abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184355654
registreer om deze reclame te verbergen
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 10:44:48 #2
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184355824
Ik vind het zoo duur, er zijn zoveel gratis werkjes te vinden op juffen sites.
En alles maar digitaal vind ik ook stom *) ik hoor er wel veel positieve verhalen over.
pi_184355857
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:44 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik vind het zoo duur, er zijn zoveel gratis werkjes te vinden op juffen sites.
En alles maar digitaal vind ik ook stom *) ik hoor er wel veel positieve verhalen over.
Het is ook best prijzig. Zag dat een jaarabonnement iets van 95 euro kost, in 1 keer betalen. Dat is me dan weer net een brug te ver :) Ik weet ook niet of het over een tijdje nog interessant gevonden wordt, zonde van het geld dan.
pi_184356459
registreer om deze reclame te verbergen
Ik vind Squla (als leerkracht) niet veel bijzonders. Prima als je kind het leuk vindt en je hebt er het geld voor over, maar het is -zeker voor kleuters- z belangrijk om gewoon te den en te ervaren. Daar wint digitaal het niet van, wat mij betreft.
pi_184357107
Geen idee wat wij betaald hebben, maar niet zoveel volgens mij. Was met een actie.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 19:22:44 #6
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184364196
Ze hebben bij ons op school een squla abonnement voor alle kinderen vanaf groep drie volgens mij.

Vooralsnog ben ik er niet zo mee bezig. Ik heb een kleuter die sinds kort roept dat hij niet naar groep drie wil, want dan moet hij leren lezen en dat kan hij al _O-
pi_184365232
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb een kind in de kleuterklas nu O+ Sjaak vond de eerste ochtend school (dinsdag) hartstikke leuk, maar de tweede ochtend (donderdag) wilde hij niet de klas in, want de klas zag er anders uit. De stoeltjes stonden in de kring in plaats van aan de tafeltjes. Hij weigerde pertinent. Gelukkig hebben we de afspraak gemaakt dat de lieve leidsters van de psz (zitten op 10 meter afstand van Sjaaks lokaal) helpen als het niet gaat. Dus we hebben een huilende Sjaak achter gelaten in de armen van 1 van die leidsters en ze zou kijken of ze hem mee naar boven zou nemen of in groep 1 zou achterlaten. Uiteindelijk is hij toch in groep 1 aangesloten en vond hij het wel ok de rest van de ochtend.
Dinsdag mag hij weer. Ik ben benieuwd hoe hij het dan vindt O+
Draagzak kopen of huren?
www.babydragen.eu
pi_184366819
Leuk, MevrouwCactus. En fijn van die samenwerking met psz.

Wat betreft Squla. Ik kende het niet. I is de laatste maanden ook veel bezig met leren schrijven en rekenen, maar doet dat ouderwets met pen/potlood/stift en papier en wij begeleiden het een beetje.
Eigenlijk probeer ik dat verder zo min mogelijk te sturen, alleen als zij het echt graag wil. Ik laat haar het zelf een beetje uitdokteren en zie dan dat spel en leren erg in elkaar overlopen en dat ze het ene moment iets aan het schrijven is en dan weer gaat tekenen. Soms wil ze wel feedback en soms juist niet. Ik denk dat dit goed is zo. Het leren is heel natuurlijk.

Dingen als dat Squla zijn voor mijn gevoel (nog) te schools of te veel op de prestatie gericht. Misschien zou ik het overwegen als ze duidelijk moeite had met iets en wat extras zou kunnen gebruiken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184367322
Ik ga ook eens naar Scula kijken. Al is het maar vanwege de Nederlandse taal.

O schrijft inmiddels wel erg veel, zowel met de hand als op mijn telefoon of pc. Ze stuurt dan berichtjes naar man zijn ouders, of een vriendinnetje. wordt dan zo iets:
123456789135792468HO GAAT HET MET JULIABCDEFGHIJKLMNOPQRSUVWXYZ
En dan 10 hartjes.

Echt heel leuk :D
Zo leuk dat fonetische schrijven:D
  zondag 13 januari 2019 @ 08:35:30 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184372525
Fonetisch schrijven O+.
Kuiken heeft gisteren een magische pen gekregen; de inkt zie je alleen als je er met een UV lampje op schijnt. Toen kwam er een vriendje langs (wij hadden een afspraak met z'n vader), en die ging toen ook zo'n pen halen. En daarna gingen ze elkaar geheime brieven sturen. Met koeien letters op de envelop: GBRUIKJMAGISEPEN :D O+.
KuikenGuppy
  Moderator zondag 13 januari 2019 @ 08:39:12 #11
319937 crew  Roomsnoes
pi_184372551
Ooh wat gaaf! Haha.
Ik vind de ontwikkeling nu zo leuk!

Al begint er wel wat perfectionisme door te schemeren. Daar zijn we nu wel mee bezig thuis. O is slim en snel en tezamen met woede en perfectionisme voorzie ik daar nog wel wat uitdagingen.
pi_184372626
Tof he, dat spellen O+ Sjaak spelt ook woorden. Een tijdje terug begon hij daar ineens mee, nu spelt hij al heel veel. Het meeste is ook nog fonetisch, vooral de Engelse woorden zijn fonetisch.

Squla hebben wij een tijdje gehad en Sjaak vond het 3 of 4 maanden erg leuk, maar daarna had hij het wel gezien. Als ik het dan een niveau omhoog zette, wilde hij wel weer even, maar dan was het toch snel weer klaar.
Draagzak kopen of huren?
www.babydragen.eu
pi_184373840
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 08:39 schreef Roomsnoes het volgende:
Ooh wat gaaf! Haha.
Ik vind de ontwikkeling nu zo leuk!

Al begint er wel wat perfectionisme door te schemeren. Daar zijn we nu wel mee bezig thuis. O is slim en snel en tezamen met woede en perfectionisme voorzie ik daar nog wel wat uitdagingen.
I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.

Ze zit sinds zaterdag op balletles. Ik mocht de laatste tien minuten even kijken. Met haar tong uit haar mond stond ze zo haar best te doen. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 13 januari 2019 @ 11:03:21 #14
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184374078
Ik hoor hier nog niet, want N is pas 3jr5 mnd, maar ik merk dit perfectionisme ook wel bij haar. Ze wil zelden gewoon een beetje tekenen of knutselen of puzzelen. Als we het dan een keertje doen, dan moet ik het doen, niet zij ("Jij moet het doen mama!'). Alsof ze het zelf niet wil of durft te doen, omdat ze het nog niet goed genoeg kan.
Op het kdv maakt ze wel gewoon krassentekeningen zonder te klagen, dus ik merk het vooral thuis.
Zelf was ik vroeger ook zo, en dat was helemaal niet leuk...

Hebben jullie nog tips hoe ik haar hierin kan begeleiden? Misschien push ik teveel? Laatst las ze dus een woord ("H, twee A's, S' - haas!)", maar toen ik een ander woord vroeg, wilde ze niet meer...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184374476
Mijn oudste (nu 7) is ook zo. Al van baby af aan kregen we hem niet gestimuleerd om iets te oefenen (bijvoorbeeld van rug naar buik draaien door een speeltje net wat verder weg te leggen oid) als iets niet meteen lukt hoeft het van hem niet en doet hij het ook niet (zo ook met fietsen bijvoorbeeld, met zijwieltjes kwam hij niet voor uit en vond hij ook niet leuk om te oefenen, toen de zomer er na de zijwieltjes er af (want met kwam hij nog steeds niet vooruit) en hij fietste in 20 minuten (we wat later dan de meeste andere kinderen dat konden). En in eens weet hij van zichzelf dat hij het kan en doet het dan. Maar iets oefenen wat nog niet lukt wil hij echt niet.. heb dat eigenlijk altijd wel op zn beloop gelaten en kwam ook altijd goed.

Waar ik nu op school tegenaan loop bij hem (groep 4 nu) is dat hij qua niveau boven gemiddeld zit en de schoolwerkjes hem dus ook gemakkelijk af gaan en hij dus nog steeds niet weet hoe het is als iets moeilijk is en dat je ook wat fout mag doen om iets te leren. (Natuurlijk heeft hij geen 100% score en doet hij ook echt wel eens iets fout, maar hij schrijft bij wijze van liever op ‘weet ik niet’ als dat hij gaat bedenken hoe hij er dan toch achter kan komen wat het is)

Daarmee ben ik dus wel bang hoe dat zal gaan als hij op een gegeven moment wel iets tegen komt wat niet snel genoeg lukt. Of hij dan om kan gaan met falen en of hij zal doorzetten zodat het uiteindelijk wel lukt (of meteen op geeft).

Gelukkig krijgt hij op school wel extra uitdaging, met dingen die niet meteen lukken (maar krijg van hem weinig feedback daar over hoe dat gaat, tis geen prater of hij weet het niet meer.. :{)

Maar moraal van mijn stukje tekst. Ik twijfel nu dus of ik hem in bepaalde dingen niet meer had moeten stimuleren om te leren door trial and error in plaats van het op zn beloop te laten in de wetenschap dat alles wel goed komt.
Verder weet ik ook wel dat ik dat wel heb geprobeerd (maar wellicht niet op de juiste manier) maar dat hij daar niet voor te motiveren was. Vind het nog steeds lastig of ik het wel goed gedaan heb of hoe ik het anders had kunnen doen.
Verder dus eigenlijk geen tips en hoort bovenstaande stukje ook niet (meer) hier. Al hebben wel dingen ook in de kleuterperiode zich afgespeeld

[ Bericht 11% gewijzigd door hilliebillie op 13-01-2019 11:34:52 ]
  zondag 13 januari 2019 @ 11:46:38 #16
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184374751
Zo is N ook wel ja! Op het cb gezeur gehad dat ze met 8 maanden nog niet rolde... nee, ze wachtte gewoon tot ze kon kruipen en toen kon ze gelijk ook gaan zitten, langs de kantjes lopen etc. Rollen heeft ze nooit gedaan dus.
Steppen ook, dat wilde ze niet echt oefenen, maar nu kan ze het gewoon wel.
Fietsen, ze heeft nu een fiets met zijwieltjes, maar daar durft ze nog niet op. Ik verwacht dat ze dat over een half jaar ineens wel wil en het dan ook kan.

Op de basisschool was ik ook zo als jouw zoon Hillie: of ik kon het gewoon, en zo niet dan ging ik huilen (dit was misschien 3x per jaar ofzo). :'( Maar op de middelbare heb ik wel geleerd hoe je dingen moest oefenen als ik het niet meteen kon.

Ik leg dus bij N dus dat nadruk op oefenen, dus als ze iets niet kan zeg ik 'ja, dan moet je veel oefenen, dan lukt het wel'. Maar N zegt dan 'als ik 4 ben, dan kan ik het wel'. Alsof het vanzelf gaat (is ook vaak zo :D )
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184376061
Mijn nu groep 3 er had dat ook als peuter en kleuter. Maar altijd als zij iets zei van " want jij kan zo mooi tekenen mama" dan zei ik dat dat kwam doordat ik dat vaak had geoefend.. ook vaak benoemd dat broertje iets niet kon en dat oefenen helpt en ze kon dus ook zien dat hij eerst heel wiebelig liep en daarna echt kon lopen..
Uiteindelijk viel geloof ik het kwartje toen ik bedacht dat ik piano wilde kunnen spelen.. kan wel notenlezen.. dus ik steeds oefenen en toen merkte ze dat t dan eigenlijk snel beter gaat en ze was echt optrcht verbaast dat grote mensen soms ook moeten oefenen.
Ze heeft nu veel minder moeite ermee. Soms ineens weer wel (drama, ze zwom niet in 1x door het gat bij c), maar dan helpt t om te benoemen dat oefenen helpt en nu oefent ze al een paar weken braaf.. heel anders dan in de kleutertijd. Dan had ze gewoon besloten dat ze dat dus niet kon en had t heus niet elke week weer willen proberen..
pi_184376767
Voorleven is inderdaad belangrijk. Laten zien dat oefenen erbij hoort, en dat jij ook dingen niet perfect doet. En grapjes maken, relativeren, zelfspot.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Moderator zondag 13 januari 2019 @ 17:47:41 #19
319937 crew  Roomsnoes
pi_184381801
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:47 schreef Franny_G het volgende:

[..]

I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.

Ze zit sinds zaterdag op balletles. Ik mocht de laatste tien minuten even kijken. Met haar tong uit haar mond stond ze zo haar best te doen. O+ .
Bij O is het niet eens zozeer kritiek waar ze niet tegen kan. Alhoewel - kritiek krijgt ze weinig. Misschien ook maar eens doen haha.
Maar zo zat ze net te knutselen. Allemaal driehoeken tekenen en dan uitknippen. Eerst door het lint omdat de driehoeken scheef waren. Daarna omdat ze ze scheef aan elkaar geplakt had (wilde een vlaggenlijn maken). Daarna door het lint omdat het plakband bobbelig was.

Ze lijkt echt een soort in paniek. Ze ziet natuurlijk niet dat haar motoriek bovengemiddeld is. Ze knipt echt onwijs mooi, en misschien ziet ze juist daarom kleine oneffenheidjes heel erg.Als ik met haar bezig ben ga ik heel bewust soms ook uitschieten met mijn potlood, of scheef knippen, en dan hyperbewust benoemen van "oh jee, das jammer. nou beetje plakbank er op en dan is het goed". Hopelijk pikt ze dat dan op.
pi_184384974
Het is ook wel lastig om het beeld dat je in je hoofd hebt te moeten matchen met de realiteit. Dat is altijd zo als je iets maakt. Het is dan misschien goed om uit te leggen dat zo'n vlaggenlijn meestal machinaal gemaakt wordt, en dan is het dus helemaal netjes? Maar als je iets helemaal zelf met de hand maakt, kan dat nooit zo.

I is daar wel makkelijker in. Die zegt dan meestal: "Geeft toch niet?" en dat bevestig ik dan altijd meteen. :D . Ik ben zelf helemaal niet zo handig, en kan prima leven met oneffenheden, dus dat ziet I vaak genoeg en dat geef ik duidelijk mee. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Moderator zondag 13 januari 2019 @ 20:18:20 #21
319937 crew  Roomsnoes
pi_184385047
Ja zo iets zei ik ook. Ik zei dat een vlaggenlijn ook nooit recht hangt, bv. We hebben samen een jurk genaaid voor haar pop. Heb toen heel bewust verteld waar het niet helemaal ging zoals ik verwacht. Voorlevenvoorlevenvoorleven maar :)

Haha mooie houding van I :D
  zondag 13 januari 2019 @ 20:18:58 #22
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184385060
Ah, herkenning!! Hier ook een kind dat met alles wacht tot ze het kan. En tot op t bot gefrustreerd ls ze dan iets probeert en het lukt niet.

Maar uiteindelijk komen al die dingen altijd goed. Toen ze ruim 4 was kraste ze nog steeds, en ineens kwamen er heel gedetailleerde tekeningen, en spotte ik laatst zelfs draadmannetjes met bewegingsstreepjes en zette ze vandeweek een denkwolkje bij een bloem :D Mijn kleine striptekenaar O+ (ik wou dat vroeger altijd worden)
E & S
  zondag 13 januari 2019 @ 20:36:12 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184385492
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 08:35 schreef Burdie het volgende:
Fonetisch schrijven O+.
Kuiken heeft gisteren een magische pen gekregen; de inkt zie je alleen als je er met een UV lampje op schijnt. Toen kwam er een vriendje langs (wij hadden een afspraak met z'n vader), en die ging toen ook zo'n pen halen. En daarna gingen ze elkaar geheime brieven sturen. Met koeien letters op de envelop: GBRUIKJMAGISEPEN :D O+.
Net lag er een "geheime brief voor Kuiken" in de bus. Alsof ik zelf weer jong ben, ik geniet hier net zo hard van :D

Zo leuk ook jullie verhalen te lezen en te herkennen O+.

Dat perfectionisme wat jullie noemen herken ik ook in Kuiken, maar niet t erg gelukkig. Hij knutselt en tekent ook echt belachelijk veel dus er gaat best vaak iets niet helemaal zoals hij had gedacht.

Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideen bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
KuikenGuppy
  zondag 13 januari 2019 @ 20:47:46 #24
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184385784
Ik vind klassen overslaan best tricky. Want slim of niet, een kleuter blijft een kleuter, met nog een heleboel meer ontwikkeling door te maken dan alleen cognitief.

E is best slim en kleutert bovendien bijna 2,5 jaar (jarig in april) maar dit jaar groep 2 heeft ze wel nodig.
E & S
pi_184385803
Leuk om alles te lezen. O+

Burdie. Geen ervaring daarmee. Wil je hem dit jaar nog naar groep 2 doen? Of na de zomervakantie?

Hier een meisje van bijna 6 dat alleen haar eigen naam schrijft. En het woordje oor.
Ze had totaal geen interesse in letters en cijfers. Dat komt nu pas een beetje.
Volgende week zaterdag vieren we haar verjaardag alvast. En vandaag hebben we aftelkaartjes gemaakt. Zij schreef alle cijfers op.
Perfectionisme herken ik half. Ze is geel gefrustreerd als ze iets niet kan en wil het dan ook echt niet.
Aan de andere kant roept ze ook regelmatig dat iedereen het op zijn eigen manier doet. O+
pi_184386047
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:36 schreef Burdie het volgende:

Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideen bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
I loopt wel een beetje voor op het gemiddelde, maar niet zodanig dat ik bang ben voor onvoldoende uitdagingen. Wat ik vooral bij haar zie, is wat ik eerder schreef: het leergierige en bijv dingen als willen schrijven en rekenen hebben nog duidelijk een speels karakter. Ze is in die zin echt een kleuter. Soms verrast ze me echt met iets, maar op een ander moment denk ik weer: uh, wat doe je nu? :') .

Maar kuiken en I hebben denk ik wel allebei dat ze relatief lang kleuteren? I is van eind januari, is vorig jaar gestart in groep 1 en zit in principe dit hele schooljaar ook nog in groep 1. De juf van haar vorige school vroeg zich ook even af of dit voor haar niet wat lang is. Aan de andere kant: ze zat daar en nu ook weer in een gemengde groep 1/2 en dat heeft als voordeel dat ze gemakkelijk mee kan doen aan groep 2 werkjes. Ik heb met haar nieuwe juf nog niet daarover gesproken, ze zit nu vooral weer even in een wenfase, haar plekje vinden in de groep.

In plaats van een groep overslaan, kan het ook een idee zijn om te kijken waar de interesses van kuiken liggen en kijken of hij dan ipv dingen doen die hij al lang kan een meer eigen programmaatje kan lopen. Maar in het geval van zo lang kleuteren als ook bij I kan ik me best voorstellen dat een eerdere overstap naar groep 3 een goede kan zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 13 januari 2019 @ 21:02:26 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184386160
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:47 schreef LadyBlack het volgende:
Ik vind klassen overslaan best tricky. Want slim of niet, een kleuter blijft een kleuter, met nog een heleboel meer ontwikkeling door te maken dan alleen cognitief.
Ja klopt, we doen het ook alleen maar als het op alle vlakken klopt.
Hij doet intussen praktisch alles op groep 2 niveau mee, dus cognitief zou het een logische keus zijn. Maar er speelt idd meer mee. Voor mij was het destijds echt een foute beslissing geweest, maar mijn nichtje heeft ook een klas overgeslagen en die had er juist weer heel veel profijt van.
Lastig wel, hoor!
KuikenGuppy
  zondag 13 januari 2019 @ 22:50:41 #28
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184388431
Het valt of staat m.i. met de mogelijkheden die de leerkracht heeft om wat individueel met de leerlingen om te gaan.
E's juf heeft 1 uur per week een klassenassistent en in dat uur doet ze extra opdrachtjes met E en een klasgenootje. Die twee dames (beide groep 2) zitten een niveau hoger dan de rest en zijn daar erg blij mee. Op woensdag hebben ze een soort kleuter-plusklasje waar ze puzzels maken en spelletjes doen. Klinkt voor mij als fijn speels, en toch uitdagend.
E & S
pi_184390526
Ik riep dus altijd dat ik zo blij was dat Ow 2,5 jaar ging kleuteren, maar nu baalt hij er alleen maar van.

Hij wil heel graag naar groep 3 en cognitief had hij er ook beter gepast. Sociaal is hij wat zwakker, maar ik denk dat dat altijd zo zal blijven :)

Hij is wel erg onzeker en hoorde vaak van kinderen uit zijn groepje dat hij het niet goed deed (en dan deed hij de puzzel/las het woord/ rekensommetje juist wel goed). Gelukkig heeft de juf hem nu met drie andere meiden in een groepje gezet die ook kunnen lezen. Kwam hij erachter dat hij enkele twee klanken nog niet wist, die een ander meisje wel wist. Is hij vervolgens zelf een soort flitskaartjes gaan maken en daar oefent hij nu samen met zijn broertje mee. Ik stimuleer hem daar helemaal niet in, maar rem hem ook niet. Het oefenen gaat ook heel relax zonder frustratie :)
Vorig jaar zat Ow ook de laatste maanden in een plusklasje. Hij vond het fantastisch en had laatst aan de juf gevraagd of hij er weer naar toe mocht (hoorde ik van de juf :o ) . Hopelijk is er na d emeivakantie weer plek, dan stroomt groep 8 af :)

Goed lang verhaal, maar 2,5 haar kleuteren is dus toch niet voor ieder kind goed. En ik had nooit gedacht dat ooit te roepen.

(Ik heb bij mijn kleine kleuter van oktober nu ook aangegeven dat ik een jaar langer groep 1 doen op basis van zijn spraak niet verstandig vind. Liever dan een jaar langer groep 2 :) )

Oh en ook hier komt de verjaardag eraan. 6 jaar geleden was ik nu opgenomen en had ik een hele slechte nacht ;) Dinsdag jarig, vrijdag zijn eerste kinderfeestje (als oudste van zijn klas kwam ik er vorig jaar nog prima onderuit ;) ) en zaterdag zijn grote mensenfeestje.. ik ben blij als het zondag is ;)
pi_184392943
Ik vind jullie verhalen over perfectionisme heel verhelderend om te lezen, dank jullie wel! O+.

Vanochtend om 7.30 uur kregen we een spoedbericht van school: juf ziek en er was geen vervanging. Dat was wel even stressvol. :+. Gelukkig kon I terecht bij de gastouder waar zijn kleine zusje vandaag al naartoe zou gaan (en stonden mijn ouders ook al paraat O+).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184393040
Ja, dat is het lerarentekort in de praktijk. I's juf was ook ziek, maar dat is wel opgevangen. Op I's vorige school was er op de vrije dag van haar vaste juf geen vervanger en dus kreeg ze die dag dan les van een assistente. Niet ideaal en een typisch voorbeeld van een soort 'verborgen' lerarentekort.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184393064
Ik vind het ook niet meer dan prima dat de kinderen naar huis gestuurd worden/thuis mogen blijven. Maak maar duidelijk hoe groot het probleem is.

Kinderen voor wie echt geen oppas gevonden kon worden, mochten wel komen en zouden dan over de andere groepen verdeeld worden, dat wel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184393078
Oh dat is fijn voor die ouders ja. Op maandag zou het voor ons ook geen probleem zijn, maar op di, do en vrij wel. Onze ouders zijn ook niet beschikbaar.

LB, wat een goede oplossing zo!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184393153
Iets waar ik wel aan moet wennen in I's nieuwe klas: ze doen daar massaal al aan vriendenboekjes. De eerste keer dat I een boekje meekreeg was op haar tweede wendag. Toen vond ik het wel heel leuk en lief, dat ze er kennelijk al meteen bij hoorde. Maar we hebben nu het derde boekje gekregen en ik zie dus constant kinderen met die boekjes rondlopen in de klas. Ik vind ze echt nog te jong daarvoor hoor. Dat is toch eigenlijk pas leuk als ze zelf de antwoorden kunnen opschrijven? Ik voel me nu de hele tijd verantwoordelijk ervoor. }:| . I zegt nog niet dat zij er ook eentje wil, maar dat zal wel niet zo lang meer duren. }:|
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 11:25:16 #35
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184394380
Volgens mij hoort dat er bij? Op Kuikens school heeft ook iedereen zo'n boekje.
KuikenGuppy
pi_184394492
toen w in groep 1 zat had heel groep 2 zo n boekje. Maar toen ze zelf in groep 2 zat niet meer en ook in groep 3 heb ik ze niet meer gezien. Nu L in groep 1 zit heb ik er ook niemand mee zien lopen..
W heeft zelf ook zo n boekje.. alleen haar 2 beste vriendinnen staan er in en verder alleen opa en oma s, oppas enzo.. ze wil m niet in de klas meegeven want andere kinderen raken m dan kwijt volgens haar. t is wel leuk om iedereens favoriete film en muziek te lezen al hebben de oma s wat moeite met de vraag wat ze later willen worden :)

[ Bericht 52% gewijzigd door watmoetikkiezen op 14-01-2019 11:38:48 ]
pi_184395213
Hier ook af een toe een vriendenboekje. Ik vul hem samen met R in. Krijg je ook hele leuke antwoorden soms.
pi_184395724
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:25 schreef Burdie het volgende:
Volgens mij hoort dat er bij? Op Kuikens school heeft ook iedereen zo'n boekje.
Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184395729
Hier ook regelmatig een boekje. Ik ben wel gestopt met pasfoto's erin te plakken. Ben ik straks heel dat velletje wat bij de schoolfoto's kwijt aan vrienden boekjes... We plakken daar de laatste tijd een leuke sticker.
pi_184395779
Bij de eerste twee boekjes zaten wij middenin de verhuizing. Geen idee in welke doos de pasfoto's zaten, dus die ontbraken ook. :P . Voelde me daar ook al een beetje lullig over, maar gelukkig ben ik niet de enige. I was ook lekker eigenwijs bezig. Ze had een vriendenboekje van een jongetje gekregen. Stond helemaal in het teken van dinosaurussen. Het was de bedoeling dat je zelf ook een dinosaurus tekende. Maar I tekende gewoon een prinses. :6 . :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 12:50:04 #41
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184395833
Hier ook regelmatig een boekje. Ik plak nog wel "foto's". That is, ik heb de schoolfoto digitaal gekocht, en aan het begin van het jaar print ik een velletje met 24 pasfoto's. Daarmee komen we het jaar ruim door tot de volgende schoolfoto.

J is het kleuteren ook wel redelijk beu (van januari, dus nu net 6 en al 2 jaar in de kleuterklas). Hij vindt dat ie "te weinig leert", maar wil ook nog niet echt leren lezen en schrijven "want dat leer je pas in groep 3". Fixed mindset, he has it. Ervaring leert dat als het eenmaal "mag", het bij J heel snel kan gaan. We gaan het zien, hij gaat nog steeds met plezier naar school ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door mousemicky op 14-01-2019 16:42:08 ]
pi_184396289
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hier ook regelmatig een boekje. Ik ben wel gestopt met pasfoto's erin te plakken. Ben ik straks heel dat velletje wat bij de schoolfoto's kwijt aan vrienden boekjes... We plakken daar de laatste tijd een leuke sticker.
Kleurenkopietje maken?
  maandag 14 januari 2019 @ 13:24:16 #43
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184396442
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Kleurenkopietje maken?
Idd, ik heb ook een a4 met 36 fotootjes afgedrukt toen ik in de gaten kreeg hoe vaak er vriendenboekjes in de tas zaten :+
pi_184396602
F heeft ook al vriendenboekjes mee gekregen, ik vond dat ook al rijkelijk jong! Tot nu toe wel braaf ingevuld, het levert wel mooie antwoorden op :+
Zo wilde hij later 'mens' worden (want geen kind meer) en was zijn wens 'dat er altijd een ster boven ons huis zou staan' (te veel naar het kerstverhaal geluisterd denk ik :P )
pi_184396674
B kleutert ook 2,5 jaar. Hij is van eind februari. Hij zit nu dus bijna een jaar in groep 1. Hij speelt eigenlijk alleen met groep 2 kinderen en loopt met name verbaal voor. Toch gaan wij niet overwegen hem eerder naar groep 3 te laten gaan. Hij moet nog zo lang in de schoolbanken, laat hem maar lekker kleuteren. (Geen algemene mening he, puur op hem gebasseerd)
  maandag 14 januari 2019 @ 13:49:04 #46
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184396752
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:42 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.
Zijn het niet gewoon fases waarin het 'in' is?

Vorig jaar kwamen we om in de vriendenboekjes. De kinderen van groep 2 waren erg fanatiek daarin.
Dit jaar echt niemand! En kleuter heeft ineens ook geen behoefte meer om 'm mee te nemen naar school.

Hier was de juf toevallig vandaag ook ziek. Ze werden opgevangen door de onderwijsassistente, wat wel erg fijn was want die kent ze goed. Anders zouden de kinderen verdeeld worden over de klassen.

Ik vind trouwens ook dat jullie kleuters super snel zijn met lezen en schrijven :o
Hier vind ze letters schrijven wel leuk, maar het is echt nog een soort tekenen. Ze kan een aantal namen (haar eigen, van zusje en van beste vriendin) lezen en schrijven en mama en papa.
Die letters kent ze ook, maar als ze een woord aan het uitspellen is, dan kan ze daar eigenlijk nooit een woord van maken. Dan leest ze bijvoorbeeld 'P Ah P... Voet?' :+

Ach, komt vast goed in groep 3 neem ik aan :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184396941
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Kleurenkopietje maken?
Goed idee ja!
pi_184397665
ha, dat komt prima goed in groep 3. Mijne heeft tot ca halverwege groep 2 het bestaan van letters totaal genegeerd.. Daarna vond ze er ook nog niet veel aan.. Nu in groep 3 leest ze als een van de beteren (ik lees 1x per week met 11 kinderen 6 min per kind, dus kan t aardig inschatten). Schrijven van letters doet ze dan weer vrij consequent van rechts naar links (dus beginnend bij t eind van de letter). Hopelijk neemt ze van juf wel aan dat dat anders moet, want aan elkaar schrijven wordt lastig zo..
  maandag 14 januari 2019 @ 15:06:48 #49
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_184397894
Mijn kleutertje is van 1 oktober. Verstandelijk kan ze wel mee naar groep 3 lijkt het nu. De juffen vinden haar soms nog klein of wat onzeker. Dus ik ben benieuwd hoe het loopt. Anders kleutert ze straks 3 jaar. Dan ben ik wel bang dat ze zich gaat vervelen.

Deze maand weer een cito kijken wat het beeld nu is.
pi_184399716
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:06 schreef -Bubseltje- het volgende:
Mijn kleutertje is van 1 oktober. Verstandelijk kan ze wel mee naar groep 3 lijkt het nu. De juffen vinden haar soms nog klein of wat onzeker. Dus ik ben benieuwd hoe het loopt. Anders kleutert ze straks 3 jaar. Dan ben ik wel bang dat ze zich gaat vervelen.

Deze maand weer een cito kijken wat het beeld nu is.
Krijgen die kleintjes al een cito of lees ik dat verkeerd?

Ik word ondertussen wel nogal moe van wat je wel en niet mag eten op school. Ik geef Noor voor bij de lunch een broodje en vaak wat groente/fruit/worstje/kaasje. Mag dat ook al niet meer, alleen brood punt. Voor haar tien uurtje mag alleen fruit/groente, uiteraard wel vergezeld met een pakje zoete zooi. Trek dan 1 lijn. Gezond eten, gezond drinken.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')