abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:13:28 #1
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320117
registreer om deze reclame te verbergen
Hier een vraagstuk over een type oplichterbij. Stel dat je bij een bepaalde bedrijf regelmatig bestellingen doet. Dit kan van alles zijn, van cadeau bonnen tot kleding, gereedschap, boeken etc. Maakt verder niet uit. Je krijgt altijd alles netjes op tijd binnen, echter ga je n keer aangeven dat je de bestelling niet hebt binnengekregen. Dit heb je wel, maar omdat je aangeeft dat er iets is misgegaan krijg je of je geld terug, of de bestelling nogmaals verstuurd.

De vraag is nu niet of dit oplichterij is, want dat spreekt voor zich.

Mijn vraag gaat meer om de moraliteit. Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan. Een bedrijf voelt dit wel als 'iedereen dit doet' of als je verder ook nooit bestellingen plaatst. Even er vanuitgaande dat beide punten niet van toepassing zijn, zal een bedrijf hier dus bar weinig van merken. (Dit is even heel krom weggezet om beide 'kanten van het verhaal' weg te zetten. Bedrijven voelen dit wel en krijgen zo te horen in de reacties enorm veel van deze returns binnen..)


Hoe staan jullie hier tegenover? Druist dit in tegen jullie normen en waarden, omdat dit gewoon pure oplichterij is? Of valt het mee, omdat er in de praktijk geen slachtoffers vallen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kaizen_ op 10-01-2019 15:52:13 ]
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320145
Het eerste.
compact en kleverig.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:15:33 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184320152
Huh? Dat bedrijf heeft gewoon een schadepost hierdoor.
And so is the past
pi_184320160
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Hier een vraagstuk over een type oplichterbij. Stel dat je bij een bepaalde bedrijf regelmatig bestellingen doet. Dit kan van alles zijn, van cadeau bonnen tot kleding, gereedschap, boeken etc. Maakt verder niet uit. Je krijgt altijd alles netjes op tijd binnen, echter ga je n keer aangeven dat je de bestelling niet hebt binnengekregen. Dit heb je wel, maar omdat je aangeeft dat er iets is misgegaan krijg je of je geld terug, of de bestelling nogmaals verstuurd.

De vraag is nu niet of dit oplichterij is, want dat spreekt voor zich. Mijn vraag gaat meer om de moraliteit. Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan. Een bedrijf voelt dit wel als 'iedereen dit doet' of als je verder ook nooit bestellingen plaatst. Even er vanuitgaande dat beide punten niet van toepassing zijn, zal een bedrijf hier dus bar weinig van merken.

'The perfect crime?'

Hoe staan jullie hier tegenover? Druist dit in tegen jullie normen en waarden, omdat dit gewoon pure oplichterij is? Of valt het mee, omdat er in de praktijk geen slachtoffers vallen.
Pure oplichting, ookal krijgt het bedrijf de schade waarschijnlijk toch wel vergoed via verzekeringen. Daardoor gaan de premies voor iedereen weer omhoog, omdat er teveel schade uitkeringen zijn etc. etc. etc....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_184320167
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan
Wat is dit voor onzin.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:19:22 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_184320209
- Het bedrijf verliest er natuurlijk gewoon geld door
- In het ergste geval wordt de pakketbezorger onterecht beschuldigd van diefstal
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_184320244
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van. Het bedrijf 'voelt' dit niet en heb je niemand kwaad gedaan.
Not sure if serious or not...
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:26:05 #8
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320288
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:19 schreef mstx het volgende:
- Het bedrijf verliest er natuurlijk gewoon geld door
- In het ergste geval wordt de pakketbezorger onterecht beschuldigd van diefstal
Dit inderdaad. Ook zie ik regelmatig op facturen de specifieke naam van de orderpicker of bezorger. Die kan zo lekker in de problemen raken.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:21 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Not sure if serious or not...
Het was expres erg luchtig weggezet, de reacties hier spreken boekdelen. :) Sowieso not done.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320308
Wat dacht je van al die mensen die spullen bestellen en ze retourneren, terwijl ze in verre van nieuwstaat zijn.
pi_184320461
pure oplichterij, maar ik ben daar echt een softie in.
Nog in het cd tijdperk 2 cd's bij de Bolle webwinkel besteld en kreeg enkel cd 1 binnen. Ik mailen en krijg vervolgens cd 2 de dagen dr op 2x binnen.
Heb braaf mailtje terug getikt en bij een appie-pakketjes punt de dubbele cd ingeleverd.
Bolle winkel had op dat moment iets van je ziet maar wat je er mee doet. (waarschijnlijk was terug inleveren, checken enz een grotere kostenpost als cdtje houden).

[ Bericht 0% gewijzigd door Roosgeluk op 10-01-2019 15:45:29 ]
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:39:32 #11
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320462
quote:
9s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:27 schreef Lafoy het volgende:
Wat dacht je van al die mensen die spullen bestellen en ze retourneren, terwijl ze in verre van nieuwstaat zijn.
Hoe bedoel je? Spullen retourneren terwijl ze ze hebben gedragen?

Bijvoorbeeld een jurkje vrijdag binnenkrijgen, aandoen in het weekend, en maandag's weer retourneren? Volgens mij kan dit echt niet.. Tenminste, ik hoop van niet.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320498
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:39 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Spullen retourneren terwijl ze ze hebben gedragen?

Bijvoorbeeld een jurkje vrijdag binnenkrijgen, aandoen in het weekend, en maandag's weer retourneren? Volgens mij kan dit echt niet.. Tenminste, ik hoop van niet.
haha, ja blijkbaar zijn ze daar nogal soft in. Als in: je mag het terugsturen, krijgt je geld terug, maar het wordt niet opnieuw verkocht.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:42:22 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184320517
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:39 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Spullen retourneren terwijl ze ze hebben gedragen?

Bijvoorbeeld een jurkje vrijdag binnenkrijgen, aandoen in het weekend, en maandag's weer retourneren? Volgens mij kan dit echt niet.. Tenminste, ik hoop van niet.
Komt vrij vaak voor.
And so is the past
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:43:31 #14
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320533
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:42 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Komt vrij vaak voor.
Wow, dit had ik niet verwacht. :D Schandalig, krijg je als bedrijf kleding terug die meurt naar de rook en zweetlucht.

EDIT: Maar dit is een mooi voorbeeld van dat er genoeg mensen zijn dit dit als normale kost zien, dus. :) Heb alleen nog niemand hier zo zien reageren
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320540
Het is inderdaad gewoon oplichting en op grotere schaal is het flessentrekkerij (fantastisch woord).

Voor mij druist het ook tegen mijn principes in.

Heb wel eens gehad dat ik bij Bol.com iets besteld had en verkeerd geleverd kreeg. Product geretourneerd met het verzoek om het om te wisselen en keurig de volgende dag het juiste product ontvangen. Na twee weken kreeg ik ineens bericht "Uw retournering is in goede orde ontvangen, hier is uw geld terug". Aan de ene kant dacht ik "ja als ik dit nu hou, merken ze het nooit", maar uiteindelijk voelde het toch niet helemaal goed en heb ik contact met ze opgenomen. Als dank voor mijn eerlijkheid kreeg ik een cadeaubon van 5 euro (en nadien nog heel veel gezeik, maar dat zal ik jullie besparen :P ).

quote:
9s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:27 schreef Lafoy het volgende:
Wat dacht je van al die mensen die spullen bestellen en ze retourneren, terwijl ze in verre van nieuwstaat zijn.
Dat vind ik echt schandalig, zeker als er moedwillig misbruik van zo'n regeling wordt gebruikt. Dat vind ik ook overigens ook al bij kleding in alle maten bestellen en dan alles retourneren wat niet jouw maat is, maar dat is een andere discussie. :P
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:45:14 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184320563
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:43 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Wow, dit had ik niet verwacht. :D Schandalig, krijg je als bedrijf kleding terug die meurt naar de rook en zweetlucht.

EDIT: Maar dit is een mooi voorbeeld van dat er genoeg mensen zijn dit dit als normale kost zien, dus. :) Heb alleen nog niemand hier zo zien reageren
Ja of wat itchicoo ook al aangeeft bestellen ze tien stukken en sturen er negen terug.
And so is the past
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:47:49 #17
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320614
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:43 schreef itchycoo het volgende:
Heb wel eens gehad dat ik bij Bol.com iets besteld had en verkeerd geleverd kreeg. Product geretourneerd met het verzoek om het om te wisselen en keurig de volgende dag het juiste product ontvangen. Na twee weken kreeg ik ineens bericht "Uw retournering is in goede orde ontvangen, hier is uw geld terug". Aan de ene kant dacht ik "ja als ik dit nu hou, merken ze het nooit", maar uiteindelijk voelde het toch niet helemaal goed en heb ik contact met ze opgenomen. Als dank voor mijn eerlijkheid kreeg ik een cadeaubon van 5 euro (en nadien nog heel veel gezeik, maar dat zal ik jullie besparen ).
Dat is wel heel netjes van je! Op dat gezeik achteraf na dan, haha. Als een bedrijf mij per ongeluk een bestelling dubbel opstuurt of - zoals in jouw voorbeeld - het geld terugstort zou ik zelf geen actie ondernemen.. Hun fout.

Maar ik begrijp wel dat het aan je kan knagen en het 't liefst netjes (lees: eerlijk) wilt oplossen.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:48:06 #18
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_184320619
Oplichting.
pi_184320624
Dat is het nadeel van de wet op koop op afstand.
Er was laatst een artikel dat een journalist bij bol.com undercover ging werken. En de meest gekke dingen werden (al dan niet gebruikt) terug gestuurd met de meest uiteenlopende redenen.
  Redactie Frontpage donderdag 10 januari 2019 @ 15:48:25 #20
21273 crew  JeMoeder
MijnMoeder
pi_184320628
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Bij dit soort praktijken steel je niet van personen en in principe wordt er niemand slechter van.
Geloof je dit zelf echt? Deze zin is zo'n verschrikkelijke drogredenering dat ik er koppijn van krijg.
Ta mre
El Coo
ウイスキー
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:50:35 #21
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320667
quote:
15s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:48 schreef JeMoeder het volgende:
Deze zin is zo'n verschrikkelijke drogredenering dat ik er koppijn van krijg.
'k Had het er express wat luchtiger in gezet om beide 'kanten' van het verhaal weg te zetten, maar het is inderdaad wel erg krom. Het bedrijf voelt dit wel.

Meerdere mensen hebben deze zin keihard afgeschoten :D Ik zal 'm zo aanpassen.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_184320677
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol :) ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
maar wat ts bedoeld zou ik zelf nooit doen want dat is gewoon diefstal :)
pies on joe toe
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:53:56 #23
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_184320748
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:50 schreef bonke het volgende:
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
Herkenbaar, zo heb ik ook weleens wat per ongeluk dubbel binnengekregen. Hierbij onderneem ik ook geen actie om het bv terug te sturen. Hierboven las ik wel wat reacties van mensen die dit wel netjes doen. Dat vind ik zelf wel hl eerlijk, had niet verwacht dat dit vaak gebeurde eigenlijk..
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  Redactie Frontpage donderdag 10 januari 2019 @ 15:55:34 #24
21273 crew  JeMoeder
MijnMoeder
pi_184320779
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:50 schreef bonke het volgende:
ik bestelde 1 regendouchekop en ik kreeg een hele doos vol :) ( 6 stuks)
lekker gehouden, niet mijn fout dus ga er geen extra moeite voor doen:)
maar wat ts bedoeld zou ik zelf nooit doen want dat is gewoon diefstal :)
Dit is moreel gezien gelijkwaardig aan diefstal. Je ontvangt veel meer waarde dan dat je betaald hebt. Beetje hetzelfde als teveel wisselgeld aannemen bij een supermarkt. Dat is moreel gezien (volgens mijn mores) ook niet juist.
Ta mre
El Coo
ウイスキー
pi_184320806
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:53 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Herkenbaar, zo heb ik ook weleens wat per ongeluk dubbel binnengekregen. Hierbij onderneem ik ook geen actie om het bv terug te sturen. Hierboven las ik wel wat reacties van mensen die dit wel netjes doen. Dat vind ik zelf wel hl eerlijk, had niet verwacht dat dit vaak gebeurde eigenlijk..
Als er trouwens bij restaurants iets mist op de rekening dan laat ik het afhangen van hoe tevreden ik was over die tent en/of ik er terug wil komen. Afgelopen zomer in Frankrijk bij een tentje gegeten waar we echt verschrikkelijk slecht geholpen werden. Toen ze na afloop waren vergeten om de drankjes op de rekening te zetten heb ik geld neergelegd en ben vertrokken. :+ Als ze ons gewoon normaal geholpen hadden dan had ik het wel gezegd.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')