angst voor hun baan hun mond dichtgehouden kunnen hebben.

Zijn er Deliveroo-bezorgers (of iets vergelijkbaars) hier op fok, en wat vinden die van deze uitspraak?
Ik ben geen bezorger maar de werknemers zijn een beetje onder schot gezet, want tegen nieuwe ideeen die men zo even invoert en veel tijd kosten om te toetsen kun je op het moment dat men met het experiment net los gaat niet zoveel doen. Pas nu is er uitspraak en dat is mooi voor ze. Maar Deliveroo gaat ook in beroep, wat het weer extra wrang maakt. Daar zit imho geen hart in. Als werknemer moet je imho van de gelegenheid gebruik maken om een zaak aan te spannen tegen onrecht omdat je in een afhankelijke zwakkere positie zit. Maar als zo'n organisatie dan als sterkere partij jouw strijd om je te verwerven rechten weer af wil nemen dan pissen ze qua imago naar de consument en de werknemer toe gewoon naast de pot.

De uitkomst in dit alles heeft in elk geval grote gevolgen voor de uitmelkopties die dergelijke bedrijven gebruiken. Misschien gaat er eindelijk wat verbeteren.
pi_184419034
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:16 schreef CPS2000 het volgende:
Ben sinds 3 maanden Deliveroo rider en het is één van de beste beslissingen die ik in de laatste jaren heb genomen. Super leuk om te doen, lekker op je fiets door de stad heen crossen, je blijft er fit bij en mensen zijn altijd blij om je te zien.De opzet van de app en de verdiensten maken het tot een soort spelletje om tot steeds hogere uuropbrengsten te komen. Ik begon op ¤ 15 per uur en zit de laatste ritten consequent tussen de ¤ 19 en ¤ 25. Ter vergelijk: maximum bruto uurloon bij Thuisbezorgd is ¤ 10. Je bent inderdaad super flexibel (kan ten alle tijden uitloggen/diensten skippen en als er plek is vrij inloggen) en je hoeft GEEN tas/jas van Deliveroo te gebruiken (dit is natuurlijk wel makkelijk maar is geen verplichting).

Nou ben ik freelancer en is het voor mij dus gemakkelijk om er naast te doen. Geen extra geregel met KVK registeren of administratie voeren (dat had/moest ik toch al). Voor de bezorgers die gedwongen over moesten stappen in dit model snap ik dat dat vervelend was (inmiddels zijn de meesten wel om want verdienen meer of overgestapt naar Thuisbezorgd). Je moet niet je maandelijkse lasten van dit werk willen betalen maar het zien als bijbaan/leuke aanvulling op inkomen uit andere werkzaamheden.

En dat is het ook, je bent inderdaad niet verplicht om voor Deliveroo te werken. Als het je niet bevalt kun je lekker met de Thuisbezorgd boys in een oranje jasje op een e-bike gaan zitten en lekker 40 minuten op je bestelling van Snackbar Piet wachten. Geen incentive om je best te doen voor de klant. Minder flexibel en je moet het jasje van de vent uit de dienst voor je aan, maar hee je krijgt toch ook lekker je vaste uurloon?

Er moeten inderdaad nieuwe kaders en constructies komen om dit soort flexibel werk mogelijk te maken zoals Weltschmerz aangeeft. Absolute vrijheid voor dit soort bedrijven is onwenselijk, maar FNV leeft 20 jaar terug in de tijd en komt het feestje even verstoren, zo voelt het voor mij althans. Mensen die dit uitbuiting noemen weten absoluut niet waar ze het over hebben.

Deliveroo heeft gemaild dat het voorlopig business as usual is. Het omzetten van vergoedingen van afgelopen jaar in lonen en dit terugbetalen zie ik als praktisch onhaalbaar. De vergoedingen gaan per order en worden constant aangepast door het algoritme. Als in hoger beroep dit vonnis blijft staan is het afgelopen met Deliveroo in Nederland, concurrentie op basis van het Thuisbezorgd model houden ze nooit vol en willen ze sowieso niet.
Kijk op dit soort reacties hoopte ik, goed om ook deze kant van het verhaal te horen. Ik begrijp dat de vrijheid fijn is en door de stad racen op je fiets is gewoon lekker. Maar als je fiets kapot gaat ben je zo je dagopbrengst of meer kwijt en als je een ongeluk krijgt is de eerste vraag van deliveroo "is het eten nog ok?" en de tweede vraag is "kun je nog werken of nemen we hier afscheid?"

Maw supertof zolang het goed gaat en zolang (zoals je zelf ook zegt) je er niet van afhankelijk bent en het als een extraatje ziet. En totdat deliveroo zegt "je wordt vanaf nu minder betaald per order" of "de targets gaan omhoog" en dan? Tenzij alle bezorgers zich gaan verenigen heb je als enkele bezorger geen enkele onderhandelingspositie. En er zijn natuurlijk meer dan genoeg bezorgers die er *wel* van afhankelijk zijn en hun rekeningen ermee moeten betalen. Die kijken er vast anders tegenaan dan jij...
pi_184419076
Goed nieuws met die uitbuiters.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')