abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:53:24 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184425691
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 18:17 schreef Mo_Muffin het volgende:
Zelden zo'n eng mannetje gezien als die Jetten, brrrr.
Soiboy.
Hij komt mij vooral over als iemand waar je echt niks aan hebt in een crisis-situatie. Het is zo'n figuur die prima mooi weer kan spelen als alles goed gaat en het geld tegen de plinten klotst en er geen lastige besluiten hoeven genomen te worden. Maar in zware tijden, wanneer er mannen nodig zijn die hard en eervol zijn, dan heb je er niks aan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184425741
Links is hypocriet, gras is groen. Is dit echt nieuws?
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:58:41 #253
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184425791

GS voelt hem aan de tand.

Geenstijl, het enige nog serieus te nemen journalistieke medium in Nederland. De rest pent braaf over wat hen uit Den Haag en Brussel toegezonden wordt en zal nooit een kritische vraag durven te stellen. Laat staan een luis in de pels van de democratie zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184425964
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:58 schreef LXIV het volgende:

GS voelt hem aan de tand.

Geenstijl, het enige nog serieus te nemen journalistieke medium in Nederland. De rest pent braaf over wat hen uit Den Haag en Brussel toegezonden wordt en zal nooit een kritische vraag durven te stellen. Laat staan een luis in de pels van de democratie zijn.
''Ik zou het prima vinden om voor de vervuiling te moeten betalen.''

MAAR IS DE VERVUILING OP ZICHZELF NIET HETGEEN BESTREDEN DIENT TE WORDEN DAN??

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2019 23:08:35 ]
  dinsdag 15 januari 2019 @ 23:08:47 #255
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184425985
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:07 schreef EipNiC het volgende:

[..]

''Ik zou het prima vinden om voor de vervuiling te moeten betalen.''

MAAR IS DE VERVUILING OP ZICHZELF NIET HET PROBLEEM DAN??
Wil je een serieuze heffing op vliegtuigtickets, dan zal je de prijzen ongeveer moeten verdubbelen en die van hele goedkope tickets misschien wel moeten verviervoudigen. Dan zul je een gedragsverandering gaan zien.
Het momentum is echter de andere kant op. Er zijn al plannen om vliegen gewoon gratis te maken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184426079
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wil je een serieuze heffing op vliegtuigtickets, dan zal je de prijzen ongeveer moeten verdubbelen en die van hele goedkope tickets misschien wel moeten verviervoudigen. Dan zul je een gedragsverandering gaan zien.
Het momentum is echter de andere kant op. Er zijn al plannen om vliegen gewoon gratis te maken.
Het probleem is dat hij 'meer betalen' gelijkstelt aan 'annulering(/vermindering) vervuiling', wat in het individuele geval Jetten klaarblijkend geenszins het geval is: hij geeft namelijk niet aan (niet eens te overwegen) minder te willen vliegen, maar hoogstens de staatskas (iets) te willen spekken - waarmee indirect eventueel iets 'groens' gedaan kan worden. Ofwel: de schade plegen is prima (fuck het mileu en het klimaat), zolang je het maar afkoopt via meer belasting.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2019 23:14:40 ]
  dinsdag 15 januari 2019 @ 23:14:33 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184426112
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:13 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Het probleem is dat hij 'meer betalen' gelijkstelt aan 'annulering(/vermindering) vervuiling', wat in het individuele geval Jetten klaarblijkend geenszins het geval is: hij geeft namelijk niet aan (niet eens te overwegen) minder te willen vliegen, maar hoogstens de staatskas (iets) te willen spekken - waarmee indirect eventueel iets 'groens' gedaan kan worden. Ofwel: de schade plegen is prima (fuck het mileu en het klimaat), zolang je het maar afkoopt via meer belasting.
Als vliegen in prijs verdubbelt zullen veel mensen het niet of veel minder kunnen betalen. Of andere alternatieven aantrekkelijker vinden .Dat merk je echt wel in de vraag naar vliegverkeer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184426218
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als vliegen in prijs verdubbelt zullen veel mensen het niet of veel minder kunnen betalen. Of andere alternatieven aantrekkelijker vinden .Dat merk je echt wel in de vraag naar vliegverkeer.
Natuurlijk maar als (zelfbenoemd) klimaatradicaal, al is het gratis, ga je gewoonweg niet met het vliegtuig op vakantie. Het is geen primaire levensbehoefte dus de afweging zou eigenlijk niet eens gemaakt hoeven worden. Niet voor iemand die het écht meent. Niet voor iemand die de maatschappij een ''..of anders een globale ondergang'' voorspiegeld wanneer ie een rekening van 1000 miljard op tafel legt. Die persoon zou voor geen prijs die vervuiling willen maken omwille een paar kliekjes op een exotisch strand. Doet ie dat wel, dan ervaart ie het niet als een wezenlijk existentiële bedreiging. Concluderend: Jetten vindt vervuiling prima.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2019 23:28:33 ]
pi_184426601
quote:
Het klimaatbeleid is toe aan een adempauze

Obsessieve angst voor een klimaatramp leidde tot het nalaten van de gebruikelijke kosten-batenanalyse.

https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter
Ik bedoel maar, als zwartgedrukte op waarheid zou berusten zou dat weerspiegelen in het individuele leven van de ja-stemmers.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2019 23:38:27 ]
pi_184427628
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:37 schreef Vallon het volgende:

[..]

Die paar euro kan er wel bij, beperkt natuurlijk niets want wanneer je eenmaal op reis bent maakt het geen flikker uit. Op "vakantie" ga ik ook niet zeuren over een paar euro.

Het zou handiger zijn wanneer ze 7% van je maandinkomen of vermogen (what-ever meer is) als tax doorbelasten. Mja, dan vermoed ik dat er niet heel veel gevlogen meer zal worden...... en dat schijnt niet het klimaatgroene doel te zijn.....
Een gedachte kan ook zijn dat men de heffingsvrije kerosine gaat voorzien van belasting zoals bij/met auto's...
Bij een korte vlucht van 1900 kilometer verbruikt 1 stoel van de gemiddelde Boeing 737 zo'n 2,45 liter brandstof per 100 kilometer. Bron.

Volgens deze site is de prijs van vliegtuigbrandstof bij de raffinaderij $1,8477 per gallon, wat volgens google op moment van typen neer komt op ¤0,4278 per liter. Maal de eerdere 2,45 liter per kilometer kom je dan op een brandstof kostprijs van ¤1,05 per stoel per 100 km.

Wanneer we dan dezelfde accijnzen hanteren als bij benzine (47%) kost je dat ¤0,61 per 100 km extra.

Een enkeltje Schiphol - Madrid wordt dan ¤9,15 duurder.

Vind ik op zich ontzettend schappelijk. Mag nog wel hoger eigenlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 16-01-2019 00:50:44 ]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 januari 2019 @ 02:12:30 #261
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184428349
quote:
14s.gif Op woensdag 16 januari 2019 00:43 schreef probeer het volgende:

[..]

Bij een korte vlucht van 1900 kilometer verbruikt 1 stoel van de gemiddelde Boeing 737 zo'n 2,45 liter brandstof per 100 kilometer. Bron.

Volgens deze site is de prijs van vliegtuigbrandstof bij de raffinaderij $1,8477 per gallon, wat volgens google op moment van typen neer komt op ¤0,4278 per liter. Maal de eerdere 2,45 liter per kilometer kom je dan op een brandstof kostprijs van ¤1,05 per stoel per 100 km.

Wanneer we dan dezelfde accijnzen hanteren als bij benzine (47%) kost je dat ¤0,61 per 100 km extra.

Een enkeltje Schiphol - Madrid wordt dan ¤9,15 duurder.

Vind ik op zich ontzettend schappelijk. Mag nog wel hoger eigenlijk.
Grappig dat rekenen..... wanneer je de kerosine zou laten kosten wat benzine kost, zal het deel aan brandstof voor elke persoon (individueel) het drievoudige zijn (retourtje van ¤33 naar ¤112).
Dat duurdere van ca ¤80 ga je imho dan best wel bemerken en financieel meewegen..
uitwerking
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wil Jetten bazig zijn.... gaat hij beter voortaan met de trein of de fiets om zo lekker klimatogisch bezig te zijn. Bijkomend voordeel...... lekker lang weg.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 16 januari 2019 @ 06:58:12 #262
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_184428686
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:18 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Natuurlijk maar als (zelfbenoemd) klimaatradicaal, al is het gratis, ga je gewoonweg niet met het vliegtuig op vakantie. Het is geen primaire levensbehoefte dus de afweging zou eigenlijk niet eens gemaakt hoeven worden. Niet voor iemand die het écht meent. Niet voor iemand die de maatschappij een ''..of anders een globale ondergang'' voorspiegeld wanneer ie een rekening van 1000 miljard op tafel legt. Die persoon zou voor geen prijs die vervuiling willen maken omwille een paar kliekjes op een exotisch strand. Doet ie dat wel, dan ervaart ie het niet als een wezenlijk existentiële bedreiging. Concluderend: Jetten vindt vervuiling prima.
Concluderend: wellicht is Jetten niet de radicaal waar je hem voor aanziet maar gewoon iemand die vindt dat het wel wat minder mag en moet voor het klimaat.
Laffe huichelaar
pi_184428828
quote:
12s.gif Op woensdag 16 januari 2019 02:12 schreef Vallon het volgende:

[..]

Grappig dat rekenen..... wanneer je de kerosine zou laten kosten wat benzine kost, zal het deel aan brandstof voor elke persoon (individueel) het drievoudige zijn (retourtje van ¤33 naar ¤112).
Dat duurdere van ca ¤80 ga je imho dan best wel bemerken en financieel meewegen..
uitwerking
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wil Jetten bazig zijn.... gaat hij beter voortaan met de trein of de fiets om zo lekker klimatogisch bezig te zijn. Bijkomend voordeel...... lekker lang weg.
Als we het helemaal 'eerlijk tov autorijden' willen houden, dan gewoon een vervuiler betaalt principe op basis van een volume-eenheid aan schadelijke reststoffen na verbranding.

Dan kan je als luchtvaartmaatschappij ook veel directer gaan adverteren met de zuinigheid van je vloot.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 januari 2019 @ 07:41:05 #264
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184428974
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Diplomatie is niet de taak van een kamerlid.
Denk jij. :)

quote:
En dankzij dat chinees prul kunnen figuren als Rob Jetten betaald worden. Chinees prul levert namelijk wel geld op, Rob Jetten kost alleen geld.
Blijkbaar is geld jouw grootste drijfveer. Je maakt je er nogal druk om, namelijk. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184429058
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:58 schreef LXIV het volgende:

GS voelt hem aan de tand.

Geenstijl, het enige nog serieus te nemen journalistieke medium in Nederland. De rest pent braaf over wat hen uit Den Haag en Brussel toegezonden wordt en zal nooit een kritische vraag durven te stellen. Laat staan een luis in de pels van de democratie zijn.
Of er worden geen echte vragen gesteld, of het gebeurt op een onbeschofte manier ('lekkere wijven he?' 'mileudrammer' etc.) De waarachtige journalistiek moet nog opstaan.
pi_184429179
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 06:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Concluderend: wellicht is Jetten niet de radicaal waar je hem voor aanziet maar gewoon iemand die vindt dat het wel wat minder mag en moet voor het klimaat.
Nou .. nee.

Hij redeneert terecht dat 'het wel wat minder mag en moet voor het klimaat'. Om dat te bereiken wil hij vervuilen duurder maken. (Of dat het beoogde doel bereikt en of die (meer-)kosten eerlijk verdeeld worden is een andere discussie). Dan hang je dus een financiële maatregel aan je beoogde doel, in dit geval een negatieve financiële prikkel om te vervuilen.

Maar vervolgens geeft hij in een reactie op zijn vele vliegen wel aan dat hij het niet erg zou vinden om zelf die meerprijs te betalen om zo veel te mogen vliegen. Dan geef je er dus blijk van dat je persoonlijk (mbt het aspect van vliegen) totaal niet bezig bent met het daadwerkelijke terugdringen van vervuiling, je geeft alleen maar aan dat je bereid bent de negatieve financiële consequenties te aanvaarden. Waarmee hij dus, iig voor hem persoonlijk, zijn beoogde doel compleet uit het zicht verloren is.

En geloofwaardigheid en betrouwbaarheid zijn van die eigenschappen die onder andere afgeleid worden uit 'handelen naar je overtuigingen'. Wat er op basis van zijn handelen mbt vliegen, op neer komt dat hij niet geloofwaardig is wanneer hij zegt dat we minder moeten vervuilen, en vooralsnog geloofwaardig lijkt wanneer hij zegt dat vervuilen meer moet kosten. Daar komt bij dat het nogal de norm is dat wanneer je maatschappij-breed andere mensen aanspreekt op hun gedrag, je zelf het goede voorbeeld geeft. Zeker bij een politicus.

Dan is er nog de rare relatie tussen geld en vervuiling. Iedereen snapt dat als je vervuilen duurder maakt, een groot aantal mensen het minder kunnen of willen betalen en het dus hopelijk minder zal gebeuren. Maar men lijkt ook te denken dat geld dan dus ook, bijna magisch, voor minder vervuiling kan zorgen. En dat is een veel te makkelijke voorstelling van zaken, want zoiets werkt alleen maar heel indirect via zaken als innovatie en vergrootte efficiëntie. Er zit een groot verschil tussen 'meer betalen voor vervuiling' en 'minder vervuilen'.

Dus eerder een 'omwille van het klimaat mag het wel wat minder maar het moet niet. En dus doe ik het (vooralsnog) niet, want mijn portemonnee en mijn liefde voor reizen zijn groter dan dat ik het klimaat belangrijk vind.'

En als er dan een moment komt waarop ik moet kiezen, steun ik liever iemand die 1) handelt naar wat hij of zij zegt te vinden, en mbt het klimaat, 2) daadwerkelijk zijn/haar eigen leven verandert om minder te vervuilen.

Want dáár gaat het om: dat we allemaal ons best doen om zelf minder te vervuilen. Niet 'zolang we het kunnen betalen'.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 16-01-2019 08:52:15 ]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:08:52 #267
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184429226
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 06:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Concluderend: wellicht is Jetten niet de radicaal waar je hem voor aanziet maar gewoon iemand die vindt dat het wel wat minder mag en moet voor het klimaat.
Dit.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184429274
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 08:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dit.
Nu weet ik verder niets over zijn persoonlijke leven, en dus hoeveel moeite hij doet om zelf beter voor het milieu te zijn. Maar met dit aspect van zijn leven lijkt hij tot nu toe alleen maar te zeggen dat hij wel meer wilt betalen om te mogen vervuilen. Iig niets over daadwerkelijk minder vervuilen.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:17:50 #269
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184429287
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 08:15 schreef probeer het volgende:

Nu weet ik verder niets over zijn persoonlijke leven, en dus hoeveel moeite hij doet om zelf beter voor het milieu te zijn. Maar met dit aspect van zijn leven lijkt hij tot nu toe alleen maar te zeggen dat hij wel meer wilt betalen om te mogen vervuilen. Iig niets over daadwerkelijk minder vervuilen.
Dan doe je wel de aanname dat wat Geenstijl publiceert (zonder onderbouwing) ook daadwerkelijk waar is. De 'bestemmingsfoto's' die zijn toegevoegd zijn verspreid over jaren. Niet echt schokkend, moet ik zeggen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184429301
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 07:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Denk jij. :)

Dat weet ik. Daar hebben we namelijk diplomaten voor.
quote:
Blijkbaar is geld jouw grootste drijfveer. Je maakt je er nogal druk om, namelijk. :)
Dat klopt. De schoorsteen moet namelijk roken en het geld moet ergens verdiend worden. Zoals gezegd verdient Jetten geen geld, hij kost alleen geld. En gezien je onnozele reacties hieromtrent verwacht ik dat jij ook nog nooit in een commerciële instelling hebt gewerkt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184429348
Stel, ik ben voor grotere verkeersveiligheid en wil daarom als afschrikkend effect de boetes op snelheidsovertredingen verhogen.

Wanneer ik dan zelf meerdere malen snelheidsovertredingen bega en bij confrontatie daarmee aangeef dat ik de hogere boetes accepteer en betaal, dan verlies ik toch enorm aan geloofwaardigheid wanneer ik zeg dat ik die verkeersveiligheid zo belangrijk vind?

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 16-01-2019 08:32:30 ]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:27:54 #272
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184429374
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 08:19 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Dat weet ik. Daar hebben we namelijk diplomaten voor.
Hou jij je dan maar bij je chinese prulletjes. :)

quote:
Dat klopt. De schoorsteen moet namelijk roken en het geld moet ergens verdiend worden.
En dat kan prima zonder hebzucht. :)

quote:
Zoals gezegd verdient Jetten geen geld, hij kost alleen geld. En gezien je onnozele reacties hieromtrent verwacht ik dat jij ook nog nooit in een commerciële instelling hebt gewerkt.
O ja, domme aannames was waar jij het best in was. Zonder dat ik weet waar jij werkt, kan ik je vertellen dat mijn commerciële instelling zaken doet met heel wat meer landen dan die van jou. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184429398
Robotje EasyJetten.

Goede bijnaam wel. En dat in 3 maanden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:31:18 #274
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_184429409
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 08:29 schreef Red_85 het volgende:
Robotje EasyJetten.

Goede bijnaam wel. En dat in 3 maanden.
Levende meme
pi_184429415
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 08:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan doe je wel de aanname dat wat Geenstijl publiceert (zonder onderbouwing) ook daadwerkelijk waar is. De 'bestemmingsfoto's' die zijn toegevoegd zijn verspreid over jaren. Niet echt schokkend, moet ik zeggen.
Laat ik voorop stellen dat ik de toon van die Geenstijl kerel echt verschrikkelijk storend en soms zelfs onfatsoenlijk vind.

Als ik het filmpje kijk, van 1 min tot 1:40, concludeer ik daaruit dat de helft van die reizen treinreizen betrof, de GS-kerel daarop reageert dat er dan nog zeker een 10-tal vluchten overblijven, en Jetten dat verder niet ontkent of corrigeert maar daarop reageert met

"ik ontken ook niet dat ik zelf wel eens het vliegtuig pak, en ik zou het zelf heel goed vinden als ik voor de vervuiling die ik met die vliegreizen veroorzaak gewoon een vliegbelasting zou moeten betalen, dus ik ben heel blij dat het kabinet dit gaat invoeren".

Klinkt toch niet echt als een 'omwille van het klimaat mag en moet het wel wat minder' of iets dergelijks, maar toch meer als een 'ik kan en wil het betalen om te vervuilen'.

Toegegeven, rond minuut 6 toont hij een stuk meer zelfreflectie, en lijkt het er zelfs op dat hij iets wilt gaan zeggen als 'maar ik moet inderdaad eens wat kritischer naar mijn vlieggedrag gaan kijken' voordat hij jammer genoeg onderbroken wordt door de GS-kerel (wat op mij zelfs een beetje manipulatief overkomt, en een van de redenen waarom die GS tv me niet zo ligt).

[ Bericht 11% gewijzigd door probeer op 16-01-2019 08:37:39 ]
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')