abonnement Unibet Coolblue
pi_184342098
Rutte: Ik zou raddraaiers oud en nieuw liefst zelf in elkaar slaan
Premier Mark Rutte zou raddraaiers die met oud en nieuw hulpverleners aanvallen ‘het liefst allemaal persoonlijk in elkaar slaan’. De aanpak van het kabinet van wangedrag rond de jaarwisseling heeft in ieder geval onvoldoende gewerkt, gaf hij vanmiddag toe tijdens zijn eerste persconferentie na het Kamerreces.

Politieke redactie 11-01-19, 16:51 Laatste update: 17:02
Rutte vindt het ‘frustrerend’ dat de samenleving er niet in slaagt om mensen te weerhouden van zulk wangedrag en zijn ‘handen jeuken’ om voor eigen rechter te spelen. Maar dat kan natuurlijk niet, beseft hij. Het is volgens hem uitermate lastig om een aanpak te vinden die werkt.

Aan een landelijk vuurwerkverbod, waarvoor onder andere de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), de politie, de gemeenten en regeringspartij ChristenUnie pleiten, wil hij nog niet. Eerst moet het kabinet de jaarwisseling bespreken met alle betrokkenen, vindt hij.

Wangedrag
Het aantal incidenten rond de jaarwisseling nam opnieuw toe, met 10 tot 12 procent. Politieagenten werden vaker bestookt met zwaar vuurwerk of kregen te maken met ander geweld.

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) gaat de komende maanden nog eens met alle betrokkenen kijken wat ze kunnen doen om het toenemende wangedrag met oud en nieuw te stoppen. Zoals het nu gaat in de nieuwjaarsnacht, ‘dat kan gewoon echt niet’, herhaalt hij.

Toch wil Grapperhaus knalvuurwerk en vuurpijlen vooralsnog niet verbieden. Hij ziet meer heil in een meldplicht voor raddraaiers. De burgemeester kan wie zich met de jaarwisseling misdraagt, opdragen zich bij de volgende editie bij de politie te melden. De politie zou graag zien dat burgemeesters die bevoegdheid vaker gebruiken. Grapperhaus zal de mogelijkheid aan de orde stellen in het overleg met de burgemeesters.


Conclusie de MP vindt geweld heel normaal.
Groetjes uit Brussel
  vrijdag 11 januari 2019 @ 17:28:44 #2
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_184342218
Gaat die topic over mij?
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
  vrijdag 11 januari 2019 @ 18:31:47 #3
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')