Idem, 4 jaar geleden overgestapt naar CrossClimate en bevalt me prima.quote:Op zondag 13 januari 2019 15:06 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Zoals de winter nu verloopt kun je het prima met allseasons doen. Ik heb Michelin CrossClimate en daar mag je ook in Duitsland gewoon mee rijden in de winter. In de sneeuw zijn winterbanden wel een stuk beter, maar verder in de huidige omstandigheden ben ik zeer tevreden over de Michelins.
quote:Op zondag 13 januari 2019 16:02 schreef Piles het volgende:
[..]
Idem, 4 3 jaar geleden overgestapt naar CrossClimate en bevalt me prima.
Je doet natuurlijk korter met 1 setje CrossClimate banden dan met 2 sets banden (zomer / winter). Maar je bent ook minder kwijt in aanschaf voor 1 set banden dan voor 2quote:Op zondag 13 januari 2019 16:22 schreef Lingue het volgende:
Als ik het goed lees is de toegevoegde waarde van winterbanden op all season vooral als het sneeuwt?
Het stukje over vriezen en grip vind ik nog wel even een ‘dingetje’.
Ik ben natuurlijk niet de enige automobilist en dus ook afhankelijk van rijgedrag van een ander. Daar kan ik maar gedeeltelijk op anticiperen.
Slijtage van all season tov 2 soorten?
Eerlijk gezegd heb ik nog niet in extreme omstandigheden gereden met deze banden. Als er echte winters zijn en je wil gewoon het veiligst: neem naast de zomerset een winterset. Maar ik rijd er nu 2 jaar op en heb er nog geen problemen mee gehad, behalve dat ik met echt een laagje sneeuw dus merkte dat winterbanden wel beter zijn. Verder werken ze in de zomer en met regen erg goed. Ze slijten volgens mij ook niet snel.quote:Op zondag 13 januari 2019 16:22 schreef Lingue het volgende:
Als ik het goed lees is de toegevoegde waarde van winterbanden op all season vooral als het sneeuwt?
Het stukje over vriezen en grip vind ik nog wel even een ‘dingetje’.
Ik ben natuurlijk niet de enige automobilist en dus ook afhankelijk van rijgedrag van een ander. Daar kan ik maar gedeeltelijk op anticiperen.
Slijtage van all season tov 2 soorten?
Maar als het onder de streep qua ¤¤ weinig uit gaat maken zijn gescheiden banden wel weer beter en meest veilig misschien?quote:Op zondag 13 januari 2019 16:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je doet natuurlijk korter met 1 setje CrossClimate banden dan met 2 sets banden (zomer / winter). Maar je bent ook minder kwijt in aanschaf voor 1 set banden dan voor 2
In de winter rijden is voor het grootste deel anticiperen op de situatie, dus ook rustig aan doen.
Ik rij met crossclimate banden niet sneller dan met gewone banden, anders is het voordeel van de kortere remweg en hogere grip weer teniet gedaan.
M'n huidige CrossClimates hebben nu 45.000km afgelegd in 3 jaar en zouden nog wel 1 of 2x door de APK komen. Maar ik vind zelf m'n voorbanden te weinig profiel hebben om er echt mee in de sneeuw te kunnen rijden, er komen dus sowieso 2 nieuwe banden om, APK is deze maand.
Hier heb je idd een goed punt.quote:Op zondag 13 januari 2019 17:11 schreef DJSmiley het volgende:
Beste: Verschilt per land.
rij je veel, heb je duidelijke seizoenen (dus echte zomers en echte winters): Dan zijn aparte setjes het beste.
Voor het weer in Nederland betwijfel ik of zomer- en winter goed is. Wanneer ga je wisselen? Ik heb al meermalen met winterbanden gereden bij hoge temperaturen en regen. (December)
En met zomerbanden in de sneeuw in april...
Het klimaat in NL is naar mijn mening beter geschikt voor all seasons, dan voor winterbanden voor de sporadische keer dat er sneeuw ligt.
All seasons zijn er in vele varianten. De ene is net wat beter in de sneeuw, de andere weer bij regen. Het blijft een compromis. Maar tov een winterband bij 12 graden en regen, of een zomerband bij een late sneeuwbui wint een goede all season het gewoon.
Dat is ook de reden dat ik naar all seasons ga. Ik heb liever een band die in de meeste gevallen beter past bij het weer, dan een band die geschikt is voor de overige 5% en de andere 95% van het seizoen eigenlijk niet tot zn recht komt.
De CrossClimate is een goede band, maar inmiddels wel relatief duur en naar mijn mening zijn er betere alternatieven.
Bedenk wel dat veel reviews niet perse op het Nederlandse weer gericht zijn. Ik heb liever een all season band die in de echte sneeuw iets minder presteert, maar in de regen of droog wegdek beter is. Dat komt veel vaker voor in NL dan echte sneeuw.
Wat Duitsland betreft: Een All season met het sneeuwvlokjessymbool voldoet gewoon. M+S alleen is niet (meer) voldoende.
Naast de Cross Climate zijn andere alternatieven:
- Continental Allseasoncontact
- Goodyear Vector 4Seasons G2
- Bridgestone Weather Control A005
De laatste is een nieuwe band. Lijkt in de reviews op echt sneeuw iets minder te zijn, maar op de andere punten weer beter dan de crossclimate.
Voor nu lijkt mij dat een hele goede kandidaat voor het Nederlandse klimaat.
Zit je echt in Zuid Limburg, Ardennen oid, Midden Duitsland, dan kan het zijn dat ie minder is, daar heb je meer kans op winterse omstandigheden.
Kwa kosten: Maakt imho weinig uit. Winterbanden slijten harder bij hoge temperaturen (Dat heb je vaak genoeg in de Nederlandse winters). Wisselen van banden (of velgen) kost ook geld.
Bij losse winterbanden heb je wel het voordeel dat je die op stalen velgen kan zetten en je mooie dure aluminium velgjes dus niet vern*kt door al het zout enz.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |