abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184398394
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:36 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Het is geen 600 inderdaad. Als ik rekenhulp beetje grof invoer dan gaat het om rond 300 in totaal.
Leer rekenen. Of leer je bron rekenen.
“There is no good and evil, there is only power and those too weak to seek it.”
pi_184398397
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:38 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ze kijken niet naar je schuld maar naar je inkomen. Op basis daarvan wordt een bedrag vastgesteld.
Idd, hoe komt iemand dan bij 300 euro of 600 euro per maand? Lijkt mij niet reŽel.
pi_184398399
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:37 schreef LordVoldermort het volgende:

[..]

37 zelf. Eerste 2 jaar hoef je niet af te lossen
Pron :D

Ff fappen.
pi_184398426
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:38 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ze kijken niet naar je schuld maar naar je inkomen. Op basis daarvan wordt een bedrag vastgesteld.
Als ze van de regeling 2012-2018 vallen:

de regels die gelden vanaf 2012
U betaalt altijd via automatische incasso.
Er wordt standaard rekening gehouden met uw draagkracht.
Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.
Uw aflosfase is maximaal 15 jaar.
U hoeft nooit meer dan 12% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 84% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 120%.

https://duo.nl/particulie(...)gbetalingsregels.jsp

vetgedrukte is ook wel belangrijk. Maar weet eerlijk gezegd niet hoe dat in de praktijk dan uitpakt als je allebei een studieschuld hebt.

Weet iemand dat? Ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar aangezien ik nog een studieschuld heb, maar mijn vriendin ook. Zij is midden april klaar en dan zijn we daarna toch wel voornemens om officieel samen te gaan wonnen. Ben dan wel erg benieuwd wat dat doet met beide studieschulden qua terugbetalen.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_184398427
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:38 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Vallen zij niet onder de nog oude regeling? Dan is het namelijk wel 15 jaar.

"David: „Een lening met 0 procent rente, beter zul je het nooit krijgen. Dus maak ik er maximaal gebruik van. Voor studenten na ons is het al niet meer mogelijk.”"

Dat lijkt dit een beetje te impliceren (maar is een aanname hoor)
Voorwaarden bij die nieuwe lening zijn alleen nog maar voordeliger, maar ehm, 1 jaar staatslening gaat wel naar 5 jaar staatslening.... Dus misschien doelen ze daar op? Scheelt misschien 0.3% rente op jaarbasis.
  maandag 14 januari 2019 @ 15:41:57 #81
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_184398438
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:39 schreef LordVoldermort het volgende:

[..]

Leer rekenen. Of leer je bron rekenen.
Vul het maar zelf in, groetjes.

Ze vallen in regels van 2012-2018 ongeveer of die daarvoor.
pi_184398464
quote:
14s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:38 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Lijkt mij ook. Ook aan de leeftijden te zien.
Niet iedereen studeert af in 4 jaar :(
  maandag 14 januari 2019 @ 15:43:47 #83
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_184398473
DUO zegt;

Hoogte van maandbedrag wordt berekend op basis van hoogte van studieschuld, looptijd en rentepercentage. Daarbij is er wel een wettelijk maandbedrag wat naar beneden kan indien je niet genoeg verdient.
pi_184398551
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:40 schreef LuNaTiC het volgende:

Weet iemand dat? Ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar aangezien ik nog een studieschuld heb, maar mijn vriendin ook. Zij is midden april klaar en dan zijn we daarna toch wel voornemens om officieel samen te gaan wonnen. Ben dan wel erg benieuwd wat dat doet met beide studieschulden qua terugbetalen.
Ben bang dat je daar voor moet bellen en dat je het niet snel op internet gaat vinden..

Maar verwacht dat het allemaal wordt opgeteld dus dat er ook rekening wordt gehouden met haar schuld in dat geval.
pi_184398566
Lijkt me zo gek, je bent toch verantwoordelijk voor je eigen shit. Al woon je samen.
pi_184398589
quote:
14s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:48 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Lijkt me zo gek, je bent toch verantwoordelijk voor je eigen shit. Al woon je samen.
Als je fiscaal partners bent dan ga je toch juist voor de wetgever doen alsof je 1 partij bent.

Je hebt hier dus niet zomaar mee te maken dan moet je denk ik wel eerst langs het gemeentehuis.
pi_184398596
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoeveel mensen hebben een hypotheek op hun huis zitten? Kun je beter met geld doen dat goedkoper wordt gefinancierd tegen betere voorwaarden.
Mijn bericht was wellicht te stellig, maar ik bedoelde dat het beter is geen leningen te hebben voor consumptie. Hypotheek vind ik een uitzondering, maar ook daar geldt: hoe lager en/of korter, hoe beter; je betaalt minder rente.

Heb het niet opgezocht, maar ik vermoed dat de meeste huizenbezitters een hypotheek hebben. De ene lening (hypotheek) verlagen met "eigen vermogen" wat uit geleend geld bestaat is niet echt een goed idee (ondanks dat de rente wellicht gunstiger is). Los daarvan moet een studieschuld gewoon gemeld worden (waarna het maximale hypotheekbedrag daalt).

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:11 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Maar over 5 jaar kan de rente 5% zijn. Het blijft niet eeuwig 0%
Klopt, 7 momenten waarop de rente vastgesteld wordt (uitgaande van terugbetalen in 35 jaar).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184398642
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:50 schreef baskick het volgende:
Mijn bericht was wellicht te stellig, maar ik bedoelde dat het beter is geen leningen te hebben voor consumptie. Hypotheek vind ik een uitzondering, maar ook daar geldt: hoe lager en/of korter, hoe beter; je betaalt minder rente.
Mja, je moet een val in inkomen wel kunnen opvangen dus een beetje geld opzij houden en niet aflossen is ook verstandiger, anders schopt de bank je straks je huis uit..... Tevens kun je iets meer risico zoekend zijn en liever je geld in aandelen beleggen dan dat je aflost.
pi_184398682
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ben bang dat je daar voor moet bellen en dat je het niet snel op internet gaat vinden..

Maar verwacht dat het allemaal wordt opgeteld dus dat er ook rekening wordt gehouden met haar schuld in dat geval.
Hmm gek eigenlijk, want dit is toch geen heel gek scenario wat best wel vaker voor zal komen toch?

Ik vind het op zich niet gek dat als je van 1 persoon + 1 loon + 1 studieschuld gaat naar 2 personen + 2 lonen + 1 studieschuld, dat je dan verwacht wordt om meer af te lossen per maand.

Maar voelt ergens weer krom dat als het naar 2 personen + 2 lonen + 2 studieschulden gaat, dat je dat voor beide personen meer zou moeten aflossen. Voor mijn gevoel zou dat het weer moeten cancelen. Maar dat zal vast wel niet zo werken :')
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  maandag 14 januari 2019 @ 15:57:00 #90
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_184398688
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:26 schreef LordVoldermort het volgende:

[..]

Want? Ze werkt toch en leent al maximaal.
Ik zou m'n kind niet laten lenen als ik het me kon veroorloven bij te springen. En werken zou ik ook zeker stimuleren.

Maar goed, ik begrijp sowieso niet waarom je moet lenen als je een bijbaan hebt en bijna 500 euro bijdrage van de ouders per maand. Dat gaat nog leuk worden als ze ooit een hypotheek willen.
  maandag 14 januari 2019 @ 15:57:07 #91
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184398694
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

?
Ik heb straks 50k studiefinanciering opgespaard en financier daar evt een huis mee. Tegen de tijd dat ik een vast contract heb en uit mijn studentenwoning ben.

Goeiekoper dan bij de bank.
Dat is leuk, dan komt de bank en die vraagt als je een schuld heb, wat antwoord je?
Dat is leuk, nieuwe heren nieuwe wetten; percentage op studieschuld gaat naar 4% wat doe je?
  maandag 14 januari 2019 @ 15:58:25 #92
480915 Linkse_krijger
pi_184398709
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:26 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Maar zo'n flink bedrag?
De hoogte van het bedrag kun je uiteraard over discussiŽren.
pi_184398711
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:53 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mja, je moet een val in inkomen wel kunnen opvangen dus een beetje geld opzij houden en niet aflossen is ook verstandiger, anders schopt de bank je straks je huis uit..... Tevens kun je iets meer risico zoekend zijn en liever je geld in aandelen beleggen dan dat je aflost.
Het is altijd handig om wat geld vrij beschikbaar te hebben, ja. Maar alles erboven aflossen leidt tot een situatie dat je bij een inkomensval nog lachend de hypotheek kunt betalen, desnoods van de ww.

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Voorwaarden bij die nieuwe lening zijn alleen nog maar voordeliger, maar ehm, 1 jaar staatslening gaat wel naar 5 jaar staatslening.... Dus misschien doelen ze daar op? Scheelt misschien 0.3% rente op jaarbasis.
Is dat zo? Het maandbedrag wordt wellicht lager, maar de totale rentekosten nemen toe, is het niet?

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:56 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Hmm gek eigenlijk, want dit is toch geen heel gek scenario wat best wel vaker voor zal komen toch?

Ik vind het op zich niet gek dat als je van 1 persoon + 1 loon + 1 studieschuld gaat naar 2 personen + 2 lonen + 1 studieschuld, dat je dan verwacht wordt om meer af te lossen per maand.

Maar voelt ergens weer krom dat als het naar 2 personen + 2 lonen + 2 studieschulden gaat, dat je dat voor beide personen meer zou moeten aflossen. Voor mijn gevoel zou dat het weer moeten cancelen. Maar dat zal vast wel niet zo werken :')
Je kunt kosten dan delen, he, waardoor er wellicht meer geld overblijft om af te lossen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184398793
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:57 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik zou m'n kind niet laten lenen als ik het me kon veroorloven bij te springen. En werken zou ik ook zeker stimuleren.

Maar goed, ik begrijp sowieso niet waarom je moet lenen als je een bijbaan hebt en bijna 500 euro bijdrage van de ouders per maand. Dat gaat nog leuk worden als ze ooit een hypotheek willen.
Zal jij je kinderen ook geld geven, terwijl ze het uitgeven aan allerlei onnodige dingen zoals luxe vakanties? Ik hoefde gelukkig nooit geld te hebben van mijn ouders anders waren ze wel bijgesprongen, maar dan alleen als ik het niet kon betalen. Niet voor zaken als een luxe beamer en zeker geen 400 euro per maand.
“There is no good and evil, there is only power and those too weak to seek it.”
pi_184398796
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:56 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Nee lijkt me ook. Verwacht wel dat het allemaal wordt opgeteld.
pi_184398799
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:58 schreef baskick het volgende:
niet?

[..]

Je kunt kosten dan delen, he, waardoor er wellicht meer geld overblijft om af te lossen?
Uiteraard, dat snap ik best :)

Dit geldt zeker voor als er maar 1 studieschuld in het spel is omdat je dan naar 2 lonen gaat.

Ik denk ook nog wel voor 2 studieschulden naar 2 lonen, maar for the sake of discussion, is dat ook daadwerkelijk hard te maken als er ineens 2 maandbedragen omhoog gaan.

(ik zou een hypothetische berekening kunnen bedenken als ik iets meer tijd voor heb maar hopelijk volg je mn gedachtengang).
pi_184398809
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:57 schreef Linkse_krijger het volgende:
Ik zou m'n kind niet laten lenen als ik het me kon veroorloven bij te springen
Maar je hypotheek aflossen rendeert beter dan wanhopig je kind uit de schulden houden.
pi_184398829
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:57 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dat is leuk, dan komt de bank en die vraagt als je een schuld heb, wat antwoord je?
Dat is leuk, nieuwe heren nieuwe wetten; percentage op studieschuld gaat naar 4% wat doe je?
Dan kan ik die hypotheekrente ook niet betalen dus dan zijn de huizenprijzen wss flink gezakt ;)
  maandag 14 januari 2019 @ 16:05:00 #99
480915 Linkse_krijger
pi_184398835
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 16:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar je hypotheek aflossen rendeert beter dan wanhopig je kind uit de schulden houden.
Tegen de tijd dat mijn kinderen studeren heb ik geen hypotheek meer.
pi_184398849
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:58 schreef baskick het volgende:
Is dat zo? Het maandbedrag wordt wellicht lager, maar de totale rentekosten nemen toe, is het niet?
Je mag sneller aflossen hoor als je wilt.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')