Maar, als je niet veel rijdt, is het dan goed mogelijk dat je het verleert?quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:00 schreef Parzival het volgende:
altijd halen!.. er is ook leven buiten je stad..
ga je naar het buitenland, wil je een scooter huren.. rijbewijs, wil je lekker op weg.. auto huren.. rijbewijs..
Dat valt het mee. Het is net als een fiets. Dat verleert je het nooit.quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:00 schreef dopemin het volgende:
[..]
Maar, als je niet veel rijdt, is het dan goed mogelijk dat je het verleert?
Oke, en je ondervindt geen moeite met het opnieuw beginnen met rijden nadat je het een tijdje niet gedaan hebt, bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:44 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik gebruik mijn rijbewijs ook nauwelijks, maar ik ben wel erg blij dat ik 'm heb. Mocht het nodig zijn, dan kan (en mag) ik gewoon rijden.
Ah, oké, dat helpt mij. Dankjewel voor je reactie!quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:37 schreef LuNaTiC het volgende:
Ik zou het altijd halen, ik heb hem pas 2 jaar geleden gehaald op 34-jarige leeftijd, kwam overal wel waar ik moest komen maar heb toch ook wel flink wat dingen gelaten omdat het teveel moeite was met alternatief vervoer en/of dat ik niemand tot last wilde zijn.
Het voelde ook niet altijd goed om derden in te schakelen, natuurlijk doen vrienden dat heus wel voor je maar toch zat het me niet altijd lekker. Het geeft je gewoon veel vrijheid.
En in mijn geval was het ook echt van ‘uitstel komt afstel’: ik heb echt even een flinke drempel over gemoeten om te gaan lessen, vond het ook echt niet leuk en nog steeds vind ik het niet echt leuk, wel handig en functioneel maar niet meer dan dat. Inmiddels ook wel redelijl comfortabel op de weg maar als het kan laat ik hem toch staan.
Zeg niet dat het bij jou zo zal zijn maar denk toch dat het misschien anders zou zijn geweest als ik hem op mn 18e gehaald zou hebben.
Nee. Soms is het gaan zitten achter het stuur en alles even nalopen: licht, versnellingen, etc, gewoon om even weer op te frissen, maar dat is 5 seconden. Wat belangrijker is, is om de veranderingen in verkeersregels in de gaten te houden, maar de basisregels blijven toch wel hetzelfde. Dingen als de max snelheid op de snelweg van 120 naar 130 zijn gewoon een kwestie van borden lezen.quote:Op woensdag 9 januari 2019 19:21 schreef dopemin het volgende:
[..]
Oke, en je ondervindt geen moeite met het opnieuw beginnen met rijden nadat je het een tijdje niet gedaan hebt, bijvoorbeeld?
Geen probleem. Het grappige is dat ik in precies dezelfde situatie zoals Max-Westerman zat en er óók zo over dacht en dat ook zo uitsprak - tot ik hem eindelijk behaalde. Heel eerlijk achteraf gezien was het een noodzakelijk staaltje cognitieve dissonantie (in mijn geval dan).quote:Op woensdag 9 januari 2019 19:21 schreef dopemin het volgende:
[..]
Oke, en je ondervindt geen moeite met het opnieuw beginnen met rijden nadat je het een tijdje niet gedaan hebt, bijvoorbeeld?
[..]
Ah, oké, dat helpt mij. Dankjewel voor je reactie!
Je vergeet alleen wel het aantal schadevrije jaren dat je waarschijnlijk hebt. Ik heb pas mijn eerste auto gekocht en op mijn naam dus ik betaal toch wel 72 euro aan verzekering in de maand. Dan nog 38 euro belasting (wel per kwartaal). Tanken, onderhoud. Dan ga je wel richting de 170 euro per maand hoor. Ik zit zo rond 130 ofzo.quote:Op woensdag 9 januari 2019 19:29 schreef MisterLastName het volgende:
Tot 750 kilo betaal je 42 euro per kwartaal wegenbelasting (Dat is 14 euro per maand) en tot 850 kilo zit je op 56 euro (dat is 18 euro per maand)
Mijn huidige auto kost mij totaal 54 euro per maand (MRB + Verzekering) dat is dus absoluut niet in de buurt van jouw 170 euro, dat betaal je tegenwoordig voor private lease
Nog beter: Snappcar of MyWheels. Goedkoper, vaak meer aanbod en meer mogelijkheden.quote:Op woensdag 9 januari 2019 22:01 schreef Bleie het volgende:
Je kan ook nog een abonnement op Greenwheels oid nemen. Kun je wel af en toe rijden, maar heb je geen vaste lasten.
Betaalde voor mijn eerste eigen auto (Ford Escort 1.6) 40 euro per maand zoiets, toen had ik 1 week m'n rijbewijs, dus 72 euro vind ik wel echt veelquote:Op woensdag 9 januari 2019 22:16 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Je vergeet alleen wel het aantal schadevrije jaren dat je waarschijnlijk hebt. Ik heb pas mijn eerste auto gekocht en op mijn naam dus ik betaal toch wel 72 euro aan verzekering in de maand. Dan nog 38 euro belasting (wel per kwartaal). Tanken, onderhoud. Dan ga je wel richting de 170 euro per maand hoor. Ik zit zo rond 130 ofzo.
Verder heb je voor 170 geen private lease. 199 vaak. En dan heb je dingen als geen radio en geen airco. Daarom altijd kopen. Eenmalige grote investering. Verdien je wel terug en het is jouw eigendom. Maargoed daar gaat de vraag van TS niet over.
Dan had je zeker alleen WA verzekering?quote:Op woensdag 9 januari 2019 22:37 schreef MisterLastName het volgende:
[..]
Betaalde voor mijn eerste eigen auto (Ford Escort 1.6) 40 euro per maand zoiets, toen had ik 1 week m'n rijbewijs, dus 72 euro vind ik wel echt veel
Ja, met tanken en onderhoud erbij zit je wel op meer Dan zit ik ook op 150-160 zoiets
Ja alleen een WA verzekering.quote:Op woensdag 9 januari 2019 22:43 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Dan had je zeker alleen WA verzekering?
Vind het ook belachelijk veel geld. Is niet eens allrisk. Maar WA+. Je hebt ze ook voor 60 euro. Maar ik heb het geregeld bij mijn vaste verzekeringskantoor want goede polisvoorwaarden en dekking. Maar ben echt 72 euro in de maand kwijt. Tanken en onderhoud zijn wel belangrijk om te vermelden. Klinkt aantrekkelijk allemaal, maar met die 2 erbij valt het wel wat tegen
De mijne moet in Februari weer een beurt hebben. Zal mij weer benieuwen wat ze gaan vinden wat toevallig even vervangen moet worden Waarom is alles zo duurquote:Op woensdag 9 januari 2019 22:59 schreef MisterLastName het volgende:
[..]
Ja alleen een WA verzekering.
Ik zit op 54 euro ex tanken en onderhoud, tanken is p/m tegenwoordig 2x dus zeg 110 euro en onderhoud? Laatste keer voor de APK was 113 Zit ik op 223 + 54 = 277
om er nog iets aan toe te voegen - zelf ook nog niet gedaan terwijl ik op mijn 18e het wel kreeg aangeboden. Maar ik hetzelfde had als jij. Randstad, alles dichtbij, veel ov opties, geen auto in het gezin. Nu heel wat jaartjes later zit ik van: op vakanties zou het af en toe wel handig zijn, hier kan het soms ook gewoon handig zijn en ook wel te doen nu ik fulltime werk.quote:Op donderdag 10 januari 2019 08:27 schreef dopemin het volgende:
Bedankt voor alle reacties! Ik ben overtuigd. Er zitten inderdaad geen nadelen aan, maar eigenlijk alleen maar voordelen. Ik zal binnenkort even contact opnemen met een rijschool.
Altijd de bob moeten spelen als je de enige bent? Altijd moeten rijden voor familie als je de enige bent met?quote:Op donderdag 10 januari 2019 08:35 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Nadelen van een rijbewijs?
dit klopt, je moet wel zorgen dat je af en toe rijdt, dat hoeft heus niet dagelijks te zijn, maar wel regelmatig, anders is er een kans dat je er tegenop gaat zien en het steeds minder doet/wil.quote:Op woensdag 9 januari 2019 19:25 schreef Koettie het volgende:
Vriend heeft een rijbewijs gehaald op z'n 18e en nu jaar of 5/6 niet meer gereden. Want we wonen in de randstad en zijn overal zo met het ov. Die zou nu niet zo in een auto durven stappen.
Leer nee zeggen.quote:Op donderdag 10 januari 2019 08:36 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Altijd de bob moeten spelen als je de enige bent? Altijd moeten rijden voor familie als je de enige bent met?
Dat dacht ik ook al inderdaad. Ik heb nu de tijd aangezien mijn studie momenteel niet heel belastend is. Succes met het behalen van je rijbewijs, overigens!quote:Op donderdag 10 januari 2019 08:35 schreef poker4lifee het volgende:
[..]
om er nog iets aan toe te voegen - zelf ook nog niet gedaan terwijl ik op mijn 18e het wel kreeg aangeboden. Maar ik hetzelfde had als jij. Randstad, alles dichtbij, veel ov opties, geen auto in het gezin. Nu heel wat jaartjes later zit ik van: op vakanties zou het af en toe wel handig zijn, hier kan het soms ook gewoon handig zijn en ook wel te doen nu ik fulltime werk.
dus achteraf wel spijt dat ik het toen niet gedaan heb, en nu staat het hoog op de to-do list.
Dus i kzou het gewoon vast doen, dan ben je er lekker vanaf
Ik speel af en toe wel taxietje voor vrienden, maar die betalen dan altijd m'n benzine dus dat maakt het al minder erg. En moeten rijden voor familie is ook geen punt, opa is 80 en durft de snelweg niet meer op, dus die 3x per jaar naar verjaardagen dat ik dan voor ze moet rijden achquote:Op donderdag 10 januari 2019 08:36 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Altijd de bob moeten spelen als je de enige bent? Altijd moeten rijden voor familie als je de enige bent met?
Daar leer je het wel meeste van. Ik had 1 week mijn rijbewijs en werd door mijn werk met een grote bestelbus naar centrum Amsterdam gestuurd. Langs de grachten, fietsers, scooters die overal vandaan komen. Paar dagen later vakantie Parijs. Ja je hebt stress en bent gespannen. Maar alles wat daarna komt is echt totaal niks. Ik ken mensen die niet graag een stad inrijden, maakt niet uit welke, als het druk is vinden ze het niks. Ik lach erom, niet om mezelf nu even op te hemelen maar zo is het. Je moet het gewoon doen.quote:Op donderdag 10 januari 2019 09:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar zie je het als onervaren chauffeur zitten om op vakantie op van die bergweggetjes en drukke steden te gaan rijden? Want een rijbewijs is wel leuk, en ik zou mezelf geen onervaren chauffeur noemen, maar ik ga dus echt niet op vakantie in zuidelijke landen met een huurauto rijden.
Inderdaad, gewoon even over die drempel en rustig blijven. Bovendien moet je denken dat al die andere mensen het ook kunnen.quote:Op donderdag 10 januari 2019 22:16 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Daar leer je het wel meeste van. Ik had 1 week mijn rijbewijs en werd door mijn werk met een grote bestelbus naar centrum Amsterdam gestuurd. Langs de grachten, fietsers, scooters die overal vandaan komen. Paar dagen later vakantie Parijs. Ja je hebt stress en bent gespannen. Maar alles wat daarna komt is echt totaal niks. Ik ken mensen die niet graag een stad inrijden, maakt niet uit welke, als het druk is vinden ze het niks. Ik lach erom, niet om mezelf nu even op te hemelen maar zo is het. Je moet het gewoon doen.
Doe niet zo dramatischquote:Op donderdag 10 januari 2019 21:09 schreef DoubleDip het volgende:
Ben 27, nooit gehaald en ook geen plannen. Wel geprobeerd maar niet gelukt en heb het echt niet nodig voor werk of iets anders. Ik kom overal en om nou voor een vakantie een rijbewijs te halen...
Ken ook iemand waarbij het gezin geen auto had en op 1 iemand na niemand een rijbewijs had. Zij leven al jaren naar tevredenheid zonder en niemand mist het.
Ik zou alleen een rijbewijs halen als ik in een gehucht zou wonen of op rare tijden zou moeten werken. Trouwens TS jullie zijn mega jong, wel eens gedacht aan interrailen op vakantie? kan tot je 27 bent gratis geloof ik.
Ken erg veel mensen met rijbewijs die zo weinig rijden dat ze gevaarlijk worden als ze het wel doen. Dat moet je toch niet willen?
Maar waarom dan? Heb het de komende jaren niet nodig. Ik heb een kantoorbaan en woon en werk niet op onbereikbare plekken. Plus alle voorzieningen op loop- en fietsafstand. Waarom moet ik dan een rijbewijs? Voor die ene vakantie per jaar is wel een oplossing te vinden hoor.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 00:59 schreef -Magica- het volgende:
[..]
Doe niet zo dramatisch
Gewoon rijbewijs halen.
Het is meer dat het al wel handig is om te hebben, voor het geval dat je het ineens wél nodig zou hebben. Als je dan nu de tijd én het geld er voor hebt om het te halen, zou ik het niet nalaten.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 07:39 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Maar waarom dan? Heb het de komende jaren niet nodig. Ik heb een kantoorbaan en woon en werk niet op onbereikbare plekken. Plus alle voorzieningen op loop- en fietsafstand. Waarom moet ik dan een rijbewijs? Voor die ene vakantie per jaar is wel een oplossing te vinden hoor.
Tis gewoon handig. En misschien blijf je niet altijd in een stad wonenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 07:39 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Maar waarom dan? Heb het de komende jaren niet nodig. Ik heb een kantoorbaan en woon en werk niet op onbereikbare plekken. Plus alle voorzieningen op loop- en fietsafstand. Waarom moet ik dan een rijbewijs? Voor die ene vakantie per jaar is wel een oplossing te vinden hoor.
Hoho. Interrail is leuk, maar het is verre van gratis. Ook onder de 27 moet je ervoor betalen. Iemand van 27 en ouder betaalt meer voor een interrailkaart.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:09 schreef DoubleDip het volgende:
Trouwens TS jullie zijn mega jong, wel eens gedacht aan interrailen op vakantie? kan tot je 27 bent gratis geloof ik.
En als je nou weet dat je voorlopig bij alle voorzieningen blijft wonen en voor je werk ook zonder auto kan?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 08:50 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Het is meer dat het al wel handig is om te hebben, voor het geval dat je het ineens wél nodig zou hebben. Als je dan nu de tijd én het geld er voor hebt om het te halen, zou ik het niet nalaten.
De keer dat ik er van baalde is dat ik even zonder werk zat en er een baan bijzat waarbij het reizen met OV 2 tot 2,5 uur was. Met de auto was het nog wel te doen denk ik. Aangezien ik daar geen ruimte kreeg om thuis of in de trein te werken heb ik het maar afgezegd. Of een andere baankans waarbij een rijbewijs eigenlijk wel een must was omdat je veel bij klanten op bezoek moest gaan.
Een situatie kan heel snel veranderen waarbij het wel handig of nodig is om er een te hebben. En dan moet je maar net de tijd, energie en het geld ineens hebben om het snel te halen.
Tuurlijk moet iedereen het voor zichzelf weten ik zou sowieso, als je er wel over nadenkt om een rijbewijs ooit te halen, alvast wat gaan sparen en het opzij leggen, zodat het geld straks iig geen excuus meer is om het niet te doen (ik was altijd makkelijk met geld uitgeven dus was het voor mezelf ook een excuus om het niet te kúnnen halen, wat natuurlijk eigenlijk flauwekul was achteraf gezien).
(en toch wel hoe langer je wacht, hoe moeilijker het denk ik wordt, dat dat voor veel mensen opgaat. Dat je makkelijker leert als je nog jonger bent en dat de drempel hoger wordt naarmate je er langer mee wacht. Geldt niet voor iedereen, maar denk toch wel voor een hoop mensen).
Gewoon handig is natuurlijk geen argument. De enige keren dat je het echt nodig had was er altijd wel een andere oplossing. Zoals met iemand meerijden, 112 bellen of thuiswerken en met OV reizen. Dat echt nodig hebben doe je ook maar een paar keer in je leven natuurlijk. Als het al voorkomt.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:27 schreef -Magica- het volgende:
[..]
Tis gewoon handig. En misschien blijf je niet altijd in een stad wonen
nadeel geld.quote:Op zondag 13 januari 2019 11:50 schreef Metalfreak het volgende:
Ik kan me werkelijk geen enkel nadeel bedenken om het niet te halen.
Ook wel zo handig als je na je opleiding eens een baan gaat zoeken.
Als je zo lang niet rijdt altijd weer rijlessen nemen voordat je de weg op gaat. Anders kan je het papiertje beter opnieuw halen.quote:Op zondag 13 januari 2019 11:42 schreef Piger het volgende:
Na het behalen van je rijbewijs wel ff wekelijks die auto lenen dan voor een ritje. In het begin is het wel goed om even door te gaan met rijden na t lessen.
Als je dan beetje fatsoenlijk kan rijden is t daarna denk ik geen probleem als je weer een paar jaar niet rijdt.
Verleer je het dan niet?quote:Op woensdag 9 januari 2019 18:44 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik gebruik mijn rijbewijs ook nauwelijks, maar ik ben wel erg blij dat ik 'm heb. Mocht het nodig zijn, dan kan (en mag) ik gewoon rijden.
Hoe weet je zeker dat je voor je werk ook zonder auto blijft kunnen? Ik ben veel meer (zelfstandig) op pad voor mijn werk dan ik van tevoren had bedacht. Voor sommige locaties is een auto wel veel handiger dan het OV en dan is het prettig dat ik met de bedrijfsauto kan.quote:Op zondag 13 januari 2019 11:29 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
En als je nou weet dat je voorlopig bij alle voorzieningen blijft wonen en voor je werk ook zonder auto kan?
Als het er eenmaal inzit kan je best een paar jaar pauzeren zonder opnieuw te moeten lessen, je verleert het niet zomaar.quote:Op zondag 13 januari 2019 17:42 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Als je zo lang niet rijdt altijd weer rijlessen nemen voordat je de weg op gaat. Anders kan je het papiertje beter opnieuw halen.
Punt is dat je dat je dat (zeker met dat laatste) nou ook niet altijd weet. Je kunt altijd onverwachts op straat komen te staan en op zoek moeten gaan naar een andere baan. Dan vergroot je sowieso al je kansen met een rijbewijs, en het beperkt je ook niet als je nét die ene toffe baan vindt maar dat eigenlijk te ver/moeilijk te bereiken is met alternatief vervoer.quote:Op zondag 13 januari 2019 11:29 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
En als je nou weet dat je voorlopig bij alle voorzieningen blijft wonen en voor je werk ook zonder auto kan?
Als je in de stad woont, en dan zeker in de randstad, is het hebben van een auto meer een luxe. En er is genoeg werk in de randstad wat met OV te bereiken is. Ik ga zelf ook gewoon met het OV naar werk. Vind ik persoonlijk een stuk rustiger dan elke dag 2 keer in de file staan. Want tenzij je op afwijkende tijden werkt, heb je daar in de randstad zeker last van.quote:Op maandag 14 januari 2019 10:59 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Punt is dat je dat je dat (zeker met dat laatste) nou ook niet altijd weet. Je kunt altijd onverwachts op straat komen te staan en op zoek moeten gaan naar een andere baan. Dan vergroot je sowieso al je kansen met een rijbewijs, en het beperkt je ook niet als je nét die ene toffe baan vindt maar dat eigenlijk te ver/moeilijk te bereiken is met alternatief vervoer.
Ik wil ook niet drammen om een gelijk te halen ofzo. Situatie en voorkeur voor iedereen is weer anders. Ik deel alleen mijn ervaring dat ik het eigenlijk ook wel eerder had moeten halen. Niet dat ik voel dat ik er zoveel slechter vanaf ben gekomen maar het had ook wel wat voordeel opgeleverd achteraf.
True, is ook waar.quote:Op maandag 14 januari 2019 18:57 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Als je in de stad woont, en dan zeker in de randstad, is het hebben van een auto meer een luxe. En er is genoeg werk in de randstad wat met OV te bereiken is. Ik ga zelf ook gewoon met het OV naar werk. Vind ik persoonlijk een stuk rustiger dan elke dag 2 keer in de file staan. Want tenzij je op afwijkende tijden werkt, heb je daar in de randstad zeker last van.
Echter zou ik mijn auto nooit wegdoen. Het is meer een soort van uitbreiding in je leven en op een gegeven moment ben je er gewoon aan gewend. Het is een extra vrijheid die je erbij krijgt.
15 minuten met de auto is goed te doen, maar ik zou met de auto net zo lang onderweg zijn als met het ov. En dat komt gewoon door drukte op de A4 en A10. Plus dat ik niet bij mijn werk kan parkeren. Dat is ook een reden dat veel collega's van mij met het ov komen.quote:Op maandag 14 januari 2019 21:09 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
True, is ook waar.
Ik woon en werk overigens ook in de randstad Nieuwegein/Vianen en dat is van deur tot deur met ov gewoon zo’n 50 minuten als alle aansluitingen naadloos gaan. Voor een afstand wat hemelsbreed misschien net 9 km is. Met de auto 10, 15 min max.
Met de fiets ben ik er ook nog sneller dan met ov. Wat ik dan ook regelmatig deed overigens. Maar alleen maar om aan te geven dat het ov in de randstad ook niet altijd zaligmakend is als je net op een kutstukje bedrijventerrein werkt bv.
Nu ik bij mn vriendin woon (misschien 7-8 km verder) ben ik misschien nog steeds maar 20-25 min met de auto terwijk er met het ov misschien een uur over doe. Vind ik persoonlijk niet opwegen qua tijd en qua kosten haal je het er ook misschien amper uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |