abonnement Unibet Coolblue
pi_184389804
Beste forummers,
Ik ben 18 jaar en wegens problematiek thuis moet ik op kamers wonen, er is momenteel geen andere optie. Ik weet alleen niet zo goed hoe dit allemaal gaat.
Ik zat eerder altijd op havo, maar dit heb ik net niet gehaald. De bedoeling was om na havo op kamers te gaan. Nu doe ik dus een mbo opleiding en dat gaat erg goed. Ik moet nu nog 2,5 jaar en daarna wil ik nog naar het hbo.
Ik moet zo’n 1,5 uur reizen naar school (slechts 35km, maar er is geen goede verbinding met ov). Het lijkt me daarom ook handig om in dezelfde stad van school op kamers te gaan.
Op mbo krijg je wel een basisbeurs van zo’n ¤270 voor uitwonenden, de rest moet geleend worden. Is dit reëel als ik hierna hbo wil doen (dus nog extra 4 jaar op kamers)? Op hbo moet je tegenwoordig alles lenen en krijg je helemaal geen basisbeurs.
Ik heb ook een bijbaantje waarbij ik zo’n ¤200-¤300 per maand mee verdien. Hoe dan ook, ik zou geld moeten lenen.
Is dit haalbaar? Kunnen mbo’ers moeilijk een kamer vinden? Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien heeft iemand tips? Of een belangrijke opmerking? Informatie en/of tips zijn ook altijd welkom!
pi_184390063
Kijk of de stad waar je wilt gaan wonen ook anti-kraak woonruimte aanbiedt. Ik heb zo 2 jaar in een voormalig bejaardenhuis gewoond en dat was echt super goedkoop. Ik werd wel voorgedragen door mensen die daar woonden, dat helpt wel. Zie voor info oa: https://www.adhocbeheer.nl/faq

En misschien even vertellen in welke stad je wilt gaan wonen. Dat helpt bij het geven van tips door mensen die daar al woonruimte/bijbaantjes hebben gevonden.

Succes!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_184390137
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:37 schreef Isabeau het volgende:
Kijk of de stad waar je wilt gaan wonen ook anti-kraak woonruimte aanbiedt. Ik heb zo 2 jaar in een voormalig bejaardenhuis gewoond en dat was echt super goedkoop. Ik werd wel voorgedragen door mensen die daar woonden, dat helpt wel. Zie voor info oa: https://www.adhocbeheer.nl/faq

En misschien even vertellen in welke stad je wilt gaan wonen. Dat helpt bij het geven van tips door mensen die daar al woonruimte/bijbaantjes hebben gevonden.

Succes!
Super bedankt voor je reactie! Ik ga er gelijk even naar kijken en erin verdiepen.
Ik wil overigens in Arnhem gaan wonen
  maandag 14 januari 2019 @ 01:21:21 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184390480
Je moet bij je eerste kamer niet te kieskeurig zijn. Nooit gehoord dat mbo-ers moeilijker aan een kamer komen dan anderen. Je bent gewoon een jongere als de rest en als je de huur kunt betalen is het oké. Wel krijg je meer kansen als je "fatsoenlijk" bent.

Zie verder SES / Arnhem of Nijmegen op kamers?
pi_184411953
Ik denk dat je bij hospiteeraanbod weinig kans gaat maken als mbo'er. Dat is niet negatief bedoeld trouwens, maar wel de waarheid. Soort zoekt soort zegmaar. Kijk eens op Kamernet of schrijf je in bij DUWO. Bij die websites kom je op een wachtlijst en krijg je simpelweg een kamer als er een beschikbaar is.

Mocht dat niet lukken, moet je veel geluk hebben in de sociale huursector, contacten of anti-kraak.
pi_184422096
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 01:21 schreef Lunatiek het volgende:
Je moet bij je eerste kamer niet te kieskeurig zijn. Nooit gehoord dat mbo-ers moeilijker aan een kamer komen dan anderen. Je bent gewoon een jongere als de rest en als je de huur kunt betalen is het oké. Wel krijg je meer kansen als je "fatsoenlijk" bent.

Zie verder SES / Arnhem of Nijmegen op kamers?
Bedankt voor je reactie! Ik ben zeker niet heel kieskeurig voor een kamer, ik wil gewoon een fijn plekje vinden. Ik ga even kijken of er op de topic die je hebt gestuurd meer informatie te vinden is!

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 09:33 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik denk dat je bij hospiteeraanbod weinig kans gaat maken als mbo'er. Dat is niet negatief bedoeld trouwens, maar wel de waarheid. Soort zoekt soort zegmaar. Kijk eens op Kamernet of schrijf je in bij DUWO. Bij die websites kom je op een wachtlijst en krijg je simpelweg een kamer als er een beschikbaar is.

Mocht dat niet lukken, moet je veel geluk hebben in de sociale huursector, contacten of anti-kraak.
Ik was zelf ook al bang dat hospiteren als mbo'er lastig zou worden. Niet dat ik anders ben dan een hbo'er (heb zelf hiervoor altijd op havo gezeten), maar bij sommige mensen heerst er meer een soort vooroordeel. In Arnhem is er alleen de HAN en ArtEZ, dus geen universiteit.
Ik heb me al geregistreerd bij Kamernet, maar ik ga zeker even op DUWO kijken.
Sociale huurwoningen zijn voor mij als 18 jarige toch bijna niet te financieren? Aangezien gas, water, licht en andere verzekeringen erbij komen? En bij een kamer zit dat meestal al bij de huur inbegrepen. Of zit ik helemaal verkeerd? Ik heb namelijk niet zoveel verstand hoe dat werkt.
Bedankt!
pi_184425778
Sociale huur kan nog niet, je kan pas vanaf 18 jaar jezelf als woningzoekende inschrijven en dan nog duurt het jaren voordat je iets hebt. Ik heb ruim 7 jaar moeten wachten, in mijn oude woonplaats is dit zelfs 17 jaar. Niet te doen dus.

Ik heb in een studentenhuis gewoond en daar werd niet positief gereageerd toen DUWO een mbo student in een vrijkomende kamer wilde hebben. We hebben geregeld dat dat niet hoefde. Maar dit was wel in een stad met een universiteit, dat zal in Arnhem misschien anders liggen.

Verder zou ik idd niet te kieskeurig zijn en ook eens een dorp of wat verderop kijken, zijn ook wel kamers te vinden. Je kan ook denken aan huren via een hospita als je een rustige plek zoekt, dan woon je bij iemand in. Antikraak werd hier ook genoemd en is goedkoop. Echter heb je dan geen huurbescherming: de huurbaas kan dus ieder moment op de stoep staan om je er uit te schoppen zonder opzegtermijn. Mag je mooi op zoek naar wat anders.
pi_184428656
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:12 schreef Fleekyfleek het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie! Ik ben zeker niet heel kieskeurig voor een kamer, ik wil gewoon een fijn plekje vinden. Ik ga even kijken of er op de topic die je hebt gestuurd meer informatie te vinden is!

[..]

Ik was zelf ook al bang dat hospiteren als mbo'er lastig zou worden. Niet dat ik anders ben dan een hbo'er (heb zelf hiervoor altijd op havo gezeten), maar bij sommige mensen heerst er meer een soort vooroordeel. In Arnhem is er alleen de HAN en ArtEZ, dus geen universiteit.
Ik heb me al geregistreerd bij Kamernet, maar ik ga zeker even op DUWO kijken.
Sociale huurwoningen zijn voor mij als 18 jarige toch bijna niet te financieren? Aangezien gas, water, licht en andere verzekeringen erbij komen? En bij een kamer zit dat meestal al bij de huur inbegrepen. Of zit ik helemaal verkeerd? Ik heb namelijk niet zoveel verstand hoe dat werkt.
Bedankt!
Zelfs tegen hbo'ers heerst er zo'n cultuur. Studenten zijn gewoon een apart volk, beetje elitair gedoe.
pi_184428726
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 06:46 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Zelfs tegen hbo'ers heerst er zo'n cultuur. Studenten zijn gewoon een apart volk, beetje elitair gedoe.
In sommige kringen wel ja. Maar echt niet overal hoor. En voor TS gaat dat niet op omdat Arnhem geen universiteit heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')