abonnement Unibet Coolblue
pi_184383645
Ik ben 32 en heb vroeger op school wel biologie gehad, maar toen was het niet mijn favoriete vak zal ik maar zeggen. Nu ik ouder word begin ik me wel steeds meer in de natuur te interesseren. Afgelopen herfst ben ik naar een natuurdag van het IVN geweest en daarna ook lid geworden. Als welkomstgeschenk kreeg ik een boek met allerlei zoekkaarten om dingen uit de natuur te leren herkennen, dus dat is sowieso wel handig ^O^

Zij geven ook cursussen en dit voorjaar ga ik de "groencursus voorjaar" en de "vlindercursus" doen. En dan later nog wel een keer de "groencursus najaar" of een paddenstoelen, insecten- of andere cursus.

Nu heb ik nl echt geen verstand van bomen, planten, insecten (die ik vaak gekscherend kruip- of vliegbeestjes noem) of vogels. Pas was er een kinderpraatje waarbij een kind een ekster "pinguïnvogel" noemde. Het zou een uitspraak van mij kunnen zijn _O-

Via de Vogelbescherming doe ik een gratis online vogelcursus van 10 lessen die je per mail krijgt, heb de app "Tuinvogels" gedownload en ik lees ook veel op sites als die van IVN, Vogelbescherming, Natuurmonumenten en de Vlinderstichting etc. om mijn kennis te vergroten. En wil dus vaker de natuur in gaan om het in de praktijk toe te passen ;)
Zelf heb ik alleen een balkon van 1x2 meter waar nu alleen een tuinset op staat. Maar die wil ik van het voorjaar ook wel pimpen met planten om meer vlinders te lokken bijvoorbeeld.

Op Youtube staat natuurlijk ook genoeg en in de bibliotheek zullen genoeg boeken te vinden zijn. Maar om tussen de bomen het bos weer te kunnen zien ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben.

Dus wat zijn goede websites, boeken, filmpjes of apps voor volwassenen om de wondere wereld van de natuur te ontdekken? :)
  Hardste schreeuwer 2022 zondag 13 januari 2019 @ 19:37:16 #2
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_184384180
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_184384206
quote:
:')

@TS

NatGeo Wild? Kan ik uren naar kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2019 19:38:32 ]
pi_184384315
Wat super leuk! Ik ben zelf vrijwilliger bij het IVN en heb al veel cursussen van ze gevolgd.

Voor planten kun je in ieder geval de app Pl@ntnet downloaden. Foto maken van de plant en kun je zien welke het waarschijnlijk is. Gebruik ik regelmatig in het veld.

Je kan bijvoorbeeld ook bij Ravon ( amfibieën, reptielen en vissen), Floron (flora) en Sovon (vogels) kijken.

Probeer je elke keer te focussen op één of twee soorten, anders wordt je helemaal gek ;)
pi_184385898
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:38 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

:')

@TS

NatGeo Wild? Kan ik uren naar kijken.
Ik kijk haast nooit tv meer maar zal eens kijken of ik die zender heb. Wel een goede tip idd ^O^

quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:43 schreef SweetestGoodbye het volgende:
Wat super leuk! Ik ben zelf vrijwilliger bij het IVN en heb al veel cursussen van ze gevolgd.

Voor planten kun je in ieder geval de app Pl@ntnet downloaden. Foto maken van de plant en kun je zien welke het waarschijnlijk is. Gebruik ik regelmatig in het veld.

Je kan bijvoorbeeld ook bij Ravon ( amfibieën, reptielen en vissen), Floron (flora) en Sovon (vogels) kijken.

Probeer je elke keer te focussen op één of twee soorten, anders wordt je helemaal gek ;)
Wat leuk dat jij vrijwilliger daar bent! Wat vond jij zelf van de cursussen die je gedaan hebt? Het sprak mij iig erg aan omdat jw naast de theorielessen ook echt op excursie gaat. Die voorjaarscursus is bijvoorbeeld 5 theorie-avonden en 5 excursies, ideaal ^O^

Die plantenapp klinkt erg handig. Voor mn kamerplanten/cactussen wel met Google Lens geprobeerd als ik iets niet wist, maar dit werkt vast nog beter.
Floron en Sovon klinken interessant, ga die eens opzoeken.

En dat is idd wel een beetje het gevaar, dat ik in mn enthousiasme teveel tegelijk wil. Dus idd nu eerst anders maar op bijvoorbeeld vogels richten (zit nu op 6/10 van cursus) en daarna weer ander thema pakken.
pi_184551386
Nou ik heb er wel een nieuwe hobby bij nu, vogels spotten :D
Heb een verrekijker gekocht (Bresser Hunter 10x25) en wat is dat leuk zeg! Ik woon op 4 hoog dus ik kan gewoon vanuit mijn huis al heel veel spotten, zit nu ook gewoon heerlijk relaxed met mn voeten op de kachel naar buiten te kijken. Meeuwen, duiven, eksters, koolmezen, roodborstjes, zie van alles. Echt zo leuk ook om 1 vogel langere tijd te volgen. Is 1 ekster die echt al minutenlang van het ene dak naar het andere dak aan het heen en weer vliegen is. En een andere hupt constant over de zonnepanelen heen die op de daken liggen.
Echt grappig om te zien _O-
Ga van de week ook wat voeder-spullen voor op mn balkon halen, hopelijk komen ze dan ook nog dichterbij :D
  dinsdag 22 januari 2019 @ 16:41:59 #7
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184555319
Er is natuurlijk ook de KNNV, en misschien een lokale vogelwerkgroep?
In elk geval superleuk dat je hierin geïnteresseerd bent :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 22 januari 2019 @ 19:37:10 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184558607
Goed topic! ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184558854
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 16:41 schreef SaskiaR het volgende:
Er is natuurlijk ook de KNNV, en misschien een lokale vogelwerkgroep?
In elk geval superleuk dat je hierin geïnteresseerd bent :)
Ik leer steeds meer organisaties kennen zo. KNNV kende ik niet, maar even op de website gekeken en lokale afdeling hier organiseert echt allerlei excursies, cursussen en lezingen :D
Dankje!

Selang Thnx ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 22 januari 2019 @ 20:26:42 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184559608
Je kunt gelijk mooi meedoen met vogeltjes tellen: F&F / Nationale Tuinvogeltelling 25, 26 & 27 januari 2019
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184559673
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:26 schreef SeLang het volgende:
Je kunt gelijk mooi meedoen met vogeltjes tellen: F&F / Nationale Tuinvogeltelling 25, 26 & 27 januari 2019
Ja daarom wilde ik van de week ook voer kopen voor op balkon en dan hopen dat er wat te tellen valt :D
pi_184619426
Ik heb woensdag 2 voedersilo's voor op het raam bij mn balkon gekocht, 1 met pinda's en 1 met strooimix. Tot nu toe heb ik er nog niks bij gezien, maar kon even duren voor ze het gevonden hebben zeiden ze bij het tuincentrum.

Morgen ben ik niet thuis, maar hopelijk zondag dat er wat te tellen valt. En anders gewoon rustig afwachten. Op tafeltje staat ook nog dienblad met wat blaadjes, kleine appeltjes en daar heb ik ook nog wat strooivoer tussen gestopt.

Ben nu ook afleveringen van Vroege Vogels aan het kijken, ook erg interessant :D
Net 1 aflevering gekeken over de Hoge Veluwe. Woon zelf sinds 1.5 jaar in Apeldoorn, dus van het voorjaar/zomer maar eens een bezoekje brengen aan het Nationale Park ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 25-01-2019 21:04:53 ]
pi_184658913
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:52 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ik kijk haast nooit tv meer maar zal eens kijken of ik die zender heb. Wel een goede tip idd ^O^

[..]

Wat leuk dat jij vrijwilliger daar bent! Wat vond jij zelf van de cursussen die je gedaan hebt? Het sprak mij iig erg aan omdat jw naast de theorielessen ook echt op excursie gaat. Die voorjaarscursus is bijvoorbeeld 5 theorie-avonden en 5 excursies, ideaal ^O^

Die plantenapp klinkt erg handig. Voor mn kamerplanten/cactussen wel met Google Lens geprobeerd als ik iets niet wist, maar dit werkt vast nog beter.
Floron en Sovon klinken interessant, ga die eens opzoeken.

En dat is idd wel een beetje het gevaar, dat ik in mn enthousiasme teveel tegelijk wil. Dus idd nu eerst anders maar op bijvoorbeeld vogels richten (zit nu op 6/10 van cursus) en daarna weer ander thema pakken.
Vond de cursussen erg geslaagd! Sowieso fijn om mensen met dezelfde passie voor natuur te treffen. Ik heb de vogelcursus beginners gevolgd en de cursus met de jeugd de natuur in. Verder bijvoorbeeld ook een cursus waterplanten voor beginners door Floron. Ik heb gemerkt dat ik het makkelijkste leer wanneer je het veld in gaat met iemand die er veel verstand van heeft, zoals bijvoorbeeld de excursies bij cursussen.

Heb ondertussen van mijn hobby mijn studie gemaakt, ben nu eerstejaars student Bos- en Natuurbeheer :)
pi_184698554
Ik volg dit topic even!

Ik heb nog nooit gehoord van IVN :@ Maar ga eens op zoek of er iets moois tussenzit in mijn regio.Vogels hebben mijn meeste interesse, maar natuur in het algemeen spreekt me ook erg aan.

quote:
Heb ondertussen van mijn hobby mijn studie gemaakt, ben nu eerstejaars student Bos- en Natuurbeheer :)
Nice! Als ik 18 jaar geleden nou eens goed had geweten wat ik nu zou willen zijn.....
pi_192677628
Ik schop mijn eigen topic even omhoog hoor :D

Maar ik heb echt een super handige biologie-website gevonden waar echt zoveel informatie op staat :o :o :o
Ik raak niet uitgelezen en uitgekeken haha _O_

https://www.meneerspoor.nl/

En al deze herkennings- en zoekkaarten heb ik meteen opgeslagen, echt ideaal ^O^
https://www.meneerspoor.nl/herkenningskaarten.html

Die 2 cursussen die ik vorig jaar gedaan heb bij het IVN ( vlindercursus en groencursus voorjaar) waren echt super interessant en leuk! ^O^
Heb ik echt heel veel van geleerd en de excursies waren ook echt heel leerzaam.
Mochten de cursussen dit najaar weer doorgaan ivm Corona maar eens kijken welke ik dan wil gaan doen :)

[ Bericht 13% gewijzigd door _Hestia_ op 18-04-2020 01:12:05 ]
  zaterdag 18 april 2020 @ 01:17:48 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192677774
Wow jouw enthousiasme :D O+ .

Ik heb het geluk dat allebei m'n ouders biologen zijn. Daar kan geen website tegenop :6 .
Huilen dan.
pi_192677789
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 april 2020 01:17 schreef Isdatzo het volgende:
Wow jouw enthousiasme :D O+ .

Ik heb het geluk dat allebei m'n ouders biologen zijn. Daar kan geen website tegenop :6 .
Haha dat geloof ik. Ben inmiddels 33, beetje laat om nog geadopteerd te worden door hun he? :6
  zaterdag 18 april 2020 @ 01:29:32 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192677891
Jullie zijn allemaal volwassen en het is (nog) een vrij land. Doe wat je niet laten kan :6 .

Verder: ik weet niet hoe het in jouw regio zit, maar op veel plekken heb je ook wandelingen waarbij je met de boswachter op pad kan. Vind dat zelf altijd heel leuk, want weinigen kennen een gebied zo goed als de lokale boswachter.
Huilen dan.
pi_192677933
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2020 01:29 schreef Isdatzo het volgende:
Jullie zijn allemaal volwassen en het is (nog) een vrij land. Doe wat je niet laten kan :6 .

Verder: ik weet niet hoe het in jouw regio zit, maar op veel plekken heb je ook wandelingen waarbij je met de boswachter op pad kan. Vind dat zelf altijd heel leuk, want weinigen kennen een gebied zo goed als de lokale boswachter.
Lol :D

Ik woon in Apeldoorn, geloof dat we wel wat bos hier in de buurt hebben :7
pi_193099760
https://eol.org/ en de bijbehorende https://naturalhistory.si.edu/research/eol leest lekker weg. Ook podcasts als dat je ding is, Google Earth tours, webinars etc.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')