abonnement Unibet Coolblue
pi_184407553
Hey allen,

Ik ben een doorsnee ongemotiveerde 6VWO leerling die binnenkort examen gaat doen.

Ik zit al een tijd lang in dubio over wat mijn vervolgopleiding/studie zal worden, daarom had ik het idee dat een tussenjaar perfect zou zijn. Echter ben ik in de tussentijd wel flink wat ouder dan de gemiddelde persoon die volgend schooljaar aan het WO zou gaan beginnen. Sinds ik eerst mijn HAVO-diploma moest halen en dus binnenkort al 20 zal worden vraag ik mij af of ik wel de vrijheid heb om een tussenjaar te nemen.

Ook door een beetje pseudo-neurowetenschap dat mij bang maakt, aangezien het brein minder plastisch wordt na je 25e jaar voel ik een soort van tijdsdruk, is de vraag of die druk überhaupt gegrond is?

Wat zeggen jullie, yes or no?
Wat voor tips kunnen jullie nog meer geven als ik zeker weet dat ik een tussenjaar wil nemen?

Mvg,
Throwawayaccount123
pi_184407830
Op HBO en WO kom je ook gasten van 26 of zelfs 40 tegen in eerste jaar. Dat is daar echt geen issue.

Een deel stroomt door vanuit VWO naar WO, een deel stroomt door van HBO naar WO. De mensen van HBO zijn dan al inmiddels 22 of ouder. Dan heb je oudere mensen die overstappen van een andere opleiding of mensen die allang een baan hebben en toch door willen studeren.

[ Bericht 31% gewijzigd door Frozen-assassin op 14-01-2019 23:30:46 ]
pi_184408265
Mm fair, het lijkt mij ook dat een jaar zonder academische ontwikkeling wel een beetje jammer is voor je zelfontplooiing. Maar dat zal ik via andere bronnen proberen uit te zoeken.

Thanks man!
pi_184411195
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 23:15 schreef Throwawayaccount123 het volgende:
Hey allen,

Ik ben een doorsnee ongemotiveerde 6VWO leerling die binnenkort examen gaat doen.

Ik zit al een tijd lang in dubio over wat mijn vervolgopleiding/studie zal worden, daarom had ik het idee dat een tussenjaar perfect zou zijn. Echter ben ik in de tussentijd wel flink wat ouder dan de gemiddelde persoon die volgend schooljaar aan het WO zou gaan beginnen. Sinds ik eerst mijn HAVO-diploma moest halen en dus binnenkort al 20 zal worden vraag ik mij af of ik wel de vrijheid heb om een tussenjaar te nemen.

Ook door een beetje pseudo-neurowetenschap dat mij bang maakt, aangezien het brein minder plastisch wordt na je 25e jaar voel ik een soort van tijdsdruk, is de vraag of die druk überhaupt gegrond is?

Wat zeggen jullie, yes or no?
Wat voor tips kunnen jullie nog meer geven als ik zeker weet dat ik een tussenjaar wil nemen?

Mvg,
Throwawayaccount123
Woow je bent flink ouder, 20 man. Je gaat bijna dood aan ouderdom. :') :') :')

Gemiddelde leeftijd op de uni is rond de 21, en het maakt een werkgever geen fuck uit of jij nou 24 of 26 bent als je je master afrond. Want je word immers niet betaalt naar leeftijd.

Oh en voor je tussenjaar. Doe iets wat je later zelf niet meer zo snel zou doen. Dus ga niet fulltime werken bij een dom hersenloos kutbaantje als horeca of pallets sorteren om te "sparen". Doe liever iets nuttigs om jezelf te ontwikkelen. Werken kan heel je leven nog.
pi_184411298
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 23:42 schreef Throwawayaccount123 het volgende:
Mm fair, het lijkt mij ook dat een jaar zonder academische ontwikkeling wel een beetje jammer is voor je zelfontplooiing. Maar dat zal ik via andere bronnen proberen uit te zoeken.

Thanks man!
Word je niet in je omgeving heel erg gepusht om zo snel mogelijk af te studeren? Ik zie niet in waarom een tussenjaar slecht is voor je zelfontplooiing. Je kan een reis maken, gaan werken, andere dingen doen die ook goed kunnen zijn voor je ontwikkeling. Je horizon verbreden ipv een vast stramien aan opdrachten maken voor school.

Vergeet niet dat er veel mensen zijn die de top hebben bereikt op werkvloer zonder diploma. Is het handig; zeer zeker, maar verplicht; neen. Uiteindelijk gaat het er ook om dat je er goed bij voelt. En waarom zou je je laten leiden door pseudo-wetenschap?
pi_184415270
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 08:24 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Woow je bent flink ouder, 20 man. Je gaat bijna dood aan ouderdom. :') :') :')

Gemiddelde leeftijd op de uni is rond de 21, en het maakt een werkgever geen fuck uit of jij nou 24 of 26 bent als je je master afrond. Want je word immers niet betaalt naar leeftijd.

Oh en voor je tussenjaar. Doe iets wat je later zelf niet meer zo snel zou doen. Dus ga niet fulltime werken bij een dom hersenloos kutbaantje als horeca of pallets sorteren om te "sparen". Doe liever iets nuttigs om jezelf te ontwikkelen. Werken kan heel je leven nog.
Een tijdje fulltime werken is voor veel (jonge) mensen juist goed voor hun ontwikkeling, ook voor mensen op de universitieit.
  Moderator dinsdag 15 januari 2019 @ 14:04:39 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_184415749
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 23:42 schreef Throwawayaccount123 het volgende:
Mm fair, het lijkt mij ook dat een jaar zonder academische ontwikkeling wel een beetje jammer is voor je zelfontplooiing. Maar dat zal ik via andere bronnen proberen uit te zoeken.

Thanks man!
Ligt eraan wat je in dat tussenjaar wil gaan doen. Wat is je plan?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_184416223
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 13:29 schreef toppertim het volgende:

[..]

Een tijdje fulltime werken is voor veel (jonge) mensen juist goed voor hun ontwikkeling, ook voor mensen op de universitieit.
Vooral als je baan geen enkele toegevoegde waarde heeft.
pi_184420664
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:04 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je in dat tussenjaar wil gaan doen. Wat is je plan?
Ik dacht eraan om te beginnen met werken zodat ik een budget heb om misschien later in het tussenjaar een reis te maken. Wanneer ik artikelen lees zeggen mensen dat je het best een tussenjaar goed plant, anders heb je het gevaar dat je enkel werkt of enkel computerspellen speelt bijvoorbeeld.

Toch heb ik van mensen gehoord dat ze zich al snel kunnen vervelen doordat ze enkel een baan hebben en de hobby's die ze voorheen hadden naast school al ruim in hun vrije tijd paste.

Een fulltime-baan leek mij toch interessant, aangezien ik na 7 jaar op de middelbare school mijn motivatie verlies om te leren. Misschien helpt een jaartje fulltime werken met het inzien dat een vervolgopleiding in ieder geval leuker is dan een fulltime-baantje bij de appie!

Desalniettemin zijn mijn ouders er tegen door het feit dat mijn beide neven al ruim een paar jaar geleden een tussenjaar hadden genomen na het behalen van hun havo-diploma. Die zijn beiden fulltime gaan werken en hebben ook geen interesse in een HBO-studie terwijl ze nu rond de 26-27 zijn.
pi_184445560
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:10 schreef Throwawayaccount123 het volgende:
Desalniettemin zijn mijn ouders er tegen door het feit dat mijn beide neven al ruim een paar jaar geleden een tussenjaar hadden genomen na het behalen van hun havo-diploma. Die zijn beiden fulltime gaan werken en hebben ook geen interesse in een HBO-studie terwijl ze nu rond de 26-27 zijn.
Denk je dat je na zo'n tussenjaar er hetzelfde in zal staan als je neven? Als je het geld niet hebt is het inderdaad verstandig om in het eerste deel van je tussenjaar wat geld op te sparen. Ik heb zelf ook een tussenjaar gedaan en heb in dat jaar erg veel gewerkt in de horeca. Sommigen hier beweren dat dit een je reinste verspilling van je tijd is, maar ik beweer het tegendeel. Voor mij was een tijdje in de horeca gaan een erg leerzame ervaring. Ik heb op veel verschillende plekken gewerkt en ben hierdoor ook veel uiteenlopende en kleurrijke types tegengekomen. Verder kan je zo makkelijk geld bijverdienen voor een reis en nog genoeg nuttige activiteiten ernaast gaan doen, als je je dagen goed inplant. Juist door een tijdje full time te gaan werken kom je erachter hoe kut horecawerk doorgaans is :{ Maar er is nog genoeg ander soort werk wat je zou kunnen doen natuurlijk.
pi_184461794
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 22:57 schreef needlesslylargerod het volgende:

[..]

Denk je dat je na zo'n tussenjaar er hetzelfde in zal staan als je neven? Als je het geld niet hebt is het inderdaad verstandig om in het eerste deel van je tussenjaar wat geld op te sparen. Ik heb zelf ook een tussenjaar gedaan en heb in dat jaar erg veel gewerkt in de horeca. Sommigen hier beweren dat dit een je reinste verspilling van je tijd is, maar ik beweer het tegendeel. Voor mij was een tijdje in de horeca gaan een erg leerzame ervaring. Ik heb op veel verschillende plekken gewerkt en ben hierdoor ook veel uiteenlopende en kleurrijke types tegengekomen. Verder kan je zo makkelijk geld bijverdienen voor een reis en nog genoeg nuttige activiteiten ernaast gaan doen, als je je dagen goed inplant. Juist door een tijdje full time te gaan werken kom je erachter hoe kut horecawerk doorgaans is :{ Maar er is nog genoeg ander soort werk wat je zou kunnen doen natuurlijk.
Horeca lijkt mij super tof. Hoezo meerdere plekken though? Waren dat evenementen of daadwerkelijk restaurants/cafes?

Had je je reis in je tussenjaar goed gepland of kan dat ook op een spontane manier?

Wel tof om te horen dat het werken in de horeca beviel!
pi_184462350
Vooral doen. Gun jezelf even een jaartje “rust”. Daarna kan je er weer vol tegen aan.
Protège moi de mes désirs.
pi_184462441
Bedenk je eerst eens waarom je graag een opleiding wil doen. Is dat omdat ‘het hoort’? Of is er een doel aan verbonden wat vanuit jezelf komt? Ga dan 1 jaar of misschien zelfs 2 proberen te werken in verschillende sectoren, en doe ondertussen bijvoorbeeld wat cursussen die je echt interessant lijken. Het is duurder om te starten aan een opleiding die je niks vindt dan even de tijd te nemen om uit te vogelen wat je wil.
pi_184463003
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 20:49 schreef Throwawayaccount123 het volgende:

[..]

Horeca lijkt mij super tof. Hoezo meerdere plekken though? Waren dat evenementen of daadwerkelijk restaurants/cafes?

Had je je reis in je tussenjaar goed gepland of kan dat ook op een spontane manier?

Wel tof om te horen dat het werken in de horeca beviel!
Ik werkte als freelancer en kwam daardoor op veel verschillende plekken terecht. Ik werkte vaak op evenementen en in restaurants en cafés.

Het was redelijk spontaan. Ik heb het achteraf niet heel goed ingepland nee... Desalniettemin heb ik veel uit dat jaar kunnen halen en ben ik uiteindelijk ook zeer tevreden met de studiekeuze die ik nu heb gemaakt! Aangezien jij nu ruim van tevoren weet dat je open staat voor een tussenjaar (wat ik in de 6e totaal niet was) kan je dit jaar optimaal benutten!

Het had zijn mooie en wat minder mooie kanten, maar ik denk dat dit erbij hoort als je op veel verschillende plekken aan de slag gaat.
pi_184615962
Je weet dat je nog zo'n half jaar hebt om erachter te komen welke studie je (mogelijk) leuk vindt? Alle open dagen zijn in februari/maart. Ga daar eerst eens kijken, voordat je nu al bepaalt dat je een tussenjaar gaat nemen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')